HOTARARE Nr. 920 din 11 august 2005
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Control al
Exporturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 19 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 9 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al
exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 595/2004, al art. 3 alin. (5) din Legea
nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si
tehnologii cu dubla utilizare, cu modificarile ulterioare, si al art. 5 alin.
(4) din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind
interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si
distrugerea acestora, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare
Agentia, este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, si functioneaza in subordinea Ministerului Afacerilor
Externe.
(2) Agentia are sediul in municipiul Bucuresti, Calea 13 Septembrie nr. 1 -
3, corp A1, et. 3, sectorul 5.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, sintagmele de mai jos au urmatoarele
intelesuri:
a) produse strategice inseamna, cumulativ sau separat, dupa caz:
1. produse militare - armamente, munitii, rachete, bombe, torpile, mine,
vehicule terestre, aeriene si maritime si alte produse, echipamente si sisteme
proiectate si realizate pentru scopuri militare, componente, parti si accesorii
ale acestora, precum si software si tehnologia aferenta;
2. produse si tehnologii cu dubla utilizare - articole, software,
tehnologii si servicii din domeniul industrial care au dubla utilizare, civila
si militara, precum si articole, tehnologii si servicii, inclusiv cele
purtatoare de tehnologii informatice si de comunicatii, referitoare la
dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice, biologice si la rachete
purtatoare de asemenea arme;
b) operatiuni cu produse strategice - acele operatiuni, astfel cum sunt ele
reglementate prin Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor
de produse si tehnologii cu dubla utilizare, cu modificarile ulterioare, si
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control
al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2004, inclusiv, dar nu
limitativ;
c) sistemul national de control al operatiunilor cu produse strategice -
ansamblul constituit din cadrul legislativ, listele nationale de control,
autoritatea nationala in domeniu si alte institutii publice, principiile,
procedurile, activitatile de autorizare, inregistrare, licentiere si control,
cooperare si asistenta internationala, documentatia de control al exporturilor,
regimul de sanctiuni, parteneriatul Guvern - industrie.
Art. 3
(1) Agentia coordoneaza sistemul national de control al operatiunilor cu
produse strategice, precum si toate activitatile privind aplicarea prevederilor
Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii
armelor chimice si distrugerea acestora, denumita in continuare Conventia.
(2) Agentia este autoritatea nationala si raspunde de aplicarea politicii
Guvernului:
a) in domeniul controlului operatiunilor cu produse strategice;
b) in domeniul implementarii in Romania a prevederilor Conventiei.
(3) Agentia asigura, in calitate de Punct national de contact, legatura cu
celelalte state parti in domeniile care fac obiectul Protocolului Natiunilor
Unite impotriva fabricarii si traficului ilegale de arme de foc, piese si
componente ale acestora, precum si de munitii.
Art. 4
(1) Pentru realizarea obiectivelor din domeniul controlului operatiunilor
cu produse strategice Agentia exercita urmatoarele atributii principale:
a) propune elementele politicii si strategiei nationale in domeniul
controlului operatiunilor cu produse strategice, avand in vedere armonizarea
cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene si obligatiile
internationale asumate de Romania, in conformitate cu legislatia in vigoare;
b) coordoneaza sistemul national de control al operatiunilor cu produse
strategice si desfasoara activitati semestriale de informare si pregatire a
celorlalte institutii ale statului, cu competente in controlul operatiunilor cu
produse strategice, precum si alte activitati dedicate cooperarii interagentii;
incheie protocoale de cooperare si programe de actiune comuna cu alte
institutii sau structuri competente;
c) informeaza anual Guvernul si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii in
legatura cu dezvoltarile semnificative in materie;
d) elaboreaza si promoveaza proiecte de acte normative in domeniile de
responsabilitate, stabileste si aplica sanctiuni, elaboreaza norme
metodologice, mecanisme, proceduri si instructiuni necesare aplicarii regimului
de control al operatiunilor cu produse strategice;
e) autorizeaza si inregistreaza, dupa caz, persoanele, inclusiv
autoritatile publice, pentru a desfasura operatiuni cu produse strategice;
licentiaza operatiunile de export, reexport, import si orice alte operatiuni de
transfer, in regim vamal definitiv sau suspensiv in ori din afara teritoriului
Romaniei, operatiunile de intermediere, asistenta tehnica, transferurile de
software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax ori telefon,
operatiunile necomerciale de scoatere sau introducere, in regim definitiv ori
temporar, in sau din afara teritoriului Romaniei, de tranzit international si
transbordare de produse strategice; gestioneaza notificarile privind
dezvoltarea si producerea in Romania a produselor si tehnologiilor cu dubla
utilizare;
f) elibereaza autorizatii, certificate de inregistrare, permise, licente,
certificate internationale de import sau alte documente echivalente, precum si
certificate de control al livrarii, la solicitarea persoanelor interesate;
g) efectueaza actiuni de control, in toate fazele de autorizare,
inregistrare, notificare, licentiere, livrare si postlivrare, precum si, dupa
caz, in etapa de prelicentiere;
h) dispune, in cazul incalcarii prevederilor legii, anularea, suspendarea,
modificarea, retragerea, interdictia, revocarea actelor administrative
eliberate de Agentie; dispune sanctionarea contraventionala sau sesizarea
organelor de ancheta penala, dupa caz, in cazul incalcarii prevederilor legii;
i) participa la activitatile regimurilor si mecanismelor internationale de
neproliferare si de control al exporturilor, la reuniunile organizatiilor
internationale care au in competente controlul diferitelor categorii de arme
conventionale si de distrugere in masa, la actiuni si manifestari
internationale din domeniile sale de responsabilitate, precum si la alte
activitati ale comunitatii internationale de control al exporturilor;
j) asigura aplicarea in Romania a liniilor directoare si a listelor de
control ale regimurilor internationale de neproliferare si de control al
exporturilor: Aranjamentul de la Wassenaar pentru controlul exporturilor de
arme conventionale si de produse si tehnologii cu dubla utilizare, Grupul
Australia, Grupul furnizorilor nucleari, Comitetul Zangger, Regimul de control
al tehnologiilor pentru rachete, Codul de la Haga privind neproliferarea
rachetelor balistice si altele;
k) participa, in cadrul regimurilor internationale de neproliferare si de
control al exporturilor la care Romania este stat participant, la schimbul de
informatii generale si specifice privind transferurile, respectiv refuzurile de
licente de export;
l) asigura preluarea si implementarea acquis-ului comunitar in domeniul
controlului operatiunilor cu produse strategice si respectarea principiilor si
criteriilor Codului de conduita al Uniunii Europene privind exporturile de
arme;
m) contribuie la raportarile care deriva din calitatea Romaniei de stat
membru ONU (Registrul ONU de arme conventionale, Programul de actiune al
Natiunilor Unite pentru prevenirea, combaterea si eradicarea comertului ilicit
cu arme de calibru mic si armament usor, sub toate aspectele sale etc.),
semnatar al Documentului OSCE privind armele de calibru mic si armament usor,
precum si, dupa caz, la solicitarile altor mecanisme internationale de
raportare si transparenta, cum ar fi: SIPRI - Institutul International de la
Stockholm pentru Studierea Pacii, Small Arms Survey etc.;
n) asigura participarea, in colaborare cu celelalte institutii cu atributii
in materie, la activitatea comitetelor si grupurilor de lucru ale Consiliului
Uniunii Europene, in domeniile sale de competenta;
o) presedintele Agentiei asigura presedintia Consiliului pentru avizarea licentierii
operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare si a Consiliului
interministerial pentru controlul exporturilor, importurilor si altor
operatiuni cu produse militare; directiile de specialitate din cadrul Agentiei
asigura activitatea de secretariat a acestor consilii;
p) colaboreaza, potrivit competentelor, la desfasurarea activitatilor de
monitorizare si aplicare a embargourilor si regimurilor restrictive privind
exporturile de produse strategice si a obligatiilor care decurg din aplicarea
embargourilor privind transferurile de produse strategice instituite printr-o
rezolutie a Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite, pozitie comuna sau
actiune comuna adoptata de Uniunea Europeana, decizie a Organizatiei pentru
Securitate si Cooperare in Europa sau instituite de state membre NATO;
q) elaboreaza si publica Raportul anual privind controlul exporturilor de
arme, in versiunea romana si engleza, documentar si in versiune electronica;
r) initiaza actiuni de promovare a intereselor specifice Romaniei in
relatiile cu organizatiile si organismele internationale de neproliferare si de
control al exporturilor de produse strategice;
s) acorda consultanta de specialitate si organizeaza programe de informare
si campanii de avertizare a persoanelor fizice si juridice, inclusiv a
autoritatilor publice in legatura cu principiile, obiectivele, normele,
procedurile si restrictiile regimului de control al operatiunilor cu produse
strategice;
t) initiaza actualizarea listelor de produse strategice supuse regimului de
control, in conformitate cu obligatiile si angajamentele internationale asumate
de Romania;
u) acorda asistenta de specialitate in vederea crearii si modernizarii
altor sisteme nationale de control, la solicitarile partenerilor externi;
v) organizeaza Conferinta nationala anuala in beneficiul comunitatii
romanesti de control al exporturilor, precum si alte seminarii si reuniuni, cu
scopul intaririi cunoasterii riguroase a standardelor din domeniul controlului
exporturilor, precum si al asigurarii premiselor si interpretarii unitare a
aplicarii uniforme a legislatiei in materie;
w) asigura presedintia si secretariatul Grupului roman de neproliferare;
x) incheie, in conditiile legii, tratate la nivel departamental cu
autoritati si structuri omologe din state cu politici similare de
neproliferare;
y) participa cu stand propriu la expozitia nationala bienala de tehnica
militara si, dupa caz, la expozitii internationale specializate in tehnica
militara si tehnologie de varf.
(2) In exercitarea atributiilor sale Agentia poseda si foloseste bunuri
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 5
In domeniul controlului implementarii Conventiei, Agentia exercita
urmatoarele atributii:
a) propune elementele politicii si strategiei nationale in domeniul
controlului implementarii prevederilor Conventiei;
b) elaboreaza si promoveaza, in conformitate cu legislatia in vigoare,
proiecte de acte normative, norme metodologice privind procedurile tehnice de
aplicare a dispozitiilor Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor
Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii
armelor chimice si distrugerea acestora, republicata, precum si deciziile si
recomandarile referitoare la aplicarea Conventiei, ce se adopta de Conferinta
statelor parti;
c) asigura controlul producerii, folosirii, importului si exportului de
substante chimice toxice si precursorii acestora, dispune sanctionarea
contraventionala sau sesizarea organelor de ancheta penala, dupa caz, in cazul
incalcarii prevederilor legii;
d) autorizeaza functionarea instalatiilor si/sau a laboratoarelor in care
se produc substante chimice toxice si precursorii acestora inscrise in lista
nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicata, folosite in scopuri
neinterzise, si notifica Organizatia pentru Interzicerea Armelor Chimice,
denumita in continuare OIAC, transferurile de substante chimice inscrise in
lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicata, cu cel putin 30
de zile inainte de efectuarea lor;
e) verifica sistematic, prin inspectii la fata locului, substantele chimice
toxice si precursorii acestora inscrise in lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea
nr. 56/1997, republicata, instalatiile si/sau laboratoarele in care se produc
substante chimice inscrise in lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997,
republicata, folosite in scopuri neinterzise;
f) verifica, pe baza de declaratii si prin inspectii la fata locului,
platformele care produc, prelucreaza sau consuma, importa ori exporta substante
chimice toxice si precursori ai acestora inscrise in listele nr. 2 si 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicata, precum si platformele care
produc prin sinteza substante organice definite, neinscrise in liste; corpul de
control al Agentiei constata contraventiile si aplica amenzile prevazute de
Legea nr. 56/1997, republicata, care se vireaza integral la bugetul de stat, in
conditiile legii;
g) elaboreaza si transmite la OIAC declaratiile nationale, initiale si
anuale, privind substantele chimice toxice si precursori ai acestora inscrise
in lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Conventie si instalatiile de producere a
acestora in scopuri neinterzise, substantele chimice toxice si precursori ai
acestora inscrise in listele nr. 2 si 3 din anexa nr. 1 la Conventie,
platformele care produc, prelucreaza, consuma, importa sau exporta aceste
substante chimice, precum si platformele care produc prin sinteza substante
organice definite, neinscrise in liste;
h) colecteaza datele necesare intocmirii declaratiilor nationale si
organizeaza banca nationala de date in domeniu;
i) asigura, impreuna cu alte autoritati publice competente, desfasurarea
inspectiilor internationale ale OIAC in Romania in conformitate cu prevederile
Conventiei si ale Legii nr. 56/1997, republicata; constituie echipa de insotire
din membri ai corpului de control, din reprezentanti ai obiectivului inspectat
si, dupa caz, din reprezentanti ai autoritatilor publice competente;
j) incheie acorduri si protocoale de colaborare cu alte institutii si
organisme nationale in vederea asigurarii respectarii prevederilor Conventiei;
k) participa, in cadrul delegatiei Romaniei, la reuniunile OIAC, la alte
manifestari internationale din domeniul controlului interzicerii armelor
chimice; coopereaza cu Secretariatul tehnic al OIAC si cu autoritatile
nationale din alte state in vederea aplicarii eficiente a prevederilor
Conventiei;
l) acorda la cerere consultanta de specialitate si organizeaza programe de
informare si campanii de avertizare a operatorilor economici in legatura cu
principiile, obiectivele, normele si procedurile privind regimul de control al
interzicerii armelor chimice.
Art. 6
(1) Finantarea cheltuielilor aferente activitatii Agentiei se asigura
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Presedintele Agentiei indeplineste, conform legii, functia de ordonator
tertiar de credite.
(3) Agentia poate incheia, in conditiile legii, contracte cu persoane
fizice sau juridice, avand ca obiect prestarea de servicii de consultanta
necesare realizarii obiectivelor din domeniile sale de activitate.
Art. 7
(1) In cadrul Agentiei functioneaza Punctul national focal de consultanta
pentru examinarea si solutionarea cu operativitate a cererilor de clasificare a
produselor strategice si a altor cereri de consultanta din domeniile de
competenta.
(2) Agentia administreaza website-uri pe Internet destinate informarii
operatorilor economici, altor autoritati interesate si societatii civile asupra
legislatiei si procedurilor de licentiere in vigoare.
(3) Agentia organizeaza periodic activitati de perfectionare si testare
pentru persoanele cu responsabilitati in controlul operatiunilor cu produse
strategice din cadrul companiilor ale caror activitati intra sub incidenta
regimului de control al operatiunilor cu produse strategice si/sau regimului de
control al implementarii Conventiei.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a Agentiei este prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
(2) In structura directiilor pot fi organizate servicii si birouri, care se
aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
(3) Atributiile si sarcinile compartimentelor se stabilesc prin
Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei, in maximum 30 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale
Agentiei se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei, cu avizul ministrului
afacerilor externe.
Art. 9
Numarul maxim de posturi al Agentiei este de 45, inclusiv demnitarul si
cabinetul acestuia.
Art. 10
(1) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului afacerilor
externe.
(2) Presedintele conduce intreaga activitate a Agentiei si o reprezinta in
relatiile cu institutiile internationale, cu ministerele, cu alte organe ale
administratiei publice centrale, cu alte institutii publice si organizatii,
precum si cu persoane fizice si juridice din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele Agentiei emite ordine si
instructiuni.
(4) Ordinele si instructiunile cu caracter normativ emise de presedintele
Agentiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Presedintele exercita orice atributii care ii revin potrivit
prevederilor legale si regulamentului de organizare si functionare.
Art. 11
(1) Salarizarea personalului Agentiei se face potrivit prevederilor legale
in vigoare.
(2) Salarizarea presedintelui Agentiei si acordarea celorlalte drepturi se
face potrivit prevederilor aplicabile persoanelor care ocupa functii asimilate
cu functii de demnitate publica, conform anexei nr. III la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin
anexa nr. IX din Ordonanta Guvernului nr. 9/2005.
(3) Personalul Agentiei este format din functionari publici si personal
contractual.
Art. 12
(1) In vederea realizarii atributiilor sale, pentru combaterea actelor si
faptelor de incalcare a legislatiei in domeniul de competenta, Agentia isi
constituie Corpul de control.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Corpului de control se
stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei, in maximum 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(3) In exercitarea atributiilor sale de control Corpul de control al
Agentiei are acces neingradit, in conditiile legii, la documente, date si
informatii necesare, oricare ar fi detinatorii acestora.
(4) Corpul de control al Agentiei constata contraventiile la regimul de
control din domeniile de competenta si aplica amenzile contraventionale care se
vireaza integral la bugetul de stat, in conditiile legii.
(5) Agentia sesizeaza organele de urmarire penala in cazul in care faptele
constatate de Corpul de control sunt considerate, potrivit legii, infractiuni.
Art. 13
Agentia are in dotare un parc auto, potrivit prevederilor legale in
vigoare.
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 327/2000 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale
de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 25 aprilie
2000, cu completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul afacerilor externe,
Lucian Leustean,
secretar de stat
Presedintele Agentiei Nationale
de Control al Exporturilor,
Liliana Ghervasuc
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 45
(inclusiv demnitarul si cabinetul acestuia)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Agentiei Nationale de Control al Exporturilor
____________
| PRESEDINTE |
|____________|
|
_________________________ | ___________________________
| Cabinet demnitar |_______|________| Compartiment juridic |
|_________________________| | |___________________________|
_________________________ | ___________________________
| Structura de securitate |_______|________| Compartiment audit intern |
|_________________________| | |___________________________|
|
_____________________________|____________________________
______|______ _______|________ _____|_______ ________|__________
|Directia arme| |Directia produse| |Compartiment | |Compartiment |
|conventionale| |si tehnologii cu| |resurse umane| |economico-financiar|
| | |dubla utilizare | | | | |
|_____________| |________________| |_____________| |___________________|