LEGE Nr. 106
din 9 mai 2008
privind exproprierea pentru
cauza de utilitate publica a terenurilor necesare lucrarilor miniere pentru
exploatarea zacamintelor de lignit
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 369 din 14 mai 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
pentru reglementarea măsurilor în scopul asigurării terenurilor necesare
desfăşurării lucrărilor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit.
Art. 2. - (1) In înţelesul prezentei legi, se declară
de utilitate publică lucrările miniere pentru exploatarea zăcămintelor de
lignit, care se execută în baza unei licenţe de exploatare.
(2) In înţelesul prezentei legi, prin lucrări
miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit se înţelege ansamblul de
lucrări privind exploatarea, comercializarea produselor miniere, conservarea şi
închiderea minelor, inclusiv lucrările aferente, de refacere şi reabilitare a
mediului, precum şi lucrările pentru pregătirea drumurilor de acces, podurile,
construcţiile hidrotehnice speciale şi alte amenajări necesare protecţiei
zăcământului.
Art. 3. - (1) Pentru lucrările declarate de utilitate
publică în condiţiile art. 2 alin. (1), expropriator este statul român, prin
titularii licenţelor de exploatare, operatori economici.
(2) Imobilele expropriate intră în proprietatea publică
a statului.
Art. 4. - (1) Titularul licenţei de exploatare are
obligaţia să întocmească documentaţia tehnico-economică pentru fiecare lucrare
minieră care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (1), în
conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată.
(2) Documentaţia tehnico-economică
prevăzută la alin. (1) cuprinde datele privind resursele şi rezervele minerale
obţinute din lucrările miniere, fondul geologic, datele şi informaţiile privind
perimetrul de exploatare, precum şi planurile de situaţie cu amplasamentul
lucrărilor miniere, care conţin delimitarea suprafeţelor de teren şi a
construcţiilor propuse pentru expropriere, cu indicarea numelor proprietarilor
şi a ofertelor de despăgubire pe categorii de imobile, stabilite de către
persoane autorizate în evaluare.
(3) Planurile de situaţie cu amplasamentul lucrărilor
miniere şi imobilele ce urmează a fi expropriate se vizează pentru neschimbare
de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Art. 5. - (1) Declanşarea procedurii de expropriere a
imobilelor pe care urmează a se executa lucrarea minieră şi suma globală
evaluată a despăgubirilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului, pe baza
documentaţiei tehnico-economice prevăzute la art. 4 alin. (2).
(2) Planul cu amplasamentul lucrării, întocmit
conform prevederilor art. 4 alin. (2) pe fiecare teritoriu administrativ, se
aduce la cunoştinţă publică, prin afişare la sediul consiliului local al
comunei, oraşului sau municipiului pe teritoriul căruia sunt situate imobilele
ce se supun aprobării pentru expropriere, şi va rămâne afişat până la
finalizarea procedurii de despăgubire.
(3) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
hotărârii Guvernului privind aprobarea declanşării procedurii de expropriere
prevăzută la alin. (1), titularii licenţelor de exploatare vor notifica
persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale asupra procedurii şi
ofertei de despăgubire.
Art. 6. - (1) In afara despăgubirilor acordate,
titularul licenţei de exploatare, în cazul în care a declanşat procedura de
expropriere a imobilelor pe care urmează a se executa lucrări miniere, are obligaţia de a organiza, pe
cheltuiala proprie, vetre de sat cu utilităţile necesare desfăşurării traiului
în comunitatea nou înfiinţată, la solicitarea autorităţii administraţiei
publice locale.
(2) Totodată, titularul licenţei de exploatare va
asigura reconstituirea în totalitate, pe noi amplasamente, dobândite în
condiţiile stabilite de legea civilă, de obiective care să le înlocuiască pe
cele afectate de lucrările miniere - şcoli, biserici, cimitire, alimentare cu
apă, cu gaze, iluminat stradal.
(3) Titularul licenţei de exploatare va transfera, cu
titlu gratuit, autorităţilor administraţiei publice locale imobilele şi
utilităţile publice realizate pe noile amplasamente, prevăzute la alin. (2), în
condiţiile legii.
Art. 7. - (1) Lucrările prevăzute la art. 6 alin. (1)
şi (2) vor fi efectuate până la data începerii lucrărilor efective de
expropriere.
(2) In situaţia în care lucrările nu vor fi executate
până la data prevăzută la alin. (1), procedura de expropriere nu poate fi
demarată.
Art. 8. - (1) Plata despăgubirilor pentru imobilele ce
urmează a fi expropriate în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) se face
direct titularilor drepturilor reale, în numerar sau prin consemnarea sumelor
într-un cont bancar la dispoziţia acestora.
(2) Dovada dreptului de proprietate şi a celorlalte
drepturi reale asupra imobilelor ce urmează a fi expropriate se face prin
mijloace de probă admise de lege, în funcţie de modalitatea de dobândire a
drepturilor - convenţională, judiciară, legală, succesorală, înţelegând prin
dobândire şi constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate în
temeiul unor legi speciale.
(3) In cazul în care despăgubirile referitoare la
acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în contradictoriu de mai multe
persoane îndreptăţite, despăgubirile se vor consemna pe numele tuturor, urmând
a fi împărţite potrivit legii civile. Despăgubirea va fi eliberată numai
titularilor drepturilor dovedite prin hotărâri definitive şi irevocabile.
(4) In situaţia în care imobilele ce urmează a fi
expropriate fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii nu sunt cunoscuţi sau
nu pot prezenta certificat de moştenitor, dacă procedura succesorală este
deschisă, despăgubirea se va consemna pe seama succesiunii. Dacă procedura
succesorală nu este deschisă, un reprezentant al titularului licenţei de
exploatare va solicita informaţii asupra deschiderii succesiunii, iar suma
reprezentând despăgubirile va fi consemnată într-un cont distinct, pe seama
succesiunii. Despăgubirile vor fi plătite numai succesorilor care îşi vor
dovedi calitatea cu certificatul de moştenitor.
(5) Secretarii unităţilor administrativ-teritoriale în
care sunt situate imobilele ce urmează a fi supuse exproprierii, precum şi
notarii publici sunt obligaţi să comunice, în termen de 5 zile de la cererea
titularului licenţei de exploatare, informaţiile cu privire la deschiderea
procedurii succesorale.
(6) După expirarea termenului legal de acceptare a
succesiunii, titularul licenţei de exploatare are dreptul să ceară eliberarea
certificatului de vacanţă succesorală, cu excepţia situaţiilor de acceptare
tacită a succesiunii.
(7) In cazul altor situaţii litigioase decât cele
prevăzute la alin. (4)-(6), sumele aferente exproprierii se consemnează pe
numele persoanelor aflate în litigiu, urmând a fi plătite în condiţiile
prezentei legi.
Art. 9. - (1) In termen de 5 zile de la data intrării
în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 alin. (1), în temeiul
căreia a fost transmisă notificarea de titularul licenţei de exploatare, se
desemnează comisia de verificare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte
drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) va fi formată din:
3 specialişti desemnaţi de titularul licenţei de exploatare, 3 proprietari ale
căror imobile sunt propuse pentru expropiere, din localitatea în care sunt
situate imobilele propuse pentru expropriere, aleşi prin tragere la sorţi
dintr-o listă de minimum 25 de proprietari, precum şi primarul localităţii.
Conducerea comisiei va fi desemnată de titularul de licenţă.
(3) Comisia prevăzută la alin. (1) stabileşte
cuantumul despăgubirii prin negociere cu proprietarii persoane fizice sau
juridice sau cu titularii altor drepturi reale.
(4) La solicitarea comisiei, persoanele notificate au
obligaţia să completeze documentaţia depusă privind calitatea de titular al
dreptului real pentru care solicită despăgubirea, în termen de 15 zile. In caz
contrar, comisia va consemna despăgubirea pe numele expropriatului, însă plata
se va face numai la data la care expropriatul îşi va dovedi dreptul în
condiţiile prezentei legi.
Art. 10. - Decizia comisiei privind cuantumul
despăgubirilor, stabilită în condiţiile prevăzute la art. 9, se comunică
expropriatului şi se afişează, în extras, la sediul consiliului local în raza
căruia se află situat imobilul ce urmează a fi expropriat, precum şi la sediul
titularului licenţei de exploatare.
Art. 11. -In termen de maximum 15 zile de la data întrunirii comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1), pentru
toate cazurile în care s-a consemnat în procesul-verbal acordul părţilor,
acesta fiind semnat de ambele părţi, expropriatorul efectuează plata
despăgubirilor pentru imobilele ce urmează a fi expropriate, în orice mod
convenit de părţi.
Art. 12. - (1) Pentru toate cazurile în care, în urma
întrunirii comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1), nu s-a ajuns la învoiala
între părţi asupra cuantumului despăgubirii şi pentru cazurile în care
persoanele notificate nu s-au prezentat pentru negociere, expropriatorul se
adresează instanţelor judecătoreşti, potrivit prevederilor Legii nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.
(2) Judecarea cauzelor ce au ca obiect exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se face cu precădere, iar termenele
stabilite în cursul judecăţii de către instanţele învestite nu pot fi mai mari
de 7 zile.
Art. 13. - (1) Cererile adresate instanţei
judecătoreşti pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român, a dreptului
la despăgubire pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt scutite de
taxa judiciară de timbru.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile litigiilor
având ca obiect stabilirea dreptului de proprietate ori a altui drept real asupra
imobilelor supuse exproprierii.
Art. 14. - Actele juridice care se încheie după data
comunicării deciziei comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1) sau după data
consemnării sumelor stabilite ca despăgubiri, pentru constituirea sau
transferul de drepturi reale având ca obiect imobilele afectate de expropriere,
sunt lovite de nulitate absolută.
Art. 15. - (1) Pentru scoaterea definitivă din fondul
forestier naţional a terenurilor necesare pentru lucrările miniere, calculul
obligaţiilor băneşti datorate se face în conformitate cu metodologia prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
(2) Scoaterea definitivă din fondul forestier
naţional a terenurilor proprietate publică a statului se face numai prin
compensare cu terenuri apte de a fi împădurite, echivalente ca suprafaţă şi
bonitate şi limitrofe fondului forestier naţional.
(3) Terenurile oferite în compensare se înregistrează
în evidenţa terenurilor cu destinaţie forestieră proprietate publică a
statului, administrate de Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, se înscriu în
amenajamentele silvice şi se supun regimului silvic.
(4) Plata contravalorii cheltuielilor de instalare a
vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de
masiv, de către titularul de licenţă, beneficiar al scoaterii definitive din
fondul forestier a terenurilor prevăzute la alin. (2), se face anticipat
emiterii aprobării. Contravaloarea cheltuielilor de instalare a vegetaţiei
forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv se
varsă la Fondul de conservare şi regenerare a pădurilor, constituit la Regia
Naţională a Pădurilor - Romsilva.
(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (4) vor avea
caracterul cheltuielilor de exploatare. Prin excepţie de la prevederile alin.
(4), în funcţie de posibilităţile financiare ale titularului de licenţă,
cheltuielile respective se pot suporta, parţial, eşalonat, pe bază de grafic,
pe o perioadă de 1-5 ani, prin evidenţierea acestora în contul „cheltuieli
înregistrate în avans".
Art. 16. -Transferul dreptului de proprietate operează
de drept la data plăţii despăgubirilor stabilite prin hotărârea definitivă a
comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1) sau, după caz, prin hotărâre
judecătorească irevocabilă.
Art. 17. - (1) Imobilele dobândite
în condiţiile prezentei legi sunt cuprinse în programele de investiţii ale
titularului de licenţă de exploatare şi vor fi suportate din surse proprii sau
atrase de pe piaţa de capital.
(2) La scoaterea din evidenţa contabilă a valorii
imobilelor prevăzute la alin. (1), costurile de dobândire sunt deductibile
fiscal.
(3) Imobilele dobândite în condiţiile prezentei legi de
titularul licenţei de exploatare se înregistrează în evidenţa contabilă la
valoarea de dobândire, ca imobilizare corporală ce nu se amortizează.
Art. 18. - Serviciile privind avizarea şi înregistrarea
documentaţiilor cadastrale, taxele aferente procedurii de intabulare pentru
terenurile necesare realizării lucrărilor miniere, datorate bugetului de stat
sau bugetelor locale pentru realizarea procedurii de expropriere, sunt scutite
de la plată.
Art. 19. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate
publică, ale Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Codului civil, precum şi cu cele ale Codului de procedură
civilă, în măsura în care acestea nu prevăd altfel.
Art. 20. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, Ministerul Economiei si Finanţelor şi Agenţia
pentru Valorificarea Activelor Statului vor elabora normele metodologice de
punere în aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXĂ
METODOLOGIA
de calcul al obligaţiilor băneşti care se achită
pentru scoaterea definitivă din fondul forestier a terenurilor proprietate privată sau publică
necesare lucrărilor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit
1. Taxa pentru scoaterea definitivă de terenuri din
fondul forestier naţional:
Tx = S x VEXP x PML x Tp,
în care:
S reprezintă suprafaţa
terenului scos definitiv din fondul forestier naţional, exprimată în hectare,
cu patru zecimale;
VEXP reprezintă volumul
masei lemnoase ajunse la vârsta exploatabilităţii, exprimat în m3/ha, prevăzut
în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie şi stabilit
în funcţie de specia principală de bază corespunzătoare condiţiilor staţionale
şi de clasa de producţie a acesteia;
PML reprezintă preţul
mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, exprimat în lei/m3, stabilit
periodic prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură, ţinând seama de preţul de piaţă, corectat cu
coeficientul prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta
metodologie, aferent speciei principale de bază corespunzătoare condiţiilor
staţionale;
Tp reprezintă taxa
procentuală stabilită conform prevederilor anexei nr. 2 la Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care beneficiarul oferă teren în compensare echivalent ca suprafaţă
şi bonitate, Tp=1.
In cazul ocupării definitive a unor terenuri din fondul
forestier naţional care au, conform prevederilor amenajamentelor silvice, altă
categorie de folosinţă decât pădure, specia principală de bază şi clasa de
producţie a acesteia vor fi stabilite în funcţie de specia principală din tipul
natural fundamental de pădure corespunzător tipului de staţiune forestieră.
In cazul ocupării definitive a unor terenuri din fondul
forestier naţional care sunt înregistrate în amenajamentele silvice ca
neproductive, se va considera ca specie principală de bază, în funcţie de
etajul fitoclimatic în care este localizat terenul, una dintre următoarele
specii la clasa a V-a de producţie şi având consistenţa arboretului de 0,4:
a) mesteacăn - în etajul forestier montan (FM1-FM3);
b) carpen -în etajul forestier deluros (FD1-FD4);
c) salcie - în etajul forestier de câmpie, silvostepă
si stepă (CF, SS).
2. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din
fondul forestier naţional se determină cu
formula:
VT = S x Cr x n x PML x N,
în care:
VT reprezintă valoarea
terenului, exprimată în lei;
S reprezintă suprafaţa terenului care se scoate
definitiv din fondul forestier naţional, exprimată în hectare, cu patru zecimale;
PML reprezintă preţul
mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, exprimat în lei/m3, stabilit periodic prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură,
ţinând seama de preţul de piaţă, corectat cu coeficientul prevăzut în anexa nr.
2, aferent speciei principale de bază corespunzătoare condiţiilor staţionale;
N reprezintă
coeficientul rezultat prin însumarea notelor prevăzute în anexa nr. 3 care face
parte integrantă din prezenta metodologie, atribuite terenului în cauză;
Cr reprezintă creşterea
medie la exploatabilitate, exprimată în m3/ha, aferentă speciei principale de bază corespunzătoare
condiţiilor staţionale şi la clasa de producţie a acesteia, conform anexei nr.
4 care face parte integrantă din prezenta metodologie. In cazul terenurilor din
fondul forestier naţional care au altă folosinţă decât pădure sau sunt
înregistrate în amenajamentele silvice ca neproductive, specia principală de
bază şi clasa de producţie a acesteia vor fi stabilite conform prevederilor cuprinse la lit. A;
n reprezintă numărul de
ani necesari de la înfiinţarea unui arboret şi până la recoltarea primelor
produse secundare care pot fi valorificate. Acest indicator are următoarele
valori:
- 10 ani pentru speciile repede crescătoare: sălcii şi plopi;
- 30 de ani pentru speciile de cvercinee;
- 20 de ani pentru celelalte specii.
3. Contravaloarea pierderii
de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta
exploatabilităţii
Această contravaloare se calculează cu ajutorul
formulei:
DVML = S x PML x (VEXP-VA) x N1,
în care:
DVML reprezintă
contravaloarea pierderii de creştere, respectiv diferenţa dintre valoarea masei
lemnoase ajunse la vârsta exploatabilităţii şi valoarea masei lemnoase la data
ocupării terenului din fondul forestier naţional, exprimată în lei;
S reprezintă suprafaţa terenului care se scoate
definitiv din fondul forestier naţional, exprimată în hectare, cu patru
zecimale;
PML reprezintă preţul
mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior,
exprimat în lei/m3, stabilit periodic prin
ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, ţinând seama de preţul de piaţă, corectat cu coeficientul prevăzut
în anexa nr. 2, aferent speciei principale majoritare din compoziţia
arboretului existent;
VEXP reprezintă volumul
masei lemnoase ajunse la vârsta exploatabilităţii, exprimat în m3/ha, conform anexei nr. 1, pentru
specia principală majoritară din compoziţia arboretului existent şi clasa de
producţie corespunzătoare acesteia;
VA reprezintă volumul
actual al masei lemnoase, exprimat în m3/ha, egal cu volumul preluat din amenajamentul silvic, la care se
adaugă creşterea corespunzătoare numărului de ani scurşi de la data amenajării
şi din care se scade volumul extras în aceeaşi perioadă;
N1 reprezintă
coeficientul egal cu nota acordată pentru criteriul prevăzut la pct. 1 din
anexa nr. 3 (tipul funcţional al arboretului existent pe terenul scos definitiv
din fondul forestier).
4. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafectează ca urmare a scoaterii terenurilor din fondul
forestier naţional
Această valoare se determină ca valoare de înlocuire a
obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafectează, calculată pe bază de
deviz şi corectată cu gradul de amortizare a
obiectivelor respective.
5. Cheltuielile de
instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la
realizarea stării de masiv pe terenurile preluate în compensare
ANEXA Nr. 1 la metodologie
VOLUMUL
masei lemnoase ajunse la vârsta exploatabilităţii pe clase de producţie pentru principalele specii
forestiere*)
- mc/ha -
Nr. crt.
|
SPECIA
|
CLASELE DE PRODUCŢIE
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
1.
|
Molid
|
1.039
|
859
|
668
|
507
|
350
|
2.
|
Brad
|
986
|
838
|
672
|
508
|
386
|
3.
|
Pin silvestru
|
695
|
531
|
360
|
209
|
96
|
4.
|
Pin negru
|
553
|
427
|
283
|
190
|
93
|
5.
|
Larice
|
953
|
796
|
602
|
395
|
252
|
6.
|
Fag din sămânţă
|
813
|
652
|
492
|
355
|
259
|
7.
|
Mesteacăn
|
352
|
294
|
195
|
141
|
94
|
8.
|
Gorun din sămânţă
|
768
|
600
|
453
|
335
|
232
|
9.
|
Gorun din lăstari
|
533
|
448
|
343
|
238
|
164
|
10.
|
Stejar din sămânţă
|
875
|
733
|
584
|
447
|
346
|
11.
|
Stejar din lăstari
|
565
|
462
|
375
|
283
|
201
|
12.
|
Cer din sămânţă
|
516
|
405
|
321
|
255
|
183
|
13.
|
Garniţă din sămânţă
|
498
|
418
|
332
|
250
|
193
|
14.
|
Stejar brumăriu
|
334
|
292
|
208
|
113
|
81
|
15.
|
Stejar pufos
|
261
|
188
|
141
|
99
|
65
|
16.
|
Carpen din sămânţă
|
334
|
291
|
217
|
145
|
108
|
17.
|
Tei din sămânţă
|
518
|
449
|
356
|
256
|
163
|
18.
|
Salcâm din plantaţii
|
495
|
331
|
192
|
116
|
48
|
19.
|
Salcâm din lăstari
|
333
|
224
|
128
|
63
|
34
|
20.
|
Plop alb şi negru
|
529
|
405
|
272
|
155
|
92
|
21.
|
Salcie din reniş (şi plantaţie)
|
534
|
391
|
295
|
172
|
107
|
22.
|
Salcie din lăstari
|
360
|
289
|
209
|
153
|
73
|
23.
|
Salcie din sulinari
|
360
|
289
|
209
|
153
|
73
|
24.
|
Anin
|
483
|
415
|
325
|
233
|
163
|
25.
|
Plop selecţionat
|
629
|
407
|
310
|
207
|
114
|
*) Volumele sunt stabilite conform „Biometriei
arborilor şi arboretelor din România", ediţia 1972, la vârstele
exploatabilitatii, prevăzute în Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor.
Aceste volume vor putea fi revizuite în cazul modificării vârstei
exploatabilitatii şi a tabelelor de producţie pentru arboreturi.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
DEFALCAREA
pe specii şi pe grupe de specii a coeficientului de
corecţie a preţului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, stabilit periodic prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, la propunerea Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva
Nr. crt.
|
Specia sau grupa de specii
|
Coeficientul care se aplică
preţului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior
|
1.
|
Răşinoase
|
1,20
|
2.
|
Fag
|
1,30
|
3.
|
Cvercinee, frasin
|
1,70
|
4.
|
Diverse specii tari
|
1,10
|
5.
|
Diverse specii moi
|
1,00
|
NOTĂ:
Indicatorul PML pentru speciile
sau grupele de specii înscrise în coloana nr. 2 se determină prin înmulţirea
coeficientului din coloana nr. 3 cu preţul mediu al unui metru cub de masă
lemnoasă pe picior, stabilit periodic prin ordin al ministrului responsabil de domeniul
silviculturii, ţinând seama de preţul de piaţă.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
CRITERII
pe baza cărora se determină coeficienţii N şi N1,
utilizaţi la calculul contravalorii terenurilor (VT), al chiriei (CHA) şi, respectiv, al
contravalorii pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta
exploatabilităţii (DVML)
Nr. crt.
|
Criterii
|
Nota acordată
|
1.
|
Categorii de arboreturi sau terenuri de împădurit pe tipuri
funcţionale
|
|
Arboreturi la care sunt interzise orice fel de intervenţii pentru extragerea de masă lemnoasă sau de alte
produse nelemnoase (tipul funcţional TI) parcuri naţionale, rezervaţii naturale şi ştiinţifice, monumente
ale naturii.
|
15
|
Arboreturi la care nu este permisă sau nu este posibilă decât
executarea tăierilor de igienă sau a lucrărilor speciale de conservare (tipul
funcţional T II)
|
10
|
Arboreturi la care sunt permise tratamente intensive, cum sunt
cele de codru grădinărit sau cvasigrădinărit (tipul funcţional T III)
|
5
|
Arboreturi la care sunt permise
tratamente cu perioada de regenerare normală sau mai mare, dar cu restricţii
în executarea tăierilor (tipul funcţional T IV)
|
3
|
Arboreturi cu funcţii de producţie şi de protecţie la care nu
sunt restricţii privind tratamentele aplicate (tipul funcţional T V şi T VI)
|
2
|
Notă: pentru terenurile fără vegetaţie forestieră, nota va fi
zero
|
|
2.
|
Amplasarea terenului faţă de localităţi
|
|
A. Teren în intravilan şi până la 2 km de la limita perimetrului
construibil
|
|
- Municipiul Bucureşti şi staţiuni
balneare, climaterice sau turistice
|
12
|
- Municipii reşedinţă de judeţ
|
8
|
- Municipii
|
6
|
- Oraşe
|
4
|
- Sate reşedinţă de comună
|
2
|
- Sate
|
1
|
Nr. crt.
|
Criterii
|
Nota acordată
|
|
B. Teren în extravilan
|
|
1. Amplasare între 2 şi 5 km de la limita perimetrului construibil
|
|
- Municipiul Bucureşti şi staţiuni balneare, climaterice sau
turistice
|
10
|
- Municipii reşedinţă de judeţ
|
6
|
- Municipii
|
4
|
- Oraşe
|
2
|
- Sate reşedinţă de comună
|
1
|
- Sate
|
0
|
2. Intre 5 şi 10 km de la limita perimetrului
construit
|
|
- Municipiul Bucureşti şi staţiuni balneare, climaterice sau
turistice
|
9
|
- Municipii reşedinţă de judeţ
|
5
|
- Municipii
|
3
|
- Oraşe
|
1
|
- Sate reşedinţă de comună
|
0
|
- Sate
|
0
|
3. Peste 10 km de la limita perimetrului construibil
|
|
- Municipiul Bucureşti şi staţiuni balneare, climaterice sau
turistice
|
8
|
- Municipii reşedinţă de judeţ
|
4
|
- Municipii
|
2
|
- Oraşe
|
0
|
- Sate reşedinţă de comună
|
0
|
- Sate
|
0
|
Notă: Se ia în considerare distanţa faţă de localitatea de cea mai mare categorie
|
|
3.
|
Amplasarea terenului faţă de reţelele de transport
|
|
A. Transport rutier (terenul este amplasat la o distanţă de cel
mult 1 km faţă de calea de transport)
|
|
- Autostrăzi şi drumuri naţionale europene
|
3,0
|
- Alte drumuri naţionale
|
0,8
|
- Drumuri judeţene
|
0,6
|
- Drumuri comunale
|
0,4
|
- Drumuri forestiere, industriale şi altele asemenea
|
0,2
|
Notă: se ia în considerare numai accesul la drumul de cea mai
mare categorie
|
|
B. Transport feroviar (în cazul în care terenul se află la o distanţă de cel mult 5 km faţă de staţie)
|
0,5
|
C. Transport fluvial (în cazul în care terenul se află la o
distanţă de cel mult 5 km faţă de port)
|
0,5
|
D. Transport maritim (în cazul în care terenul se află la o
distanţă de cel mult 5 km faţă de port)
|
0,5
|
4.
|
Alte utilităţi
|
|
Reţele de apă-canal până la 500 m
|
0,5
|
Reţele de distribuţie a energiei electrice până la 500 m
|
0,5
|
Reţele de distribuţie a gazelor naturale până la 1000 m
|
0,5
|
5.
|
Ponderea suprafeţei fondului forestier naţional din judeţul în
raza căruia se află terenul în suprafaţa totală a judeţului
|
|
Până la 10%
|
2
|
10-20%
|
1,5
|
20-30%
|
1,0
|
30-40%
|
0,5
|
peste 40%
|
0
|
NOTĂ:
- Coeficientul N se determină ca sumă a notelor
acordate pentru îndeplinirea tuturor criteriilor menţionate
în coloana nr. 2.
- Coeficientul N1 reprezintă nota acordată numai pentru
îndeplinirea criteriilor cuprinse la nr. crt. 1 (categorii de arboreturi pe
tipuri funcţionale).
ANEXA Nr. 4 la metodologie
CREŞTEREA
medie anuală la exploatabilitate a arboretului total pentru principalele specii forestiere*)
- mc/an/ha -
Nr. crt.
|
SPECIA
|
CLASELE DE PRODUCŢIE
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
1.
|
Molid
|
13,8
|
12,2
|
10,5
|
8,1
|
5,7
|
2.
|
Brad
|
12,7
|
10,8
|
9,4
|
7,8
|
5,9
|
3.
|
Pin silvestru
|
12,1
|
9,4
|
7,4
|
5,2
|
3,0
|
4.
|
Pin negru
|
10,9
|
8,6
|
6,6
|
4,6
|
2,8
|
5.
|
Fag
|
11,0
|
9,1
|
7,6
|
6,0
|
4,4
|
6.
|
Mesteacăn
|
9,4
|
7,9
|
6,4
|
4,8
|
3,2
|
7.
|
Gorun din sămânţă
|
7,5
|
7,0
|
5,5
|
4,7
|
3,3
|
8.
|
Gorun din lăstari
|
8,6
|
7,2
|
5,7
|
4,4
|
3,1
|
9.
|
Stejar din sămânţă
|
10,6
|
8,8
|
7,6
|
6,2
|
4,7
|
10.
|
Stejar din lăstari
|
9,2
|
7,5
|
5,9
|
4,9
|
3,9
|
11.
|
Tei
|
12,7
|
10,8
|
9,1
|
7,2
|
5,2
|
12.
|
Cer
|
8,8
|
7,8
|
6,3
|
4,9
|
3,9
|
13.
|
Garniţă
|
6,8
|
5,9
|
5,2
|
4,4
|
3,5
|
14.
|
Carpen
|
10,2
|
8,8
|
7,5
|
5,9
|
4,6
|
15.
|
Salcâm (plantaţii)
|
18,7
|
14,7
|
10,3
|
6,4
|
3,3
|
16.
|
Salcâm (lăstari)
|
16,5
|
13,2
|
9,3
|
5,7
|
3,1
|
17.
|
Plop alb şi negru
|
19,5
|
15,0
|
11,6
|
7,8
|
4,8
|
18.
|
Salcie din sămânţă
|
27,5
|
23,9
|
19,2
|
14,2
|
9,5
|
19.
|
Salcie din sulinari
|
20,8
|
18,9
|
16,5
|
12,4
|
8,2
|
20.
|
Plop selecţionat
|
30,1
|
23,7
|
18,0
|
13,0
|
8,2
|
21.
|
Larice **)
|
10,5
|
8,9
|
7,5
|
5,7
|
3,6
|
*) Conform „Biometriei arborilor şi arboretelordin
România", ediţia 1972.
**) Arboret principal.