DECIZIE Nr.
481 din 20 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul
social
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 383 din 10 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte
normative din domeniul social, excepţie ridicată de Sindicatul
Salariaţilor Casei Judeţene de Pensii Caraş-Severin, pentru Erika
Inişconi, în Dosarul nr. 3.270/115/2008 al Curţii de Apel
Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi
care formează obiectul Dosarului nr. 8.086D/2009al Curţii
Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
dosarele nr. 8.889D/2009, nr. 8.890D/2009, nr. 64D/2010şi nr. 65D/2010,
având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate,
ridicată de Sindicatul Salariaţilor Casei Judeţene de Pensii
Caraş-Severin, pentru Dorin Tănăsescu, Ioan Mihai Balmez, Aneta
Negoianu si Rodica Bircea, în dosarele nr. 3.271/115/2008, nr.'3.269/115/2008,
nr. 3.274/115/2008 şi nr. 3.272/115/2008 ale Curţii de Apel
Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor nr. 8.889D/2009, nr. 8.890D/2009, nr. 64D/2010 şi nr. 65D/2010
la Dosarul nr. 8.086D/2009, având în vedere că acestea au un obiect
identic.
Reprezentantul Ministerului Public arată că
sunt de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 8.889D/2009, nr.
8.890D/2009, nr. 64D/2010 şi nr. 65D/2010 la Dosarul nr. 8.086D/2009, care
este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, considerând că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 a fost adoptată cu respectarea
prevederilor constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 22 octombrie 2009, 3 decembrie 2009,
19 noiembrie 2009 si 17 noiembrie 2009, pronunţate în dosarele nr.
3.270/115/2008, nr. 3.271/115/2008, nr. 3.269/115/2008, nr. 3.274/115/2008
şi nr. 3.272/115/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul social, excepţie
ridicată de Sindicatul Salariaţilor Casei Judeţene de Pensii
Caras Severin, pentru Erika Inişconi, Dorin Tănăsescu, Ioan
Mihai Balmez, Aneta Negoianu şi Rodica Bircea, în cadrul
soluţionării unei acţiuni în constatare.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia
susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
sunt neconstituţionale, deoarece, pe de o parte, instituie premisele
modificării sau încetării raporturilor de serviciu pe baza unor
criterii subiective şi aleatorii, iar, pe de altă parte, Guvernul nu
a precizat motivele care au determinat adoptarea ordonanţei de
urgenţă. In susţinerea excepţiei de
neconstituţionalitate, invocă Decizia Curţii
Constituţionale nr. 1.039/2009.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia
contencios administrativ şi fiscal şi-a
exprimat opinia în sensul că dispoziţiile de lege criticate nu
contravin prevederilor constituţionale invocate de către autorul
excepţiei în susţinerea acesteia.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 108/2008 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul- raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul
social, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din
22 septembrie 2008, având următorul cuprins:
„(1) Incepând cu data de 1 noiembrie 2008, în
subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse funcţionează Agenţia Naţională pentru
Prestaţii Sociale, cu un număr de 1.041 de posturi, care se
asigură prin reorganizarea direcţiilor de muncă şi
protecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti
şi prin preluarea a 400 de posturi de la Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
(2) Posturile prevăzute la alin. (1) şi,
după caz, personalul care ocupă posturile supuse reorganizării
se preiau, pe bază de protocol, în care se va stabili structura posturilor
redistribuite potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă şi cheltuielile de personal aferente, pe capitole de
cheltuieli, incluzând toate drepturile salariale prevăzute de lege.
(3) Prezenta ordonanţă de
urgenţă modifică numărul maxim de posturi reglementat prin
actele normative în care acesta era prevăzut."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate
susţine că prevederile de lege criticate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice, art. 41 alin. (1) privind munca şi protecţia socială a
muncii, art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vătămate de o
autoritate publică şi art. 115 alin. (4) şi (6) referitoare la
condiţiile de adoptare ale ordonanţei de urgenţă a
Guvernului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată următoarele:
In ceea ce priveşte critica de
neconstituţionalitate extrinsecă, potrivit art. 115 alin. (4) din
Constituţie, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă
numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, cu obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Or, Curtea observă că, în preambulul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 se menţionează că „asigurarea
respectării prevederilor Programului de guvernare cu privire la majorarea
pensiilor, creşterea puterii de cumpărare a pensionarilor, reducerea
sărăciei şi a marginalizării sociale şi categoria de
persoane căreia i se adresează aceste măsuri necesită
adoptarea unor reglementări de natură legislativă care să
conducă la îndeplinirea acestor obiective, elemente ce constituie
situaţii extraordinare şi vizează interesul public, a căror
reglementare nu poate fi amânată." Prin urmare, critica
referitoare la încălcarea prevederilor art. 115 alin. (4) din
Constituţie este neîntemeiată.
Potrivit art. 115 alin. (6) din Legea
fundamentală, ordonanţele de urgenţă ale Guvernului nu pot
afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului şi drepturile,
libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie.
Curtea constată că, prin înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Prestaţii Sociale, cu un număr de 1.041 de
posturi, care se asigură prin reorganizarea direcţiilor de muncă
şi protecţie socială judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi prin preluarea a 400 de posturi de la Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, nu este afectat
regimul niciunei instituţii fundamentale a statului, ci se
reorganizează direcţii şi agenţii aflate în subordinea
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Totodată, referitor la drepturile,
libertăţile şi îndatoririle fundamentale, Curtea reţine
că dispoziţiile criticate din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 108/2008 nu încalcă prevederile art. 41 din
Constituţie potrivit cărora dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit, iar alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum
şi a locului de muncă este liberă, deoarece posturile supuse
reorganizării şi personalul care ocupă aceste posturi se preiau,
pe bază de protocol, în care se va stabili structura posturilor
redistribuite şi cheltuielile de personal aferente, pe capitole de
cheltuieli, „incluzând toate drepturile salariale prevăzute de
lege".
De asemenea, Curtea reţine că nu se pot
invoca în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 108/2008 considerentele şi dispozitivul Deciziei Curţii Constituţionale
nr. 1.039 din 9 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 582 din 21 august 2009, deoarece nu ne aflăm într-o
ipoteză similară şi, prin urmare, nu se poate aplica
acelaşi raţionament juridic. Astfel, prin decizia
sus-menţionată, Curtea a statuat că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi
funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului,
care prevedea încadrarea numai pe baza încrederii acordate de primul-ministru,
cu avizul viceprim-ministrului, era neconstituţională, deoarece
instituia o condiţie esentialmente subiectivă, care reprezenta
rezultatul opţiunii necenzurabile a unei persoane, ce constituia premisele
încheierii sau încetării unor contracte individuale de muncă pe baza
unor criterii aleatorii. Or, Curtea constată că ipoteza
prevăzută de dispoziţiile criticate din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 nu este aceea a încheierii sau
încetării unor contracte individuale de muncă pe baza unor criterii
aleatorii, ci aceea de preluare a unor posturi de către o altă
agenţie aflată în subordinea aceluiaşi minister, cu
menţinerea tuturor drepturilor salariale.
In final, Curtea reţine, pe de-o parte, că
dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în faţa
legii, deoarece se aplică acelaşi tratament juridic tuturor
persoanelor prevăzute în ipoteza normei legale, iar, pe de altă
parte, că dispoziţiile constituţionale ale art. 52 alin. (1) privind
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică printr-un act
administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal al unei cereri, de
a obţine recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim,
anularea actului şi repararea pagubei, nu au relevanţă în cauza
de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul social,
excepţie ridicată de Sindicatul Salariaţilor Casei Judeţene
de Pensii Caraş-Severin, pentru Erika Inisconi, Dorin Tănăsescu,
Ioan Mihai Balmez, Aneta Negoianu si Rodica Bircea în dosarele nr.
3.270/115/2008, nr. 3.271/115/2008, nr. 3.269/115/2008, nr. 3.274/115/2008
şi nr. 3.272/115/2008, toate ale Curţii de Apel Timişoara -
Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 20 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean