ORDIN Nr. 754
din 2 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative
pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata
contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru
incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de
sanatate, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate nr. 617/2007
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 706 din 17 octombrie 2008
Având în vedere:
Referatul de aprobare al Direcţiei generale economice,
Direcţiei juridic şi contencios şi al Direcţiei tehnologia informaţiei nr. DGAIII/1.567 din 2 octombrie 2008, nr. VIU.160
din 1 octombrie 2008 şi nr. DTI/1.548 din 2 octombrie 2008,
Hotărârea Consiliului de Administraţie al Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 17 din 11 septembrie 2008,
în temeiul:
- dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice privind stabilirea documentelor
justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat, respectiv de asigurat
fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de executare
silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 617/2007, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 649 din 24
septembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - Persoana asigurată are obligaţia plăţii
contribuţiei asupra
veniturilor realizate din cedarea folosinţei bunurilor, veniturilor din
dividende şi dobânzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală
realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere şi altor venituri
care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu realizează
venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-e) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare lege,
venituri din salarii care, potrivit Codului fiscal,
nu sunt impozabile, precum şi venituri prevăzute la
art. 213 alin. (2) lit. h) din lege; baza de calcul a contribuţiei nu poate fi
mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, lunar."
2. La articolul 13,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Veniturile din dividende şi dobânzi
prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. f) din lege reprezintă veniturile din
investiţii, aşa cum sunt definite acestea în Codul fiscal."
3. La articolul 20,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Dovada calităţii de asigurat în
sistemul de asigurări sociale de sănătate se realizează printr-un document
justificativ - adeverinţă, eliberat de CAS, potrivit fiecărei categorii de
persoane, pe baza următoarelor documente:
a) pentru copiii în vârstă de
până la 18 ani, cu act de identitate sau certificat de naştere, după caz;
b) pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de
ani: act de identitate, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din
muncă, un document din care să rezulte că au calitatea de elev sau student;
c) pentru tinerii cu vârsta de până la 26 de ani, care
provin din sistemul de protecţie a copilului: act de identitate, document care
să ateste că au fost incluşi într-un sistem de protecţie a copilului,
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri
din muncă, un document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu prin
care să ateste că nu beneficiază de ajutor social;
d) pentru soţul, soţia şi părinţii aflaţi în
întreţinerea unei persoane asigurate: act de identitate, documente care să
ateste relaţia de rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată, declaraţie pe
propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri proprii, precum
şi o declaraţie pe propria răspundere a persoanei asigurate prin care aceasta
declară că are în întreţinere persoana respectivă;
e) pentru beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945,
precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare, ai Ordonanţei
Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940
până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ai Legii
nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale
invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, ai Legii nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi
acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul
Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au
contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu
modificările şi completările ulterioare: act de identitate, documente doveditoare
că se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi,
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele prevăzute
de legile speciale sau pensii;
f) pentru persoanele cu handicap: act de identitate,
certificat de încadrare într-un grad de handicap, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă, pensie sau alte surse, în afara celor prevăzute de legea
prin care li s-a stabilit această calitate;
g) pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în programele
naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la
vindecarea respectivei afecţiuni: act de identitate, adeverinţă medicală
eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de
sănătate, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă, pensie sau din alte resurse;
h) pentru femeile însărcinate sau lăuze: act de
identitate, adeverinţă medicală, certificat de naştere al copilului - pentru
lăuze, precum şi declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu
realizează venituri sau documente justificative că realizează venituri lunare
sub salariul de bază minim brut pe ţară;
i) pentru persoanele care se află în concediu pentru
creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani şi, în cazul copilului
cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, actul de
identitate şi decizia emisă de direcţiile judeţene de muncă, familie şi
egalitate de şanse, respectiv de Direcţia de Muncă, Familie şi Egalitate de
Şanse a Municipiului Bucureşti;
j) pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie
de şomaj, actul de identitate şi carnetul şi/sau adeverinţa eliberate de
instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj;
k) pentru persoanele care sunt returnate sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află în
timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii, adeverinţa eliberată de
instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
din care să rezulte că se află în această situaţie;
l) pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care
are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr.
416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, actul de identitate şi
adeverinţa eliberată de primăria localităţii de domiciliu, din care să rezulte
că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;
m) pentru persoanele care au calitatea de pensionari,
actul de identitate, cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor sau
talonul de plată prin cont curent personal deschis la o unitate bancară, din
luna anterioară, precum şi declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte
că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele realizate din pensii.
In cazul pierderii acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de
pensionar poate fi dovedită cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare
a pensiei;
n) pentru persoanele care se află în executarea
măsurilor prevăzute la art. 105, 113 şi 114 din Codul penal şi pentru
persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării
pedepsei privative de libertate, adeverinţa emisă de instituţia respectivă sau
de instituţia în grija căreia se află persoana."
4. La articolul 20, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Persoanele încadrate la alin. (1) lit. b), c), d), e), f), g), h) şi m) beneficiază de
adeverinţa de asigurat, eliberată de CAS pe baza documentelor prevăzute la categoria din care fac parte,
dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) nu figurează în baza de date a CAS, precum şi în
baza de date transmisă de ANAF în baza protocolului încheiat cu CNAS, cu
venituri impozabile pentru care au obligaţia plăţii contribuţiei. In situaţia
în care se constată că realizează astfel de venituri, pentru care plătesc
contribuţia curentă sau nu realizează venituri la data verificării, se
eliberează adeverinţa de asigurat;
b) în cazul în care persoanele solicitante realizează
venituri, pentru care nu au început plata contribuţiei, nu se eliberează
adeverinţa de asigurat până ce acestea nu încep să plătească contribuţia
curentă."
5. La articolul 32,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Listele nominale se depun la casele de asigurări
de sănătate şi de către direcţiile de asistenţă socială pentru familiile
persoanelor care beneficiază de ajutor social în baza Legii nr. 416/2001, cu
modificările şi completările ulterioare, direcţiile judeţene de muncă şi
protecţie socială, respectiv de Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială a
Municipiului Bucureşti, pentru persoanele asigurate în baza Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
7/2007, precum şi de agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, pentru
persoanele beneficiare ale indemnizaţiei de şomaj. Titularii ajutorului social,
persoanele beneficiare de indemnizaţie pentru creşterea copilului până la
vârsta de 2 ani, respectiv beneficiarii de indemnizaţie de şomaj vor fi
înscrişi pe anexa nr. 2a), iar coasiguratii acestora vor fi înscrişi pe anexa
nr. 2b)."
6. La articolul 32,
alineatul (3) se abrogă.
7. După articolul 43 se introduce un nou articol,
articolul 44, cu următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Evidenţa asiguraţilor la nivelul CAS se
realiză pe baza codului numeric personal.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
persoanele cărora nu li s-a atribuit codul numeric personal de către organele
de specialitate ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, dar
care trebuie luate în evidenţă de către casele de asigurări de sănătate, li se
atribuie în acest sens un număr unic de identificare în sistemul de asigurări
sociale de sănătate.
(3) Pentru categoriile de persoane prevăzute la alin.
(2) adeverinţa de asigurat se eliberează pe baza numărului unic de identificare
atribuit în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
(4) Numărul de identificare menţionat la alin. (2) se
compune după următoarea formulă:
a) cuprinde 13 caractere numerice;
b) primul caracter este 1, 2, 3 sau 4, în funcţie de
sexul persoanei şi de secol (1 pentru persoane de sex masculin născute înainte
de anul 2000, 2 pentru persoane de sex feminin născute înainte de anul 2000, 3
pentru persoane de sex masculin născute după anul 2000, 4 pentru persoane de
sex feminin născute după anul 2000);
c) următoarele două caractere reprezintă ultimele două
cifre ale anului de naştere;
d) următoarele două caractere reprezintă luna naşterii;
e) următoarele două caractere reprezintă ziua naşterii;
f) următoarele două caractere reprezintă numărul de
identificare al CAS;
g) următoarele 3 caractere reprezintă numărul de
evidenţă al persoanei;
h) ultima cifră reprezintă cifra de control.
Numărul de identificare al CAS:
Codul judeţului
|
Judeţul
|
53
|
Alba
|
54
|
Arad
|
55
|
Argeş
|
56
|
Bacău
|
57
|
Bihor
|
58
|
Bistriţa
|
59
|
Botoşani
|
60
|
Braşov
|
62
|
Brăila
|
63
|
Buzău
|
64
|
Caraş-Severin
|
65
|
Cluj
|
66
|
Constanţa
|
67
|
Covasna
|
68
|
Dâmboviţa
|
69
|
Dolj
|
70
|
Galaţi
|
71
|
Gorj
|
72
|
Harghita
|
73
|
Hunedoara
|
74
|
Ialomiţa
|
75
|
Iaşi
|
Codul judeţului
|
Judeţul
|
76
|
Giurgiu
|
77
|
Maramureş
|
78
|
Mehedinţi
|
79
|
Mureş
|
81
|
Neamţ
|
82
|
Olt
|
83
|
Prahova
|
84
|
Satu Mare
|
85
|
Sălaj
|
86
|
Sibiu
|
87
|
Suceava
|
88
|
Teleorman
|
89
|
Timiş
|
90
|
Tulcea
|
91
|
Vaslui
|
92
|
Vâlcea
|
93
|
Vrancea
|
94
|
Călăraşi
|
95
|
Bucureşti
|
96
|
Ilfov
|
97
|
CAS OPSNAJ
|
98
|
CAS MTCT
|
Exemplu: un cetăţean din
Republica Ungaria, bărbat şi născut la 14 mai 1970, care îşi desfăşoară
activitatea la o firmă din România şi care nu are domiciliul sau reşedinţa în
România, dar contribuie la fond ca urmare a activităţii desfăşurate, trebuie
luat în evidenţă de CAS Arad şi va avea un număr de identificare în sistemul de
asigurări sociale de sănătate după cum urmează: 1700514540011."
8. La anexa nr. 2a) la
normele metodologice, a doua notă de subsol se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„**) Se va menţiona
categoria de salariat: S - salariat, CM - concedii medicale în baza Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 399/2006, cu modificările ulterioare, AM - accident de muncă, CT - cenzori,
membri în consiliul de administraţie, alte categorii de persoane care
realizează venituri asimilate salariilor, SOM - şomer, CIC - concediu de
creştere a copilului până la vârsta de 2 ani, DIS - persoană disponibilizată cu plăţi compensatorii
acordate în baza în baza unor acte normative, DCM - persoană disponibilizată cu
plăţi compensatorii acordate în baza contractului colectiv de muncă sau a
contractului individual de muncă, TAS - persoană beneficiară de ajutor social
acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificările şi completările ulterioare, SCS - salariat care nu are domiciliu
sau reşedinţa în România (numai pentru persoanele care intră în câmpul personal de aplicare al regulamentelor CEE nr. 1.408/71 si 574/72)."
9. Anexele nr. 3 şi 4 la
normele metodologice se abrogă.
10. La anexa nr. 5 la normele metodologice, la
litera E, punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. Alte venituri conform art. 257 alin. (2) lit. f) din
Legea nr. 95/2006."
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea