INSTRUCTIUNI Nr. DB 337/3615/IF din 16 ianuarie 2003
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea
unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Nr. DB 337 din 16 ianuarie 2003
MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
Nr. 3.615/IF din 17 ianuarie 2003
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 27 ianuarie 2003
Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/2002 privind
administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local,
in temeiul art. 4 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, si al art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
8/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei si ministrul administratiei publice emit
urmatoarele instructiuni:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Unitatile sanitare - spitalele, cabinetele medicale si altele asemenea -
functioneaza ca entitati autonome, potrivit prevederilor Legii nr. 146/1999
privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 70/2002 privind
administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local, precum
si ale Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica.
Art. 2
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei exercita controlul asupra activitatii
unitatilor sanitare publice de interes judetean sau local, precum si asupra
modului de aplicare de catre acestea a dispozitiilor legale in vigoare in
domeniul sanitar.
(2) Indrumarea, coordonarea si monitorizarea activitatii desfasurate in
unitatile sanitare publice se exercita de Ministerul Sanatatii si Familiei ca
autoritate centrala in domeniul asistentei de sanatate publica si de directiile
de sanatate publica teritoriale, unitati descentralizate care reprezinta
autoritatea de sanatate publica la nivel local.
CAP. 2
Administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
Art. 3
Dreptul de proprietate publica al unitatilor administrativ-teritoriale
asupra cladirilor si terenurilor in care functioneaza unitatile sanitare de
interes judetean si local - spitale, centre de diagnostic si tratament, centre
medicale, sanatorii, preventorii si altele asemenea - se exercita in
conformitate cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si
regimul juridic al acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Ordonantei Guvernului nr. 70/2002, precum si ale hotararilor Guvernului nr.
866/2002, 867/2002 si 1.096/2002, referitoare la trecerea imobilelor in care
isi desfasoara activitatea unitatile sanitare de interes local si judetean din
domeniul privat al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si
Familiei in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale si in
administrarea consiliilor locale sau, dupa caz, a consiliilor judetene.
Art. 4
Consiliile judetene si consiliile locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti administreaza, in conditiile
legii, terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile
sanitare publice de interes judetean sau local, dupa caz.
Art. 5
(1) Predarea-preluarea imobilelor compuse din cladiri si terenuri aferente,
trecute prin hotarari ale Guvernului in domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale si in administrarea consiliilor judetene si locale,
se realizeaza pe baza de protocol, conform modelelor cuprinse in anexele nr. 1,
2 si 3 care fac parte integranta din prezentele instructiuni.
(2) Protocolul se aproba de conducatorul unitatii sanitare si de primar,
respectiv de presedintele consiliului judetean.
(3) Predarea-preluarea se face de o comisie numita prin decizie a
conducatorului unitatii sanitare, respectiv prin dispozitia primarului sau a
presedintelui consiliului judetean, dupa caz, pe baza evidentelor contabile si
a datelor de identificare pentru fiecare unitate.
Art. 6
Bunurile mobile, componente ale bazei materiale din unitatile sanitare
publice, sunt proprietate privata a statului si sunt administrate de unitatile
sanitare publice respective.
Art. 7
(1) Consiliile judetene si consiliile locale pot da in folosinta gratuita
unitatilor sanitare terenuri si cladiri din domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale in baza prevederilor art. 17 din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si ale art. 126 din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001.
(2) In situatia infiintarii de noi unitati sanitare - cabinete medicale,
spitale, centre medicale si altele asemenea - consiliile judetene si locale pot
transmite in folosinta gratuita a acestora cladiri si terenuri necesare
organizarii noilor unitati sanitare, aflate in domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
(3) Unitatile sanitare au obligatia inventarierii anuale a terenurilor si
cladirilor date in folosinta gratuita, potrivit alin. (1) si (2), pe liste
distincte care se trimit si titularului dreptului de proprietate.
Art. 8
Schimbarea destinatiei sau instrainarea bazei materiale a unitatilor
sanitare publice se poate face in conditiile legii si numai cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si Familiei. Actele de instrainare sau de schimbare a
destinatiei bazei materiale a unitatilor sanitare, fara aprobarea Ministerului
Sanatatii si Familiei, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de
judecata, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 9
(1) Bunurile imobile proprietate privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, date in folosinta gratuita cabinetelor medicale
organizate pentru asigurarea asistentei medicale primare, stomatologice si de
specialitate in ambulatorii, isi mentin destinatia stabilita prin contractele
de comodat incheiate intre fiecare titular al cabinetului medical si directia
de sanatate publica sau unitatea sanitara, dupa caz.
(2) Contractele de inchiriere incheiate de catre autoritatile
administratiei publice locale sau de catre unitatile sanitare, dupa caz, cu
titularii cabinetelor organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 629/2001, care au relatii contractuale cu casa de
asigurari de sanatate, isi mentin valabilitatea.
(3) Cabinetele medicale organizate potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 124/1998, aflate in relatii contractuale cu casa de asigurari de
sanatate, dar care nu mai au medic titular, vor fi date in comodat, cu avizul
directiei de sanatate publica, altui medic care ocupa postul, in conditiile
legii.
Art. 10
Dispozitiile Legii nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale
proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii aflate in
administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor
aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local nu se aplica
cabinetelor medicale organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
124/1998 si situate in imobilele trecute, potrivit hotararilor Guvernului nr.
639/2002, 640/2002, 866/2002, 867/2002 si 1.096/2002, in domeniul public al
unitatilor administrativ-teritoriale si in administrarea consiliilor locale
sau, dupa caz, a consiliilor judetene.
CAP. 3
Atributii in domeniul organizarii unitatilor sanitare
Art. 11
(1) Normativele de personal aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei sunt obligatorii pentru toate unitatile sanitare publice cu
personalitate juridica, de interes judetean si local.
(2) Structura organizatorica a unitatilor sanitare publice cu personalitate
juridica, infiintarea, reorganizarea, desfiintarea, schimbarea profilului si a
denumirii acestora se aproba de Ministerul Sanatatii si Familiei, la propunerea
directiei de sanatate publica, cu avizul consiliilor judetene sau al
consiliilor locale, dupa caz.
Art. 12
(1) In termen de 5 zile de la data aprobarii bugetului de venituri si
cheltuieli unitatile sanitare publice cu personalitate juridica vor elabora
statul de functii, valabil pe anul respectiv, pe care il vor inainta spre
avizare directiei de sanatate publica si spre aprobare presedintelui
consiliului judetean sau primarului, dupa caz.
(2) Statele de functii se elaboreaza, se avizeaza si se aproba cu
respectarea structurii organizatorice, potrivit normativelor de personal
aprobate si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate, in bugetul de
venituri si cheltuieli.
(3) Orice modificare a numarului de posturi si a structurii posturilor din
statul de functii se efectueaza cu respectarea prevederilor alin. (2).
(4) In cazul cand statul de functii nu este aprobat la nivelul avizat de
directia de sanatate publica, solutionarea divergentelor se face de catre o
comisie de mediere astfel:
a) pentru unitatile sanitare publice de interes local comisia de mediere
este formata din reprezentantul directiei de sanatate publica, reprezentantul
consiliului judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, si reprezentantul consiliului local;
b) pentru unitatile sanitare publice de interes judetean comisia de mediere
este formata din reprezentantul directiei de sanatate publica, reprezentantul
prefectului si reprezentantul consiliului judetean sau al Consiliului General
al Municipiului Bucuresti.
Art. 13
Ocuparea functiilor de conducere prevazute la art. 11 din Legea nr.
146/1999, cu modificarile ulterioare, se realizeaza in conditiile legii, pe
baza de concurs sau de examen, dupa caz, organizat de catre directia de
sanatate publica sau de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, in functie de
subordonare. Celelalte functii de conducere si functiile de executie se ocupa
conform prevederilor legale.
CAP. 4
Atributii in domeniul finantarii, al elaborarii bugetului de venituri si
cheltuieli si a situatiilor financiare trimestriale si anuale
Art. 14
(1) Finantarea pachetului de servicii medicale de baza acordate pacientilor
de catre unitatile sanitare, care sunt furnizori de servicii medicale, se
asigura din veniturile proprii ale acestora realizate pe baza de contract cu
casele de asigurari de sanatate, precum si din alte surse, conform normelor
legale in vigoare.
(2) Unitatile sanitare pot primi in completare sume de la bugetele locale,
potrivit legii.
(3) Unitatile sanitare pot primi alocatii de la bugetul de stat pentru
programe nationale de sanatate, actiuni de sanatate si cheltuieli de capital,
in conditiile legii.
Art. 15
Finantarea cheltuielilor din bugetul Fondului de asigurari sociale de
sanatate se asigura pe baza de contracte incheiate de furnizorii de servicii
medicale cu casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si cu Casa Asigurarilor de
Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, dupa
caz.
Art. 16
Conducerea unitatilor sanitare are obligatia sa elaboreze anual bugetul de
venituri si cheltuieli, potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 17
(1) Bugetul cuprinde veniturile si cheltuielile unitatii sanitare in
conditii de echilibru financiar si asigura functionarea acesteia pe principiul
autonomiei financiare.
(2) La venituri se inscriu:
- venituri proprii obtinute din contractele incheiate cu casele de
asigurari de sanatate pentru furnizarea de servicii medicale, sume obtinute de
la persoanele fizice si juridice, venituri din asocieri investitionale in
profil medical sau medico-social, in conditiile legii;
- sume alocate de la bugetul de stat, in conditiile legii;
- sume alocate din bugetele locale, in conditiile legii;
- sume provenite din donatii si sponsorizari, in conditiile legii.
a) Unitatile sanitare urmaresc ca din veniturile proprii sa isi acopere
cheltuielile necesare pentru acordarea pachetului de servicii medicale de baza.
b) Sumele alocate de la bugetul de stat se finanteaza prin bugetul
Ministerului Sanatatii si Familiei si al ministerelor cu retele sanitare
proprii si se aproba in fiecare an prin legea bugetara anuala.
c) Consiliile locale pot asigura sume care se inscriu in bugetul de
venituri si cheltuieli al unitatii sanitare in cauza, care completeaza
finantarea realizata din contractele cu casele de asigurari de sanatate si din
alocatiile de la bugetul de stat.
(3) La cheltuieli, in limita tipului de surse de venituri prevazute in
buget, se stabilesc cheltuielile pe subdiviziunile clasificatiei bugetare,
asigurandu-se functionarea fiecarei unitati sanitare in exercitiul financiar
respectiv, astfel:
a) cheltuielile efectuate din veniturile proprii pentru acordarea de
servicii medicale bolnavilor se fac pe baza bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat;
b) cheltuielile efectuate din bugetul de stat se fac in limita sumelor
aprobate pentru programe de sanatate, constructii noi ale unitatilor sanitare,
modernizarea, transformarea si extinderea constructiilor sanitare existente,
precum si consolidarea cladirilor, aparatura medicala de mare performanta,
actiuni sanitare si alte cheltuieli prevazute de lege;
c) cheltuielile efectuate din bugetele locale pentru cheltuieli de
intretinere si gospodarie, reparatii, consolidari, extinderi si modernizari ale
unitatilor sanitare, in limita bugetului aprobat de consiliul local,
completeaza finantarea realizata din contractele cu casele de asigurari de
sanatate si din alocatiile de la bugetul de stat.
Art. 18
Indicatorii din proiectul de buget se stabilesc pe baza de calcule de
fundamentare analitice, conform normelor si normativelor aprobate in sistemul
sanitar, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atat la venituri, cat si la
cheltuieli.
Art. 19
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare publice se
aproba de catre conducerea acesteia dupa obtinerea avizelor, in conformitate cu
prevederile art. 3 lit. a) si ale art. 4 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
70/2002. Un exemplar din bugetul de venituri si cheltuieli, in copie, se
prezinta unitatii trezoreriei statului la care unitatea sanitara are conturile
deschise.
(2) Sumele alocate din bugetele locale se aproba prin hotarare a
consiliului local sau judetean si sunt cuprinse in bugetul de venituri si
cheltuieli al unitatii sanitare respective.
Art. 20
In bugetul de venituri si cheltuieli se cuprind si cheltuielile de capital,
care se finanteaza potrivit legii.
Art. 21
Situatiile financiare trimestriale si anuale, elaborate potrivit legii, se
avizeaza, dupa caz, de catre presedintele consiliului judetean sau de catre
primar si se transmit de unitatile sanitare publice directiilor de sanatate
publica teritoriale in vederea centralizarii.
Art. 22
Directorul general al unitatii sanitare indeplineste atributiile
ordonatorului tertiar de credite, prevazute de lege in domeniul intocmirii si
executarii bugetului de venituri si cheltuieli, respectiv al gestiunii
financiare.
Art. 23
Inregistrarea in contabilitate a bunurilor care alcatuiesc domeniul public
al unitatilor administrativ-teritoriale se face potrivit dispozitiilor
Hotararii Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind inregistrarea in contabilitate a bunurilor care alcatuiesc domeniul
public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 24
Prezentele instructiuni vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
Aprobat
Director general, Primar,
Nr. de inregistrare Nr. de inregistrare
PROTOCOL
incheiat intre
Unitatea sanitara ............................
si Primaria Sectorului .........................
Comisia numita de directorul general al unitatii sanitare
................., cu sediul in municipiul Bucuresti, sectorul ........, str
...................... nr. ...., reprezentata de domnul/doamna
.......................................,
si
Comisia numita de primarul sectorului ........., cu sediul in municipiul
Bucuresti, sectorul ......, str. ................... nr. ....., reprezentata de
domnul/doamna ...................................................... .
In baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.096/2002 comisiile au
efectuat predarea-primirea imobilelor, respectiv a cladirilor si terenurilor
aflate in folosinta unitatii sanitare, pentru trecerea acestora din domeniul
privat al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei in
domeniul public al municipiului Bucuresti si in administrarea Consiliului Local
al Sectorului .......... .
Predarea, respectiv primirea imobilelor s-a facut prin inventariere in
conditiile legii si face parte integranta din prezentul protocol.
Situatia privind datele de identificare a imobilelor predate este
mentionata in anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul protocol.
Pentru imobilele predate unitatile sanitare au anexat la protocol copie de
pe fisele de evidenta contabila a mijloacelor fixe si nota contabila de
descarcare a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de
intrare in gestiunea domeniului public al municipiului Bucuresti, documente
care fac parte integranta din prezentul protocol.
Protocolul s-a incheiat in 3 exemplare, astazi, ......................... .
Comisii
Predator, Primitor,
........................ ........................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
functia si semnatura) functia si semnatura)
ANEXA 2
Aprobat
Director general, Primar/Presedintele consiliului judetean,
Nr. de inregistrare Nr. de inregistrare
PROTOCOL
incheiat intre
Unitatea sanitara .............................
si Consiliul Judetean sau Primaria ...................
Comisia numita de directorul general al unitatii sanitare
................., cu sediul in ............................, str.
....................... nr. ..., reprezentata de domnul/doamna
................................,
si
Comisia numita de presedintele consiliului judetean sau primarul
........................., cu sediul in ..............., str. ..................
nr. ..., reprezentata de domnul/doamna ............................. .
In baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 866/2002 si 867/2002, dupa
caz, comisiile au efectuat predarea-primirea imobilelor din folosinta unitatii
sanitare pentru trecerea acestora din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei in domeniul public al
........................... si in administrarea ..............................
.
Predarea, respectiv primirea constructiilor si terenurilor s-a facut prin
inventariere in conditiile legii, care face parte componenta din prezentul
protocol.
Situatia privind datele de identificare a imobilelor predate este prevazuta
in anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul protocol.
Pentru imobilele predate unitatile sanitare au anexat la protocol copie de
pe fisele de evidenta contabila a mijloacelor fixe si nota contabila de
descarcare a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de
intrare in gestiunea domeniului public al .................................,
documente care fac parte integranta din prezentul protocol.
Protocolul s-a incheiat in 3 exemplare, astazi, .................... .
Comisii
Predator, Primitor,
........................ ........................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
functia si semnatura) functia si semnatura)
ANEXA 3
UNITATEA SANITARA
.................
SITUATIA
privind datele de identificare a imobilelor (constructii si terenuri)
______________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea |Descrierea |Valoarea
de|Consolidare/|Realizarea|Observatii|
|crt.|imobilelor |activitatilor|inventar |extindere/ |stadiului |
|
| |(constructii|din imobile |- mii lei -|modernizare/|fizic la |
|
| |si terenuri)| | |investitii/ |data |
|
| | | | |RK, necesare|predarii |
|
| | | | |constructiei|fata de |
|
| | | | | |totalul |
|
| | | | | |lucrarilor|
|
| | | | | |necesare |
|
| | | | | | - % - | |
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
Director general, Director financiar contabil/Contabil-sef,
................... .........................................
Precizari:
Col. 1 - denumirea conform evidentei contabile.
Col. 2 - activitatea desfasurata in constructii (pavilion cu paturi,
policlinica, administratie, statie de oxigen etc; pentru terenuri se mentioneaza
suprafata, tipul ocuparii - suprafata construita sau suprafete cu alte
destinatii, parc, livada etc.).
Col. 4 necesar de lucrari: consolidari, modernizari etc.
Col. 5 procentul se calculeaza fata de volumul executat de la inceputul lucrarii.