INSTRUCTIUNI Nr. 1/507 din 28 iulie 2003
de aplicare a Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea
unitatilor de asistenta medico-sociale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
412/2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
Nr. 1 din 28 iulie 2003
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Nr. 507 din 7 august 2003
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 599 din 22 august 2003
Avand in vedere prevederile art. 5 si 5^1 din Ordonanta Guvernului nr.
70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean
si local, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 10 din
Normele privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta
medico-sociale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 412/2003,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si ale art. 9 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
ministrul sanatatii si ministrul administratiei si internelor emit
urmatoarele instructiuni:
Art. 1
(1) Beneficiarii serviciilor acordate in unitatile de asistenta
medico-sociale sunt persoane cu afectiuni cronice care necesita permanent sau
temporar supraveghere, asistare, ingrijire, tratament si care, din cauza unor
motive de natura economica, fizica, psihica sau sociala, nu au posibilitatea sa
isi asigure nevoile sociale, sa isi dezvolte propriile capacitati si competente
pentru integrare sociala.
(2) Internarea in unitatile de asistenta medico-sociale este recomandata de
catre unitati sanitare cu paturi si este conditionata de evaluarea
medico-sociala prealabila, efectuata in conformitate cu grila de evaluare
medico-sociala aprobata prin reglementarile comune ale Ministerului Sanatatii
si ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 2
(1) Evaluarea medico-sociala a persoanelor cu nevoi medico-sociale se face
in unitati sanitare cu paturi de catre personalul medico-sanitar al acestor
unitati si, respectiv, de catre serviciul public de asistenta sociala din
cadrul unitatilor administrativ-teritoriale in care isi au domiciliul persoanele
respective.
(2) Internarea in unitatile sanitare cu paturi in vederea evaluarii
medicale se efectueaza in conformitate cu reglementarile legale in vigoare
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari sociale de sanatate.
(3) Internarea in unitati de asistenta medico-sociale a persoanelor
prevazute la alin. (1) este efectuata cu avizul conducerilor acestor unitati,
in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare.
Art. 3
(1) Unitatile de asistenta medico-sociale asigura servicii medicale,
servicii de ingrijire si servicii sociale.
(2) Asigurarea continuitatii asistentei medicale in unitatile de asistenta
medico-sociale se asigura prin linie de garda sau prin chemari de la domiciliu,
in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
(3) Serviciile medicale si de ingrijire asigurate in unitatile de asistenta
medico-sociale sunt prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentele instructiuni, la acestea fiind adaugate serviciile recomandate la
externarea din unitatile sanitare cu paturi, cuprinse in biletele de iesire,
scrisori medicale, planuri de recuperare si altele asemenea.
(4) Serviciile sociale de care pot beneficia persoanele internate in
unitatile de asistenta medico-sociale sunt urmatoarele:
a) asigurarea unui nivel maxim posibil de autonomie si siguranta;
b) asigurarea unor conditii de ingrijire care sa respecte identitatea,
integritatea si demnitatea;
c) asigurarea mentinerii capacitatilor fizice si intelectuale;
d) asigurarea consilierii si informarii atat a asistatilor, cat si a
familiilor acestora privind problematica sociala (probleme familiale,
psihologice si altele asemenea);
e) interventii pentru prevenirea si combaterea institutionalizarii
prelungite;
f) stimularea participarii la viata sociala;
g) facilitarea si incurajarea legaturilor interumane, inclusiv cu familiile
proprii;
h) organizarea de activitati psihosociale si culturale;
i) identificarea mediilor in care poate fi integrata persoana internata
timp indelungat.
(5) Serviciile sociale prevazute la alin. (3) sunt asigurate de personal
specializat, angajat al unitatilor de asistenta medico-sociale sau al
serviciilor publice locale de asistenta sociala.
Art. 4
(1) Incadrarea cu personal medico-sanitar si auxiliar a unitatilor de
asistenta medico-sociale va fi efectuata in conformitate cu urmatorul normativ:
a) un medic la 25 - 30 de paturi;
b) un cadru sanitar mediu la 15 - 20 de paturi/tura;
c) o infirmiera la 8 - 12 paturi/tura;
d) o ingrijitoare pentru 200 mp.
(2) In unitatile de asistenta medico-sociale care nu au medici proprii
angajati, serviciile medicale necesare pot fi asigurate prin contractarea
acestora cu furnizori publici sau privati.
Art. 5
Unitatile de asistenta medico-sociale pot functiona si in regim de
spitalizare de zi, furnizand atat servicii medicale, cat si servicii sociale.
Art. 6
Atributiile medicilor angajati ai unitatilor de asistenta medico-sociale
sunt urmatoarele:
a) organizeaza si raspund de activitatea de asistenta medicala acordata
persoanelor internate pe care le au in ingrijire;
b) examineaza la internare si, dupa caz, la externare fiecare persoana
internata pe care o au in ingrijire;
c) intocmesc foile de observatie ale persoanelor internate pe care le au in
ingrijire, asigura inscrierea tratamentului si a evolutiei bolii, precum si
pastrarea documentelor medicale (foi de observatie, buletine de analize, bilete
de iesire si altele asemenea);
d) instituie sau urmaresc, dupa caz, aplicarea tratamentelor medicale si a
regimurilor dietetice, supravegheaza tratamentele medicale efectuate de cadrele
medii sanitare, iar la nevoie le efectueaza personal;
e) asigura respectarea recomandarilor cuprinse in bilete de iesire,
scrisori medicale, planuri de recuperare si altele asemenea pentru persoanele
internate pe care le au in ingrijire;
f) trimit la spital cazurile care necesita ingrijire spitaliceasca,
asigurand asistenta medicala in timpul transportului;
g) controleaza calitatea alimentatiei pregatite inainte de servirea meselor
principale, refuza servirea felurilor de mancare necorespunzatoare din punct de
vedere dietetic si igienico-sanitar, consemnand observatiile in condica
blocului alimentar;
h) confirma decesul, consemneaza aceasta situatie in foile de observatie si
dispun transportarea cadavrelor la morga dupa doua ore de la deces;
i) participa la efectuarea de autopsii si la confruntari anatomoclinice
privind persoanele internate pe care le-au avut in ingrijire;
j) asigura instruirea proprie si a personalului din subordine in probleme
privind cunoasterea reglementarilor din domeniul medico-sanitar;
k) controleaza zilnic prezenta la serviciu, tinuta si comportamentul
personalului din subordine;
l) controleaza, indruma si raspund de aplicarea normelor de igiena si
sanatate publica si a normelor de protectia muncii;
m) selectioneaza persoanele care pot fi cuprinse in actiuni de imunizare
activa si stabilesc contraindicatiile medicale;
n) efectueaza ancheta epidemiologica preliminara in cazul aparitiei unor
focare de boli transmisibile;
o) raspund de pastrarea, prescrierea si evidenta substantelor stupefiante;
p) raspund de utilizarea corecta a aparaturii medicale si a
instrumentarului unitatilor;
q) participa la analizele periodice ale activitatii unitatilor de asistenta
medico-sociale si la elaborarea de catre conducerile acestora a raportarilor si
a materialelor informative;
r) informeaza conducerile unitatilor asupra aspectelor deosebite privind
supravegherea si ingrijirea persoanelor internate;
s) raspund de aplicarea regulamentelor de organizare si functionare si a
masurilor dispuse de conducerile unitatilor;
t) indeplinesc orice alte atributii stabilite de conducerile unitatilor.
Art. 7
Atributiile asistentilor medicali angajati ai unitatilor de asistenta
medico-sociale sunt urmatoarele:
a) isi desfasoara activitatea in mod responsabil, in conformitate cu
reglementarile profesionale si cu cerintele postului;
b) preiau persoanele nou-internate si actioneaza pentru acomodarea acestora
la conditiile de cazare si de respectare a regulamentelor de organizare si
functionare a unitatilor;
c) acorda primul ajutor si cheama medicul in situatii de urgenta;
d) participa la examinarea de catre medici a persoanelor internate,
informandu-i asupra starii si evolutiei acestora, si executa indicatiile
medicilor cu privire la efectuarea tratamentului si a analizelor medicale, la
regimul alimentar si la igiena persoanelor respective;
e) identifica problemele privind ingrijirea persoanelor internate,
stabilesc prioritatile, elaboreaza si indeplinesc planurile de ingrijire si
evalueaza rezultatele obtinute;
f) recolteaza produse biologice pentru analizele de laborator, in
conformitate cu prescriptiile medicilor;
g) raspund de ingrijirea persoanelor supravegheate si urmaresc efectuarea
de catre infirmiere a toaletei acestora, schimbarea lenjeriei de corp si de
pat, asigurarea conditiilor pentru satisfacerea nevoilor fiziologice,
schimbarea pozitiei si altele asemenea;
h) supravegheaza si asigura alimentarea persoanelor dependente si
supravegheaza distribuirea alimentatiei in conformitate cu prescriptiile
cuprinse in foile de observatie;
i) administreaza personal medicatia, efectueaza tratamentele, imunizarile,
testarile biologice si altele asemenea, in conformitate cu prescriptiile
medicale;
j) pregatesc materialele sanitare si instrumentarul medical pentru
sterilizare;
k) cunosc si aplica normele de securitate, manipulare si descarcare a
substantelor stupefiante, precum si a medicamentelor cu regim special;
l) participa la acordarea ingrijirilor paliative;
m) se integreaza in graficul pe ture stabilit de conducerile unitatilor si
efectueaza verbal si in scris preluarea si predarea fiecarei persoane internate
si a serviciului in cadrul raportului de tura;
n) in caz de deces al persoanelor internate inventariaza obiectele
personale ale acestora si organizeaza transportul cadavrelor la morga;
o) utilizeaza si pastreaza in bune conditii echipamentele si instrumentarul
din dotare, supravegheaza colectarea materialelor si instrumentarului de unica
folosinta utilizat si urmaresc colectarea acestora in vederea distrugerii;
p) utilizeaza echipamentul de protectie prevazut de regulamentele de
organizare si functionare a unitatilor, schimbandu-l ori de cate ori este
nevoie;
r) respecta reglementarile in vigoare referitoare la prevenirea, controlul
si combaterea infectiilor nosocomiale;
s) respecta secretul profesional si codul de etica al asistentului medical;
t) supravegheaza si coordoneaza activitatile desfasurate de personalul din
subordine;
u) colaboreaza cu asistentii medicali comunitari care isi desfasoara
activitatea in teritoriul in care functioneaza unitati de asistenta
medico-sociale;
v) indeplinesc orice alte atributii stabilite de conducerile unitatilor.
Art. 8
Atributiile asistentilor sociali angajati ai unitatilor de asistenta
medico-sociale sunt urmatoarele:
a) elaboreaza proiecte de interventie in scopul prevenirii si combaterii
institutionalizarii pentru fiecare persoana internata;
b) intocmesc documentatia necesara pentru internare in camine pentru
persoane varstnice, centre de ingrijire si asistenta si altele asemenea in
cazul persoanelor care se transfera in aceste unitati;
c) acorda sprijin, dupa caz, persoanelor internate, in vederea obtinerii
unor ajutoare banesti, materiale si sociale, pensii si altele asemenea;
d) efectueaza investigatiile necesare in cazuri de abandon pentru
identificarea apartinatorilor persoanelor abandonate si pregatesc reintegrarea
acestora in propria familie sau internarea in camine pentru persoane varstnice,
centre de ingrijire si asistenta si altele asemenea;
e) participa la adoptarea deciziilor privind incadrarea in grupe de
probleme a persoanelor care necesita protectie sociala si la stabilirea modului
de solutionare a problemelor identificate;
f) furnizeaza persoanelor internate sau apartinatorilor acestora informatii
privind drepturile de care beneficiaza in conformitate cu legislatia in
vigoare, precum si asupra functionarii unitatilor de asistenta medico-sociale;
g) colaboreaza cu organizatii neguvernamentale, fundatii, asociatii la
realizarea unor programe care se adreseaza grupurilor tinta de populatie din
care fac parte persoane internate in unitati de asistenta medico-sociale;
h) cunosc si aplica reglementarile legale in vigoare referitoare la
abandon, protectie sociala, acordare de ajutoare si altele asemenea;
i) respecta si apara drepturile persoanelor internate;
j) respecta secretul profesional si codul de etica si deontologie
profesionala.
Art. 9
Atributiile infirmierelor angajate in unitatile de asistenta medico-sociale
sunt urmatoarele:
a) isi desfasoara activitatea numai sub indrumarea si sub supravegherea
asistentilor medicali;
b) pregatesc paturile si schimba lenjeria persoanelor internate;
c) efectueaza sau participa la efectuarea toaletei zilnice a persoanelor
internate imobilizate, ori de cate ori este nevoie, cu respectarea normelor de
igiena;
d) acorda sprijin persoanelor internate, pentru efectuarea toaletei
zilnice;
e) acorda sprijin persoanelor internate, pentru satisfacerea nevoilor
fiziologice (plosca, urinar, tavite renale si altele asemenea);
f) asigura curatenia, dezinfectia si pastrarea recipientelor utilizate;
g) ajuta la pregatirea persoanelor internate in vederea examinarii;
h) transporta lenjeria de pat si de corp utilizata in containere speciale
la spalatorie si aduc lenjeria curata in containere speciale, cu respectarea
circuitelor igienice;
i) efectueaza dezinfectia zilnica a mobilierului din saloane;
j) pregatesc saloanele pentru dezinfectie ori de cate ori este necesar;
k) efectueaza curatenia si dezinfectia carucioarelor, a targilor si a altor
obiecte care servesc la deplasarea persoanelor internate;
l) colecteaza materialele sanitare si instrumentarul de unica folosinta
utilizat in recipiente speciale si asigura transportul acestora in spatiile
amenajate pentru depozitare, in vederea neutralizarii;
m) ajuta asistentii medicali si brancardierii la schimbarea pozitiei
persoanelor imobilizate;
n) in situatia decesului persoanelor internate, pregatesc cadavrele si
participa la transportul acestora la morga;
o) utilizeaza echipamentul de protectie prevazut de regulamentele de
organizare si functionare a unitatilor, schimbandu-l ori de cate ori este
nevoie;
p) respecta normele igienico-sanitare si de protectia muncii;
q) respecta reglementarile in vigoare privind prevenirea, controlul si
combaterea infectiilor nosocomiale;
r) transporta alimentele de la blocurile alimentare in salile de mese sau
in saloane, cu respectarea normelor igienico-sanitare;
s) asigura spalarea veselei si tacamurilor, ordinea si curatenia in
oficiile alimentare;
t) asigura pastrarea si utilizarea in bune conditii a inventarului pe care
il au in primire;
u) indeplinesc orice alte atributii la solicitarea asistentilor medicali si
a medicilor.
Art. 10
(1) Conducerea unitatii de asistenta medico-sociale se asigura de catre
director, care este numit si eliberat din functie, dupa caz, prin hotarare a
consiliului local, la propunerea primarului, sau prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, la
propunerea presedintelui acestuia.
(2) In realizarea atributiilor sale directorul este sprijinit de un
consiliu consultativ compus din 5 membri desemnati in conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (3) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 412/2003
pentru aprobarea Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea
unitatilor de asistenta medico-sociale.
(3) Numarul de personal, structura organizatorica si statul de functii se
aproba de catre consiliul local, la propunerea primarului, sau, dupa caz, de
catre consiliul judetean, respectiv de catre Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, la propunerea presedintelui acestuia, in functie de resursele
financiare.
(4) Veniturile proprii ale unitatilor de asistenta medico-sociale se
constituie din:
a) sume decontate de casele de asigurari de sanatate, pe baza de contracte
incheiate cu acestea, pentru finantarea cheltuielilor de personal aferente
medicilor si asistentilor medicali din aceste unitati, precum si a
cheltuielilor cu medicamentele si materialele sanitare, conform prevederilor
contractului-cadru;
b) contributii personale ale beneficiarilor serviciilor prestate sau ale
sustinatorilor legali ai acestora, aprobate, in conditiile legii, prin hotarare
a consiliilor locale, judetene si a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz;
c) donatii, sponsorizari si alte venituri.
Art. 11
Directorul unitatii de asistenta medico-sociale indeplineste, in principal,
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza intreaga activitate a unitatii, cu sprijinul consiliului
consultativ;
b) stabileste raspunderile si competentele si elaboreaza fisa postului
pentru fiecare angajat;
c) asigura crearea conditiilor necesare desfasurarii activitatii unitatii;
d) stabileste masuri pentru protejarea fondurilor gestionate si a
patrimoniului si raspunde de administrarea acestora;
e) colaboreaza permanent cu autoritatile administratiei publice locale si
centrale, precum si cu organizatii neguvernamentale cu preocupari in domeniul
asigurarii ingrijirilor medico-sociale.
Art. 12
(1) Personalul unitatilor de asistenta medico-sociale se angajeaza, dupa
caz, cu contract de munca pe durata nedeterminata sau determinata ori prin
cumul de functii, in conditiile legii.
(2) Incadrarea si incetarea activitatii personalului prevazut la alin. (1)
se efectueaza prin dispozitie a directorului unitatii de asistenta
medico-sociale.
Art. 13
(1) In termen de 30 zile de la infiintarea unei unitati de asistenta
medico-sociale directorul acesteia elaboreaza regulamentul de organizare si
functionare, cuprinzand prevederi privind functionarea unitatii, atributiile,
competentele si raspunderile personalului.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a unitatii de asistenta
medico-sociale este aprobat prin hotararea de infiintare adoptata de consiliul
local sau, dupa caz, de consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti.
Art. 14
Controlul activitatii unitatilor de asistenta medico-sociale si al
calitatii serviciilor acordate este exercitat de personalul abilitat al
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, al
caselor de asigurari de sanatate si al serviciilor publice de asistenta sociala
din cadrul structurilor administrativ-teritoriale.
Dispozitii finale
Art. 15
Directiile implicate din cadrul Ministerului Sanatatii si Ministerului
Administratiei si Internelor, directiile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti, consiliile judetene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, si consiliile locale vor pune in aplicare prezentele
instructiuni.
Art. 16
Prezentele instructiuni se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul delegat pentru administratia publica,
Ion Calin,
secretar de stat
ANEXA 1
SERVICIILE MEDICALE SI DE INGRIJIRE
asigurate in unitatile de asistenta medico-sociale
1. Evaluarea la internarea in unitate
2. Efectuarea de masuratori antropometrice
3. Acordarea primului ajutor
4. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls,
tensiune arteriala, diureza, scaun
5. Toaleta persoanei internate: partiala, totala la pat, totala la baie, cu
ajutorul dispozitivelor de sustinere
6. Administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular,
subcutanat, intradermic, prin perfuzie endovenoasa, pe suprafata tegumentelor
si a mucoaselor, prin seringa automata
7. Efectuarea de imunizari
8. Masurarea glicemiei cu glucometrul
9. Recoltarea de produse biologice
10. Clisma cu scop evacuator
11. Clisma cu scop terapeutic
12. Alimentare artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica si pe
gastrostoma
13. Spalatura vaginala
14. Masajul limfedemului
15. Mobilizare, masaj, aplicatii medicamentoase locale, utilizarea
colacilor de cauciuc si a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*)
16. Schimbarea pozitiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea
complicatiilor pulmonare*)
17. Mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicatii medicamentoase locale
pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele inferioare*)
18. Ingrijirea plagilor simple si suprainfectate
19. Ingrijirea escarelor multiple
20. Ingrijirea tubului de dren
21. Ingrijirea canulei traheale
22. Ingrijirea ochilor, mucoasei nazale si a mucoasei bucale
23. Suprimarea firelor de sutura
24. Ingrijirea stomelor si fistulelor
25. Evacuarea manuala a fecaloamelor
26. Aplicarea de pampers, plosca, bazinet
27. Aplicarea de prisnite si cataplasme
28. Calmarea si tratarea durerii
29. Kinetoterapie individuala
30. Examinare si evaluare psihologica.
*) Se aplica pentru persoanele imobilizate la pat.