LEGE
Nr. 48 din 12 martie 2001
pentru ratificarea Acordului de sediu dintre Romania si Centrul Regional al
Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei pentru Combaterea
Infractionalitatii Transfrontaliere, semnat la Bucuresti la 2 octombrie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 15 martie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul de sediu dintre Romania si Centrul Regional al
Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei pentru Combaterea
Infractionalitatii Transfrontaliere, semnat la Bucuresti la 2 octombrie 2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 ianuarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20
februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ACORD DE SEDIU
intre Romania si Centrul Regional al Initiativei de Cooperare in Sud-Estul
Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere
Luand in considerare Acordul de cooperare pentru prevenirea si combaterea
infractionalitatii transfrontaliere, denumit in cele ce urmeaza Acordul SECI,
care a intrat in vigoare la 1 februarie 2000,
avand in vedere ca sediul Centrului Regional al Initiativei de Cooperare in
Sud-Estul Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere,
denumit in cele ce urmeaza Centrul SECI, a fost stabilit la Bucuresti, in
Romania,
tinand seama de importanta asigurarii unei functionari adecvate a Centrului
SECI in Romania,
reafirmand ca principalul scop al Romaniei este sa asigure intreaga gama de
privilegii, imunitati si facilitati pentru Centrul SECI, in vederea realizarii
depline si eficiente a sarcinilor sale,
in scopul de a defini statutul legal al sediului Centrului SECI si regimul
juridic al membrilor Centrului SECI in Romania,
dorind sa stabileasca privilegiile si imunitatile sediului Centrului SECI,
ale membrilor si personalului si ale altor persoane mentionate in prezentul
acord, serviciile de securitate si aranjamentele, precum si alte facilitati
referitoare la sprijinul tarii gazda,
Romania si Centrul SECI, denumite in cele ce urmeaza parti contractante, au
convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii
In sensul prezentului acord:
a) Acordul SECI inseamna Acordul de cooperare pentru prevenirea si
combaterea infractionalitatii transfrontaliere, semnat la Bucuresti la 26 mai
1999;
b) Centrul SECI inseamna Centrul Regional al Initiativei de Cooperare in
Sud-Estul Europei pentru Combaterea Infractionalitatii Transfrontaliere, situat
in Bucuresti;
c) partile contractante inseamna Romania si Centrul SECI;
d) tara gazda inseamna Romania;
e) Guvernul inseamna Guvernul Romaniei;
f) autoritatile competente din Romania inseamna statul, autoritatile locale
sau alte autoritati romane, in functie de contextul prevederilor specifice din
acest acord si in conformitate cu legislatia romana;
g) sediu inseamna arealul, incinta, cladirea si facilitatile acestora,
utilizate de Centrul SECI, cu caracter permanent sau temporar, in indeplinirea
functiilor sale oficiale;
h) parti inseamna parti la Acordul SECI;
i) Comitetul inseamna Comitetul Comun de Cooperare la care se refera
Acordul SECI;
j) delegati inseamna membrii Comitetului, reprezentanti ai consilierilor
permanenti si ai observatorilor permanenti si membrii delegatiilor lor la orice
reuniune a Centrului SECI;
k) membrii Centrului SECI inseamna directorul, directorii adjuncti,
ofiterii de legatura, ofiterii trimisi de observatorii permanenti, precum si
membrii personalului Centrului SECI;
l) membrii personalului Centrului SECI inseamna personalul auxiliar (tehnic
si administrativ) angajat de Centrul SECI pentru a asigura serviciile
permanente, cu exceptia celor care sunt angajati local;
m) membrii familiei inseamna sotul (sotia), dependentii si alte persoane
intretinute de membrii Centrului SECI sau de delegati;
n) experti inseamna persoanele care desfasoara activitati autorizate de
Centrul SECI, care functioneaza in organisme subsidiare ale sale sau, in orice
alt caz, la cererea sau in consultare cu Centrul SECI; acestia nu sunt nici
delegati, nici membri ai Centrului SECI;
o) reuniuni organizate de Centrul SECI inseamna orice reuniune a oricarui
organ ori organ subsidiar al Centrului SECI sau orice conferinta internationala
ori alta intrunire organizata de Centrul SECI sau cu sponsorizarea acestuia;
p) proprietate inseamna toate proprietatile, activele si fondurile care
apartin Centrului SECI sau care se afla in posesia ori in administrarea
acestuia, ca sprijin in exercitarea functiilor sale, in conformitate cu Acordul
SECI, precum si toate veniturile Centrului SECI;
q) arhivele Centrului SECI inseamna toate dosarele, corespondenta,
documentele, manuscrisele, programele pentru calculator, fotografiile, filmele,
inregistrarile video si audio si orice alta informatie in sensul art. 1 lit. d)
si f) din Acordul SECI, care apartin ori se afla in posesia Centrului SECI sau
a oricaruia dintre membrii sai;
r) Conventia de la Viena inseamna Conventia de la Viena privind relatiile
diplomatice, adoptata la Viena la 18 aprilie 1961.
Art. 2
Personalitate juridica
1. Centrul SECI se bucura de personalitate juridica deplina, avand statutul
unei organizatii internationale. In particular va avea capacitatea:
a) de a contracta;
b) de a dobandi si de a dispune de bunuri mobile;
c) de a dobandi si de a dispune de bunuri imobile, in conformitate cu
legislatia romana;
d) de a sta in justitie.
2. In eventualitatea dizolvarii Centrului SECI spatiul de lucru si
celelalte facilitati furnizate cu titlu gratuit de tara gazda, in conformitate
cu art. 8 paragraful 1, coroborat cu art. 13 paragraful 1 din prezentul acord,
vor fi inapoiate tarii gazda.
Art. 3
Libertatea de intrunire
1. Guvernul recunoaste dreptul Centrului SECI de a organiza reuniuni la
discretia sa in cadrul sediului sau, cu sprijinul autoritatilor competente din
Romania, in orice alt loc in tara gazda.
2. Guvernul garanteaza Centrului SECI libertatea absoluta de intrunire, de
dezbatere si de decizie. Acesta va intreprinde demersurile necesare pentru a
garanta ca nu exista nici un impediment in asigurarea desfasurarii libere a
oricarei reuniuni organizate de Centrul SECI.
Art. 4
Imunitatea de jurisdictie
1. In indeplinirea activitatilor sale oficiale Centrul SECI se va bucura de
imunitate de jurisdictie, cu urmatoarele exceptii:
a) actiunea civila instituita de un tert pentru daune provenite dintr-un
accident cauzat de un vehicul care apartine sau care este folosit in numele
Centrului SECI, daca aceste daune nu sunt acoperite de asigurare;
b) actiunea civila intemeiata pe o obligatie contractuala a Centrului SECI;
c) cererea reconventionala care are ca obiect procedurile instituite de
Centrul SECI.
2. In afara prevederilor paragrafului 1 al acestui articol proprietatea si
activele, oriunde s-ar afla si oricine le-ar detine, se vor bucura de imunitate
de perchezitie, de stingerea dreptului de rascumparare a ipotecii, confiscare,
rechizitie, expropriere, de orice forma de sechestru, ordin judecatoresc sau de
orice alta forma de interventie prin actiune administrativa, juridica sau
legislativa.
3. Prevederile paragrafului anterior nu se vor aplica in urmatoarele
cazuri:
a) daca aceste masuri sunt necesare temporar pentru a investiga un accident
in care este implicat un vehicul care apartine Centrului SECI sau care este
folosit in numele acestuia;
b) in orice alt caz particular in care Centrul SECI a renuntat expres la
imunitatea de jurisdictie.
4. Centrul SECI poate renunta in mod expres, in anumite cazuri, la
imunitatea sa fata de procesele juridice.
5. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie nu se va extinde la nici o
masura executorie.
Art. 5
Imunitatea proprietatii Centrului SECI
Proprietatea, oriunde s-ar afla si oricine ar detine-o in mod legal, se va
bucura in orice moment de imunitate de perchezitie, rechizitie, confiscare,
expropriere si de orice alta forma de interventie prin actiune executiva,
administrativa, judiciara sau legislativa.
Art. 6
Inviolabilitatea arhivelor, a echipamentelor si a altor materiale
1. Arhivele Centrului SECI, oriunde s-ar afla si oricine le-ar detine, sub
orice forma, se bucura in orice moment de inviolabilitate.
2. Echipamentele si orice alte materiale necesare in activitatea Centrului
SECI vor fi inviolabile in orice moment.
Art. 7
Sediul
Autoritatile romane competente vor lua masurile necesare pentru a garanta
ca Centrul SECI nu va fi deposedat in totalitate sau in parte de sediul sau.
Art. 8
Legea si autoritatea in sediu
1. Sediul Centrului SECI este localizat in Bucuresti, in Palatul
Parlamentului, sau oriunde decid partile contractante.
2. Guvernul recunoaste inviolabilitatea in orice moment a sediului. Sediul
se va afla sub controlul si autoritatea Centrului SECI, in conformitate cu
prezentul acord.
3. In scopul stabilirii conditiilor necesare in vederea exercitarii depline
a functiilor sale Centrul SECI are competenta de a emite reglementari
aplicabile in sediu.
4. In principiu, in sediu se aplica legea romana. Totusi, cand legea romana
este neconcordanta cu o reglementare emisa de Centrul SECI sau in aplicarea
unei dispozitii a prezentului acord, se va aplica reglementarea Centrului SECI.
5. Orice diferend intre partile contractante, care cade sub incidenta
acestui articol, va fi imediat reglementat prin procedura prevazuta la art. 25
(Reglementarea diferendelor) din prezentul acord. Pe toata durata reglementarii
diferendului se vor aplica reglementarile Centrului SECI.
6. Centrul SECI va informa Guvernul in legatura cu reglementarile care cad
sub incidenta paragrafului 3 al prezentului articol.
7. Orice persoana autorizata sa patrunda in sediu va exercita acest drept
numai cu permisiunea prealabila a directorului sau a unei alte persoane
desemnate de acesta. Daca directorul sau o alta persoana desemnata de acesta
solicita parasirea imediata a sediului, persoana vizata trebuie sa paraseasca
imediat sediul.
8. Centrul SECI va adopta un sistem contabil in conformitate cu standardele
internationale recunoscute in materie de auditorii internationali.
9. Respectarea prezentului articol nu va impiedica aplicarea
corespunzatoare a normelor de protectie impotriva incendiilor si a
reglementarilor privind siguranta publica similare ale autoritatilor competente
din Romania. In caz de incendiu sau de alte dezastre asemanatoare, care
ameninta siguranta publica si necesita actiune de protectie imediata, acordul
directorului de a patrunde in sediu va fi prezumat daca el sau reprezentantul
sau autorizat nu poate fi contactat imediat, in vederea desfasurarii unei
actiuni de protectie in conformitate cu necesitatile.
10. Directorul va lua masurile necesare pentru a impiedica sa se ascunda in
sediu persoanele care se sustrag arestarii conform legislatiei romane, care
sunt cautate de autoritatile romane competente pentru extradare in alta tara
sau care incearca sa se sustraga procedurilor judiciare.
Art. 9
Protectia sediului
1. Autoritatile competente din Romania vor manifesta diligenta necesara
pentru a se asigura ca securitatea si linistea sediului nu sunt amenintate de
nici o persoana sau grup de persoane care incearca sa patrunda in sediu
neautorizate sau care tulbura linistea publica in imediata vecinatate a
acestuia.
2. La solicitarea directorului autoritatile competente din Romania vor
asigura un numar suficient de personal de securitate, in vederea respectarii
legii si ordinii in sediu.
3. Autoritatile competente din Romania vor lua toate masurile necesare
pentru a asigura ca aspectul sediului nu este prejudiciat si ca functiile
Centrului SECI nu sunt obstructionate in nici un fel prin folosirea terenului
sau a cladirilor din vecinatatea sediului. Totodata Centrul SECI va lua toate
masurile necesare pentru a asigura ca folosirea sediului nu prejudiciaza
aspectul terenului si al cladirilor vecine.
Art. 10
Serviciile publice asigurate sediului
1. Autoritatile competente din Romania isi vor exercita atributiile, in
masura competentelor lor si in limita solicitarilor directorului, pentru a
asigura furnizarea catre sediu, in conditii corecte si echitabile, a
serviciilor publice necesare, incluzand (fara a fi limitate prin enumerare)
electricitatea, apa, canalizarea, gazul, posta, telefonul, telegraful,
mijloacele de comunicatii, drenajul, colectarea deseurilor, protectia impotriva
incendiilor si deszapezirea.
2. In cazul oricarei intreruperi sau amenintari cu intreruperea oricaruia
dintre aceste servicii publice Centrului SECI i se va acorda aceeasi prioritate
ca si agentiilor si autoritatilor romane centrale, iar Guvernul va lua masurile
corespunzatoare pentru ca activitatea Centrului SECI sa nu fie prejudiciata.
3. Directorul va facilita, la cerere, verificarea, repararea, intretinerea,
reconstruirea sau realocarea utilitatilor, conductelor, sistemului de canalizare
ale sediului de catre reprezentantii deplin autorizati ai organelor romane
competente, in conditii care nu vor afecta exercitarea functiilor Centrului
SECI.
4. In cazul in care serviciile publice la care se face referire in
paragraful 1 al acestui articol sunt furnizate de autoritatile competente din
Romania sau in care preturile respective se afla sub controlul acestora,
Centrul SECI va beneficia de tarife care nu vor depasi cele mai scazute preturi
acordate agentiilor si autoritatilor romane centrale.
Art. 11
Facilitati si imunitati legate de comunicatii si publicatii
1. Guvernul va permite Centrului SECI sa comunice liber, fara o aprobare
speciala, in indeplinirea tuturor atributiilor sale oficiale si va proteja
acest drept. Centrul SECI va avea dreptul sa foloseasca coduri, sa expedieze si
sa primeasca corespondenta oficiala si alte comunicatii oficiale prin curier
sau in colete sigilate, care vor face obiectul acelorasi privilegii si
imunitati ca si curierii si coletele diplomatice.
2. Centrul SECI se va bucura, pentru comunicatiile sale oficiale, de un
regim cel putin la fel de favorabil ca cel acordat organizatiilor
interguvernamentale sau misiunilor diplomatice acreditate in tara gazda in ceea
ce priveste prioritatile si taxele pentru posta, telegrame, telexuri,
radiograme, televiziune, fax si alte mijloace de comunicare, precum si cu
privire la alte taxe pentru informare prin mass-media.
3. Guvernul recunoaste dreptul Centrului SECI de a publica sau de a emite
liber in tara gazda in indeplinirea scopurilor precizate in Acordul SECI. Toate
comunicatiile oficiale catre si dinspre Centrul SECI, transmise in orice forma,
vor fi in orice moment inviolabile. Aceasta inviolabilitate se va extinde, fara
a fi limitata de prezenta enumerare, la publicatii, imagini fixe sau in
miscare, imagini video, filme, inregistrari audio si software.
4. In indeplinirea scopurilor sale oficiale Centrul SECI poate instala si
utiliza sisteme de comunicare fara fir, pe baza unei autorizatii primite din
partea autoritatilor romane competente, care nu vor fi folosite in mod
necorespunzator.
Art. 12
Scutiri fiscale
1. In indeplinirea activitatilor sale oficiale Centrul SECI, bunurile sale,
veniturile si alte proprietati vor fi scutite de:
a) orice forma de taxare directa perceputa de stat sau de autoritatile
locale. Totusi Centrul SECI nu poate pretinde alte scutiri de taxe si
cheltuieli decat cele pentru serviciile de utilitate publica;
b) taxe vamale, interdictii ori restrictii la importul sau exportul de
bunuri pentru uzul oficial, in cazul in care bunurile importate nu vor fi
vandute in Romania, cu exceptia vanzarii in conditii stabilite de Guvern;
c) taxe vamale, interdictii ori restrictii la importul sau exportul de
publicatii;
d) taxare indirecta a bunurilor si serviciilor furnizate in scopuri
oficiale, inclusiv taxa pe valoarea adaugata asupra acestor bunuri si servicii,
in aceleasi conditii care se aplica misiunilor diplomatice in Romania.
2. Scutirile prevazute in paragraful 1 al acestui articol pot fi acordate
prin despagubire, potrivit aceleiasi proceduri care se aplica misiunilor
diplomatice acreditate in Romania.
3. Fara a limita caracterul general al exceptiilor stipulate in paragraful
1 al prezentului articol:
a) dobandirea si inchirierea cladirilor realizate de Centrul SECI in
exercitarea functiilor sale oficiale vor fi scutite de toate taxele de
inregistrare, transfer, precum si de taxa pe domeniul public;
b) contractele de asigurare incheiate de Centrul SECI in exercitarea
functiilor sale oficiale vor fi scutite de taxa speciala sau de orice taxa
comparabila pentru asemenea contracte de asigurare.
Art. 13
Sprijinul tarii gazda
1. Tara gazda asigura fara plata:
a) utilizarea spatiului de lucru in conformitate cu art. 8 din prezentul
acord;
b) utilizarea spatiului de parcare al sediului;
c) securitatea sediului (paza si serviciul de prevenire a incendiului,
altele decat cele din interiorul Centrului SECI);
d) reparatii curente si capitale ale infrastructurii Centrului SECI;
e) modernizarea sediului, facuta de tara gazda in beneficiul Centrului
SECI, pana la intrarea in vigoare a prezentului acord;
f) utilitati (caldura, aer conditionat, electricitate si apa) furnizate de
tara gazda pana la intrarea in vigoare a prezentului acord.
2. Tara gazda asigura, dar nu este responsabila financiar, pentru:
a) asistenta pentru satisfacerea nevoii de cazare si inregistrare a
copiilor membrilor Centrului SECI si a personalului acestuia in sistemul public
de invatamant;
b) documentele pentru sederea membrilor Centrului SECI, in conformitate cu
legislatia romana;
c) la solicitarea Centrului SECI, servicii de curatenie si igiena.
3. Partea romana va credita fara dobanda Centrul SECI cu costul serviciilor
publice furnizate dupa intrarea in vigoare a prezentului acord, dupa
indeplinirea formalitatilor legale interne.
Art. 14
Facilitati acordate activelor financiare
1. Fara a constitui obiectul controalelor financiare, reglementarilor si
cererilor de notificare cu privire la tranzactiile financiare sau al vreunui
moratoriu de orice fel, Centrul SECI poate, fara restrictii:
a) sa cumpere orice devize prin canale autorizate, sa le detina si sa le
utilizeze;
b) sa utilizeze conturi in orice devize;
c) sa cumpere, prin canale autorizate, sa detina si sa utilizeze fonduri,
titluri, valori mobiliare si aur;
d) sa isi transfere fondurile, titlurile, valorile mobiliare, aurul si
devizele catre sau din Romania, catre sau din orice alta tara ori in Romania si
sa converteasca orice devize pe care le detine in orice alte devize; si
e) sa stranga fonduri in orice mod pe care il considera convenabil, cu
exceptia cazurilor in care, pentru a colecta fonduri pe teritoriul Romaniei,
Centrul SECI trebuie sa obtina acordul autoritatilor romane competente.
2. Daca o parte va contribui in beneficiul Centrului SECI cu bani sau in
alt mod, iar aceasta contributie va fi aprobata de Comitet, rambursarea acestei
contributii se va face in cadrul cotei de participare a acelei parti la bugetul
Centrului SECI in timpul anului financiar urmator celui in care contributia a
fost realizata. Daca acest credit depaseste valoarea contributiei partii in
cauza, el va purta asupra urmatorului sau urmatorilor ani financiari. Aceasta
dispozitie nu va fi interpretata in sensul de a impiedica orice alt stat sau
organizatie internationala de a contribui cu bani sau in orice alt mod in
beneficiul Centrului SECI.
Art. 15
Tranzit si rezidenta
1. Guvernul va lua toate masurile necesare pentru a facilita si a permite
intrarea si sejurul pe teritoriul Romaniei, inclusiv acordarea permiselor de
rezidenta, va asigura tranzitul la sau de la sediu si nu va impiedica plecarea
de pe teritoriul Romaniei pentru persoanele mentionate mai jos:
a) membrii Centrului SECI si membrii familiilor lor, inclusiv alte persoane
intretinute de acestia;
b) delegatii, sotul/sotia si alti membri ai familiilor acestora;
c) reprezentantii si oficialii organizatiilor internationale care au
misiuni oficiale legate de Centrul SECI, sotiile/sotii si alti membri de
familie ai acestora;
d) expertii si sotiile/sotii si alti membri de familie ai acestora.
2. La cererea persoanelor prevazute la paragraful 1 al prezentului articol
tara gazda le va asigura protectia in tranzit.
3. Persoanele la care se face referire in acest articol vor fi scutite, de
la caz la caz, de taxa de viza; validitatea vizelor acordate trebuie sa fie
proportionala cu durata misiunii solicitantului de viza.
4. Nici o activitate desfasurata de vreo persoana la care s-a facut
referire in acest articol, in calitatea sa oficiala legata de Centrul SECI, nu
va constitui un motiv pentru a impiedica patrunderea sau plecarea de pe
teritoriul Romaniei ori pentru a i se solicita parasirea teritoriului tarii
gazda.
5. Cu exceptia oficialilor organizatiilor internationale ale caror
proceduri de expulzare sunt acoperite de acorduri speciale la care Romania este
parte si cu exceptia comiterii unui abuz al privilegiului de resedinta, nici
unei persoane la care se face referire in subparagrafele 1 c) si 1 d) ale
prezentului articol nu i se va solicita sa paraseasca Romania. Aceste proceduri
de solicitare vor fi aprobate in prealabil de Ministerul Afacerilor Externe din
Romania, care se va consulta cu directorul. Daca procedurile de expulzare sunt
folosite impotriva unei astfel de persoane, directorul va avea dreptul de a
aparea sau de a fi reprezentat in astfel de proceduri in numele persoanei
careia ii sunt instituite astfel de proceduri.
6. Acest articol nu va impiedica Guvernul sa solicite ca persoanele care
pretind drepturile acordate de prezentul articol sa respecte reglementarile
privind carantina si sanatatea.
7. Partile contractante se vor consulta asupra metodelor de facilitare a
intrarii in Romania a persoanelor care doresc sa viziteze sediul, dar care nu
beneficiaza de privilegiile mentionate in acest articol.
Art. 16
Limitele acordului
1. Exceptand cazul in care privilegii si imunitati suplimentare au fost
acordate de statul acreditar, membrii Centrului SECI care au cetatenia tarii
gazda sau care au resedinta permanenta in tara gazda nu beneficiaza de
imunitate de jurisdictie si de inviolabilitate decat pentru actele oficiale
indeplinite in exercitiul atributiilor lor in cadrul Centrului SECI.
2. Ceilalti membri ai personalului Centrului SECI si membrii de familie ai
membrilor Centrului SECI, care sunt cetateni ai tarii gazda sau care au
resedinta permanenta in tara gazda, nu beneficiaza de imunitati si privilegii
decat in masura in care le sunt recunoscute de tara gazda. Totusi statul
acreditar trebuie sa isi exercite jurisdictia asupra acestor persoane in asa
fel incat sa nu stanjeneasca in mod excesiv indeplinirea atributiilor Centrului
SECI.
Art. 17
Privilegiile si imunitatile delegatilor, directorului, directorilor
adjuncti, ofiterilor de legatura si ale ofiterilor trimisi de observatorii
permanenti
1. Delegatii, directorul, directorii adjuncti, ofiterii de legatura si
ofiterii trimisi de observatorii permanenti vor beneficia de aceleasi
privilegii si imunitati acordate si agentilor diplomatici in conformitate cu
Conventia de la Viena.
2. Sotii/sotiile si ceilalti membri de familie ai persoanelor la care s-a
facut referire in paragraful 1 al prezentului articol se vor bucura de aceleasi
privilegii si imunitati acordate sotiilor/sotilor si celorlalti membri de
familie ai agentilor diplomatici in baza Conventiei de la Viena.
3. Imunitatea de jurisdictie nu se va aplica in cazul unei actiuni civile
de catre o terta parte pentru daune survenite in urma unui accident rutier
cauzat de un vehicul condus de orice persoana mentionata in paragrafele 1 si 2
ale acestui articol, in cazul in care aceste daune nu sunt recuperabile din
asigurare.
4. Persoanele la care s-a facut referire in paragraful 1 al prezentului
articol, care sunt cetateni sau rezidenti permanenti ai Romaniei, vor beneficia
numai de urmatoarele privilegii si imunitati:
a) imunitate de arest sau detentie;
b) imunitate fata de orice fel de proces juridic cu privire la sensul
cuvintelor spuse sau scrise si la toate actele savarsite de acestea in
desfasurarea functiilor lor oficiale;
c) inviolabilitatea tuturor hartiilor, documentelor si a altor materiale
oficiale;
d) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare, de a transmite sau de a
primi hartii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau in
colete sigilate.
Art. 18
Privilegiile si imunitatile personalului Centrului SECI
1. Personalul Centrului SECI se va bucura de aceleasi privilegii si
imunitati ca si cele acordate personalului administrativ si tehnic al
misiunilor diplomatice conform Conventiei de la Viena.
2. Sotii/sotiile si ceilalti membri ai familiilor persoanelor la care s-a
facut referire in paragraful 1 al acestui articol se vor bucura de aceleasi
privilegii si imunitati acordate sotiilor/sotilor si dependentilor membrilor
personalului administrativ si tehnic conform Conventiei de la Viena.
3. Imunitatea de jurisdictie nu se va aplica in cazul unei actiuni civile
de catre o terta parte pentru daune survenite in urma unui accident rutier
cauzat de un vehicul condus de orice persoana mentionata in paragrafele 1 si 2
ale acestui articol, in cazul in care aceste daune nu sunt recuperabile din
asigurare.
4. Persoanele la care s-a facut referire in paragraful 1, care sunt
cetateni romani sau rezidenti permanenti in Romania, vor beneficia numai de
urmatoarele privilegii si imunitati:
a) imunitate fata de orice fel de proces juridic cu privire la cuvinte
spuse sau scrise si la toate actele savarsite de acestea in exercitarea
functiilor lor oficiale; o astfel de imunitate va continua chiar daca
persoanele implicate nu vor mai fi angajate in exercitarea unor astfel de
functii;
b) inviolabilitatea tuturor hartiilor, documentelor si a altor materiale
oficiale;
c) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare, de a transmite sau de a
primi hartii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau in
colete sigilate;
d) scutirea de la obligatiile militare, cu conditia ca aceasta scutire sa
fie incredintata oficialilor ale caror nume, datorita sarcinilor lor, au fost
inregistrate intr-o lista alcatuita de director si aprobata de Guvern. Daca
oficialii, altii decat cei mentionati in lista, sunt solicitati pentru
indeplinirea obligatiilor militare, Guvernul, la cererea directorului, va
acorda scutiri temporare de la obligatiile militare ale acestor oficiali;
aceste scutiri temporare pot fi necesare pentru evitarea intreruperilor
activitatii de baza a Centrului SECI.
Art. 19
Privilegiile si imunitatile expertilor
1. Expertii se vor bucura, in cadrul si in ceea ce priveste tara gazda, de
urmatoarele privilegii si imunitati, in masura in care poate fi necesar pentru
indeplinirea efectiva a functiilor lor si pe durata calatoriilor lor legate de
astfel de functii, precum si in timpul sederii lor la sediu:
a) imunitate de arest sau detentie;
b) imunitate fata de confiscarea bagajelor lor personale sau oficiale si
aceleasi imunitati fata de verificarea unor asemenea bagaje ca si cele acordate
agentilor diplomatici;
c) imunitate fata de orice fel de proces juridic cu privire la cuvinte spuse
sau scrise si la toate actele savarsite de acestia in exercitarea functiilor
lor oficiale; aceasta imunitate va continua chiar daca persoanele implicate nu
vor mai fi angajate in misiuni, nu vor mai servi comitetelor sau nu vor mai
activa in calitate de consultanti ai Centrului SECI ori nu vor mai fi prezente
la sediu sau nu vor mai participa la reuniunile organizate de Centrul SECI. In
orice caz aceasta imunitate nu se va extinde asupra actiunii civile a unei
terte parti pentru daune provocate printr-un accident rutier cauzat de un
vehicul condus de un expert, daca aceste daune nu sunt recuperabile prin
asigurare;
d) inviolabilitatea tuturor hartiilor, documentelor si a altor materiale
oficiale;
e) dreptul de a folosi coduri, sisteme de criptare si de a transmite sau de
a primi hartii, corespondenta sau alte materiale oficiale prin curier sau in
colete sigilate, in scopul tuturor comunicatiilor cu Centrul SECI;
f) scutirea de la restrictiile privind imigrarea, obligatiile si
inregistrarile strainilor cu privire la ei insisi si la sotii/sotiile acestora;
g) aceleasi facilitati de protectie si repatriere ca si cele acordate pe
timp de criza internationala membrilor misiunilor diplomatice conform
Conventiei de la Viena; si
h) aceleasi privilegii cu privire la restrictiile privind devizele si
schimbul valutar ca si cele acordate reprezentantilor guvernelor straine in
misiunile lor oficiale temporare.
2. Expertii care sunt cetateni romani sau rezidenti permanenti in tara
gazda se vor bucura numai de privilegiile si imunitatile acordate conform
subparagrafele 1a) - 1e) din prezentul articol.
Art. 20
Notificarea
1. Centrul SECI va notifica cu promptitudine Guvernului urmatoarele:
a) lista cuprinzand membrii Centrului SECI, membrii personalului Centrului
SECI si alte persoane, in sensul art. 17 - 19 din prezentul acord, si va
revizui periodic o astfel de lista, in functie de necesitati;
b) numirile directorului, directorilor adjuncti si ale celorlalti membri ai
Centrului SECI, sosirile si plecarile lor definitive, precum si incheierea
functiilor lor in Centrul SECI;
c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor familiilor persoanelor la
care se face referire in subparagraful 1b) al acestui articol si, daca este
necesar, faptul ca o persoana a incetat sa faca parte din personalul de
serviciu; si
d) sosirea si plecarea definitiva a angajatilor nationali ai persoanelor la
care se face referire in subparagraful 1b) al prezentului articol si, daca este
necesar, faptul ca ei pleaca din serviciul unor asemenea persoane.
2. Guvernul va prezenta membrilor Centrului SECI, membrilor personalului
Centrului SECI si altor persoane, in sensul art. 17 - 19 din prezentul acord,
si membrilor familiilor lor care fac parte din angajatii gospodariei si
angajatii domestici, la care se face referire in subparagrafele 1a) si 1b) din
prezentul articol, o carte de identitate cu fotografia detinatorului. Aceasta
carte de identitate va servi la identificarea posesorului in raporturile cu
toate autoritatile romane.
Art. 21
Asigurare sociala
1. Pentru programul de asigurare sociala instituit sau administrat sub
autoritatea Centrului SECI Centrul SECI si oficialii acestuia carora li se
aplica programul mentionat mai sus vor fi scutiti de toate contributiile
obligatorii catre institutiile de asigurari sociale din Romania. In acelasi
timp ei nu vor fi subiectul reglementarilor privind asigurarile sociale din
Romania.
2. Membrii Centrului SECI care contribuie la institutiile de asigurari
sociale din tara lor de origine sunt scutiti de orice reglementare privind
asigurarile sociale din Romania.
3. Orice fond de rezerva instituit sau administrat sub autoritatea
Centrului SECI va beneficia de capacitate juridica in Romania, daca Centrul
SECI solicita acest lucru, si va beneficia de aceleasi scutiri, privilegii si
imunitati ca si Centrul SECI.
4. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica mutatis
mutandis sotului/sotiei si celorlalti membri de familie ai persoanelor la care
se face referire in paragraful 1 al prezentului articol, in afara de cazul in
care ei sunt angajati in Romania de alt angajator decat Centrul SECI sau
beneficiaza de asigurari sociale in Romania.
Art. 22
Angajarea
Membrii familiilor membrilor Centrului SECI vor primi permise de munca
temporare pe durata angajarii acelor persoane la Centrul SECI in Romania.
Art. 23
Prevederi aditionale privind privilegiile si imunitatile
1. Privilegiile si imunitatile acordate in temeiul prezentului acord sunt
conferite in interesul Centrului SECI si nu pentru beneficiul personal al
persoanelor fizice. Centrul SECI si toate persoanele care beneficiaza de
privilegiile, imunitatile si facilitatile stipulate in prezentul acord sunt
obligate sa respecte legislatia romana.
2. Prezentul acord se va aplica indiferent daca tara gazda intretine sau nu
intretine relatii diplomatice cu statul in cauza si indiferent daca statul in
cauza asigura privilegiul sau imunitatea similara personalului diplomatic sau
cetatenilor din Romania.
3. Privilegiile si imunitatile acordate delegatiilor, ofiterilor de
legatura si ofiterilor trimisi de state sau de organizatiile internationale, in
conformitate cu prevederile prezentului acord, vor fi anulate de statul sau de
organizatia internationala care i-a trimis, in conformitate cu prevederile
Conventiei de la Viena.
4. Privilegiile si imunitatile sunt acordate directorului, directorilor
adjuncti, personalului Centrului SECI si expertilor angajati de Centrul SECI,
in conformitate cu prevederile prezentului acord, in sensul ca Centrul SECI va
anula imunitatea persoanelor in cauza in orice circumstanta in care considera
ca o asemenea imunitate ar ingreuna cursul justitiei, fara a aduce prejudicii
scopului pentru care a fost acordata. Directorul va exercita aceasta autoritate
in numele Centrului SECI. In cazul directorului si al directorilor adjuncti
Comitetul va avea autoritatea sa anuleze imunitatea prin consens.
5. In vederea facilitarii administrarii corespunzatoare a justitiei si
pentru a preveni orice abuz de privilegii si imunitati acordate in conformitate
cu prevederile prezentului acord, Centrul SECI va coopera oricand cu
autoritatile romane competente.
Art. 24
Responsabilitatea internationala a tarii gazda
Tara gazda nu va avea datorita localizarii sediului Centrului SECI pe
teritoriul sau nici o responsabilitate internationala pentru actele sau
omisiunile Centrului SECI sau ale membrilor sai care actioneaza sau se abtin sa
actioneze in sensul indeplinirii functiilor lor si nici alte responsabilitati
internationale decat cele pe care tara gazda le-ar avea in calitate de parte.
Art. 25
Reglementarea diferendelor
1. Orice diferend intre partile contractante cu privire la interpretarea sau
aplicarea prezentului acord sau orice nelamurire cu privire la sediu sau la
relatiile dintre Centrul SECI si Romania va fi rezolvata prin consultari intre
partile contractante sau in orice alta modalitate de reglementare a
diferendelor, de comun acord.
2. Orice diferend care nu poate fi reglementat in temeiul paragrafului 1 al
prezentului articol va fi inaintat, la cererea oficiala a oricarei parti
contractante, pentru o decizie finala, unui tribunal arbitral. In fiecare caz
tribunalul arbitral se va constitui in urmatorul mod: in termen de doua luni de
la primirea cererii de arbitrare fiecare parte contractanta va numi cate un
membru al tribunalului arbitral. Cei 2 membri astfel numiti vor selecta apoi al
treilea arbitru care nu este nici cetatean al vreunei parti, nici nu este si
nici nu a fost vreodata membru al Centrului SECI. Cel de-al treilea arbitru va
functiona in calitate de presedinte al tribunalului arbitral.
3. Daca una dintre partile contractante esueaza in desemnarea unui arbitru
si nu a luat masurile necesare in acest sens in termen de doua luni de la data
notificarii cererii de arbitrare din partea celeilalte parti contractante,
aceasta poate sa ceara presedintelui Curtii Internationale de Justitie sa faca
numirea necesara. Daca primii 2 arbitri nu reusesc sa cada de acord in legatura
cu cel de-al treilea arbitru intr-un termen de doua luni dupa numirile lor,
orice parte contractanta poate solicita presedintelui Curtii Internationale de
Justitie sa faca numirea necesara.
Art. 26
Amendamente
1. Prezentul acord poate fi amendat oricand, la cererea oricarei parti
contractante. Cu exceptia situatiei in care se convine altfel, consultarile vor
incepe dupa 30 de zile de la primirea notificarii scrise de la cealalta parte
contractanta.
2. Orice astfel de amendament care va fi convenit va intra in vigoare in
conformitate cu art. 28 (Intrarea in vigoare si incetarea).
Art. 27
Operarea acordului de sediu
1. Prezentul acord va fi interpretat in lumina scopului sau principal de a
facilita Centrului SECI indeplinirea deplina si eficienta in sediul sau a
scopurilor sale.
2. In toate cazurile in care acest acord presupune obligatii din partea
autoritatilor romane competente responsabilitatea finala pentru indeplinirea acestora
revine Guvernului.
3. In vederea implementarii prezentului acord Centrul SECI poate incheia
intelegeri administrative separate cu autoritatile romane competente.
Art. 28
Intrarea in vigoare si incetarea
1. Prezentul acord va intra in vigoare in urmatoarea zi dupa ce Guvernul a
notificat Centrului SECI ca au fost indeplinite cerintele de ordin legal pentru
intrarea in vigoare.
2. Prezentul acord va inceta prin consimtamantul scris al partilor
contractante.
Art. 29
Aplicarea provizorie
In vederea finantarii imediate a Centrului SECI partile contractante sunt
de acord cu aplicarea provizorie a prezentului acord, de la semnarea sa si pana
la intrarea in vigoare in conformitate cu prevederile art. 28 (Intrarea in
vigoare si incetarea).
Semnat la Bucuresti la 2 octombrie 2000, in doua exemplare originale in
limbile romana si engleza, ambele texte fiind egal autentice. In caz de
divergente in interpretare va prevala textul in limba engleza.
Pentru Romania,
general de corp de armata Constantin Degeratu
Pentru Centrul SECI,
dr. Erhard Busek,
coordonator general SECI