LEGE
Nr. 80 din 9 mai 1997
pentru ratificarea Conventiei europene de extradare, incheiata la Paris la 13
decembrie 1957, si a protocoalelor sale aditionale, incheiate la Strasbourg la
15 octombrie 1975 si la 17 martie 1978
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 14 mai 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Conventia europeana de extradare, incheiata la Paris la 13
decembrie 1957.
Se ratifica Protocolul aditional la Conventia europeana de extradare,
incheiat la Strasbourg la 15 octombrie 1975, precum si al doilea protocol
aditional la Conventia europeana de extradare, incheiat la Strasbourg la 17
martie 1978.
Art. 2
Ratificarea conventiei se face cu urmatoarele declaratii:
(1) La articolul 6 paragraful 1 litera a):
"Cetateanul roman si persoana careia i s-a acordat drept de azil in
Romania nu pot fi extradati."
(2) La articolul 6 paragraful 1 litera b):
"Prin termenul resortisant, in sensul prezentei conventii, se intelege
cetateanul roman sau persoana care a obtinut drept de azil in Romania."
(3) La articolul 21 paragraful 5:
"In cazul in care se va solicita tranzitarea teritoriului Romaniei,
pentru un cetatean roman sau pentru o persoana care a obtinut drept de azil in
Romania, cererea de tranzit va fi refuzata."
Art. 3
Ratificarea conventiei se face cu urmatoarea rezerva la articolul 2
paragraful 1:
"Extradarea va fi ceruta si, respectiv, acordata de Romania, in
vederea urmaririi sau judecarii, numai pentru fapte a caror savarsire atrage,
potrivit legislatiei partii solicitante si a partii solicitate, o pedeapsa
privativa de libertate mai mare de 2 ani sau o pedeapsa mai severa, iar in
vederea executarii pedepsei, numai daca pedeapsa privativa de libertate este
mai mare de un an sau mai severa."
Art. 4
Lista infractiunilor pentru care extradarea este exclusa, cu indicarea
dispozitiilor din legea romana care exclud extradarea, va fi intocmita de
Ministerul Justitiei si aprobata de Guvernul Romaniei, urmand a se notifica
secretarului general al Consiliului Europei, o data cu depunerea instrumentului
de ratificare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 14 aprilie
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 aprilie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
CONVENTIA EUROPEANA DE EXTRADARE*)
(Paris, 13 decembrie 1957)
*) Traducere.
Guvernele semnatare, membre ale Consiliului Europei,
considerand ca scopul Consiliului Europei este de a infaptui o uniune mai
stransa intre membrii sai,
considerand ca acest obiectiv poate fi atins prin incheierea de acorduri
sau prin adoptarea unei actiuni comune n domeniul juridic,
incredintate ca acceptarea unor reguli uniforme in materie de extradare
este de natura a face sa progreseze aceasta opera de unificare,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Obligatia de a extrada
Partile contractante se angajeaza sa-si predea reciproc, potrivit regulilor
si sub conditii determinate prin articolele urmatoare, persoanele care sunt
urmarite pentru o infractiune sau cautate in vederea executarii unei pedepse
sau a unei masuri de siguranta de catre autoritatile judiciare ale partii
solicitante.
Art. 2
Fapte care dau loc la extradare
1. Vor da loc la extradare faptele pedepsite de legile partii solicitante
si ale partii solicitate cu o pedeapsa privativa de libertate sau cu o masura
de siguranta privativa de libertate de cel putin un an sau cu o pedeapsa mai
severa. Cand pe teritoriul partii solicitante a intervenit o condamnare la o
pedeapsa ori cand s-a aplicat o masura de siguranta, sanctiunea pronuntata va
trebui sa fie de o durata de cel putin 4 luni.
2. Daca cererea de extradare vizeaza mai multe fapte distincte, pedepsite
fiecare de legea partii solicitante si a partii solicitate cu o pedeapsa
privativa de libertate sau cu o masura de siguranta privativa de libertate, dar
dintre care unele nu indeplinesc conditia privind durata pedepsei, partea
contractanta solicitata va avea facultatea sa acorde extradarea si pentru
acestea din urma.
3. Orice parte contractanta, a carei legislatie nu autorizeaza extradarea
pentru anumite infractiuni vizate la paragraful 1 al prezentului articol, va
putea, in ceea ce o priveste, sa excluda aceste infractiuni din campul de
aplicare a conventiei.
4. Orice parte contractanta, care doreste sa se prevaleze de facultatea
prevazuta la paragraful 3 al prezentului articol, va notifica secretarului
general al Consiliului Europei, o data cu depunerea instrumentului sau de
ratificare sau de aderare, fie o lista a infractiunilor pentru care extradarea
este autorizata, fie o lista a infractiunilor pentru care extradarea este
exclusa, cu indicarea dispozitiilor legale care autorizeaza sau exclud
extradarea. Secretarul general al Consiliului Europei va comunica aceste liste
celorlalti semnatari.
5. Daca, ulterior, alte infractiuni vor fi fost excluse de la extradare
prin legislatia unei parti contractante, aceasta va notifica o atare excludere
secretarului general al Consiliului Europei, care va informa despre aceasta pe
ceilalti semnatari. Aceasta notificare nu va produce efect decat la expirarea
unui termen de 3 luni socotit de la data primirii ei de catre secretarul
general.
6. Oricare parte contractanta, care va fi folosit facultatea prevazuta la
paragrafele 4 si 5 ale prezentului articol, va putea oricand supune aplicarii
prezentei conventii infractiuni care au fost excluse de la aceasta. Ea va
notifica aceste modificari secretarului general al Consiliului Europei, care le
va comunica celorlalti semnatari.
7. Oricare parte contractanta va putea aplica regula reciprocitatii in ceea
ce priveste infractiunile excluse din campul de aplicare a conventiei, in
temeiul prezentului articol.
Art. 3
Infractiuni politice
1. Extradarea nu se va acorda, daca infractiunea pentru care este ceruta
este considerata de partea solicitata ca infractiune politica sau ca fapta
conexa unei asemenea infractiuni.
2. Aceeasi regula se va aplica, daca partea solicitata are motive temeinice
de a crede ca cererea de extradare motivata printr-o infractiune de drept comun
a fost prezentata in vederea urmaririi sau pedepsirii unei persoane pentru
considerente de rasa, de religie, de nationalitate sau de opinii politice ori
ca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul sau altul dintre
aceste motive.
3. In aplicarea prezentei conventii, atentatul la viata unui sef de stat
sau a unui membru al familiei sale nu va fi considerat ca infractiune politica.
4. Aplicarea prezentului articol nu va afecta obligatiile pe care partile
le vor fi asumat sau le vor asuma potrivit oricarei alte conventii
internationale cu caracter multilateral.
Art. 4
Infractiuni militare
Extradarea motivata de infractiuni militare care nu constituie infractiuni
de drept comun este exclusa din campul de aplicare a prezentei conventii.
Art. 5
Infractiuni fiscale
In materie de taxe si impozite, de vama si de schimb valutar, extradarea se
va acorda, in conditiile prevazute de prezenta conventie, numai daca s-a
hotarat astfel intre partile contractante pentru fiecare infractiune sau
categorie de infractiuni.
Art. 6
Extradarea nationalilor
1. a) Orice parte contractanta are dreptul sa refuze extradarea
resortisantilor sai.
b) Fiecare parte contractanta va putea, printr-o declaratie facuta o data
cu semnarea sau cu depunerea instrumentului sau de ratificare sau de aderare,
sa defineasca, in ceea ce o priveste, termenul de resortisant in intelesul
prezentei conventii.
c) Calitatea de resortisant se va aprecia la data hotararii asupra extradarii.
Totusi, daca aceasta calitate nu este recunoscuta decat intre data hotararii si
data avuta in vedere pentru predare, partea solicitata va putea, de asemenea,
sa se prevaleze de dispozitia alin. a) al prezentului paragraf.
2. Daca partea solicitata nu-si extradeaza propriul resortisant, ea va
trebui, la cererea partii solicitante, sa supuna cauza autoritatilor
competente, astfel incat sa se poata exercita urmariri judiciare, daca este
cazul. In acest scop, dosarele, informatiile si obiectele privind infractiunea
se vor transmite gratuit pe calea prevazuta la paragraful 1 al art. 12. Partea
solicitanta va fi informata despre rezultatul cererii sale.
Art. 7
Locul savarsirii infractiunii
1. Partea solicitata va putea refuza sa extradeze persoana reclamata pentru
o infractiune care, potrivit legislatiei sale, a fost savarsita in totul sau in
parte pe teritoriul sau ori intr-un loc asimilat teritoriului sau.
2. Cand infractiunea, motivand cererea de extradare, a fost comisa in afara
teritoriului partii solicitante, extradarea nu va putea fi refuzata decat daca
legislatia partii solicitate nu autorizeaza urmarirea unei infractiuni de
acelasi fel, savarsita in afara teritoriului sau ori nu autorizeaza extradarea
pentru infractiunea formand obiectul cererii.
Art. 8
Urmariri in curs pentru aceleasi fapte
O parte solicitata va putea refuza sa extradeze o persoana reclamata, daca
aceasta persoana se afla si sub urmarirea sa pentru fapta sau faptele in
legatura cu care se cere extradarea.
Art. 9
Non bis in idem
Extradarea nu se va acorda cand persoana reclamata a fost judecata
definitiv de catre autoritatile competente ale partii solicitate, pentru fapta
sau faptele pentru care extradarea este ceruta. Extradarea va putea fi
refuzata, daca autoritatile competente ale partii solicitate au hotarat sa nu
intreprinda urmariri sau sa puna capat urmaririlor pe care le-au exercitat
pentru aceeasi fapta sau aceleasi fapte.
Art. 10
Prescriptia
Extradarea nu se va acorda, daca prescriptia actiunii sau a pedepsei este
implinita potrivit legislatiei fie a partii solicitante, fie a partii
solicitate.
Art. 11
Pedeapsa capitala
Daca fapta pentru care se cere extradarea este pedepsita cu pedeapsa
capitala de catre legea partii solicitante si daca, in atare caz, aceasta
pedeapsa nu este prevazuta de legislatia partii solicitate, sau in mod normal
aici nu este executata, extradarea nu va putea sa fie acordata decat cu
conditia ca partea solicitanta sa dea asigurari considerate ca indestulatoare
de catre partea solicitata ca pedeapsa capitala nu se va executa.
Art. 12
Cererea si actele ajutatoare
1. Cererea se va formula in scris si va fi prezentata pe cale diplomatica.
Asupra altei cai se va putea conveni prin intelegere directa intre doua sau mai
multe parti.
2. Se vor prezenta, in sprijinul cererii:
a) originalul sau copia autentica fie de pe o hotarare de condamnare
executorie, fie de pe un mandat de arestare sau de pe orice alt act avand
putere egala, eliberat in formele prescrise de legea partii solicitante;
b) o expunere a faptelor pentru care se cere extradarea.
Data si locul savarsirii lor, calificarea lor legala si referirile la
dispozitiile legale ce le sunt aplicabile se vor indica in modul cel mai exact
posibil; si
c) o copie de pe dispozitiile legale aplicabile sau, daca aceasta nu este
cu putinta, o declaratie asupra dreptului aplicabil, precum si semnalmentele
cele mai precis posibile ale persoanei reclamate si orice alte informatii de
natura a determina identitatea si nationalitatea sa.
Art. 13
Informatii suplimentare
Daca informatiile comunicate de partea solicitanta se dovedesc insuficiente
pentru a permite partii solicitate sa pronunte o hotarare in aplicarea prezentei
conventii, aceasta din urma parte va cere complinirea informatiilor necesare si
va putea fixa un termen pentru obtinerea acestor informatii.
Art. 14
Regula specialitatii
1. Persoana care va fi predata nu va fi nici urmarita, nici judecata, nici
detinuta in vederea executarii unei pedepse sau masuri de siguranta, nici
supusa oricarei alte restrictii a libertatii sale individuale, pentru orice
fapt anterior predarii, altul decat cel care a motivat extradarea, in afara de
cazurile urmatoare:
a) cand partea care a predat-o consimte. O cerere va fi prezentata in acest
scop, insotita de actele prevazute la art. 12 si de un proces-verbal judiciar
consemnand declaratiile extradatului. Acest consimtamant se va da atunci cand
infractiunea pentru care este cerut atrage ea insasi obligatia de extradare
potrivit prezentei conventii;
b) cand, avand posibilitatea sa o faca, persoana extradata nu a parasit in
cele 45 de zile urmatoare eliberarii sale definitive teritoriul partii careia
ii fusese predata ori daca s-a inapoiat acolo dupa ce l-a parasit.
2. Totusi partea solicitanta va putea lua masurile necesare in vederea, pe
de-o parte, a unei eventuale trimiteri a persoanei de pe teritoriul sau, iar pe
de alta parte, a intreruperii prescriptiei potrivit legislatiei sale, inclusiv
recurgerea la o procedura in lipsa.
3. Cand calificarea data faptei incriminate va fi modificata in cursul
procedurii, persoana extradata nu va fi urmarita sau judecata decat in masura
in care elementele constitutive ale infractiunii recalificate ar ingadui
extradarea.
Art. 15
Reextradarea catre un al treilea stat
In afara cazului prevazut la paragraful 1 lit. b) al art. 14,
consimtamantul partii solicitate va fi necesar spre a ingadui partii
solicitante sa predea unei alte parti sau unui stat tert persoana care i-a fost
predata si care ar fi cautata de cealalta parte sau de statul tert pentru
infractiuni anterioare predarii. Partea solicitata va putea cere prezentarea
actelor prevazute la paragraful 1 al art. 12.
Art. 16
Arestarea provizorie
1. In caz de urgenta, autoritatile competente ale partii solicitante vor
putea cere arestarea provizorie a persoanei cautate; autoritatile competente
ale partii solicitate vor statua asupra acestei cereri potrivit legii acestei
parti.
2. Cererea de arestare provizorie va indica existenta unuia dintre
documentele prevazute la paragraful 2 lit. a) al art. 12 si va face cunoscuta
intentia de a trimite o cerere de extradare; ea va mentiona infractiunea pentru
care se va cere extradarea, data si locul unde a fost comisa, precum si, in
masura posibilului, semnalmentele persoanei cautate.
3. Cererea de arestare provizorie se va transmite autoritatilor competente
ale partii solicitate fie pe cale diplomatica, fie direct prin posta sau
telegraf, fie prin Organizatia Internationala de Politie Criminala (Interpol),
fie prin orice alt mijloc, lasand o urma scrisa sau incuviintata de partea
solicitata. Autoritatea solicitanta va fi informata neintarziat despre urmarea
data cererii sale.
4. Arestarea provizorie va putea inceta daca, in termen de 18 zile de la
arestare, partea solicitata nu a fost sesizata prin cererea de extradare si
documentele mentionate la art. 12; ea nu va trebui, in nici un caz, sa depaseasca
40 de zile de la arestare. Totusi punerea in libertate provizorie este posibila
oricand, partea solicitata avand insa de luat orice masura pe care o va aprecia
necesara spre a evita fuga persoanei reclamate.
5. Punerea in libertate nu va fi opusa unei noi arestari si extradarii,
daca cererea de extradare este primita ulterior.
Art. 17
Concurs de cereri
Daca extradarea este ceruta in concurs de catre mai multe state, fie pentru
aceeasi fapta, fie pentru fapte diferite, partea solicitata va statua, tinand
seama de toate imprejurarile si in mod deosebit de gravitatea si de locul
savarsirii infractiunilor, de datele respective ale cererilor, de
nationalitatea persoanei reclamate si de posibilitatea unei extradari
ulterioare catre alt stat.
Art. 18
Predarea extradatului
1. Partea solicitata va face cunoscuta partii solicitante, pe calea
prevazuta la paragraful 1 al art. 12, hotararea sa asupra extradarii.
2. Orice respingere totala sau partiala va fi motivata.
3. In caz de acceptare, partea solicitanta va fi informata despre locul si
data predarii, precum si asupra duratei detentiei executate in vederea
extradarii de catre persoana reclamata.
4. Sub rezerva cazului prevazut la paragraful 5 al prezentului articol,
daca persoana reclamata nu a fost preluata la data fixata, ea va putea fi pusa
in libertate la expirarea unui termen de 15 zile socotit de la aceasta data si
va fi, in orice caz, pusa in libertate la expirarea unui termen de 30 de zile;
partea solicitata va putea refuza sa o extradeze pentru aceeasi fapta.
5. In caz de forta majora care impiedica predarea sau primirea persoanei de
extradat, partea interesata va informa despre aceasta pe cealalta parte; ambele
parti se vor pune de acord asupra unei noi date de predare, iar dispozitiile
paragrafului 4 al prezentului articol vor fi aplicabile.
Art. 19
Predarea amanata sau conditionala
1. Partea solicitata va putea, dupa ce va fi statuat asupra cererii de
extradare, sa amane predarea persoanei cerute, pentru a putea fi urmarita de ea
insasi, sau, daca persoana a fost deja condamnata, sa poata executa, pe
teritoriul sau, o pedeapsa aplicabila pentru un alt fapt decat acela pentru
care este ceruta extradarea.
2. In loc de a amana predarea, partea solicitata va putea preda temporar
partii solicitante persoana ceruta, in conditii ce vor fi determinate de comun
acord intre parti.
Art. 20
Remiterea de obiecte
1. La cererea partii solicitante, partea solicitata va retine si va remite,
in masura permisa de legislatia sa, obiectele:
a) care pot fi folosite ca elemente doveditoare; sau
b) care, provenind din infractiune, au fost gasite in momentul arestarii in
posesia persoanei reclamate sau au fost descoperite ulterior.
2. Remiterea obiectelor vizate la paragraful 1 al prezentului articol se va
efectua chiar in cazul in care extradarea, care a fost deja admisa, nu ar putea
avea loc ca urmare a mortii sau evadarii persoanei reclamate.
3. Cand numitele obiecte vor fi susceptibile de retinere sau de confiscare
pe teritoriul partii solicitate, aceasta din urma va putea, in vederea unei
proceduri penale in curs, sa le pastreze temporar sau sa le remita sub conditia
restituirii.
4. Sunt totusi rezervate drepturile pe care partea solicitata sau terti
le-ar fi dobandit asupra acestor obiecte. Daca asemenea drepturi exista,
obiectele se vor restitui la terminarea procesului, cat mai curand cu putinta
si fara cheltuieli, partii solicitate.
Art. 21
Tranzitul
1. Tranzitul prin teritoriul uneia dintre partile contractante se va
incuviinta la cerere, adresata pe calea prevazuta la paragraful 1 al art. 12,
cu conditia sa nu fie vorba despre vreo infractiune considerata de partea
solicitata pentru tranzit ca avand un caracter politic ori pur militar, tinand
seama de art. 3 si 4 ale prezentei conventii.
2. Tranzitul unui resortisant, in intelesul art. 6, al tarii solicitate
pentru tranzit, va putea fi refuzat.
3. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 4 din prezentul articol, prezentarea
documentelor prevazute la paragraful 2 al art. 12 va fi necesara.
4. In cazul in care va fi folosita calea aeriana, se va face aplicarea
urmatoarelor dispozitii:
a) cand nu va fi prevazuta o aterizare, partea solicitanta va instiinta
partea peste al carei teritoriu se va zbura si va atesta existenta unuia dintre
documentele prevazute la paragraful 2 lit. a) al art. 12.
In caz de aterizare fortata, aceasta notificare va produce efectele cererii
de arestare provizorie prevazute la art. 16, iar partea solicitanta va adresa o
cerere formala de tranzit;
b) cand va fi prevazuta o aterizare, partea solicitanta va adresa o cerere
formala de tranzit.
5. Totusi o parte va putea declara, o data cu semnarea prezentei conventii
sau la depunerea instrumentului sau de ratificare sau de aderare, ca nu va
incuviinta tranzitul unei persoane decat in aceleasi conditii cu cele ale
extradarii sau cu unele dintre ele. In aceste cazuri, se va putea aplica regula
reciprocitatii.
6. Tranzitul persoanei extradate nu se va efectua prin traversarea unui
teritoriu unde ar fi motive sa se creada ca viata sau libertatea sa ar putea fi
amenintate pentru motive legate de rasa, religia, nationalitatea sau opiniile
sale politice.
Art. 22
Procedura
In afara unor dispozitii contrare ale prezentei conventii, legea partii
solicitate este singura aplicabila procedurii de extradare, precum si celei a
arestarii provizorii.
Art. 23
Limbile folosite
Documentele de prezentat vor fi redactate fie in limba partii solicitante,
fie in cea a partii solicitate. Aceasta din urma va putea cere o traducere in
una dintre limbile oficiale ale Consiliului Europei, la alegerea ei.
Art. 24
Cheltuieli
1. Cheltuielile ocazionate de extradare pe teritoriul partii solicitate vor
fi in sarcina acestei parti.
2. Cheltuielile ocazionate de tranzit prin teritoriul partii solicitate
pentru tranzit vor fi in sarcina partii solicitante.
3. In caz de extradare, provenind de pe un teritoriu nemetropolitan al partii
solicitate, cheltuielile ocazionate de transportul intre acest teritoriu si
teritoriul metropolitan al partii solicitante vor fi in sarcina acesteia din
urma. Aceeasi regula se va aplica pentru cheltuielile ocazionate de transportul
intre teritoriul nemetropolitan al partii solicitate si teritoriul metropolitan
al acesteia.
Art. 25
Definirea masurilor de siguranta
In intelesul prezentei conventii, termenul masuri de siguranta desemneaza
orice masuri privative de libertate care au fost dispuse complementar sau in
substituirea unei pedepse, prin hotarare a unei jurisdictii penale.
Art. 26
Rezerve
1. Oricare parte contractanta va putea, o data cu semnarea prezentei
conventii sau cu depunerea instrumentului sau de ratificare sau de aderare, sa
formuleze o rezerva cu privire la una sau mai multe dispozitii determinate ale
conventiei.
2. Oricare parte contractanta care va fi formulat o rezerva o va retrage de
indata ce imprejurarile o vor permite. Retragerea se va face prin notificare
adresata secretarului general al Consiliului Europei.
3. O parte contractanta care va fi formulat o rezerva cu privire la o
dispozitie a conventiei nu va putea cere aplicarea acestei dispozitii de catre
o alta parte decat in masura in care ea insasi o va fi acceptat.
Art. 27
Campul de aplicare teritoriala
1. Prezenta conventie se va aplica teritoriilor metropolitane ale partii
contractante.
2. Ea se va aplica deopotriva, in ceea ce priveste Franta, Algeriei si
departamentelor de dincolo de mari, iar in ceea ce priveste Regatul Unit al
Marii Britanii si Irlandei de Nord, Insulelor Canalului si Insulei Man.
3. Republica Federala Germania va putea extinde aplicarea prezentei
conventii Landului Berlin, printr-o declaratie adresata secretarului general al
Consiliului Europei. Acesta va notifica declaratia celorlalte parti.
4. Prin intelegere directa intre doua sau mai multe parti, campul de
aplicare a prezentei conventii se va putea extinde in conditiile stipulate in
aceasta intelegere oricarui teritoriu al uneia dintre aceste parti, altul decat
cele vizate la paragrafele 1, 2 si 3 ale prezentului articol si caruia una
dintre parti ii asigura relatiile internationale.
Art. 28
Relatii intre prezenta conventie si acordurile bilaterale
1. Prezenta conventie abroga, in ceea ce priveste teritoriile carora se
aplica, acele dispozitii din tratate, conventii sau acorduri bilaterale care,
intre doua parti contractante, guverneaza materia extradarii.
2. Partile contractante nu vor putea incheia intre ele acorduri bilaterale
sau multilaterale decat pentru completarea dispozitiilor prezentei conventii
sau pentru a inlesni aplicarea principiilor cuprinse in aceasta.
3. Cand intre doua sau mai multe parti contractante extradarea se practica
in temeiul unei legislatii uniforme, partile vor fi libere sa-si reglementeze
raporturile mutuale in materie de extradare, sprijinindu-se exclusiv pe acest
sistem, independent de dispozitiile prezentei conventii. Acelasi principiu va
fi aplicabil intre doua sau mai multe parti contractante, avand fiecare in
vigoare o lege prevazand executarea pe teritoriul sau a mandatelor de arestare
emise pe teritoriul celeilalte sau celorlalte parti. Partile contractante care
exclud sau vor exclude din raporturile lor mutuale aplicarea prezentei
conventii, potrivit dispozitiilor prezentului paragraf, urmeaza sa adreseze in
acest scop o notificare secretarului general al Consiliului Europei. Acesta va
comunica celorlalte parti contractante orice notificare primita in temeiul
prevederilor prezentului paragraf.
Art. 29
Semnarea, ratificarea, intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va ramane deschisa spre semnare membrilor Consiliului
Europei. Ea va fi ratificata, iar instrumentele de ratificare se vor depune pe
langa secretarul general al Consiliului Europei.
2. Conventia va intra in vigoare dupa 90 de zile de la data depunerii celui
de-al treilea instrument de ratificare.
3. Ea va intra in vigoare, fata de oricare semnatar care o va ratifica ulterior,
dupa 90 de zile de la depunerea instrumentului de ratificare.
Art. 30
Aderarea
1. Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei va putea invita orice stat
nemembru al consiliului sa adere la prezenta conventie. Rezolutia privind
aceasta invitatie urmeaza sa primeasca acordul unanim al membrilor consiliului,
care au ratificat conventia.
2. Aderarea se va efectua prin depunerea, pe langa secretarul general al
Consiliului Europei, a unui instrument de aderare care va produce efect dupa 90
de zile de la depunerea sa.
Art. 31
Denuntarea
Oricare parte contractanta va putea, in ceea ce o priveste, sa denunte
prezenta conventie, adresand o notificare secretarului general al Consiliului
Europei. Aceasta denuntare va produce efect dupa 6 luni de la data primirii
notificarii sale de catre secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 32
Notificari
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica membrilor consiliului
si guvernului fiecarui stat care a aderat la prezenta conventie:
a) depunerea fiecarui instrument de ratificare sau de aderare;
b) data intrarii in vigoare;
c) orice declaratie facuta in aplicarea dispozitiilor paragrafului 1 al
art. 6 si ale paragrafului 5 al art. 21;
d) orice rezerva formulata in aplicarea dispozitiilor paragrafului 1 al
art. 26;
e) retragerea oricarei rezerve efectuate in aplicarea dispozitiilor
paragrafului 2 al art. 26;
f) orice notificare de denuntare primita in aplicarea dispozitiilor art. 31
al prezentei conventii si data la care aceasta va produce efect.
Drept pentru care, subsemnatii, legal imputerniciti in acest scop, au
semnat prezenta conventie.
Intocmita la Paris la 13 decembrie 1957, in limbile franceza si engleza,
ambele texte avand aceeasi valabilitate, intr-un singur exemplar care se va
depune in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului
Europei va comunica o copie certificata pentru conformitate de pe aceasta
guvernelor semnatare.
PROTOCOL ADITIONAL
la Conventia europeana de extradare*)
(Strasbourg, 15 octombrie 1975)
*) Traducere
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentului protocol,
vazand dispozitiile Conventiei europene de extradare, deschisa spre semnare
la Paris la 13 decembrie 1957,
denumita in continuare conventia, indeosebi art. 3 si 9 ale acesteia,
considerand ca este oportun sa se completeze aceste articole in vederea
intaririi protectiei comunitatii umane si a persoanelor,
au convenit dupa cum urmeaza:
Titlul I
Art. 1
Pentru aplicarea prevederilor art. 3 al conventiei, nu vor fi considerate
infractiuni politice:
a) crimele impotriva umanitatii prevazute de Conventia pentru prevenirea si
reprimarea crimei de genocid, adoptata la 9 decembrie 1948 de Adunarea generala
a Natiunilor Unite;
b) infractiunile prevazute la art. 50 al Conventiei de la Geneva din 1949
pentru imbunatatirea soartei ranitilor si bolnavilor din fortele armate in
campanie, la art. 51 al Conventiei de la Geneva din 1949 pentru imbunatatirea
soartei ranitilor, bolnavilor si naufragiatilor fortelor armate maritime, la
art. 130 al Conventiei de la Geneva din 1949 cu privire la tratamentul
prizonierilor de razboi si la art. 147 al Conventiei de la Geneva din 1949 cu
privire la protectia persoanelor civile in timp de razboi;
c) orice violari analoage ale legilor razboiului, in vigoare la data
intrarii in vigoare a prezentului protocol si a cutumelor razboiului existente
in acel moment, care nu sunt deja prevazute prin dispozitiile sus-mentionate
ale conventiilor de la Geneva.
Titlul II
Art. 2
Articolul 9 al conventiei se completeaza prin textul urmator, articolul 9
original al conventiei alcatuind paragraful 1, iar dispozitiile de mai jos,
paragrafele 2, 3 si 4:
"2. Extradarea unei persoane care a format obiectul unei judecati
definitive intr-un stat tert, parte contractanta la conventie, pentru fapta sau
faptele in vederea carora cererea este prezentata, nu se va acorda:
a) cand mentionata judecata a pronuntat achitarea sa;
b) cand pedeapsa privativa de libertate sau alta masura aplicata:
(i) a fost executata integral;
(ii) a format obiectul unei gratieri sau amnistii, purtand asupra
totalitatii sale sau asupra partii neexecutate;
c) cand judecatorul a constatat vinovatia autorului infractiunii fara sa
pronunte vreo sanctiune.
3. Totusi, in cazurile prevazute la paragraful 2, extradarea va putea fi
acordata:
a) daca fapta care a dat loc judecatii a fost comisa impotriva unei
persoane, institutii sau bun avand caracter public in statul solicitant;
b) daca persoana care a format obiectul judecatii avea ea insasi un
caracter public in statul solicitant;
c) daca fapta care a dat loc judecatii a fost comisa in totul sau in parte
pe teritoriul statului solicitant sau intr-un loc asimilat teritoriului sau.
4. Dispozitiile paragrafelor 2 si 3 nu impiedica aplicarea dispozitiilor
nationale mai largi, cu privire la efectul non bis in idem legat de hotararile
judiciare pronuntate in strainatate."
Titlul III
Art. 3
1. Prezentul protocol este deschis semnarii de catre statele membre ale
Consiliului Europei, care au semnat conventia. El va fi ratificat, acceptat sau
aprobat. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare se vor
depune pe langa secretarul general al Consiliului Europei.
2. Protocolul va intra in vigoare dupa 90 de zile de la data depunerii
celui de-al treilea instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
3. El va intra in vigoare fata de oricare stat semnatar care il va
ratifica, accepta sau aproba ulterior, dupa 90 de zile de la data depunerii
instrumentului sau de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
4. Nici un stat membru al Consiliului Europei nu va putea ratifica, accepta
sau aproba prezentul protocol fara ca, totodata sau anterior, sa fi ratificat
conventia.
Art. 4
1. Oricare stat care a aderat la conventie poate adera la prezentul
protocol dupa intrarea in vigoare a acestuia.
2. Aderarea se va efectua prin depunerea, pe langa secretarul general al
Consiliului Europei, a unui instrument de aderare care va produce efect dupa 90
de zile de la data depunerii sale.
Art. 5
1. Oricare stat poate, in momentul semnarii sau in momentul depunerii
instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa
desemneze teritoriul sau teritoriile carora li se aplica prevederile
prezentului protocol.
2. Oricare stat poate, in momentul depunerii instrumentului sau de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare sau oricand mai tarziu, sa
extinda aplicarea prezentului protocol, prin declaratie adresata secretarului
general al Consiliului Europei, oricarui alt teritoriu desemnat in declaratie
si ale carui relatii internationale le asigura sau pentru care este abilitat sa
stipuleze.
3. Orice declaratie facuta in temeiul paragrafului precedent va putea fi
retrasa, cat priveste orice teritoriu desemnat in aceasta declaratie, in
conditiile prevazute la art. 8 din prezentul protocol.
Art. 6
1. Oricare stat poate, in momentul semnarii sau in momentul depunerii
instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa
declare ca nu accepta unul sau altul dintre titlurile I sau II din prezentul
protocol.
2. Oricare parte contractanta poate retrage o declaratie formulata de ea in
temeiul paragrafului precedent, pe calea unei declaratii adresate secretarului
general al Consiliului Europei si care va produce efect de la data primirii
sale.
3. Nici o rezerva nu este admisa fata de dispozitiile prezentului protocol.
Art. 7
Comitetul European pentru Problemele Penale al Consiliului Europei va
urmari executarea prezentului protocol si va inlesni, pe cat este necesar, reglementarea
amiabila a oricarei dificultati generate de executarea protocolului.
Art. 8
1. Oricare parte contractanta va putea, in ceea ce o priveste, sa denunte
prezentul protocol, adresand o notificare secretarului general al Consiliului
Europei.
2. Denuntarea va produce efect dupa 6 luni de la data primirii notificarii
de catre secretarul general.
3. Denuntarea conventiei atrage automat denuntarea prezentului protocol.
Art. 9
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale
consiliului si oricarui stat care a aderat la conventie:
a) orice semnatura;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare
sau de aderare;
c) orice data de intrare in vigoare a prezentului protocol, potrivit art.
3;
d) orice declaratie primita in aplicarea dispozitiilor art. 5 si orice
retragere a unei asemenea declaratii;
e) orice declaratie formulata in aplicarea dispozitiilor paragrafului 1 al
art. 6;
f) retragerea oricarei declaratii efectuate in aplicarea dispozitiilor
paragrafului 2 al art. 6;
g) orice notificare primita in aplicarea dispozitiilor art. 8 si data de la
care denuntarea va produce efect.
Drept pentru care, subsemnatii, legal imputerniciti in acest scop, au semnat
prezentul protocol.
Intocmit la Strasbourg la 15 octombrie 1975, in limbile franceza si
engleza, ambele texte avand aceeasi valabilitate, intr-un exemplar care se va
depune in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului
Europei va comunica o copie certificata pentru conformitate de pe acesta
fiecaruia dintre statele semnatare si aderente.
AL DOILEA PROTOCOL ADITIONAL
la Conventia europeana de extradare*)
(Strasbourg, 17 martie 1978)
*) Traducere
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentului protocol,
dornice sa inlesneasca aplicarea, in materie de infractiuni fiscale, a
Conventiei europene de extradare, deschisa spre semnare la Paris la 13 decembrie
1957, denumita in continuare conventie;
considerand, de asemenea, ca este oportuna completarea conventiei in
anumite alte privinte,
au convenit dupa cum urmeaza:
Titlul I
Art. 1
Paragraful 2 al articolului 2 al conventiei se completeaza prin urmatoarea
dispozitie:
"Aceasta facultate va fi deopotriva aplicabila unor fapte care nu sunt
pasibile decat de o sanctiune de natura pecuniara."
Titlul II
Art. 2
Articolul 5 al conventiei se inlocuieste prin urmatoarele dispozitii:
"Infractiuni fiscale
1. In materie de taxe si impozite, de vama si de schimb valutar, extradarea
va fi acordata intre partile contractante, conform dispozitiilor conventiei,
pentru fapte la care corespund, potrivit legii partii solicitate, infractiuni
de aceeasi natura.
2. Extradarea nu va putea fi refuzata pentru motivul ca legislatia partii
solicitate nu impune acelasi tip de taxe sau impozite sau nu cuprinde acelasi
tip de reglementare in materie de taxe si impozite, de vama si de schimb
valutar cu legislatia partii solicitante."
Titlul III
Art. 3
Conventia se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"Judecarea in lipsa
1. Cand o parte contractanta cere unei alte parti contractante extradarea
unei persoane in vederea executarii unei pedepse sau masuri de siguranta
pronuntate printr-o hotarare data in lipsa impotriva sa, partea solicitata
poate refuza extradarea in acest scop, daca, dupa parerea sa procedura de
judecata nu a satisfacut minimul de drepturi de aparare recunoscute oricarei
persoane invinuite de o infractiune. Totusi extradarea se va acorda, daca
partea solicitanta da asigurari apreciate ca suficiente spre a garanta
persoanei a carei extradare este ceruta dreptul la o noua procedura de judecata
care sa-i salvgardeze drepturile la aparare. Aceasta hotarare indreptateste
partea solicitanta fie sa execute judecata in cauza, daca cel condamnat nu se
impotriveste, fie sa urmareasca pe extradat in caz contrar.
2. Cand partea solicitata comunica persoanei a carei extradare este ceruta
hotararea data in lipsa impotriva sa, partea solicitanta nu va considera
aceasta comunicare ca o notificare atragand efecte fata de procedura penala in
acest stat."
Titlul IV
Art. 4
Conventia se completeaza cu urmatoarele dispozitii:
"Amnistie
Extradarea nu se va admite pentru o infractiune acoperita de amnistie in
statul solicitat, daca acesta avea competenta sa urmareasca aceasta infractiune
potrivit propriei sale legi penale."
Titlul V
Art. 5
Paragraful 1 al articolului 12 al conventiei este inlocuit prin urmatoarele
dispozitii:
"Cererea va fi formulata in scris si adresata de Ministerul Justitiei
al partii solicitante Ministerului Justitiei al partii solicitate; totusi calea
diplomatica nu se exclude. O alta cale va putea fi convenita prin intelegere
directa intre doua sau mai multe parti"
Titlul VI
Art. 6
1. Prezentul protocol este deschis semnarii de catre statele membre ale
Consiliului Europei care au semnat conventia. El va fi supus ratificarii,
acceptarii sau aprobarii. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de
aprobare se vor depune pe langa secretarul general al Consiliului Europei.
2. Protocolul va intra in vigoare dupa 90 de zile de la data depunerii
celui de-al treilea instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
3. El va intra in vigoare, fata de oricare stat semnatar care il va
ratifica, accepta sau aproba ulterior, dupa 90 de zile de la data depunerii
instrumentului sau de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
4. Un stat membru al Consiliului Europei nu poate ratifica, accepta sau
aproba prezentul protocol fara ca, totodata sau anterior, sa fi ratificat
conventia.
Art. 7
1. Oricare stat care a aderat la conventie poate adera la prezentul
protocol dupa intrarea in vigoare a acestuia.
2. Aderarea se va efectua prin depunerea, pe langa secretarul general al
Consiliului Europei, a unui instrument de aderare care va produce efect dupa 90
de zile de la data depunerii sale.
Art. 8
1. Oricare stat poate, o data cu semnarea sau depunerea instrumentului de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa desemneze teritoriul
sau teritoriile carora li se vor aplica prevederile prezentului protocol.
2. Oricare stat poate, o data cu depunerea instrumentului de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare sau oricand ulterior, sa extinda
aplicarea prezentului protocol, prin declaratie adresata secretarului general
al Consiliului Europei, oricarui alt teritoriu desemnat in declaratie si caruia
ii asigura relatiile internationale sau pentru care este abilitat sa stipuleze.
3. Orice declaratie facuta in temeiul paragrafului precedent va putea fi
retrasa, in ceea ce priveste orice teritoriu desemnat in aceasta declaratie,
prin notificare adresata secretarului general al Consiliului Europei.
Retragerea va produce efect dupa 6 luni de la data primirii notificarii de
catre secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 9
1. Rezervele formulate de un stat, privind o dispozitie a conventiei, se
vor aplica, de asemenea, prezentului protocol, in afara de cazul in care acest
stat nu-si exprima intentia contrara o data cu semnarea sau cu depunerea
instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
2. Oricare stat poate, o data cu semnarea sau cu depunerea instrumentului
sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa declare ca isi
rezerva dreptul:
a) de a nu accepta titlul I;
b) de a nu accepta titlul II sau de a-l accepta numai cat priveste unele
infractiuni sau categorii de infractiuni vizate la art. 2;
c) de a nu accepta titlul III sau de a nu accepta decat paragraful 1 al
art. 3;
d) de a nu accepta titlul IV;
e) de a nu accepta titlul V.
3. Oricare parte contractanta, care a formulat o rezerva in temeiul
paragrafului precedent, o poate retrage prin mijlocirea unei declaratii
adresate secretarului general al Consiliului Europei si care va produce efect
de la data primirii sale.
4. O parte contractanta, care a aplicat prezentului protocol o rezerva
formulata cu privire la o dispozitie a conventiei sau care a formulat o rezerva
cu privire la o dispozitie a prezentului protocol, nu poate cere aplicarea
acestei dispozitii de catre o alta parte contractanta; ea poate totusi, daca
rezerva este partiala sau conditionala, sa ceara aplicarea acestei dispozitii
in masura in care a acceptat-o.
5. Nici o alta rezerva nu se admite la dispozitiile prezentului protocol.
Art. 10
Comitetul European pentru Problemele Penale al Consiliului Europei va
urmari executarea prezentului protocol si va inlesni, pe cat este necesar,
reglementarea amiabila a oricarei dificultati generate de executarea
prezentului protocol.
Art. 11
1. Oricare parte contractanta va putea, in ceea ce o priveste, sa denunte
prezentul protocol, adresand o notificare secretarului general al Consiliului
Europei.
2. Denuntarea va produce efect dupa 6 luni de la data primirii notificarii
de catre secretarul general al Consiliului Europei.
3. Denuntarea conventiei atrage automat denuntarea prezentului protocol.
Art. 12
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale
consiliului si oricarui stat care a aderat la conventie:
a) orice semnare a prezentului protocol;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare
sau de aderare;
c) orice data de intrare in vigoare a prezentului protocol, potrivit art. 6
si 7;
d) orice declaratie primita in aplicarea dispozitiilor paragrafului 2 si 3
ale art. 8;
e) orice declaratie primita in aplicarea dispozitiilor paragrafului 1 al
art. 9;
f) orice rezerva formulata in aplicarea dispozitiilor paragrafului 2 al
art. 9;
g) retragerea oricarei rezerve efectuate in aplicarea dispozitiilor
paragrafului 3 al art. 9;
h) orice notificare primita in aplicarea dispozitiilor art. 11 si data de
la care denuntarea va produce efect.
Drept pentru care, subsemnatii, legal imputerniciti in acest scop, au
semnat prezentul protocol.
Intocmit la Strasbourg la 17 martie 1978, in limbile franceza si engleza,
ambele texte avand aceeasi valabilitate, intr un singur exemplar care se va
depune in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului
Europei va comunica o copie certificata pentru conformitate de pe acesta
fiecaruia dintre statele semnatare si aderente.