ORDIN Nr. 617
din 12 august 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea
calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si
pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate
la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 649 din 24 septembrie 2007
Având în vedere Referatul de aprobare al directorului
general nr. DG 3.686 din 7 august 2007,
în temeiul dispoziţiilor art.
211 alin. (3), art. 213 alin. (3) şi (4), art. 216, art. 256-260, art. 261
alin. (2) şi (4) şi ale art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale art. 7, ale art. 17 alin. (5) si ale art. 18 pct. 36 din Statutul Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat,
respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea
măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, prevăzute în anexa la prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate ale Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate
şi casele de asigurări de sănătate
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în
vigoare a prevederilor prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 din
28 noiembrie 2005.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind stabilirea documentelor justificative pentru
dobândirea calităţii de asigurat, respectiv de
asigurat fără plata contribuţiei, precum şi
pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor
datorate Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, denumit în
continuare fondul, se constituie din
contribuţii ale persoanelor fizice şi juridice, subvenţii de la bugetul de
stat, precum şi din donaţii, sponsorizări, dobânzi, venituri obţinute din
exploatarea patrimoniului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, denumită în
continuare CNAS, şi al
caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
precum şi al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului şi Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării,
Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, denumite în
continuare CAS, precum
şi din alte venituri, inclusiv sume din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice, în condiţiile legii.
(2) Colectarea contribuţiilor persoanelor juridice sau
fizice care au calitatea de angajator se face de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în
continuare ANAF, în
contul unic deschis pe seama CNAS, în condiţiile
legii, cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, denumit în continuare Codul de
procedură fiscală.
(3) Colectarea contribuţiilor de la persoanele fizice,
altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se realizează de către
ANAF, se face în contul unic deschis pe seama CNAS, prin CAS.
Art. 2. - (1) Calitatea de asigurat o au toţi cetăţenii
români cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi apatrizii care au
solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară sau au
domiciliul în România şi fac dovada plăţii contribuţiei la fond, în condiţiile
legii şi ale prezentelor norme metodologice.
(2) Calitatea de asigurat încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în
România, cu decesul sau cu declararea judecătorească a morţii asiguratului.
(3) Drepturile de asigurare încetează după 3 luni de la
ultima plată a contribuţiei.
(4) Asiguraţii au dreptul la pachetul de servicii
medicale de la data începerii plăţii contribuţiei la fond, urmând ca sumele
restante să fie recuperate de CAS şi ANAF, în condiţiile legii, inclusiv
obligaţiile financiare accesorii aplicate pentru creanţele bugetare.
(5) Persoanele asigurate din
statele cu care România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în
domeniul sănătăţii beneficiază de servicii medicale şi alte prestaţii acordate
pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de respectivele documente
internaţionale.
(6) Asigurarea socială de
sănătate este facultativă pentru următoarele categorii de persoane care nu se
încadrează în prevederile alin. (5):
a) membrii misiunilor diplomatice acreditate în România;
b) cetăţenii străini şi apatrizii care se află
temporar în ţară, fără a solicita viză de lungă şedere;
c) cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, care
se află temporar în ţară.
(7) Prin sintagma care se
află temporar în ţară se înţelege vizita,
turismul, misiunea, transportul, activităţile sportive, activităţile culturale,
ştiinţifice, umanitare, tratamentul medical de scurtă durată sau alte situaţii
asemănătoare care nu presupun prelungirea unui drept de şedere temporară,
efectuate de către cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, precum şi de
cetăţenii străini şi apatrizi.
CAPITOLUL II
Contribuţia angajatorului
Art. 3. - (1) Angajatorii au obligaţia să calculeze, să
reţină şi să vireze lunar în contul deschis la unităţile teritoriale ale
Trezoreriei Statului, în a căror rază sunt luaţi în evidenţă ca plătitori de
impozite şi taxe, contribuţia datorată pentru asigurarea sănătăţii personalului
din unitatea respectivă, raportat la fondul de salarii realizat.
(2) Prin fond de salarii realizat, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege totalitatea
sumelor constituite şi utilizate de persoanele fizice şi juridice pentru plata
drepturilor salariale sau/şi drepturilor asimilate salariilor, aşa cum sunt
definite în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Codul
fiscal.
(3) Orice schimbare care are loc în nivelul
veniturilor va fi evidenţiată în declaraţia lunară privind obligaţiile la fond
depusă de angajator la organul fiscal teritorial la care este luat în evidenţă
ca plătitor de impozite şi taxe.
Art. 4. - Contribuţia angajatorilor se calculează
asupra tuturor veniturilor din salarii şi asimilate salariilor
CAPITOLUL III
Contribuţia asiguraţilor
SECŢIUNEA 1
Asiguraţii care realizează venituri din salarii
sau asimilate salariilor
Art. 5. - (1) Contribuţia lunară a persoanelor
asigurate se stabileşte sub forma unei cote stabilite de lege, aplicată asupra
veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse
impozitului pe venit. Angajatorul are obligaţia calculării, reţinerii şi
virării lunare integrale a contribuţiei datorate de către persoana asigurată în
contul deschis pe seama CNAS la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului
în a căror rază angajatorii sunt luaţi în evidenţă ca plătitori de impozite şi
taxe.
(2) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană
fizică ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a
unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent
de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care
ele se acordă.
(3) Veniturile asimilate salariilor cuprind orice alte
sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor care se supun
impozitului pe venit, aşa cum sunt definite de Codul fiscal şi de Normele
metodologice de aplicare a acestuia.
(4) Pentru asociatul unic cu indemnizaţie lunară
înscrisă în declaraţia de asigurări sociale, contribuţia lunară se calculează
prin aplicarea cotei stabilite de lege asupra indemnizaţiei; baza de calcul a contribuţiei nu poate fi mai
mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, lunar.
(5) Veniturile realizate în baza funcţiilor de
administrator şi director, aşa cum sunt definite de Legea nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, reprezintă venituri asimilate salariilor asupra cărora se
calculează contribuţia lunară a persoanei asigurate.
(6) Persoanele care realizează venituri din salarii,
care, potrivit Codului fiscal, nu sunt impozabile şi care nu mai realizează
alte venituri, au obligaţia plăţii contribuţiei lunare calculate la un salariu
de bază minim brut pe ţară. Contribuţia se plăteşte în mod direct de aceste
persoane la CAS pentru care au optat. Angajatorii acestor persoane nu
calculează şi nu virează pentru veniturile salariale realizate de aceştia
contribuţia prevăzută de lege pentru angajator.
SECŢIUNEA a 2-a
Asiguraţii care realizează venituri impozabile
din activităţi independente
Art. 6. - (1) Veniturile
realizate de persoanele care desfăşoară activităţi independente asupra cărora
se calculează contribuţia sunt veniturile comerciale şi veniturile din profesii
libere realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere fără
personalitate juridică.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale asiguraţilor, aşa cum sunt prevăzute
în Codul fiscal şi în Normele metodologice de aplicare a acestuia.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar
public, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil
autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor
profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii.
Art. 7. - (1) Persoanele care desfăşoară activităţi
independente au obligaţia de a vira trimestrial contribuţia aplicată asupra:
a) venitului net determinat ca diferenţă între venitul
brut şi cheltuielile deductibile aferente realizării venitului, conform
prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfăşoară activităţi
independente ale căror venituri sunt determinate pe baza contabilităţii în
partidă simplă;
b) venitului net determinat ca diferenţă între venitul
brut şi cheltuielile deductibile aferente realizării venitului, determinate pe
baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor prin
nomenclatorul activităţilor pentru care venitul se stabileşte pe bază de norme
de venit, în cazul persoanelor ale căror venituri sunt determinate pe bază de
norme de venit.
(2) In cazul persoanelor care obţin venituri din
activităţi independente ale căror venituri sunt determinate pe bază de normă de
venit şi care beneficiază de o reducere a normelor de venit, cota stabilită de
lege se va aplica la veniturile care se supun impozitului pe venit rezultate
din norma redusă, determinată potrivit reglementărilor în vigoare pentru
impunerea veniturilor respective.
(3) Pentru veniturile realizate din activităţi independente, contribuţia se plăteşte de persoana care le
realizează.
Art. 8. - (1) Contribuabilii care realizează venituri
din activităţi independente virează trimestrial contribuţia calculată la
venitul estimat, până la data de 15 a ultimei luni din
fiecare trimestru.
(2) In cazul în care contribuabilii care realizează
venituri din activităţi independente, la finele anului, înregistrează pierderi
sau realizează venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară,
contribuţia se calculează la nivelul unui salariu de bază minim brut pe ţară
pentru fiecare lună şi se achită în termenul prevăzut la alin. (4).
(3) Prevederile alin. (2) se aplică numai în situaţia
în care venitul din activităţi independente este singurul venit asupra căruia
se calculează contribuţia.
(4) Diferenţele rămase de achitat, calculate în raport
cu decizia de impunere anuală, se plătesc în termen de cel mult 60 de zile de
la data comunicării deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează
şi nu se datorează majorări de întârziere.
(5) La expirarea termenului prevăzut la alin. (4),
pentru sumele datorate şi rămase neachitate se vor percepe majorări de
întârziere conform procedurii instituite prin Codul de procedură fiscală.
SECŢIUNEA a 3-a
Asiguraţii care realizează venituri din
agricultură şi silvicultură, persoane fizice care nu au calitatea de angajator
si nu se încadrează la secţiunea a 2-a
Art. 9. - (1) Persoanele care realizează venituri din
agricultură, potrivit Codului fiscal, cu excepţia persoanelor fizice care au
calitatea de angajator sau care realizează venituri din activităţi
independente, au obligaţia de a plăti contribuţia asupra acestor venituri.
(2) Contribuţia pentru veniturile prevăzute la alin.
(1) se aplică asupra veniturilor care se supun
impozitului pe venit.
(3) Persoanele care realizează venituri din
silvicultură, cu excepţia persoanelor fizice care au calitatea de angajator sau
care realizează venituri din activităţi independente, au obligaţia de a plăti
contribuţia asupra acestor venituri.
(4) Persoanele care realizează venituri de natura
celor prevăzute la alin. (1) şi (3) vor plăti contribuţia anual, până la data
de 25 a lunii ianuarie a anului următor celui pentru care se face plata.
(5) Contribuţia datorată de persoanele care nu fac
parte din familiile beneficiare de ajutor social şi care realizează venituri
din agricultură şi silvicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe
ţară se stabileşte asupra sumei reprezentând o treime din salariul de bază
minim brut pe ţară, pentru fiecare lună.
(6) Persoanele care realizează venituri de natura
celor prevăzute la alin. (5) vor plăti contribuţia trimestrial, până la data de
15 a ultimei luni din fiecare trimestru.
SECŢIUNEA a 4-a
Asiguraţii beneficiari ai indemnizaţiei de şomaj
Art. 10. - (1) Beneficiarii indemnizaţiei de şomaj sunt
asiguraţi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, iar contribuţia
bănească lunară se aplică asupra indemnizaţiei de şomaj şi se suportă din
bugetul asigurărilor pentru şomaj.
(2) Instituţia care administrează bugetul asigurărilor
pentru şomaj are obligaţia să calculeze şi să vireze contribuţia unităţilor
teritoriale ale Trezoreriei Statului, în contul deschis pe seama CNAS.
SECŢIUNEA a 5-a
Asiguraţii care obţin venituri din cedarea
folosinţei bunurilor, venituri din
dividende si dobânzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală
Art. 11. - Persoana asigurată are obligaţia plăţii
contribuţiei asupra veniturilor realizate din cedarea folosinţei bunurilor,
veniturilor din dividende şi dobânzi, veniturilor din drepturi de proprietate
intelectuală realizate în mod individual şi /sau într-o formă de asociere şi
altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu
realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d)
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare lege;
baza de calcul a contribuţiei nu poate fi mai mică
decât un salariu de bază minim brut pe ţară, lunar.
Art. 12. - (1) Veniturile
din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile,
în bani şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi
imobile, obţinute de proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele
decât veniturile din activităţi independente.
(2) Contribuţia pentru veniturile prevăzute la alin.
(1) se aplică la venitul net din cedarea folosinţei bunurilor stabilit prin
deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de
25% asupra venitului brut determinat potrivit Codului
fiscal.
(3) Persoanele care realizează venituri de natura celor
prevăzute la alin. (1) şi dacă, până la data de 31 decembrie a anului în curs,
aceste venituri anuale sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, vor
plăti contribuţia anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor,
calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 13. - (1) Veniturile din dividende şi dobânzi
prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. e) din lege reprezintă veniturile din
investiţii, aşa cum sunt definite acestea în Codul fiscal.
(2) Pentru veniturile din dividende care se supun
impozitului pe venit, obligaţia plăţii contribuţiei revine persoanelor fizice
beneficiare ale acestor venituri, care vor achita contribuţia până la data de
25 a lunii ianuarie a anului următor celui în care se face plata dividendelor.
(3) Persoanele care realizează venituri de natura
celor prevăzute la alin. (2), dar care până la data de 31 decembrie a anului în
curs nu au încasat aceste venituri sau veniturile de acest fel, încasate anual,
sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, vor plăti contribuţia anual
până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor, calculată la nivelul a 12
salarii minime brute pe ţară. Diferenţele rămase de achitat, calculate în
raport cu dividendele care se plătesc după data prevăzută pentru plata
contribuţiei, se achită până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a
făcut plata.
(4) Pentru veniturile realizate din dobânzi,
contribuţia se aplică la veniturile brute şi se virează de către asiguraţii
care realizează astfel de venituri, anual, până la data de 25 a lunii ianuarie
a anului următor celui de realizare a venitului.
(5) Persoanele care realizează venituri de natura
celor prevăzute la alin. (4) şi dacă, până la data de 31 decembrie a anului în
curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe
ţară, vor plăti contribuţia anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului
următor, calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 14. - (1) Veniturile din drepturi de proprietate
intelectuală sunt veniturile realizate din valorificarea drepturilor industriale,
cum ar fi: invenţii, mai puţin realizările tehnice, know-how, mărci
înregistrate, franciza şi altele asemenea, recunoscute şi protejate prin
înscrisuri ale instituţiilor specializate, precum şi a drepturilor de autor,
inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.
(2) Pentru veniturile din drepturi de proprietate
intelectuală (venitul brut din care se scade cheltuiala deductibilă prevăzută
de Codul fiscal), obligaţia plăţii contribuţiei revine persoanelor fizice
beneficiare ale acestor venituri.
(3) Persoanele care realizează venituri de natura
celor prevăzute la alin. (1) şi dacă, până la data de 31 decembrie a anului în
curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe
ţară, vor plăti contribuţia anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului
următor, calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 15. - (1) Prin sintagma alte venituri care se
supun impozitului pe venit, prevăzută la art. 257
alin. (2) lit. e) din lege, se înţelege veniturile impozabile prevăzute de
Codul fiscal, altele decât cele prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d) şi
f) din lege.
(2) Persoanele care realizează
veniturile prevăzute la alin. (1) şi care până la data de 31 decembrie a anului
în curs sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară vor plăti
contribuţia anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor,
calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 16. - (1) Pentru veniturile prevăzute la art.
12-15, contribuţia se achită numai în situaţia în care persoana asigurată nu
realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d)
din lege.
(2) In cazul persoanelor care realizează în acelaşi
timp mai multe tipuri de venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin.
(2) lit. e) din lege, contribuţia se calculează asupra tuturor acestor
venituri.
SECŢIUNEA a 6-a
Veniturile realizate din pensii
Art. 17. - (1) Pentru pensionari contribuţia datorată
de aceştia se aplică numai la veniturile din pensiile care depăşesc limita
supusă impozitului pe venit prevăzută de Codul fiscal, se calculează pentru
diferenţa dintre cuantumul pensiei şi această limită şi se virează odată cu
plata drepturilor băneşti asupra cărora se calculează de către cei care
efectuează plata acestor drepturi.
(2) Contribuţia pentru veniturile din pensii aflate
sub limita sumei neimpozabile din pensii prevăzute de Codul fiscal se datorează
şi se calculează începând cu 1 ianuarie 2008.
(3) Orice plătitor de venituri din pensii are
obligaţia de a calcula lunar contribuţia aferentă acestui venit şi de a o vira
la bugetul fondului, potrivit prevederilor art. 257 alin. (5) lit. a) din lege.
(4) Persoanele care realizează în acelaşi timp
venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. e) şi f) din lege
plătesc contribuţia asupra tuturor acestor venituri.
(5) Persoanele care realizează în acelaşi timp venituri
de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d) şi f) din lege
plătesc contribuţia asupra tuturor acestor venituri.
SECŢIUNEA a 7-a
Persoanele care beneficiază de asigurare cu plata
contribuţiei din alte surse
Art. 18. - (1) Contribuţiile pentru persoanele
prevăzute la art. 213 alin. (2) lit. b) şi e) din lege se stabilesc prin aplicarea
cotei prevăzute de lege asupra indemnizaţiei pentru incapacitate de muncă din
cauza unui accident de muncă sau unor boli profesionale, respectiv asupra
indemnizaţiei de şomaj, şi se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat,
respectiv din bugetul asigurărilor de şomaj.
(2) Pentru perioada în care indemnizaţiile pentru
incapacitate temporară de muncă din cauza unui accident de muncă sau unor boli
profesionale nu se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat,
angajatorul are obligaţia de a plăti contribuţia raportat la fondul de salarii
pentru salariaţii aflaţi în această situaţie.
(3) Angajatorii vor reţine din contribuţia datorată
bugetului asigurărilor sociale de stat sumele calculate
potrivit alin. (1).
(4) Contribuţiile pentru persoanele prevăzute la art.
213 alin. (2) lit. g) din lege se stabilesc asupra ajutorului social acordat în
condiţiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările
şi completările ulterioare, şi se suportă de către bugetele locale.
(5) Contribuţiile pentru persoanele prevăzute la art.
213 alin. (2) lit. a), c), d), f) şi i) din lege se stabilesc prin aplicarea
cotei prevăzute de lege asupra sumei reprezentând valoarea a două salarii de
bază minime brute pe ţară, se suportă din bugetul de stat şi se calculează după
următoarea formulă:
Salariul de bază minim brut pe ţară x 2
x..........% X Numărul de zile lucrătoare în care s-a aflat în situaţiile prevăzute la art. 213
Numărul de zile lucrătoare din
luna în care se face calculul alin. (2)
lit. a), c), d), f) şi i) din luna pentru care se face calculul
(6) Contribuţia persoanelor aflate în concediu pentru
creşterea copilului până la vârsta de 2 ani şi în cazul copilului cu handicap
până la împlinirea vârstei de 3 ani, care intră sub incidenţa Legii nr.
138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din
instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă
naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din
aceste instituţii, cu modificările şi completările ulterioare, se calculează
asupra valorii a două salarii minime brute pe ţară, se suportă din aceeaşi
sursă din care se suportă indemnizaţiile şi se virează de către plătitorii
acestor indemnizaţii.
(7) Contribuţia de asigurări sociale de sănătate nu
se datorează asupra indemnizaţiilor reglementate de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
399/2006, cu modificările ulterioare, cu excepţia contribuţiei de asigurări
sociale de sănătate datorată de angajatori pentru indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate suportate din fondurile proprii ale acestora.
Art. 19. - (1) In situaţia în care persoanele prevăzute
la art. 213 alin. (1) din lege realizează şi alte venituri decât cele pentru
care sunt asigurate fără plata contribuţiei, acestea datorează contribuţia
prevăzută de lege pentru aceste venituri.
(2) Persoanele care sunt instituţionalizate prin legi
speciale şi care realizează şi alte venituri decât cele provenite din
drepturile băneşti acordate de aceste legi, precum şi cele provenite din pensii
au obligaţia plăţii contribuţiei calculate asupra acestor venituri.
SECŢIUNEA a 8-a
Documentele justificative privind dobândirea
calităţii de asigurat, respectiv de asigurat fără plata contribuţiei
Art. 20. - (1) Persoanele care beneficiază de
asigurările sociale de sănătate fără plata contribuţiei sau cu plata
contribuţiei din alte surse vor face dovada încadrării în una dintre aceste
categorii printr-un document justificativ - adeverinţă, eliberat de CAS,
potrivit fiecărei categorii, pe baza următoarelor documente:
a) pentru copiii în vârstă de până la 18 ani, cu act
de identitate sau certificat de naştere, după caz;
b) pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de
ani, cu act de identitate şi cu un document eliberat de organele fiscale
teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, un
document din care să rezulte că au calitatea de elev sau student, precum şi cu
o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă;
c) pentru tinerii cu vârsta de
până la 26 de ani, care provin din sistemul de protecţie a copilului, cu act de
identitate, document care să
ateste că au fost incluşi într-un sistem de protecţie a copilului, un document
eliberat de organele fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă, un document eliberat de primăria din localitatea de
domiciliu prin care să ateste că nu beneficiază de ajutor social, precum şi cu
o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă;
d) soţul, soţia şi părinţii aflaţi în întreţinerea unei
persoane asigurate, cu act de identitate, documente care să ateste relaţia de
rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată, documente eliberate de organele
fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, o
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri
proprii, precum şi o declaraţie pe propria răspundere a persoanei asigurate
prin care aceasta declară că are în întreţinere persoana respectivă;
e) beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, ai Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate
în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive
etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, ai Legii nr. 44/1994 privind veteranii
de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ai Legii nr. 309/2002
privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat
stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada
1950-1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de
eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române
din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pe
baza actului de identitate, a documentelor doveditoare că se încadrează în una
dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi, a documentului eliberat de
organele fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri
impozabile, altele decât cele din pensii, precum şi cu o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte că nu realizează alte venituri decât cele
prevăzute de legile speciale sau pensii;
f) pentru persoanele cu handicap, pe baza actului de
identitate, a certificatului de încadrare într-un grad
de handicap, a documentului eliberat de organele fiscale teritoriale din care
să rezulte că nu realizează venituri impozabile, precum şi a declaraţiei pe
propria răspundere din care să rezulte că nu realizează alte venituri în afara
celor prevăzute de legea prin care li s-a stabilit această calitate;
g) pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în programele
naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la
vindecarea respectivei afecţiuni, pe baza actului de identitate, a adeverinţei
medicale eliberate de medicul curant sau de medicul coordonator al programului
de sănătate, a documentului eliberat de organele fiscale teritoriale din care
să rezulte că nu realizează venituri impozabile, precum şi a declaraţiei pe
propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă,
pensie sau alte surse;
h) pentru femeile însărcinate sau lăuze, pe baza
actului de identitate, a adeverinţei medicale, a certificatului de naştere a
copilului - pentru lăuze, precum şi a documentului eliberat de unităţile
fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile şi
a declaraţiei pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri sau pe baza documentelor
justificative că realizează venituri lunare sub salariul de bază minim brut pe
ţară;
i) pentru persoanele care se află în concediu pentru
creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani şi în cazul copilului
cu handicap până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, pe baza
actului de identitate şi a deciziei emise de direcţiile judeţene de muncă,
familie şi egalitate de şanse, respectiv de Direcţia de Muncă, Familie şi
Egalitate de Şanse a Municipiului Bucureşti;
j) pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie
de şomaj, pe baza actului de identitate şi a carnetului şi/sau adeverinţei
eliberate de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj;
k) pentru persoanele care sunt returnate sau expulzate
ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află
în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii, pe baza adeverinţei
eliberate de instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi din care să rezulte că se află în această situaţie;
l) pentru persoanele care fac
parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr.
416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza actului de
identitate şi a adeverinţei eliberate de către primăria localităţii de
domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor
care au dreptul la ajutor social;
m) pentru pensionarii cu venituri din pensii până la
limita supusă impozitului pe venit, pe baza actului de identitate, a cuponului
mandatului poştal de achitare a drepturilor sau a talonului de plată prin cont curent
personal deschis la o unitate bancară, din luna anterioară. In cazul pierderii
acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi
dovedită cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare a pensiei;
n) pentru persoanele care se află în executarea
măsurilor prevăzute la art. 105, 113 şi 114 din Codul penal şi pentru
persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării
pedepsei privative de libertate, pe baza adeverinţei emise de instituţia respectivă
sau de instituţia în grija căreia se află persoana.
(2) Asiguratul are obligaţia de a anunţa în termen de
15 zile calendaristice medicul de familie şi CAS despre orice schimbare care
poate conduce la modificarea condiţiilor de dobândire a calităţii de asigurat
fără plata contribuţiei.
(3) In condiţiile în care persoanele beneficiare ale
documentului prevăzut la alin. (1) nu mai îndeplinesc una dintre condiţiile în
baza cărora au beneficiat de asigurarea socială de sănătate fără plata
contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte surse, valabilitatea
documentului prevăzut încetează de drept de la acea dată.
Art. 21. - Documentul prevăzut la art. 20 alin. (1) se
eliberează cu respectarea modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice şi are următoarea perioadă de valabilitate:
a) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. a) adeverinţa este valabilă până la împlinirea vârstei de 18 ani;
persoanele care fac parte din această categorie se pot prezenta la furnizorii
de servicii medicale cu adeverinţa prevăzută la art. 20 alin. (1) sau cu actul
de identitate (certificat de naştere sau carte de identitate);
b) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. b) adeverinţa este valabilă pe durata anului şcolar sau universitar;
c) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. c), e), f), g), h) şi I) adeverinţa
este valabilă un an de la data emiterii;
d) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. d), k) şi n) adeverinţa este valabilă 3 luni de la data emiterii;
e) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. i) şi m) adeverinţa este valabilă 2 ani de la data emiterii;
f) pentru persoanele prevăzute la art. 20 alin. (1)
lit. j) adeverinţa este valabilă 6 luni de la data emiterii.
Art. 22. - (1) Persoanele care realizează venituri de
natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a) din lege vor face dovada
încadrării în categoria de salariat pe baza adeverinţei eliberate de persoanele
fizice şi juridice la care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Unităţile abilitate să elibereze documente care fac
dovada achitării contribuţiei şi deţinerii calităţii de asigurat sunt CAS, pe
baza listelor depuse de angajatori, pe baza evidenţelor organizate pentru
categoriile de persoane prevăzute la art. 213 din lege şi pentru categoriile de
persoane care realizează veniturile prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. b)-f)
şi art. 259 alin. (9) din lege.
Art. 23. - Persoanele asigurate obligatoriu în sistemul
de asigurări sociale de sănătate cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani, dacă
nu realizează venituri din muncă şi sunt elevi sau studenţi în ţară ori în
străinătate, beneficiază de asigurarea de sănătate fără plata contribuţiei.
SECŢIUNEA a 9-a
Alte categorii de persoane asigurate
Art. 24. - (1) Pentru persoanele prevăzute la art. 214
alin. (2) din lege şi care se asigură facultativ, contribuţia lunară se
calculează prin aplicarea cotei stabilite de lege la valoarea a două salarii de
bază minime brute pe ţară pentru un pachet de servicii stabilit prin Contractul-cadru,
începând cu luna în care s-a făcut solicitarea privind asigurarea socială de
sănătate.
(2) Cetăţenii străini şi apatrizii care solicită şi
obţin prelungirea vizei de lungă şedere în România în condiţiile legislaţiei
care reglementează regimul străinilor în România au obligaţia plăţii
contribuţiei calculate asupra veniturilor impozabile realizate pe teritoriul
României, conform art. 257 alin. (2) din lege, începând cu data solicitării.
(3) Cetăţenii străini care au obţinut permis de şedere
în România înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice au
obligaţia plăţii contribuţiei asupra veniturilor impozabile realizate pe
teritoriul României de la data obţinerii permisului de şedere, cu respectarea
termenului de prescripţie a contribuţiei.
(4) Persoanele menţionate la alin. (2) şi (3), care
nu realizează venituri impozabile pe teritoriul României şi care nu fac dovada
calităţii de asigurat, vor achita o contribuţie lunară calculată prin aplicarea
cotei stabilite de lege la valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară în
vigoare la data plăţii, de la data solicitării prelungirii dreptului de şedere,
respectiv de la data obţinerii permisului de şedere.
Art. 25. - (1) Străinii cărora li s-a acordat una
dintre formele de protecţie prevăzute la art. 22 lit. a), b) şi c) din Legea
nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările ulterioare, sunt
obligaţi, pentru a obţine calitatea de asigurat, să plătească contribuţia
asupra veniturilor impozabile realizate, începând cu data obţinerii respectivei
forme de protecţie.
(2) Străinii cărora li s-a acordat, anterior intrării
în vigoare a legislaţiei privind integrarea socială a străinilor care au
dobândit o formă de protecţie în România, una dintre formele de protecţie
prevăzute la art. 22 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 122/2006,cu modificările
ulterioare, sunt obligaţi, pentru a obţine calitatea de asigurat, să plătească
contribuţia asupra veniturilor impozabile realizate, începând cu data intrării
în vigoare a legislaţiei privind integrarea socială a străinilor care au
dobândit o formă de protecţie în România.
(3) In situaţia în care nu realizează venituri
impozabile, persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) plătesc contribuţia lunară
calculată la un salariu minim brut pe ţară în vigoare la data plăţii.
(4) Contribuţia pentru situaţiile prevăzute la alin.
(1) şi (2) se calculează de la data ultimei plăţi a contribuţiei, respectiv de
la data când plata contribuţiei era obligatorie, cu respectarea termenului de
prescripţie a contribuţiei, calculându-se majorări de întârziere.
Art. 26. - (1) Pentru lucrătorii migranţi care îşi
păstrează domiciliul sau reşedinţa în România, contribuţia lunară la fond se
calculează la veniturile obţinute din contractele încheiate cu un angajator
străin şi care se impozitează în România.
(2) Prevederile alin. (1) nu se
aplică în cazul lucrătorilor migranţi care îşi desfăşoară activitatea în
statele membre ale Uniunii Europene sau în statele cu care România are
încheiate acorduri de securitate socială.
Art. 27. - (1) Persoanele asigurate în baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege, respectiv soţul,
soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflate în întreţinerea unei persoane
asigurate, denumite în continuare coasiguraţi, îşi păstrează calitatea de
asigurat şi drepturile care decurg din aceasta numai în perioada în care
persoana în a cărei întreţinere se află are calitatea de asigurat.
(2) Coasiguraţii nu pot avea la rândul lor coasiguraţi
în baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege.
SECŢIUNEA a 10-a
Persoanele care au obligaţia de a se asigura şi
nu pot dovedi plata contribuţiei
Art. 28. - Persoanele care au obligaţia de a se asigura
şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate pentru a obţine calitatea de
asigurat să achite contribuţia legală pe ultimele 6 luni, dacă nu au realizat
venituri impozabile pe perioada termenelor de prescripţie privind obligaţiile
fiscale. Contribuţia în acest caz se calculează la salariul minim brut pe ţară
în vigoare la data plăţii, calculându-se majorări de întârziere. Nivelul
majorărilor de întârziere este cel în vigoare la data plăţii.
Exemplu de calcul pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să plătească contribuţia de asigurări
sociale de sănătate, dar nu a realizat venituri impozabile pe perioada
termenului de prescripţie, respectiv pe ultimii 5 ani. La data de 1 august 2007
se adresează casei de asigurări de sănătate pentru a obţine calitatea de
asigurat. In urma verificărilor casa de asigurări de sănătate constată că, în
termenul de prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această
persoană nu a realizat venituri impozabile. Pentru a beneficia de pachetul de
servicii de bază are obligaţia să plătească contribuţia pe 6 luni (1 februarie
2007-31 iulie 2007), calculată la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară
în vigoare la data plăţii, precum şi majorări de întârziere la nivelul în
vigoare la data plăţii. Data de la care începe să curgă perioada de 6 luni
începe de la data de 1 august 2007. După efectuarea acestei plăţi persoana în
cauză are obligaţia plăţii lunare a contribuţiei la fond, calculată la nivelul
salariului de bază minim brut pe ţară, dacă nu realizează venituri impozabile.
Art. 29. - Persoanele care au obligaţia de a se asigura
şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate pentru a obţine calitatea de
asigurat să achite pe întreaga perioadă a termenelor de prescripţie privind
obligaţiile fiscale contribuţia legală lunară calculată asupra veniturilor
impozabile realizate şi obligaţiile fiscale accesorii de plată prevăzute de
Codul de procedură fiscală, dacă au realizat venituri impozabile pe toată
această perioadă.
Art. 30. - (1) Persoanele care au obligaţia de a se
asigura şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate pentru a obţine
calitatea de asigurat să achite atât contribuţia legală lunară şi obligaţiile
fiscale accesorii prevăzute la art. 28 pentru perioada în care au realizat
venituri impozabile, cât şi contribuţia legală lunară, precum şi majorările de
întârziere prevăzute la art. 28 sau, după caz, obligaţiile fiscale accesorii, pentru perioada în
care nu au fost realizate venituri impozabile pe o perioadă mai mare de 6 luni.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică situaţiilor în
care în cadrul termenelor de prescripţie există atât perioade în care s-au
realizat venituri impozabile, cât şi perioade în care nu s-au realizat astfel
de venituri. In cazul în care perioada în care nu s-au realizat venituri
impozabile este mai mică de 6 luni, se achită contribuţia legală lunară
proporţional cu perioada respectivă, inclusiv majorările de întârziere şi
obligaţiile fiscale accesorii, după caz. Nivelul majorărilor de întârziere este
cel în vigoare la data plăţii.
Exemplu de calcul nr. 1 pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să plătească contribuţia de asigurări
sociale de sănătate, dar pe perioada termenului de prescripţie, respectiv pe
ultimii 5 ani, a avut perioade în care a realizat venituri impozabile şi
perioade în care nu a realizat venituri impozabile şi nu a achitat contribuţia
la fond pentru niciuna dintre aceste perioade. La data de 1 august 2007 se
adresează casei de asigurări de sănătate pentru a obţine calitatea de asigurat.
In urma verificărilor casa de asigurări de sănătate constată că, în termenul de
prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această persoană a realizat venituri impozabile în anii 2002,
2003, 2004, 2005 şi 2006. In anul 2007 nu a realizat venituri impozabile în
perioada 1 ianuarie 2007-1 august 2007. Pe toată perioada termenului de
prescripţie, 1 august 2002- 1 august 2007, persoana în cauză nu şi-a achitat
contribuţia la fond. Pentru a obţine calitatea de asigurat la data care a făcut
această cerere, respectiv 1 august 2007, persoana are următoarele obligaţii:
- pentru perioada în care a realizat venituri impozabile
are obligaţia plăţii contribuţiei calculate la aceste venituri, inclusiv
majorări de întârziere şi obligaţii fiscale accesorii;
- pentru perioada în care nu a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei lunare calculate la salariul minim
brut pe ţară pe o perioadă de 6 luni, cu majorări de întârzieri calculate pe
această perioadă începând cu 1 august 2007.
Exemplu de calcul nr. 2 pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să plătească contribuţia de asigurări
sociale de sănătate, dar, pe perioada termenului de prescripţie, respectiv pe
ultimii 5 ani, a avut atât perioade în care a realizat venituri impozabile, cât
şi perioade în care nu a realizat venituri impozabile, neachitând contribuţia la
fond pentru niciuna dintre aceste perioade. La data de 1 august 2007 se
adresează casei de asigurări de sănătate pentru a obţine calitatea de asigurat.
In urma verificărilor, casa de asigurări de sănătate constată că, în termenul
de prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această persoană a
realizat venituri impozabile în anii 2003, 2004, 2005, 2006, precum şi în anul 2007, până la 31 martie
2007. In anul 2002, în perioada 1 august - 31 decembrie 2002 (5 luni), şi în
anul 2007, în perioada 1 aprilie - 1 august 2007 (4 luni), nu a realizat
venituri impozabile. Pe toată perioada termenului de prescripţie, 1 august
2002- 1 august 2007, persoana în cauză nu şi-a achitat contribuţia la fond.
Pentru a obţine calitatea de asigurat la data la care a făcut această cerere,
respectiv 1 august 2007, persoana are următoarele obligaţii:
- pentru perioada în care a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei calculate la aceste venituri,
inclusiv obligaţii fiscale accesorii;
- pentru perioada în care nu a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei lunare calculate la salariul minim
brut pe ţară pe o perioadă de 6 luni, inclusiv obligaţii fiscale accesorii, după cum urmează. Cele 6 luni
vor fi compuse din următoarele perioade:
• 4 luni din anul 2007, pentru care se va plăti
contribuţia calculată la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în
vigoare la data plăţii, precum şi majorări de întârziere la nivelul în vigoare
la data plăţii, calculate până la 1 august 2007;
• 2 luni din anul 2002 (decembrie şi noiembrie), pentru
care se va plăti contribuţia calculată la nivelul salariului de bază minim brut
pe ţară în vigoare la data plăţii, precum şi obligaţii fiscale accesorii
calculate în perioada 1 noiembrie 2002- 1 august 2007.
Art. 31. - (1) Pentru situaţiile prevăzute la art.
28-30, termenele de prescripţie privind obligaţiile fiscale se calculează
începând cu data primei solicitări de acordare a serviciilor medicale, la
notificarea CAS sau la solicitarea persoanelor în vederea dobândirii calităţii
de asigurat, după caz.
(2) Prevederile art. 28-30 se
aplică corespunzător şi în situaţia în care pentru aceste persoane este
începută executarea silită potrivit Codului de procedură fiscală.
CAPITOLUL IV
Constituirea fondului
Art. 32. - (1) Persoanele juridice şi persoanele
fizice, în calitate de angajator, care, potrivit legii, au obligaţia de plată
către fond, declară aceste obligaţii la organele fiscale teritoriale la care
sunt luate în evidenţă ca plătitori de impozite şi taxe. Listele nominale cu
salariaţii se depun lunar, până la data de 25 a lunii curente pentru luna
anterioară, la casele de asigurări de sănătate la care aceştia au optat,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
(2) Listele nominale se depun la casele de asigurări
de sănătate şi de către direcţiile de asistenţă socială pentru familiile şi
persoanele care beneficiază de ajutor social în baza Legii nr. 416/2001, cu
modificările şi completările ulterioare. Titularii ajutorului social vor fi
înscrişi pe anexa 2a), iar membrii familiei beneficiare de ajutor social vor fi
înscrişi pe anexa 2b).
(3) Listele nominale se depun şi de către direcţiile
judeţene de muncă şi protecţie socială, respectiv de Direcţia de Muncă şi Protecţie
Socială a Municipiului Bucureşti, pentru persoanele asigurate în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în
vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 7/2007, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele
norme metodologice, precum şi de agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de
muncă pentru persoanele beneficiare a indemnizaţiei de şomaj, în conformitate
cu modelul prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.
(4) Persoanele fizice asigurate pe bază de contract de
asigurare de sănătate, altele decât cele pentru care colectarea contribuţiei se
realizează de ANAF, declară obligaţiile către fond, potrivit
declaraţiilor-model prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice.
Declaraţiile privind obligaţiile la fond se depun la casele de asigurări de
sănătate cu care persoana fizică asigurată a încheiat contractul de asigurare.
(5) Persoanele juridice care au în derulare convenţii
de eşalonare la plată a contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate pot
depune listele prevăzute la alin. (1) fără evidenţierea obligaţiilor de plată
şi fără a fi însoţite de dovada plăţii, dacă se află în perioadele în care
efectuează plata obligaţiilor de plată curente în cel mult 90 de zile de la
data scadenţei, împreună cu majorările de întârziere. Persoanele juridice
aflate în această situaţie vor depune şi un document care să ateste
valabilitatea convenţiei de eşalonare.
(6) Persoanele juridice care au solicitat compensarea
contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate cu sumele negative de taxă pe
valoare adăugată cu opţiune de rambursare vor depune listele prevăzute la alin.
(1), însoţite de decizia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată eliberată
de organele fiscale teritoriale.
Art. 33. - (1) Listele privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către
fond, semnate şi stampilate, se vor depune la casele de asigurări de sănătate
pe suport hârtie şi în format electronic, însoţite de dovada plăţii
contribuţiilor. Raportarea în format electronic, însoţită de o semnătură
electronică agreată de ambele părţi, se poate transmite on-line, urmată de
trimiterea datelor pe suport hârtie semnat şi ştampilat.
(2) Condiţii tehnice standard pentru formatul
electronic:
a) declaraţiile în format electronic vor conţine 3
fişiere în structura DBF, care vor avea în mod obligatoriu următoarele denumiri
şi conţinuturi:
- 1a_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2a) la prezentele norme
metodologice] şi va conţine datele aferente asiguraţilor;
- 1b_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2b) la prezentele norme metodologice] şi va conţine datele aferente
coasiguraţilor;
- 1c_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2c) la prezentele norme
metodologice] şi va conţine datele aferente angajatorului,
unde:
- LL reprezintă luna pentru care se face raportarea;
- AA reprezintă ultimele două
cifre ale anului pentru care se face raportarea;
- CUI reprezintă codul unic de identificare;
b) denumirea câmpurilor date, tipul şi ordinea
acestora din structurile fişierelor sunt obligatorii;
c) structura DBF a fişierelor de raportare, aprobată
prin ordin al preşedintelui CNAS, precum şi lista caselor de asigurări de
sănătate care pot primi raportările on-line se publică pe pagina web a CNAS, la
adresa www.cnas.ro.
Art. 34. - (1) Persoanele juridice
sau fizice care au calitatea de angajator au obligaţia de a calcula şi a reţine
contribuţia în conformitate cu prevederile legii şi ale prezentelor norme
metodologice. Contribuţia se virează până la data de 25 a lunii următoare celei
pentru care se efectuează plata drepturilor salariale.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1),
contribuţia datorată de următorii angajatori se plăteşte astfel:
a) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare trimestrului, de către contribuabilii persoane juridice care au
statut de microîntreprindere, în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi de către persoanele fizice
care desfăşoară activităţi independente;
b) anual, până la data de 25 inclusiv a lunii ianuarie
a anului următor, de către asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop
patrimonial, cu excepţia instituţiilor publice.
(3) Angajatorii prevăzuţi la alin. (2) păstrează
obligaţia de a depune lunar listele nominale prevăzute la alin. (1) al art. 32.
CAPITOLUL V
Executarea silită a creanţelor datorate fondului de către persoanele fizice, altele
decât cele pentru care colectarea veniturilor se
face de ANAF
Art. 35. - (1) In conformitate
cu art. 215 alin. (3) din lege şi art. 79 din Codul de procedură fiscală,
pentru obligaţiile de plată faţă de fond ale persoanelor fizice care se asigură
pe bază de contract de asigurare, altele decât cele pentru care colectarea
veniturilor se face de ANAF, titlul de creanţă îl constituie, după caz, declaraţia prevăzută la art. 32
alin. (4) sau decizia de impunere emisă de organul competent al casei de
asigurări de sănătate, precum şi hotărârile judecătoreşti privind debite
datorate fondului.
(2) Titlul de creanţă prevăzut la alin. (1) devine
titlu executoriu la data la care creanţa bugetară este scadentă prin expirarea
termenului de plată prevăzut de lege.
Art. 36. - CNAS, prin CAS sau persoane fizice ori
juridice specializate, procedează la aplicarea
măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului
fondului şi a majorărilor de întârziere datorate de persoanele fizice, altele
decât cele pentru care colectarea se realizează de către ANAF, potrivit
prevederilor Codului de procedura fiscală şi ale prezentelor norme
metodologice.
Art. 37. - La nivelul caselor de asigurări de sănătate
se constituie compartimente organizate distinct, în cadrul cărora se organizează
şi funcţionează activitatea de executare silită a creanţelor prevăzute la art.
36.
Art. 38. - (1) Personalul compartimentelor constituite
conform art. 37, abilitate să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii şi să
efectueze procedura de executare silită, împuternicit prin decizie a
preşedintelui-director general, îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul
autorităţii de stat, primind în acest sens o legitimaţie specială.
(2) Executorul este împuternicit în faţa debitorului şi
a terţilor prin legitimaţia de executor, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 6 la prezentele norme metodologice, şi delegaţia emisă de CAS.
Art. 39. - (1) Personalul împuternicit, abilitat să
ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii şi să efectueze procedura de
executare silită, are următoarele atribuţii principale:
a) identifică, în baza evidenţei pe plătitori,
persoanele fizice, şi/sau declaraţiile făcute, precum şi alte documente
întocmite de organele de specialitate, debitorii fondului;
b) întocmeşte şi comunică debitorului somaţia de plată
şi titlul executoriu ca prim act de executare silită;
c) ţine evidenţa titlurilor executorii în Registrul de
evidenţă a debitorilor supuşi executării silite;
d) înscrie debitul în evidenţa nominală proprie, în
temeiul titlului executoriu;
e) întocmeşte dosarul debitorului care urmează să fie executat silit;
f) solicită compartimentelor de evidenţă a
populaţiei, organelor de poliţie şi altor instituţii care deţin astfel de
informaţii elementele necesare în vederea identificării debitorului;
g) face cercetări, prin mijloace proprii, pentru
identificarea domiciliului sau a veniturilor şi bunurilor urmăribile ale
debitorului;
h) aplică măsuri de executare silită asupra tuturor
bunurilor urmăribile, mobile şi imobile, proprietate a debitorului, precum şi
asupra veniturilor şi disponibilităţilor băneşti ale acestuia, în limita
valorii necesare realizării creanţei la fond, a accesoriilor aferente şi
cheltuielilor de executare silită;
i) solicită informaţii de la organele administraţiei
publice centrale ori locale sau de la orice persoane juridice ori fizice pentru
derularea eficientă a procedurii de executare silită;
j) sesizează organul de executare silită al altei CAS,
dacă bunurile urmăribile se află în afara razei sale de competenţă;
k) aplică modalităţile de executare silită, potrivit
legii, în baza titlurilor executorii transmise de alte case de asigurări de
sănătate;
l) aplică, după caz, succesiv
sau concomitent, toate modalităţile de executare silită (poprire, executare
silită mobiliară, executare silită imobiliară) până la realizarea creanţei;
m) solicită unităţilor bancare, respectând normele
privind secretul bancar, informaţiile necesare în vederea urmăririi debitelor
prin luarea de măsuri de indisponibilizare a sumelor aflate în contul
debitorului, în cuantumul necesar pentru achitarea sumelor datorate pentru care
s-a înfiinţat poprirea;
n) întocmeşte adresa de înfiinţare a popririi şi o
comunică băncii/băncilor la care debitorul are deschise conturi;
o) desfăşoară, dacă este necesar pentru recuperarea la
timp a creanţei, executarea silită prin poprire
concomitent asupra tuturor conturilor debitorului;
p) ia măsuri de valorificare a bunurilor mobile şi a
bunurilor imobile supuse executării silite, potrivit prevederilor art. 155 din
Codul de procedură fiscală;
r) urmăreşte situaţia debitorilor declaraţi în stare de
insolvabilitate pe toată durata prescripţiei dreptului de a cere executarea
silită, inclusiv în cazul în care cursul acesteia este suspendat sau întrerupt,
procedând potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, referitoare la
compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a
obligaţiilor bugetare;
s) procedează la încetarea procedurii de executare
silită, potrivit prevederilor art. 144 alin. (4) din Codul de procedură
fiscală.
(2) Pentru activitatea de colectare
a contribuţiilor realizată de CAS, acestea vor utiliza formularele utilizate în
domeniul colectării creanţelor fiscale adaptate la situaţia proprie.
Art. 40. - In exercitarea atribuţiilor ce le revin,
pentru aplicarea procedurilor de executare silită, executorii procedează
potrivit prevederilor art. 136 alin. (3) din Codul de procedură fiscală.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 41. - (1) In cazul plăţilor în numerar efectuate
de persoanele fizice, obligaţia la fond se consideră plătită la data înscrisă
în documentul de plată eliberat de organele sau persoanele abilitate ale
caselor de asigurări.
(2) Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de
către angajatorii şi asiguraţii care au obligaţia plăţii contribuţiei, aceştia
datorează după acest termen majorări de întârziere, potrivit prevederilor
legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.
(3) Termenul de prescripţie a dreptului de stabilire, a
dreptului de a cere executarea silită şi a dreptului de a cere compensarea sau
restituirea contribuţiei se stabileşte în acelaşi mod cu cel prevăzut pentru
obligaţiile fiscale.
(4) Persoanele care înregistrează restanţe la plata
contribuţiei lunare, trimestriale sau anuale de asigurări sociale de sănătate,
în termenul de prescripţie prevăzut la alin. (3), beneficiază numai de pachetul
minimal de servicii până la plata contribuţiei în condiţiile art. 28-31.
Diminuarea are loc după 3 luni de la ultima plată a contribuţiei datorată fondului.
(5) In situaţia în care persoanele care sunt asigurate
fără plata contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte surse nu mai
îndeplinesc condiţiile pentru a fi încadrate în una dintre aceste categorii,
documentul prevăzut la art. 20 îşi încetează de drept valabilitatea, iar aceste
persoane beneficiază numai de pachetul minimal de servicii până la plata
contribuţiei în condiţiile art. 28-31. Diminuarea are loc după 3 luni de la
pierderea calităţii de asigurat fără plata contribuţiei sau cu plata contribuţiei
din alte surse.
Art. 42. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 305 şi 306 din lege, precum şi constatarea,
controlul, colectarea şi soluţionarea contestaţiilor pentru contribuţiile
datorate de persoanele juridice şi persoanele fizice care au calitatea de
angajator se realizează de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi de unităţile
sale subordonate, care au şi calitatea de creditor bugetar.
(2) Controlul, colectarea şi soluţionarea
contestaţiilor, precum şi constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevăzute la art. 305 şi 306 din lege, pentru persoanele fizice, altele decât
cele pentru care colectarea contribuţiei se realizează de către ANAF, se
efectuează de către CAS prin compartimentele prevăzute la art. 37.
Art. 43. -In aplicarea prevederilor art. 306-309 din lege, se va utiliza formularul-model prevăzut în Ordinul
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 328/2006 privind
desfăşurarea activităţilor de monitorizare şi control în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
.................................................................
Nr. de înregistrare.....................................
ADEVERINŢA DE ASIGURAT
Prin prezenta se certifică că
domnul/doamna.................................................,
CNP........................., act de identitate.......
seria........nr................., eliberat de...............la data
de..............., cu domiciliul în...................,
str............nr..........., bl........, ap........,
sector/judeţ......................., are calitatea de asigurat în sistemul de
asigurări sociale de sănătate din România.
Prezenta adeverinţă are o perioadă de valabilitate
de..................luni/ani de la data emiterii.
Valabilitatea prezentei adeverinţe*) încetează de drept
de la data la care persoana mai sus menţionată nu mai îndeplineşte una dintre
condiţiile în baza cărora beneficia de asigurarea de sănătate fără plata
contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte surse.
Preşedinte - director
general,
*) Menţiune valabilă numai pentru adeverinţele emise
pentru categoriile de persoane prevăzute la art. 213 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
ANEXA Nr. 2a) la normele metodologice
Denumirea
angajatorului...........................................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană
fizică)......................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr. de înregistrare la registrul
comerţului..................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
LISTA*)
nominală cuprinzând persoanele asigurate pentru care
se plăteşte contribuţia de asigurări sociale de sănătate
|__|__|__|__|__|__|
Z Z L L A A
CNP
|
Numele
|
Prenumele
|
Categoria de asigurat**)
|
Suma datorată
- lei -
|
Suma totală virată -lei-
|
Data angajării
|
Data plecării
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
Reprezentant legal,
............................................
*) Se depune lunar la casele de
asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru
care se datorează contribuţiile.
**) Se va menţiona categoria de salariat: S - salariat,
CM - concedii medicale în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
ulterioare, AM - accident de muncă, CT - cenzori, membri în consiliul de
administraţie, alte categorii de persoane care realizează venituri asimilate
salariilor.
ANEXA Nr. 2b) la normele metodologice
Denumirea angajatorului...........................................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Codul fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană
fizică)...................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr. de înregistrare la registrul comerţului..................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
LISTĂ*)
nominală cuprinzând persoanele aflate în
întreţinerea asiguraţilor pentru care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale
de sănătate
|__|__|__|__|__|__|
Z Z L L A A
CNP angajat
|
Persoane coasigurate
|
CNP
|
Numele
|
Prenumele
|
Tipul**)
|
|
|
|
|
|
Reprezentant legal,.
............................................
*) Se depune lunar la casele de
asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru
care se datorează contribuţiile.
**) Se va menţiona categoria de coasigurat (S -
soţ/soţie, P - părinţi).
ANEXA Nr. 2c) la normele metodologice
Denumirea angajatorului...........................................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană
fizică)...................... |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr. de înregistrare la registrul comerţului..................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
CENTRALIZATOR*)
referitor la obligaţiile de plată ale angajatorului
la F.N.U.A.S.S.
|__|__|__|__|__|__|
Z Z L L A A
Casa de Asigurări de Sănătate**)
|
Contribuţia angajatorului
|
Contribuţia asiguraţilor
|
Suma datorată
- lei -
|
Suma totală virată
- lei -
|
Suma datorată
- lei -
|
Suma totală virată
- lei -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
Reprezentant legal,
............................................
*) Se depune lunar la casele de
asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează contribuţii.
**) Se vor înscrie toate casele
de asigurări de sănătate alese în mod liber de salariaţi.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, FAMILIE SI EGALITATE DE ŞANSE
A
.......................................................
Cod fiscal: ..........................................
LISTA*)
nominală cuprinzând persoanele asigurate în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, pentru care se plăteşte
contribuţia de asigurări sociale de sănătate
|__|__|__|__|__|__|
Z Z L L A A
C.N.P.
|
Numele
|
Prenumele
|
Suma
|
Data
|
datorată
- lei-
|
virată
- lei -
|
acordării indemnizaţiei
|
încetării indemnizaţiei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
Director executiv,
............................................
Numele si prenume............................................
Semnătura.........................................................
L.S.
*) Se depune lunar la casele de asigurări de sănătate,
în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează
contribuţiile.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
AGENŢIA JUDEŢEANĂ DE OCUPARE A FORŢEI DE MUNCĂ
..................................................................................................................
Codul fiscal:
..............................................................................................
LISTA*)
nominală cuprinzând persoanele asigurate în baza
Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de
muncă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care se plăteşte
contribuţia de asigurări sociale de sănătate
|__|__|__|__|__|__|
Z Z L L A A
C.N.P.
|
Numele
|
Prenumele
|
Suma
|
Data
|
datorată
- lei-
|
virată
- lei -
|
acordării indemnizaţiei
|
încetării indemnizaţiei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
Director executiv,
........................................
Numele si prenume............................................
Semnătura.........................................................
L.S.
*) Se depune lunar la casele de asigurări de sănătate,
în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează
contribuţiile.
ANEXA Nr. 5) 1)
DECLARAŢIE*
Privind obligaţiile de constituire şi plata la Fondul
Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate datorate de alte persoane decât
cele care desfăşoară activitate în baza unui contract individual de muncă
Nr. |_|_|_|_|_|_|_| Din ziua |_|_| , Luna
|_|_| , Anul |_|_|_|_|
Perioada /an
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
DECLARAŢIE iniţială |_| rectificativă |_|**
Numele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Prenume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
B.I./C.I. Seria
|_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Eliberat de
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| La data |_|_|_|_|_|_|_|_|
ZZ
LL AA
C.N.P. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa:
Localitate
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Str
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr |_|_|_|_| Bloc|_|_|_|_| Sc|_|_|_| Ap
|_|_|_| Sector |_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Conturi
bancare:|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Bănci: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Contribuţia la F.N.U.A.S.S. potrivit Legii nr. 95 /
2006
A.|_| Persoane ale căror
venituri sunt impuse pe baza venitului efectiv realizat
B.|_| Persoane care realizează
venituri din agricultura şi silvicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară
C.|_| Persoane ale căror
venituri sunt impuse pe bază de norme anuale de venit
a. Venit anual/estimat |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
c. Sume restante
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
d. Majorări de întârziere
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
e. Total contribuţii de achitat (b + c + d)
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
*) Se depune anual la casa de
asigurări de sănătate aleasă în mod liber, până la primul termen de plată,
pentru anul fiscal în curs.
**) Se depune rectificativă în 15 zile de la modificările survenite asupra
elementelor din declaraţia iniţială
1) Anexa nr. 5 este
reprodusă în facsimil.
D. Contribuţia persoanelor care realizează venituri
din agricultura şi silvicultură
• peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară.
a. Venitul - baza de calcul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
b. Contribuţie datorată
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
c. Sume restante
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
d. Majorări de întârziere
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
e. Total contribuţii de achitat ( b+c+d)
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E. Contribuţia persoanelor care realizează venituri astfel:
1. |_| Venituri din cedarea
folosinţei bunurilor
2. |_| Venituri din dividende
3. |_| Venituri din dobânzi
4. |_| Venituri din drepturi
de proprietate intelectuală
5. |_| Alte venituri conform art. 257 alin. (2) lit. e)
6. |_| Venituri din contracte de administrare sau
management
7. |_| Asociatul unic cu
asigurare la CJPAS (la nivelul valorii înscrise în declaraţia de asigurări
sociale)
Venit - baza de calcul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
b. Contribuţie datorată
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
c. Sume restante
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
d. Majorări de întârziere
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
e. Total contribuţii de achitat (b + c + d)
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
F. Contribuţia persoanelor fizice care se asigură
facultativ (art. 214, alin. (2) din Legea nr. 95/2006)
a. Venit - bază de calcul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
b. Contribuţia datorată
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
G. Contribuţia persoanelor fără venituri
Venit bază de calcul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
b. Contribuţia datorată
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
c. Sume restante
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
d. Majorări de întârziere
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
e. Total contribuţii de achitat
(b + c + d)
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Declaraţia asiguratului:
- sub sancţiunile aplicate
faptei de fals în acte publice, declar că datele din declaraţie sunt corecte şi
complete;
- cunosc obligativitatea
virării contribuţiei la F.N.U.A.S.S. lunar până la data de 25 a lunii următoare
celei pentru care se
datorează plata - în situaţiile prevăzute la punctele E7, G, anual până la data
de 25 ianuarie a anului următor
celui pentru care se datorează plata - în situaţiile prevăzute la punctele D,
El - E6, respectiv până la termenul
de plată completat pentru situaţiile de la punctele A, B, C;
- cunosc obligativitatea
depunerii la închiderea exerciţiului financiar anual a documentelor
justificative privind veniturile efectiv realizate în
vederea regularizării obligaţiilor de plată, cu
excepţia situaţiilor de la punctul E6, E7, F şi G;
- menţionez că nu / realizez şi
alte venituri din: salarii/pensii
Data
|_|_| |_|_| |_|_|_|_|
Semnătura asiguratului,
.........................................
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
CASA NAŢIONALA DE
ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Casa de Asigurări de
Sănătate.................................................................
LEGITIMAŢIE DE EXECUTOR
Seria...........nr............
Numele............................................
Prenumele.......................................
Funcţia............................................
Data eliberării:
Director general,
L.S.
LEGITIMAŢIA NU ESTE
TRANSMISIBILĂ.
Legitimaţia este valabilă numai
însoţită de delegaţia semnată de către preşedintele-director general al casei
de asigurări de sănătate al cărui angajat este titularul acesteia.
|
Titularul legitimaţiei are acces
la persoanele fizice şi are dreptul să ducă la îndeplinire măsurile
asigurătorii şi să efectueze procedura de executare silită pentru creanţele
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, să intre în orice
incintă sau încăpere a debitorului, să cerceteze toate locurile în care
acesta îşi păstrează bunurile sau valorile, să solicite şi să cerceteze orice
document ori element material pentru determinarea bunurilor proprietate a
debitorului, să primească concursul organelor de poliţie, jandarmerie şi
altor agenţi ai forţei publice, precum şi să obţină relaţiile solicitate de
la persoane fizice sau juridice ori de la alte organe competente, conform Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată.
De asemenea, titularul
legitimaţiei are dreptul să constate şi să aplice sancţiuni potrivit prevederilor legale.
|
VIZE
|
Sem.........../anul...........
|
Sem.........../anul...........
|
Sem.........../anul...........
|
Sem.........../anul...........
|