LEGE
Nr. 197 din 4 noiembrie 1998
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 425 din 11 noiembrie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 19 din 18 august 1997 privind
transporturile, emisa in temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 200 din 20 august 1997, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste normele generale aplicabile modurilor de
transport rutier, feroviar, naval si aerian din cadrul sistemului national de
transport, precum si atributiile si raspunderile autoritatilor competente de
reglementare, coordonare, control, inspectie si supraveghere cu privire la
activitatile de transport si la mijloacele de transport.
Dispozitiile prezentei ordonante constituie cadrul general aplicabil
tuturor actelor normative specifice modurilor de transport si activitatilor
conexe acestora."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Sistemul national de transport are caracter strategic, constituie parte
integranta a sistemului economic si social si are urmatoarele componente:
a) infrastructurile de transport rutier, feroviar, naval si aerian;
b) mijloacele de transport;
c) operatorii de transport si ai activitatilor conexe
transporturilor."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Principalele obiective ale sistemului national de transport sunt:
a) realizarea conectarii tuturor localitatilor la reteaua nationala de
transport;
b) asigurarea dreptului la libera circulatie a cetatenilor;
c) asigurarea liberei circulatii a bunurilor;
d) asigurarea efectuarii transporturilor care privesc siguranta nationala;
e) asigurarea racordarii lui la sistemele internationale de transport;
f) participarea la dezvoltarea economica si sociala a tarii."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Dezvoltarea sistemului national de transport se realizeaza tinand seama de
urmatoarele cerinte:
a) promovarea programelor nationale de realizare a unei dezvoltari durabile
a economiei nationale;
b) nevoile de aparare a tarii;
c) asigurarea unui nivel ridicat de siguranta a traficului;
d) eficienta economica;
e) asigurarea conditiilor de conservare si de protejare a mediului;
f) utilizarea rationala a energiei;
g) respectarea conventiilor si acordurilor internationale la care Romania
este parte."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Modurile de transport, parte integranta a sistemului national de transport,
care fac obiectul dispozitiilor prezentei ordonante, sunt:
a) transportul rutier;
b) transportul feroviar;
c) transportul naval;
d) transportul aerian;
e) transportul multimodal si combinat.
Fiecare mod de transport are in compunere infrastructura de transport,
mijloacele de transport, operatorii de transport si ai activitatilor conexe
acestora.
Ministerul Transporturilor coordoneaza modurile de transport printr-o
abordare multimodala, tinand seama de capacitatile existente sau de cele
prevazute pentru fiecare mod de transport si de promovarea unei dezvoltari
rationale a transporturilor combinate, cu respectarea reglementarilor specifice
fiecarui mod de transport."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Statul sprijina dezvoltarea si functionarea transportului public,
subventioneaza sau, dupa caz, sustine financiar transportul public de calatori,
garanteaza libera initiativa si autonomia transportatorilor si asigura
conditiile unei concurente loiale intre modurile de transport si intre
diferitele categorii de transportatori."
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Utilizatorii de transporturi au acces egal si nediscriminatoriu la infrastructurile
de transport de interes public, pot alege liber modul de transport prin care
isi exercita dreptul de a se deplasa, au posibilitatea de a efectua ei insisi
transportul ori de a apela la serviciile unui transportator liber ales."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
In toate raporturile generate de activitatea de transport protectia vietii
umane si a mediului este prioritara."
9. Dupa articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
Infrastructurile de transport sunt destinate desfasurarii activitatilor de
transport, activitatilor conexe transporturilor si activitatilor privind
administrarea infrastructurilor respective. Infrastructurile destinate
activitatilor de transport sunt retelele de cai rutiere, feroviare, navale si
aeriene.
Mijloacele de transport sunt mijloace mobile, cu sau fara propulsie,
amenajate pentru transportul de persoane sau de bunuri, special destinate a se
deplasa pe o cale de comunicatie rutiera, feroviara, navala sau aeriana.
Operatorii de transport sunt transportatori, romani sau straini, care au
acces egal si nediscriminatoriu la infrastructura deschisa accesului public.
Prin transportatori se intelege persoanele fizice sau juridice, autorizate sa
efectueze transporturi, interne sau internationale, de persoane sau de bunuri,
in interes public sau in interes propriu, cu mijloace de transport detinute in
proprietate sau cu chirie.
Operatorii activitatilor conexe transporturilor sunt persoane fizice sau juridice
care efectueaza activitatile ce se desfasoara in legatura cu/sau in timpul
transportului."
10. Titlul capitolul II se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Autoritatile competente. Atributii"
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Ministerul Transporturilor este organ de specialitate al administratiei
publice centrale si in aceasta calitate are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport;
b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de modernizare si
dezvoltare a infrastructurilor de transport deschise accesului public,
apartinand domeniului public;
c) asigura administrarea infrastructurilor de transport deschise accesului
public de interes national, apartinand domeniului public al statului;
d) asigura tuturor utilizatorilor acces egal si nediscriminatoriu la
infrastructurile de transport deschise accesului public;
e) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a alege liber modul de
transport, transportatorul si mijlocul de transport;
f) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului public;
g) stimuleaza libera initiativa si asigura autonomia transportatorilor;
h) asigura conditiile unui mediu concurential normal in interiorul fiecarui
mod de transport, precum si intre modurile de transport;
i) asigura efectuarea transporturilor militare si a transporturilor de
interventie in caz de calamitati naturale sau in alte situatii deosebite;
j) asigura dezvoltarea cercetarii in transporturi, in corelare cu
programele nationale de cercetare;
k) elaboreaza politica economica in domeniul transporturilor;
l) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a
transportului combinat;
m) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a tuturor modurilor de
transport;
n) asigura gestionarea proprietatilor publice si private ale statului din
domeniul transporturilor, atribuite in administrare prin lege;
o) gestioneaza resursele financiare alocate prin bugetul de stat, resursele
din fondurile speciale pentru dezvoltarea infrastructurilor de transport sau
din creditele externe garantate de stat;
p) aproba sau supune spre aprobare Guvernului, dupa caz, tarife sau taxe de
utilizare a infrastructurilor de transport deschise accesului public,
apartinand domeniului public al statului;
r) clasifica infrastructurile de transport in conformitate cu standardele
nationale si internationale;
s) organizeaza activitatea pentru constituirea fondului propriu de date
statistice din domeniul transporturilor;
t) autorizeaza functionarea porturilor, aerodromurilor civile, garilor si a
autogarilor;
u) stabileste legaturi cu ministere similare, cu alte autoritati publice si
organizatii, precum si cu persoane juridice sau fizice din tara sau din
strainatate."
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare, rutiere, maritime, pe apele interioare, aeriene,
multimodale si combinate, avand urmatoarele atributii:
a) reprezinta Guvernul in domeniul transporturilor in organismele
internationale si in relatiile bilaterale cu alte state;
b) elaboreaza si promoveaza acte normative si norme destinate asigurarii
compatibilitatii sistemului national de transport cu sistemele de transport
internationale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea,
intretinerea si exploatarea infrastructurilor de transport;
d) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, inspectia tehnica si
exploatarea mijloacelor de transport, inclusiv norme referitoare la protectia
mediului;
e) stabileste nomenclatorul de functii si de personal care lucreaza in
transporturi sau concura la siguranta traficului;
f) emite norme obligatorii de atestare, certificare, licentiere si
brevetare a personalului care lucreaza in transporturi sau concura la siguranta
traficului si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a atestatelor,
certificatelor, licentelor sau brevetelor acordate;
g) organizeaza examene si autorizari si emite atestate, autorizatii,
certificate, licente si brevete pentru personalul din transporturi, precum si
pentru operatori;
h) stabileste programe de pregatire si perfectionare pentru personalul de
siguranta din transporturi si organizeaza desfasurarea acestora;
i) emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a agentilor
economici care efectueaza sau vor efectua activitati de transport sau activitati
specifice sigurantei traficului si stabileste conditiile de acordare, de
suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor;
j) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile
rutiere, feroviare, navale, aeriene, precum si pentru transportul multimodal si
combinat si supravegheaza respectarea acestora;
k) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri
periculoase;
l) acorda sau retrage dreptul de arborare a pavilionului romanesc navelor
sau aeronavelor civile, in conditiile legii;
m) certifica starea tehnica a mijloacelor de transport din domeniul civil,
in conformitate cu reglementarile nationale si internationale;
n) stabileste organizarea regionala a transporturilor rutiere, feroviare,
navale si aeriene. Aproba utilizarea spatiului aerian, a cailor navigabile din
apele nationale si internationale, cu acordul organelor abilitate ale
Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne;
o) aproba survolarea spatiului aerian al Romaniei, decolarea si aterizarea
aeronavelor civile de pe/si pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei;
p) asigura dirijarea aeronavelor in spatiul aerian al Romaniei si a navelor
in apele nationale navigabile, in conformitate cu reglementarile nationale si
internationale;
q) exercita activitatea de registru, de inspectie si de control in
transporturi;
r) acorda permisiunea de intrare si de plecare a navelor romanesti si
straine in/si din porturile civile romanesti;
s) stabileste conditiile de inmatriculare a navelor, aeronavelor,
autovehiculelor si a materialului rulant;
s) asigura certificarea de tip si individuala a mijloacelor de transport;
t) supravegheaza navele, indiferent de pavilionul acestora, in apele
nationale navigabile;
u) gestioneaza frecventele de comunicatii alocate;
v) poate acorda, pe baza de reciprocitate, dreptul de utilizare gratuita a
infrastructurilor de transport pentru utilizatorii straini;
x) autorizeaza efectuarea lucrarilor care afecteaza zonele de siguranta si
de protectie a infrastructurilor, deschise accesului public;
y) stabileste zonele obligatorii de pilotaj in apele nationale navigabile;
z) ancheteaza evenimentele sau accidentele grave produse in activitatile de
transport;
w) asigura, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific
sigurantei circulatiei si navigatiei si controlul sanitar-veterinar specific
tuturor modurilor si activitatilor de transport."
13. Articolul 13 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Regimul tarifelor percepute pentru eliberarea de autorizatii si
licente si al redeventelor se stabileste prin hotarare a Guvernului, iar
regimul taxelor de acces la infrastructurile de transport de interes public,
precum si cel al fondurilor speciale constituite din sume incasate cu titlu de
taxe se stabilesc printr-o lege speciala."
14. Dupa articolul 13 se introduc articolele 13^1 si 13^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 13^1
Ministerul Transporturilor, consiliile judetene sau consiliile locale pot
asigura, conform legii:
a) in sfera de administrare a infrastructurii de transport de interes
public, amplasarea si intretinerea unui sistem unitar informational privind
transportul public de persoane. Modul unitar de prezentare a sistemului
informational va fi stabilit prin norme de catre Ministerul Transporturilor;
b) stabilirea unor plafoane ale tarifelor si taxelor, reduceri sau scutiri
de tarife si taxe ori conditii tarifare speciale pentru unele categorii de
persoane fizice sau juridice, atunci cand factori sociali impun acest lucru. In
aceste cazuri, transportatorul va primi o compensatie in bani din partea
Guvernului sau, dupa caz, din partea autoritatilor publice locale, destinata sa
acopere costul real al transportului si sa mentina serviciul public de
transport.
Art. 13^2
Pentru asigurarea transportului public de persoane, precum si pentru
aprovizionarea populatiei cu produse de stricta necesitate in zonele izolate
sau greu accesibile, statul va subventiona cheltuielile suplimentare ale
transportatorilor, la cererea justificata a consiliilor judetene."
15. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 3
Proprietatea publica si privata in domeniul transporturilor"
16. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Proprietatea publica in domeniul transporturilor este constituita din
infrastructura deschisa accesului public, precum si din bunurile de interes
public, stabilite prin lege.
Alte bunuri din domeniul transporturilor, ce apartin statului sau
unitatilor administrativ-teritoriale, constituie proprietatea privata a
acestora."
17. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Bunurile, proprietate publica sau privata a statului din domeniul
transporturilor, pot fi date in administrare, prin hotarare a Guvernului,
institutiilor publice din subordinea Ministerului Transporturilor ori pot fi
inchiriate sau concesionate in conditiile legii.
Bunurile, proprietate publica sau privata din domeniul transporturilor, administrate
de unitatile administrativ-teritoriale, pot fi inchiriate sau concesionate in
conditiile legii."
18. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Ministerul Transporturilor elaboreaza si supune aprobarii Guvernului schema
retelei nationale de transport, care are ca obiective asigurarea deplasarii
persoanelor si a marfurilor intre toate localitatile tarii, precum si
conectarea infrastructurilor nationale de transport la principalele
infrastructuri de transport international.
Consiliile judetene, impreuna cu consiliile locale vor elabora schema
retelei locale de transport, care va fi avizata de catre Ministerul
Transporturilor.
Schema retelei nationale de transporturi va fi aprobata prin hotarare a
Guvernului."
19. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Transportul de persoane sau de bunuri poate fi transport in interes public
sau transport in interes propriu.
Transporturile executate de persoane juridice sau fizice, in conditii
nediscriminatorii de acces pentru terti, pe baza unui contract de transport,
contra plata, sunt transporturi in interes public, denumite in continuare
transporturi publice.
Contractul de transport se incheie intre transportator si beneficiarul de
transport si se probeaza, pentru transportul de persoane, printr-un titlu de
transport inmanat pasagerului, iar pentru transportul de marfuri, printr-un
document specific de transport.
In cazul transporturilor de persoane in regim de taximetrie se va stabili
prin norme ale Ministerului Transporturilor si ale consiliilor locale modul cum
se aplica prevederea de la alin. 3.
Contractul de transport poate fi incheiat direct cu transportatorul sau
prin intermediari de transport, autorizati de Ministerul Transporturilor."
20. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Transportul in interes personal, executat de persoane fizice in vederea
asigurarii deplasarii unor persoane sau bunuri, precum si transportul in folos
propriu, organizat de persoane fizice sau juridice pentru activitatile proprii,
cu mijloacele de transport pe care le detin in proprietate sau le folosesc in
baza unui contract de inchiriere, este transport in interes propriu.
Transportul in folos propriu de bunuri si de persoane trebuie sa constituie
accesoriul unei alte activitati economice executate de persoana care il
organizeaza, iar bunurile transportate trebuie sa fie proprietatea acesteia ori
sa fie rezultatul activitatii sale.
Transporturile in interes propriu de persoane sau de bunuri se executa fara
perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri sau
servicii."
21. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi de bunuri si de
persoane, altele decat cele in interes personal, se autorizeaza de catre
Ministerul Transporturilor.
Evidenta autorizatiilor se tine de catre Ministerul Transporturilor in
registre unice, pe moduri de transport.
Se excepteaza persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi
in regim de taximetrie.
Pentru transporturile de bunuri si de persoane, efectuate in interes
propriu de catre Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si de
catre alte institutii componente ale sistemului national de aparare,
autorizatiile se acorda de catre organele proprii ale acestora."
22. La articolul 20, alineatele 2 si 3 se abroga.
23. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Obiectivele de investitii privind infrastructurile de transport deschise
accesului public, echipamentele si tehnologiile aferente acestora, aflate in
administrarea Ministerului Transporturilor, se stabilesc de catre acesta, pe
baza unor evaluari economice si financiare si a unor criterii de eficienta in
cadrul aceluiasi mod de transport sau intre moduri diferite ori combinatii de
moduri de transport.
Obiectivele de investitii privind infrastructurile de transport deschise
accesului public si echipamentele aflate in administrarea autoritatilor publice
locale se stabilesc de catre acestea."
24. La articolul 22, alineatele 1 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Mijloacele de finantare necesare realizarii noilor infrastructuri sau
modernizarii infrastructurilor existente pot proveni din fonduri speciale,
constituite pentru fiecare mod de transport din reinvestirea profitului
obtinut, din credite bancare interne sau externe, de la bugetul de stat sau de
la bugetele locale, dupa caz, precum si din alte surse constituite conform
legii."
................................................................................
"Utilizarea spatiului aerian, a infrastructurilor de transport
deschise accesului public, apartinand domeniului public, si a dotarilor
adiacente se face cu perceperea unor taxe, redevente si tarife, care
alimenteaza fondurile speciale pentru infrastructura fiecarui mod de
transport."
25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante orice dispozitii contrare
se abroga, cu exceptia celor care reglementeaza in acest domeniu competentele
institutiilor componente ale sistemului national de aparare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 19/1997, astfel cum a fost modificata si
completata prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea
corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5
octombrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 octombrie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
CRISTIAN DUMITRESCU