LEGE
Nr. 142 din 30 decembrie 1994
pentru ratificarea Acordului de imprumut nerambursabil din Fondul Nerambursabil
Global pentru Mediu dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie
si Dezvoltare - actionand in calitate de administrator al Fondului
Nerambursabil Global pentru Mediu - privind proiectul "Conservarea
biodiversitatii in Delta Dunarii"
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 372 din 30 decembrie 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut nerambursabil din Fondul Nerambursabil
Global pentru Mediu dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie
si Dezvoltare - actionand in calitate de administrator al Fondului
Nerambursabil Global pentru Mediu - privind proiectul "Conservarea
biodiversitatii in Delta Dunarii", in valoare de 3,1 milioane D.S.T.,
semnat la Washington la 31 august 1994.
Art. 2
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, sa introduca, de comun acord cu Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, amendamente la Acordul de imprumut
nerambursabil din Fondul Global Nerambursabil pentru Mediu privind proiectul
"Conservarea biodiversitatii in Delta Dunarii", care privesc
detaliile acestuia si nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 decembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 decembrie
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
IMPRUMUT NERAMBURSABIL GET
NR. TF028660 RO
ACORD DE IMPRUMUT NERAMBURSABIL
din Fondul Nerambursabil Global pentru Mediu
Acordul, datat 31 august 1994, dintre Romania (Beneficiarul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare actionand in calitate de
administrator (Administratorul) al fondurilor nerambursabile furnizate de
participanti la Facilitatea globala de mediu din cadrul Fondului Nerambursabil
Global pentru Mediu (GET),
avand in vedere ca: (A) Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare (Banca), in conformitate cu Rezolutia nr. 91 - 5 din 14 martie 1991
a directorilor executivi ai Bancii (rezolutia), a creat Facilitatea globala de
mediu cuprinzand GET, conventiile de cofinantare cu GET si Fondul nerambursabil
pentru proiecte privind stratul de ozon, cu scopul de a asista protectia
globala a mediului si a promova prin aceasta o dezvoltare economica durabila
intr-un mediu sanatos,
avand in vedere ca: (B) anumiti membri al Bancii (participantii) au
participat cu resurse sub forma de donatii la GET si ca participantii au
solicitat, iar Banca a agreat sa administreze astfel de fonduri gratuite ca
administrator, pentru scopul si in conformitate cu prevederile rezolutiei,
avand in vedere ca: (C) Beneficiarul, convins de fezabilitatea si
prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la prezentul acord, a solicitat
asistenta sub forma de resurse GET pentru finantarea acestui proiect si ca
Administratorul a hotarat ca o astfel de asistenta va fi in conformitate cu
prevederile rezolutiei, si
avand in vedere ca Administratorul a convenit, inter alia, pe baza celor de
mai sus, sa acorde imprumutul nerambursabil GET Beneficiarului, in termenii si
in conditiile stabilite in prezentul acord,
partile de fata convin, prin prezentul, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01
a) Urmatoarele prevederi ale conditiilor (1) generale aplicabile
acordurilor de imprumut si garantie ale Bancii, datate 1 ianuarie 1985, cu
modificarile prevazute in paragraful b) al prezentei sectiuni (Conditiile
generale), constituie parte integranta la acest acord:
(i) articolul I;
(ii) sectiunile 2.01 (1), (2), (3), (4), (6), (8), (9), (10), (11), (15),
(18) si (20), 2.02 si 2.03;
(iii) sectiunea 3.01;
(iv) sectiunea 4.01 si prima fraza din sectiunea 4.09;
(v) art. V;
(vi) sectiunile 6.01, 6.02 a), c), d), e), f), i) si k), 6.03, 6.04 si
6.06;
(vii) sectiunea 8.01 b);
(viii) sectiunile 9.01 a) si c), 9.04, 9.05, 9.06, 9.07, 9.08 si 9.09;
(ix) sectiunile 10.01, 10.03 si 10.04; si
(x) art. XI si XII.
b) Conditiile generale vor fi modificate dupa cum urmeaza:
(i) un paragraf nou va fi adaugat la sfarsitul sectiunii 2.01 si se va citi
dupa cum urmeaza: "termenul drepturi speciale de tragere si simbolul D.S.T.
semnifica drepturile speciale de tragere asa cum sunt evaluate de catre Fondul
Monetar International in conformitate cu statutul sau";
(ii) termenul Banca, oriunde este utilizat in Conditiile generale, in afara
de sectiunile 2.01 (8) si 6.02 f) si de ultima sa utilizare din sectiunea 5.01,
semnifica Administratorul, cu exceptia sectiunii 6.02, in care termenul Banca
va include, de asemenea, si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare actionand in calitatea sa proprie;
(iii) termenul Imprumutat, oriunde este utilizat in Conditiile generale,
semnifica Beneficiarul;
(iv) termenul acord de imprumut, oriunde este utilizat in Conditiile
generale, inseamna prezentul acord;
(v) termenul imprumut, oriunde este utilizat in Conditiile generale,
semnifica imprumutul nerambursabil GET;
(vi) termenul contul imprumutului, oriunde este utilizat in Conditiile
generale, semnifica contul imprumutului nerambursabil GET; si
(vii) un subparagraf nou va fi adaugat dupa subparagraful j) din sectiunea
6.02 a Conditiilor generale, dupa cum urmeaza:
"aparitia unei situatii extraordinare, in care tragerea ulterioara din
cadrul imprumutului nerambursabil ar depasi resursele GET disponibile pentru
tragere".
Sectiunea 1.02
Oriunde sunt utilizati in acest acord, cu exceptia cazului in care
contextul cere altfel, termenii definiti in Conditiile generale si in
preambulurile la prezentul acord au semnificatia expusa in acestea, iar
urmatorii termeni suplimentari au urmatoarea semnificatie:
a) M.A.P.P.M. semnifica Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
al Beneficiarului sau orice succesor al acestuia;
b) A.R.B.D.D. semnifica Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii" apartinand M.A.P.P.M.;
c) I.D.D. semnifica Institutul "Delta Dunarii" apartinand
M.A.P.P.M.; si
d) contul special semnifica contul la care se face referire in sectiunea
2.02 b) a prezentului acord.
Art. 2
Imprumutul nerambursabil GET
Sectiunea 2.01
Administratorul convine sa disponibilizeze Beneficiarului, in termenii si
in conditiile stabilite sau la care se face referire in prezentul acord,
imprumutul nerambursabil GET intr-o suma in diferite valute, echivalenta cu
trei milioane una suta mii drepturi speciale de tragere (3,1 milioane D.S.T.).
Sectiunea 2.02
a) Suma imprumutului nerambursabil GET poate fi trasa din contul
imprumutului nerambursabil GET in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la
prezentul acord pentru cheltuielile efectuate (sau, daca Administratorul va
conveni astfel, care urmeaza sa fie efectuate) cu privire la costul rezonabil
al bunurilor si serviciilor necesare pentru realizarea proiectului si pentru a
fi finantate din sumele imprumutului nerambursabil GET;
b) Beneficiarul, pentru scopurile acestui proiect, va deschide si va
mentine un cont special de depozit, in dolari, la o banca acceptabila pentru
Administrator, in termeni si in conditii satisfacatoare pentru Administrator,
vizand si o protectie adecvata impotriva compensarii, confiscarii sau
sechestrarii. Depunerile in si platile din contul special vor fi efectuate in
conformitate cu prevederile anexei nr. 5 la prezentul acord.
Sectiunea 2.03
Data finala de tragere va fi 30 iunie 2000 sau orice alta data ulterioara
pe care Administratorul o va stabili. Administratorul va notifica prompt
Beneficiarului aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04
Administratorul nu va fi obligat sa procedeze la efectuarea nici unei plati
in baza prezentului acord decat in limita fondurilor primite in scopul acestui
proiect.
Art. 3
Realizarea proiectului
Sectiunea 3.01
a) Beneficiarul isi declara angajamentul de a realiza obiectivele
proiectului asa cum sunt enuntate in anexa nr. 2 la prezentul acord si, in
acest scop, va realiza proiectul cu diligenta si eficienta necesare si in
conformitate cu practicile administrative, financiare si tehnice specifice si
acordand atentia cuvenita factorilor ecologici si de mediu si va asigura, cat
de prompt va fi necesar, fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse
necesare pentru proiect.
b) Fara limitarea la prevederile paragrafului a) al prezentei sectiuni si
cu exceptia cazului in care Beneficiarul si Administratorul convin altfel,
Beneficiarul va executa proiectul conform Programului de implementare expus in
anexa nr. 4 la prezentul acord.
Sectiunea 3.02
Cu exceptia cazului in care Administratorul convine altfel, achizitia de
bunuri, lucrari si servicii de consultanta cerute in cadrul proiectului si care
urmeaza a fi finantate din imprumutul nerambursabil GET vor fi guvernate de
prevederile anexei nr. 3 din prezentul acord.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01
a) Beneficiarul va mentine sau va determina mentinerea adecvata, in
concordanta cu practicile contabile solide, a inregistrarilor si conturilor,
astfel incat sa reflecte operatiunile, resursele si cheltuielile aferente
proiectului, ale departamentelor si agentiilor Beneficiarului, responsabile de
realizarea proiectului sau a oricarei parti a acestuia.
b) Beneficiarul:
(i) va tine inregistrarile si conturile la care se face referire in
paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv ale celor privind contul special,
pentru fiecare an fiscal expertizat, potrivit principiilor specifice de control
financiar si expertiza contabila, riguros aplicate de catre experti contabili
independenti acceptabili pentru Administrator;
(ii) va furniza Administratorului, cat de curand posibil, dar in orice caz
nu mai tarziu de 6 luni dupa sfarsitul fiecarui asemenea an, raportul unui
astfel de control financiar realizat de astfel de experti contabili, atat de
amplu si detaliat pe cat va solicita, in mod rezonabil, Administratorul; si
(iii) va furniza Administratorului, periodic, orice altfel de informatii privind
astfel de inregistrari si conturi si expertizarea acestora dupa cum
Administratorul poate solicita in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile in legatura cu care, pe baza declaratiilor de
cheltuieli, au fost facute trageri din contul imprumutului nerambursabil GET,
Beneficiarul:
(i) va mentine, in conformitate cu paragraful a) al acestei sectiuni,
inregistrari si conturi reflectand astfel de cheltuieli;
(ii) va pastra, cel putin un an dupa ce Administratorul a primit raportul
de expertiza pentru anul fiscal in care a fost facuta ultima tragere din contul
imprumutului nerambursabil GET, toate inregistrarile (contracte, comenzi,
facturi, ordine de plata, chitante si alte documente) evidentiind asemenea
cheltuieli;
(iii) va autoriza reprezentantii Administratorului sa examineze astfel de
inregistrari; si
(iv) se va asigura ca astfel de inregistrari si conturi sunt cuprinse in
expertiza financiar-contabila anuala la care se face referire in paragraful b)
al acestei sectiuni si ca raportul unei astfel de expertize financiar-contabile
include un punct de vedere separat din partea expertilor-contabili despre
masura in care declaratiile de cheltuieli inaintate pe parcursul unui astfel de
an fiscal, impreuna cu procedurile si controalele interne intervenite in
intocmirea lor, pot fi considerate satisfacatoare in a justifica tragerile
respective.
Art. 5
Data efectiva; incheiere
Sectiunea 5.01
Termenul de nouazeci (90) de zile de la data prezentului acord este
specificat aici pentru scopurile sectiunii 12.04 din Conditiile generale.
Sectiunea 5.02
Prezentul acord va ramane in vigoare pana cand imprumutul nerambursabil GET
va fi tras in intregime si partile la prezentul acord isi vor fi indeplinit
toate obligatiile ce le revin in cadrul acestuia.
Art. 6
Reprezentantul Beneficiarului: adrese
Sectiunea 6.01
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului al Beneficiarului este
desemnat ca reprezentant al Beneficiarului pentru scopurile sectiunii 11.03 din
Conditiile generale.
Sectiunea 6.02
Urmatoarele adrese sunt mentionate in scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru Beneficiar:
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectie Mediului
Bdul Libertatii nr. 12
Bucuresti, 5
Romania
Telex: 11248
Pentru Administrator:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: Telex:
INTBAFRAD 197.688 (TRT),
Washington 248.423 (RCA),
64.145 (WUI) sau
82.987 (FTCC)
Drept pentru care, partile de fata, actionand prin imputernicitii lor legal
autorizati, au determinat ca prezentul acord sa fie semnat in numele lor in
Districtul Columbia, Washington, in ziua si anul inscrise mai sus.
ROMANIA
Prin
Eugen Tarhon,
guvernatorul R.B.D.D.,
subsecretar de stat la M.A.P.P.M.,
reprezentant autorizat
BANCA INTERNATIONALA PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
CA ADMINISTRATOR AL FONDULUI NERAMBURSABIL GLOBAL PENTRU MEDIU.
Prin
Wilfried Thalwitz,
vicepresedinte regional
Europa si Asia Centrala
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUTUL NERAMBURSABIL GET
1. Tabelul de mai jos prezinta categoriile de elemente ce vor fi finantate
din sumele imprumutului nerambursabil GET, alocarea sumelor imprumutului
nerambursabil GET pe fiecare categorie si procentul de cheltuieli pe elemente
de finantat astfel in cadrul fiecarei categorii:
------------------------------------------------------------------------------
Valoarea alocata
imprumutului
nerambursabil GET % din cheltuielile
Categoria (exprimata in de finantat
echivalent D.S.T.)
------------------------------------------------------------------------------
(1) Bunuri 1.240.000 100% cheltuieli in valuta,
100% cheltuieli in moneda
locala (cost franco-uzina)
si 90% din cheltuielile
in moneda locala aferente
altor bunuri achizitionate
pe plan local
(2) Lucrari de 622.000 90%
constructii-montaj
(3) Servicii de consultanta
si pregatire 760.000 100%
(4) Costuri de functionare 277.000 80%
(5) Nealocate 201.000
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 3.100.000
------------------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli in valuta externa inseamna cheltuieli in valuta
oricarei tari, alta decat cea a Beneficiarului, pentru bunurile si serviciile
furnizate de pe teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Beneficiarului;
b) termenul cheltuieli in moneda locala inseamna cheltuielile in moneda
Beneficiarului sau pentru bunuri si servicii furnizate de pe teritoriul
Beneficiarului; si
c) termenul costuri de functionare inseamna costuri de functionare si
intretinere aferente echipamentului achizitionat in baza proiectului si energia
electrica pentru functionarea crescatoriei de sturioni.
3. Independent de prevederile paragrafului 1 de mai sus, nu se vor efectua
trageri in contul platilor pentru cheltuielile facute inainte de data
prezentului acord.
4. Daca Administratorul va constata in orice moment ca orice plata
efectuata din contul imprumutului nerambursabil GET a avut ca destinatie
cheltuieli neeligibile conform prevederilor prezentului acord, Beneficiarul, pe
baza notificarii Administratorului, va rambursa prompt Administratorului,
pentru depunere in contul imprumutului nerambursabil GET, o suma egala cu suma
astfel utilizata sau cu o parte a acesteia, dupa cum va fi specificat de catre
Administrator.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivul proiectului este acela de a proteja si intari ecosistemele si
biodiversitatea Deltei Dunarii din Romania.
Proiectul, supus oricaror modificari pe care Beneficiarul si
Administratorul le pot conveni periodic, pentru atingerea obiectivului propus,
este alcatuit din urmatoarele parti:
Partea A
Intarirea capacitatilor institutionale si operationale ale Corpului de
inspectie si paza din cadrul A.R.B.D.D. pentru imbunatatirea activitatii in
domeniul protectiei naturii, al supravegherii si cercetarii interpretative a
naturii si constientizarii publicului, inclusiv asigurarea pentru aceasta de
asistenta tehnica, pregatire de personal, asigurarea de locuinte pentru
personal, facilitati de birou, elemente de infrastructura, cai, uniforme,
echipament, vehicule, ambarcatiuni si un centru plutitor pentru pregatire.
Partea B
Elaborarea si realizarea unui program de monitorizare prin imbunatatirea
metodelor de inventariere a speciilor, supravegherea ecosistemelor, monitoring
hidrologic si crearea unei baze de date integrate, folosind sistemul geografic
informational care sa asigure fundamentul elaborarii de planuri de administrare
a resurselor, inclusiv asigurarea in acest scop de asistenta tehnica,
pregatirea personalului, vehicule, ambarcatiuni si echipament.
Partea C
Executarea unui program-pilot de refacere a polderelor, pana la 60.000 ha,
si a unui program de cercetare aplicata pentru restaurarea zonelor umede
acoperite cu stuf, inclusiv asigurarea in acest scop de asistenta tehnica,
pregatire, lucrari de constructii-montaj si echipament.
Partea D
Realizarea unui program de restaurare a ecosistemelor vizand: (1) reducerea
eutrofizarii in lacuri, plantarea de salcii, protectia-pilot a puietului
piscicol, impadurirea unor terenuri pentru asigurarea lemnelor de foc,
refacerea peisagistica si realizarea de studii, urmate, daca va fi considerat
necesar, de implementarea unui program de reproducere a sturionilor, inclusiv
realizarea pentru aceasta de lucrari de constructii-montaj, pregatirea
personalului, asistenta tehnica si bunuri; si (2) constituirea si functionarea
unui mic fond de cercetare nerambursabil pentru finantarea cercetarii aplicate,
in vederea imbunatatirii managementului ecosistemelor si a teritoriului.
Partea E
Punerea in aplicare a unui program de stimulare a constientizarii
publicului si a implicarii comunitatii locale si a organizatiilor locale
neguvernamentale in activitati de protectie ecologica, inclusiv asigurarea in
acest scop de asistenta tehnica, pregatire personal, echipament si materiale, a
unui centru de vizitare, centre de expozitii districtuale si posturi de
observatie in teren.
Partea F
Elaborarea si implementarea de masuri pentru: (1) o cooperare si un schimb
de experienta permanent cu autoritatile ucrainene implicate in protectia si
intarirea ecosistemelor si biodiversitatii Deltei Dunarii; (2) participarea la
initiative regionale, grupuri consultative si grupuri de lucru pentru protectia
si intarirea ecosistemelor si biodiversitatii Marii Negre; si (3) intarirea
capacitatii A.R.B.D.D. si I.D.D. in ceea ce priveste derularea activitatilor de
achizitii, administrare financiara si coordonare programe.
Se preconizeaza finalizarea proiectului pana la data de 31 decembrie 1999.
ANEXA 3
ACHIZITII SI SERVICII DE CONSULTANTA
Sectiunea I
Achizitii de bunuri si lucrari
Partea A - Licitatie internationala competitiva
1. Cu exceptia celor prevazute in partea C din prezenta anexa, bunurile vor
fi achizitionate pe baza de contracte adjudecate, cu respectarea procedurilor
compatibile cu cele cuprinse in sectiunile I si a II-a ale Ghidului de
achizitie in cadrul creditelor B.I.R.D. si I.D.A., publicate de Banca in mai
1992 (ghidul).
a) Pentru contractele la pret fix, invitatia la licitatie, la care se face
referire in paragraful 2.13. din ghid, trebuie sa includa prevederea ca, atunci
cand adjudecarea contractului este intarziata dincolo de perioada de validitate
a ofertei, pretul de oferta al licitatorului castigator va fi ajustat, in
sensul cresterii, pentru fiecare saptamana de intarziere, cu doi factori de
corectie prestabiliti, acceptabili pentru Banca, unul pentru a fi aplicat
tuturor componentelor in valuta si altul pentru a fi aplicat componentei in
moneda locala a pretului de oferta. O astfel de crestere nu va fi luata in
considerare la evaluarea ofertei.
b) In achizitia de bunuri in conformitate cu aceasta parte A, Beneficiarul
va utiliza documentele standard de licitatie relevante emise de catre Banca, cu
acele modificari pe care Banca le va considera necesare pentru scopurile
acestui proiect. Acolo unde nu au fost emise de catre Banca documente standard
de licitatie relevante, Beneficiarul va utiliza documente de licitatie bazate
pe alte forme internationale standard recunoscute de catre Banca.
2. In limita practicabila, contractele pentru bunuri vor fi grupate in
pachete de oferte cu o valoare estimata, fiecare, de 100.000 U.S. $ echivalent
sau mai mult.
Partea B - Preferinta pentru producatorii interni
In achizitia de bunuri realizata in conformitate cu procedurile descrise in
partea A pct. 1 din prezenta, pentru bunurile fabricate in Romania, poate fi
acordata o marja de preferinta in concordanta cu, si conditionata de
prevederile paragrafelor 2.55 si 2.56 ale ghidului si, respectiv, ale
paragrafelor 1 - 4 ale anexei nr. 2 la acesta.
Partea C - Alte proceduri de achizitie
1. Bunurile, incluzand echipament, vehicule si ambarcatiuni, intr-o valoare
estimata, fiecare, de 20.000 U.S. $ echivalent sau mai mult, pana la o suma
cumulata care sa nu depaseasca echivalentul a 1.000.000 U.S. $, pot fi
achizitionate in cadrul unor contracte adjudecate pe baza compararii ofertelor
de pret, provenind de la cel putin trei furnizori, din cel putin trei tari
eligibile conform ghidului, in conformitate cu proceduri acceptabile pentru
Administrator.
2. Bunurile, incluzand vehicule si ambarcatiuni avand o valoare estimata,
fiecare, sub 20.000 U.S. $ echivalent pana la o suma cumulata care sa nu
depaseasca echivalentul a 700.000 U.S. $, pot fi procurate pe baza compararii
ofertelor a cel putin trei furnizori eligibili conform ghidului, in
conformitate cu proceduri acceptabile pentru Administrator.
3. Contractele pentru bunurile acceptate de catre Banca ca fiind de natura
speciala, intr-o valoare estimata care sa nu depaseasca per total echivalentul
a 300.000 U.S. $, pot fi adjudecate in urma negocierilor directe cu furnizorii,
cu respectarea procedurilor acceptabile pentru Administrator.
4. Lucrarile de constructii-montaj, estimate a costa echivalentul a 100.000
U.S. $ sau mai mult per contract pana intr-o suma cumulata care sa nu
depaseasca echivalentul a 600.000 U.S. $, pot fi procurate prin contracte
adjudecate pe baza de licitatie competitiva, cu publicitate pe plan local, in
conformitate cu proceduri satisfacatoare pentru Administrator.
5. Lucrarile de constructii-montaj, estimate a costa mai putin decat
echivalentul a 100.000 U.S. $/contract, pana la un nivel cumulat care sa nu
depaseasca echivalentul a 340.000 U.S. $, pot fi achizitionate in cadrul
contractelor adjudecate prin compararea ofertelor de pret obtinute dintr-o
lista de cel putin trei furnizori eligibili conform ghidului, in conformitate
cu proceduri acceptabile pentru Administrator.
6. Lucrarile de constructii-montaj vizand plantarea de salcii si protectia
puietului piscicol, estimate a costa pana la o suma cumulata care sa nu depaseasca
echivalentul a 160.000 U.S. $, pot fi achizitionate in regie proprie sau prin
negocieri directe cu antreprenorii, in conformitate cu procedurile acceptabile
pentru Administrator.
Partea D - Examinarea deciziilor de achizitie de catre Administrator
1. Examinarea invitatiilor de participare la licitatie, a propunerilor de
adjudecare si a contractelor finale.
a) In legatura cu fiecare contract pentru bunuri si lucrari de
constructii-montaj estimate sa coste echivalentul a 100.000 U.S. $ sau mai
mult, se vor aplica procedurile prezentate in paragrafele 2 si 4 din anexa nr.
1 la ghid. Daca platile pentru un astfel de contract urmeaza a se efectua din
contul special, procedurile respective vor fi astfel modificate incat sa se
asigure ca cele doua copii conforme ale contractului, necesar a fi furnizate
catre Administrator in conformitate cu mentionatul paragraf 2 d), vor fi
inaintate Administratorului inainte de efectuarea primei plati din contul
special in legatura cu respectivul contract.
b) In legatura cu fiecare contract neguvernat de precedentul paragraf, se
vor aplica procedurile prevazute in paragrafele 3 si 4 din anexa nr. 1 la ghid.
Daca platile pentru un astfel de contract urmeaza a fi efectuate din contul
special, procedurile mentionate vor fi modificate astfel incat sa se asigure ca
cele doua copii conforme ale contractului impreuna cu alte informatii necesare
vor fi remise Administratorului ca parte a documentatiei ce va fi transmisa
conform paragrafului 4 din anexa nr. 5 la prezentul acord.
c) Prevederile precedentului subparagraf b) nu se vor aplica contractelor
in contul carora tragerile din contul imprumutului nerambursabil GET se vor
face pe baza declaratiilor de cheltuieli.
2. Procentul de 15% este specificat aici pentru scopurile paragrafului 4
din anexa nr. 1 la ghid.
Sectiunea a II-a
Angajarea consultantilor
1. Serviciile de consultanta vor fi angajate pe baza de contracte,
adjudecate acelor consultanti ale caror calificari, experienta, termeni si
conditii de angajare vor fi considerate satisfacatoare pentru Administrator.
Acesti consultanti vor fi selectati in conformitate cu principii si proceduri
satisfacatoare pentru Administrator pe baza Ghidului pentru angajarea
consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale si de catre Banca Mondiala
ca Agentie de executie, publicat de catre Administrator in august 1981 (ghidul
pentru consultanti). Beneficiarul va angaja consultanti pentru lucrari complexe
si pe termen limitat, folosind forma de contract standard pentru servicii de
consultanta, emisa de Administrator, cu acele modificari care au fost agreate
de catre Administrator. In cazul in care nu au fost emise documente de
contractare standard relevante de catre Administrator, Beneficiarul va utiliza
alte forme standard agreate impreuna cu Administratorul.
2. Fara a se incalca prevederile paragrafului 1 al acestei sectiuni,
prevederile ghidului pentru consultanti, vizand examinarea sau aprobarea
anticipata de catre Administrator a bugetelor, a listelor-scurte, a
procedurilor de selectie, invitatiilor la licitatie, ofertelor, rapoartelor de
evaluare si a contractelor, nu se vor aplica contractelor intr-o suma estimata,
fiecare, mai mica de 100.000 U.S. $ echivalent. Totusi aceasta exceptie de la
examinarea anticipata a Administratorului nu se va aplica termenilor de
referinta aferenti unor astfel de contracte si nici angajarii de consultanti
individuali, selectarii dintr-o singura sursa a firmelor, lucrarilor de natura
critica determinata in mod rezonabil de catre Administrator sau amendamentelor
la contracte care maresc valoarea contractului la 100.000 U.S. $ echivalent sau
mai mult.
ANEXA 4
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
1. Beneficiarul va duce la indeplinire proiectul cu ajutorul A.R.B.D.D. si
I.D.D. in cadrul coordonarii si orientarii strategice a M.A.P.P.M., in
conformitate cu intelegerile convenite cu Administratorul, inclusiv cele la
care se face referire in aceasta anexa.
2. Beneficiarul: a) va angaja consultanti, ale caror calificari si termeni
de referinta vor fi satisfacatori pentru Administrator, in scopul de a sprijini
realizarea proiectului; b) va continua recrutarea suplimentara a cel putin 20
agenti ecologi pe an pentru A.R.B.D.D. si va angaja, pana la 31 martie 1995, un
specialist in pregatirea personalului, un specialist in evaluarea resurselor
naturale si un specialist in constientizarea publicului ca membri ai
personalului A.R.B.D.D.; c) va mentine o unitate de implementare compusa din
reprezentanti ai M.A.P.P.M., A.R.B.D.D. si I.D.D. pe baza unor termeni de
referinta satisfacatori pentru Administrator, care sa raspunda de executarea
proiectului; d) va mentine un comitet de cercetare, cu un numar de membri,
personal si termeni de referinta satisfacator pentru Administrator, care sa
examineze si sa aprobe, in conformitate cu orientarile convenite cu
Administratorul, propuneri de cercetare pentru a fi finantate conform partii D
pct. (2) a acestui proiect; si e) va mentine un comitet consultativ, compus din
experti ai A.R.B.D.D. si I.D.D., un expert al M.A.P.P.M., specialisti in
administrarea zonelor protejate din cadrul M.A.P.P.M., specialisti calificati
in administrarea zonelor protejate si un expert in administrarea zonelor umede,
asigurat cu personal si termeni de referinta acceptabili pentru Administrator,
care sa se intalneasca si sa analizeze cel putin la fiecare 6 luni stadiul
realizarii proiectului si sa recomande masuri de consolidare si continuare a
progresului realizat.
3. Beneficiarul va realiza programul de pregatire a personalului in baza
proiectului, in concordanta cu termeni de referinta si grafice satisfacatoare
pentru Administrator.
ANEXA 5
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1) - (5) cuprinse in
tabelul de la paragraful 1 din anexa nr. 1 la prezentul acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuieli in legatura cu costul
rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare pentru proiect si care urmeaza
sa fie finantate din capitalul imprumutului nerambursabil GET alocat periodic
pentru categoriile eligibile in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la
prezentul acord;
si
c) termenul alocatie autorizata semnifica o suma echivalenta cu 200.000
U.S. $ ce urmeaza a fi trasa din contul imprumutului nerambursabil GET si
depusa in contul special conform paragrafului 3 a) al prezentei anexe.
2. Platile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli
eligibile in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa primirea de catre Administrator a unor dovezi satisfacatoare cu
privire la deschiderea contului special in mod corespunzator, tragerile din
alocatia autorizata si tragerile ulterioare pentru realimentarea contului
special vor fi efectuate dupa cum urmeaza:
a) Pentru tragerile din alocatia autorizata, Beneficiarul va remite
Administratorului o cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care sa nu
depaseasca suma cumulata a alocatiei autorizate. Pe baza unei astfel de cereri,
Administratorul, in numele Beneficiarului, va trage din contul imprumutului
nerambursabil GET si va depune in contul special o astfel de suma sau sume dupa
cum a solicitat Beneficiarul.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Beneficiarul va remite
Administratorului cereri pentru depuneri in contul special la acele intervale
pe care le va specifica Administratorul.
(ii) Inainte de sau la momentul fiecarei astfel de cereri, Beneficiarul va
furniza Administratorului documente si alte asemenea evidente necesare, conform
paragrafului 4 din prezenta anexa, pentru plata sau platile in legatura cu care
este solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei asemenea cereri,
Administratorul, in numele Beneficiarului, va trage din contul imprumutului
nerambursabil GET si va depune in contul special o astfel de suma care a fost
ceruta de Beneficiar si a fost certificata prin documentele sus-mentionate sau
alte asemenea evidente, pentru a fi platita din contul special pentru cheltuielile
eligibile. Toate aceste depuneri vor fi trase de catre Administrator din contul
imprumutului nerambursabil GET pentru categoriile eligibile respective si in
sumele echivalente aferente, astfel certificate prin documentele sus-mentionate
sau alte asemenea evidente.
4. Pentru fiecare plata facuta de Beneficiar din contul special,
Beneficiarul, in momentul in care Administratorul o va solicita in mod
rezonabil, va furniza Administratorului documente si alte asemenea evidente
care sa demonstreze ca o astfel de plata a fost facuta exclusiv pentru
cheltuieli eligibile.
5. Fara ca aceasta sa constituie o incalcare a prevederilor paragrafului 3
al prezentei anexe, Administratorului nu i se va putea cere sa faca depuneri
suplimentare in contul special:
a) daca, in orice moment, Administratorul va constata ca toate tragerile
viitoare vor fi facute de catre Beneficiar direct din contul imprumutului
nerambursabil GET in conformitate cu prevederile art. V din Conditiile generale
si ale paragrafului a) al sectiunii 2.02. din prezentul acord; sau
b) o data ce intreaga suma netrasa din imprumutul nerambursabil GET alocata
categoriilor eligibile, mai putin suma oricarui angajament special restant
incheiat de catre Administrator conform sectiunii 5.02. din Conditiile
generale, in legatura cu proiectul, va egala echivalentul a de doua ori suma
alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului nerambursabil GET a sumei
ramase netrase din imprumutul nerambursabil GET alocata categoriilor eligibile
va urma procedurile specificate de Administrator in notificarea catre
Beneficiar.
Astfel de trageri ulterioare vor fi facute numai dupa si in masura in care
Administratorul va fi convins de faptul ca toate aceste sume ramase ca depozit
in contul special la data unei astfel de notificari vor fi utilizate in
efectuarea de plati pentru cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Administratorul va considera, in orice moment, ca orice plata
din contul special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma
neeligibila conform paragrafului 2 din prezenta anexa; sau (ii) nu a fost
justificata prin evidentele furnizate Administratorului, Beneficiarul, imediat
dupa notificarea Administratorului: (A) va remite Administratorului evidente
suplimentare, dupa cum poate solicita Administratorul; sau (B) va depune in
contul special (sau, daca Administratorul o va cere, va rambursa catre
Administrator) o suma egala cu suma unei astfel de plati sau parti din aceasta
neeligibile sau nejustificate. Exceptand cazul in care Administratorul convine
altfel, nici o depunere ulterioara a Administratorului in contul special nu va
fi efectuata pana cand Beneficiarul nu a furnizat astfel de evidente sau a
efectuat o astfel de depunere sau rambursare, dupa cum va fi cazul.
b) Daca Administratorul va fi constatat in orice moment ca o suma restanta
in contul special nu va fi necesara pentru a acoperi plati ulterioare pentru
cheltuieli eligibile, Beneficiarul va rambursa, in mod prompt, in urma
notificarii de catre Administrator, acestuia din urma, o astfel de suma
restanta.
c) Beneficiarul, in urma notificarii din partea Administratorului, poate
rambursa Administratorului in contul special toate fondurile din depozit sau
orice parte a acestora.
d) Rambursarile catre Administrator efectuate in conformitate cu paragraful
6 a), b) si c) al prezentei anexe vor fi creditate in contul imprumutului
nerambursabil GET pentru tragere ulterioara sau pentru anulare, in concordanta
cu prevederile relevante ale prezentului acord, inclusiv ale Conditiilor
generale.