NORMA Nr. 3
din 20 aprilie 2006
privind Registrul general,
Registrul special si Registrul de evidenta
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 3 mai 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 25, 30, 31 şi 33 din
Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
în temeiul art. 72 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006
şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a
României,
Banca Naţională a României emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Instituţiile
financiare nebancare, persoane juridice române, şi sucursalele din România ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, denumite în
continuare instituţii financiare nebancare, altele decât casele de
ajutor reciproc şi casele de amanet, care îndeplinesc cerinţele generale
prevăzute de titlul I din
Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
denumită în continuare ordonanţă, şi de reglementările emise în
aplicarea acesteia se înscriu în Registrul general.
(2) Instituţiile financiare nebancare prevăzute la
alin. (1), care îndeplinesc criteriile de înregistrare în Registrul special
prevăzute de ordonanţă şi de reglementările emise în aplicarea acesteia, se
înscriu în Registrul special, conform reglementărilor emise de Banca Naţională
a României, rămânând totodată înregistrate şi în Registrul general.
(3) Casele de ajutor reciproc şi casele de amanet care
îndeplinesc cerinţele aplicabile acestora, prevăzute de ordonanţă şi de
reglementările emise de Banca Naţională a României în aplicarea acesteia, se
înscriu în Registrul de evidenţă.
Art. 2. - (1) Registrul general, Registrul special şi Registrul
de evidenţă se ţin de către Banca Naţională a României şi vor fi permanent
accesibile publicului la sediul central al Băncii Naţionale a României -
Direcţia secretariat şi la sucursalele acesteia, precum şi pe site-ul Internet
al Băncii Naţionale a României.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), casele
de ajutor reciproc aparţinând sistemului de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională vor fi înscrise în Registrul de evidenţă, dar datele de
identificare a acestora nu vor fi accesibile publicului.
Art. 3. - (1) Registrul general, Registrul special şi
Registrul de evidenţă sunt împărţite în două părţi, astfel:
a) partea I, care cuprinde
instituţiile financiare nebancare în ordinea cronologică a obţinerii
documentului emis de Banca Naţională a României ce atestă înscrierea în
registre;
b) partea a II-a, care cuprinde, în ordine cronologică, instituţiile financiare nebancare a căror înregistrare a
fost radiată.
(2) Fiecare parte din Registrul general şi din
Registrul special este împărţită în secţiuni, pe categorii de activităţi de
creditare, astfel:
a) credite de consum;
b) credite ipotecare şi/sau
imobiliare;
c) microcreditare;
d) finanţarea tranzacţiilor comerciale;
e) factoring;
f) scontare;
g) forfetare;
h) leasing financiar;
i) emitere de garanţii şi asumare de angajamente,
inclusiv garantarea creditului;
j) alte forme de finanţare de
natura creditului; k) activităţi multiple de creditare.
(3) Fiecare parte din Registrul de evidenţă este
împărţită în secţiuni, astfel:
a) case de ajutor reciproc aparţinând sistemului de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;
b) case de ajutor reciproc,
altele decât cele prevăzute la lit. a);
c) case de amanet.
Art. 4. - (1) Fiecare secţiune din Registrul general
cuprinde următoarele rubrici:
a) numărul de înregistrare şi data înscrierii în
Registrul general;
b) denumirea instituţiei
financiare nebancare, astfel cum rezultă din certificatul eliberat de registrul
comerţului;
c) adresa sediului social;
d) numărul de ordine în registrul comerţului;
e) codul unic de înregistrare;
f) data radierii din Registrul general (pentru partea a
II-a din Registrul general);
g) observaţii.
(2) Rubrica „observaţii" va cuprinde menţiuni
despre situaţiile prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. e) din ordonanţă, precum
şi orice fel de informaţii care, fără a fi limitative, se referă la modificarea
situaţiei juridice a entităţilor respective sau a elementelor de identificare a
acestora.
(3) Secţiunea activităţi multiple de creditare va conţine,
pe lângă rubricile menţionate la alin. (1), şi rubrica activităţi de
creditare desfăşurate.
Art. 5. - (1) Fiecare secţiune
din Registrul special cuprinde următoarele rubrici:
a) numărul de înregistrare şi data înscrierii în
Registrul special;
b) denumirea instituţiei financiare nebancare, astfel
cum rezultă din certificatul eliberat de registrul comerţului;
c) data radierii din Registrul special (pentru partea a
II-a din Registrul special);
d) observaţii;
e) numărul şi data înscrierii în Registrul general.
(2) Rubrica „observaţii" va cuprinde menţiuni
despre situaţiile prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. e) din ordonanţă, precum
şi orice fel de informaţii care, fără a fi limitative, se referă la modificarea
situaţiei juridice a entităţilor respective sau a elementelor de identificare a
acestora.
(3) Secţiunea activităţi multiple de creditare va conţine, pe lângă rubricile menţionate
la alin. (1), şi rubrica activităţi de creditare desfăşurate.
(4) Instituţiile financiare nebancare radiate din
Registrul special vor fi automat radiate şi din Registrul general.
Art. 6. - (1) Fiecare secţiune din Registrul de
evidenţă cuprinde următoarele rubrici:
a) numărul de înregistrare şi data înscrierii în
Registrul de evidenţă;
b) denumirea instituţiei financiare nebancare, astfel
cum rezultă din certificatul eliberat de registrul comerţului, respectiv de
judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul solicitantul;
c) adresa sediului social;
d) numărul de ordine în registrul comerţului/numărul
de înregistrare în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor/numărul de
înregistrare în registre speciale înfiinţate conform legii;
e) codul unic de înregistrare/codul de înregistrare
fiscală;
f) data radierii din Registrul
de evidenţă (pentru partea a II-a din Registrul de evidenţă);
g) observaţii.
(2) Rubrica „observaţii" va cuprinde menţiuni
despre situaţiile prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. e) din ordonanţă, precum
şi orice fel de informaţii care, fără a fi limitative, se referă la modificarea
situaţiei juridice a entităţilor respective sau a elementelor de identificare a
acestora.
Art. 7. - (1) Numărul de înregistrare al instituţiilor
financiare nebancare în Registrul general va avea următoarea structură
alfanumerică:
a) pentru instituţiile financiare nebancare, persoane
juridice române: RG -PJR, codul statistic al judeţului în care îşi are sediul
social instituţia financiară nebancară, numărul de ordine în Registrul general;
b) pentru sucursalele din România ale instituţiilor financiare nebancare străine: RG -PJS, codul
statistic al judeţului în care îşi are sediul sucursala, numărul de ordine în
Registrul general.
(2) Numărul de înregistrare al instituţiilor
financiare nebancare în Registrul special va avea următoarea structură
alfanumerică:
a) pentru instituţiile financiare nebancare, persoane
juridice române: RS -PJR, codul statistic al judeţului în care îşi are sediul
social instituţia financiară nebancară, numărul de ordine în Registrul special;
b) pentru sucursalele din
România ale instituţiilor financiare nebancare străine: RS-PJS, codul statistic
al judeţului în care îşi are sediul sucursala, numărul de ordine în Registrul
special.
(3) Numărul de înregistrare al instituţiilor
financiare nebancare în Registrul de evidenţă va avea următoarea structură
alfanumerică:
a) pentru instituţiile financiare nebancare, persoane
juridice române: RE -PJR, codul statistic al judeţului în care îşi are sediul
social instituţia financiară nebancară, numărul de ordine în Registrul de
evidenţă;
b) pentru sucursalele din Româna ale instituţiilor
financiare nebancare străine: RE-PJS, codul statistic al judeţului în care îşi
are sediul sucursala, numărul de ordine în Registrul de evidenţă.
(4) Numărul de ordine al instituţiilor financiare
nebancare, indiferent de registrul în care sunt înscrise, va fi format din
caractere numerice.
(5) In toate actele oficiale instituţiile financiare
nebancare trebuie să precizeze şi numărul de înregistrare în registru.
Instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul special vor preciza
atât numărul de înregistrare în Registrul general, cât şi numărul de
înregistrare în Registrul special.
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii
Art. 8. - Instituţiile financiare nebancare în funcţiune
la data intrării în vigoare a ordonanţei şi care la data înscrierii în
Registrul general îndeplinesc criteriile de înregistrare în Registrul special,
prevăzute de ordonanţă şi de normele emise în aplicarea acesteia, vor fi
înscrise în Registrul special de către Direcţia reglementare şi autorizare,
conform reglementărilor emise de Banca Naţională a României în aplicarea
ordonanţei.
Art. 9. - Casele de amanet şi casele de ajutor reciproc
în funcţiune la data intrării în vigoare a ordonanţei vor fi înregistrate în
Registrul de evidenţă de către Direcţia reglementare şi autorizare, numai dacă
îndeplinesc formalităţile de luare în evidenţă conform ordonanţei şi
reglementărilor emise de Banca Naţională a României în aplicarea acesteia.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 10. - (1) Direcţia reglementare şi autorizare va
efectua înscrierea instituţiilor financiare nebancare în Registrul general sau
în Registrul de evidenţă în urma notificării efectuate de către acestea în
conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale reglementărilor emise de Banca
Naţională a României în aplicarea acesteia.
(2) Direcţia reglementare şi autorizare va efectua
înscrierea instituţiilor financiare nebancare în Registrul special în urma
comunicării efectuate de Direcţia supraveghere.
(3) Comunicarea prevăzută la alin. (2) va conţine, pe
lângă datele de identificare a instituţiei financiare nebancare, şi data cu
care se va efectua înscrierea în Registrul special.
Art. 11. - Banca Naţională a României, prin Direcţia
reglementare şi autorizare, va transmite instituţiilor financiare nebancare documentul care
atestă înscrierea acestora în Registrul general, Registrul special sau
Registrul de evidenţă.
Art. 12. - (1) Actualizarea datelor înscrise în
Registrul general şi Registrul special se va efectua de către Direcţia
reglementare şi autorizare în urma comunicărilor efectuate de Direcţia
supraveghere.
(2) Actualizarea datelor înscrise în Registrul de
evidenţă se va efectua de către Direcţia reglementare şi autorizare în urma comunicărilor
efectuate de fiecare instituţie financiară nebancară în parte, în conformitate
cu reglementările emise de Banca Naţională a României.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu