HOTARARE Nr. 412 din 2 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea
unitatilor de asistenta medico-sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 15 aprilie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de
interes judetean si local,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind organizarea, functionarea si finantarea
unitatilor de asistenta medico-sociale, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta
medico-sociale
Art. 1
(1) Unitatile de asistenta medico-sociale sunt institutii publice
specializate, cu personalitate juridica, in subordinea autoritatilor
administratiei publice locale, care acorda servicii de ingrijire, servicii
medicale, precum si servicii sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale.
(2) Persoanele care beneficiaza de servicii furnizate in unitatile prevazute
la alin. (1) sunt persoane cu nevoi medico-sociale stabilite conform
prevederilor legale in vigoare, care, dupa caz, necesita supraveghere,
asistare, ingrijire, tratament, precum si servicii de insertie si reinsertie
sociala.
(3) Internarea in unitatile prevazute la alin. (1) se face la recomandarea
unitatilor sanitare sau la solicitarea persoanelor fizice ori juridice, in baza
unei grile de evaluare medico-sociala a persoanei. Continutul-cadru al acestui
document se aproba prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului muncii si solidaritatii sociale.
Art. 2
(1) Unitatile de asistenta medico-sociale se infiinteaza ca institutii
rezidentiale sau de zi, prin hotarare a consiliului local ori, dupa caz, a
consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, prin reorganizarea unor unitati sanitare, cu avizul Ministerului
Sanatatii si Familiei si al Ministerului Administratiei Publice.
(2) Reorganizarea se va realiza dupa evaluarea de catre directiile de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si directiile
generale de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, a performantei unitatii sanitare, a potentialului acesteia de
transformare in unitate de asistenta medico-sociala, tinand cont de nevoile
medico-sociale ale populatiei.
(3) Propunerea de infiintare a unitatii de asistenta medico-sociale se face
de catre presedintele consiliului judetean, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, sau de catre primar, dupa caz, pe baza documentatiei si
fundamentarii prezentate de serviciul public de asistenta sociala de la nivelul
consiliilor judetene sau al consiliilor locale.
Art. 3
(1) Prin hotararea de infiintare a unitatii de asistenta medico-sociala
adoptata de consiliul local sau, dupa caz, de consiliul judetean, respectiv de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, se vor aproba regulamentul de
organizare si functionare, structura organizatorica, precum si numarul de
personal ale acesteia.
(2) Conducerea unitatilor de asistenta medico-sociale este asigurata de
catre director.
(3) In realizarea atributiilor sale directorul este sprijinit de un
consiliu consultativ compus din 5 membri desemnati dupa cum urmeaza:
a) un reprezentant al autoritatii administratiei publice locale prin a
carei hotarare a fost infiintata unitatea de asistenta medico-sociala;
b) un reprezentant al directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant al directiei generale de munca si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) un reprezentant al casei de asigurari de sanatate judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
e) un reprezentant al societatii civile.
Art. 4
(1) Personalul existent in unitatile sanitare care se reorganizeaza se
preia de catre unitatea de asistenta medico-sociala, cu incadrarea in statul de
functii aprobat.
(2) In contractele individuale de munca ale persoanelor preluate se va
prevedea obligatia acestora de a urma formele de pregatire profesionala in
domeniul cerut de angajator.
(3) Personalul de specialitate medico-sanitar care nu a fost preluat in
conditiile alin. (1) va fi redistribuit de Ministerul Sanatatii si Familiei,
prin directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 5
(1) Bunurile aflate in administrarea unitatilor sanitare care se
reorganizeaza trec in administrarea unitatilor de asistenta medico-sociale, conform
protocolului de predare-primire incheiat intre acestea.
(2) Aparatura medicala existenta in unitatile care se reorganizeaza va fi
redistribuita, dupa caz, de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, prin
directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, la alte
unitati sanitare publice, in functie de necesitati.
Art. 6
Pentru realizarea serviciilor prevazute la art. 1 alin. (1) unitatile de
asistenta medico-sociale incheie conventii de parteneriat sau contracte cu
furnizorii publici ori privati care acorda astfel de servicii.
Art. 7
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al unitatilor de asistenta
medico-sociale se aproba de catre consiliul local sau consiliul judetean,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu avizul
casei de asigurari de sanatate judetene sau a municipiului Bucuresti, in
conditiile legii.
(2) Cheltuielile curente si de capital ale unitatilor de asistenta
medico-sociale se asigura din venituri proprii si din subventii acordate din
bugetul local in functie de subordonare. Subventiile de la bugetele locale sunt
acordate pentru asigurarea serviciilor sociale, in conditiile legii, pentru
cheltuieli de intretinere si gospodarire, reparatii, consolidari, dotari
independente.
Art. 8
Veniturile proprii ale unitatilor de asistenta medico-sociale se constituie
din:
a) sume decontate de casele de asigurari de sanatate, pentru servicii
medicale furnizate pe baza de contract, conform contractelor-cadru de acordare
a asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate, prevazute
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, precum si conform
normelor de aplicare a acestora;
b) contributii personale ale beneficiarilor, dupa caz, stabilite prin
hotararile consiliilor locale sau ale consiliilor judetene, respectiv
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in conditiile legii;
c) sponsorizari, donatii, alte venituri potrivit legii.
Art. 9
Finantarea unor cheltuieli pentru reparatia si amenajarea cladirilor in
care vor functiona unitatile de asistenta medico-sociale infiintate in
conditiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind
administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local poate fi
sustinuta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, in conditiile legii.
Art. 10
In aplicarea prezentelor norme Ministerul Sanatatii si Familiei si
Ministerul Administratiei Publice vor emite instructiuni.