ORDIN Nr. 1192
din 30 septembrie 2009
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de
realizare a programelor nationale de sanatate în anul 2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 662 din 5 octombrie 2009
Văzând Referatul de aprobare nr. I.B. 8.454/2009 al
Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din
cadrul Ministerului Sănătăţii şi nr. I.P. 4.462/2009 al Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate,
având în vedere:
- titlul II din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 19/2009 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 2009,
în temeiul prevederilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 7 alin. (4)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 211 şi 211 bis din 1 aprilie 2009, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. In anexa nr. 1 secţiunea A, la articolul 1
punctul I „Programele naţionale privind bolile transmisibile" subpunctul 2
„Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV/SIDA, tuberculoză,
infecţii cu transmitere sexuală şi alte boli transmisibile prioritare)",
după subpunctul 2.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 2.5, cu următorul
cuprins:
„2.5. Subprogramul naţional de intervenţie în pandemia
de gripă;".
2. In anexa nr. 1 secţiunea A, articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Pentru realizarea unor obiective şi
activităţi cuprinse în programele naţionale de sănătate, Ministerul Sănătăţii
încheie contracte de servicii pentru depozitarea, conservarea şi eliberarea
produselor achiziţionate prin licitaţii la nivel naţional, a produselor primite
ca donaţie/sponsorizare, precum şi a produselor necesare profilaxiei şi
tratamentului infecţiei umane cu noul virus gripal A/H1/N1, prin negociere cu
Compania Naţională «Unifarm» - S.A., cu respectarea obiectului de activitate al
acesteia prevăzut în statutul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 892/1998
privind înfiinţarea Companiei Naţionale «UNIFARM» - S.A.
(2) Pentru asigurarea stocurilor de vaccin pandemic
necesare pentru prevenirea îmbolnăvirilor în masă determinate de pandemia de
gripă, Ministerul Sănătăţii încheie contract de prestări servicii cu Institutul
Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie «Cantacuzino» pentru
finanţarea cheltuielilor ocazionate de producerea vaccinului pandemic.
(3) Pentru realizarea unor obiective şi activităţi
cuprinse în programele naţionale de sănătate, unităţile sanitare cu paturi
transferate către autorităţile administraţiei publice locale încheie contracte
de prestări servicii cu direcţiile de sănătate publică, utilizând sume din
bugetul Ministerului Sănătăţii alocate acestor instituţii publice pentru
cheltuieli materiale - bunuri şi servicii; modelul contractului de prestări
servicii se va aproba prin ordin al ministrului sănătăţii."
3. In anexa nr. 1 secţiunea A, la articolul 20
alineatul (1), litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,k) analizează modul de derulare a programului
naţional de sănătate cu scop curativ finanţat din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, pe baza indicatorilor specifici, datelor
şi analizelor trimestriale transmise de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, în primele 20 de zile ale lunii următoare încheierii trimestrului."
4. In anexa nr. 1 secţiunea A, la articolul 21,
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) transmit Direcţiei generale de sănătate publică,
asistenţă medicală şi programe, în primele 20 de zile calendaristice ale lunii
curente pentru luna precedentă, respectiv în primele 20 de zile calendaristice
după încheierea trimestrului pentru care se face raportarea, indicatorii
prevăzuţi în cadrul programelor naţionale de sănătate, centralizaţi în
conformitate cu prevederile lit. a);".
5. In anexa nr. 1 secţiunea A, la articolul 22,
litera I) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,l) să transmită lunar Direcţiei generale buget şi
credite externe, în primele 20 de zile calendaristice ale lunii curente pentru
luna precedentă, execuţia bugetară a bugetului aprobat pentru programele
naţionale de sănătate derulate;".
6. In anexa nr. 1 secţiunea B, la articolul 4,
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) asigurarea serviciilor de supleere renală,
inclusiv medicamente şi materiale sanitare specifice, investigaţii medicale
paraclinice specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi
de la şi la domiciliul pacienţilor şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor."
7. In anexa nr. 1 secţiunea B, articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Sumele aferente programelor naţionale de
sănătate pentru care achiziţia medicamentelor şi/sau materialelor sanitare nu
se realizează prin licitaţie publică deschisă organizată la nivel naţional,
precum şi sumele aferente programelor naţionale de sănătate pentru care
achiziţia medicamentelor şi/sau materialelor sanitare se realizează prin
licitaţie publică deschisă organizată la nivel naţional până la finalizarea
procedurii de achiziţie publică deschisă se alocă unităţilor sanitare în baza
contractelor încheiate, distinct, între casele de asigurări de sănătate şi
unităţile sanitare prin care se derulează programele, precum şi între Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate şi furnizorii de servicii medicale de
dializă, respectiv centrele-pilot şi/sau alţi furnizori privaţi de astfel de
servicii medicale, autorizaţi şi evaluaţi."
8. In anexa nr. 1 secţiunea B, articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Sumele aferente programelor sunt cuprinse
în contractele încheiate, distinct, între casele de asigurări de sănătate şi
unităţile sanitare/farmaciile cu circuit deschis prin care se derulează
programele, între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi furnizorii de
servicii medicale de dializă, respectiv centrele-pilot şi/sau alţi furnizori
privaţi de servicii medicale de dializă, autorizaţi de Ministerul Sănătăţii pentru
servicii de hemodializă: hemodializă convenţională sau hemodiafiltrare
intermitentă on-line şi pentru servicii de dializă peritoneală: continuă sau
automată, precum şi între casele de asigurări de sănătate şi ofertanţii
desemnaţi câştigători ai procedurilor de achiziţie publică organizate la nivel
naţional, în condiţiile legii."
9. In anexa nr. 1 secţiunea B, articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Contractele încheiate între Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate şi furnizorii de servicii medicale de dializă,
respectiv centrele-pilot şi/sau alţi furnizori privaţi de astfel de servicii
medicale, autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii, se realizează în limita
numărului de bolnavi prevăzut în Programul naţional de supleere a funcţiei
renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică şi a fondurilor aprobate cu
această destinaţie prin buget pentru anul 2009. In situaţia în care o unitate
sanitară este inclusă în program pe parcursul derulării acestuia, contractul cu
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate se poate încheia numai prin preluarea
bolnavilor existenţi în program de la alte unităţi sanitare."
10. In anexa nr. 1 secţiunea B, articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - Decontarea serviciilor de hemodializă
convenţională, hemodiafiltrare intermitentă on-line, dializă peritoneală
continuă şi dializă peritoneală automată în sistem ambulatoriu, furnizate de
unităţile sanitare care derulează Programul naţional de supleere a funcţiei
renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică, cuprinse în anexa nr. 2 lit.
B pct. 10, se realizează în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 560/2009 pentru aprobarea Normelor
privind condiţiile şi modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi
dializă peritoneală în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat, câştigători ai
licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot şi alţi furnizori privaţi de
servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală, autorizaţi şi evaluaţi
în condiţiile legii, la un tarif de 472 lei pentru şedinţa de hemodializă
convenţională, la un tarif/şedinţă de hemodiafiltrare intermitentă on-line de
536 lei, la tariful de 50.800 lei/an pentru un bolnav cu dializă peritoneală
continuă şi la tariful de 63.500 lei/an pentru un bolnav cu dializă peritoneală
automată. Contractarea cu furnizorii privaţi de servicii de medicale de
hemodializă şi dializă peritoneală, autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii,
se realizează pe baza modelului de contract încheiat de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate cu centrele-pilot, aprobat prin ordin al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate."
11. In anexa nr. 1 secţiunea B, articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - Unităţile sanitare prin care se derulează
programe în baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate
prezintă acestora, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare,
indicatorii specifici programelor realizaţi în luna anterioară şi documente
justificative cu privire la sumele achitate, conform copiei ordinului de plată
(cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice aprovizionate pentru luna
precedentă, cererea justificativă, însoţită de copia de pe factura emisă de
furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice
aprovizionării pentru luna în curs, precum şi prescripţiile medicale în baza
cărora s-au eliberat medicamentele specifice pentru tratamentul în
ambulatoriu."
12. In anexa nr. 1 secţiunea B, la articolul 32,
litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) transmit caselor de asigurări de sănătate raportări
lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale, în primele 10
zile lucrătoare ale lunii următoare încheierii perioadei pentru care se face
raportarea, cuprinzând indicatorii fizici şi de eficienţă, precum şi valoarea
medicamentelor şi a materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, valoarea serviciilor de supleere renală, corespunzătoare
programelor finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate;".
13. In anexa nr. 1 secţiunea B, la articolul 33,
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) raportează Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, în
primele 15 zile lucrătoare ale lunii următoare perioadei pentru care se face
raportarea, sumele alocate de acestea pentru fiecare program de sănătate,
sumele utilizate de unităţile sanitare şi farmaciile cu circuit deschis care
derulează programe, precum şi indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi,
conform machetelor prevăzute la art. 9;".
14. In anexa nr. 1 secţiunea B, la articolul 34,
litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) transmite trimestrial, în primele 20 de zile
lucrătoare ale lunii următoare încheierii trimestrului, Direcţiei generale de
sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului
Sănătăţii indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi pentru fiecare program
de sănătate de evaluare, profilactic şi cu scop curativ;".
15. In anexa nr. 2, la litera A „Programe naţionale
de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ finanţate din bugetul
Ministerului Sănătăţii", tabelul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Mii
lei
Denumire program
|
Buget de stat
|
Venituri proprii
|
Buget total
|
din care: transfer FNUASS
|
I. PROGRAMELE NAŢIONALE PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
67.922 67.922
|
251.344 251.344
|
319.266 319.266
|
|
II. PROGRAMELE NAŢIONALE PRIVIND BOLILE NETRANSMISIBILE, din
care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
298.547 298.547
|
598.481 598.481
|
897.028 897.028
|
741.319 741.319
|
III. PROGRAMUL NAŢIONAL DE DEPISTARE PRECOCE ACTIVĂ A
AFECŢIUNILOR ONCOLOGICE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
0
0
|
55.966 55.966
|
55.966 55.966
|
54.134 54.134
|
IV PROGRAMUL NAŢIONAL DE PROMOVARE A SĂNĂTĂŢII Şl EDUCAŢIE PENTRU
SANATATE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
10.607 10.607
|
0
0
|
10.607 10.607
|
|
V PROGRAMUL NAŢIONAL DE SĂNĂTATE A FEMEII Şl COPILULUI, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
26.405 26.405
|
8.277
8.277
|
34.682 34.682
|
|
VI. PROGRAM NAŢIONAL DE ADMINISTRAŢIE SANITARĂ, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
200
200
|
2.300
2.300
|
2.500
2.500
|
|
VII. PROGRAMUL NAŢIONAL DE TRATAMENT ÎN STRĂINĂTATE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
19.036 19.036
|
|
19.036 19.036
|
|
VIII. PROGRAMUL PENTRU COMPENSAREA CU 90% A PRETULUI DE
REFERINŢĂ AL MEDICAMENTELOR, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
0
0
|
75.000 75.000
|
75.000 75.000
|
75.000 75.000
|
IX. PROGRAMUL NAŢIONAL DE ASISTENŢĂ MEDICALĂ COMUNITARĂ Şl
ACŢIUNI PENTRU SANATATE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
20.951 21.951
|
820
820
|
21.771 21.771
|
|
X. PROGRAMUL NAŢIONAL PRIVIND EVALUAREA STĂRII DE SĂNĂTATE A
POPULAŢIEI ÎN ASISTENTA MEDICALA PRIMARA, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
0
0
|
12.523 12.523
|
12.523 12.523
|
12.523 12.523
|
DATORII 2008
|
19.490
|
|
19.490
|
|
TOTAL PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE, din care:
Credite de angajament
Credite bugetare
|
463.158 463.158
|
1.004.711 1.004.711
|
1.467.869 1.467.869
|
882.976 882.976"
|
16. In anexa nr. 2 litera A titlul I „Programele
naţionale privind bolile transmisibile" punctul 1 „Programul naţional de
imunizare (PNI)", la litera d), după subpunctul 10 se introduce un nou
subpunct, subpunctul 11, cu următorul cuprins:
„11. pentru desfăşurarea campaniilor de vaccinare
şcolare, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti încheie
contracte de prestări servicii cu unităţile sau instituţiile aflate în
subordinea autorităţilor publice locale."
17. In anexa nr. 2 litera A titlul I, la punctul 1,
partea introductivă a literei e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) Activităţi desfăşurate de furnizorii de servicii
medicale de la nivelul asistenţei medicale primare şi maternităţi, din sistemul
public şi privat:".
18. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 2
„Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV, tuberculoză, infecţii
cu transmitere sexuală şi alte boli transmisibile prioritare)", la
subpunctul 2.2 „Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV",
după subtitlul „Unităţi care derulează subprogramul" se introduce un nou
subtitlu, „Natura cheltuielilor", cu următorul cuprins:
„Natura cheltuielilor:
Capitolul «Bunuri şi servicii»:
- teste HIV rapide şi ELISA, eprubete, vacuumtainere cu
ace, criotuburi, vată, alcool sanitar, mănuşi, recipiente pentru colectare
seringi şi ace folosite, recipiente pentru depozitare - transport de probe,
substanţe dezinfectante, consumabile şi dotări cu mică valoare pentru sistemul
informaţional şi informatic, servicii de întreţinere şi exploatare dotări
pentru comunicare-informare, prestări servicii tipografie pentru editare şi
tipărire de ghiduri şi buletine informative, prestări servicii pentru
organizare instruiri metodologice şi cursuri de scurtă durată, plata pentru
examenele de confirmare în laboratoarele de referinţă (Institutul
«Cantacuzino», INBI «Matei Balş»)."
19. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 2
subpunctul 2.3 „Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei",
la litera d), după subpunctul 6 se introduce un nou subpunct, subpunctul 7, cu
următorul cuprins:
„7. asigură şi distribuie maternităţilor din sistemul
public şi privat necesarul de seringi pentru vaccinul BCG ( vaccin de tip
Calmette Guerrin)."
20. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 2, la
subpunctul 2.3, subtitlul „Natura cheltuielilor" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Natura cheltuielilor:
Capitolul «Bunuri şi servicii» şi capitolul
«Transferuri»: - PPD, seringi de unică utilizare cu ac, vată, alcool sanitar,
mănuşi, recipiente pentru colectare seringi folosite.
• medicamente pentru chimioprofilaxie, filme
radiologice, soluţie revelator, tipărire formulare tipizate şi materiale
informative pentru instruiri metodologice, reactivi, dezinfectanţi, materiale
de protecţie, combustibil, consumabile, reactivi şi soluţii pentru laboratorul
de bacteriologie (pentru examen microscopic, cultura - medii solide şi lichide
pentru diagnostic precoce şi antibiograme pentru medicamente de linia I şi a
II-a pentru decelare a cazurilor de chimiorezistenţă), materiale necesare
pentru metode de detecţie rapidă a infecţiei cu Mycobacterium tuberculosis (teste
de tip IGRA- Quantiferon Gold) etc;
• cheltuieli derivate din procurarea de materiale
necesare prevenirii transmiterii infecţiilor (materiale de protecţie,
dezinfectanţi, detergenţi, măşti, mănuşi, mică aparatură etc);
• cheltuieli derivate din folosirea şi întreţinerea
mijloacelor de transport special destinate efectuării activităţilor în cadrul
programului (transport contact, suspecţi, materiale biologice, medicamente în
mediul rural, medici în cadrul programului de supervizare-combustibili,
asigurări auto, revizii tehnice etc);
• cheltuieli rezultate din funcţionarea Unităţii
Centrale de Coordonare a Programului şi din activităţi de monitorizare a
derulării programului (cheltuieli de transport, delegaţii, procurare sau
editare materiale de educaţie sanitară);
• cheltuieli rezultate din activităţi în cadrul
programului de IEC (informare, educare, comunicare) - materiale sanitare
educative, birotică, consumabile etc;
• cheltuieli rezultate din activităţi de formare a
personalului, dezvoltarea resurselor umane (participare la cursuri de
perfecţionare, simpozioane, mese rotunde);
• identificarea prevalentei TB - HIV: testarea HIV a
bolnavilor cu TB (teste HIV pentru bolnavii de TB);
• cheltuieli de personal aferente personalului
încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, determinată
sau cu timp parţial de muncă, potrivit legii, pentru activităţi prevăzute în
cadrul programului."
21. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 2,
după subpunctul 2.4 „Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu
transmitere sexuală" se introduce un nou subpunct, subpunctul 2.5, cu
următorul cuprins:
„2.5. Subprogramul naţional de intervenţie în pandemia
de gripă
Coordonare tehnică: Direcţia
generală de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe
Obiective: Asigurarea
stocurilor de medicamente, vaccin pandemic, substanţe dezinfectante şi măşti de
protecţie în scopul reducerii impactului pandemiei cu noul subtip A/H1N1
Activităţi:
a) Activităţi derulate la nivelul Ministerului
Sănătăţii:
- achiziţionarea, depozitarea şi distribuirea
produselor (medicamente antivirale, vaccinuri, seruri) necesare prevenirii
îmbolnăvirilor în masă determinate de epidemii şi pandemii;
- finanţarea producţiei de vaccin gripal cu tulpina
pandemică, pe baza unui contract de prestări servicii încheiat cu Institutul
Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie
«Cantacuzino»;
- eliberarea medicamentelor antivirale şi a vaccinului
gripal cu tulpina pandemică se va realiza prin ordin al ministrului sănătăţii,
emis la propunerea Comitetului de coordonare al Ministerului Sănătăţii
fundamentată pe baza necesarului transmis de ISP Bucureşti şi INBI «Matei
Balş».
b) Activităţi derulate la nivelul Institutului de
Sănătate Publică Bucureşti:
- achiziţionarea, depozitarea şi distribuirea
produselor de substanţe dezinfectante şi măşti de protecţie pentru personalul
medical şi personalul din serviciile publice care are contact apropiat cu un
număr mare de persoane;
- fundamentarea repartiţiilor pentru medicamente
antivirale, vaccinuri, dezinfectante şi echipamente de protecţie personală şi
transmiterea DGSPAMP din cadrul Ministerului Sănătăţii în vederea elaborării
ordinului de distribuire către beneficiarii finali;
- coordonarea activităţilor de vaccinare a persoanelor
eligibile, monitorizarea reacţiilor adverse postvaccinare indezirabile (RAPI)
şi raportarea către Ministerul Sănătăţii a gradului de acoperire vaccinală.
c) Activităţi derulate la nivelul Institutului
Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie
«Cantacuzino»:
- asigurarea diagnosticului microbiologic sau
confirmarea diagnosticului etiologic pentru gripa A/H1N1;
- asigurarea producţiei de vaccin pandemic şi livrarea
către Ministerul Sănătăţii, până la data de 15 decembrie 2009, pe baza
contractului de prestări servicii;
- respectarea termenelor de îndeplinire şi raportarea
fazelor procesului de producţie a vaccinului pandemic către Ministerul
Sănătăţii, cu fundamentarea cheltuielilor aferente fiecărei faze de producţie;
d) Activităţi derulate la nivelul reţelei de boli
infecţioase:
d1) Institutul Naţional de Boli Infecţioase «Matei
Balş»:
- coordonarea reţelei de boli infecţioase pentru
asigurarea managementului cazurilor suspecte sau confirmate de gripă A/H1N1;
- solicitarea către Ministerul Sănătăţii a eliberării
de medicamente antivirale, măşti de protecţie şi substanţe dezinfectante în
funcţie de necesarul unităţilor sanitare din reţeaua de boli infecţioase;
- administrarea medicamentelor antivirale şi
raportarea către DGSPAMP din cadrul Ministerului Sănătăţii şi ANM a reacţiilor
adverse asociate cu administrarea acestora.
d2) Unităţile sanitare cu paturi din reţeaua de boli
infecţioase:
- asigurarea managementului de caz pentru pacienţii
suspecţi sau confirmaţi de gripă A/H1N1;
- administrarea medicamentelor antivirale şi
raportarea către Institutul Naţional de Boli Infecţioase «Matei Balş» a
reacţiilor adverse asociate cu administrarea acestora.
e) Activităţi derulate la nivelul
serviciilor/birourilor de epidemiologie din direcţiile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti:
- asigurarea preluării şi, după caz, a transportului
vaccinurilor, medicamentelor antivirale, echipamentelor de protecţie personală
şi substanţelor dezinfectante de la nivelul depozitului central, depozitarea şi
distribuţia acestor produse către furnizorii de servicii medicale;
- organizarea şi coordonarea activităţilor de vaccinare
a persoanelor eligibile la nivel judeţean.
Indicatori de evaluare:
a) Indicatori fizici:
- număr doze de vaccin pandemic achiziţionate
centralizat* - 5.000.000 doze
- număr cutii de medicamente antivirale achiziţionate
centralizat* - 1.375.000 cutii
- cantitatea de substanţe dezinfectante achiziţionată
(litri)** - 500.000
- număr de măşti de protecţie** - 2.000.000 (FFP2)
- număr de măşti de protecţie** - 40.000.000 (FFP1)
b) Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/doză vaccin pandemic achiziţionat
centralizat* = 4,22 lei
- cost mediu/cutie medicament antiviral achiziţionat
centralizat* = 57,45 lei
- cost mediu/litru substanţe dezinfectante achiziţionat
= 20,23 lei
- cost mediu/mască de protecţie achiziţionată = 0,48
lei
c) Indicatori de rezultate - anual:
- gradul de acoperire vaccinală = 35%
Unităţi care derulează programul:
- Ministerul Sănătăţii - Direcţia generală de sănătate
publică, asistenţă medicală şi programe
- Institutul de Sănătate Publică Bucureşti
- direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti
- Institutul Naţional de Boli Infecţioase «Matei Balş»
- Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie şi Imunologie «Cantacuzino»
- cabinete de medicină de familie, cabinetele medicale
din unităţile de învăţământ, maternităţi
- unităţi sanitare cu paturi
- Natura cheltuielilor:
• capitolul «bunuri şi servicii»: medicamente
antivirale, vaccin pandemic, seruri, echipamente de protecţie personală şi
substanţe dezinfectante
• servicii: plata producţiei de vaccin gripal cu
tulpina pandemică."
22. In anexa nr. 2 litera A titlul I, la punctul 3
„Programul naţional de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale
(IN)", după subtitlul „Unităţile care derulează programul" se
introduce un nou subtitlu, „Natura cheltuielilor", cu următorul cuprins:
„Natura cheltuielilor:
Capitolul «Bunuri şi servicii»: plăci Petri, reactivi
medii de cultură, tampoane, eprubete, vacutainere cu ace, criotuburi, vată,
alcool sanitar, echipamente de unică utilizare pentru personal (halate, măşti,
mănuşi etc), recipiente pentru colectare deşeuri cu potenţial infecţios, precum
şi deşeuri tăietoare înţepătoare, recipiente de transport probe, dezinfectanţi
şi produse de curăţenie, consumabile şi dotări cu mică valoare pentru sistemul
informaţional şi informatic, servicii de întreţinere, exploatare dotări pentru
comunicare-informare, elaborare materiale tipărite, ghiduri, prestări servicii,
organizare instruiri metodologice şi cursuri scurtă durată, prestări servicii
tipografie pentru editare şi tipărire ghiduri, materiale informative,
deplasări, plata serviciilor efectuate de către laboratoarele de referinţă,
confirmarea diagnosticului etiologic şi antibioticorezistenţei efectuate de
către laboratoarele de referinţă, controlul extern al calităţii, precum şi
studii care aduc argumente necesare fundamentării derulării programului."
23. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 4
„Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de
viaţă şi muncă" litera A „Acţiuni derulate la nivelul institutelor de
sănătate publică Bucureşti, Cluj, laşi, Timişoara şi a centrelor de sănătate
publică Târgu Mureş şi Sibiu", la obiectivul 3, după subpunctul 3.1.9 se
introduce un nou subpunct, subpunctul 3.1.10, cu următorul cuprins:
„3.1.10. Protejarea sănătăţii şi prevenirea
îmbolnăvirilor prin reducerea consumului de sare - evaluarea concentraţiei de
sare din produsele alimentare".
24. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 4
litera B „Activităţi derulate la nivelul Direcţiilor de Sănătate Publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti", la obiectivul 2, după subpunctul
2.5 se introduce un nou subpunct, subpunctul 2.6, cu următorul cuprins:
„2.6. Asigurarea participării la instruiri periodice a
personalului din cadrul direcţiilor de sănătate publică".
25. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 4
litera B, la obiectivul 3, după subpunctul 3.10 se introduc două noi subpuncte,
subpunctele 3.11 şi 3.12, cu următorul cuprins:
„3.11. Cunoaşterea stării de nutriţie a populaţiei
3.12. Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor
prin reducerea consumului de sare - evaluarea concentraţiei de sare din
produsele alimentare".
26. In anexa nr. 2 litera A titlul I punctul 4, după
subtitlul „Unităţi care derulează programul" se introduce un nou subtitlu,
„Natura cheltuielilor", cu următorul cuprins:
„Natura cheltuielilor:
Capitolul «Bunuri şi servicii»: furnituri de birou,
materiale pentru curăţenie, materiale şi prestări de servicii cu caracter
funcţional - tipărire sinteze şi rapoarte, ghiduri, multiplicare materiale,
diseminare materiale, contracte măsurători, achiziţionare date meteorologice,
achiziţionare de date statistice, alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi
funcţionare - service echipamente de laborator (apă, radiaţii, chimie alimentară,
pneumologie), reparaţii aparatură, achiziţionare piese, materiale sanitare,
reactivi, dezinfectanţi, uniforme şi echipament - halate şi echipamente de
protecţie speciale radiaţii, deplasări interne, materiale de laborator, cărţi,
publicaţii şi materiale documentare - STAS, documentaţie specifică, norme,
consultanţă şi expertiză, pregătire profesională, studii şi cercetări."
27. In anexa nr. 2 litera A titlul II „Programele
naţionale privind bolile netransmisibile" punctul 5 „Programul naţional de
transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană", subtitlul
„Unităţi care derulează programul" se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Unităţi care derulează programul:
• Institutul de Boli Cardiovasculare şi Transplant
Cardiac Târgu Mureş, Laboratorul clinic de imunologie transplant;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş,
Secţia clinică de hematologie şi transplant celule stern, Clinica ATI, Secţia
clinică de ortopedie - traumatologie nr. 1, coordonare transplant;
• Institutul Clinic Fundeni - Centrul de Chirurgie
Urologică şi Transplant Renal, Centrul de Hematologie şi Transplant Medular,
Clinica ATI, Laboratorul de diagnostic, biologie moleculară, imunologie HLA şi
virusologie;
* Se raportează de MS.
** Se raportează de ISP Bucureşti.
• Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti - Secţia de
chirurgie cardiovasculară, Clinica ATI, Secţia clinică de chirurgie plastică -
microchirurgie reconstructivă;
• Serviciul de Ambulanţă al Municipiului Bucureşti -
coordonare transplant;
• Spitalul Clinic de Urgenţă «Bagdasar-Arseni»
Bucureşti, Secţia ATI, Secţia clinică de chirurgie plastică - microchirurgie
reconstructivă;
• Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii «Grigore
Alexandrescu» Bucureşti, Secţia clinică de chirurgie plastică - microchirurgie reconstructivă;
• Spitalul Clinic de Urgenţă de Chirurgie Plastică,
Reparatorie şi Arsuri Bucureşti - Clinica de chirurgie plastică -
microchirurgie reconstructivă I arşi;
• Spitalul Clinic Colentina - Secţia de ortopedie -
traumatologie;
• Spitalul Clinic de Ortopedie - Traumatologie şi TBC
Osteoarticular «Foişor» Bucureşti;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă nr. 1
Cluj-Napoca, Secţia ATI;
• Spitalul Clinic de Recuperare Cluj - Secţia clinică
de chirurgie plastică - microchirurgie reconstructivă;
• Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii «Louis
Ţurcanu» Timişoara;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă nr. 1 Timişoara -
Centrul Regional de Imunologie şi Transplant, Clinica ATI, Centrul de
Hemodializă şi Transplant Renal, Coordonare Transplant, Secţia clinică de
chirurgie plastică - microchirurgie reconstructivă - Casa Austria;
• Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal
Cluj-Napoca, Laboratorul clinic de analize medicale şi imunologie, coordonare
transplant;
• Spitalul Clinic Judeţean Constanţa, Clinica
chirurgie, coordonare transplant, Clinica ATI, Secţia clinică de chirurgie
plastică - microchirurgie reconstructivă;
• Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Spiridon» laşi,
Laboratorul de imunologie şi genetică, Clinica ATI, coordonare transplant;
• Spitalul Clinic «CI. Parhon» laşi, Clinica urologie;
• Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională
«Prof. Dr. C.T. Nicolau» Bucureşti;
• Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia, Secţia ATI;
• Spitalul Judeţean de Urgenţă Bistriţa, Secţia ATI;
• Institutul Naţional de Neurologie şi Boli
Neurovasculare Bucureşti, Secţia ATI;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă nr. 1 Craiova,
Secţia ATI, coordonare transplant;
• Spitalul Judeţean de Urgenţă Braşov, Secţia ATI,
coordonare transplant;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea, Secţia
ATI, coordonare transplant;
• Institutul Clinic de Boli Digestive şi Transplant
Hepatic Fundeni (în condiţiile îndeplinirii prevederilor legale referitoare la
autorizarea şi acreditarea unităţilor sanitare publice pentru efectuarea
prelevării şi transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine
umană)."
28. In anexa nr. 2 litera A titlul II punctul 6
„Programul naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă
performanţă", la subpunctul 6.3 „Subprogramul de utilizare a suturilor
mecanice în chirurgia generală", subtitlul „Unităţile care derulează
subprogramul" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Unităţi care derulează subprogramul:
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti;
- Institutul Clinic Fundeni Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Pantelimon»
Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă «Bagdasar-Arseni»
Bucureşti."
29. In anexa nr. 2 litera A titlul II punctul 6, la
subpunctul 6.4 „Subprogram de utilizare a plaselor sintetice în chirurgia
parietală abdominală deschisă şi laparoscopică", subtitlul „Unităţile care
derulează subprogramul" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Unităţi care derulează subprogramul:
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti;
- Institutul Clinic Fundeni Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Pantelimon»
Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă «Bagdasar-Arseni»
Bucureşti."
30. In anexa nr. 2 litera A titlul II punctul 8
„Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis
sever", la subpunctul 2 „Boli neurologice degenerative/
inflamatorii", subtitlul „Unităţi prin care se derulează" se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Unităţi prin care se derulează programul:
- Secţii/compartimente de specialitate neurologie din:
• Institutul Naţional de Neurologie şi Boli
Neurovasculare Bucureşti;
• Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti;
• Institutul Clinic Fundeni;
• Spitalul Clinic de Urgenţă «Prof. Dr. N. Oblu» laşi;
• Spitalul de Recuperare laşi;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu
Mureş."
31. In anexa nr. 2 litera A titlul II punctul 8, la
subpunctul 3 „Miastenia gravis", subtitlul „Unităţi prin care se
derulează" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Unităţi prin care se derulează programul:
- Secţii/compartimente de specialitate neurologie din:
• Institutul Naţional de Neurologie şi Boli
Neurovasculare Bucureşti;
• Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti;
• Institutul Clinic Fundeni Bucureşti;
• Spitalul Clinic de Urgenţă «Prof. Dr. N. Oblu» laşi;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca;
• Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu
Mureş."
32. In anexa nr. 2 litera A titlul IV „Programul
naţional de promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate", la punctul
4 „Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun",
subtitlul „Indicatori de evaluare" se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Indicatori de evaluare:
a) indicatori fizici:
- număr total de persoane care au beneficiat de
asistenţă în vederea renunţării la fumat: 25.000;
- număr total de persoane care au beneficiat de
tratament medicamentos în vederea renunţării la fumat: 23.000;
- număr total de persoane care apelează linia
telefonică gratuită: 2.000;
- număr total de studii: 2;
b) indicatori de eficienţă:
- cost mediu/persoană care a beneficiat de asistenţă
în vederea renunţării la fumat: 320 lei/persoană;
- cost mediu/studiu de evaluare: 100.000 lei;".
33. In anexa nr. 2, la litera B „Programe naţionale
de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ finanţate din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări de sănătate", tabelul se modifică şi
va avea următorul cuprins:
Mii lei
Denumire program
|
Program an 2009, din care:
|
Transferuri
din bugetul
Ministerului
Sănătăţii
|
I. programul naţional cu scop curativ, din care:
|
2.114.560
|
736.819
|
Programul naţional de boli transmisibile, din care:
|
155.000
|
0
|
- Subprogramul de tratament şi monitorizare a persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere
|
140.071
|
0
|
- Subprogramul de tratament al bolnavilor cu tuberculoză
|
14.929
|
0
|
Programul naţional de boli cardiovasculare
|
51.500
|
1.500
|
Programul naţional de oncologie
|
717.210
|
264.110
|
Programul naţional de boli neurologice
|
72.028
|
6.587
|
Programul naţional de diabet zaharat
|
400.408
|
382.408
|
Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi
sepsis sever
|
30.791
|
30.791
|
Programul naţional de boli endocrine
|
5.610
|
0
|
Programul naţional de ortopedie
|
33.200
|
0
|
Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de
origine umană
|
55.913
|
51.423
|
Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică
|
592.900
|
0
|
II. PROGRAMUL NAŢIONAL PRIVIND EVALUAREA STĂRII DE SĂNĂTATE A
POPULAŢIEI ÎN ASISTENŢA MEDICALĂ PRIMARĂ
|
12.523
|
12.523
|
III. PROGRAMELE NAŢIONALE DE SĂNĂTATE PROFILACTICE
|
58.634
|
58.634
|
1. Programul naţional de prevenţie a bolilor cardiovasculare:
|
4.500
|
4.500
|
1.1. Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovasculari
|
4.500
|
4.500
|
2. Programul naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor
oncologice, din care:
|
54.134
|
54.134
|
2.1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a
cancerului de col uterin
|
53.134
|
53.134
|
2.2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a
cancerului mamar
|
1.000
|
1.000
|
IV PROGRAMUL PENTRU COMPENSAREA CU 90% A PREŢULUI DE REFERINŢĂ AL
MEDICAMENTELOR
|
75.000
|
75.000
|
TOTAL
|
2.260.717
|
882.976
|
Sumele prevăzute la «Programul pentru compensarea cu
90% a preţului de referinţă al medicamentelor» şi la «Programele naţionale de
sănătate profilactice» sunt cuprinse în Legea bugetului de stat la anexa nr.
10/06 «Program naţional privind asigurarea serviciilor medicale, medicamentelor
şi dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de sănătate»."
34. In anexa nr. 2 litera B punctul 2 „Programul
naţional de boli cardiovasculare", la subtitlul „Unităţi care derulează
programul", litera a) se completează cu o liniuţă cu următorul cuprins:
„- Clinicile ICCO Braşov".
35. In anexa nr. 2 litera B punctul 2 „Programul
naţional de boli cardiovasculare", la subtitlul „Unităţi care derulează
programul", litera c) se completează cu o liniuţă cu următorul cuprins:
„- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa".
36. In anexa nr. 2 litera B punctul 2, la subtitlul
„Unităţi care derulează programul", litera d) se completează cu o liniuţă
cu următorul cuprins:
„- Clinicile ICCO Braşov".
37. In anexa nr. 2 litera B punctul 4 „Programul
naţional de boli neurologice", la litera a) „Subprogramul de tratament al
sclerozei multiple", subtitlul „Activităţi" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Activităţi:
- asigurarea prin farmaciile cu circuit închis a
tratamentului cu interferon beta 1a, interferon beta 1b, glatiramer acetat,
natalizumab pentru bolnavii cu scleroză multiplă.
Eliberarea medicamentelor specifice se face în baza
prescripţiilor medicale conform Registrului de tratament al bolnavilor cu
scleroză multiplă."
38. In anexa nr. 2 litera B punctul 9 „Programul
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană", la
subtitlul „Unităţi care derulează programul", subpunctul 2 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„2. Tratamentul recidivei hepatitei cronice la
pacienţii cu transplant hepatic
- Institutul Clinic de Boli Digestive şi Transplant
Hepatic Fundeni".
39. In anexa nr. 2 litera B, la punctul 10
„Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă
renală cronică", subtitlul „Activităţi" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Activităţi:
- asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv
medicamente şi materiale sanitare specifice, investigaţii medicale paraclinice
specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de la şi la
domiciliul pacienţilor, transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor."
40. In anexa nr. 2 litera B punctul 10, subtitlurile
„Indicatori de evaluare" şi „Natura cheltuielilor subprogramului" se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Indicatori de evaluare:
a) indicatori fizici:
- numărul total de bolnavi trataţi prin dializă -
8.672, din care:
- 7.200 prin hemodializă, din care:
• hemodializă convenţională 6.700
• hemodiafiltrare intermitentă on-line 500
- 1.472 prin dializă peritoneală, din care:
• dializă peritoneală continuă 1.362
• dializă peritoneală automată 110
b) indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat prin hemodializă
convenţională/lună - 5.978,67 lei
- cost mediu/bolnav tratat prin hemodiafiltrare
intermitentă on-line/lună -6.789,33 lei
- cost mediu/bolnav tratat prin dializă peritoneală
continuă/lună - 4.233,33 lei
- cost mediu/bolnav tratat prin dializă peritoneală
automată/ lună -5.291,66 lei
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru servicii de supleere renală,
inclusiv medicamente specifice [agenţi stimulatori ai eritropoiezei (epoetin,
darbepoetin), preparate de fier, heparine fracţionate sau nefracţionate,
chelatori ai fosfaţilor (sevelamerum), agonişti ai receptorilor vitaminei D
(alfa calcidol, calcitriol, paricalcitol), calcimimetice (cinacalcet)],
materiale sanitare specifice, investigaţii de laborator, precum şi transportul
nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de la şi la domiciliul pacienţilor,
transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei
peritoneale la domiciliul pacienţilor."
41. In anexa nr. 3A, la articolul 5, punctul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„10. să raporteze casei de asigurări de sănătate, în
primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare încheierii perioadei pentru care
se face raportarea, evidenţa nominală şi în baza codurilor numerice personale
pentru bolnavii trataţi în cadrul programelor/subprogramelor."
42. In anexa nr. 3A, articolul 7 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ART. 7
Unitatea sanitară prezintă în primele 10 zile
lucrătoare ale lunii curente decontul pentru luna precedentă, cuprinzând
numărul de bolnavi trataţi, valoarea medicamentelor şi materialelor sanitare
consumate pentru tratamentul bolnavilor, costul mediu pe bolnav, sumele
achitate conform ordinului de plată (cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat
contravaloarea facturii pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare
specifice procurate în luna precedentă, precum şi cererea justificativă,
însoţită de copia facturii emise de furnizor pentru medicamentele şi/sau
materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs."
43. Titlul anexei nr. 3B se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„CONTRACT
pentru furnizare de servicii de dializă în cadrul
«Programului naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă
renală cronică»"
44. In anexa nr. 3B, articolul 1 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ART. 1
(1) Obiectul prezentului contract îl constituie
furnizarea de servicii de dializă în cadrul «Programului naţional de supleere a
funcţiei renale la bolnavii cu insuficientă renală cronică» în anul 2009...
(Se completează, după caz, cu hemodializă
convenţională, hemodiafiltrare intermitentă on-line, dializă peritoneală
continuă şi dializă peritoneală automată, conform Hotărârii Guvernului nr.
367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale în anul 2009, cu modificările
şi completările ulterioare, şi Ordinului ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru
aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale în anul 2009,
cu modificările şi completările ulterioare.)
(2) Serviciile de dializă cuprind:
- serviciul de hemodializă convenţională şi
hemodiafiltrarea intermitentă on-line: medicamente şi materiale sanitare
specifice, investigaţii de laborator, toate cheltuielile necesare realizării
serviciului medical de hemodializă şi transportului nemedicalizat al bolnavilor
de la domiciliul bolnavilor la unitatea sanitară şi retur, excepţie făcând
copiii cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani şi persoanele peste 18 ani cu nanism,
care nu pot fi preluate în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării
dializei în unităţile sanitare situate în alt judeţ decât cel de domiciliu al
persoanei respective, pentru care transportul se suportă din fondul alocat
asistenţei medicale de urgenţă şi transport sanitar, în condiţiile stabilite
prin normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
- serviciul de dializă peritoneală, continuă şi
automată: medicamente şi materiale sanitare specifice, investigaţii de
laborator şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor."
45. In anexa nr. 3B, articolul 2 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ART. 2
Serviciile de dializă se acordă bolnavilor cu
insuficienţă renală cronică în stadiul uremie, care necesită tratament
substitutiv renal (FG < 15 ml/min/1,73 mp).
Hemodiafiltrarea intermitentă on-line este indicată
următoarelor categorii de bolnavi (sub 10% din totalul bolnavilor
hemodializaţi):
a) bolnavi la care ţintele de eficienţă a dializei
(eKt/V>1,4 sau fosfatemie <5,5 mg/dl) nu pot fi atinse 3 luni consecutiv;
b) bolnavi tineri cu şanse mari de supravieţuire prin
dializă, dar cu şanse mici de transplant renal;
c) bolnavi cu polineuropatie «uremică» în ciuda
tratamentului eficient prin hemodializă convenţională;
d) bolnavi cu comorbidităţi cardiovasculare sau cu
diabet zaharat.
Dializa peritoneală automată este indicată următoarelor
categorii de bolnavi dializaţi peritoneal (sub 10% din totalul bolnavilor
dializaţi peritoneal):
a) bolnavi la care ţintele de eficienţă a dializei
peritoneale continue ambulatorii (Kt/Vuree <1,7; clearance creatinină
60l/săptămână sau ultrafiltrat <1.000 ml/24 ore sau absent sau negativ după
un schimb de 4 ore cu dextroză 4,25%) nu pot fi atinse 3 luni consecutiv;
b) copii preşcolari la care hemodializa şi dializa
peritoneală continuă ambulatorie sunt dificil de aplicat din punct de vedere
tehnic şi cu multiple posibile accidente şi complicaţii;
c) bolnavi cu hernii sau eventraţii abdominale, care
nu suportă presiunea intraabdominală crescută din DPCA;
d) bolnavi dializaţi care pot şi vor să urmeze studiile
şcolare şi universitare;
e) bolnavi dializaţi care pot şi vor să presteze
activitate profesională;
f) bolnavi cu dizabilităţi care nu-şi pot efectua
schimburile manuale de dializă peritoneală continuă ambulatorie şi la care
familia sau asistenţa la domiciliu poate efectua conectarea şi deconectarea de
la aparatul de dializă peritoneală automată."
46. In anexa nr. 3B, la articolul 6, după litera c)
se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) să organizeze evidenţa indicatorilor
de performanţă a tratamentului elaboraţi de comisia de specialitate a
Ministerului Sănătăţii şi să raporteze datele on-line la Registrul Renal Român
in formatul cerut de acesta;".
47. In anexa nr. 3B, la articolul 6, litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) să transmită casei de asigurări de sănătate
raportări lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale
privind indicatorii realizaţi, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii
următoare încheierii perioadei pentru care se face raportarea;".
48. In anexa nr. 3B, articolul 7 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ART. 7
Modalitatea de plată a serviciilor de dializă este:
a) pentru hemodializa:
- tarif pe şedinţa de hemodializa convenţională = 472
lei;
- tarif pe şedinţa de hemodiafiltrare intermitentă
on-line = 536 lei.
Tariful pentru hemodializa include toate cheltuielile
aferente acestui serviciu, inclusiv cheltuielile pentru medicamente [agenţi
stimulatori ai eritropoiezei (epoetin, darbepoetin), preparate de fier,
heparine fracţionate sau nefracţionate, chelatori ai fosfaţilor (sevelamer),
agonişti ai receptorilor vitaminei D (alfa calcidol, calcitriol, paricalcitol),
calcimimetice (cinacalcet)], investigaţii de laborator, materiale sanitare
specifice, precum şi transportul dializaţilor de la domiciliul acestora până la
centrul de dializă şi retur, cu excepţia cheltuielilor aferente serviciilor de
transport al copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani şi al persoanelor peste
18 ani cu nanism care nu pot fi preluate în centrele de dializă de adulţi, în
vederea efectuării dializei în unităţile sanitare situate în alt judeţ decât
cel de domiciliu al persoanei respective, pentru care transportul se suportă
din fondul alocat asistenţei medicale de urgenţă şi transport sanitar, în
condiţiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.714/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
b) pentru dializă peritoneală:
- tarif/pacient cu dializă peritoneală continuă/an =
50.800 lei;
- tarif/pacient cu dializă peritoneală automată/an =
63.500 lei.
Tariful pentru dializă peritoneală include cheltuielile
aferente medicamentelor specifice [agenţi stimulatori ai eritropoiezei
(epoetin, darbepoetin), preparate de fier, heparine fracţionate sau
nefracţionate, chelatori ai fosfaţilor (sevelamer), agonişti ai receptorilor
vitaminei D (alfa calcidol, calcitriol, paricalcitol), calcimimetice
(cinacalcet)], investigaţiilor de laborator, materialelor sanitare specifice,
precum şi transportului lunar al medicamentelor şi al materialelor sanitare la
domiciliul pacienţilor."
49. In anexa nr. 3B, la articolul 8 alineatul (1)
litera a), tabelul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Serviciu de hemodializa, din care:
|
Număr bolnavi
|
Număr şedinţe
|
Tarif (lei)
|
Total
(lei)
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
C5=C3*C4
|
- Hemodializa convenţională
|
|
|
|
|
- Hemodiafiltrare intermitentă on-line
|
|
|
|
|
Total"
|
|
|
|
|
50. In anexa nr. 3B, la articolul 8 alineatul (1)
litera b), tabelul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Serviciu de dializă peritoneală,
din care:
|
Număr bolnavi
|
Tarif
(lei)
|
Total
(lei)
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4=C2*C3
|
- Dializă peritoneală continuă
|
|
|
|
- Dializă peritoneală automată
|
|
|
|
Total"
|
|
|
|
51. In anexa nr. 3B, la articolul 8 alineatul (1),
după tabelul de la litera b) se introduce o nouă propoziţie cu următorul
cuprins:
„Sumele contractate se ajustează în funcţie de
indicatorii de performanţă, cu încadrarea în bugetul alocat Programului naţional
de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică în
anul 2009."
52. In anexa nr. 3B, la articolul 8 alineatul (2),
după teza întâi se introduce o nouă teză cu următorul cuprins:
„Şedinţele de hemodiafiltrare intermitentă on-line şi
zilele de tratament prin dializă peritoneală automată nu vor fi decontate decât
pentru un număr de maximum 7% din numărul de bolnavi trataţi prin hemodializa
convenţională, respectiv dializă peritoneală continuă, aflaţi în tratament la
data intrării în vigoare a prezentului ordin, fără a se depăşi numărul total de
bolnavi în tratament la această dată şi numai pentru bolnavii care se
încadrează în categoriile prevăzute la art. 2."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanatatii
Ion Bazac
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu