HOTARARE Nr. 417 bis din 17 august 1993
privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 15 octombrie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se desfiinteaza Agentia Nationala pentru Resurse Minerale ca organ central
de specialitate, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, cu sediul
in Bucuresti, str. Mendeleev nr. 36-38, sectorul 1.
Art. 2
In vederea realizarii politicii economice a Guvernului in domeniul
cercetarii, exploatarii, valorificarii si protectiei resurselor minerale si a
controlului modului cum se desfasoara aceste activitati, Agentia Nationala
pentru Resurse Minerale este imputernicita, in principal, cu:
a) gestionarea resurselor minerale ale statului;
b) negocierea clauzelor si conditiilor acordurilor pentru resurse minerale
in vederea cercetarii, exploatarii si valorificarii acestora; incheierea unor
astfel de acorduri si reglementarea activitatilor si operatiunilor desfasurate
in temeiul acestora sau al oricaror alte intelegeri;
c) fundamentarea taxelor legale pentru cercetarea geologica si, dupa caz, a
taxelor, redeventelor si preturilor pentru activitatea de exploatare, precum si
pentru utilizarea, in cazul hidrocarburilor, a retelelor de transport si
distributie a titeiului, produselor sale si gazelor naturale;
d) emiterea de normative si instructiuni, cu caracter obligatoriu, cu
privire la cerectarea geologica, exploatarea si protectia zacamintelor de
substante minerale utile.
Art. 3
In relatiile cu administratia publica centrala si locala, precum si cu
agentii economici din tara si din strainatate, Agentia Nationala pentru Resurse
Minerale are atributiile si competentele prevazute in anexa nr. 1.
Atributiile si competentele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pot
fi extinse de catre Guvern pe baza unor hotarari ulterioare.
Art. 4
Substantele minerale utile ce constituie resurse minerale sunt
hidrocarburile (petrol, condensat si gaze naturale combustibile), rocile
bituminoase, carbunii, minereurile feroase, neferoase, de metale nobile, rare
si disperse, substantele nemetalifere si rocile utile, apele minerale,
namolurile si turbele terapeutice, caldura in sistemele hidrogeotermale si
gazele necombustibile.
Art. 5
In sensul prezentei hotarari, prin acorduri pentru resurse minerale se
intelege: permisele de prospectiune sau explorare, autorizatiile de exploatare,
contractele de cercetare geologica, exploatare a zacamintelor, de explorare si
impartire a productiei, contractele de servicii, licente, precum si alte acte
juridice, cu exceptia inchirierii, utilizate in mod obisnuit in industria extractiva.
Art. 6
Obligatiile agentilor economici cu activitate de cercetare geologica si
exploatare a substantelor minerale utile sau, dupa caz, a uneia dintre aceste
activitati, precum si stabilirea si sanctionarea contraventiilor in domeniul
resurselor minerale sunt prevazute in anexa nr. 2.
Art. 7
Pentru actele emise in exercitarea atributiilor sale - avize, documente de
omologare, autorizatii si altele -, precum si pentru consultarea si utilizarea
datelor din fondul geologic national, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
percepe taxe de la persoane fizice si juridice interesate, potrivit tarifelor
stabilite cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 8
Toate datele si informatiile, indiferent de forma lor de stocare, obtinute
din activitatea pentru resurse minerale de sub jurisdictia Romaniei, apartin
statului roman.
Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale si
locale, agentii economici, precum si alte persoane juridice care executa
lucrari de cercetare geologica si de exploatare pe teritoriul tarii au
obligatia de a transmite Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale toate
datele, informatiile si documentatiile, precum si rezultatele obtinute in
desfasurarea acestor activitati.
Art. 9
Regiile autonome, precum si societatile comerciale care au ca obiect de
activitate exploatarea resurselor minerale isi vor continua activitatea numai
la acele obiective in care este organizata extractia la data publicarii
prezentei hotarari.
In termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, regiile
autonome si societatile comerciale vor finaliza actiunea de instituire a
perimetrelor de exploatare pentru aceste obiective si vor incheia cu Agentia
Nationala pentru Resurse Minerale contracte de exploatare.
Pentru aceste obiective, regiile autonome si societatile comerciale pot sa
se asocieze cu alte persoane juridice romane sau straine, in conditiile legii,
pentru cercetarea geologica sau de extragere a substantelor minerale utile.
Asocierea se poate realiza numai cu aprobarea prealabila a agentiei.
Art. 10
Dupa intrarea in vigoare a prezentei hotarari, agentii economici care
doresc sa efectueze cercetarea geologica, exploatarea si valorificarea
resurselor minerale pe suprafete noi sau in limitele perimetrelor de exploatare
instituite, dar la alte obiective decat cele date in administrarea regiilor
autonome sau in evidenta societatilor comerciale, vor solicita agentiei dreptul
de a desfasura astfel activitatea, in conditiile legii.
Art. 11
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale este condusa de un presedinte, cu
rang de secretar de stat, numit prin decizia primului-ministru. In activitatea
sa, presedintele este ajutat de un consiliu consultativ format din 7 membri,
numiti prin decizia primului-ministru dintre persoanele cu experienta din
Ministerul Finantelor, Ministerul Justitiei, Ministerul Industriilor si
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 12
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale reprezinta agentia
in raporturile cu alte organizatii, institutii si agenti economici din tara si
din strainatate.
In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si
instructiuni.
Art. 13
Directorii generali si directorii directiilor din aparatul propriu, precum
si sefii inspectoratelor de zone geologice sunt numiti de presedintele
agentiei.
Art. 14
Structura organizatorica si numarul de posturi al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale sunt prevazute in anexa nr. 3.
Structura organizatorica a compartimentelor, altele decat cele cuprinse in
anexa nr. 3, precum si competentele, atributiile, sarcinile si numarul de
posturi ale acestora se aproba de presedintele agentiei.
Art. 15
Salarizarea personalului agentiei se face conform reglementarilor legale
pentru administratia publica centrala de specialitate.
Art. 16
Personalul agentiei beneficiaza de un spor de pana la 15% din salariul de
baza, corespunzator timpului lucrat in conditii grele specifice activitatii de
cercetare geologica si de exploatare a zacamintelor de substante minerale
utile.
Art. 17
Angajarea personalului de executie si numirea pe functii se fac prin ordin
al presedintelui agentiei.
Art. 18
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale utilizeaza un numar de
autoturisme pentru transport de persoane stabilit conform prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 487/1991, precum si 11 autoturisme de interventie in
vederea exercitarii atributiilor specifice ce-i revin pe intreg teritoriul tarii.
Art. 19
Pe data prezentei hotarari inceteaza activitatea Inspectiei de Stat pentru
Resurse Minerale din subordinea Ministerului Industriilor, iar patrimoniul
acesteia se transmite, pe baza de bilant, Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale, modificandu-se, in mod corespunzator, Hotararea Guvernului nr.
794/1992.
Art. 20
Personalul Inspectiei de Stat pentru Resurse Minerale se transfera la
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
Art. 21
Fondurile necesare desfasurarii activitatii Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale se stabilesc anual prin bugetul de stat.
Fondurile necesare functionarii agentiei in anul 1993 se asigura prin
defalcarea fondurilor prevazute pentru Inspectia de Stat pentru Resurse
Minerale in bugetul Ministerului Industriilor si prin trecerea acestora in
bugetul agentiei.
Ministerul Finantelor va introduce influentele financiare care decurg din
aplicarea prezentei hotarari in bugetul de stat.
Art. 22
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari de abroga H.C.M. nr.
1036/1974 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind
cercetarea geologica, protectia si exploatarea rationala a zacamintelor de
substante minerale utile, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
114/1974, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
ATRIBUTIILE
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are urmatoarele atributii:
I. In domeniul dezvoltarii bazei nationale de resurse minerale
1. Elaboreaza, cu avizul ministerelor interesate, si prezinta spre aprobare
Guvernului programe la nivel national privind directiile de desfasurare a
activitatii de cercetare geologica a resurselor minerale, in concordanta cu
politica economica a statului.
2. Fundamenteaza si propune Guvernului cuprinderea in bugetul public
national a fondurilor necesare programelor anuale de cercetare geologica, pe
baza analizelor proprii, a solicitarilor organelor ministeriale de profil sau
ale agentilor economici; dupa aprobarea bugetului, repartizeaza pe substante,
impreuna cu acestea, sumele alocate.
3. Aproba studiile de prognoza si programele anuale de cercetare geologica
a resurselor minerale, elaborate de catre organele ministeriale de profil sau
de catre agentii economici cu activitate in domeniu.
4. Evalueaza si aproba perspectivele de punere in evidenta de noi rezerve
de substante minerale utile.
II. In domeniul investigarii patrimoniului national de resurse minerale
prin lucrari de cercetare geologica
1. Aproba instituirea perimetrelor de cercetare geologica.
2. Acorda si retrage permise de prospectiuni si de explorare, conform
normelor in vigoare.
3. Constituie, impreuna cu ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice centrale si locale, fondul perimetrelor de cercetare
concesionabile.
4. Avizeaza caietele de sarcini pentru perimetrele in care lucrarile
geologice sunt finantate de la buget si asigura elaborarea acestora pentru cele
concesionabile.
5. Organizeaza licitatii pentru perimetrele in care executarea lucrarilor
de cercetare geologica este finantata din fondurile agentilor economici si
incheie contracte cu acestia.
6. Avizeaza proiectele geologice pentru lucrarile de prospectiune si
explorare pentru toti agentii economici.
7. Analizeaza rapoartele periodice si documentatiile geologice si
tehnico-economice de etapa, finale, elaborate de detinatorii de perimetre si,
dupa caz, le aproba sau le restituie pentru completare sau refacere.
8. Aproba sistarea, conservarea sau abandonarea lucrarilor geologice.
III. In domeniul exploatarii si protejarii patrimoniului national de
resurse minerale
1. Aproba instituirea perimetrelor de exploatare si a celor de protectie a
zacamintelor si stabileste prescriptiile obligatorii care actioneaza in
limitele acestora.
2. Constituie fondul perimetrelor de exploatare concesionabile, asigura
elaborarea caietelor de sarcini si le supune spre aprobare Guvernului.
3. Organizeaza licitatii pentru concesionarea perimetrelor de exploatare
care nu au fost date in administrarea regiilor autonome si institutiilor
publice, precum si a celor cercetate de agentii economici privati.
4. Incheie, in numele statului, contracte cu concesionarii perimetrelor de
exploatare, in vederea extragerii substantelor minerale utile, si le supune
spre aprobare Guvernului.
5. Avizeaza, din punct de vedere al exploatarii rationale si al protectiei
zacamintelor, proiectele de exploatare si programele anuale pentru perimetrele
de exploatare.
6. Stabileste, in cazul existentei in acelasi perimetru a doua sau mai
multe substante minerale utile, ordinea de exploatare a acestora.
7. Avizeaza, in vederea obtinerii aprobarii Guvernului, inchiderea partiala
sau totala a exploatarii din perimetrele concesionate, precum si propunerile
facute in acest sens pentru perimetrele date in administrare.
IV. In domeniul fondului national de rezerve
1. Analizeaza documentatiile de evaluare a rezervelor de substante minerale
utile impreuna cu ministerele si celelalte organe ale administratiei publice
centrale si locale si organizeaza omologarea rezervelor.
Documentul de omologare a rezervelor constituie, de regula, actul care
fundamenteaza, sub aspectul potentialului geologic, exploatarea zacamintelor.
2. Organizeaza fondul de date geologice si de exploatare, stocarea,
sistematizarea si valorificarea acestuia, constituirea si actualizarea
cadastrului minier si petrolier si a cartii miniere-petroliere.
3. Constituie fondul national de rezerve de substante minerale utile si
organizeaza evidenta si miscarea acestuia, pe baza rezervelor omologate si a
datelor transmise de ministere si agenti economici cu activitate de cercetare
geologica si de exploatare.
4. Aproba abandonarile de rezerve.
V. In domeniul lucrarilor geologice-ingineresti
1. Avizeaza executarea de lucrari geologice-tehnice necesare realizarii
obiectivelor de constructii ingineresti.
2. Avizeaza amplasamentele pentru obiectivele civile si industriale, de
utilitate publica, planuri sau schite de sistematizare, precum si efectuarea de
lucrari ingineresti sub aspectul influentei acestora asupra posibilitatilor de
cercetare si valorificare a substantelor minerale utile si a protectiei
zacamintelor.
VI. In domeniul stabilirii preturilor, taxelor si redeventelor
Fundamenteaza, impreuna cu Ministerul Finantelor, si propune Guvernului,
spre aprobare, nivelurile preturilor, taxelor si redeventelor, dupa caz, in
activitatea de cercetare, exploatare si valorificare a resurselor minerale,
precum si de transport si distributie pentru hidrocarburi.
VII. In domeniul controlului
1. Asigura modul de aplicare a politicii statului in domeniul cercetarii si
exploatarii resurselor minerale.
2. Controleaza modul de utilizare a alocatiilor bugetare pentru lucrari
geologice.
3. Controleaza realizarea protectiei si exploatarii rationale a
zacamintelor de substante minerale utile, precum si a masurilor stabilite
pentru a preveni degradarea mediului prin aceste activitati.
4. Controleaza respectarea prevederilor din documentatiile
tehnico-economice, programele anuale de exploatare, proiectele geologice,
caietele de sarcini si contractele de concesionare.
5. Controleaza respectarea conditiilor stabilite la emiterea permiselor de
cercetare geologica si a autorizatiilor de exploatare.
6. Controleaza respectarea avizelor, normativelor si instructiunilor
proprii emise, cu caracter obligatoriu, in domeniul cercetarii, exploatarii si
protejarii resurselor minerale.
7. Constata si sanctioneaza contraventiile, rezolva contestatiile si
sesizeaza organele competente in cazurile ce constituie infractiuni in
domeniile cercetarii geologice, exploatarii si prelucrarii/prepararii
substantelor minerale utile.
8. Participa la analizarea cauzelor care au determinat avarii ale
lucrarilor de cercetare geologica si de exploatare si la stabilirea masurilor
de lichidare a acestora.
9. Dispune sistarea lucrarilor geologice sau de exploatare executate in
afara perimetrelor instituite, fara documentatii tehnico-economice aprobate,
precum si a celor care prin modul de desfasurare pot conduce la exploatarea
nerationala si degradarea zacamintelor.
VIII. In domeniul stabilirii de normative si instructiuni
Elaboreaza, cu avizul ministerelor si al celorlalte organe al
administratiei publice centrale si locale interesate, normative si instructiuni
obligatorii cu privire la cercetarea geologica, exploatarea si protectia
zacamintelor, precum si la controlul activitatilor in domeniile substantelor
minerale utile.
IX. In domeniul relatiilor externe
Incheie conventii, acorduri sau alte intelegeri cu partenerii externi in
domeniul resurselor minerale, in conditiile legii.
ANEXA 2
OBLIGATIILE
agentilor economici cu activitate de cercetare geologica si/sau exploatare a
substantelor minerale utile, stabilirea si sanctionarea contraventiilor in
domeniul resurselor minerale
Art. 1
Agentii economici care executa lucrari de cercetare geologica, de
exploatare si valorificare a resurselor minerale au urmatoarele obligatii cu
caracter general:
a) sa desfasoare activitatea de baza documentatiilor tehnico-economice
elaborate, avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare;
b) sa obtina atestarea in ce priveste capacitatea lor tehnica pentru
executarea lucrarilor pe care le efectueaza;
c) sa marcheze pe teren limitele perimetrului legal instituit si sa
solicite participarea la aceasta operatiune a unui reprezentant al Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale;
d) sa desfasoare activitatea exclusiv in cuprinsul perimetrelor instituite
pentru care a obtinut permis de cercetare sau autorizatie de exploatare; sa
respecte prescriptiile obligatorii stabilite in aria acestora pentru protejarea
resurselor minerale, inclusiv cele privitoare la autorizarea amplasamentelor
pentru lucrari de investitii sau ingineresti;
e) sa foloseasca fondurile alocate de la bugetul de stat pentru executarea
de lucrari geologice exclusiv in scopurile pentru care acestea au fost
destinate;
f) sa participe, prin reprezentanti imputerniciti, la actiunile efectuate
de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale in exercitarea atributiilor sale.
Art. 2
Agentii economici care executa lucrari geologice sunt obligati:
a) sa-si desfasoare activitatea pe baza normativelor geologice, a
proiectelor geologice si de executie avizate si aprobate conform
reglementarilor in vigoare:
b) sa realizeze obiectivul geologic stabilit si sa adapteze programul de
cercetare la conditiile geologice intalnite;
c) sa efectueze cartarea continua a lucrarilor de cercetare geologica, cu
decalaje maxime de 10 m de la frontul de lucru la lucrarile miniere sau de la
talpa sondei la foraje, precum si investigarea complexa a forajelor de cercetare,
in scopul realizarii obiectivului geologic urmarit;
d) sa execute integral programul aprobat cu privire la investigarea
geofizica a sondelor;
e) sa efectueze probarea sistematica a lucrarilor executate prin colectarea
de probe in maximum 7 zile de la traversarea zonelor geologice de interes;
f) sa inventarieze toate colectoarele posibil saturate cu hidrocarburi la
sondele de cercetare geologica;
g) sa asigure inceperea probelor de productie la sondele de cercetare
pentru hidrocarburi in termen de cel mult 30 de zile de la terminarea forajului
pentru sondele cu adincimea de pana la 3.500 m, respectiv 60 de zile pentru
sondele cu adincimi mai mari, precum si efectuarea, fara intrerupere, a
acestora pana la finalizare. Pentru sondele hidrogeologice, termenul de
incepere a probelor este de cel mult 7 zile de la terminarea forajului;
h) sa efectueze punerea in productie de proba a sondelor de cercetare
pentru hidrocarburi numai cu avizul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
i) sa organizeze pastrarea, prelucrarea, transportul si lichidarea
probelor, conform normelor in vigoare;
j) sa asigure efectuarea, in maximum 90 de zile, a studiilor si analizelor
asupra probelor colectate;
k) sa efectueze masuratorile topografice si sa realizeze transpunerea pe
planuri a lucrarilor de cercetare geologica in maximum 30 de zile de la
executarea lor;
l) sa asigure respectarea masurilor pentru prevenirea degradarii
zacamintelor si a pierderilor de rezerve pe care le pot cauza exploziile
necontrolate, focurile endogene, eruptiile libere la sondele pentru petrol,
gaze si ape, viiturile anormale de apa sau gaze in lucrarile miniere, surparile
si alunecarile de terenuri sau halde etc.;
m) sa asigure conditiile necesare pentru colectarea si depozitarea
substantelor minerale utile solide si, dupa caz, a celor fluide, rezultate din
lucrarile geologice, in vederea valorificarii lor;
n) sa anunte organelor zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale:
(1) inceperea activitatii geologice cu cel putin 15 zile inainte;
(2) sistarea activitatii geologice cu o anticipatie de minimum 30 de zile;
(3) identificarea uneia sau mai multor substante minerale utile, precum si
a unor niveluri productive diferite de cele ce constituie obiectul proiectului
in maximum 7 zile de la primele constatari;
(4) eruptiile libere la sondele de petrol, gaze sau ape, exploziile
necontrolate, focurile endogene, eruptiile de gaze sau praf si inundatiile din
lucrarile miniere in cel mult 24 de ore de la declansarea lor;
o) sa intocmeasca trimestrial rapoartele referitoare la activitatea
desfasurata si rezultatele obtinute si sa le transmita Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale;
p) sa intocmeasca rapoartele geologice cu rezultatele lucrarilor de
cercetare in termen de cel mult 180 de zile de la finalizarea acestora si sa le
transmita la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale;
r) sa nu sisteze lucrarile de cercetare geologica pe o perioada mai mare de
30 de zile fara anuntarea prealabila a organelor zonale ale Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale;
s) sa nu abandoneze sondele de cercetare geologica pentru fluide fara
avizul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
Art. 3
Agentii economici care efectueaza activitati de exploatare, prelucrare sau
preparare a substantelor minerale utile sunt obligati:
a) sa execute lucrarile de deschidere, pregatire si exploatare a
zacamintelor de substante minerale utile, precum si prelucrarea/prepararea
acestora numai pe baza documentatiilor tehnico-economice, a rezervelor
omologate si a prognozelor (preliminarilor) anuale de productie intocmite,
avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare;
b) sa respecte prevederile din documentatiile tehnice sau programele anuale
in ce priveste provenienta productiei, metodele de exploatare, succesiunea de
exploatare a substantelor minerale utile din acelasi perimetru, a zacamintelor,
blocurilor, corpurilor, straturilor si panourilor, debitele de extractie,
gradul de recuperare a rezervelor, randamentele de prelucrare/preparare, precum
si recuperarea maximala a componentilor utili;
c) sa nu procedeze la sistarea partiala sau totala a activitatii unor
sectoare, mine, cariere sau balastiere pe perioade mai mari de 6 luni fara
documentatii intocmite, avizate si aprobate conform reglementarilor in vigoare.
Orice sistare se va anunta in 48 de ore organelor zonale ale Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale;
d) sa nu exploateze capul de gaze al zacamintelor de petrol inainte de
recuperarea maximala a rezervelor de titei, sa respecte valorile limita
prevazute in studiile de exploatare, ale ratiei gaze/titei;
e) sa asigure, la zacamintele de hidrocarburi, inceperea probelor de
productie in maximum 30 de zile de la terminarea forajului de exploatare pentru
sondele de mica si medie adancime si in 60 de zile pentru cele de mare
adancime. Durata exploatarii de proba nu va fi mai mare de 6 luni de la
intrarea in productie a primei sonde de pe zacamantul respectiv, iar punerea in
functiune a sondelor va fi permisa numai dupa asigurarea conditiilor de captare
a tuturor fluidelor produse;
f) sa asigure lunar etalonarea productiei sondelor de hidrocarburi,
masurarea volumelor de substante injectate in zacaminte (apa, aer, abur, gaze
etc.) si sa efectueze semestrial masuratori de presiune pe fiecare unitate
hidrodinamica;
g) sa nu sisteze nejustificat extractia la zacamintele de hidrocarburi sau
procese de injectie fara anuntarea prealabila a Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale;
h) sa aplice masurile stabilite prin documentatiile tehnico-economice
pentru evitarea, in sectorul minier, a exploziilor necontrolate, a focurilor
endogene, a eruptiilor de gaze si apa, a deversarii in cariere a apelor
rezultate din forajele de drenare deteriorate, a surparilor de terenuri ori de
halde, iar in sectorul petrolier, pentru prevenirea eruptiilor libere la sonde;
i) sa aplice masurile aprobate vizand valorificarea maximala, completa si
complexa a rezervelor de substante minerale utile solide prin reducerea
dilutiei si a pierderilor de exploatare, evitarea abandonarilor de rezerve si
cresterea randamentelor de prelucrare-preparare si sa respecte prevederile
legale referitoare la abandonarile de rezerve;
j) sa respecte termenele de aplicare a proceselor programate vizand
cresterea factorului final de recuperare a hidrocarburilor din zacamintele de
petrol si sa asigure desfasurarea acestora la nivelurile stabilite;
k) sa foloseasca la maximum caldura din apele geotermale, neadmitindu-se
evacuarea acestora in emisari de suprafata cu temperaturi si continuturi in
substante minerale mai mari decat cele prevazute in documentatiile tehnice
aprobate;
l) sa depoziteze produsele, sterilele si celelalte deseuri rezultate din
industria extractiva in locuri autorizate si in conditii corespunzatoare;
m) sa efectueze ridicari topografice, sa intocmeasca si sa completeze
operativ planuri de situatie geologice-miniere, astfel ca pe acestea sa
figureze toate lucrarile executate, in maximum 15 zile de la executia lor;
n) sa stabileasca si sa aplice masurile necesare pentru prevenirea
efectelor negative pe care extractia unor substante minerale le-ar putea
provoca altora, existente in aceleasi perimetre sau in perimetre invecinate, in
situatia exploatarii lor concomitente sau succesive;
o) sa organizeze si sa completeze lunar evidentele privind protectia si
exploatarea rationala a zacamintelor;
p) sa anunte organelor zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale:
(1) exploziile necontrolate, eruptiile de gaze, apa sau apa si nisip,
inundatiile, focurile endogene, surparile, alunecarile de teren si de halde si,
in general, toate fenomenele care pot provoca abandonari sau degradari de
rezerve atat in subteran, cat si in cariere, in termen de 24 de ore de la
producerea lor, precum si pericolele iminente pentru aparitia unor astfel de
situatii, imediat dupa constatarea acestora;
(2) eruptiile libere la sondele de petrol, gaze si ape, in 24 de ore de la
declansarea lor;
(3) aparitia unor factori geologici si minieri care pot produce modificari
in situatia rezervelor de substante minerale utile, in timp util, pentru
constatarea fenomenelor respective;
r) sa exploateze numai substantele minerale ce constituie obiectul
atribuirii sau concesiunii, in limitele perimetrelor instituite;
s) sa inceapa lucrarile in vederea exploatarii la termenul stabilit prin
caietul de sarcini;
t) sa transmita la termen organelor Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale rapoartele si datele statistice stabilite;
u) sa intocmeasca documentatii cu evaluarea rezervelor de substante
minerale utile ori de cate ori sunt indeplinite conditiile prevazute de normele
in vigoare.
Art. 4
Agentii economici care executa lucrari de cercetare geologica si/sau de
exploatare a rezervelor sunt obligate sa aplice masurile stabilite in actele de
control incheiate de organele zonale ale Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale si in documentele de omologare a rezervelor, cu respectarea termenelor
prevazute.
Art. 5
Agentii economici care executa lucrari de cercetare si/sau de exploatare a
rezervelor de substante minerale utile raspund pentru corectitudinea si
veridicitatea datelor primare care stau la baza evaluarii rezervelor si a
raportarilor anuale privind miscarea rezervelor.
Art. 6
Responsabilitatea respectarii obligatiilor prevazute in prezenta anexa
revine agentilor economici in calitatea lor de persoane juridice.
Art. 7
Nerespectarea prevederilor art. 1, 2, 3 si 4, daca faptele nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie
considerate infractiuni, constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) cu amenda de la 100.000 la 300.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite in art. 1 lit. b), c) si f), art. 2 lit. c) d), e), i), j), k), m),
n) pct. (1) si (3), o), art. 3 lit. f), k), m), o), p) pct. (3), s), t) si u),
art. 4;
b) cu amenda de la 300.000 la 600.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite in art. 1 lit. d), art. 2 lit. b), f), g), h), l), n) pct. (2) si
(4), p), r) si s), art. 3 lit. b), d), e), g), h), i), j), l), n), p) pct. (1)
si (2), r);
c) cu amenda de la 600.000 la 1.000.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 1 lit. a) si e), art. 2 lit. a), art. 3 lit. a) si c).
Savarsirea aceleiasi contraventii pentru a doua oara se sanctioneaza cu
dublul amenzii initiale.
Nerespectarea repetata a obligatiilor prevazute in art. 1, 2, 3 si 4 atrage
dupa sine retragerea permiselor de prospectiune sau explorare, respectiv a
autorizatiei de exploatare.
Art. 8
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac prin
proces-verbal incheiat de catre personalul imputernicit al Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii
acestuia.
Plangerea, insotita de copia procesului-verbal de constatare a
contraventiei, se depune la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale sau la
judecatorie, dupa caz.
Art. 9
In cazul contraventiilor prevazute la art. 7 lit. a), plangerile se
solutioneaza de presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
In cazul contraventiilor prevazute la art. 7 lit. b) si c), plangerile se
solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita
contraventia.
Art. 10
In masura in care prezenta anexa nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 7 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
ANEXA 3
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
NUMAR TOTAL PERSONAL = 100
din care:
- la inspectoratele zonale = 80
---------------------- -----------
! PRESEDINTE !----! CONSILIU !
---------------------- ------------
!
!
------------- !
! CONSILIERI !--!
------------- !
!
!
------------------------------------------------------------------------
! ! ! ! ! !
! ! ! ! ! !
------------------- ------------------- ! ------------- ---------- !
!DIRECTIA GENERALA ! ! DIRECTIA GENERALA !! ! DIRECTIA ! ! DIRECTIA! !
! INVESTIGARE ! ! GOSPODARIRE !! ! INFORMATICA! ! ANALIZE ! !
! SI DEZVOLTARE ! ! RESURSE MINERALE !! ! LEGISLATIE,! !DOCUMENTA! !
! BAZA NATIONALA ! ---------------------! ! STUDII SI ! !TII TEHNICO!
! DE RESURSE ! ! ! ! RELATII ! !ECONIMICE! !
! MINERALE ! ! ! -------------- ! BUGET, ! !
-------------------- ! ! ! FINANTE ! !
! ! ----------- !
! ! !
---------------- -------------- ----------------
! INSPECTORATE ! ! SERVICIUL ! ! SERVICIUL !
! ZONALE ! ! CONTENCIOS ! ! RESURSE !
----------------- -------------- ! UMANE SI !
! ADMINISTRATIV!