ORDONANTA Nr. 70 din 29 august 2002
privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 648 din 31 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VII.7 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
(1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile
sanitare publice de interes judetean sau local, denumite in continuare unitati
sanitare publice, parte integranta a domeniului public al judetelor, comunelor,
oraselor si municipiilor, se afla in administrarea consiliilor judetene sau
consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti. Celelalte componente ale bazei materiale sunt
proprietate privata a statului si sunt administrate de unitatile sanitare
publice.
(2) Schimbarea destinatiei sau instrainarea bazei materiale a unitatilor
sanitare publice se poate face in conditiile legii si numai cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si Familiei. Actele de instrainare sau de schimbare a
destinatiei bazei materiale a unitatilor sanitare, fara aprobarea Ministerului
Sanatatii si Familiei, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de
judecata, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei.
(3) Indrumarea, coordonarea si monitorizarea activitatii desfasurate in unitatile
sanitare publice se exercita de Ministerul Sanatatii si Familiei ca autoritate
centrala in domeniul asistentei de sanatate publica si de directiile de
sanatate publica teritoriale, unitati descentralizate care reprezinta
autoritatea de sanatate publica la nivel local.
(4) Ministerul Sanatatii si Familiei exercita controlul asupra activitatii
unitatilor sanitare publice de interes judetean sau local, precum si asupra
modului de aplicare de catre acestea a dispozitiilor legale in vigoare in
domeniul sanitar.
Art. 2
(1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante Ministerul Sanatatii si
Familiei, ca autoritate centrala in domeniul sanatatii, are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare Planul national de paturi;
b) elaboreaza normativele de personal, care se aproba prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei;
c) aproba structura organizatorica a unitatilor sanitare publice cu
personalitate juridica;
d) aproba infiintarea, reorganizarea si desfiintarea unitatilor sanitare
publice;
e) aproba schimbarea profilului si a denumirii unitatilor sanitare publice;
f) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale ale
unitatilor sanitare publice, potrivit reglementarilor legale in domeniu;
g) asigura repartizarea si redistribuirea echilibrata a medicilor in
unitatile sanitare publice, pe baza comunicarii de catre autoritatile
administratiei publice locale a posturilor neocupate si a excedentului de
medici, potrivit normelor ce se vor elabora in acest scop in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Responsabilitatile si atributiile prevazute la alin. (1) lit. c), d) si
e) se realizeaza cu avizul consiliilor judetene sau al consiliilor locale, dupa
caz.
Art. 3
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante directiile de sanatate
publica teritoriale au urmatoarele atributii:
a) avizeaza, in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, proiectele
bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitatilor sanitare publice;
b) avizeaza, in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, statul de
functii pentru unitatile sanitare publice cu personalitate juridica, cu
incadrarea in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat;
c) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale transmise de
unitatile sanitare publice si inainteaza situatiile centralizatoare
Ministerului Sanatatii si Familiei;
d) avizeaza si supun spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei
propunerile autoritatilor administratiei publice locale privind infiintarea,
reorganizarea si desfiintarea unitatilor sanitare publice, dupa caz, precum si
pe cele referitoare la schimbarea profilului sau a denumirii acestor unitati.
Art. 4
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante presedintii consiliilor
judetene si primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai sectoarelor
municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) avizeaza, in termen de 5 zile de la data primirii, proiectele bugetelor
de venituri si cheltuieli si situatiile financiare trimestriale si anuale
transmise de unitatile sanitare publice;
b) aproba, in termen de 5 zile de la data primirii, statele de functii
pentru unitatile sanitare publice, dupa caz, si urmaresc incadrarea in
normativele de personal aprobate si in bugetele de venituri si cheltuieli
aprobate;
c) pot asigura resurse financiare pentru cheltuielile de intretinere si
gospodarire, reparatii, consolidare, extindere si modernizare a unitatilor
sanitare publice.
Art. 5
(1) Consiliile judetene si consiliile locale pot infiinta, cu avizul
Ministerului Sanatatii si Familiei si al Ministerului Administratiei Publice,
unitati de asistenta medico-sociale, prin reorganizarea unor unitati sanitare
publice.
(2) Finantarea cheltuielilor unitatilor de asistenta medico-sociale se
asigura astfel:
a) din bugetul fondului de asigurari sociale de sanatate pentru pachetul de
servicii medicale de baza;
b) din bugetele locale pentru cheltuieli de intretinere si gospodarire,
reparatii, consolidari, dotari independente, in limita bugetului aprobat.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) Ministerul Sanatatii si
Familiei, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Ministerul Administratiei
Publice vor elabora norme privind organizarea, functionarea si finantarea
unitatilor de asistenta medico-sociale, care se aproba prin hotarare a
Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 6
(1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante conducerea unitatilor
sanitare publice are urmatoarele atributii:
a) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, dupa obtinerea avizelor
prevazute la art. 3 lit. a) si la art. 4 lit. a);
b) elaboreaza, in termen de 5 zile de la data aprobarii bugetului de
venituri si cheltuieli, statul de functii si il inainteaza spre avizare
directiei de sanatate publica teritoriale si spre aprobare presedintelui
consiliului judetean sau primarului, dupa caz, urmarind incadrarea in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat;
c) elaboreaza situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit
reglementarilor legale in vigoare, pe care le inainteaza spre avizare
presedintelui consiliului judetean sau primarului, dupa caz, si directiei de sanatate
publica teritoriale, in vederea centralizarii;
d) urmareste incadrarea cheltuielilor in bugetul de venituri si cheltuieli;
elaboreaza si aplica masuri de utilizare eficienta a bazei materiale si a
fondurilor in vederea cresterii calitatii actului medical.
(2) Conducerea unitatilor sanitare publice are obligatia de a dimensiona,
cu avizul directiilor de sanatate publica teritoriale si al consiliilor
judetene sau consiliilor locale, dupa caz, numarul de personal, in limita
statului de functii si a bugetului de venituri si cheltuieli aprobate.
Art. 7
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante directiile de sanatate publica teritoriale, cu avizul consiliilor
judetene sau locale, dupa caz, vor inainta spre aprobare Ministerului Sanatatii
si Familiei propuneri privind reorganizarea unitatilor sanitare publice de
interes judetean sau local.
Art. 8
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al unitatii
sanitare publice de interes judetean sau local prin supraestimarea veniturilor
si subestimarea cheltuielilor;
b) neavizarea sau neaprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al
unitatii sanitare publice de interes judetean sau local in termenul prevazut;
c) elaborarea, avizarea sau aprobarea statului de functii al unitatii
sanitare publice de interes judetean sau local fara incadrarea in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda
de la 10 milioane lei la 20 milioane lei, cele de la lit. b), cu amenda de la
20 milioane lei la 30 milioane lei, iar cele de la lit. c), cu amenda de la 30
milioane lei la 40 milioane lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
Curtea de Conturi, Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Administratiei
Publice si de alte persoane imputernicite in acest scop, potrivit legii.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
Art. 9
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 octombrie 2002.
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) orice dispozitie contrara prezentei
ordonante se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat