LEGE
Nr. 94 din 10 noiembrie 1994
pentru ratificarea Acordului de comert liber dintre Romania si Republica
Moldova, incheiat la Bucuresti la 15 februarie 1994
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 8 decembrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de comert liber dintre Romania si Republica Moldova,
incheiat la Bucuresti la 15 februarie 1994, prevazut in anexa la prezenta lege.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Hotararea Guvernului
nr. 591/1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 septembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24
octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ACORD
de comert liber intre Romania si Republica Moldova
Romania si Republica Moldova, denumite in cele ce urmeaza parti,
reafirmand dorinta lor de a participa activ la procesul de integrare
economica din Europa,
luand in considerare importanta legaturilor istorice, traditionale si
spirituale de convietuire existente intre Romania si Republica Moldova si
valorile comune pe care le impartasesc si recunoscand ca Romania si Republica
Moldova doresc sa intareasca aceste legaturi si sa stabileasca relatii stranse
si trainice de conlucrare si integrare economica,
reafirmand angajamentul lor pentru democratia pluralista bazata pe respectarea
regulilor de drept, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului,
ferm convinse ca acest acord va promova intensificarea schimburilor
comerciale reciproc avantajoase, conducand la crearea unei largi zone de comert
liber si contribuind la procesul de integrare europeana,
hotarate, in acest scop, de a elimina progresiv obstacolele in comertul
reciproc in ansamblu, in conformitate cu Acordul general pentru tarife si
comert (G.A.T.T.),
considerand ca nici o prevedere a acestui acord nu poate fi interpretata ca
exceptand statele parti la acest acord de la obligatiile lor decurgand din
acorduri internationale la care sunt parti,
au hotarat urmatoarele:
Art. 1
Obiective
1. Romania si Republica Moldova vor stabili o zona de comert liber, in
conformitate cu prevederile prezentului acord.
2. Obiectivele acestui acord sunt:
a) promovarea, prin expansiunea comertului reciproc, a dezvoltarii
armonioase a relatiilor economice dintre Romania si Republica Moldova, imbunatatirea
nivelului de trai si a conditiilor de munca, cresterea productivitatii si
stabilitatii financiare;
b) asigurarea de conditii corecte de concurenta in domeniul comertului
intre statele parti la acest acord;
c) de a contribui, in acest mod, prin inlaturarea barierelor din calea
comertului, la dezvoltarea armonioasa si expansiunea comertului mondial.
Art. 2
Domeniul de aplicare
Prevederile acestui acord se vor aplica produselor originare din statele
parti la acest acord.
Art. 3
Taxe vamale de import si taxe cu efect echivalent
1. Nici o noua taxa vamala de import sau taxa avand efect echivalent nu va
fi introdusa in comertul dintre Romania si Republica Moldova.
2. La data intrarii in vigoare a acestui acord, Romania si Republica
Moldova vor desfiinta toate taxele vamale de import pentru produsele originare
din Romania si, respectiv, din Republica Moldova.
3. La aceeasi data, Romania aplica un comision de 0,5% ad valorem la toate
importurile sale, iar Republica Moldova un comision de 0,25% .
Art. 4
Taxe vamale de natura fiscala
Prevederile art. 3 se vor aplica, de asemenea, taxelor vamale de natura
fiscala.
Art. 5
Taxe vamale de export si taxe cu efect echivalent
1. Nici o noua taxa vamala de export sau taxa avand efect echivalent nu va
fi introdusa in comertul dintre parti.
2. La data intrarii in vigoare a acordului, Romania aplica un comision de
0,5% ad valorem la toate exporturile sale, iar Republica Moldova un comision de
0,25% .
Art. 6
Restrictii cantitative la import si masuri cu efect echivalent
Nici o restrictie cantitativa la import sau masura avand efect echivalent
nu va fi introdusa in comertul dintre parti.
Art. 7
Restrictii cantitative la export si masuri cu efect echivalent
1. Nici o noua restrictie cantitativa la export sau masura avand efect
echivalent nu va fi introdusa in comertul dintre parti.
2. Restrictiile cantitative la export si masurile avand efect echivalent
vor fi desfiintate la data intrarii in vigoare a acordului, cu exceptia celor
prevazute pentru Romania in anexa nr. I si pentru Republica Moldova in anexa
nr. II.
Art. 8
Procedura de informare asupra proiectelor de reglementari tehnice
Partile la acord isi vor notifica una celeilalte, intr-un stadiu cat mai
devreme posibil, proiectele de reglementari tehnice si proiectele de modificari
ale acestora pe care intentioneaza sa le emita.
Art. 9
Regulile de origine si cooperarea in domeniul administratiei vamale
1. Protocolul A stabileste regulile de origine si metodele de cooperare
administrativa.
2. Partile la acord vor lua masuri adecvate, inclusiv efectuarea de
examinari regulate in comitetul mixt si aranjamente pentru cooperarea
administrativa, pentru a asigura ca prevederile Protocolului A si ale acordului
sa fie aplicate efectiv si in mod armonios.
Art. 10
Taxarea interna
1. Partile se vor abtine de la orice masura sau practica de natura fiscala
interna care instituie, direct sau indirect, o discriminare intre produsele
originare in statele parti.
2. Produsele exportate in teritoriul unei parti la acord nu vor putea
beneficia de rambursarea taxarii interne la un nivel care sa depaseasca
cuantumul taxarii directe sau indirecte impuse asupra lor.
Art. 11
Masuri sanitare si fitosanitare
Partile vor aplica reglementarile lor veterinare, fitosanitare si sanitare
intr-un mod nediscriminatoriu si nu vor introduce nici o noua masura care are
efectul obstructionarii comertului in mod nepermis.
Art. 12
Exceptii generale
Acest acord nu va impiedica aplicarea interdictiilor sau restrictiilor la
import, export sau asupra marfurilor in tranzit; justificarea prin motive de
moralitate publica, ordine publica sau securitate publica; protectia sanatatii
si vietii oamenilor, animalelor sau plantelor si mediului inconjurator;
protectia bunurilor din patrimoniul national posedand valoare artistica,
istorica sau arheologica; protectia proprietatii intelectuale; reglementari
privind aurul sau argintul, sau conservarea resurselor naturale epuizabile,
daca asemenea masuri sunt aplicate efectiv in legatura cu restrictiile asupra
consumului sau productiei interne.
Asemenea interdictii sau restrictii nu vor constitui totusi un mijloc de
discriminare arbitrara sau o restrictie deghizata asupra comertului dintre
statele parti la acest acord.
Art. 13
Exceptii de securitate
Nimic din acest acord nu va impiedica un stat parte la acord sa ia orice
masuri pe care le considera necesare:
a) pentru prevenirea dezvaluirii de informatii contrare intereselor sale
esentiale de securitate;
b) pentru protectia intereselor sale esentiale de securitate sau pentru
indeplinirea obligatiilor internationale sau a politicilor nationale;
c) privind traficul de arme, munitii si alte mijloace de razboi, cu
conditia ca aceste masuri sa nu prejudicieze conditiile concurentei in privinta
produselor care nu sunt destinate scopurilor militare specifice, si traficul de
alte marfuri, materiale sau servicii care se efectueaza direct sau indirect in
scopul aprovizionarii unui complex militar;
d) privind neproliferarea armelor biologice si chimice, armelor nucleare
sau a altor dispozitive explozive nucleare; sau
e) luate in timp de razboi sau in alte situatii de tensiune internationala
serioasa.
Art. 14
Monopolurile statului
Statele parti la acest acord vor asigura ca orice monopol al statului cu
caracter comercial sa fie ajustat, astfel incat obiectivele acordului sa nu fie
afectate. La sfarsitul celui de-al cincilea an de la intrarea in vigoare a
acordului, nici o discriminare privind conditiile in care marfurile sunt
procurate si comercializate sa nu existe intre nationalii statelor parti la
acord. Comitetul mixt va examina masurile necesare pentru indeplinirea acestui
obiectiv.
Art. 15
1. Platile in valuta liber convertibila aferente comertului intre parti si
transferul unor asemenea plati in teritoriul statului parte la acest acord unde
domiciliaza creditorul vor fi libere de orice restrictii.
2. Partile se vor abtine de la orice restrictii de schimb valutar sau
administrative la acordarea, rambursarea sau acceptarea unor credite pe termen
scurt si mediu care acopera tranzactiile comerciale la care participa un
rezident.
3. Pana la introducerea deplinei convertibilitati a valutei in sensul art.
VIII al F.M.I., partile isi rezerva dreptul de a aplica restrictii de schimb
valutar in privinta acordarii sau luarii de credite pe termen scurt si mediu
pana la limita permisa conform statutului lor la F.M.I., cu conditia ca aceste
restrictii sa fie aplicate intr-o maniera nediscriminatorie. Ele vor fi
aplicate astfel incat sa cauzeze cea mai mica perturbare posibila a acordului.
Partile vor informa prompt comitetul mixt despre introducerea unor astfel de
masuri si a oricaror modificari ale acestora.
Art. 16
Regulile de concurenta intre operatorii economici
1. Sunt considerate incompatibile cu functionarea corecta a acestui acord,
in masura in care ele pot afecta comertul intre parti, urmatoarele:
a) orice intelegere intre operatorii economici, hotarari ale asociatiilor
de operatori economici si practicile concertate intre operatorii economici care
au ca obiect sau efect impiedicarea, restrictionarea sau distorsionarea concurentei;
b) abuzul de catre unul sau mai multi operatori economici de o pozitie
dominanta in teritoriile statelor parti la acest acord, ca intreg sau ca o
parte importanta a acestuia.
2. Daca un stat parte la acest acord considera ca o anumita practica este
incompatibila cu prevederile paragrafului 1 si daca o astfel de practica
produce sau ameninta sa produca un prejudiciu serios interesului acelui stat
parte sau un prejudiciu material industriei sale interne, el poate lua masuri
adecvate dupa consultari in comitetul mixt sau dupa 30 de zile de la
solicitarea unei astfel de consultari.
Art. 17
Ajutorul de stat
1. Orice ajutor acordat de un stat parte la acest acord sau din resurse ale
statului, indiferent de forma lui, care denatureaza sau ameninta sa denatureze
concurenta prin favorizarea anumitor intreprinzatori sau productia anumitor
bunuri, va fi incompatibil cu functionarea corespunzatoare a acestui acord, in
masura in care poate afecta comertul intre parti.
2. Comitetul mixt va adopta criteriile pe baza carora vor fi verificate
practicile contrare paragrafului 1, precum si regulile pentru aplicarea lor.
3. Partile vor asigura transparenta masurilor in domeniul ajutorului de
stat, intre altele si prin raportarea anuala la comitetul mixt a volumului
total al ajutoarelor de stat si a distributiei acestora si prin furnizarea, la
cererea celeilalte parti, de informatii privind schemele de ajutor asupra unor
cazuri individuale.
4. Daca un stat parte la acest acord considera ca o practica data este
incompatibila cu prevederile paragrafului 1, el poate sa ia masurile pe care le
considera necesare impotriva acestei practici, care nu trebuie sa depaseasca
prejudiciul cauzat de practica, in conditiile si in conformitate cu procedurile
stabilite in art. 25.
Art. 18
Achizitii guvernamentale
1. Partile considera ca liberalizarea pietelor lor de achizitii
guvernamentale constituie un obiectiv al acestui acord.
2. Partile vor dezvolta progresiv reglementari privind achizitiile
guvernamentale, in vederea asigurarii accesului reciproc la procedurile de
contractare, pe baza de licitatie pe pietele lor, de achizitii guvernamentale.
3. Comitetul mixt va examina evolutia reglementarilor in acest domeniu,
pentru indeplinirea obiectivelor acestui articol, si va putea recomanda
modalitati concrete pentru indeplinirea prevederilor acestuia.
Art. 19
Protectia proprietatii intelectuale
1. Statele parti la acest acord vor acorda si vor asigura o protectie
adecvata, efectiva si nediscriminatorie a drepturilor de proprietate
intelectuala, inclusiv masuri pentru acordarea si ranforsarea acestor drepturi
contra incalcarii lor, contrafacerii sau pirateriei.
2. In scopul acestui acord, protectia proprietatii intelectuale include
indeosebi protectia drepturilor de autor, programelor de computer, bazelor de
date si a drepturilor adiacente, marcile comerciale, indicatori geografici,
proiecte industriale, patente, topografii si circuite integrate, precum si
informatiile nepublicate de know-kow.
3. Partile vor coopera in materie de proprietate intelectuala si vor tine,
la solicitarea oricarei parti, consultari la nivel de experti privind aceste
probleme, indeosebi asupra activitatilor privind conventiile internationale
existente si viitoare pentru armonizarea, administrarea si ranforsarea
protectiei proprietatii intelectuale, precum si a activitatilor organizatiilor
internationale de specialitate.
Art. 20
Dumping
Daca una dintre partile la acord constata ca se practica dumpingul in
comertul cu aceasta, statul parte interesat poate lua masurile adecvate fata de
aceasta practica, in conditiile si in concordanta cu procedura stabilite in
art. 25.
Art. 21
Salvgardare generala
In cazul in care un produs este importat in cantitati atat de mari si in
astfel de conditii incat produce sau ameninta sa produca:
a) un prejudiciu serios producatorilor interni de produse similare sau
direct competitive pe teritoriul statului importator, sau
b) o perturbare serioasa in oricare sector al economiei sau dificultati
care ar putea produce deteriorari serioase in situatia economica a regiunii,
statul parte interesat poate lua masuri adecvate in conditiile si in
conformitate cu procedura stabilite in art. 25.
Art. 22
Ajustare structurala
1. Masuri exceptionale de durata limitata care constituie o derogare de la
prevederile art. 3 pot fi luate prin introducerea unor taxe vamale.
2. Aceste masuri pot interesa noile industrii sau anumite sectoare supuse
restructurarii sau care se confrunta cu dificultati serioase, indeosebi acolo
unde aceste dificultati produc probleme sociale importante.
3. Partea interesata va informa comitetul mixt despre orice masura
exceptionala pe care intentioneaza sa o ia si, la cererea celeilalte parti, vor
avea loc consultari in comitetul mixt privind astfel de masuri si sectoarele in
care se aplica, inainte ca ele sa fie aplicate. In cazul in care se iau astfel
de masuri, partea interesata va prezenta in comitetul mixt o schema de
eliminare a taxelor vamale introduse in baza acestui articol.
Art. 23
Reexportul si lipsa serioasa
In situatia in care aplicarea prevederilor acordului duce la:
a) reexportul intr-o tara terta fata de care statul exportator parte la
acest acord mentine, pentru produsul in cauza, restrictii cantitative la
export, taxe de export sau masuri ori taxe avand un efect echivalent, sau
b) o lipsa serioasa sau o amenintare cu aceasta la un produs esential
pentru statul exportator parte la acord,
si cand situatia la care se face referire mai sus produce sau poate produce
dificultati majore partii exportatoare, acea parte poate lua masurile adecvate
in conditiile si in conformitate cu procedura stabilite in art. 25.
Art. 24
Indeplinirea obligatiilor
1. Statele parti la acord vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
indeplinirea obligatiilor ce decurg din acord.
2. Daca una dintre parti considera ca cealalta parte nu a reusit sa-si
indeplineasca o obligatie din acord, acea parte interesata poate lua masurile
adecvate in conditiile si in conformitate cu procedura stabilite in art. 25.
Art. 25
Procedura de aplicare a masurilor de salvgardare
1. Inainte de a initia procedura de aplicare a masurilor de salvgardare stabilita
in paragrafele urmatoare ale prezentului articol, statele parti la acord se vor
stradui sa solutioneze problemele dintre ele prin consultari directe.
2. Fara a prejudicia paragraful 6 al prezentului articol, un stat parte la
acord care are in vedere sa recurga la masuri de salvgardare va notifica prompt
celeilalte parti si va furniza toate informatiile relevante. Consultarile intre
statele parti vor avea loc fara intarziere in vederea gasirii unei solutii.
3. a) In privinta art. 17, statele parti vor acorda comitetului mixt toata
asistenta ceruta pentru examinarea cazului. Daca statul parte in cauza nu
reuseste sa puna capat practicii contestate in perioada fixata de comitetul
mixt sau daca comitetul mixt nu reuseste sa ajunga la un acord dupa consultari,
sau dupa 30 de zile de la solicitarea unor asemenea consultari, statul parte
interesat poate adopta masurile adecvate pentru a face fata dificultatilor care
rezulta din practica in disputa.
b) In privinta art. 20, 21 si 22, comitetul mixt va examina cazul sau
situatia si va putea lua o decizie pentru a pune capat dificultatilor
notificate de statul parte interesat. In absenta unei asemenea decizii in
decurs de 30 de zile de la prezentarea problemei in comitetul mixt, statul
parte interesat poate adopta masurile necesare pentru remedierea situatiei.
c) In privinta art. 24, statul parte interesat va furniza comitetului mixt
toate informatiile relevante cerute pentru o analiza completa a situatiei, in
vederea gasirii unei solutii acceptabile in comun. Daca comitetul mixt nu
reuseste sa ajunga la o asemenea solutie sau daca a trecut o perioada de 3 luni
de la data notificarii, atunci statul parte interesat poate lua masurile
adecvate.
4. Masurile de salvgardare adoptate vor fi notificate imediat celeilalte
parti la acest acord si comitetului mixt. Ele vor fi limitate in privinta ariei
si a duratei lor la ceea ce este strict necesar, in scopul de a remedia
situatia care a condus la aplicarea lor, si nu vor depasi prejudiciul cauzat de
practica sau dificultatea in discutie. Se va acorda prioritate acelor masuri
care perturba cel mai putin functionarea acordului.
5. Masurile de salvgardare luate vor face obiectul consultarilor regulate
in cadrul comitetului mixt in vederea relaxarii, inlocuirii sau eliminarii lor
cat mai curand posibil.
6. Atunci cand circumstante exceptionale care necesita o actiune imediata
fac imposibila examinarea prealabila, statul parte interesat poate, in cazul
art. 20, 21, si 22, sa aplice masuri preventive si provizorii strict necesare
pentru a face fata situatiei respective.
Masurile vor fi notificate fara intarziere si consultarile intre statele
parti la acord vor avea loc cat mai curand posibil in cadrul comitetului mixt.
Art. 26
Dificultati ale balantei de plati
1. In cazul in care un stat parte la acord are dificultati serioase ale
balantei de plati sau este amenintat in mod iminent in acest sens, statul
respectiv poate sa adopte, in conformitate cu conditiile stabilite in acord,
masuri comerciale respective, care vor fi de durata limitata si nu vor depasi
ceea ce este necesar pentru remedierea situatiei balantei de plati.
Masurile vor fi atenuate progresiv pe masura ce se imbunatatesc conditiile
balantei de plati si vor fi eliminate atunci cand conditiile nu mai justifica
mentinerea lor. Statul respectiv va informa cealalta parte la acest acord si
comitetul mixt inainte de introducerea lor si va prezenta, ori de cate ori este
posibil, un calendar pentru eliminarea lor.
2. Statele parti la acest acord se vor stradui totusi sa evite impunerea de
masuri restrictive pentru scopuri privind balanta de plati.
Art. 27
Clauza evolutiva
1. Daca un stat parte la acord considera ca ar fi util, in interesul
economiilor lor, sa dezvolte si sa adanceasca relatiile stabilite prin acest
acord, prin extinderea lor la domenii neacoperite de acesta, el va inainta o
cerere motivata celeilalte parti la acest acord. Statele parti pot instructa
comitetul mixt sa examineze aceasta cerere si, unde este cazul, va face
recomandari, indeosebi in vederea inceperii negocierilor.
2. Acordurile care rezulta din procedura la care se face referire in
paragraful 1 vor fi supuse ratificarii sau aprobarii statelor parti la acord,
in conformitate cu propriile lor proceduri.
Art. 28
Comitetul mixt
1. Partile sunt de acord sa infiinteze un comitet mixt format din
reprezentanti ai lor.
2. Aplicarea acestui acord va fi supravegheata si administrata de comitetul
mixt.
3. In scopul aplicarii adecvate a acordului, statele parti vor efectua
schimb de informatii si, la cererea oricarei parti, vor tine consultari in
comitetul mixt. Comitetul mixt va examina posibilitatea eliminarii pe mai
departe a obstacolelor in calea comertului dintre ele.
4. Comitetul mixt poate adopta decizii in cazurile prevazute in acest
acord. In privinta altor probleme, comitetul mixt poate face recomandari.
Art. 29
Procedurile comitetului mixt
1. Pentru indeplinirea adecvata a acestui acord, comitetul mixt se va
intruni de cate ori va fi necesar, dar cel putin o data pe an. Fiecare stat
parte la acord poate cere intrunirea comitetului mixt.
2. Comitetul mixt va actiona pentru luarea hotararilor prin consens.
3. In scopul indeplinirii acestui acord, comitetul mixt va adopta regulile
lui de procedura.
4. Comitetul mixt poate decide constituirea de asemenea subcomitete si
grupuri de lucru pe care le considera necesare pentru a-l sprijini sa-si
indeplineasca sarcinile.
Art. 30
Relatii comerciale guvernate de alte acorduri
1. Acest acord se aplica relatiilor comerciale dintre Romania si Republica
Moldova.
2. Acest acord nu va impiedica mentinerea sau infiintarea de uniuni vamale,
zone de comert liber, uniuni economice sau aranjamente pentru comertul la
frontiera.
Art. 31
Anexe si protocoale
Anexele si protocoalele*) la acest acord sunt parte integranta a acestuia.
Comitetul mixt poate decide sa modifice anexele si protocoalele la acord, in
conformitate cu prevederile art. 29.
------------
*) Protocolul A si anexele acestuia se publica ulterior.
Art. 32
Aplicare teritoriala
Acest acord se va aplica teritoriilor Romaniei si Republicii Moldova.
Art. 33
Amendamente
Amendamentele la acest acord, altele decat cele la care se face referire in
art. 28, care sunt aprobate de comitetul mixt, vor fi inaintate celeilalte
parti la acest acord pentru acceptare si vor intra in vigoare la data
comunicarii acceptarii lor.
Art. 34
Retragerea si expirarea
Oricare parte la acord se poate retrage din acesta printr-o notificare
scrisa adresata celeilalte parti si comitetului mixt.
Retragerea va intra in vigoare dupa 6 luni de la data la care a fost
primita notificarea respectiva.
Art. 35
Intrarea in vigoare
Acest acord va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care
cealalta parte notifica ratificarea acordului.
Partile se vor stradui ca procedurile de ratificare a acordului sa fie
indeplinite in maximum 6 luni de la data semnarii.
Art. 36
Autentificare
Acest acord s-a incheiat la Bucuresti la data de 15 februarie 1994, in doua
exemplare originale in limba romana, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Romania,
Cristian Ionescu,
ministrul comertului
Pentru Republica Moldova,
Sergiu Certan,
ministrul economiei
ANEXA 1
A. LISTA MARFURILOR CONTINGENTATE LA EXPORT PE ANUL 1994
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pozitia Denumirea produsului U.M. Cantitatea
crt. tarifara
------------------------------------------------------------------------------
1. 1005.10.11 Hibrizi dubli de porumb si hibrizi tona 1.000
incrucisati
2. 1005.10.13 Hibrizi incrucisati de trei ori tona 2.120
3. 1005.10.15 Hibrizi simpli tona 5.995
4. 1206.00.10 Seminte de floarea-soarelui destinate
insamantarilor tona 230
5. 1512.11.91 Ulei brut de floarea-soarelui tona 15.000
4407.10 Cherestea rasinoase, din care: mc
6. 4407.10.30 Geluite mc x)
7. 4407.10.79 Lemn de o lungime pana la 1,25 m si
o grosime de cel putin 12,5 mm mc x)
8. 4407.10.91 Cherestea din molid din specia Picea
Abies Karst sau brad argintat mc x)
9. 4407.10.99 Altele mc x)
4407.92 Cherestea de fag, din care: mc x)
10. 4407.92.30 Geluite mc x)
11. 4407.92.50 Slefuite mc x)
12. 4407.92.90 Altele mc x)
4407.99 Altele mc x)
13. 4407.99.91 Cherestea de plop mc x)
14. 4407.99.99 Altele (salcam, mesteacan, anin, salcie, mc x)
tei)
15. ex.4407.91.31 Lamele si frize pentru parchet neasamblat
din stejar masiv mc x)
16. ex.4409.90.93 Furnire din fag sub 1 mm mc x)
17. ex.4415.10.10 Lazi, ladite, cosuri, bidoane (conifere,
fag, diverse esente moi si tari) mc x)
18. ex.4415.20.10 Palete simple (altele decat interzise) mc x)
19. ex.4415.20.90 Europaleti, boxpaleti (altii decat cei mc x)
interzisi)
4703 Pasta chimica din lemn (celuloza)
semialbita sau albita tona x)
20. 4703.21.00 De conifere tona x)
21. 4703.29.00 Altele decat de conifere (foioase) tona x)
22. 7403.21.00 Aliaje pe baza de cupru-zinc (alama) tona 4.000
23. 7403.22.00 Aliaje pe baza de cupru-staniu (bronz) tona 8.000
24. 7403.29.00 Alte aliaje de cupru tona 500
25. 7801.99.91 Aliaje plumb tona 1.000
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Cu "ex" s-au marcat situatiile unde, din intreaga pozitie
tarifara, este contingentat numai produsul sau grupa mentionata.
x) Nivelul contingentelor pentru aceste pozitii tarifare se va stabili dupa
aprobarea de catre Parlament a legii volumului de masa lemnoasa ce se va
recolta in anul 1994.
Licentele care sa permita exportul produselor respective in anul 1994 se
vor elibera dupa stabilirea nivelului acestor contingente.
B. LISTA PRODUSELOR AL CAROR EXPORT ESTE CONDITIONAT DE RETURNAREA
ANTICIPATA A CONTRAVALORII STIMULENTELOR ACORDATE PRODUCATORILOR
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pozitia tarifara Denumirea produsului
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. 2503.10.00 Sulf brut si sulf nerafinat
2. 2503.90.00 Alt sulf
3. 2802.00.00 Sulf sublimat, precipitat sau coloidal
4. 2603.00.00 Minereuri si concentrate de cupru
5. 2607.00.00 Minereuri si concentrate de plumb
6. 2608.00.00 Minereuri si concentrate de zinc
7. 2612.10.10 Minereuri de uraniu si pehblenda
8. 2612.10.90 Alte minereuri si concentrate de uraniu
9. 2616.90.00 Alte minereuri si concentrate de metale pretioase
10. 2701.11.10 Antracit cu un continut de materii volatile ce nu
depaseste 10%
11. 2701.11.90 Alt antracit
12. 2701.12.10 Huila de cocs
13. 2701.12.90 Alte huile bituminoase
14. 2701.19.00 Alte huile
15. 2701.20.00 Brichete si combustibili solizi in forme similare
obtinute din huile
16. 2702.10.00 Lignit, chiar pulverizat
17. 2702.20.00 Lignit aglomerat
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Eliberarea licentelor se face numai in baza certificarii de catre
Ministerul Industriilor a restituirii anticipate la buget a contravalorii
stimulentelor acordate producatorului.
C. LISTA PRODUSELOR NEADMISE TEMPORAR LA EXPORT IN ANUL 1994
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pozitia tarifara Denumirea produsului
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. 0604.91.10 Pomi de Craciun, de brad (inclusiv ramuri)
2. 1001.90.91 Grau comun si meslin pentru samanta
3. 1001.90.99 Altele (grau consum)
4. 1005.10.19 Alti hibrizi porumb pentru samanta
5. 1005.10.90 Alti hibrizi, porumb
6. 1005.90.00 Alt porumb (consum)
7. 1206.00.90 Alte seminte de floarea-soarelui (consum)
8. 1703.90.00 Alte melase rezultate din extragerea si rafinarea
zaharului (din sfecla de zahar)
9. 2709.00.10 Uleiuri petroliere si uleiuri obtinute din minerale
bituminoase (titei), brute; condensat de gaz
natural: 10
11. 2710.00.71 Pacura destinata a fi supusa unui tratament specific
12. 2710.00.72 Pacura destinata a fi supusa unei transformari
chimice printr-un tratament, altul decat cele
definite pentru subpozitia 2710.00.71
Pacura destinata altor utilizari:
13. 2710.00.74 Pacura cu un continut de sulf care sa nu depaseasca
1% din greutate
14. 2710.00.76 Pacura cu un continut de sulf care sa depaseasca in
greutate 1%, dar sa nu depaseasca 2%
15. 2710.00.77 Pacura cu un continut de sulf care sa depaseasca in
greutate 2%, dar sa nu depaseasca 2,8%
16. 2710.00.78 Pacura cu un continut de sulf care sa depaseasca in
greutate 2,6%
17. 2711.12.11 Propan lichefiat cu o puritate de cel putin 99%
destinat utilizarii drept carburant sau combustibil
18. 2711.12.19 Propan lichefiat cu o puritate de cel putin 99%
destinat altor utilizari
19. 2711.12.91 Alte concentratii de propan lichid destinate a fi
supuse unui tratament specific
20. 2711.12.93 Alte concentratii de propan lichid destinate a fi
supuse unei transformari chimice printr-un
tratament, altul decat cele definite pentru pozitia
2711.12.91
21. 2711.12.94 Propan lichid destinat altor utilizari de o puritate
mai mare de 90%, dar mai mica de 99%
22. 2711.12.96 Amestecuri de propan lichid si de butan lichid,
continand peste 50%, dar nu mai mult de 70% propan
23. 2711.12.98 Alte concentratii de propan lichid
24. 2711.13.10 Butan lichefiat destinat a fi supus unui tratament
specific
25. 2711.13.30 Butan lichefiat destinat a fi supus unei
transformari chimice printr-un tratament, altul
decat cele definite pentru pozitia 2711.13.10
26. 2711.13.91 Butan lichefiat destinat altor utilizari de o
puritate mai mare de 90%, dar mai mica de 95%
27. 2711.13.93 Amestecuri de butan lichefiat si de propan
lichefiat, continand peste 50%, dar nu mai mult de
65% butan
28. 2711.13.90 Alte concentratii de butan lichefiat
29. 3002.10.91 Hemoglobina, globulina din sange si serum-globulina
30. 3002.90.10 Sange uman
31. 3002.90.30 Sange animal preparat in vederea utilizarii
terapeutice, profilactice sau de diagnostic
32. 3002.90.50 Culturi de microorganisme
33. 3002.90.90 Alte produse similare (cu exceptia placentei umane
si a sangelui retroplacentar)
34. 4401.10.00 Lemn de foc sub forma de busteni, ramuri, vreascuri
sau forme similare
35. 4401.21.00 Lemn sub forma de placi sau particule de conifere
36. 4401.22.00 Altele decat conifere
37. 4401.30.10 Rumegus
38. 4401.30.90 Deseuri si resturi din lemn, chiar aglomerate sub
forma de busteni, brichete, pelete
39. 4403.10.10 Stalpi de conifere (tratati cu vopsea, creozot sau
alti agenti de conservare) de o lungime nu mai mica
de 6 m, dar nici mai mare de 18 m, cu circumferinta
bazei de peste 45 cm, dar nu mai mult de 90 cm,
injectati sau altfel impregnati
40. 4403.10.91 De conifere
41. 4403.10.99 Altele
42. 4403.20.00 Lemn brut, cojit, simplu, fasonat sau cioplit de
conifere
43. 4403.91.00 De stejar
44. 4403.92.00 De fag
45. 4403.99.10 De plop
46. 4403.99.90 Altele
Lemn despicat; prajini despicate; stalpi, tarusi si
pari de lemn ascutiti, neascutiti, netaiati
longitudinal; bete cioplite sau rotunjite sumar, dar
netorsionate, necurbate, nici altfel prelucrate,
pentru bastoane, umbrele, manere de scule sau
similare; altele, lame, benzi din lemn si produse
similare
47. 4404.10.00 De conifere
48. 4404.20.00 Altele decat conifere
49. 4405.00.00 Lina de lemn; faina de lemn
50. 4406.10.00 Traverse de lemn pentru cai ferate sau similare,
neimpregnate
51. 4406.90.00 Alte traverse de cale ferata sau similare
Lemn taiat sau cioplit longitudinal, spintecat sau
cojit, chiar geluit, slefuit sau lipite prin
imbinare dintata, de o grosime care depaseste 6 mm
52. 4407.91.00 De stejar
53. 4407.91.10 Lipite prin imbinare dintata, chiar geluite sau
slefuite
54. 4407.91.39 Altele
55. 4407.91.50 Slefuite
56. 4407.91.90 Altele
57. 4407.99.93 De nuc
58. ex. 4407.99.99 Altele (paltin, cires, ulm, frasin)
Foi de placaj si foi pentru furnir de placaj (chiar
imbinate) si alt lemn taiat longitudinal, retezat
sau derulat, chiar geluit, slefuite sau lipite prin
imbinare dintata, de o grosime care nu depaseste 6
mm
59. ex. 4408.90.93 Altele care sa nu depaseasca 1 mm, din stejar,
cires, paltin, ulm, frasin, nuc
60. 4408.90.99 Altele care sa depaseasca 1 mm
Lemn (inclusiv lamele si frizele de parchet,
neasamblate) fasonat (sub forma de pene de ulm
faltuit, nituit, rindeluit, cantuit, fasonat sau
similare), chiar geluite, slefuite sau lipite prin
imbinare dintata
61. ex. 4409.20.99 Altele (nuc, paltin, cires, frasin, ulm)
62. ex. 4412.99.90 Placaje furniruite cu stejar, nuc, paltin, frasin,
ulm, cires
63. ex. 4415.10.10 Lazi, ladite, cosuri, bidoane (stejar, paltin,
cires, ulm, frasin, nuc)
64. ex. 4415.20.10 Palete simple, din stejar, paltin, cires, ulm,
frasin, nuc
65. ex. 4415.20.90 Altele (europaleti, boxpaleti din stejar, paltin,
cires, ulm, frasin, nuc)
66. ex. 4416.00.10 Lemn pentru doage, chiar taiate pe cele doua fete
principale, dar neprelucrat altfel, din stejar
67. ex. 4416.00.90 Altele din stejar
68. 4418.40.00 Cofraje pentru betoane
69. 4418.90.00 Altele (parti de sarpanta pentru constructii,
capriori, bile, manele)
70. 4701.00.10 Pasta mecanica din lemn
Pasta termomecanica din lemn
71. 4701.00.90 Altele
72. 4702.00.00 Pasta chimica de lemn cu dizolvant
Pasta chimica de lemn, tratata cu soda sau sulf, cu
exceptia pastei tratate cu dizolvant
73. 4703.11.00 De conifere
74. 4703.19.00 Altele decat conifere
Pasta chimica de lemn, tratata cu sulfit, cu
exceptia pastei tratate cu dizolvant
75. 4704.11.00 De conifere
76. 4704.19.00 Altele decat conifere
77. 4704.21.00 De conifere
78. 4704.29.00 Altele decat conifere
79. 4705.00.00 Pasta chimica din lemn
80. 7112.10.00 Deseuri din aur, inclusiv metale placate sau suflate
cu aur, dar exclusiv cenusile de ardere care contin
alte metale pretioase
81. 7112.20.00 Deseuri de platina, inclusiv metale placate sau
suflate cu platina, dar exclusiv cenusile de ardere
care contin alte metale pretioase
82. 7112.90.00 Alte deseuri cu continut de metale pretioase si rare
Deseuri si resturi din fonta, fier sau otel
(inclusiv fier vechi), deseuri lingotiere din fier
sau otel
83. 7204.10.00 Deseuri si resturi din fonta
84. 7204.21.00 Deseuri si fier vechi din oteluri inoxidabile
85. 7204.29.00 Deseuri si fier vechi din alte oteluri aliate
86. 7204.30.00 Deseuri si fier vechi din fier sau otel cositorit
Alte deseuri, sparturi si fier vechi, indoite,
ondulate, span, aschii, deseuri rezultate din
pelizare, slefuire, ascutire, presare, stantare,
matritare sau decupare, legate sau nu in pachete
87. 7204.41.10 Deseuri de aschiere, span, deseuri de macinare,
rumegus, pilitura
88. 7204.41.91 Deseuri de stantare sau decupare, sub forma de
baloturi
89. 7204.41.99 Alte deseuri
Alte deseuri, sparturi si fier vechi, inclusiv
sina uzata debitata
90. 7204.49.10 Fragmentate
91. 7204.49.30 Sub forma de baloturi
92. 7204.49.91 Nesortate, neclasate
93. 7204.49.99 Altele
Deseuri lingotiere
94. 7204.50.10 Din oteluri aliate
95. 7204.50.90 Altele
Fier si oteluri nealiate in lingouri sau in alte
forme primare
96. 7206.10.00 Lingouri
97. 7206.90.00 Semifabricate din fier sau oteluri nealiate, cu un
continut de carbon de mai putin de 0,25% din
greutate
Cu sectiunea transversala patrata sau
dreptunghiulara si a caror latime este mai mica
decat dublul grosimii:
- Laminate sau obtinute prin turnare continua
98. 7207.11.11 Din otel pentru automate
99. 7207.11.19 Altele
Alte semifabricate cu sectiunea transversala de
forma dreptunghiulara
100. 7207.12.10 Laminate sau obtinute prin turnare continua
Alte semifabricate din oteluri aliate laminate sau
turnate continuu (rotunde, poligonale)
101. 7207.19.11 Din otel pentru automate
102. 7207.19.15 Altele
103. 7207.19.31 Ebose pentru profiluri:
Laminate sau obtinute prin turnare continua
104. 7207.19.90 Altele
Cu un continut de carbon de minimum 0,25% din
greutate:
Cu sectiunea transversala patrata sau
dreptunghiulara, a caror latime este mai mica decat
dublul grosimii:
- Laminate sau obtinute prin turnare continua: 105
Altele, cu un continut in greutate:
106. 7207.20.15 - de 0,25% sau peste, dar mai mic de 0,6% de carbon
107. 7207.20.17 - de minimum 0,6% carbon
Altele, cu sectiunea transversala dreptunghiulara:
108. 7207.20.32 Laminate sau obtinute prin turnare continua
Cu sectiunea transversala circulara sau poligonala:
Laminate sau obtinute prin turnare continua:
109. 7207.20.51 - Din otel pentru automate
Altele:
110. 7207.20.55 - Cu un continut de carbon de minimum 0,25% dar mai
mic de 0,6% din greutate
111. 7207.20.57 - Cu un continut de carbon de minimum 0,6% din
greutate
Ebose pentru profiluri:
112. 7207.20.71 - Laminate sau obtinute prin turnare continua
113. 7224.10.00 Lingouri si alte forme primare din oteluri aliate
Alte semifabricate
Cu sectiunea transversala patrata sau
dreptunghiulara:
- Laminate la cald sau obtinute prin turnare
continua:
- a caror latime este mai mica decat dublul grosimii
114. 7224.90.01 - Din oteluri rapide
115. 7224.90.05 - Cu un continut de carbon de 0,7% sau mai putin de
0,5% sau peste, dar pana la 1,2%
- cu un continut de bor de 0,0008% sau peste, din
greutate
116. 7224.90.08 - Altele
117. 7224.90.15 - Altele
- Laminate la cald sau obtinute prin turnare
continua:
118. 7224.90.31 - cu un continut de carbon de 0,9% sau peste, dar
pana la 1,15% inclusiv
119. 7224.90.39 - Altele
Forjate
120. 7224.90.91 - Cu sectiunea transversala circulara sau poligonala
121. 7224.90.99 - Altele
122. 7302.10.90 Sine uzate
123. 7401.10.00 Mata de cupru
124. 7401.20.00 Cupru cementat (precipitat de cupru)
125. 7402.00.00 Cupru de convertizor, anozi de cupru pentru rafinare
electrolitica
Cupru electrolitic si aliaje de cupru provenite din
concentrat de cupru din tara, sub forma bruta
126. 7403.11.00 Catozi si sectiuni de catozi
127. 7403.12.00 Bare semifabricate pentru sarma de cupru (Wire-bars)
128. 7403.13.00 Lingouri
129. 7403.19.00 Alt cupru electrolitic
130. 7403.23.00 Aliaje pe baza de cupru-nichel (cupronichel) sau
aliaje pe baza de cupru-nichel-zinc (alpaca)
Deseuri si resturi de cupru
131. 7404.00.10 - Din cupru electrolitic
Din aliaje de cupru:
132. 7404.00.91 - Pe baza de cupru-zinc (alama)
133. 7404.00.99 - Altele
Deseuri si resturi de nichel
134. 7503.00.10 - Din nichel nealiat (tehnic)
135. 7503.00.90 - Din aliaje de nichel
Deseuri si resturi de aluminiu
Deseuri:
136. 7602.00.11 - Deseuri de aschiere, span, deseuri de macinare,
pilitura; deseuri de foi de benzi subtiri, colorate,
acoperite sau lipite intre ele, cu o grosime ce nu
depaseste 0,2% (fara suport)
137. 7602.00.19 - Altele (inclusiv rebuturile de fabricatie)
138. 7602.00.90 Resturi de aluminiu
139. 7801.10.00 Plumb rafinat
140. 7801.91.00 Plumb continand stibiu, ca alt element predominant
in greutate
141. 7801.99.10 Plumb pentru rafinare continand 0,02% sau mai mult
din greutate argint (lingouri de plumb)
142. 7801.99.99 Altele
Deseuri si resturi de plumb
143. 7802.00.10 De la acumulatoare
144. 7802.00.90 Altele
145. 7901.11.00 Zinc sub forma bruta nealiat, continand in greutate
99,99% sau mai mult zinc
Zinc nealiat continand in greutate mai putin de
99,99% zinc:
146. 7901.12.10 - Cu un continut de zinc de cel putin 99,95%, dar
mai putin de 99,99% din greutate
147. 7901.12.30 - Cu un continut de zinc de cel putin 98,5%, dar mai
putin de 99,95% din greutate
148. 7901.12.90 - Cu un continut de zinc de cel putin 97,5%, dar mai
putin de 98,5% din greutate
149. 7902.00.00 Deseuri si resturi de zinc
150. 8002.00.00 Deseuri si resturi de cositor (staniu)
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Cu "ex" s-au marcat situatiile in care, din intreaga pozitie
tarifara, este neadmis temporar la export numai produsul sau grupa de produse
mentionate.
ANEXA 2
A. LISTA MARFURILOR INTERZISE LA EXPORTUL DIN REPUBLICA MOLDOVA
1. Cereale, nutreturi combinate, produse de panificatie
B. LISTA MARFURILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA AL CAROR EXPORT ESTE SUPUS
CONTROLULUI SI SE EFECTUEAZA PE BAZA DE LICENTA
I. Marfuri contingentate
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pozitia tarifara Denumirea marfii
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. 0101 - 0105 Animale vii
2. 0201 - 0208 Carne
3. 2401 - 2403 Tutun fermentat si nefermentat
4. 4101 - 4107 Piei brute si prelucrate
5. 10 - 11 Cereale si produse obtinute la prelucrarea
acestora, paste fainoase
6. 1701 Zahar
7. 1512 Ulei vegetal
8. 0401 - 0406 Lapte si produse lactate
9. 1206 Seminte de floarea-soarelui
10. 27 Purtatori de energie, energie electrica
-------------------------------------------------------------------------------
II. Marfuri cu caracter specific
1. Armamente, munitii, tehnica militara si articole speciale de completare
pentru producerea acestora.
2. Substante explozibile.
3. Materiale nucleare, tehnologii, utilaje si instalatii pentru fabricarea
acestora.
4. Surse de radiatie ionica.
5. Droguri, stupefiante si substante psihotrope, materiale pentru obtinerea
acestora.
6. Otravuri.
7. Metale pretioase, minerale, pietre pretioase si obiecte din acestea (cu
exceptia produselor electronice, care contin metale pretioase).
8. Elaborari loteristice, mijloace si utilaje pentru diverse tipuri de
loterie.
9. Automate pentru jocuri.
III. Alte tipuri de marfuri
1. Substante chimice si deseurile industriale supuse controlului
international.
2. Preparate medicinale si utilaj medical.
3. Livrarile in cadrul contractelor de constructii montaj.