ORDIN
Nr. 183/3032 din 29 noiembrie 2001
privind colaborarea in domeniul educatiei si pregatirii antiinfractionale a
elevilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL DE INTERNE
Nr. 183 din 29 noiembrie 2001
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 3.032 din 14 ianuarie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 24 ianuarie 2002
Ministrul de interne si ministrul educatiei si cercetarii,
avand in vedere prevederile Programului de guvernare pe perioada 2001 -
2004,
in temeiul prevederilor Legii nr. 40/1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului de Interne, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Ministerul de Interne si Ministerul Educatiei si Cercetarii vor coopera in
vederea organizarii si desfasurarii, in conditii optime, a activitatilor de
prevenire a criminalitatii in mediul scolar.
Art. 2
Activitatile cu caracter educativ-preventiv vor viza atat prevenirea
delincventei juvenile, cat si prevenirea victimizarii elevilor si se vor
desfasura conform structurii si tematicii prevazute in anexele nr. 1 si 2 care
fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Actiunile vor avea loc in cadrul orelor de dirigentie, de consiliere sau in
cadrul activitatilor extrascolare stabilite de comun acord intre conducerile
unitatilor scolare si ale celor de politie. Vor fi organizate intalniri cu
elevi, cu profesori si cu parinti, din partea politiei urmand sa participe
ofiteri specializati in prevenirea criminalitatii, precum si lucratori de la
alte formatiuni.
Art. 4
Semestrial, la nivelul inspectoratelor de politie judetene, respectiv al
Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, si la cel al
inspectoratelor scolare judetene si al Inspectoratului Scolar al Municipiului
Bucuresti, vor fi analizate dinamica starii infractionale in perimetrul scolar
si cea care se manifesta in randul elevilor.
Art. 5
Fiecare minister isi va stabili directiile de specialitate care vor
coordona activitatile pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
STRUCTURA
activitatilor educativ-preventive
a) Pregatirea elevilor
Se va actiona pe doua directii principale:
- pregatirea elevilor pentru a nu deveni infractori (prevenirea delincventei
juvenile);
- pregatirea elevilor pentru a sti cum sa evite sa devina victime ale
infractiunilor (prevenirea victimizarii).
b) Pregatirea consilierilor educativi si a profesorilor diriginti in
problematica prevazuta de prezentul ordin
c) Intalniri cu profesori si parinti
Se vor organiza o data la doua luni in fiecare institutie de invatamant.
d) Alte activitati:
- distribuirea unor materiale cu caracter preventiv si amenajarea in scoala
a unor panouri cu astfel de materiale;
- organizarea de concursuri;
- participarea la emisiuni radio-tv;
- implicarea elevilor in alte actiuni educativ-preventive.
ANEXA 2
TEMATICA
activitatilor educativ-preventive
A. Prevenirea delincventei juvenile:
- elemente de legislatie, principalele infractiuni sau acte antisociale
comise de copii (definitii, forme de manifestare, diferenta dintre infractiune
si contraventie, dintre furt si talharie etc.);
- consecintele legale, sociale si morale ale acestor fapte - raspunderea
penala si contraventionala a minorului (cum ii afecteaza pe ei, pe colegi, pe
parinti, alte persoane);
- cauze si elemente favorizante ale comiterii de infractiuni (dorinta de a
avea un obiect sau o suma de bani, prestigiu in ochii prietenilor, influenta
grupului, instigarea sau fortarea de catre o alta persoana, invidia, gelozia,
consumul de bauturi alcoolice sau de droguri);
- necesitatea respectarii regulilor de convietuire sociala (pentru a fi respectat,
trebuie sa respecti; pentru a fi in siguranta, trebuie la randul tau sa nu faci
rau altora);
- grupurile si apartenenta la grup (gasca sau cerc de prieteni; avantaje si
dezavantaje; cine ia deciziile in cadrul grupului; teama de a nu se face de
ras; activitati legale si activitati ilegale ale grupului; ce spune legea
despre infractiunile savarsite in grup);
- consumul de alcool si droguri (riscuri, consecinte medicale, legale si
sociale).
B. Prevenirea victimizarii copiilor:
- situatii in care se pot afla - acasa, pe strada, la scoala, la joaca, in
mijloacele de transport; cum pot identifica o situatie periculoasa sau
potential periculoasa;
- cine este responsabil de siguranta lor (parinti, cadre didactice,
politie, alte institutii);
- mijloace de autoprotectie impotriva agresiunilor fizice (loviri, vatamari
corporale), impotriva agresiunilor sexuale, impotriva furturilor, impotriva
inselaciunilor;
- ce drepturi au; cum si le pot exercita; cine le apara si cui pot cere ajutor.
C. Intalniri cu profesori si parinti:
- responsabilitatile legale ce le revin pentru cresterea si educarea
copiilor;
- raspunderea pentru faptele copiilor;
- modalitati de prevenire a infractiunilor comise asupra copiilor;
- familiile dezorganizate si in care se consuma alcool - riscurile pentru
educatia si sanatatea copiilor;
- agresiunile fizice si sexuale asupra copiilor, comise in familie;
necesitatea unei stranse cooperari intre familie, scoala, societatea
civila, administratia locala si alte organisme guvernamentale;
propuneri de proiecte si de actiuni comune destinate limitarii
victimizarii copiilor.