LEGE
Nr. 99 din 7 aprilie 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea
unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 14 aprilie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 70 din 29 august 2002 privind
administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local,
adoptata in temeiul art. 1 pct. VII.7 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile
sanitare publice de interes judetean sau local, denumite in continuare unitati
sanitare publice, sunt parte integranta a domeniului public al judetelor, comunelor,
oraselor si municipiilor si se dau in administrarea unitatilor sanitare publice
prin hotarare a consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului
Bucuresti sau a consiliului local, dupa caz, in conditiile legii. Componentele
bazei materiale achizitionate cu finantare de la bugetul de stat sau credite
externe garantate de Guvern sunt proprietate privata a statului si sunt
administrate de unitatile sanitare publice. Celelalte componente ale bazei
materiale sunt proprietate privata a statului si sunt administrate de unitatile
sanitare publice.
(2) Schimbarea destinatiei sau instrainarea bazei materiale a unitatilor
sanitare publice se poate face in conditiile legii si numai cu aprobarea
Ministerului Sanatatii. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei
bazei materiale a unitatilor sanitare publice, fara aprobarea Ministerului
Sanatatii, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de judecata, la
solicitarea Ministerului Sanatatii. In cazul in care unitatile sanitare publice
prevazute la alin. (1), inclusiv cabinetele medicale, sunt concesionate sau
scoase la licitatie in vederea vanzarii, medicii au dreptul de preemtiune.
(3) Indrumarea, coordonarea si monitorizarea activitatii desfasurate in
unitatile sanitare publice se exercita de catre Ministerul Sanatatii, ca
autoritate centrala in domeniul asistentei de sanatate publica, si de
directiile de sanatate publica, unitati descentralizate care reprezinta
autoritatea de sanatate publica la nivel local.
(4) Ministerul Sanatatii exercita controlul asupra activitatii unitatilor
sanitare publice, precum si asupra modului de aplicare de catre acestea a
dispozitiilor legale in vigoare in domeniul sanitar.
(5) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea spitalele clinice
si spitalele universitare sunt proprietate publica a statului, in administrarea
Ministerului Sanatatii."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante Ministerul Sanatatii, ca
autoritate centrala in domeniul sanatatii, are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza normativele de personal, care se aproba prin ordin al
ministrului sanatatii;
b) aproba structura organizatorica a unitatilor sanitare publice cu
personalitate juridica;
c) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale ale
unitatilor sanitare publice, potrivit reglementarilor legale in domeniu;
d) asigura repartizarea si redistribuirea echilibrata a medicilor in
unitatile sanitare publice, pe baza comunicarii de catre autoritatile
administratiei publice locale a posturilor neocupate si a excedentului de
medici, potrivit normelor ce se vor elabora in acest scop in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Responsabilitatea si atributia prevazute la alin. (1) lit. b) se
realizeaza cu avizul consiliilor judetene sau al consiliilor locale, dupa
caz."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante directiile de sanatate
publica au urmatoarele atributii:
a) avizeaza, in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, proiectele
bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitatilor sanitare publice;
b) aproba, in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, statele de
functii pentru unitatile sanitare publice cu personalitate juridica si le
incadreaza in normativele de personal aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii, precum si in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate;
c) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale transmise de
unitatile sanitare publice si inainteaza situatiile centralizatoare
Ministerului Sanatatii;
d) inainteaza Ministerului Sanatatii propuneri privind infiintarea,
reorganizarea sau desfiintarea unitatilor sanitare publice, dupa caz, precum si
pe cele referitoare la schimbarea profilului sau a denumirii acestor
unitati."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante presedintii consiliilor judetene
si primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai sectoarelor municipiului
Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) asigura sumele necesare pentru cheltuielile de intretinere si
gospodarire, reparatii, consolidare, extindere si modernizare a unitatilor
sanitare publice, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie
in bugetele locale;
b) avizeaza, in cel mult 10 zile de la data primirii, proiectele bugetelor
de venituri si cheltuieli, trimise de unitatile sanitare publice;
c) avizeaza, in termen de 5 zile de la data primirii, statele de functii
pentru unitatile sanitare publice."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Consiliile judetene si consiliile locale pot infiinta, cu avizul
Ministerului Sanatatii, Ministerului Administratiei si Internelor si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, unitati de asistenta
medico-sociala, prin reorganizarea unor unitati sanitare publice.
(2) Unitatile de asistenta medico-sociala se organizeaza ca institutii
publice cu personalitate juridica finantate din venituri proprii si subventii
acordate de la bugetele locale, in functie de subordonare.
(3) Veniturile proprii ale unitatilor de asistenta medico-sociala se
constituie din:
a) sume decontate de casele de asigurari de sanatate, pe baza de contracte
incheiate cu acestea, pentru finantarea cheltuielilor de personal aferente
medicilor si asistentilor medicali din aceste unitati, precum si a
cheltuielilor cu medicamente si materiale sanitare, conform prevederilor
contractului-cadru;
b) contributii personale ale beneficiarilor serviciilor prestate sau ale
sustinatorilor legali ai acestora, aprobate in conditiile legii prin hotarare a
consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz;
c) donatii, sponsorizari si alte venituri.
(4) Finantarea unor cheltuieli pentru repararea si amenajarea cladirilor in
care vor functiona unitatile de asistenta medico-sociala poate fi sustinuta de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, iar alocarea sumelor se aproba prin hotarare a Guvernului.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) Ministerul Sanatatii,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul
Administratiei si Internelor vor elabora norme privind organizarea,
functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociala, care se
aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante."
6. Dupa articolul 5 se introduce articolul 5^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
Beneficiarii serviciilor acordate in unitatile de asistenta medico-sociala
sunt persoane cu afectiuni cronice care necesita, permanent sau temporar,
supraveghere, asistare, ingrijire, tratament si care, datorita unor motive de
natura economica, fizica, psihica sau sociala, nu au posibilitatea sa isi
asigure nevoile sociale, sa isi dezvolte propriile capacitati si competente
pentru integrare sociala."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante conducerea unitatilor
sanitare publice are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, in termen de 5 zile de la data aprobarii bugetului de
venituri si cheltuieli, statul de functii si il inainteaza spre aprobare
directiei de sanatate publica;
b) organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor vacante;
c) elaboreaza situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit
reglementarilor legale in vigoare, pe care le inainteaza spre avizare, dupa
caz, presedintelui consiliului judetean sau primarului si directiei de sanatate
publica, in vederea centralizarii;
d) urmareste incadrarea cheltuielilor in bugetul de venituri si cheltuieli;
elaboreaza si aplica masuri de utilizare eficienta a bazei materiale si a
fondurilor in vederea cresterii calitatii actului medical.
(2) Conducerea unitatilor sanitare publice are obligatia de a dimensiona,
cu avizul directiilor de sanatate publica, numarul de personal, in limita
statului de functii si a bugetului de venituri si cheltuieli aprobate."
8. Articolele 7 si 8 se abroga.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. III din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2003 privind unele masuri in vederea
intaririi disciplinei financiare si a cresterii eficientei utilizarii
fondurilor in sistemul sanitar, precum si modificarea unor acte normative,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 19 iunie
2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17
februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA