MEMORANDUM Nr.
0 din 12 mai 2006
intre Ministerul Integrarii
Europene si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare referitor la
cofinantarea si administrarea proiectului „Extinderea implementarii Agendei
locale 21 in Romania", semnat la Bucuresti la 12 mai 2006
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 659 din 31 iulie 2006
In conformitate cu:
- Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în
România;
- Hotărârea Guvernului nr. 699/2004 pentru aprobarea
Strategiei actualizate a Guvernului României privind accelerarea reformei în
administraţia publică 2004-2006;
- Hotărârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea
Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru
Dezvoltare, cu completările ulterioare,
având în vedere faptul că:
1. prin prezentul memorandum de înţelegere, încheiat
astăzi, 12 mai 2006, Ministerul Integrării Europene (M.I.E.)/Autoritatea de
management - Programul operaţional regional (A.M.-P.O.R.) îşi manifestă acordul
de a participa împreună cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare
(P.N.U.D.) la cofinanţarea şi administrarea proiectului „Extinderea
implementării Agendei locale 21 în România";
2. Programul Naţiunilor
Unite pentru Dezvoltare are pregătirea necesară şi este de acord să
administreze fondurile necesare implementării proiectului „Extinderea
implementării Agendei locale 21 în România";
3. Guvernul României, prin Ministerul Integrării
Europene/Autoritatea de management - Programul operaţional regional, este de
acord cu alocarea unei cote-părţi din fondurile necesare implementării
proiectului „Extinderea implementării Agendei locale 21 în România",
părţile semnatare:
1. Ministerul Integrării Europene, denumit în
continuare M.I.E., cu
sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, cod fiscal
13646233, cont nr. R079TREZ 7002 3800 155x xxxx, deschis la Direcţia de Trezorerie
şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, reprezentat legal prin
doamna Anca Daniela Boagiu, ministru, şi domnul Gabriel Friptu, director
general al Autorităţii de management - Programul operaţional regional, denumită
în continuare A.M.-P.O.R.;
2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare -
România, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Primăverii nr. 48 A, sectorul
1, cont. nr. RO02BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD Groupe Societe
Generale, Sucursala Mari Clienţi Corporativi Bucureşti, reprezentat legal prin
doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident, denumit în continuare P.N.U.D., au convenit încheierea
prezentului memorandum de înţelegere în următoarele condiţii:
ARTICOLUL 1
Obiectul
1.1. Obiectul prezentului
memorandum de înţelegere îl reprezintă cofinanţarea şi administrarea de către
părţile semnatare, respectiv M.I.E./A.M.-P.O.R. şi P.N.U.D., a proiectului
„Extinderea implementării Agendei locale 21 în România", denumit în
continuare Proiectul.
ARTICOLUL 2
Durata
2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de
la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a acestuia până
la data de încheiere a Proiectului, stipulată în documentul de Proiect (anexa
nr. 1).
ARTICOLUL 3
Contribuţia părţilor
3.1. M.I.E./A.M.-P.O.R. va contribui la finanţarea
Proiectului cu suma de 647.876 RON, echivalentul a 227.325 USD, destinată
implementării Proiectului, potrivit anexei nr. 2.
3.2. P.N.U.D. va contribui la finanţarea Proiectului cu suma de 98.400 USD, potrivit anexei nr. 2.
3.3. Pentru buna derulare a Proiectului,
M.I.E./A.M.-P.O.R. va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Proiect
în contul bancar al P.N.U.D. nr. RO02BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD
Groupe Societe Generale, Sucursala Mari Clienţi Corporativi Bucureşti. Plata
sumelor alocate se va face în RON.
ARTICOLUL 4
Date privind derularea Proiectului
4.1. Atât administrarea fondurilor alocate
Proiectului, cât şi managementul acestuia vor fi asigurate de către P.N.U.D.
conform legislaţiei româneşti în vigoare şi/sau metodologiei P.N.U.D., după
caz.
4.2. Dreptul de administrare de către P.N.U.D. a
fondurilor M.I.E./A.M.-P.O.R., puse la dispoziţie Proiectului, este valabil
până la data de 30 noiembrie 2007. Celelalte fonduri puse la dispoziţie
Proiectului de către P.N.U.D. vor putea fi cheltuite până la data de 30
decembrie 2007, dată la care
încetează valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere.
4.3. Cheltuielile necesare administrării fondurilor
şi asigurării managementului de către P.N.U.D. vor fi în cuantum de 5% din
valoarea contribuţiei M.I.E./A.M.-P.O.R. efectiv utilizată pentru implementarea
Proiectului.
4.4. Sumele neutilizate din contribuţia
M.I.E/A.M.-P.O.R. vor fi restituite de către P.N.U.D. în termen de 15 zile de
la data terminării Proiectului.
4.5. P.N.U.D. va furniza M.I.E./A.M.-P.O.R.
următoarele rapoarte:
a) până la încetarea sau rezilierea prezentului
memorandum de înţelegere, P.N.U.D. va prezenta rapoarte trimestriale care să
conţină activităţile Proiectului, impactul acestor activităţi, precum şi datele
financiare provizorii incluzând documente justificative;
b) la încheierea Proiectului, P.N.U.D. va pregăti şi
va prezenta M.I.E. un raport final care va conţine raportul tehnic, precum şi
datele financiare finale.
4.6. M.I.E./A.M.-P.O.R. va înregistra în evidenţa
contabilă suma efectiv cheltuită în baza raportului prevăzut la pct. 4.5 lit.
b), raport care va trebui anexat la ordinul de plată prin care P.N.U.D. va
restitui suma necheltuită.
ARTICOLUL 5
Obligaţiile părţilor
5.1. M.I.E./A.M.-P.O.R. are următoarele obligaţii:
a) să furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisă a
acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în sprijinul
derulării Proiectului;
b) să participe la procesul de
selectare a personalului şi a judeţelor/localităţilor implicate în Proiect;
c) să acorde, pe parcursul implementării Proiectului,
sprijin tehnic pe domeniile sale de competenţă, pentru procesul de instruire
necesar;
d) să monitorizeze desfăşurarea Proiectului şi să
supervizeze rapoartele tehnice şi financiare înaintate de către P.N.U.D.;
e) să vireze în contul P.N.U.D. sumele de bani la care
se obligă prin prezentul memorandum de înţelegere, conform modalităţii
stabilite în art. 3 pct. 3.3.
5.2. P.N.U.D. are următoarele obligaţii:
a) să răspundă de managementul eficient al Proiectului,
din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, în conformitate cu legislaţia românească în
vigoare şi/sau cu reglementările generale P.N.U.D.;
b) să răspundă de procesul de selectare a personalului
şi a judeţelor/localităţilor
implicate în Proiect;
c) să asigure ca achiziţiile din contribuţia
M.I.E./A.M.-P.O.R. să se realizeze în conformitate cu legislaţia românească
privind achiziţiile publice;
d) să asigure virarea sumelor aferente contribuţiei
P.N.U.D. conform art. 3 pct. 3.2;
e) să asigure monitorizarea şi raportarea privind
implementarea Proiectului; să transmită, conform graficului stabilit prin
prezentul memorandum de înţelegere, toate raportările privind derularea
Proiectului către M.I.E./A.M.-P.O.R.;
f) să nu acţioneze în numele M.I.E./A.M.-P.O.R. şi să
nu creeze obligaţii în numele acestuia;
g) să restituie în termen de 15 zile de la terminarea
Proiectului sumele rămase neutilizate din contribuţia M.I.E./A.M.-P.O.R.;
h) să specifice în toate materialele promoţionale,
informările sau în alte acţiuni faptul că Proiectul este finanţat de Guvernul
României prin M.I.E./A.M.-P.O.R.;
i) să păstreze şi să arhiveze documentele financiare şi
cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în
vigoare, precum şi să le prezinte organelor de control abilitate.
ARTICOLUL 6
Forţa majoră
6.1. Niciuna dintre părţile semnatare nu răspunde de
neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzător a oricărei
obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacă
neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost
cauzată de forţa majoră, astfel cum este definită de lege.
6.2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice cealaltă parte în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului
şi să ia toate măsurile în vederea limitării consecinţelor.
6.3. Dacă în termen de 30 de zile de la producere
evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să notifice încetarea de
plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fără ca vreuna dintre ele să
pretindă daune-interese, însă au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile
scadente până la data producerii evenimentului.
ARTICOLUL 7
Notificările între părţi
7.1. în accepţiunea părţilor semnatare, orice
notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită
dacă va fi transmisă în scris la sediul prevăzut în partea introductivă a
prezentului memorandum de înţelegere.
7.2. în cazul în care notificarea se face pe cale
poştală, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire
şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul poştal
primitor pe această confirmare.
7.3. Dacă notificarea se trimite prin telex sau fax,
ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea în care a fost
expediată.
7.4. Notificările verbale nu se iau în considerare de
niciuna dintre părţi dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre
modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
ARTICOLUL 8
Soluţionarea litigiilor
8.1. Părţile au convenit ca toate neînţelegerile
privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din
interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale
amiabilă de reprezentanţii lor.
8.2. In cazul în care
rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilă pe cale amiabilă, ele vor fi supuse
spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente, conform legislaţiei
româneşti în vigoare.
ARTICOLUL 9
Modificarea memorandumului de înţelegere
9.1. Prezentul memorandum de înţelegere poate fi
modificat oricând, prin protocol, cu consimţământul scris al ambelor părţi.
ARTICOLUL 10
Incetarea memorandumului
de înţelegere
10.1. Prezentul memorandum de înţelegere îşi încetează
aplicabilitatea la data împlinirii termenului prevăzut la art. 2.
10.2. Anularea totală sau parţială a clauzelor
prezentului memorandum de înţelegere de către una dintre părţi nu va avea niciun
efect asupra obligaţiilor scadente între părţi şi nu este de natură să înlăture
răspunderea părţii care, din vina sa, a determinat încetarea acestuia.
ARTICOLUL 11
Clauze finale
11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietăţi
achiziţionate din fondurile Proiectului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe
perioada derulării acestuia. La încheierea Proiectului, dreptul de proprietate
asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietăţi revine de drept
autorităţilor locale.
11.2. Anexele nr. 1 şi 2 fac
parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.
11.3. Prezentul memorandum de înţelegere a fost
încheiat în patru exemplare originale, două în limba română şi două în limba
engleză.
Pentru Ministerul Integrării Europene/Autoritatea
de management - Programul operaţional regional,
Anca Daniela Boagiu,
ministrul integrării europene
Pentru Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare,
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident
ANEXA Nr. 1
GUVERNUL ROMÂNIEI
PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE
PENTRU DEZVOLTARE
EXTINDEREA IMPLEMENTĂRII AGENDEI LOCALE 21
ÎN ROMÂNIA
Scurtă descriere
Obiectivul principal al Proiectului este formarea şi
întărirea capacităţii instituţionale la nivelul autorităţilor locale de a
implementa Agenda locală 21, pe baza experienţei câştigate şi a rezultatelor
obţinute în fazele anterioare ale Proiectului (2000-2005).
Proiectul îşi propune, de asemenea, să acorde asistenţă
pentru implementarea unora dintre proiectele prioritare propuse de către comunităţile
locale.
Implementarea Agendei locale 21 creşte eficienţa
procesului de descentralizare şi reformă a administraţiei publice în România în
vederea asigurării unei guvernări participative, reducerii sărăciei şi
creşterii economice durabile.
PAGINA DE SEMNATURI
Tara: România
Indicatori/Rezultate UNDAF:
Intărirea capacităţii administrative la nivel central
şi local, până în 2009, pentru a dezvolta, implementa şi monitoriza politici şi
programe, asigurând transparenţa, contabilitatea corectă si participarea
Indicatori/Rezultate aşteptate:
Coordonare intersectorială sporită şi responsabilitate
orizontală pentru formularea şi implementarea politicilor în sprijinul
furnizării în mod transparent şi eficient a serviciilor publice, la nivelul
guvernării centrale si locale
Indicatori/Output:
Principiile dezvoltării durabile încorporate în
strategiile şi planurile de acţiune locale ale celor 40 de localităţi care au
solicitat serviciile de consultantă ale P.N.U.D.
Partener executiv:
Ministerul Integrării Europene
(M.I.E.)
Durata Programului: 2004-2009
Componenta Programului: Guvernare democratică
Titlul Proiectului: Extinderea implementării Agendei
locale 21 în România Proiect nr.: 0033238
Durata Proiectului: mai 2006 - decembrie 2007 Managementul
Proiectului: NEX
|
Buget: 314.900 USD
Comision de administrare: 10.825 USD
Buget total: 325.725 USD
Resurse alocate: ..........................
• Guvern (M.I.E.) 227.325 USD
• Trac (P.N.U.D.) 98.400 USD
• Alţii:
- Donor ...................................................
- Donor ...................................................
- Donor ...................................................
• Contribuţii în natură ...................................
Buget nefinantat: ................................................
|
Aprobat (Guvern):
Anca Daniela Boagiu,
ministrul integrării europene Ministerul Integrării
Europene
Aprobat (P.N.U.D.):
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident
PARTEA I.a)
Analiza situaţiei
Contextul naţional
Tranziţia României către o democraţie matură şi o
economie de piaţă funcţională a fost dificilă şi dureroasă în comparaţie cu
alte ţări din Europa Centrală. Anumiţi factori cruciali au contribuit la
aceasta: moştenirea grea a trecutului regim comunist, distorsiuni structurale
majore în economie, faptul că
ţara era deja într-o recesiune profundă în momentul schimbărilor politice din
1989, patru decenii de izolare aproape totală faţă de curentul principalelor
dezvoltări sociale, culturale şi tehnologice din Europa. In plus, natura
violentă a schimbării regimului a marcat fazele de început ale procesului
politic, greutăţile inerente unei transformări radicale constând în ezitări şi
erori ale guvernelor româneşti succesive.
După o scădere severă între 1997 şi 1999, economia
românească a înregistrat o creştere pozitivă modestă în 2000, continuând această tendinţă cu o creştere
de 5,3% a PIB în 2001, 4,9% în 2002, 4,3% în 2003 şi 8,3% în 2004. Creşterea
accelerată, orientată către export, a fost însoţită de îmbunătăţirea generală a
indicatorilor macroeconomici: inflaţia faţă de anul anterior s-a înjumătăţit în
2002, ajungând la 17,8%, cu 4% sub valoarea propusă; a continuat să scadă la
15,3% în 2003 şi 11,9% în 2004; balanţa comercială s-a îmbunătăţit
semnificativ, rezervele Băncii Naţionale a României au atins cel mai ridicat
nivel, privatizarea şi consolidarea sectorului industrial şi bancar au demarat
bine, pieţele de capital s-au ridicat, şomajul a rămas în limite controlabile
(8,1% în 2002, 7,4% în 2003 şi 6,2% în 2004). Previziunile pentru următorul an
sunt încurajatoare şi considerate durabile, fapt recunoscut de instituţiile
financiare internaţionale şi agenţiile de rating.
Procesul de reformă a fost puternic influenţat de
iniţiativele şi condiţionările integrării europene şi atlantice a României.
Cetăţenii români pot călători fără viză în spaţiul Uniunii Europene. Toate
acestea plus recentele acţiuni legislative şi executive de îmbunătăţire a
performanţelor administraţiei centrale şi locale, de combatere a birocraţiei şi
corupţiei şi de asigurare a transparenţei sunt în măsură să crească
atractivitatea României pentru infuzia de capital şi investiţii, sporindu-i
capacitatea de a absorbi considerabil fondurile de preaderare ale Uniunii
Europene sau fondurile altor donori, în special Banca Mondială.
Deficienţele care persistă, aşa cum sunt prezentate de
rapoartele privind România ale Comisiei Europene şi instituţiilor financiare
internaţionale, au fost identificate în domeniile capacităţii instituţionale şi
administrative, independenţei, imparţialităţii şi operativităţii sistemului
administrativ şi juridic, abilităţii de a genera şi implementa proiecte
semnificative eficiente şi de a asigura implicarea şi sprijinul comunităţii pentru
aceste proiecte, incluzând recurgerea eficientă la parteneriatul public-privat.
Ca şi alte ţări cu economie în tranziţie sau în
dezvoltare, România are încă de înfruntat mari dezechilibre structurale şi
spaţiale, care necesită o soluţionare urgentă pentru a asigura o creştere
solidă şi durabilă, cum ar fi cele dintre capitala ţării, Bucureşti, şi restul
ţării, dintre diferitele regiuni şi judeţe, dintre zonele urbane şi cele
rurale. Reducerea sărăciei şi asigurarea durabilă a securităţii sociale, în special
în zonele defavorizate, rămân principalele preocupări. Problemele de mediu, un
sector mult neglijat în trecut, constituie provocări serioase din punctul de
vedere al prevenirii degradării şi al conformării cu standardele europene şi
internaţionale, ţinând cont de resursele limitate disponibile şi de prioritatea
scăzută care a fost acordată acestui sector de către factorii locali de
decizie. în ciuda stadiului relativ avansat al legislaţiei de bază şi al celei
secundare, situaţia rămâne complicată din cauza unui mecanism necorespunzător
de aplicare a acestora.
Localităţile din România se confruntă, în principal, cu
următoarele probleme:
• lipsa unei viziuni coerente privind urbanismul şi
planificarea dezvoltării durabile;
• calitatea slabă a infrastructurii şi a serviciilor
de alimentare cu apă, gospodărire a deşeurilor, transport, energie, sănătate;
• resurse financiare reduse;
• şomaj, sistem deficient de securitate socială,
excludere socială;
• deteriorarea calităţii factorilor de mediu - apă,
aer, sol, spaţii verzi;
• capacitate instituţională necorespunzătoare la
nivelul administraţiei locale pentru elaborarea unor planuri de dezvoltare
durabilă, precum şi pentru absorbţia fondurilor europene (de preaderare şi/sau
structurale);
• nivel scăzut al participării publice şi lipsa
iniţiativelor adecvate pentru parteneriate între administraţia centrală şi cea
locală, comunitatea oamenilor de afaceri şi societatea civilă.
Cu câteva excepţii, conceptul şi principiile
dezvoltării durabile nu au fost integrate procesului decizional, în timp ce
strategiile şi acţiunile la nivel local au fost în continuare abordate
sectorial. Nu a fost stabilit niciun cadru pentru cooperarea activă între
participanţii la guvernarea locală şi implicarea activă a celorlalţi actori
importanţi şi a diferitelor segmente ale populaţiei. Aceasta se datorează
parţial lipsei de informaţie, înţelegere şi abordare metodologică a
procedurilor democratice, precum şi lipsei de transparenţă din partea
autorităţii locale.
Contribuţia P.N.U.D.
Pentru a contribui la rezolvarea acestor probleme,
începând din ianuarie 2000, P.N.U.D./C.N.D.D. a
sprijinit proiectul „Intărirea capacităţii locale pentru implementarea Agendei
locale 21 în România", având ca obiectiv sporirea capacităţii operaţionale
a autorităţilor locale pentru accelerarea procesului participativ şi a
procesului de planificare multisectorială şi pentru încurajarea implementării
strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilă, prin pregătirea strategiilor
Agendei locale 21, a planurilor de acţiune şi a proiectelor specifice de la
nivel local orientate spre rezolvarea problemelor prioritare ale comunităţilor
locale.
Acest proiect P.N.U.D. a fost implementat în perioada
2000-2003 în 8 oraşe-pilot (Baia Mare, Galaţi, Giurgiu, laşi, Miercurea-Ciuc,
Ploieşti, Râmnicu Vâlcea şi Târgu Mureş), o atenţie specială acordându-se
întăririi democraţiei şi a guvernării, reducerii sărăciei, precum şi protecţiei
mediului.
Proiectul Agenda locală 21 a fost deosebit de apreciat
atât la nivel central guvernamental, cât şi la nivelul autorităţilor locale. A
existat o cerere mare din partea altor autorităţi locale pentru a fi incluse în
acest proces. Având în vedere rezultatele excelente ale fazei-pilot, precum şi
experienţa acumulată de lucru în echipă cu metodologii şi tehnici adecvate,
Guvernul României a decis extinderea programului Agenda locală 21 la nivel
naţional, în peste 40 de municipalităţi, în perioada 2003-2007. în acest sens o
convenţie de colaborare a fost semnată pe data de 29 august 2002 între
reprezentanţii Guvernului, ai Federaţiei Autorităţilor Locale din România şi
P.N.U.D. Ca urmare a acestei convenţii, extinderea implementării Agendei locale
21 a inclus 13 localităţi în perioada 2003- 2004 (Arad, Bolintin-Vale, Câmpina,
Fălticeni, Mediaş, Piteşti, Sibiu, Sighişoara, Slatina, Târgu Jiu, Târgovişte,
Vatra Dornei, Zimnicea), în 2004-2005 3 localităţi şi un judeţ (Bistriţa,
Borsec, Braşov şi judeţul Mureş), în 2005- 2006 3 localităţi şi un judeţ
(Constanţa, Gura Humorului, Medgidia şi judeţul Braşov).
Ultimele două faze ale Proiectului (2004-2006) au adus
o abordare nouă, lărgind aria de implementare a acestuia de la nivelul unei localităţi la nivelul
unui judeţ. Consecvent rolului său de sprijinire a autorităţilor locale în
dezvoltarea capacităţii instituţionale pentru a răspunde cerinţelor din etapa
de aderare/integrare în Uniunea Europeană şi având în vedere importanţa
planurilor de dezvoltare locală în schema de dezvoltare regională, P.N.U.D. va
continua să acorde asistenţă pentru implementarea Agendei locale 21, orientată
către procesul de planificare a unei dezvoltări durabile la nivel regional.
Democraţia şi întărirea administraţiei locale
Procesul Agendei locale 21 în
România a reprezentat un instrument vizibil în întărirea administraţiei locale.
Dezbaterile multiparteneriale au demonstrat în mod clar că angajamentul comun
cu privire la respectarea valorilor păcii, a drepturilor omului, a democraţiei
şi a regulilor de drept este perceput şi integrat în conceptul şi în practica
dezvoltării durabile. în acest context, Agenda locală 21 s-a dovedit a fi un
instrument strategic în promovarea participării publice pe scară largă,
stabilind parteneriate între autorităţile locale şi principalele grupuri şi
accelerând descentralizarea procesului decizional, în timp ce partenerii locali
şi cetăţenii au fost împuterniciţi să îşi exercite influenţa şi să contribuie
la dezvoltarea prezentă şi viitoare a comunităţilor.
Dezvoltarea şi
reducerea sărăciei
Procesul Agendei locale 21 a înglobat aspectul crucial
al reducerii sărăciei, asociindu-l cu combaterea inegalităţii şi nesiguranţei
sociale. Implicarea tuturor sectoarelor comunităţii a fost un instrument
indispensabil în abordarea acestor priorităţi. Platformele de participare
locală s-au ocupat în principal de diversele aspecte ale sărăciei prin proiecte
concrete care ar putea crea noi oportunităţi de locuri de muncă, reducerea
şomajului, asistarea procesului de adaptare a persoanelor în vârstă şi a altor
grupuri defavorizate la schimbările economiei de piaţă, îmbunătăţirea
condiţiilor sanitare, suport în reducerea fenomenului de excludere socială etc.
Protecţia mediului
în cadrul procesului Agendei locale 21 au fost realizaţi paşi concreţi cu privire la rezolvarea problemelor de mediu. Un
nou experiment sub emblema Agendei locale 21 îl reprezintă demersurile
efectuate de unele dintre localităţile implicate în fazele anterioare ale
proiectului, privind iniţierea parteneriatelor public-private în vederea
rezolvării unor probleme de mediu considerate prioritare de către comunităţile
locale: sistemele de canalizare şi tratare a apelor uzate, gospodărirea
integrată a deşeurilor. Toate acestea, cu scopul de a preveni poluarea, de a
proteja habitatele naturale şi de a îmbunătăţi calitatea vieţii oamenilor.
PARTEA I.b)
Strategia
In procesul de formulare a Planului naţional de
dezvoltare 2004-2006 de către Guvern în parteneriat cu consiliile de dezvoltare
regională, în conformitate cu cerinţele procesului de aderare la Uniunea
Europeană, s-a constatat că la nivel local contribuţiile nu au fost
semnificative. Autorităţile locale, precum şi ceilalţi actori de pe plan local
au demonstrat o lipsă de viziune pe termen
lung şi o lipsă de know-how tehnic în pregătirea
documentelor necesare.
Acesta este motivul pentru care Guvernul a iniţiat
extinderea implementării Agendei locale 21, în vederea întăririi procesului
participativ ca parte integrantă a reformei administraţiei publice şi în
special a descentralizării.
Acest tip de intervenţie a fost considerat foarte
necesar deoarece:
• planurile de dezvoltare la nivel local, de bună
calitate, pot fi uşor integrate în planificarea mult mai complexă a dezvoltării
regionale; şi
• procesul Agendei locale 21
va fi un instrument în construirea unor politici coerente la toate nivelurile
(local, naţional şi regional).
Proiectul propus va construi pe baza experienţei unice
acumulate pe parcursul fazelor anterioare, într-o încercare integratoare de a
răspândi experienţa pozitivă în noi localităţi şi judeţe şi de a identifica şi
accesa surse de finanţare pentru a începe implementarea concretă, în
parteneriat cu toţi participanţii (administraţie centrală, administraţie
locală, sector privat, ONG-uri, donori etc), a proiectelor
prioritare selectate de comunitate.
Strategia Proiectului este de a furniza structuri care
să sprijine întărirea capacităţii instituţionale, să crească gradul de
conştientizare şi să contribuie la diseminarea informaţiei. Module de instruire
specifice vor fi organizate, pe baza necesităţilor identificate, cunoştinţele
acumulate urmând a fi consolidate prin acţiuni integrate în activitatea curentă
a autorităţilor publice. Proiectul va asigura participare publică în mecanismul
decizional la nivel local. De asemenea, va mobiliza expertiza locală pentru
stabilirea şi realizarea priorităţilor de dezvoltare, ceea ce va adăuga
dimensiunea orizontală în legătura dintre acţiunile de nivel local şi naţional.
Proiectul va utiliza, de asemenea, experienţa şi concluziile unor proiecte
similare şi ale practicii din alte ţări europene.
Prin sprijinirea introducerii principiilor Agendei
locale 21 şi prin implementarea specifică a planurilor locale de acţiune,
Proiectul va contribui la sporirea capacităţii şi îmbunătăţirea performanţelor
atât ale resurselor umane, cât şi ale instituţiilor. Proiectul va ajuta la
promovarea obiectivelor dezvoltării durabile atât în ceea ce priveşte procesul,
cât şi rezultatele concrete.
Proiectul va extinde implementarea Agendei locale 21 în două judeţe şi un municipiu, selectate în comun de
P.N.U.D. şi M.I.E., pe baza metodologiei stabilite anterior:
• stabilirea structurilor locale ale Agendei locale 21
(Comitetul local de coordonare, Biroul local al Agendei locale 21 şi grupurile de lucru);
• identificarea nevoilor locale de instruire şi
derularea activităţilor de training;
• elaborarea proiectului Planului local de dezvoltare
durabilă (care include Strategia locală de dezvoltare durabilă, Planul local de
acţiune), urmat de un larg proces de dezbatere publică pentru
corectarea/completarea documentului înaintea finalizării;
• identificarea şi alcătuirea portofoliului de
proiecte prioritare;
• sprijin pentru implementarea unora dintre proiectele
prioritare, avându-se în vedere sinergia cu alte
proiecte P.N.U.D. din aceleaşi localităţi.
PARTEA a II-a*) Matricea rezultatelor
Rezultate scontate conform Programului Cadru Naţional:
G1-SGN3/SASN1
Adoptarea legislaţiei care să permită participarea Organizaţiilor
Societăţii Civile la elaborarea şi implementarea programelor economice şi
sociale la nivel sub-national.
|
Indicator de realizare a rezultatelor conform Programului Cadru
Naţional privind Rezultatele şi Resursele, inclusiv direcţiile şi
obiectivele.
Existenţa unui mecanism instituţional pentru consultări regulate
între autorităţile locale şi organizaţiile societăţii civile privind
politicile şi programele economice şi sociale
|
Domeniul strategic de suport (din SRF) şi TTF Service Line (dacă
este cazul):
Coeziune socială prin elaborarea planurilor de dezvoltare şi alte
procese de luare a deciziilor la nivel sub-naţional
|
Strategia parteneriatului
Asistenţa PNUD este îndreptată către promovarea dialogului între
principalii actori, autorităţile locale, ONG-uri, comunitatea oamenilor de
afaceri, în scopul identificării problemelor locale şi a posibilelor domenii
de intervenţie, ca parte din procesul Al.21. Prin implementarea conceptelor
AL21, PNUD deţine un rol important în stabilirea mecanismelor instituţionale
pentru consultări regulate între autorităţile locale şi societatea civilă
privind proiectele economice şi sociale pentru comunitate, asigurând baza
pentru elaborarea legislaţiei care să permită participarea societăţii civile
în procesul de luare a deciziilor.
|
Titlul şi numărul proiectului: 0033238
Extinderea Implementării Agendei 21 în România.
|
Obiectiv:
Intărirea capacităţii instituţionale şi conştientizarea la
nivelul autorităţilor şi al publicului, in vederea adoptării şi încorporării
principiilor dezvoltării durabile în strategiile de dezvoltare locală si
regională şi în planurile de acţiune, în două judeţe şi un municipiu din
România.
|
Obiective
|
Rezultate
|
Activităţi
|
Resurse
|
1. Stabilirea structurilor de implementare a proiectului, la nivel
local
|
Echipa locală a proiectului a fost stabilită, şi a fost creat
cadrul pentru implementarea principiilor dezvoltării durabile
|
1.1. Selectarea localităţilor implicate în proiect.
1.2. Identificarea actorilor relevanţi şi stabilirea Comitetelor
Locale de Coordonare.
1.3. Selectarea Ofiţerilor locali şi a
Coordonatorilor Grupurilor de Lucru.
|
Echipa locala a proiectului
(Ofiţeri locali)
Deplasări
Costuri de comunicaţii
Consumabile
|
*) Partea a II-a este reprodusă în facsimil.
Obiective
|
Rezultate
|
Activităţi
|
Resurse
|
2. Dezvoltarea
capacităţii
instituţionale
|
Capacitate sporita, la nivel local, de a participa la
implementarea principiilor dezvoltării durabile, de a desfăşura un procesul
de planificare durabilă şi de a accesa fondurile europene de pre-aderare
şi/sau structurale. 0 reţea operaţională între localităţile implicate în
procesul de implementare a Agendei Locale 21.
|
2.1 Crearea Birourilor Agendei Locale 21 şi dotarea ci
echipamente IT.
2.2 Evaluarea necesităţilor locale de instruire privind:
- Integrare europeana şi dezvoltare durabilă
- accelerarea reformei în administraţia publică („transparency şi
accountability")
- capacitatea de absorbţie a fondurilor europene de pre-aderare
şi/sau structurale (iniţierea de proiecte, scrierea aplicaţiilor pentru
finanţare, managementul proiectelor, stabilirea parteneriatelor
public-private în vederea implementării proiectelor)
2.3 Derularea modulelor de instruire, în conformitate cu necesităţile identificate.
2.4 „Călătorie de studii" într-un stat membru UE.
2.5 Crearea unei reţele electronice, între localităţile AL21,
care să faciliteze comunicarea şi informarea privind dezvoltarea durabilă şi
integrarea europeană
|
Ofiţerii locali
Echipament
Deplasări
Training (Servicii contractate)
Călătorie de studii (EU)
Costuri de comunicaţii
Consumabile
|
3. Stabilirea mecanismelor participative la nivelul localităţilor
|
Nivel ridicat de conştientizare a
publicului.
Cooperare crescută între autorităţile locale şi comunitate în activitatea de zi
cu zi.
Contribuţii consistente din partea
reprezentanţilor societăţii civile.
|
3.1 Editare şi tipărire de materiale promoţionale
3.2 Sondaje
3.3 Forumuri consultative pentru:
- iniţierea dialogului între actorii relevanţi
- stabilirea cadrului pentru îmbunătăţirea comunicării
- dezbaterea publică a documentelor AL21
- analiza comentariilor şi sugestiilor societăţii civile şi
includerea lor în forma finală a documentelor AL21
3.4 Organizarea de Seminarii, Workshop-uri pentru:
- prezentarea proiectului şi diseminarea rezultatelor
- schimb de experienţă cu alte oraşe din reţeaua AL21
|
Tipărire (servicii contractuale)
Workshop
Dezbateri Publice
|
Obiective
|
Rezultate
|
Activităţi
|
Resurse
|
4. Elaborarea documentelor Agendei Locale 21 pentru fiecare
localitate
|
Strategia locală de dezvoltare durabilă - forma finală Planul
local de acţiune şi Portofoliul de proiecte prioritare - forma finală
Documentul integrat: Planul Local de Dezvoltare Durabilă, finalizat cu
participarea activă a tuturor actorilor relevanţi şi cu consultanţă de
specialitate.
|
4.1 Elaborarea Strategiei Locale de
Dezvoltare Durabilă
• draft
• dezbatere publică
• versiune finală
4.2 Elaborarea Pianului Local de Acţiune Plan
• draft
• dezbatere publică
• versiune finală
4.3 Stabilirea Portofoliului de Proiecte Prioritare
4.4 Integrarea documentului final:
Planul Local de Dezvoltare Durabilă
4.5 Consultanţă de specialitate
|
Ofiţerii locali
Grupuri de lucru
Consultanţi
Deplasări
Costuri de comunicaţii
Consumabile
|
5. Tipărirea documentelor finale ale Agendei Locale 21
|
Planul Local de Dezvoltare Durabilă
editat şi tipărit
|
5.1 Consultanţă editorială
5.2 Traducere şi control vorbitor nativ
5.3 Tipărire
|
Ofiţerii locali
Deplasări
Consultanţi
Traducere+native speaker
Tipărire (Servicii contractuale)
Costuri de comunicaţii
Consumabile
|
6. Managementul general al proiectului
|
Proiectul implementat cu succes în două judeţe şi un municipiu,
în conformitate cu Proiectui de document şi legislaţia din domeniu.
|
6.1 Asigurarea asistenţei tehnice, a expertizei şi consultanţei.
6.2 Organizarea evenimentelor publice
6.3 Asigurarea managementului financiar
6.4 Monitoring, evaluare şi raportare.
|
Echipa proiectului PNUD
Cheltuieli Administrative
Deplasări
Maşina proiectului
Raportare
Audit
Diverse
|
Planul de lucru anual
Activitatea
|
Luna
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
1. Stabilirea structurilor locale de implementare a proiectului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Dezvoltarea capacităţii instituţionale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Dezvoltarea mecanismelor participative
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Elaborarea documentelor Agendei Locale 21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Tipărirea documentelor finale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Managementul general al proiectului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PARTEA a III-a
Managementul Proiectului
M.I.E. este agenţia de execuţie a Proiectului şi va
contribui la cofinanţarea acestuia. Agenţia de execuţie va desemna un director
de proiect la nivel naţional, care va fi punctul focal al Guvernului şi va
răspunde de execuţia generală a Proiectului. Acesta va asigura coordonarea în
cadrul Proiectului între nivelul central şi local şi va asigura cooperarea efectivă
între agenţiile guvernamentale relevante şi echipa de implementare a
proiectului.
Directorul de proiect, care trebuie
să fie salariatul agenţiei de execuţie (M.I.E.) este răspunzător faţă de Guvern
şi P.N.U.D. pentru implementarea Proiectului în conformitate cu proiectul de
document semnat. Directorul de proiect va fi persoana împuternicită cu avizarea
operaţiunilor din cadrul Proiectului.
M.I.E. va monitoriza derularea Proiectului pe baza
planurilor de lucru trimestriale ce vor fi elaborate şi actualizate de către
managerul de proiect.
P.N.U.D. va avea responsabilitatea generală pentru
managementul tehnic şi financiar al Proiectului şi va continua să contribuie cu
fonduri la realizarea acestuia. P.N.U.D. va răspunde de procurarea şi
managementul resurselor necesare pentru Proiect. Legislaţia română privind
achiziţiile publice şi regulile şi reglementările P.N.U.D. se vor aplica în
toate activităţile din cadrul Proiectului. P.N.U.D. va pregăti şi actualiza
planurile de lucru şi va folosi mecanismele proprii pentru monitorizare şi
evaluare şi, de asemenea, mecanismele sale pentru a asigura un management
financiar corect, precum şi un sistem de raportare adecvat ca periodicitate şi
acurateţe.
Proiectul va fi implementat de Centrul Naţional pentru
Dezvoltare Durabilă (C.N.D.D.). C.N.D.D. este entitate naţională, care are capacitatea de a asigura
un cadru clar pentru analiza şi dezbaterea problemelor de dezvoltare durabilă.
Dată fiind capacitatea demonstrată a C.N.D.D., în calitate de agenţie de
implementare a P.N.U.D. pentru proiecte de dezvoltare durabilă, de a coordona între o serie largă
de parteneri, activităţi naţionale privind dezvoltarea durabilă, acesta are o
poziţie consolidată pentru a conduce procesul Agendei locale 21 în România.
Experienţa sa dovedită îi asigură o legătură strânsă cu actori relevanţi şi
proiecte, dispunând de o listă amplă de experţi şi de un volum mare de
informaţii şi resurse.
P.N.U.D. va desemna un manager de proiect din cadrul
C.N.D.D., care va superviza implementarea de zi cu zi a Proiectului şi va
coordona interacţiunile dintre Guvern, comitetele locale de coordonare, ONG-uri
şi alţi parteneri în cadrul Proiectului. P.N.U.D. va încheia contracte cu o
echipă de experţi a C.N.D.D. pentru coordonarea activităţilor tehnice ale Proiectului,
activităţilor financiar-administrative şi a celor de promovare media.
Procesul de implementare a Proiectului va fi sprijinit de Federaţia Autorităţilor Locale din România,
care va facilita schimbul de experienţă între localităţile implicate în toate
etapele Proiectului Agenda locală 21.
P.N.U.D. va stabili comitete locale de coordonare în
localităţile implicate în Proiect, care vor include reprezentanţi ai
autorităţilor locale, ai sectorului public şi privat, ai societăţii civile.
Aceste comitete vor coordona şi vor supraveghea întregul proces al Agendei
locale 21 în localitatea respectivă şi vor monitoriza activitatea experţilor
din grupurile de lucru.
Activităţile Proiectului se vor desfăşura şi vor fi
monitorizate pe planurile trimestriale de lucru, elaborate şi actualizate de
către managerul de proiect. Acesta va pregăti şi va înainta rapoarte tehnice şi
financiare privind stadiul Proiectului. Managerul de proiect, cu consultarea
directorului de proiect, va întocmi şi va prezenta M.I.E./A.M.-P.O.R. raportul
final. Acesta va fi înaintat în timp util, pentru a permite verificarea,
revizuirea şi aprobarea de
către agenţia de execuţie şi P.N.U.D.
Succesul acestui proiect va depinde de participarea
activă a unui amplu segment al societăţii şi de experienţa acumulată, care vor
fi folosite în desfăşurarea viitoarelor proiecte, în special pe parcursul pregătirii strategiei locale de
dezvoltare durabilă. I acest sens, numeroşi participanţi la realizarea
Proiectului vor fi implicaţi în pregătirea şi implementarea monitorizării şi în
analiza rezultatelor monitorizării. Proiectul va fi evaluat şi auditat conform
procedurilor P.N.U.D.
PARTEA a IV-a
Cadru legal
Proiectul de document va fi instrumentat în
conformitate cu art. 1 din Acordul între Guvernul României şi Programul
Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991.
ANEXA Nr. 21)
BUGETUL PROIECTULUI (cheltuieli totale pentru 20 de
luni)
- Contribuţia M.I.E./A.M.- P.O.R.
Tipuri de cheltuieli
|
Suma
(Dolari SUA)
|
Suma
(RON)*
|
Personal local
|
27.000
|
76.950
|
Grupuri de lucru
|
22.500
|
64.125
|
Consultanţi
|
10.000
|
28.500
|
Echipament
|
15.000
|
42.750
|
Deplasări
|
18.000
|
51.300
|
Training local
|
14.000
|
39.900
|
Training internaţional
|
30.000
|
85.500
|
Consumabile
|
12.000
|
34.200
|
Comunicaţii + întreţinere echipamente IT
|
18.000
|
51.300
|
Publicaţii şi materiale audio-video
|
25.000
|
71.250
|
Traduceri+supervizare native speaker
|
10.000
|
28.500
|
Evenimente (Ateliere de lucru, seminarii, dezbateri publice)
|
15.000
|
42.750
|
Comision administrare (5%)
|
10.825
|
30.851
|
TOTAL
|
227.325
|
647.876
|
*S-a luat în consideraţie un curs de referinţă mediu
de 2,85 RON pentru 1 dolar SUA. b. Contribuţia PNUD
Tipuri de cheltuieli
|
Suma*
(Dolari SUA)
|
Personalul proiectului (P.N.U.D.)
|
69.600
|
Cheltuieli administrative (chirie+utilităţi)
|
8.400
|
Deplasări
|
5.400
|
Maşină proiect (întreţinere+carburant)
|
5.000
|
Costuri de raportare
|
900
|
Audit
|
1.000
|
Diverse
|
8.100
|
TOTAL
|
98.400
|
* Plăţile din contribuţia PNUD se vor efectua în lei
la cursul de schimb ONU din ziua plăţii TOTAL
BUGET: 325.725 Dolari SUA
1)Anexa nr. 2 este reprodusă în
facsimil.