HOTARARE Nr. 8
din 14 mai 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile
ACT EMIS DE:
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 26 iunie 2008
In temeiul art. 20 lit. c) şi al art. 27 alin. (1) din
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză
contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, precum şi al pct. 3, 18,
25 şi 152 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea
Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi nr.
1/1995, republicat,
Consiliul superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind auditul de
calitate în domeniul serviciilor contabile, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Regulamentul privind controlul de calitate aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 00/39/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 38 din 23 ianuarie 2001.
Art. 4. - Organele alese şi structurile executive ale
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România vor duce
la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotărâri.
Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România,
Marin Toma
ANEXĂ
REGULAMENT
privind auditul de calitate în domeniul serviciilor
contabile
CAPITOLUL I
Introducere
Art. 1. - Auditul de calitate asupra
serviciilor contabile prestate de membrii Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, se desfăşoară în baza:
1. Standardelor internaţionale
emise de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC):
a) Standardului internaţional
de control al calităţii (ISQC) nr. 1;
b) Declaraţiei internaţionale de practică profesională
(IPPS) nr. 1, intitulată „Asigurarea calităţii serviciilor profesionale";
c) Declaraţiei privind
îndeplinirea obligaţiilor de membru (SMO) nr. 1, emisă de Consiliul IFAC în
noiembrie 2004, aprobată prin Hotărârea Conferinţei naţionale a Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 05/55 din 26
martie 2005;
2. Recomandării CE din 15
noiembrie 2000 (nr. 2001/256/CE) privind exigenţele minime în materie de
control de calitate al serviciilor profesionale;
3. Metodologiei CE, care
prevede două abordări ale controlului de calitate:
a) controlul prin persoane
angajate de organismul profesional, de altă autoritate
sau entitate;
b) controlul prin membri activi cu pregătire
corespunzătoare.
4. Ordonanţei Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a
contabililor autorizaţi, republicată:
- art. 20: „Corpul Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi are următoarele atribuţii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) asigură buna desfăşurare a activităţii experţilor
contabili şi a contabililor autorizaţi."
5. Regulamentului de organizare
şi funcţionare al Corpului, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a
Corpului nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995, republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001;
- pct. 65: „Consiliul filialei are următoarele
atribuţii:
a) supraveghează modul de exercitare a profesiilor de
expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a
filialei;";
- pct. 115: „Adunarea generală
are următoarele atribuţii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) ia cunoştinţă de raportul consiliului filialei
privind rezultatul analizei activităţii profesionale a experţilor individuali
şi a societăţilor comerciale controlate, în vederea asigurării bunei exercitări
a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei.
Adunarea generală aprobă lista experţilor individuali şi a societăţilor
comerciale ce vor fi analizate în anul următor;";
- pct. 124: „...Sunt abateri disciplinare următoarele
fapte:
j) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control
şi auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea
profesională;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
l) înscrierea în rapoartele de
expertiză contabilă sau în alte lucrări efectuate pentru terţi de aprecieri la
adresa altor membri ai Corpului fără consimţământul acestora sau fără să fi
fost consultaţi;
m) nerespectarea normelor şi standardelor profesionale
emise de Corp cu ocazia efectuării lucrărilor pentru terţi;
n) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în
Regulamentul privind auditul calităţii serviciilor profesionale.
6. Codului etic naţional al Profesioniştilor contabili,
aprobat prin Hotărârea a Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 07/80/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429
şi 429 bis din 27 iunie 2007, secţiunea 100 „Introducere şi principii
fundamentale. Abordarea cadrului conceptual":
- pct. 100.1 - „Calitatea serviciilor. Este nevoie de
asigurarea că toate serviciile obţinute din partea profesionistului contabil
sunt executate la standardul cel mai ridicat de performanţă."
Art. 2. -In cuprinsul prezentului regulament, termenii
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) expresia audit de calitate desemnează un ansamblu de măsuri luate de Corp vizând analiza
modalităţilor de organizare şi funcţionare a unui cabinet, aprecierea modului
de aplicare în cadrul acestuia a fiecărei norme profesionale emise de Corp şi
verificarea modului de respectare a obligaţiilor de membru. Auditul de calitate
se exercită asupra cabinetului şi fiecărui profesionist contabil înscris în
Tabloul Corpului. El se exercită atât la sediul principal al cabinetului, cât
şi la sediile birourilor secundare, înscrise sau neînscrise în Tabloul
Corpului. Auditul de calitate are drept scop asigurarea respectării de către
toţi membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru
fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrări efectuate de
aceştia;
b) expresia cabinet desemnează
fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil
autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertiză contabilă şi/sau de
contabilitate, recunoscută de Corp;
c) prin audit de calitate la un cabinet cu birouri
secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se înţelege auditul efectuat atât la sediul cabinetului, cât şi la
sediile biroului sau ale birourilor sale secundare;
d) auditorii de calitate sunt
experţi contabili cu experienţă formaţi şi instruiţi de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile.
CAPITOLUL II
Obiective, principii şi metodologia auditului în domeniul calităţii serviciilor
contabile
Art. 3. -Auditul de calitate în domeniul serviciilor
contabile răspunde următoarelor obiective:
a) oferirea posibilităţii ca
publicul să aibă o bună percepţie asupra calităţii serviciilor prestate şi
armonizarea comportamentelor profesionale ale membrilor;
b) contribuirea la buna
organizare a cabinetelor şi la perfecţionarea metodelor de lucru;
c) aprecierea modului de
aplicare a regulilor şi normelor profesionale şi de respectare a obligaţiilor
de membru;
d) dezvoltarea solidarităţii în rândul profesiei, prin
favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea şi respectul profesioniştilor
faţă de organele Corpului.
Art. 4. - Auditul de calitate se întemeiază pe 5
principii fundamentale:
a) universalitate: auditul
se aplică tuturor cabinetelor definite ca atare şi tuturor serviciilor
profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit, consultanţă, expertiză
etc;
b) confidenţialitate: nicio informaţie privind un cabinet sau un membru al acestuia nu
poate fi adusă la cunoştinţă terţilor;
c) adaptarea auditului: este
corespunzător naturii misiunilor exercitate şi mărimii cabinetului;
d) colegialitate: auditul
este efectuat de către experţii contabili membri ai Corpului, anume formaţi şi
instruiţi, care au calitatea de angajaţi ai Corpului;
e) armonizare: pe cât
posibil, cabinetele care execută activităţi reglementate de mai multe organisme
profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective
stabilite de comun acord cu aceste organisme.
Art. 5. -Auditul de calitate cuprinde:
a) cunoaşterea modului de
organizare a cabinetului, a sistemelor şi procedurilor în vigoare în cadrul
acestuia (auditul structural);
b) aprecierea modului în care
sunt aplicate normele profesionale, examinându-se prin sondaj dosarele de lucru
corespunzătoare misiunilor selecţionate pentru audit (audit tehnic);
c) îndeplinirea obligaţiilor de membru al Corpului în
ceea ce priveşte educaţia, etica, plata cotizaţiilor, depunerea declaraţiilor,
participarea la activităţile organizate de Corp (auditul de conformitate).
Art. 6. -Auditul de calitate are drept referinţă
standardele profesionale emise de Corp pentru fiecare natură de serviciu
profesional prestat, regulile şi normele profesionale în vigoare în momentul
exercitării misiunilor şi uzanţele profesionale.
Art. 7. - Prezentul regulament se referă atât la
misiunile normalizate de Corp, cât şi la misiunile cerute de anumite
reglementări în vigoare.
CAPITOLUL III
Organizarea auditului de calitate
Art. 8. - Departamentul pentru urmărirea aplicării
normelor profesionale şi auditului de calitate, denumit în continuare DUANPAC, are următoarele atribuţii:
a) elaborează programul anual
al auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile, cuprinzând listele
cabinetelor prevăzute a fi auditate pe baza propunerilor formulate de filiale;
b) urmăreşte realizarea
programului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile pe
baza graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor transmise de filiale;
c) pregăteşte şi adaptează la
condiţiile conjuncturale metodologia auditului de calitate în domeniul
serviciilor contabile;
d) analizează cazurile de recuzare a auditorilor de
calitate şi face propunerile care se impun;
e) organizează testul-interviu în vederea angajării
auditorilor de calitate, analizează şi controlează activitatea acestora şi
propune măsuri de sancţionare, după caz;
f) formulează dispoziţiile către filiale, cuprinzând
măsurile ce trebuie luate ca urmare a auditărilor efectuate la cabinete;
g) gestionează certificatele de atestare a auditului de
calitate în domeniul serviciilor contabile şi prezintă propunerile de emitere a
acestora cabinetelor auditate;
h) în cazul unor încălcări ale
reglementărilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al
profesioniştilor contabili, precum şi ale normelor profesionale emise de Corp,
sesizează consiliul filialei;
i) rezolvă problemele ivite în activitatea auditului de
calitate ca urmare a investigaţiilor proprii sau a sesizărilor primite de la
terţe persoane în domeniul serviciilor contabile;
j) elaborează semestrial sinteza auditului de calitate
şi o prezintă, prin directorul general executiv, preşedintelui Consiliului superior al Corpului;
k) asigură instruirea auditorilor de calitate,
organizează mese rotunde şi întâlniri de lucru în domeniul auditului de
calitate al serviciilor contabile;
l) elaborează bugetul anual de
costuri (retribuţii, cheltuieli de transport şi cazare) privind auditul de
calitate, pe care îl prezintă spre aprobare, prin directorul general executiv,
Consiliului superior al Corpului.
Art. 9. - Auditorii de calitate sunt angajaţi cu
contract individual de muncă, făcând parte din structura DUANPAC.
Art. 10. -Activitatea de audit
asupra calităţii serviciilor contabile poate fi realizată şi prin
externalizare, pe bază de contracte de prestări de servicii, încheiate de
DUANPAC cu persoane fizice şi juridice membre ale Corpului, în condiţii ce sunt
aprobate de Biroul permanent al Consiliului superior.
Art. 11. -Auditorii de calitate au următoarele
drepturi:
a) să îşi exercite misiunea de
audit de calitate, în mod personal, la cabinetele prevăzute în programul
auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;
b) să îşi organizeze misiunea şi să îşi determine
întinderea investigaţiilor în timpul prevăzut în prezentul regulament;
c) să efectueze vizite la cabinete pentru efectuarea
auditului de calitate, având în vedere metodologia de analiză structurală,
tehnică şi de conformitate;
d) să primească normele,
ghidurile profesionale şi reglementările Corpului şi să beneficieze de
instruirile profesionale organizate de acesta;
e) să li se ramburseze cheltuielile efectuate pentru
deplasări în vederea exercitării atribuţiilor.
Art. 12. -Auditorii de calitate au următoarele
obligaţii:
a) să asigure îndeplinirea
misiunii auditului de calitate la cabinetele cuprinse în graficele de eşalonare
lunară a programului auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;
b) să efectueze auditul de calitate cu respectarea
normelor profesionale şi a ghidurilor profesionale emise de Corp;
c) să întocmească dosarul de audit de calitate al
cabinetului, conţinând raportul, fişa centralizatoare cu rezultatele auditului,
notele de sinteză şi anexele prevăzute de ghid, precum şi eventualele
observaţii ale cabinetului;
d) să sesizeze DUANPAC şi, după
caz, consiliul filialei în cazul unor încălcări ale reglementărilor privind
exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili,
precum şi ale normelor profesionale emise de Corp;
e) să analizeze problemele
ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigaţiilor proprii
sau a sesizărilor primite de la terţe persoane în domeniul serviciilor
contabile şi să prezintă propuneri către DUANPAC;
f) să facă propuneri pentru
valorificarea constatărilor (sancţiuni, recomandări etc);
g) să facă propuneri pentru
adaptarea la condiţiile conjuncturale a metodologiei auditului de calitate în
domeniul serviciilor contabile.
Art. 13. -Auditorii de calitate au dreptul şi, în
acelaşi timp, obligaţia să refuze o misiune de audit de calitate în situaţiile
în care independenţa ar fi periclitată.
CAPITOLUL IV
Derularea auditului de calitate
Art. 14. - Până la data de 31 ianuarie a fiecărui an
filiala transmite fiecărui membru al Corpului formularul „Raport anual privind
auditul de calitate", prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul regulament;
fiecare membru al Corpului are obligaţia de a completa „Raportul anual privind
auditul de calitate" şi de a-l depune la filiala de care aparţine până la
data de 31 martie. Până la data de 20 aprilie a fiecărui an directorii
executivi ai filialelor transmit DUANPAC:
a) rapoartele anuale privind
auditul de calitate, completate de toţi membrii din
raza de activitate;
b) o listă aprobată de adunarea
generală, cuprinzând cabinetele pe care filiala apreciază că ar trebui să le
auditeze în anul următor, cu precizarea cabinetelor care au cerut voluntar să
beneficieze de un audit de calitate.
Art. 15. - DUANPAC elaborează programul auditului de
calitate pentru anul următor, care se supune aprobării până la data de 31 mai a
fiecărui an, cu indicarea modalităţii de realizare a auditului calităţii: prin
control pe bază de declaraţii, prin control în teren
sau mixt.
Art. 16. - Până la data de 30 iunie a fiecărui an
DUANPAC trimite fiecărei filiale programul de audit al calităţii pentru anul
viitor.
Art. 17. - Etapele realizării auditului de calitate
sunt următoarele:
a) Pregătire. Timpul necesar pentru audit este în
funcţie de importanţa cabinetului şi se stabileşte numai după completarea şi
analiza chestionarului pregătitor. Cabinetul ales pentru auditul de calitate
este informat prin scrisoare, cu cel puţin 60 de zile înainte de data fixată
pentru începerea auditului. Scrisoarea este însoţită de un chestionar care
cuprinde un ansamblu de informaţii referitoare, pe de o parte, la organizarea
generală a cabinetului, la misiunile pe care acesta le derulează, iar pe de
altă parte, la respectarea obligaţiilor de membru. Chestionarul completat
trebuie retrimis filialei, în termen de 30 de zile de la data primirii lui.
Odată cu returnarea chestionarului, cabinetul poate cere să beneficieze de
dispoziţiile prezentului regulament referitoare la recuzarea auditorului, caz în care auditul va fi realizat prin auditori din afara
razei de activitate a filialei, prin grija DUANPAC.
b) Modalităţi de audit. Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze
complementare: audit structural, audit tehnic şi audit de conformitate. Auditul
de calitate se efectuează conform ghidului aprobat de Consiliul superior al
Corpului:
- auditul structural constă
într-un diagnostic de organizare a cabinetului în scopul aprecierii dacă modul
de organizare asigură îndeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor şi
uzanţelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidenţiind lipsurile în
ceea ce priveşte metodele şi procedurile existente în cabinet, existenţa
logisticii şi a standardelor şi normelor profesionale specifice fiecărei
misiuni, conform obiectului de activitate al cabinetului;
- auditul tehnic constă
în examinarea unui număr de dosare de lucru şi permite aprecierea calităţii
metodelor efectiv puse în lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza
concluziilor şi informaţiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic
se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele şi
regulile în vigoare, precum şi la uzanţele profesionale;
- auditul de conformitate constă în verificarea modului în care cabinetul îşi îndeplineşte
obligaţiile de membru cu privire la formarea şi dezvoltarea profesională,
depunerea declaraţiilor anuale, plata obligaţiilor financiare, aspecte etice
etc.
c) Evaluarea rezultatelor şi
măsuri
1. La sfârşitul misiunii desfăşurate pe baza ghidului
de audit, auditorul completează „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului
de calitate", prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul regulament.
2. Numărul maxim de puncte
calitative acordate cabinetului auditat, atât pe tota, cât şi pe domenii ale
auditului, este 100.
3. Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare
dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic şi de conformitate) se
au în vedere rezultatele din „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de
calitate", care se evaluează astfel :
- peste 95% răspunsuri corecte - 100 de puncte;
- 80-95% răspunsuri corecte - 80 de puncte;
- 50-79% răspunsuri corecte - 60 de puncte;
- 25-49% răspunsuri corecte - 40 de puncte;
- sub 25 % răspunsuri corecte - 20 de puncte.
4. La stabilirea punctelor
calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat şi, respectiv, a clasei de
calitate se au în vedere următoarele ponderi pe domenii ale auditului:
- auditul structural - 20%;
- auditul tehnic - 50%;
- auditul de conformitate - 30%.
5. In funcţie de rezultatele
auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi încadrat în una dintre
următoarele clase de calitate:
- clasa A: peste 95 de puncte calitative;
- clasa B: 80-95 de puncte calitative;
- clasa C: 50-79 de puncte calitative;
- clasa D: 25-49 de puncte calitative;
- clasa E: sub 25 de puncte calitative.
6. In funcţie de clasa de
calitate în care a fost încadrat cabinetul, se pot lua următoarele măsuri:
Clasa
|
Măsuri
|
A
|
- Recomandări şi termene pentru remedierea punctelor
slabe constatate în „Fişa centralizatoare a
rezultatelor auditului de calitate"
|
B
|
- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor
- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor
profesionale şi/sau de etică
|
C
|
- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor
- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor
profesionale şi/sau de etică
- Efectuarea unui nou control în maximum 2 ani
|
D
|
- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor
- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor
profesionale şi/sau de etică
- Publicarea în revista Corpului
- Efectuarea unui nou control în maximum un an
- Sesizarea consiliului filialei
|
E
|
- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor
- Participarea la cursuri pentru însuşirea
standardelor profesionale şi/sau de etică
- Publicarea în revista Corpului
- Instituirea unui sistem de supraveghere permanentă
- Sesizarea consiliului filialei
|
Cabinetele care au obţinut clasa A de calitate pot
solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a
atestatului de calitate, precum şi drepturile şi obligaţiile cabinetelor
deţinătoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului
superior, în termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament.
d) Raportare
1. La sfârşitul unei misiuni de
audit de calitate, auditorii întocmesc o notă de sinteză care se trimite
cabinetului auditat. Cabinetul dispune de un termen de 30 de zile pentru a
prezenta, în scris, auditorilor observaţiile sale.
2. Raportul auditorului de
calitate, prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul regulament, este întocmit de
auditori şi are ca anexe nota de sinteză şi eventualele observaţii ale
cabinetului. Raportul scoate în evidenţă lipsurile descoperite în cursul
auditului efectuat şi abaterile grave şi repetate de la reglementările
profesionale. Raportul trebuie să cuprindă propuneri de clasificare a
rezultatelor controlului şi măsurile de remediere a deficienţelor.
3. Raportul, „Fişa
centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", nota de sinteză şi
eventualele observaţii ale cabinetului se trimit la DUANPAC, in termen de 15
zile de la expirarea perioadei în care cabinetul avea posibilitatea să depună
observaţii.
4. După verificarea
documentelor primite, DUANPAC formulează dispoziţii către filială, inclusiv
pentru valorificarea constatărilor şi aplicarea de sancţiuni, iar după
aprobarea acestora le trimite preşedintelui consiliului filialei.
5. Preşedintele şi directorul
executiv ai filialei pot decide în legătură cu alte modalităţi de valorificare
şi comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe lângă cele cuprinse în
dispoziţii.
6. Dosarul de audit,
dispoziţiile primite de la DUANPAC, precum şi corespondenţa cu cabinetul până
la remedierea deficienţelor sunt păstrate la dosarul cabinetului respectiv,
existent la filială, până la data la care cabinetul va face obiectul unui nou
audit de calitate.
7. In cazul unor repetări ale
abaterilor constatate, preşedintele consiliului filialei va sesiza comisia de
disciplină a filialei Corpului.
CAPITOLUL V
Prevederi speciale cu privire la auditul lucrărilor de expertiză contabilă
Art. 18. - Experţii contabili, în efectuarea lucrărilor
de expertiză contabilă judiciară au obligaţia să respecte şi să aplice
prevederile Standardului profesional nr. 35/2000, aprobat prin Hotărârea
Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România nr. 01/42 din 11 august 2001, cu modificările şi
completările ulterioare, şi să prezinte rapoartele de expertiză, precum şi
opiniile' separate ale experţilor-parte, pentru a fi supuse auditului de
calitate potrivit prezentului regulament.
Art. 19. -Auditorii de calitate au următoarele
atribuţii:
a) auditarea lucrărilor de expertiză contabilă
judiciara înainte de depunerea acestora la organele
care le-au solicitat;
b) întocmirea referatelor de verificare
tehnico-profesională asupra lucrărilor de expertiză contabilă aflate pe rol la
comisiile de disciplină ale Corpului, la cererea acestor comisii;
c) elaborarea documentelor de
evidenţă a activităţilor desfăşurate şi raportarea.
Art. 20. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la
art. 19 lit. a), auditorii de calitate vor proceda astfel:
1. studiază raportul de expertiză, urmărind dacă:
- în elaborarea lucrării, experţii contabili autori au respectat în totalitate prevederile
Standardului profesional nr. 35/2000;
- obiectivele stabilite au fost
tratate corespunzător, iar răspunsurile date au fost susţinute prin acte şi
documente care au legătură cu cauza;
- autorii lucrării nu s-au îndepărtat de ştiinţa
contabilităţii, procedând la încadrări juridice ale faptelor sau la efectuarea
de lucrări şi operaţiuni care presupun alte cunoştinţe decât cele contabile;
- autorii lucrării au respectat
prevederile Codului etic naţional al profesioniştilor contabili;
2. analizează opiniile separate
ale experţilor contabili - consilieri ai părţilor, urmărind aceleaşi obiective
ca în cazul raportului de expertiză;
3. verifică starea de
independenţă a expertului contabil în raport cu cauza şi mandatul primit pe
baza declaraţiei date pe propria răspundere şi semnate de către expertul
contabil; declaraţia se apostilează de către auditorul de calitate cu menţiunea
„dată în faţa noastră", prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul regulament.
Art. 21. - Constatările şi
observaţiile auditorului de calitate se vor înscrie într-un referat privind
auditarea modului de respectare a normelor profesionale, prevăzut în anexa nr.
5 la prezentul regulament, document ce se tipăreşte şi se distribuie prin grija
Secretariatului general al Corpului.
Art. 22. - Folosind exclusiv legea, ştiinţa
contabilităţii, standardele şi normele profesionale, auditorul de calitate le solicită autorilor lucrărilor de
expertiză contabilă să le revadă în funcţie de observaţiile făcute şi va
proceda astfel:
a) dacă nu sunt observaţii sau dacă lucrările sunt refăcute, auditorul de calitate va aplica
pe prima pagină a lucrărilor analizate ştampila dreptunghiulară de auditare,
prevăzută în anexa nr. 6 la prezentul regulament, va semna şi va aplica
ştampila filialei;
b) dacă lucrările nu sunt refăcute,
auditorul de calitate va ataşa la lucrarea analizată referatul (exemplarul
original) cuprinzând observaţiile sale pentru informare şi o înaintează
organului care a solicitat-o, pentru luarea unei
decizii.
Art. 23. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la
art. 19 lit. a), auditorul de calitate colaborează cu biroul de expertiză din
cadrul tribunalului judeţean şi cu organele beneficiare ale lucrărilor de
expertiză efectuate de membrii Corpului.
Art. 24. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art.
19 lit. b), auditorul de calitate colaborează cu compartimentul de etică şi cu
comisia de disciplină din cadrul filialei, precum şi cu Direcţia juridică din
cadrul Corpului.
Art. 25. -In îndeplinirea
atribuţiilor prevăzute la art. 19 lit. c), auditorul de calitate colaborează cu
celelalte compartimente operative şi administrative ale filialei, precum şi cu
cele din cadrul aparatului central al Corpului.
Art. 26. - Pentru evidenţa activităţii desfăşurate pe
linia expertizelor contabile auditorul de calitate ţine „Registrul de evidenţă
a lucrărilor de expertiză", prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul regulament, ce va fi tipărit prin grija
Corpului.
Art. 27. - Departamentul de specialitate organizează
semestrial schimburi de experienţă, analize, seminarii şi reuniuni de lucru cu
toţi auditorii de calitate, la care sunt invitaţi să participe reprezentanţi ai
organismelor beneficiare ale lucrărilor de expertiză contabilă.
CAPITOLUL VI
Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare
Art. 28. - Auditorul de calitate face parte din
structura DUANPAC şi este angajat de Corp la propunerea preşedintelui de
filială, pe durată nedeterminată, cu contract de muncă full-time sau part-time,
în funcţie de volumul lucrărilor, potrivit specificului şi condiţiilor concrete
din fiecare filială. Auditorul de calitate este expert contabil cu experienţă, format şi instruit de Corp în
domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare.
Art. 29. - Misiunea de bază a auditorului de calitate
constă în verificarea modului de respectare a normelor profesionale privind
exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat, a Codului etic
naţional al profesioniştilor contabili, precum şi a reglementărilor interne ale
Corpului.'
Art. 30. - Auditor de calitate poate fi persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este cetăţean român şi are domiciliul în România;
b) are exerciţiul drepturilor
civile;
c) are calitatea de expert contabil şi experienţă
profesională de minimum 10 ani;
d) beneficiază de pregătire
profesională desăvârşită şi face dovada pregătirii sale profesionale continue;
e) a avut un comportament personal şi profesional
ireproşabil de la înscrierea în Corp până în prezent şi corespunde cerinţelor
din punctul de vedere al independenţei, ăl conflictului de interese şi al
celorlalte aspecte etice şi deontologice;
f) este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei de auditor de calitate; această condiţie se dovedeşte
cu certificat medical eliberat în condiţiile legii.
Art. 31. - Exercitarea misiunii de auditor de calitate
nu este compatibilă cu:
a) activităţile care lezează
demnitatea şi independenţa profesiei de expert contabil,
prestigiul Corpului sau bunele moravuri;
b) activităţile profesionale care îl pun pe auditorul
de calitate în situaţii de conflict de interese;
c) prestarea concomitentă a unor servicii sau
participarea la activităţi organizate de alte organisme ori entităţi
concurenţiale.
Art. 32. -Auditorul de calitate este subordonat din
punct de vedere tehnic-profesional DUANPAC şi din punct de vedere administrativ
directorului executiv al filialei.
Art. 33. -In relaţiile de subordonare tehnic-profesionale ale auditorului de calitate cu DUANPAC se includ:
a) transmiterea rapoartelor de activitate lunare,
semestriale şi anuale în domeniul serviciilor contabile şi al expertizei
contabile judiciare;
b) înaintarea dosarelor de audit ale cabinetelor conform
programului anual al auditului de calitate;
c) semnalarea problemelor
deosebite ivite în activitatea auditului de calitate în domeniul serviciilor
contabile şi expertizei contabile judiciare;
d) instruirea auditorilor de calitate pe probleme privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile şi al
expertizei contabile judiciare;
e) analizarea şi propunerea pentru decontare a
cheltuielilor ocazionate de desfăşurarea auditului de calitate;
f) comunicarea lunară către DUANPAC a programului
zilnic de lucru care a fost prezentat directorului executiv al filialei, precum
şi a propunerilor de programare a concediului de odihnă;
g) evaluarea anuală a
activităţii profesionale şi a conduitei auditorilor de calitate, care se
prezintă conducerii Corpului.
Art. 34. - (1) Relaţiile de subordonare administrativă
ale auditorului de calitate constau în:
a) prezentarea de către
auditorul de calitate a programului zilnic de lucru şi urmărirea modului de
respectare a acestuia de către directorul executiv al filialei; învoirile în interes
personal se aprobă de către directorul executiv al filialei;
b) colaborarea cu directorii executivi la întocmirea
graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de
calitate, urmărirea execuţiei acestora, transmiterea şi primirea de la membrii
Corpului a rapoartelor anuale
privind auditul de calitate, verificarea îndeplinirii obligaţiilor de membru al
Corpului în ceea ce priveşte formarea şi dezvoltarea profesională, achitarea
cotizaţiilor şi respectarea obiectului de activitate
autorizat;
c) directorul executiv asigură auditorului de calitate
condiţiile necesare activităţii (spaţiu, echipamente, consumabile şi alte
materiale).
(2) In relaţiile de subordonare administrativă ale
auditorului de calitate se va proceda astfel:
a) auditorul de calitate întocmeşte programul zilnic de
lucru, în care se menţionează zilele şi/sau orele în care îşi desfăşoară
activitatea la sediul filialei pentru verificarea expertizelor contabile
judiciare şi, respectiv, auditul de calitate al serviciilor contabile la
cabinete (cu nominalizarea cabinetelor potrivit graficului de eşalonare lunară
a acestora). Programul de lucru se întocmeşte la sfârşitul fiecărei luni pentru
luna următoare şi se prezintă lunar directorului executiv al filialei, precum
şi DUANPAC, odată cu „Fişa de activitate" pe luna precedentă. Directorul
executiv asigură informarea experţilor contabili care se prezintă pentru
verificarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară asupra programului de
lucru al auditorului de calitate şi urmăreşte respectarea acestuia;
b) deplasarea în interes de
serviciu, atât în localitatea de reşedinţă a filialei, cât şi în alte
localităţi, pentru efectuarea auditului de calitate la cabinetele prevăzute în
graficul de eşalonare se va efectua în baza „Ordinului de deplasare", care
se aprobă de către directorul executiv. Deplasarea în interes de serviciu
pentru auditarea unui cabinet se asigură în cadrul unei singure zile de lucru,
fără acordarea diurnei de deplasare şi decontarea cheltuielilor de cazare. Decontarea
cheltuielilor de transport în alte localităţi decât aceea de reşedinţă a
filialei se face în baza documentelor emise de transportator (bilete, tichete
etc). Cheltuielile ocazionate de transportul cu autoturismul proprietate
personală se decontează în limita unui consum de carburant stabilit prin norme
ale Corpului. Ordinele de deplasare împreună cu documentele justificative, după
caz, vor fi transmise la DUANPAC pentru analiză şi decontare a cheltuielilor
ocazionate de desfăşurarea auditului de calitate, odată cu dosarul de audit de
calitate;
c) potrivit prevederilor art.
39 din Regulamentul intern al Corpului, învoirile pentru probleme de interes
personal ale auditorului de calitate în timpul programului de lucru se aprobă
de către directorul executiv al filialei pentru o durată de maximum 3 ore pe zi
şi de cel mult 3 ori pe trimestru. Invoirile se consemnează în registrul
special existent la secretariatul filialei, vizat zilnic de directorul
executiv, conform art. 39 din Regulamentul intern al Corpului. O copie a
registrului special al învoirilor auditorului de calitate se transmite la
sfârşitul fiecărei luni Direcţiei resurse umane din cadrul aparatulm central al
Corpului, odată cu „Foaia colectivă de prezenţă". Invoirile ce depăşesc
durata prevăzută mai sus necesită aprobarea directorului general executiv. In
acest sens, auditorul de calitate va transmite cererea de învoire la DUANPAC
pentru analiză şi prezentarea spre aprobare;
d) propunerile de programare a concediului de odihnă al auditorului de calitate se transmit la DUANPAC şi se
supun aprobării directorului general executiv, conform art. 49 din Regulamentul
intern al Corpului. Auditorul de calitate va informa directorul executiv asupra
concediului de odihnă programat, aprobat de conducerea
Corpului;
e) rechemarea auditorului de calitate din concediul de
odihnă pentru nevoile de serviciu neprevăzute, care fac necesară prezenţa
acestuia la sediul filialei, se face pe baza ordinului scris al directorului
general executiv, la propunerea directorului executiv
al filialei;
f) în colaborare cu directorii executivi, la întocmirea
graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de
calitate se va asigura stabilirea cabinetelor ce urmează să fie cuprinse în grafic,
în funcţie de informaţiile existente la filială în legătură cu natura, volumul
de activitate şi de sediile membrilor Corpului. Scrisoarea de informare a
cabinetului împreună cu chestionarul pregătitor, prevăzute de Regulamentul
privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, se vor întocmi
şi transmite prin grija directorului executiv, care va urmări şi derularea
graficului auditului de calitate;
g) la termenul stabilit în prezentul regulament,
directorul executiv al filialei va asigura
transmiterea către fiecare membru al Corpului a formularelor de „Raport anual
privind auditul de calitate", care după completarea de către membrii
Corpului vor fi transmise la DUANPAC. Auditorul de calitate va colabora la
centralizarea şi sintetizarea unor informaţii cuprinse în „Raportul anual
privind auditul de calitate", referitoare la activitatea membrilor
Corpului filialei;
h) în ceea ce priveşte modul în care se achită
cotizaţiile de către membrii filialei, directorul executiv va pune la
dispoziţia auditorului de calitate „Declaraţiile anuale de venit" pentru
consultare şi verificarea realităţii datelor raportate şi, respectiv, achitarea
obligaţiilor faţă de Corp. Totodată, directorul executiv va înlesni cunoaşterea
de către auditorul de calitate a modului de realizare a programului de
pregătire profesională continuă de către membrii filialei;
i) auditorul de calitate va aduce la cunoştinţă şi va
sesiza consiliul filialei asupra tuturor aspectelor rezultate din auditul de
calitate al cabinetelor în legătură cu nerespectarea normelor privind:
depunerea declaraţiilor anuale şi a rapoartelor anuale de audit de calitate,
pregătirea şi dezvoltarea profesională continuă, achitarea cotizaţiilor
profesionale, exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat
fără autorizaţie eliberată de Corp;
j) directorul executiv asigură auditorului de calitate
condiţiile necesare desfăşurării activităţii, respectiv spaţiu şi birou de
lucru, calculator (includerea în programul de investiţii în condiţiile în care
nu există în dotare), accesul la telefon, xerox şi la serviciile de secretariat
ale filialei, materiale consumabile şi cărţi tehnice, publicaţia „Monitorul
Oficial al României, Partea I" şi alte publicaţii din biblioteca filialei. Totodată, se vor pune la
dispoziţia auditorului de calitate hotărârile, deciziile, reglementările şi
normele emise de organele de conducere ale Corpului.
CAPITOLUL VII
Drepturile şi obligaţiile cabinetului auditat
Art. 35. - Cabinetul programat pentru un audit de
calitate este obligat să pună la dispoziţia
auditorilor, la sediul său social sau/şi al biroului secundar, toate actele şi
documentele necesare în vederea efectuării auditului şi să furnizeze orice
explicaţie utilă.
Art. 36. - Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate
fi cerută în termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat
cunoştinţă despre audit, prin scrisoare adresată preşedintelui consiliului
filialei. Cererea este trimisă DUANPAC, care va lua măsurile ce se impun.
Art. 37. - Un cabinet nu poate fi auditat decât la
expirarea unei perioade de 5 ani de la încheierea auditului precedent, de 3 ani
dacă respectivul cabinet prestează servicii pentru entităţi de interes public
sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la îndeplinire a
măsurilor stabilite la controalele anterioare.
Art. 38. - Durata auditului de calitate în teren se
stabileşte în funcţie de mărimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare
de 20 de ore.
CAPITOLUL VIII
Auditarea cabinetelor instalate în mai multe filiale
Art. 39. -Auditul de calitate la cabinetele instalate
în mai multe filiale se caracterizează prin separarea auditului structural şi a
celui de conformitate, care se desfăşoară la sediul
cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul birourilor secundare,
pornindu-se de la sinteza auditului structural.
CAPITOLUL IX
Finanţarea
Art. 40. - Costurile auditului de calitate sunt cuprinse
într-un buget separat integrat în bugetul aparatului
central al Corpului. DUANPAC elaborează bugetul anual de costuri (retribuţii,
cheltuieli de transport şi cazare), care este supus spre aprobare Consiliului
superior al Corpului în vederea înglobării lui distincte în bugetul anual al
Corpului.
CAPITOLUL X
Informarea Conferinţei naţionale
Art. 41. - DUANPAC elaborează sinteza anuală a
auditului de calitate şi o prezintă, prin directorul general executiv,
preşedintelui Consiliului superior al Corpului. După însuşirea acesteia de către
Consiliul superior al Corpului, sinteza este încorporată în raportul anual
destinat dezbaterii şi aprobării de către Conferinţa naţională ordinară.
Art. 42. - Nerespectarea de către structurile Corpului
a prevederilor prezentului regulament constituie abatere disciplinară şi se
sancţionează potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului
sau Regulamentului intern al Corpului, după caz.
Art. 43. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Normele nr. 12.264/2002 privind activitatea de expertiză
contabilă judiciară, aprobate prin Decizia Biroului permanent al Consiliului
superior al Corpului nr. 02/90 din 12 decembrie 2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi Statutul auditorilor de calitate în domeniul
serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare, aprobat prin
Hotărârea Consiliului superior al Corpului nr. 05/66 din 14 septembrie 2005.
Art. 44. - In termen de 60 de zile de la aprobarea
prezentului regulament se va emite un nou ghid cuprinzând îndrumările tehnice ale auditorului de calitate.
Art. 45. - Prezentul regulament intră în vigoare în
termen de 90 de zile de la data aprobării de către Consiliul superior al
Corpului.
ANEXA Nr. 1 la regulament
RAPORT ANUAL
privind auditul de calitate
1. Numele şi prenumele membrului (denumirea societăţii comerciale
sau a cabinetului)
...........................................................................................................................................
|
2. Numărul şi data carnetului de membru şi ale autorizaţiei de
funcţionare
Carnet...................../................Autorizaţie.............................../..................
|
3. Adresa:
Localitatea.............................................str.............................................................nr........
bloc......sc........et........ sector
(judeţ).........................
|
1. Informaţii
generale despre cabinet
1.1. Forma juridică de exercitare a profesiei:
- societate comercială:
pe acţiuni (SA)
|_|
cu răspundere limitată (SRL)
|_|
cu capital autohton |_|
cu capital străin
|_|
cu capital mixt |_|
- persoană fizică autorizată: |_|
1.2. Filiale (F), sucursale (S), puncte de lucru
(PI):
Localitatea şi adresa
|
Forma de organizare (F,S sau PI)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3. Structura acţionariatului:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele asociaţilor
(acţionarilor)
|
Membru CECCAR da*) nu
|
Funcţia în cadrul cabinetului
|
Procent din capitalul social
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
X
|
100
|
*) Dacă „da", se trece una dintre iniţialele „I" (liber profesionist) sau „a" (angajat).
2. Organizarea cabinetului
2.1. Organigrama cabinetului (Prezentaţi o descriere
a structurii organizatorice şi introduceţi o anexă dacă este cazul)
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
3. Personal
3.1. Număr de personal utilizat în cursul anului
a) Numărul mediu al angajaţilor conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificările şi completările ulterioare - total;
.............................
din care:
• economişti şi contabili
...................................
- din care liber profesionişti .............../.............
•juridic şi fiscal
...............................................
• social
..........................................................
• informatică
..................................................
• cu pregătire tehnică
.....................................
- din care liber profesionişti .............../............
b) Numărul mediu al colaboratorilor utilizaţi în cursul
anului, ............................
din care:
• persoane fizice .............................
- din care liber profesionişti/ angajaţi .............../.............
c) Există contracte individuale de muncă şi contracte
de prestări de servicii? (da sau nu)
.............................
d) In contractele de muncă ale salariaţilor sau de
prestări de servicii există clauze referitoare la:
- concurenţă loială
DA NU
- secret profesional
DA NU
- independenţă
DA NU
Se prezintă în anexă un model de
contract individual de muncă şi unul de prestări de servicii pentru
colaboratori.
|
e) Există fişe de atribuţii şi/sau manuale de proceduri
proprii? DA NU
4. Formarea
profesională
4.1. A existat un program de formare profesională pe
anul încheiat? DA NU
4.2. Câte ore/om au fost consacrate formării şi dezvoltării profesionale a membrilor Corpului
din cadrul cabinetului?
- prin acţiuni organizate în cadrul cabinetului .......................
- prin acţiuni organizate în afara cabinetului .......................
4.3. Sursele de documentare în cadrul cabinetului:
- cărţi tehnice şi ghiduri emise de Corp (număr) .......................
- cărţi tehnice şi ghiduri existente pe piaţă (număr) .......................
- legislaţie: abonamente la Monitorul Oficial al
României (număr) .................
5. Clienţi şi misiuni
5.1. Prezentaţi numărul (sau cea mai bună estimare a
numărului) clienţilor cabinetului în anul încheiat, precum şi cifra de afaceri
realizată (sau cea mai bună estimare a cifrei de afaceri):
Număr Cifra de
afaceri (lei)
- ţinerea contabilităţii
............ .........................
- examinarea contabilităţii
............ .........................
- evaluări şi studii de fezabilitate ............
.........................
- consultanţă financiar-contabilă şi fiscală ............ .........................
-
audit
............ .........................
- activitate de cenzor
............ .........................
- expertize contabile judiciare
............ .........................
- alte activităţi (să se nominalizeze pe cât posibil) ............ .........................
Total activitate realizată în anul încheiat ............ .........................
5.2. Care sunt primii 5 clienţi în funcţie de
volumul onorariilor în totalul cifrei de afaceri realizate de cabinet?
Nr. crt.
|
Codul intern al clientului
|
Onorarii
(lei)
|
Natura misiunii
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
5.3. Modalităţi de
stabilire şi percepere a onorariilor:
Cum se stabilesc
onorariile? % din
total
- negociere directă, pornind de la piaţă DA/ NU
- negociere directă, pornind de
la tariful profesional DA/ NU
- participări la licitaţie
DA/ NU
Cum se percep onorariile?
- la terminarea lucrărilor
DA/NU
- în avans până la......% şi restul la predarea
lucrărilor DA/NU
-
lunar DA/NU
5.4. a) Clienţi noi în anul încheiat:
b) Clienţi pierduţi în anul încheiat:
5.5. Modalităţile de
raportare faţă de client (precizaţi ce rapoarte şi
la ce perioade se predau conducerii entităţii-client)
Natura misiunii
|
Raportarea făcută
|
Termen
(perioada)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.6. Asigurare:
Are cabinetul o poliţă de asigurare pentru riscul
profesional? DA/ NU
- Nr. poliţă valabilă pentru anul încheiat ............
- Suma asigurată
............
- Asigurător
............
6. Metode de lucru
6.1. a) Ce norme profesionale sunt utilizate în cadrul
cabinetului?
Misiunea
|
Norma profesională folosită (Nr.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Există în dotarea cabinetului numărul suficient de
norme profesionale emise de Corp?
DA/ NU
6.2. Instrumente informatice:
- Utilizaţi programe informatice în cabinet? DA/ NU
Dacă da, precizaţi pentru ce misiuni:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
- Utilizaţi sisteme de transmitere automată a datelor? DA/ NU
Dacă da, precizaţi-le (internet, modem, altele).
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
6.3. Există un sistem de
control intern în cadrul cabinetului? DA/ NU
(Dacă da, descrieţi sumar sistemul.)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
6.4. Dosarele de lucru
Există dosarele de lucru prevăzute în normele
profesionale pentru fiecare natură de misiuni?
6.5. Delegare şi supraveghere
Cum este organizată supravegherea lucrărilor?
(Descrieţi sumar procedura.)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
7. Colaborarea cu organismele profesionale de profil
7.1. Cabinetul este membru şi al organismelor
profesionale care funcţionează prin lege:
- Camera Consultanţilor Fiscali
DA/ NU
- Camera Auditorilor
Financiari DA/ NU
- Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă DA/ NU
7.2. Cabinetul este
membru şi al următoarelor asociaţii:
(denumirea exactă a asociaţiei sau organizaţiei)
-
-
-
-
7.3. Colaborarea cu
filiala Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România:
- aţi beneficiat de revista lunară a Corpului? DA/ NU
(Dacă da, număr de exemplare.)
............
- aţi participat la cursuri, seminarii şi ore de
consultaţii oferite de filiala Corpului?
(Dacă da, specificaţi numărul de participări şi natura.)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
- aţi participat la adunarea generală a membrilor
filialei? DA/ NU
- aţi participat la vreun congres internaţional al profesiei contabile din România? DA/ NU
(Dacă da, precizaţi când.)
.....................................
8. Certificare
Subsemnatul(expert
contabil, contabil autorizat sau calitatea în cadrul cabinetului),.............................................................................,
certific în deplină cunoştinţă de cauză că informaţiile conţinute în acest raport
reprezintă o declaraţie adevărată şi corectă despre modul în care a fost
organizat şi a funcţionat cabinetul în anul expirat.
Data.................................................................
........................................................................
(Numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
NOTA:
In baza art. 14 din Regulamentul
privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, Raportul anual
se trimite filialei Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi
din România.
ANEXA Nr. 2 la regulament
FIŞĂ CENTRALIZATOARE
a rezultatelor auditului de calitate la
cabinetul................................................
I. Auditul structural
1. Aţi efectuat o vizită la sediul cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
2. Independenţa:
Aţi constatat exercitarea de activitate în condiţii de
incompatibilitate sau de conflicte de interese? da |_|;
nu |_|;
Dacă DA, se va explica în anexe.
Cabinetul efectuează misiuni pentru entităţi la care
există interese financiare, familiare sau de afaceri?
da |_|; nu |_|;
Care sunt serviciile pe care le prestează cabinetul?
Servicii contabile - nr.
clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%
Servicii de audit statutar -
nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%
Servicii de alte tipuri de audit - nr. clienţi..........; ponderea în cifra
de afaceri..........%
Servicii consultanţă financiară şi fiscală - nr. clienţi..........; ponderea în
cifra de afaceri..........%
Servicii de personal-salarizare - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%
Aţi constatat că se consacră marea parte a
activităţilor pentru o singură entitate sau un grup restrâns de entităţi? da |_| nu |_|;
Cabinetul funcţionează în conformitate cu
reglementările în materie în ceea ce priveşte:
obiectul de activitate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
acţionariat? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
administrare? da |_|; nu |_|; N/A|_|
3. Competenţa:
Cabinetul foloseşte salariaţi?
da |_|; nu |_|;
Dacă da, câţi? ..........
Cabinetul foloseşte colaboratori pe bază de contracte
civile? da |_|; nu |_|;
Dacă da, câţi? ..........
Nivelul de competenţă al efectivului este în
concordanţă cu misiunile cabinetului? da |_|; nu |_|;
Există un program de dezvoltare profesională continuă
în cadrul cabinetului? da |_|; nu |_|;
Există o evidenţă a acţiunilor de formare şi dezvoltare
profesională continuă la care participă efectivul
cabinetului? da |_|; nu |_|;
Există o continuitate a acţiunilor de formare şi
dezvoltare profesională? da |_|; nu |_|;
Se face periodic o evaluare a personalului? da |_|; nu
|_|;
Există proceduri scrise cu privire la evaluarea şi
promovarea personalului? da |_|; nu |_|;
Salariile personalului se înscriu în piaţă? da |_|; nu |_|;
Există diferenţe între salariile din carnetele de muncă
şi cele plătite efectiv? da |_|; nu |_|;
Salariile personalului se plătesc în funcţie de
onorariile încasate pentru prestaţia fiecăruia dintre salariaţi? da |_|; nu |_|;
Există standardele profesionale emise de Corpul
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România pentru fiecare tip de serviciu profesional
prestat? da |_|; nu |_|;
4. Calitatea muncii:
Există concordanţă între efectivul de salariaţi ai
cabinetului şi volumul de activitate? da |_|; nu |_|;
Există o procedură de planificare a misiunilor şi de
programare a lucrărilor? da |_|; nu |_|;
Asigură planificarea cabinetului respectarea termenelor
legale de depunere a declaraţiilor? da |_|; nu |_|;
Aţi constatat cazuri de delegare a demersurilor?
de acceptare sau refuz al misiunilor da |_|; nu |_|;
de semnare a contractelor da |_|; nu |_|;
de semnare a rapoartelor da |_|; nu |_|;
Supravegherea lucrărilor este corect efectuată? da |_|; nu |_|;
Există un sistem de control intern în cadrul
cabinetului? da |_|; nu |_|;
Dacă da, se va descrie în anexe.
Cabinetul foloseşte lucrări ale altor profesionişti? da |_|; nu |_|; rareori |_|;
Cabinetul întocmeşte dosarele de lucru pentru fiecare
tip de misiune şi pentru fiecare client? da |_|; nu
|_|; nu în toate cazurile |_|;
In documentele interne, în contractele individuale de
muncă şi în contractele de prestări de servicii există prevederi referitoare la confidenţialitate? da |_|; nu |_|; nu în toate cazurile |_|
Contractele cu clienţii conţin clauzele şi elementele
prevăzute în reglementările Corpului? da |_|; nu |_|;
nu în toate cazurile |_|;
Există o formă de comunicare scrisă (raport, atestare)
pentru fiecare lucrare predată şi pentru fiecare
client? da |_|; nu |_|
II. Auditul tehnic
1. Lucrări de ţinere a contabilităţii, de elaborare
şi examinare a situaţiilor financiare
(respectarea standardelor profesionale nr. 21 şi 22)
Există un dosar permanent? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
Este acesta corect organizat? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Există contract? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
Este conform cu normele? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Documentele din dosarul permanent permit cunoaşterea clientului:
în planul structurii umane, mai ales al conducătorilo? da |_|; nu |_|; N/A|_|
pe plan juridic şi fiscal (documente legale şi
contracte plurianuale importante)? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
pe plan economic şi financiar (activitate, situaţie
economică şi financiară)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
pe planul organizării economice şi contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|
In ceea ce priveşte acceptarea şi menţinerea misiunii:
există un chestionar în acest sens? da |_|; nu |_|; N/A|_|
regulile de colegialitate vizavi de predecesor sunt
respectate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
In ceea ce priveşte independenţa:
misiunea este compatibilă cu regulile profesionale
(normele profesionale şi de deontologie)? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
Există un dosar anual al clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
In ceea ce priveşte programarea misiunilor:
s-a stabilit un program de lucru? da |_|; nu |_|; N/A|_|
punctele sensibile sunt scoase în evidenţă? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Onorariile sunt la nivelul de a perniţe o rentabilitate
normală a cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Onorariile sunt la nivelul de până la 10% din cifra de
afaceri a cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Niciun element incompatibil cu secretul profesional n-a
fost relevant în cadrul dosarului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Funcţionarea procedurilor a fost evaluată?
existenţa procedurilor privind funcţiunea contabilă da |_|; nu |_|; N/A|_|
verificarea prin sondaj a unor dosare da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Următoarele documente figurează în dosarul
inventarierii?
situaţia recapitulativă a
stocurilor şi a producţiei în curs de execuţie da |_|;
nu |_|; N/A|_|
situaţia facturilor de încasat
da |_|; nu |_|; N/A|_|
actele de achiziţie şi de cesiune de imobilizări da |_|; nu |_|; N/A|_|
contractele de împrumut da |_|; nu |_|; N/A|_|
Foile de lucru fac dovada că au fost puse în lucru
tehnici de control pentru a vă asigura că se respectă reglementările contabile privind:
capitalurile proprii da |_|; nu |_|; N/A|_|
provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli da |_|; nu |_|; N/A|_|
împrumuturile da |_|; nu |_|; N/A|_|
imobilizările da |_|; nu |_|;
N/A|_|
stocurile da |_|; nu |_|; N/A|_|
furnizorii şi conturile asimilate da |_|; nu |_|; N/A|_|
cumpărările şi cheltuielile externe da |_|; nu |_|; N/A|_|
clienţii şi veniturile da |_|;
nu |_|; N/A|_|
impozitele şi taxele da |_|; nu
|_|; N/A|_|
fişa de personal da |_|; nu
|_|; N/A|_|
conturile financiare, cheltuielile şi veniturile
financiare da |_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiunile excepţionale da
|_|; nu |_|; N/A|_|
In foile de lucru sunt corect prezentate:
numele clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
exerciţiul? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
numele colaboratorilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
date privind activitatea? da |_|; nu |_|; N/A|_|
referinţe? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Anexele din dosarul anual au fost stabilite de
profesionistul contabil?
Sunt întocmite în conformitate cu reglementările în
domeniu? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Existenţa şi ţinerea la zi a registrelor sunt
menţionate în dosar?
registrul jurnal da |_|; nu |_|; N/A|_|
cartea mare da |_|; nu |_|; N/A|_|
registrul inventar da |_|; nu |_|; N/A|_|
registrul consiliului de administraţie da |_|; nu |_|; N/A|_|
registrul adunărilor generale
da |_|; nu |_|; N/A|_|
Când înregistrările contabile sunt efectuate de către
client, este asigurată:
existenţa pieselor justificative? da |_|; nu |_|; N/A|_|
corecta înregistrare în conturi? da |_|; nu |_|; N/A|_|
înregistrarea în perioada corectă? da |_|; nu |_|; N/A|_|
A avut loc o analiză critică a evoluţiei:
posturilor de bilanţ şi contului de rezultate pentru
exerciţiul în curs şi cel precedent? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
ratiourilor semnificative ale dosarului clientului şi
coerenţei lor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
coerenţei diferitelor elemente ale conturilor anuale? da |_|; nu |_|; N/A|_|
o notă de sinteză asupra punctelor importante a fost
pregătită în atenţia expertului contabil? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
S-a stabilit un tablou al fluxurilor de trezorerie? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
S-a stabilit situaţia mişcării
capitalurilor proprii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
S-a efectuat o analiză a riscurilor legate de
continuitatea activităţii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
S-a întocmit o atestare sau un raport? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Este în conformitate cu ansamblul dosarului? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
2. Lucrări de audit
statutar
(respectarea standardului profesional nr. 24)
Există o foaie de lucru care precizează:
natura şi durata misiunii? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
tipul de raport care trebuie emis? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
controalele de efectuat? da |_|; nu |_|; N/A|_|
onorariile prevăzute şi modalităţile de facturare au
fost prezentate clientului şi acceptate de acesta? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
Cabinetul poate fi considerat totalmente independent
asupra acestei misiuni? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Misiunea este efectuată fără vreo restricţie,
indiferent de natura impusă sau nu de client? da |_|;
nu |_|; N/A|_|
Timpul global consacrat misiunii permite realizarea
tuturor obiectivelor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
S-a stabilit o planificare în
funcţie de obiectivele misiunii şi de competenţa celor care intervin? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Există o planificare precisă a intervenţiilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Lucrările de planificare sunt corect documentate în
dosarul de lucru? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Organizarea misiunii este de natură a permite atingerea
obiectivelor acesteia? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Inaintea întocmirii unui program de muncă s-a efectuat
o analiză a riscurilor în vederea identificării punctelor critice ale misiunii şi s-a ţinut cont de
ea în cadrul programului de muncă? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
S-a avut în vedere:
cunoaşterea întreprinderii? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
cunoaşterea sectorului? da |_|;
nu |_|; N/A|_|
riscurile inerente ale întreprinderii? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
evaluarea controlului intern? da |_|; nu |_|; N/A|_|
S-a stabilit un prag de semnificaţie - dacă criteriile
de bază sunt în concordanţă cu volumul activităţii întreprinderii? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
S-a modificat programul de lucru în funcţie de
elementele noi apărute în cursul misiunii (concluzii asupra evaluării
controlului intern etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Programul de muncă a fost aprobat şi parafat de un
responsabil al cabinetului înainte de începerea
controalelor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Programul de muncă a fost în
întregime acoperit pe parcursul misiunii? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
Programul stabilit permite executarea în condiţii
rezonabile a misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Un responsabil al cabinetului a revăzut şi a vizat
foile de lucru considerate de importanţă pentru
misiune? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Această supervizare s-a efectuat pe loc, la domiciliul
clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
S-a redactat o notă de sinteză generală asupra
ansamblului misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Supervizarea poate fi considerată
reală şi este ea adaptată misiunii? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Raportul emis este conform misiunii şi normelor de
raport? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Raportul reflectă concluziile înscrise în sinteza
misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Raportul menţionează clar:
limitele în intervenţia cabinetului? da |_|; nu|_|; N/A|_|
aplicarea principiilor contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|
impactul asupra situaţiei financiare al modificărilor
de metode contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|
După cum este redactat,
raportul:
respectă normele de raportare (fond şi formă)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
este suficient de clar pentru un cititor care nu are
cunoştinţe (particulare) despre întreprinderea
clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|
poate fi remis fără a expune
cabinetul la riscuri importante? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Situaţiile financiare care fac obiectul unui raport
sunt clar identificate sau anexate acestuia în aşa fel încât pot fi disociate de opinia care a fost emisă de
cabinet? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Independent de raportul de
audit, misiunea a făcut obiectul unui/unor raport/rapoarte intermediar/intermediare care se referă
mai ales la calitatea organizării şi funcţionării sistemelor şi procedurilor de control intern? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Rapoartele sunt adaptate şi
redactate în mod judicios? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Rapoartele emise de cabinet sunt remise clientului în
proiect şi discutate cu acesta înaintea definitivării? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Există un sistem care să permită verificarea dacă
dosarul este complet şi bine întocmit (chestionarul de sfârşit de misiune spre
exemplu)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Se ţine un registru al timpilor realizaţi de diverşii
profesionişti participanţi la misiune pentru a fi comparaţi cu bugetul alocat? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
Diferenţele mai semnificative dintre timpii prevăzuţi
în buget şi cei realizaţi au fost explicate? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
S-a procedat la efectuarea unei aprecieri individuale a
performanţelor diverşilor profesionişti? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
Foile de lucru permit
asigurarea că următoarele obiective sunt respectate:
Imobilizări
Exhaustivitatea
toate imobilizările intrate şi ieşite sunt
contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate amortismentele sunt contabilizate? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
toate veniturile sau cheltuielile sunt contabilizate? da
|_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
imobilizările înregistrate există şi aparţin
întreprinderii? da |_|; nu |_|; N/A|_|
nicio cheltuială curentă nu este trecută pe
imobilizări? da |_|; nu |_|; N/A|_|
restricţiile de proprietate
sunt înregistrate (ipoteci, gajuri etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Evaluarea corectă
înregistrarea imobilizărilor s-a efectuat la costul
corect? da |_|; nu |_|; N/A|_|
amortismentele sunt calculate conform principiilor
general admise? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
înregistrarea în contabilitate se efectuează atunci
când fenomenul economic se produce? da|_|; nu |_|;
N/A|_|
Inregistrarea corectă
intrările şi ieşirile sunt corect înregistrate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiunile diverse sunt justificate şi autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Stocuri şi producţie în curs
Exhaustivitatea
toate stocurile sunt inventariate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
toate stocurile inventariate sunt contabilizate? da|_|;
nu |_|; N/A|_|
toate mişcările de stocuri sunt
contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
stocurile contabilizate există şi aparţin
întreprinderii? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Evaluarea corectă
costul stocurilor a fost corect stabilit? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
stocurile supuse deprecierii sunt corect identificate?
da|_|; nu |_|; N/A|_|
provizioanele pentru deprecierea stocurilor sunt corect
calculate şi contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
înregistrarea stocurilor s-a efectuat la aceeaşi dată
ca şi înregistrările de la cumpărări-vânzări,
darea în producţie da|_|; nu |_|; N/A|_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
stocurile inventariate sunt înregistrate în conturile
corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|
listele de inventar sunt corect totalizate? da|_|; nu
|_|; N/A|_|
suma stocurilor din bilanţ corespunde cu inventarul? da|_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt corect justificate şi
autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Ciclul de cumpărări/furnizori
Exhaustivitatea
toate mărfurile primite sunt recepţionate şi facturate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
scăderile (stornările) s-au efectuat pentru toate
mărfurile returnate şi pentru litigiile cu furnizorii?
da |_|; nu |_|; N/A |_|
toate facturile primite (şi anulările) sunt
contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_| Realitatea
toate facturile primite corespund cu mărfurile efectiv
primite? da|_|; nu |_|; N/A|_|
toate scăderile (anulările) primite corespund cu
retururile efective? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Evaluarea corectă
facturile sunt primite cu preţurile corecte şi au fost
corect evaluate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
devizele au fost corect convertite? da|_|; nu |_|;
N/A|_|
Perioada corectă
facturile sunt contabilizate sau provizionate în
perioada în care mărfurile au fost primite? da|_|; nu
|_|; N/A|_|
scăderile (anulările) sunt contabilizate îndată ce sunt
cunoscuţi factorii care le justifică? da|_|; nu |_|;
N/A|_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
facturile şi anulările sunt înregistrate în conturile
corespunzătoare (furnizori, cheltuieli, TVA)? da|_|; nu
|_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Ciclul de vânzări/clienţi
Exhaustivitatea
toate mărfurile expediate sunt facturate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
facturile sunt emise pentru toate mărfurile returnate
de clienţi? da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate facturile (anulările) sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
toate facturile emise corespund mărfurilor expediate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate anulările de facturi corespund cu returnările
efective? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Evaluarea corectă
facturile (anulările) sunt emise cu preţuri corecte şi
sunt corect calculate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
facturile a căror plată este îndoielnică sunt rapid
identificate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
destinatarul facturilor şi cel al mărfurilor este
acelaşi? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
facturile sunt contabilizate în perioada livrărilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|
anulările sunt contabilizate îndată ce faptele care le
justifică sunt cunoscute? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
facturile şi anulările sunt înregistrate în conturile
corespunzătoare? da |_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Trezorerie/finanţare
Incasări
Exhaustivitate
toate sumele datorate întreprinderii au fost încasate?
da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate sumele încasate sunt contabilizate? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
diferenţele încasate au fost corect înregistrate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
toate descărcările clienţilor sau debitorilor corespund
încasărilor efective? da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate efectele sunt efectiv încasate sau remise la
încasare? da |_| nu |_|; N/A|_|
Evaluarea corectă
încasările sunt contabilizate pentru suma reală? da |_|; nu |_|; N/A|_|
efectele remise la încasare au fost corect
contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
încasările sunt înregistrate în perioada în care au
fost efectiv primite? da |_|; nu |_|; N/A |_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
încasările sunt înregistrate în conturile
corespunzătoare (clienţi, bănci, casa etc.)? da |_|; nu
|_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Plăţi furnizori
Exhaustivitatea
toate plăţile efectuate sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
reţinerile sunt contabilizate la fiecare plată? da |_| nu |_|; N/A|_|
diferenţele de plată sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
toate plăţile înregistrate corespund unor documente
justificative? da |_|; nu |_|; N/A|_|
documentele care reflectă
obligaţii nu sunt plătite decât o dată? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Evaluarea corectă
plăţile sunt înregistrate pentru suma reală? da |_|; nu |_|; N/A|_|
avansurile sunt deduse din plăţi? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
plăţile sunt înregistrate în perioada în care au fost
efectiv făcute? da |_|; nu |_|; N/A |_|
scadenţele raportate sunt înregistrate în momentul în
care au fost cunoscute? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
plăţile sunt înregistrate în conturile corespunzătoare
(furnizori, bănci, casa etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Plăţi personal
Exhaustivitatea
toate sumele plătite (prime etc.) sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
toate statele sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Realitatea
numai salariaţii reali ai întreprinderii primesc o
remuneraţie? da |_|; nu |_|; N/A|_|
remuneraţia şefului de întreprindere nu este excesivă? da |_|; nu |_|; N/A|_|
salariile sunt corect înregistrate? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Evaluarea corectă
salariile şi asimilatele sunt corect evaluate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Perioada corectă
salariile şi asimilatele sunt înregistrate în perioada
corespunzătoare prestaţiei reale a serviciului? da |_|;
nu |_|; N/A |_|
Imputarea (înregistrarea) corectă
salariile şi asimilatele s-au înregistrat în conturile
corespunzătoare? da |_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Grup şi asociaţi
Foile de lucru permit constatarea că operaţiunile
înscrise în conturile de grup şi asociaţi:
cuprind toate mişcările care le
privesc şi doar pe acestea? da|_|; nu |_|; N/A|_|
sunt evaluate corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|
sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|
au făcut obiectul autorizării necesare? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Casa
Foile de lucru permit asigurarea că:
poziţiile conturilor de casă corespund realităţii? da|_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiunile se sprijină pe documente de trezorerie şi
că acestea sunt corecte şi contabilizate? da |_|; nu
|_|; N/A |_|
constrângerile legale privind
încasările şi plăţile sunt respectate? da |_|; nu |_|;
N/A|_|
Bănci, cecuri, valori de încasat
Foile de lucru permit constatarea că:
poziţiile conturilor de trezorerie corespund
realităţii? da|_|; nu |_|; N/A|_|
operaţiile se sprijină pe documente de trezorerie şi că
acestea sunt corect contabilizate? da|_|; nu |_|;
N/A|_|
Cheltuieli şi venituri financiare
Foile de lucru permit asigurarea că cheltuielile şi
veniturile care figurează în conturi:
sunt evaluate în mod corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|
cuprind numai cheltuielile şi veniturile aferente
exerciţiului încheiat? da|_|; nu |_|; N/A|_|
sunt înregistrate şi imputate în manieră
corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Operaţiuni excepţionale
Foile de lucru permit asigurarea că conturile 67 şi 77:
cuprind toate datoriile şi toate rezultatele
operaţiunilor excepţionale şi doar pe acestea? da|_|;
nu |_|; N/A|_|
că veniturile şi cheltuielile sunt corect evaluate şi
înregistrate? da |_|; nu |_|; N/A|_|
3. Respectarea standardelor profesionale privind
misiuni speciale: aporturi la capital, fuziuni sau
divizări, consultanţă fiscală
Sunt respectate normele de comportament profesional
prevăzute în standardele profesionale?
independenţă da |_|; nu |_|;
N/A|_|
competenţă da |_|; nu |_|;
N/A|_|
calitatea lucrărilor da|_|; nu
|_|; N/A|_|
confidenţialitate da|_|; nu
|_|; N/A|_|
respectarea standardelor profesionale da|_|; nu |_|;
N/A|_|
Sunt respectate normele de lucru prevăzute în
standardele profesionale?
programarea lucrărilor da|_|;
nu |_|; N/A|_|
delegarea şi supravegherea
da|_|; nu |_|; N/A|_|
utilizarea lucrărilor altor profesionişti da|_|; nu |_|; N/A|_|
documentarea lucrărilor da|_|;
nu |_|; N/A|_|
Sunt respectate normele de raportare prevăzute în
standardele profesionale? da|_|; nu |_|; N/A|_|
III. Auditul de conformitate
In legătură cu declaraţiile anuale ale cabinetului:
au fost depuse declaraţiile de membru pe ultimii 3 ani? da|_|; nu |_|; N/A|_|
au fost completate corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|
In legătură cu dezvoltarea profesională continuă:
s-a participat la acţiunile organizate de Corp? da|_|; nu |_|; N/A|_|
s-au respectat cele 40 de ore de educaţie în ultimii 2
ani? da |_|; nu |_|; N/A|_|
Cabinetul a fost reprezentat la adunările generale în
ultimii 3 ani? da|_|; nu |_|; N/A|_|
Au fost plătite cotizaţiile pe ultimii 3 ani?
fixe da |_|; nu |_|; N/A|_|
variabile da |_|; nu |_|; N/A|_|
ANEXA Nr. 3 la regulament
RAPORTUL AUDITORULUI DE CALITATE
- model -
I. Cabinetul auditat
Numele şi prenumele (denumirea socială)
.......................................................................
II. Timpul afectat auditului
- în teren : de la data.............................la
data....................nr. zile.....
- la sediul filialei: de la data....................la
data....................nr. zile.....
III. Constatările auditului
de calitate
Auditul structural
1.
2.
3.
Cabinetul are un număr de.....salariaţi.
Auditul tehnic
Natura serviciului prestat
.......................................
........................................
Număr clienţi
.......................................
.......................................
Număr dosare verificate
.......................................
.......................................
Constatări:
1.
2.
3.
Auditul de conformitate
1.
2.
3.
IV. Evaluare
Pe baza fişei centralizatoare a rezultatelor auditului
de calitate a rezultat un număr de ......... puncte calitative determinate
astfel:
|
Puncte calitative
|
%
|
Total puncte
|
Auditul structural
|
|
20
|
|
Auditul tehnic
|
|
50
|
|
Auditul de conformitate
|
|
30
|
|
Total
|
|
|
|
Propunem încadrarea cabinetului în clasa ... de
calitate.
Data
Semnătura
ANEXA Nr. 4 la regulament
DECLARAŢIE
Subsemnatul...........................................................,
expert contabil cu numărul matricol........../........../.........., în
legătură cu cauza ce face
obiectul Dosarului
nr.........../..........al.................................................................,
declar următoarele:
a) nu mă aflu în niciuna dintre situaţiile de
incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1) şi
(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de
expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, şi de art. 8 din
Hotărârea Conferinţei naţionale a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România nr. 53/2005 emise în baza art. 20 lit. d) din Ordonanţa
Guvernului nr. 65/1994, republicată.
b) faţă de prevederile reglementărilor sus-menţionate
mă aflu în următoarele situaţii:
-
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
-
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
-
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Prezenta declaraţie este dată pe propria răspundere,
fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul
în înscrisuri şi declaraţii.
Data
........................................
Semnătura
........................................
ANEXA Nr. 5 la regulament
C.E.C.C.A.R.
Filiala..........................
Dosar nr.:
Beneficiar:
Termen:
Nr. înregistrare:
REFERAT
privind auditarea modului de respectare a normelor
profesionale
I. Data primirii:
|
II.
|
Experţi contabili:
|
Numele si prenumele
1. _______________________
2. _______________________
3. _______________________
4. _______________________
5. _______________________
6. _______________________
7. _______________________
|
Calitatea
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
|
III.
|
Observaţii cu privire la:
a) Concordanţa dintre obiective,
constatări şi concluzii
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
b) Respectarea Standardului profesional nr. 35/2000
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
c) Respectarea Codului etic naţional al
profesioniştilor contabili
______________________________________________________________
______________________________________________________________
d) Alte observaţii
______________________________________________________________
______________________________________________________________
|
Auditor de calitate,
........................................
(Semnătura)
Ştampila
ANEXA Nr. 6 la regulament
C.E.C.C.A.R.
CORPUL EXPERŢILOR CONTABILI ŞI CONTABILILOR AUTORIZAŢI DIN ROMÂNIA
-
Filiala..................................................... -
Auditat îndeplinirea Standardului
profesional nr. 35/2000
Dosar
nr...................../...............al....................
|
Auditor de calitate
Numele.....................................
Prenumele................................
L.S.
ANEXA Nr. 7 la regulament
REGISTRUL
de evidenţă a lucrărilor de expertiză
Nr. crt.
|
Dosar
|
Experţi contabili, numele şi
prenumele
|
Termen
|
Data intrării
|
Data ieşirii
|
Observaţii
|
Nr. şi data
|
Organul beneficiar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|