LEGE Nr. 189
din 26 mai 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 141/2008 pentru modificarea Legii nr. 17/2007
privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta înalta
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 371 din 2 iunie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 141 din 28 octombrie 2008 pentru
modificarea Legii nr. 17/2007 privind educaţia tinerilor supradotaţi, capabili
de performanţă înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 749 din 6 noiembrie 2008, cu următoarele modificări şi completări:
1. Titlul ordonanţei de urgenţă se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ DE URGENTĂ
pentru modificarea şi completarea Legii nr.
17/2007 privind educaţia tinerilor
supradotaţi, capabili de performanţă înaltă"
2. La
articolul I, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. I. - Legea nr.
17/2007 privind educaţia tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie
2007, se modifică şi se completează după cum urmează:".
3. La articolul I, înainte de punctul 1, care devine
punctul 11, se introduce un nou punct, punctul 1, cu următorul
cuprins:
„1. Titlul legii va avea următorul cuprins: «LEGE
privind educaţia tinerilor capabili de performanţă înaltă»"
4. La articolul I punctul 1, devenit punctul 11,
articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta lege creează cadrul juridic de
organizare instituţională şi de desfăşurare a programelor de educaţie
diferenţiată pentru tinerii capabili de performanţă înaltă."
5. La articolul I, după punctul 11 se
introduc zece noi puncte, punctele 12-111, cu următorul
cuprins:
„12. Articolul 2 se abrogă
13. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
«Art. 3. - Educaţia diferenţiată a tinerilor capabili
de performanţă înaltă se poate realiza prin:
a) adaptarea obiectivelor, conţinuturilor, a
strategiilor didactice de predare, învăţare şi evaluare la posibilităţile
aptitudinale, cognitive, afective şi motrice, la ritmul şi la stilul de învăţare
ale tinerilor capabili de performanţă înaltă;
b) educarea tinerilor capabili de performanţă înaltă în
centre specializate, publice sau private, prin intermediul claselor
specializate, al şcolilor de weekend, al taberelor de instruire, al şcolilor de
vară şi al programelor de învăţământ la distanţă sau prin alte forme.»
14. Articolul 4 va avea următorul
cuprins:
«Art. 4. - In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
a) tineri capabili de performanţă înaltă -
tinerii identificaţi prin metode ştiinţifice ca având realizări şi/sau
aptitudini potenţiale în oricare dintre următoarele domenii, izolate sau în
combinaţie: capacitate intelectuală generală, aptitudini academice specifice,
gândire productivă şi creativă, abilitate în leadership, talent pentru arte,
aptitudini psihomotrice;
b) trasee curriculare diferenţiate - curriculum
şi organizarea programului şcolar adaptate nevoilor individuale ale tinerilor
capabili de performanţă înaltă.»
15. Articolul 5 va avea următorul
cuprins:
«Art. 5. - (1) Identificarea tinerilor capabili de
performanţă înaltă se realizează de echipe formate din specialişti în domeniu,
psihologi, pedagogi, profesori şi satisface exigenţele de obiectivitate,
fidelitate, validitate şi fiabilitate.
(2) Membrii acestor echipe nu pot efectua activităţi de
pregătire cu tinerii selectaţi.»
16. Articolul 6 se abrogă.
17. Articolul 7 va avea următorul
cuprins:
«Art. 7. -In procesul de identificare se utilizează
profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare,
chestionare, teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective,
de inteligenţă, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activităţii şi
a rezultatelor şcolare, precum şi alte instrumente şi procedee elaborate de
specialişti.»
18. Articolul 8 va avea următorul
cuprins:
«Art. 8. - Procedurile de identificare a tinerilor
capabili de performanţă înaltă proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate
se adaptează specificului lor şi prin implicarea reprezentanţilor comunităţii
locale.»
19. Articolul 9 se abrogă.
110. Articolul 10 va avea următorul
cuprins:
«Art. 10. - Traseele curriculare diferenţiate se
structurează în conformitate cu principiile generale ale curriculumului
naţional, în funcţie de domeniul de manifestare a abilităţii şi ţinându-se cont
de nevoile specifice ale tinerilor capabili de performanţă înaltă.»
111. Articolele 11-14 se abrogă."
6. La articolul I, după punctul 2 se introduc cinci
noi puncte, punctele 21-25, cu următorul cuprins:
„21. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
«Art. 16. - Strategiile didactice se adaptează formelor
specifice de organizare a procesului instructiv-educativ pentru tineri capabili
de performanţă înaltă, contextului sociocultural, precum şi profilului de
personalitate şi gradului de maturitate psihologică ale acestora.»
22. Articolul 17 se abrogă.
23. Articolul 18 va avea următorul
cuprins:
«Art. 18. - (1) Evaluarea tinerilor capabili de
performanţă înaltă se adaptează în funcţie de traseele curriculare
diferenţiate, ţinându-se cont de standardele curriculare aprobate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) La sfârşitul fiecărui an şcolar, tinerii incluşi în
program sunt evaluaţi de echipele prevăzute la art. 5, în vederea menţinerii
sau excluderii din programul de pregătire.»
24. Titlul capitolului IV va avea
următorul cuprins:
«CAPITOLUL IV
Pregătirea personalului didactic implicat în
instruirea tinerilor capabili de
performanţă înaltă»
25. Articolul 19 va avea următorul
cuprins:
«Art. 19. - Formarea cadrelor didactice necesare
selectării, instruirii şi evaluării anuale a tinerilor capabili de performanţă
înaltă se face pe baza unor programe de pregătire specifice care vizează atât
aplicarea de curriculum, cât şi metodele de selecţie şi evaluare a tinerilor
capabili de performanţă înaltă.»"
7. La articolul I, după punctul 3 se introduc trei
noi puncte, punctele 31-33, cu următorul cuprins:
„31. Articolul 21 va avea următorul
cuprins:
«Art. 21. - Formarea continuă certificată a
cadrelor didactice include şi programe de perfecţionare în domeniul
psihopedagogiei tinerilor capabili de performanţă înaltă.»
32. Articolul 22 va avea următorul
cuprins:
«Art. 22. - Formarea altor categorii de specialişti,
cum ar fi: psihologi, asistenţi sociali, pedagogi, psihopedagogi, include
cursuri specializate în domeniul identificării tinerilor capabili de
performanţă înaltă, al consilierii, psihoterapiei şi managementului personal al
acestora.»
33. Articolul 23 va avea următorul
cuprins:
«Art. 23. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării coordonează organizarea unor programe naţionale de formare în domeniul
educaţiei tinerilor capabili de performanţă înaltă.»"
8. La articolul I punctul 4, titlul capitolului V
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL V
Instruirea diferenţiată a tinerilor capabili de performanţă înaltă"
9. La articolul I punctul 5, articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Instruirea diferenţiată a tinerilor
capabili de performanţă înaltă este coordonată metodologic de Centrul Naţional
de Instruire Diferenţiată, organ de specialitate cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată este
înfiinţat în scopul identificării, pregătirii, stimulării şi valorificării
potenţialului tinerilor capabili de performanţă înaltă."
10. La articolul I punctul 6, articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - In domeniul instruirii diferenţiate a
tinerilor capabili de performanţă înaltă, Centrul Naţional de Instruire
Diferenţiată are următoarele atribuţii:
a) elaborarea şi aplicarea de strategii şi politici
pentru selecţia, pregătirea, stimularea şi susţinerea tinerilor şi a cadrelor
didactice în activităţi de performanţă înaltă;
b) coordonarea realizării de trasee curriculare
diferenţiate şi a strategiilor didactice specifice educaţiei tinerilor capabili
de performanţă înaltă;
c) elaborarea de liste orientative de resurse
informaţionale, în scopul aplicării programelor de educaţie diferenţiată a
tinerilor capabili de performanţă înaltă;
d) colaborarea cu instituţiile de învăţământ superior,
cu departamentele de pregătire a personalului didactic, în vederea realizării
unor programe de pregătire a specialiştilor în metodologiile de predare
specifice educaţiei tinerilor capabili de performanţă înaltă;
e) coordonarea metodologică a activităţii centrelor
de instruire diferenţiată judeţene/al municipiului Bucureşti;
f) pregătirea şi promovarea unui suport informaţional
privind educaţia diferenţiată a tinerilor capabili de performanţă înaltă şi
participarea la acţiuni de informare referitoare la educaţia diferenţiată a
tinerilor capabili de performanţă înaltă;
g) elaborarea regulamentelor de organizare şi
funcţionare a centrelor de instruire diferenţiată judeţene/al municipiului
Bucureşti."
11. La articolul I punctul 7, articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti înfiinţează centre de instruire diferenţiată judeţene/al
municipiului Bucureşti, conform unei metodologii elaborate de Centrul Naţional
de Instruire Diferenţiată.
(2) La nivel judeţean, instruirea diferenţiată a
tinerilor capabili de performanţă înaltă se realizează în microcentre de
performanţă, care funcţionează în unităţi de învăţământ care demonstrează
capacitatea de a desfăşura astfel de acţiuni, sub coordonarea centrelor de
instruire diferenţiată judeţene/al municipiului Bucureşti, iar finanţarea se face
de la bugetul local.
(3) Metodologia de organizare şi desfăşurare a
instruirii diferenţiate la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti se aprobă
prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării."
12. La articolul I punctul 8, articolul 27 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării alocă, din bugetul propriu, fonduri pentru programe de instruire
diferenţiată ale Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată şi ale
inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv ale Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA