HOTARARE Nr.
920 din 30 august 2010
pentru aprobarea normelor
metodologice privind modul de acordare a ajutorului de stat pentru producatorii
agricoli din sectorul cresterii animalelor, în vederea colectarii cadavrelor de
animale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 672 din 4 octombrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 10 lit. g) şi al art. 11 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea
ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010, precum şi al art.
16 alin. (1) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.857/2006 al Comisiei din 15
decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de
stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul producţiei de produse agricole şi de modificare a Regulamentului (CE)
nr. 70/2001,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi definiţii
Art. 1. - (1) Scopul
prezentei hotărâri îl constituie instituirea unei scheme de ajutor de stat,
pentru perioada 2010-2013 inclusiv, în vederea acordării unui sprijin sub formă
de servicii subvenţionate acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară
activitatea în sectorul creşterii animalelor, în vederea acoperirii costurilor
legate de colectarea cadavrelor de animale.
(2) Schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (1)
este exceptată de la obligaţia notificării către Comisia Europeană, conform
criteriilor prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.857/2006 al Comisiei din 15
decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de
stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul producţiei de produse agricole şi de modificare a Regulamentului (CE)
nr. 70/2001.
Art. 2. -In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) colectarea cadavrelor de animale - activitatea
de preluare a cadavrelor de animale de la întreprinderile
care îşi desfăşoară activitatea în sectorul creşterii animalelor, respectiv
exploataţii zootehnice şi exploataţii mixte, realizată de către prestatorul de
servicii autorizat de autoritatea competentă să desfăşoare activitatea de
procesare/incinerare/coincinerare a subproduselor de origine animală care nu
sunt destinate consumului uman şi transportul acestora până la unitatea de
procesare/incinerare/coincinerare;
b) cadavre de animale -
cadavre întregi sau porţiuni de cadavre provenite din exploataţii zootehnice şi
exploataţii mixte, din speciile bovine, inclusiv bubaline, suine, ovine,
caprine, cabaline, păsări şi animale de blană;
c) microîntreprinderi,
întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) -
întreprinderile care au sub 250 de angajaţi şi realizează o cifră de afaceri
anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active
totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei
situaţii financiare aprobate;
d) exploataţii zootehnice şi
exploataţii mixte -
întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectorul creşterii
animalelor, respectiv unităţile de producţie în care sunt ţinute, deţinute sau
îngrijite animale de către producătorul agricol, înregistrate/autorizate de
direcţia judeţeană sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor,
respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol, în
scopul obţinerii producţiei.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare şi criterii de eligibilitate
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
producătorilor agricoli care îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 2 lit. c)
şi d) şi care au încheiat contract de prestări de servicii cu o unitate
autorizată de autoritatea competentă să desfăşoare activitatea de
procesare/incinerare/coincinerare a subproduselor de origine animală care nu
sunt destinate consumului uman.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
întreprinderilor care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt considerate întreprinderi aflate în dificultate
financiară, definiţie în sensul Liniilor directoare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor
aflate în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria
C, nr. 244 din 1 octombrie 2004, respectiv întreprinderi ce constituie
subiectul procedurilor de faliment, reorganizare judiciară sau lichidare;
b) sunt întreprinderi împotriva cărora a fost emisă o
decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare
nu a fost deja executată, conform prevederilor legale în vigoare, precum şi
potrivit prevederilor art. 13-17 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2010 privind
măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate
producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 74/2010.
Art. 4. - (1) Solicitanţii ajutorului de stat sunt
prestatorii de servicii care efectuează servicii subvenţionate producătorilor
agricoli prevăzuţi la art. 3 alin. (1), care solicită ajutor de stat înainte de
începerea desfăşurării acestor servicii de colectare a cadavrelor de animale,
în baza cererii iniţiale anuale, şi care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) sunt persoane juridice conform legislaţiei în
vigoare;
b) sunt autorizaţi de către
autoritatea competentă pentru efectuarea activităţii de
procesare/incinerare/coincinerare a subproduselor de origine animală care nu
sunt destinate consumului uman;
c) efectuează serviciile prevăzute la lit. b), în
conformitate cu prevederile legale.
(2) Indeplinirea cerinţelor prevăzute în anexa 1 la
Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a
anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea
articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare) nu este obligatorie pentru prestatorii de servicii.
CAPITOLUL III
Modalităţi de acordare a ajutorului de stat
Art. 5. - Valoarea ajutorului de stat acordat potrivit
prevederilor prezentei hotărâri este de până la 100% din costul activităţii de
colectare a cadavrelor de animale, respectiv de maximum 213 lei/tonă de cadavre
de animale colectate, în limita bugetului aprobat.
Art. 6. - (1) Pentru a beneficia de ajutorul de stat
prevăzut la art. 1 alin. (1), solicitantul, respectiv prestatorul de servicii,
trebuie să completeze cererea iniţială anuală prevăzută la art. 4 alin. (1) şi
să o depună individual sau prin reprezentant legal/împuternicit/delegat,
înainte de prestarea serviciilor de colectare a cadavrelor de animale pentru
care se solicită ajutor de stat, la centrul judeţean al Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti pe raza
căruia îşi desfăşoară activitatea producătorul agricol, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului care aprobă plafonul
anual total pentru schema de ajutor de stat.
(2) Prin excepţie, pentru anul
2010, cererea iniţială anuală se depune în termen de 30 de zile de la data
publicării numărului de înregistrare al cererii de exceptare pe site-ul
Direcţiei Generale pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală din cadrul Comisiei
Europene.
(3) Pentru a beneficia de
ajutorul de stat prevăzut la art. 1 alin. (1) sunt eligibili solicitanţii care
au primit aviz favorabil pentru cererea iniţială anuală depusă în termenul
legal prin centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru serviciile desfăşurate
după avizarea acesteia.
(4) Cererea iniţială anuală, prevăzută la art. 4 alin.
(1), este însoţită de următoarele documente:
a) copie a certificatului de înregistrare la registrul
comerţului;
b) copie a documentului care
atestă autorizarea de către autoritatea competentă pentru efectuarea
activităţii de procesare/incinerare/coincinerare a subproduselor de origine
animală care nu sunt destinate consumului uman;
c) declaraţie pe propria răspundere că serviciile
trimestriale de colectare a cadavrelor de animale pentru care vor solicita
decontarea ajutorului de stat vor fi prestate fără încasarea contravalorii
prevăzute la art. 5 din costul activităţii de colectare a cadavrelor de animale
de la producătorii agricoli prevăzuţi la art. 3 alin. (1);
d) lista producătorilor agricoli cărora le prestează
servicii de colectare a cadavrelor de animale, în anul pentru care se solicită
decontarea ajutorului de stat;
e) copie a
precontractelor/contractelor încheiate cu producătorii agricoli cărora le
prestează servicii de colectare a cadavrelor de animale, în anul pentru care se
solicită decontarea ajutorului de stat, din care să reiasă cantitatea de
cadavre de animale pe care urmează să o colecteze după avizarea cererii iniţiale;
f) situaţie centralizatoare cu
cantitatea totală estimată de cadavre de animale colectate prin serviciile
prestate în baza precontractelor/contractelor încheiate de prestator cu
producătorii agricoli.
(5) Pentru a beneficia de
ajutorul de stat prevăzut la art. 1 alin. (1), solicitanţii care au cererea
iniţială anuală avizată favorabil trebuie să completeze cererea de solicitare a
ajutorului de stat şi să o depună trimestrial, până la data de 15 a lunii
următoare trimestrului pentru care s-au prestat serviciile, la centrul judeţean
al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al
municipiului Bucureşti pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea producătorul
agricol.
(6) Cererea pentru solicitarea ajutorului de stat este
însoţită de:
a) copii ale facturilor fiscale emise de prestatorul de
servicii beneficiarilor ajutorului de stat, aferente activităţii trimestriale
de colectare a cadavrelor de
animale pentru care se solicită decontarea ajutorului de stat, precum şi
situaţia centralizatoare a facturilor fiscale emise de prestatorul de servicii
beneficiarilor ajutorului de stat aferente activităţii de colectare a
cadavrelor de animale;
b) lista producătorilor
agricoli prevăzuţi în facturile fiscale emise de prestatorul de servicii, aferente
activităţii trimestriale pentru care se solicită decontarea ajutorului de stat;
c) declaraţie pe propria răspundere că serviciile
trimestriale de colectare a cadavrelor de animale pentru care se solicită
decontarea ajutorului de stat au fost prestate fără încasarea contravalorii
prevăzute la art. 5 din costul activităţii de colectare a cadavrelor de animale
de la producătorii agricoli prevăzuţi la art. 3 alin. (1);
d) procesul-verbal de predare-primire a cadavrelor,
încheiat cu producătorul agricol care a beneficiat de prestarea de servicii, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 1;
e) dovadă cont trezorerie.
(7) Toate documentele depuse în
copie vor purta sintagma „conform cu originalul", vor fi datate, semnate
şi ştampilate de către prestatorul de servicii.
Art. 7. - Documentele care se depun la centrele
judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al
municipiului Bucureşti, pentru acordarea/încasarea ajutorului de stat, se vor
păstra 5 ani atât de către acestea, cât şi de solicitanţi.
Art. 8. - (1) Centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după
primirea şi înregistrarea tuturor cererilor iniţiale anuale, verifică
încadrarea sumelor solicitate în plafonul anual total pentru schema de ajutor
de stat şi acordă un aviz favorabil sau nefavorabil, după caz, conform
procedurii elaborate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
(2) După verificare şi
avizare/neavizare, după caz, centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti notifică
solicitantul, în termen de 7 zile lucrătoare de la data avizării, dar nu mai
mult de 30 de zile lucrătoare de la data-limită de depunere a cererii iniţiale
anuale.
(3) După termenul limită de
depunere prevăzut la art. 6 alin. (1) şi (2), centrele judeţene ale Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti nu
mai primesc cereri iniţiale.
Art. 9. - (1) Pentru serviciile de colectare a cadavrelor de animale efectuate după avizarea favorabilă a cererilor
iniţiale, solicitanţii depun cererea de solicitare a ajutorului de stat
prevăzută la art. 6 alin. (5) la centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Centrele judeţene ale
Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului
Bucureşti, după verificarea şi aprobarea la plată a cererilor de solicitare a
ajutorului de stat, întocmesc şi transmit la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură situaţia centralizatoare pentru solicitările înregistrate,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură întocmeşte şi transmite la Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale situaţia centralizatoare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 10. - (1) In baza situaţiilor centralizatoare ale
cererilor pentru încasarea ajutorului de stat, transmise de Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
transmite Ministerului Finanţelor Publice cererea de deschidere a creditelor
bugetare. Cererea de deschidere a creditelor bugetare va fi însoţită de
situaţia centralizatoare a ajutorului de stat, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 4.
(2) Deschiderea de credite se efectuează în tranşe
lunare egale în trimestrul următor depunerii cererii de solicitare a
sprijinului financiar.
Art. 11. -Avizul cererilor iniţiale anuale va fi
acordat în ordine cronologică, după data şi ora depunerii/înregistrării cererii
iniţiale la registratura centrelor judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, în limita
plafonului anual total pentru schema de ajutor de stat.
Art. 12. - După aprobarea
cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către Ministerul Finanţelor
Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se
alimentează contul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, care
alimentează conturile centrelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti,
care, pe baza cererilor aprobate, virează sumele cuvenite în conturile
solicitanţilor ajutorului de stat, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 13. - (1) Prestatorul de servicii are obligaţia de a ţine evidenţa timp de 10 ani a informaţiilor necesare
pentru încadrarea producătorilor agricoli în schema de ajutor de stat prevăzută
la art. 1 alin. (1) şi de a pune la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale şi Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
aceste informaţii.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) cuprind cel
puţin următoarele:
a) contractele încheiate cu producătorii agricoli;
b) dovada că producătorii agricoli cad sub incidenţa
definiţiei prevăzute la art. 2 lit. c).
Art. 14. - (1) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, în baza prevederilor prezentei hotărâri, elaborează proceduri
detaliate de verificare a condiţiilor de eligibilitate şi control, precum şi
formularul cererii iniţiale anuale şi cererii de solicitare a ajutorului de
stat, care vor fi aduse la cunoştinţa solicitanţilor prin afişare la centrele
judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al
municipiului Bucureşti, si pe site-ul oficial al instituţiei.
(2) In temeiul prevederilor
prezentei hotărâri, centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură, respectiv al municipiul Bucureşti verifică la faţa locului
corectitudinea înscrisurilor din cerere, pe baza unui eşantion extras aleatoriu
în procent de minimum 5% din numărul total al cererilor depuse trimestrial.
(3) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
pune la dispoziţia solicitanţilor, prin afişare pe site-ul oficial al
instituţiei, formularele de cerere.
(4) In cazul în care se
constată că documentaţia de solicitare a ajutorului de stat este incompletă sau
necesită clarificări, persoana responsabilă cu verificarea documentaţiei din
cadrul centrelor judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti notifică solicitantul în
vederea transmiterii documentelor şi/sau informaţiilor suplimentare şi/ori a
celor lipsă.
(5) In termen de 5 zile calendaristice
de la data primirii notificării, dar nu mai târziu de sfârşitul lunii pentru
cererile depuse conform prevederilor art. 6 alin. (5), solicitantul are
obligaţia completării documentaţiei, în caz contrar cererea de solicitare a
ajutorului de stat fiind respinsă total sau parţial, după caz.
CAPITOLUL IV
Bugetul şi durata de
aplicare a schemei de ajutor de stat
Art. 15. - (1) Ajutorul de stat prevăzut la art. 1
alin. (1) se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2) Alocarea financiară necesară acordării ajutorului
de stat prevăzut la art. 1 alin. (1) se aprobă anual prin hotărâre a
Guvernului, conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
14/2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010.
Art. 16. - Schema de ajutor de stat se aplică în perioada 2010-2013 inclusiv.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 17. - Nerespectarea de către solicitanţi şi
producătorii agricoli a condiţiilor prevăzute în prezenta hotărâre, precum şi a
oricăror obligaţii asumate în vederea obţinerii finanţării determină aplicarea
de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a măsurilor necesare în
vederea recuperării ajutorului de stat.
Art. 18. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 19. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
publicării numărului de înregistrare a cererii de exceptare pe site-ul
Direcţiei generale pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală din cadrul Comisiei
Europene, conform prevederilor art. 20 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr.
1.857/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87
şi 88 din tratat ajutoarelor de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii
care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei de produse agricole şi
de modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor,
Corneliu Ceică
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROCES-VERBAL
Incheiat astăzi,........................................,
între ............ (denumirea
producătorului agricol), organizat în microîntreprindere, întreprindere mică şi
mijlocie care îşi desfăşoară
activitatea în domeniul producţiei de produse agricole, ......................................cu
următoarele date de identificare
................................................, cu sediul în localitatea.............................Judeţul.....................,
am predat cantitatea de............. bucăţi/capete şi...............kg cadavre de animale, provenite din
ferma.............................., beneficiind de o
reducere a costului de colectare a cadavrelor în
valoare de 0,213 lei/kg, şi ................(denumirea
prestatorului), date de identificare.............................................,
în calitate de prestator al serviciului de colectare a cadavrelor, am preluat cantitatea de.............bucăţi/capete
şi...............kg cadavre de animale, provenite din ferma .............................., în
vederea distrugerii acestora în
unitatea................................................, autorizată
sanitar-veterinar şi de mediu.
Prezentul a fost încheiat în 3 exemplare, câte unul
pentru fiecare parte semnatară, şi un exemplar original pentru documentaţia
aferentă ajutorului de stat din luna............
Am predat
Producător agricol, (numele şi prenumele/denumirea,
semnătura şi ştampila)
............................................................................
Am preluat
Prestator,
.............................................................................
(numele şi prenumele/denumirea, semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 2
AGENŢIA DE PLAŢI ŞI INTERVENŢIE PENTRU AGRICULTURA
Operator de date cu caracter personal: 9596
Centrul judeţean.........................................
Nr................./...............
SITUAŢIA
CENTRALIZATOARE
cu solicitanţii şi
sumele cuvenite pentru cererile aferente trimestrului depuse în luna.......................
Nr. crt.
|
Solicitantul/prestatorul de servicii
|
Cantitatea de cadavre de animale
colectată
|
Nivelul ajutorului de stat
- 213 lei/t -
|
Suma solicitată de la bugetul de stat - lei -
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Directorul centrului judeţean..............
....................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
Avizat
Şef serviciu,
.....................................................................
(numele şi prenumele, semnătura)
Intocmit
......................................................................
(numele şi prenumele, semnătura)
ANEXA Nr. 3
AGENŢIA DE PLĂŢI ŞI INTERVENŢIE PENTRU AGRICULTURĂ
Operator de date cu caracter personal: 9596
Nr................./...............
SITUAŢIA
CENTRALIZATOARE
cu sumele cuvenite pe trimestrul.................,
conform cererilor depuse în luna.....................
Nr. crt.
|
Centrul judeţean
|
Cantitatea de cadavre de animale
colectată
|
Nivelul ajutorului de stat
- 213 lei/t -
|
Suma solicitată de la bugetul de
stat
- lei -
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Director general,
.......................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
Director economic,
..................................................................
(numele şi prenumele)
ANEXA Nr. 4
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI
DEZVOLTĂRII RURALE
Se aprobă
Ordonator principal de credite
Nr................/.......................
SITUAŢIA
CENTRALIZATOARE
cu sumele cuvenite pe judeţe, pe
trimestrul.................., conform cererilor depuse în luna...............
Nr. crt.
|
Judeţul
|
Suma solicitată de la bugetul de
stat
- mii lei -
|
1
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene
Director general,
.......................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)