HOTARARE Nr. 368 din 11 mai 1999
privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 26 mai 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 37 din Legea petrolului nr. 134/1995 si al art. 40 alin.
(2) din Legea minelor nr. 61/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale se reorganizeaza si
functioneaza ca organ al administratiei publice centrale de specialitate in
subordinea Guvernului, cu personalitate juridica, si este autoritatea
competenta abilitata sa aplice dispozitiile Legii petrolului nr. 134/1995 si
ale Legii minelor nr. 61/1998.
(2) Sediul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale este in municipiul
Bucuresti, str. Mendeleev nr. 36 - 38, sectorul 1.
Art. 2
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are urmatoarele atributii
principale:
a) gestioneaza resursele de petrol, resursele minerale si fondul geologic
national, proprietate publica a statului, definite de Legea minelor nr. 61/1998
si de Legea petrolului nr. 134/1995; elibereaza licentele si permisele
prevazute de Legea minelor nr. 61/1998 si de Legea petrolului nr. 134/1995;
b) negociaza si stabileste, impreuna cu ceilalti concedenti ai domeniului
public al statului, dupa caz, clauzele si conditiile acordurilor petroliere,
ale licentelor si permiselor miniere, incheie astfel de acorduri si
reglementeaza derularea operatiunilor petroliere si a activitatilor miniere
prin norme, regulamente si instructiuni tehnice, emise in aplicarea actelor
normative in vigoare;
c) organizeaza fondul geologic national; constituie fondul national de
rezerve, pe baza confirmarii rezervelor de petrol, verificarii si inregistrarii
rezervelor minerale; datele oficiale cu privire la rezerve si la resurse sunt
cele inscrise in fondul national de catre autoritatea competenta, exclusiv
datele referitoare la apele subterane ce sunt incluse in fondul national de
date de gospodarire a apelor;
d) indeplineste atributiile conferite de lege privitoare la taxe, redevente
si tarife;
e) efectueaza studii de fundamentare si stabileste, in conditiile legii,
pretul de referinta pentru petrolul extras in Romania, tarifele pentru exploatarea
sistemului national de transport al petrolului, precum si tarifele pe care le
percepe pentru actele eliberate in exercitarea atributiilor sale sau pentru
consultarea si utilizarea unor documente si informatii referitoare la resursele
minerale;
f) urmareste aplicarea masurilor stabilite pentru protectia mediului, in
cursul si dupa efectuarea operatiunilor petroliere si a activitatilor miniere;
g) controleaza respectarea de catre titulari a prevederilor acordurilor
petroliere si ale licentelor sau permiselor, precum si ale normelor,
regulamentelor si instructiunilor tehnice din domeniu si dispune masuri pentru
impunerea acestora;
h) avizeaza documentatiile privind executarea lucrarilor geologice sau de
exploatare, miniere si petroliere, precum si documentatiile de incetare a
operatiunilor petroliere si a activitatilor miniere, numai cu prevederea si
aprobarea, conform legislatiei in vigoare, a masurilor de protectie a mediului
si de reconstructie ecologica;
i) avizeaza reglementarile, instructiunile si prescriptiile tehnice
specifice privind proiectarea, construirea, exploatarea sistemului national de
transport al petrolului, precum si pentru punerea in functiune sau abandonarea
unor portiuni din acesta;
j) instituie perimetre de protectie hidrogeologica pentru zacaminte de ape
subterane minerale si termominerale, namoluri si turbe terapeutice si avizeaza
instituirea perimetrelor de protectie sanitara;
k) ordona sistarea lucrarilor de explorare si/sau de exploatare, executate
in afara perimetrelor instituite, a celor fara documentatii tehnice aprobate,
precum si a celor care, prin modul de desfasurare, pot conduce la exploatarea
nerationala ori la degradarea zacamintelor, pana la inlaturarea cauzelor care
le-au produs;
l) elaboreaza, cu asistenta ministerelor interesate, reglementari si
instructiuni tehnice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 si a Legii
minelor nr. 61/1998;
m) elaboreaza si tine la zi Cartea petroliera si Cartea miniera.
Art. 3
Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin Agentia Nationala pentru
Resurse Minerale organizeaza si efectueaza:
a) activitati promotionale pentru punerea in valoare a rezervelor
petroliere si a resurselor minerale, impreuna cu ministerele interesate, dupa
caz;
b) baza de date pentru uz propriu;
c) atestarea competentei tehnice a persoanelor juridice care intocmesc
documentatii si/sau executa lucrari de cercetare geologica, lucrari de
exploatare a petrolului si a resurselor minerale si de expertizare, precum si a
persoanelor fizice care intocmesc documentatii si/sau executa lucrari de
cercetare geologica si de expertizare;
d) avizarea programelor (preliminariilor) anuale de exploatare, parte a
planului de dezvoltare a exploatarii, prin inspectoratele si sectiile sale
teritoriale;
e) avizarea amplasamentelor pentru obiectivele civile si industriale, de
utilitate publica, a planurilor sau a schitelor de sistematizare, precum si a
lucrarilor ingineresti, sub aspectul influentei acestora asupra posibilitatilor
de cercetare si de valorificare a substantelor minerale utile si asupra
protectiei zacamintelor;
f) constatarea si sanctionarea contraventiilor in domeniul activitatilor
miniere si petroliere; sesizarea organelor competente in cazurile care pot constitui
infractiuni, potrivit legii penale.
Art. 4
(1) Conducerea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale este asigurata de
un presedinte asimilat cu functia de secretar de stat, ajutat de un
vicepresedinte asimilat cu functia de subsecretar de stat, numiti prin decizie
a primului-ministru. Pe langa presedinte functioneaza Colegiul de conducere ca
organ consultativ. Componenta Colegiului de conducere se aproba prin ordin al
presedintelui.
(2) Presedintele conduce intreaga activitate, asigura indeplinirea
atributiilor ce revin Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale si o
reprezinta in raporturile cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu institutii publice si organizatii, precum si cu alte persoane juridice si
fizice.
(3) In exercitarea functiei sale presedintele emite ordine si instructiuni
si este ordonator principal de credite.
(4) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare si se aproba prin ordin al presedintelui.
Art. 5
(1) In structura organizatorica a Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale functioneaza directii generale, directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare. In
cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui, se pot organiza servicii,
birouri, precum si colective temporare si se poate stabili numarul posturilor
de conducere.
(3) Numarul maxim de posturi din aparatul propriu al Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale este de 90, exclusiv demnitarii.
Art. 6
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are in subordine inspectorate
si sectii teritoriale, organizate pe grupe de judete sau, dupa caz, pe judete.
(2) Inspectoratele si sectiile teritoriale nu au personalitate juridica si
se infiinteaza prin ordin al presedintelui in cadrul unui numar maxim de 90 de
posturi.
Art. 7
(1) Atributiile personalului din aparatul propriu al Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale si din unitatile subordonate se stabilesc prin fisa
postului, pe baza regulamentului de organizare si functionare prevazut la art.
4 alin. (4).
(2) Salarizarea personalului Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale se
face conform Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica.
Art. 8
(1) In exercitarea atributiilor sale Agentia Nationala pentru Resurse
Minerale colaboreaza cu ministere si cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu institutii publice si cu organizatii si poate incheia, in limita fondurilor
disponibile, contracte de colaborare sau comerciale cu persoane fizice sau
juridice.
(2) Cheltuielile care pot fi efectuate din veniturile realizate de Agentia
Nationala pentru Resurse Minerale in baza prevederilor art. 33 din Legea
petrolului nr. 134/1995 si ale art. 34 din Legea minelor nr. 61/1998, pe
categoriile de cheltuieli extrabugetare aprobate de legea bugetului de stat, se
stabilesc prin ordin al presedintelui.
Art. 9
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale utilizeaza un numar de
autoturisme pentru transport de persoane si un consum normat de carburanti,
stabilit conform prevederilor legale, precum si 22 de autoturisme de
interventie, in exercitarea atributiilor specifice ce ii revin pe intregul
teritoriu al tarii.
(2) Fondurile aferente procurarii autoturismelor pana la nivelul
necesarului prevazut la alin. (1) vor fi asigurate esalonat, in limita
prevederilor din bugetele anuale pentru cheltuieli de capital, din alocatii
bugetare si din venituri extrabugetare, pozitia "Dotari".
(3) Consumul lunar normat de carburanti aferent autoturismelor pentru
desfasurarea activitatilor specifice prin inspectorate si sectii teritoriale de
resurse minerale se stabileste la nivelul aprobat, prevazut la pct. II din
anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 63/1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 13/1995, cu modificarile ulterioare, pentru ministere si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
Art. 10
Ministerul Finantelor va introduce in bugetul de stat influentele
financiare care decurg din aplicarea prezentei hotarari.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 221/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 72 din 20 aprilie 1995, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Mihail Ianas
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Departamentul pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale
Petre Diaconu,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_____________________________________________________________________________
| |
| Numarul maxim de personal = 180 |
| (exclusiv demnitarii), din care |
| la inspectorate si sectii |
| teritoriale = 90 |
| ____________ |
| | PRESEDINTE | |
| |____________| |
| _____________ | ____________ |
| | COLEGIUL DE |_________________|________________| CONSILIERI | |
| | CONDUCERE | | |____________| |
| |_____________| | |
| _______|________ |
| | VICEPRESEDINTE | |
| |________________| |
| ___________________ | ____________ |
| | SERVICIUL CONTROL |_____________|_______________| SERVICIUL | |
| | FINANCIAR INTERN | | | CONTENCIOS | |
| |___________________| | |____________| |
| | |
| _____________________________|_______________________________ |
| ______|_______ _____|______ ____|_______ _____|______ ______|______ |
|| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA ||
|| GENERALA | | GENERALA | | GENERALA | | GENERALA | | TEHNOLOGIE ||
|| EVALUARE SI | | GESTIONARE | | CONTROL SI | | ANALIZE | | INFORMATICA ||
|| CONCESIONARE | | RESURSE | | PROTECTIA | | TEHNICO- | | ||
|| RESURSE | | MINERALE | | MEDIULUI | | ECONOMICE, | | ||
|| MINERALE | | | | | | BUGET SI | | ||
|| | | | | | | FINANTE | | ||
||______________| |____________| |____________| |____________| |_____________||
| | | | | |
| | ___________ | _________|________ | |
| | | DIRECTIA | | ______|_______ | ______|______ | _______________ |
| |__| PROMOVARE | | | DIRECTIA | | | DIRECTIA | |__| DIRECTIA | |
| | | OFERTE | | | CONTROL SI | | | PROTECTIA SI| | | CONTABILITATE | |
| | |___________| | | SUPRAVEGHERE | | | REFACEREA | | |_______________| |
| | | | TERITORIALA | | | MEDIULUI | | |
| | | |______________| | |_____________| | _______________ |
| | ___________ | | | | | DIRECTIA | |
| | | DIRECTIA | | | | |__| BUGET-FINANTE | |
| |__| NEGOCIERI | | | | | |_______________| |
| | CONTRACTE | | | _______|______ | |
| |___________| | | | INSPECTORATE | | _______________ |
| | |______| SI SECTII | |__| DIRECTIA | |
| | | TERITORIALE | | RESURSE UMANE,| |
| | |______________| | ADMINISTRATIV | |
| | |_______________| |
| | _________________ |
| | | DIRECTIA CARTE | |
| |__| MINIERA SI | |
| | | PETROLIERA | |
| | |_________________| |
| | _____________________ |
| | | DIRECTIA REDEVENTE, | |
| |__| TAXE SI TARIFE | |
| | |_____________________| |
| | _______________________ |
| | | DIRECTIA REGLEMENTARE | |
| |__| SI AVIZARE LUCRARI | |
| |_______________________| |
|_____________________________________________________________________________|