HOTARARE Nr. 221 din 10 aprilie 1995
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 20 aprilie 1995

In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei si al altor
reglementari legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului, care aplica
strategia si politica Guvernului in domeniul cercetarii, exploatarii,
valorificarii si protectiei resurselor minerale si realizeaza controlul asupra
modului cum se desfasoara aceste activitati.
Art. 2
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale este imputernicita, in principal,
cu:
1. gestionarea resurselor minerale ale statului;
2. negocierea clauzelor si a conditiilor acordurilor pentru resurse
minerale in vederea cercetarii, exploatarii si valorificarii acestora;
incheierea unor astfel de acorduri si reglementarea activitatilor si
operatiunilor desfasurate in temeiul acestora sau a oricaror alte intelegeri;
3. fundamentarea taxelor legale pentru cercetarea geologica si, dupa caz, a
taxelor, redeventelor si preturilor pentru activitatea de exploatare, precum si
pentru utilizarea, in cazul hidrocarburilor, a retelelor de transport si
distributie a titeiului, produselor sale si gazelor naturale;
4. emiterea de norme si instructiuni, cu caracter obligatoriu, cu privire
la cercetarea geologica, exploatarea si protectia zacamintelor de substante
minerale utile.
Art. 3
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are urmatoarele atributii:
I. In domeniul dezvoltarii bazei nationale de resurse minerale
(1) Elaboreaza, cu avizul ministerelor interesate, si prezinta spre
aprobare Guvernului programe la nivel national privind directiile de
desfasurare a activitatii de cercetare geologica a resurselor minerale, in
concordanta cu politica economica a statului.
(2) Fundamenteaza si propune Guvernului cuprinderea in bugetul public
national a fondurilor necesare programelor anuale de cercetare geologica, pe
baza analizelor proprii, a solicitarilor organelor ministeriale de profil sau
ale agentilor economici; dupa aprobarea bugetului, repartizeaza, pe substante,
impreuna cu acestea, sumele alocate.
(3) Aproba studiile de prognoza si programele anuale de cercetare geologica
a resurselor minerale, elaborate de catre organele ministeriale de profil sau de
catre agentii economici cu activitate in domeniu.
(4) Evalueaza si aproba perspectivele de punere in evidenta de noi rezerve
de substante minerale utile.
II. In domeniul investigarii patrimoniului national de resurse minerale
prin lucrari de cercetare geologica
(1) Aproba instituirea perimetrelor de cercetare geologica.
(2) Acorda si retrage permise de prospectiuni si de explorare, conform
normelor in vigoare.
(3) Constituie fondul perimetrelor de cercetare concesionabile si le supune
spre aprobare Guvernului.
(4) Avizeaza caietele de sarcini pentru perimetrele in care lucrarile
geologice sunt finantate de la bugetul de stat si asigura elaborarea acestora
pentru cele concesionabile.
(5) Organizeaza licitatii pentru perimetrele in care executarea lucrarilor
de cercetare geologica este finantata din fondurile agentilor economici si
incheie contracte cu acestia.
(6) Avizeaza proiectele geologice pentru lucrarile de prospectiune si
explorare pentru toti agentii economici.
(7) Analizeaza rapoartele periodice si documentatiile geologice si
tehnico-economice de etapa, finale, elaborate de detinatorii de perimetre si,
dupa caz, le aproba sau le restituie pentru completare sau refacere.
(8) Aproba sistarea, conservarea sau abandonarea lucrarilor geologice.
(9) Atesta capacitatea tehnica a agentilor economici romani pentru
executarea lucrarilor de cercetare geologica.
III. In domeniul exploatarii si protejarii patrimoniului national de
resurse minerale
(1) Aproba instituirea perimetrelor de exploatare si a celor de protectie a
zacamintelor si stabileste prescriptiile obligatorii care actioneaza in
limitele acestora.
(2) Constituie fondul perimetrelor de exploatare concesionabile, asigura
elaborarea caietelor de sarcini si le supune spre aprobare Guvernului.
(3) Organizeaza licitatii pentru concesionarea perimetrelor de exploatare
care nu au fost date in administrarea regiilor autonome si institutiilor
publice, precum si a celor cercetate de agentii economici.
(4) Incheie, in numele statului, contracte cu concesionarii perimetrelor de
exploatare, in vederea extragerii substantelor minerale utile si le supune spre
aprobare Guvernului.
(5) Avizeaza, din punct de vedere al exploatarii rationale si a protectiei
zacamintelor, proiectele de exploatare si programele anuale pentru perimetrele
de exploatare.
(6) Stabileste, in cazul existentei in acelasi perimetru a doua sau mai
multe substante minerale utile, ordinea de exploatare a acestora.
(7) Avizeaza, in vederea obtinerii aprobarii Guvernului, incheierea
partiala sau totala a exploatarii din perimetrele concesionate, precum si
propunerile facute in acest sens pentru perimetrele date in administrare.
(8) Acorda si retrage autorizatii de exploatare a substantelor minerale
utile, conform normelor in vigoare.
(9) Atesta capacitatea tehnica a agentilor economici romani pentru
executarea lucrarilor de dezvoltare si exploatare a substantelor minerale
utile.
IV. In domeniul fondului national de rezerve
(1) Analizeaza documentatiile de evaluare a rezervelor de substante
minerale utile impreuna cu ministerele si celelalte organe ale administratiei
publice centrale si locale si organizeaza omologarea rezervelor.
Documentul de omologare a rezervelor constituie actul care fundamenteaza,
sub aspectul potentialului geologic, exploatarea zacamintelor.
(2) Organizeaza fondul de date geologice si de exploatare, stocarea,
sistematizarea si valorificarea acestuia, constituirea si actualizarea cadastrului
minier si petrolier si a cartii miniere-petroliere.
(3) Constituie fondul national de rezerve de substante minerale utile si
organizeaza evidenta si miscarea acestuia, pe baza rezervelor omologate si a
datelor transmise de ministere si agenti economici cu activitate de cercetare
geologica si de exploatare.
(4) Aproba abandonarile de rezerve.
V. In domeniul lucrarilor geologice ingineresti
(1) Avizeaza executarea de lucrari geologice-tehnice necesare realizarii
obiectivelor de constructii ingineresti.
(2) Avizeaza amplasamentele pentru obiectivele civile si industriale, de
utilitate publica, planuri sau schite de sistematizare, precum si efectuarea de
lucrari ingineresti sub aspectul influentei acestora asupra posibilitatilor de
cercetare si valorificare a substantelor minerale utile si a protectiei
zacamintelor.
VI. In domeniul stabilirii preturilor, taxelor si redeventelor
Fundamenteaza, impreuna cu Ministerul Finantelor, si propune Guvernului,
spre aprobare, nivelurile preturilor, taxelor si redeventelor, dupa caz, in
activitatea de cercetare, exploatare si valorificare a resurselor minerale,
precum si de transport si distributie pentru hidrocarburi.
VII. In domeniul controlului
(1) Asigura modul de aplicare a politicii statului in domeniul cercetarii
si exploatarii resurselor minerale.
(2) Controleaza modul de utilizare a alocatiilor bugetare pentru lucrari
geologice.
(3) Controleaza realizarea protectiei si exploatarii rationale a
zacamintelor de substante minerale utile, precum si a masurilor stabilite
pentru a preveni degradarea mediului prin aceste activitati.
(4) Controleaza respectarea prevederilor din documentatiile
tehnico-economice, programele anuale de exploatare, proiectele geologice,
caietele de sarcini si contractele de concesionare.
(5) Controleaza respectarea conditiilor stabilite la emiterea permiselor de
cercetare geologica si a autorizatiilor de exploatare.
(6) Controleaza respectarea avizelor, normativelor si instructiunilor
proprii emise, cu caracter obligatoriu, in domeniul cercetarii, exploatarii si
protejarii resurselor minerale.
(7) Constata si sanctioneaza contraventiile, rezolva contestatiile si
sesizeaza organele competente in cazurile ce constituie infractiuni in domeniile
cercetarii geologice, exploatarii si prelucrarii/prepararii substantelor
minerale utile.
(8) Participa la analizarea cauzelor care au determinat avarii ale
lucrarilor de cercetare geologica si de exploatare si la stabilirea masurilor
de lichidare a acestora.
(9) Dispune sistarea lucrarilor geologice sau de exploatare executate in
afara perimetrelor instituite, fara documentatii tehnico-economice aprobate,
precum si a celor care, prin modul de desfasurare, pot conduce la exploatarea
nerationala si degradarea zacamintelor.
VIII. In domeniul stabilirii de normative si instructiuni
Elaboreaza, cu avizul ministerelor si al celorlalte organe ale
administratiei publice centrale si locale interesate, normative si instructiuni
obligatorii cu privire la cercetarea geologica, exploatarea si protectia
zacamintelor, precum si la controlul activitatilor in domeniile substantelor
minerale utile.
IX. In domeniul relatiilor externe
Incheie conventii, acorduri sau alte intelegeri cu parteneri externi in
domeniul resurselor minerale, in conditiile legii.
Art. 4
Substantele minerale utile ce constituie resurse minerale sunt:
hidrocarburile (petrol, condensat si gaze naturale combustibile), rocile
bituminoase, carbunii, minereurile feroase, neferoase, de metale nobile, rare
si disperse, substantele nemetalifere si rocile utile, apele subterane (pentru
activitatile de exploatare, evaluare, evidenta si omologare a rezervelor),
apele minerale, namolurile si turbele terapeutice, caldura din sistemele
hidrogeotermale si gazele necombustibile.
Art. 5
In sensul prezentei hotarari, prin acorduri pentru resurse minerale se
intelege permisele de prospectiune sau exploatare, autorizatiile de exploatare,
contractele de cercetare geologica, exploatare a zacamintelor, de explorare si
impartire a productiei, contractele de servicii, licente, atestate, precum si
alte acte juridice, cu exceptia inchirierii, utilizate in mod obisnuit in
industria extractiva.
Art. 6
Agentii economici cu activitate de cercetare si exploatare a substantelor
minerale utile sau, dupa caz, a uneia dintre aceste activitati trebuie sa
respecte obligatiile prevazute in anexa nr. 1; nerespectarea acestora se va
sanctiona contraventional potrivit aceleiasi anexe.
Art. 7
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale percepe tarife de la persoanele
fizice si juridice interesate, stabilite cu avizul Ministerului Finantelor,
pentru actele emise in exercitarea atributiilor sale: avize, documente de
omologare, autorizatii si altele, precum si pentru consultarea si utilizarea
datelor din fondul geologic national.
Art. 8
(1) Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale si
locale, agentii economici, precum si alte persoane juridice care executa
lucrari de cercetare geologica si de exploatare pe teritoriul tarii au
obligatia de a transmite Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale toate
datele, informatiile si documentatiile, precum si rezultatele obtinute in
desfasurarea acestor activitati.
(2) Toate datele si informatiile, indiferent de forma lor de stocare,
obtinute din activitatea pentru resurse minerale de sub jurisdictia Romaniei
apartin statului roman.
Art. 9
(1) Regiile autonome, precum si societatile comerciale care au ca obiect de
activitate exploatarea resurselor minerale isi vor continua activitatea numai
la acele obiective in care este organizata extractia la data publicarii
prezentei hotarari.
(2) Regiile autonome si societatile comerciale, in conditiile legii, vor
finaliza actiunea de delimitare a perimetrelor de exploatare pe baza
reomologarii rezervelor si vor solicita Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale aprobarea instituirii acestora, precum si obtinerea dreptului de
administrare sau concesionare, dupa caz.
(3) Pentru aceste obiective, regiile autonome si societatile comerciale pot
sa se asocieze cu alte persoane juridice romane sau straine, in conditiile
legii, pentru cercetarea geologica sau de extragere a substantelor minerale
utile. Asocierea se poate realiza numai cu avizul prealabil al Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale.
Art. 10
Agentii economici care doresc sa efectueze cercetarea geologica,
exploatarea si valorificarea resurselor minerale pe suprafete noi sau in
limitele perimetrelor de exploatare instituite, dar la alte obiective decat
cele date in administrarea regiilor autonome sau in evidenta societatilor
comerciale, vor solicita agentiei dreptul de a desfasura astfel activitatea, in
conditiile legii.
Art. 11
(1) In structura organizatorica a Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale pot functiona directii generale, directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
este prevazuta in anexa nr. 2. In cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui,
se pot organiza numai servicii si birouri, precum si colective temporare.
(3) Numarul maxim de posturi este de 80, exclusiv demnitarul.
(4) Conducerea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale este asigurata de
un presedinte, asimilat, ca salarizare, cu functia de secretar de stat, numit
prin decizie a primului-ministru. Pe langa presedinte functioneaza Colegiul de
conducere, ca organ consultativ.
Componenta Colegiului de conducere se aproba prin ordin al presedintelui,
cu avizul membrului Guvernului care coordoneaza activitatea agentiei.
(5) Presedintele conduce intreaga activitate a agentiei si o reprezinta in
raporturile cu ministerele, alte autoritati publice si organizatii, precum si
cu persoane juridice.
(6) In exercitarea functiei sale, presedintele emite ordine si
instructiuni.
(7) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
agentiei se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare si se
aproba prin ordin al presedintelui.
Art. 12
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are in subordine inspectorate
si sectii zonale.
(2) Unitatile subordonate nu au personalitate juridica si se infiinteaza
prin ordin al presedintelui, in cadrul numarului maxim de 80 de posturi.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor
si unitatilor subordonate, precum si atributiile acestora se stabilesc prin
ordin al presedintelui.
Art. 13
In exercitarea atributiilor sale, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
colaboreaza cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si cu autoritatile administratiei publice locale.
Art. 14
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale utilizeaza un numar de
autoturisme de transport de persoane, stabilit conform prevederilor legale,
precum si 11 autoturisme de interventie in exercitarea atributiilor specifice
ce-i revin pe intreg teritoriul tarii.
Art. 15
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 16
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 417 bis/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 247 din 15 octombrie 1993, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
OBLIGATIILE
agentilor economici cu activitate de cercetare geologica si/sau de exploatare a
substantelor minerale utile, stabilirea si sanctionarea contraventiilor in
domeniul resurselor minerale
Art. 1
Agentii economici care executa lucrari de cercetare geologica, de
exploatare si valorificare a resurselor minerale au urmatoarele obligatii cu
caracter general:
1. sa desfasoare activitatea pe baza documentatiilor tehnico-economice
elaborate, avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare;
2. sa obtina atestarea in ce priveste capacitatea lor tehnica pentru
executarea lucrarilor pe care le efectueaza;
3. sa marcheze pe teren limitele perimetrului legal instituit si sa
solicite participarea la aceasta operatiune a unui reprezentant al Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale;
4. sa desfasoare activitatea exclusiv in cuprinsul perimetrelor instituite
pentru care a obtinut permis de cercetare sau autorizatie de exploatare; sa
respecte prescriptiile obligatorii stabilite in aria acestora, pentru
protejarea resurselor minerale, inclusiv cele privitoare la autorizarea
amplasamentelor pentru lucrari de investitii sau ingineresti;
5. sa foloseasca fondurile alocate de la bugetul de stat pentru executarea
de lucrari geologice, exclusiv in scopurile pentru care acestea au fost
destinate;
6. sa participe, prin reprezentanti imputerniciti, la actiunile efectuate
de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale in exercitarea atributiilor sale.
Art. 2
Agentii economici care executa lucrari geologice sunt obligati:
1. sa-si desfasoare activitatea pe baza normativelor geologice, a
proiectelor geologice si de executie avizate si aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
2. sa realizeze obiectivul geologic stabilit si sa adapteze programul de
cercetare la conditiile geologice intalnite;
3. sa efectueze cartarea continua a lucrarilor de cercetare geologica, cu
decalaje maxime de 10 m de la frontul de lucru la lucrarile miniere sau de la
talpa sondei la foraje, precum si investigarea complexa a forajelor de
cercetare, in scopul realizarii obiectivului geologic urmarit;
4. sa execute integral programul aprobat cu privire la investigarea
geofizica a sondei;
5. sa efectueze probarea sistematica a lucrarilor executate prin colectarea
de probe in maximum 7 zile de la traversarea zonelor geologice de interes;
6. sa inventarieze toate colectoarele posibil saturate cu hidrocarburi la
sondele de cercetare geologica;
7. sa asigure inceperea probelor de productie la sondele de cercetare
pentru hidrocarburi in termen de cel mult 30 de zile de la terminarea forajului
pentru sondele cu adincimea de pana la 3.500 m, respectiv 60 de zile pentru
sondele cu adincimi mai mari, precum si efectuarea fara intrerupere a acestora
pana la finalizare. Pentru sondele hidrogeologice, termenul de incepere a
probelor este de cel mult 7 zile de la terminarea forajului;
8. sa efectueze punerea in productie de proba a sondelor de cercetare
pentru hidrocarburi numai cu avizul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
9. sa organizeze pastrarea, prelucrarea, transportul si lichidarea probelor
conform normelor in vigoare;
10. sa asigure efectuarea, in maximum 90 de zile, a studiilor si analizelor
asupra probelor colectate;
11. sa efectueze masuratorile topografice si sa realizeze transpunerea pe
planuri a lucrarilor de cercetare geologica in maximum 30 de zile de la
executarea lor;
12. sa asigure respectarea masurilor pentru prevenirea degradarii
zacamintelor si a pierderilor de rezerve pe care le pot cauza exploziile
necontrolate, focurile endogene, eruptiile libere la sondele pentru petrol,
gaze si ape, viiturile anormale de apa, haldele etc.;
13. sa asigure conditiile necesare pentru colectarea si depozitarea
substantelor minerale utile solide si, dupa caz, a celor fluide rezultate din
lucrarile geologice, in vederea valorificarii lor;
14. sa anunte organelor zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale:
a) inceperea activitatii geologice cu cel putin 15 zile inainte;
b) sistarea activitatii geologice cu anticipatie de maximum 30 de zile;
c) identificarea uneia sau mai multor substante minerale utile, precum si a
unor niveluri productive diferite de cele ce constituie obiectul proiectului,
in maximum 7 zile de la primele constatari;
d) eruptiile libere la sondele de petrol, gaze sau ape, exploziile necontrolate,
focurile endogene, eruptiile de gaze sau praf si inundatiile din lucrarile
miniere, in cel mult 24 de ore de la declansarea lor;
15. sa intocmeasca trimestrial rapoartele referitoare la activitatea
desfasurata si rezultatele obtinute si sa le transmita Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale;
16. sa intocmeasca rapoartele geologice cu rezultatele lucrarilor de
cercetare in termen de cel mult 180 de zile de la finalizarea acestora si sa le
transmita Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
17. sa nu sisteze lucrarile de cercetare geologica pe o perioada mai mare de
30 de zile fara anuntarea prealabila a organelor zonale ale Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale;
18. sa nu abandoneze sondele de cercetare geologica pentru fluide fara
avizul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
Art. 3
Agentii economici care efectueaza activitati de exploatare, prelucrare sau
preparare a substantelor minerale utile sunt obligati:
1. sa execute lucrarile de deschidere, pregatire si exploatare a
zacamintelor de substante minerale utile, precum si prelucrarea/prepararea
acestora numai pe baza documentatiilor tehnico-economice, a rezervelor
omologate si a programelor (preliminariilor) anuale de productie intocmite,
avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare;
2. sa respecte prevederile din documentatiile tehnice sau programele anuale
in ce priveste provenienta productiei, metodele de exploatare, succesiunea de
exploatare a substantelor minerale utile din acelasi perimetru, a zacamintelor,
blocurilor, corpurilor, straturilor si panourilor, debitele de extractie,
gradul de recuperare a rezervelor, randamentele de prelucrare/preparare, precum
si recuperarea maximala a componentilor utili;
3. sa nu procedeze la sistarea partiala sau totala a activitatii unor
sectoare, mine, cariere sau balastiere pe perioade mai mari de 6 luni fara
documentatii intocmite, avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare.
Orice sistare se va anunta in termen de 48 de ore organelor zonale ale Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale;
4. sa nu exploateze capul de gaze al zacamintelor de petrol inainte de
recuperarea maximala a rezervelor de titei, sa respecte valorile limita,
prevazute in studiile de exploatare, ale ratiei gaze/titei;
5. sa asigure, la zacamintele de hidrocarburi, inceperea probelor de
productie in maximum 30 de zile de la terminarea forajului de exploatare pentru
sondele de mica si medie adancime si in 60 de zile pentru cele de mare
adancime. Durata exploatarii de proba nu va fi mai mare de 6 luni de la
intrarea in productie a primei sonde de pe zacamantul respectiv, iar punerea in
functiune a sondelor va fi permisa numai dupa asigurarea conditiilor de captare
a tuturor fluidelor produse;
6. sa asigure lunar etalonarea productiei sondelor de hidrocarburi,
masurarea volumelor de substante injectate in zacaminte (apa, aer, abur, gaze
etc.) si sa efectueze semestrial masuratori de presiune pe fiecare unitate
hidrodinamica;
7. sa nu sisteze nejustificat extractia la zacamintele de hidrocarburi sau
procese de injectie fara anuntarea prealabila a Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale;
8. sa aplice masurile stabilite prin documentatiile tehnico-economice
pentru evitarea, in sectorul minier, a exploziilor necontrolate, a focurilor
endogene, a eruptiilor de gaze si apa, a deversarii in cariere a apelor
rezultate din forajele de drenare deteriorate, a surparilor de terenuri ori de
halde, iar in sectorul petrolier, pentru prevenirea eruptiilor libere la sonde;
9. sa aplice masurile aprobate vizand valorificarea maximala, completa si
complexa a rezervelor de substante minerale utile solide prin reducerea
dilutiei si a pierderilor de exploatare, evitarea abandonarilor de rezerve si
cresterea randamentelor de prelucrare/preparare si sa respecte prevederile
legale referitoare la abandonarile de rezerve;
10. sa respecte termenele de aplicare a proceselor programate vizand
cresterea factorului final de recuperare a hidrocarburilor din zacamintele de
petrol si sa asigure desfasurarea acestora la nivelurile stabilite;
11. sa foloseasca la maximum caldura din apele geotermale, neadmitindu-se
evacuarea acestora in emisari de suprafata cu temperaturi si continut in
substante minerale mai mari decat cele prevazute in documentatiile tehnice
aprobate;
12. sa depoziteze produsele, sterilele si celelalte deseuri rezultate din
industria extractiva in locuri autorizate si in conditii corespunzatoare;
13. sa efectueze ridicari topografice, sa intocmeasca si sa completeze
operativ planuri de situatie geologice-miniere, astfel ca pe acestea sa
figureze toate lucrarile executate, in maximum 15 zile de la executia lor;
14. sa stabileasca si sa aplice masurile necesare pentru prevenirea
efectelor negative pe care extractia unor substante minerale le-ar putea
provoca altora, existente in aceleasi perimetre sau la perimetre invecinate, in
situatia exploatarii lor concomitente sau succesive;
15. sa organizeze si sa completeze lunar evidentele privind protectia si
exploatarea rationala a zacamintelor;
16. sa anunte organelor zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale:
a) exploziile necontrolate, eruptiile de gaze, apa si nisip, inundatiile,
focurile endogene, surparile, alunecarile de teren si de halde si, in general,
toate fenomenele care pot provoca abandonari sau degradari de rezerve atat in
subteran, cat si in cariere, in termen de 24 de ore de la producerea lor,
precum si pericolele iminente pentru aparitia unor astfel de situatii, imediat
dupa constatarea acestora;
b) eruptiile libere la sondele de petrol, gaze si apa, in termen de 24 de
ore de la declansarea lor;
c) aparitia unor factori geologici si minieri care pot produce modificari
in situatia rezervelor de substante minerale utile, in timp util, pentru
constatarea fenomenelor respective;
17. sa exploateze numai substantele minerale ce constituie obiectul
atribuirii sau concesiunii, in limitele perimetrelor instituite;
18. sa inceapa lucrarile in vederea exploatarii la termenul stabilit prin
caietul de sarcini;
19. sa transmita la termen organelor Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale rapoartele si datele statistice stabilite;
20. sa intocmeasca documentatii cu evaluarea rezervelor de substante
minerale utile ori de cate ori sunt indeplinite conditiile prevazute de normele
in vigoare.
Art. 4
Agentii economici care executa lucrari de cercetare geologica si/sau de
exploatare a rezervelor sunt obligati sa aplice masurile stabilite in actele de
control incheiate de organele zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale si in documentele de omologare a rezervelor, cu respectarea termenelor
prevazute.
Art. 5
Agentii economici care executa lucrari de cercetare si/sau de exploatare a
rezervelor de substante minerale utile raspund pentru corectitudinea si
veridicitatea datelor primare care stau la baza evaluarii rezervelor si a
raportarilor anuale privind miscarea rezervelor.
Art. 6
Responsabilitatea respectarii obligatiilor prevazute in prezenta anexa
revine agentilor economici, in calitatea lor de persoane juridice.
Art. 7
Nerespectarea prevederilor art. 1, 2, 3 si 4, daca faptele nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie
considerate infractiuni, constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
1. cu amenda de la 100.000 la 300.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite in art. 1 alin. 2, 3, 6, art. 2 alin. 3, 4, 5, 9, 10, 11, 13, 14 lit.
a) si c), 15, art. 3 alin. 6, 11, 13, 15, 16 lit. c), 18, 19, 20 si art. 4;
2. cu amenda de la 300.000 la 600.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 1 alin. 4, art. 2 alin. 2, 6, 7, 8, 12, 14 lit. b) si d), 16,
17, 18, art. 3 alin. 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16 lit. a) si b) si alin.
17;
3. cu amenda de la 600.000 la 1.000.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite in art. 1 alin. 1, 5, art. 2 alin. 1 si art. 3 alin. 1 si 3.
Savarsirea aceleiasi contraventii pentru a doua oara se sanctioneaza cu
dublul amenzii initiale.
Nerespectarea repetata a obligatiilor prevazute la art. 1, 2, 3 si 4 atrage
dupa sine retragerea permiselor de prospectiune sau explorare, respectiv a
autorizatiei de exploatare.
Art. 8
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac prin
proces-verbal incheiat de catre personalul imputernicit al Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii
acestuia.
Plangerea, insotita de copia procesului-verbal de constatare a
contraventiei se depune si se solutioneaza de judecatoria in a carei raza
teritoriala a fost savarsita contraventia.
Art. 9
Contraventiilor prevazute la art. 7 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
ANEXA 2
Numarul maxim de personal: 80
(exclusiv demnitarul)
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
------------------
| PRESEDINTE |
------------------
|
|
------------ | ----------------------
| Consilier |---------------------|------------------| Serviciul contencios
|
------------ | ---------------------
| ---------------------
| | Control financiar
|
|-------------------| propriu
|
| ---------------------
|
|
------------------------------|-----------------------------------
| | | | |
| | | | |
----------- ----------- ------------ ------------------ ---------
| Directia | | Directia | | Directia | | Directia analize | |Serviciul|
| generala | |generala | |informatica,| | documentatii | | resurse |
|investigare | |gospodarire| |studii, | |tehnico-economice,| | umane si|
|si dezvol- | | resurse | |contracte si| |buget, finante | | adminis-|
|tare baza | |minerale | | relatii | | | | trativ |
|nationala | | | | | | | | |
|de resurse | | | | | | | | |
|minerale | | | | | | | | |
------------ ----------- ------------ ------------------ ---------
|
|
--------------------------------
| Inspectorate, |
| sectii zonale |
| Numarul maxim de posturi: 80 |