NORME DE
LUCRU Nr. 61379 din 27 mai 1991
pentru aparatul de control financiar de stat al Ministerului Economiei si
Finantelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICATE IN: Colectia "CONTROLUL FINANCIAR" - editia 1992
Aprobate prin Ordinul ministerului economiei si finantelor nr. 316 din
27.05.1991
I. Programarea si organizarea activitatii de control
1. Activitatea aparatului de control financiar de stat al Ministerului
Economiei si Finantelor se desfasoara pe baza de programe trimestriale aprobate
de Consiliul de Administratie al Ministerului Economiei si Finantelor, urmarind
aplicarea actelor normative in domeniile financiar-contabil, bugetar, fiscal si
de preturi, potrivit modelului din anexa 1.
2. Proiectul programului de activitate pentru intregul aparat de control
financiar de stat al Ministerului Economiei si Finantelor se intocmeste de
Directia Generala a Controlului Financiar de Stat pana la data de 10 ale
ultimei luni din trimestru, pentru trimestrul urmator, pe baza sarcinilor
primite de la conducerea Ministerului Economiei si Finantelor si a propunerilor
directiilor generale si directiilor din minister, compartimentelor din Directia
generala a controlului financiar de stat si directiilor generale ale
controlului financiar de stat din teritoriu.
Actiunile de control pe linie de preturi si tarife ce urmeaza a se realiza
prin compartimentele de preturi din cadrul directiilor generale de control din
teritoriu se inscriu in programul de activitate pe baza propunerilor primite de
la Inspectia generala pentru controlul preturilor si tarifelor din cadrul
Departamentului pentru preturi si protectia concurentei.
3. Directiile generale ale controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti, pe baza sarcinilor ce le revin din programul aprobat
vor intocmi propriul program de activitate potrivit modelului anexa 2.
Orice actiune de control inscrisa in capitolul "alte actiuni"
trebuie sa fie dispusa sau aprobata in prealabil de catre Directia generala a
controlului financiar de stat.
4. Nominalizarea agentilor economici la care se va efectua controlul si
stabilirea duratei acestuia se vor face cu respectarea stricta a prevederilor
art. 10 si 11 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar si a Garzii Financiare. In acest scop pentru evitarea
controalelor repetate, depasirii duratei verificarii si asigurarea cuprinderii
in control a tuturor unitatilor in cadrul perioadelor de prescriptie fiecare directie
va tine o evidenta stricta a actiunilor de control pe fiecare agent economic,
cu ajutorul fiselor sau a unui registru, potrivit modelului din anexa 3.
In anexa 4 se stabilesc duratele maxime diferentiate ale actiunilor de
control ce se vor avea in vedere la intocmirea programului de activitate. In
situatiile in care in efectuarea controlului nu se pot respecta duratele
stabilite prin program, directorul directiei generale a controlului financiar
de stat va analiza conditiile concrete si va putea dispune prelungirea duratei
actiunii fara a influenta realizarea celorlalte actiuni prevazute in programul
de activitate si fara depasirea duratei maxime prevazute de lege.
5. Precizari asupra modului de organizare si desfasurare a actiunilor din
programele de activitate aprobate, precum si nominalizarea unor actiuni
necuprinse in programe se efectueaza prin directivele de lucru lunare, aprobate
de conducerea Directiei generale a controlului financiar de stat.
Directivele de lucru se transmit la directiile generale ale controlului
financiar de stat din teritoriu pana la data de 25 ale lunii premergatoare
celei la care se refera.
6. Activitatile de informare si documentare sistematica a intregului
aparat, din centrala si teritoriu, asupra reglementarilor financiar - contabile
si fiscale, a problemelor care apar in realizarea bugetului, precum si de
pregatire a actiunilor de control pe baza indreptarilor, tematicilor si a
obiectivelor de control se desfasoara la sediu, la inceputul fiecarei luni, potrivit
unui program a carui durata se prevede prin directivele de lucru lunare.
7. In vederea folosirii eficiente a timpului afectat controlului, agentul
economic ce urmeaza sa fie controlat va fi avizat despre data inceperii
controlului pentru a lua masurile necesare indeplinirii obligatiilor ce ii
revin potrivit legii. Avizarea se face prin scrisoare, care trebuie expediata
cu minimum 5 zile inaintea inceperii controlului "Avizul de control"
are continutul prevazut in anexa 5.
In cazul actiunilor de control inopinat, avizul de control se preda
conducerii agentului economic la prima prezentare.
II. Intocmirea actelor de control
8. Organele de control financiar ale Ministerului Economiei si Finantelor
intocmesc de regula urmatoarele documente:
- proces-verbal;
- proces-verbal de constatare a contraventiilor;
- nota de constatare;
- nota unilaterala;
- nota de prezentare.
9. Procesul verbal se intocmeste potrivit modelului din anexa 6.
Constatarile ce se inscriu in procesul verbal trebuie sa fie proprii ale
organelor de control, bazate pe date si documente expuse clar si precis
eliminindu-se orice elemente si descrieri personale, inutile si neconcludente,
care incarca nejustificat continutul procesului verbal.
Neregulile constatate se vor consemna in procesul verbal in mod obligatoriu
cu precizarea concreta a actelor normative incalcate (articol, alineat) si cu
determinarea exacta a influentelor financiare, bugetare, fiscale si gestionare
nefavorabile.
Pentru fiecare abatere inscrisa in procesul-verbal se vor nominaliza
persoanele si functiile acestora care nu au respectat prevederile legale.
In procesul verbal se vor inscrie la fiecare abatere constatata masurile
luate operativ in timpul controlului, cu mentiunea documentelor pe baza carora
s-au materializat sau masurile ce urmeaza a fi luate in continuare, cu
indicarea termenului de comunicare la directia generala a controlului financiar
de stat.
10. Procesul-verbal se semneaza de organele de control si de conducerea
agentilor economici controlati. Procesul-verbal in care sunt consemnate fapte
ce atrag raspunderea penala se semneaza obligatoriu si de persoanele facute
raspunzatoare.
11. In cazul in care conducerea sau salariatii agentilor economici controlati,
au unele obiectiuni asupra constatarilor organelor de control, ele vor fi
clarificate si solutionate inainte de semnarea procesului-verbal. Daca in
continuare se mentin obiectiunile, acestea vor fi prezentate in scris, odata
sau in termen de maximum trei zile de la semnarea procesului-verbal.
Obiectiunile respective vor fi analizate de organele de control care isi vor
formula punctul lor de vedere, legal si fundamentat pe baza datelor inscrise in
procesul verbal iar materialul va fi anexat la procesul-verbal si va fi
analizat in mod temeinic de seful serviciului.
In cazul cand din diferite motive nu se pot finaliza constatarile si nu se
poate incheia actul de control, se refuza sau se tergiverseaza semnarea actelor
de control nu se depun obiectiunile in termenul stabilit, precum si atunci cand
obiectiunile facute sunt de natura sa modifice total sau partial unele
constatari, seful serviciului notifica agentului economic constatarile pe care
le retine in urma analizei efectuate, stabilind si un termen de maximum 15 zile
pana la care agentul economic e obligat sa raspunda punct cu punct.
Notificarea cuprinde in ordine sistematica pe puncte, toate constatarile,
numerotate, pentru fiecare punct trebuind sa rezulte fara echivoc urmatoarele
elemente (anexa 7):
- constatarea;
- actul normativ incalcat (articol alineat);
- consecinta financiara sau fiscala;
- masura ce urmeaza sa se ia;
- consecinta neluarii masurii pentru agentul economic controlat.
Pe baza raspunsurilor primite, seful serviciului face propuneri conducerii
directiei cu privire la modul de valorificare a constatarilor si masurile ce
trebuie dispuse agentului economic respectiv; in acelasi mod va proceda seful
serviciului si in cazul in care agentul economic nu raspunde la termenul
stabilit.
12. La procesul-verbal se vor anexa situatii, tabele, documente, acte note
explicative, strict necesare sustinerii constatarilor.
Tabelele sau situatiile se intocmesc in cazurile in care deficienta se
repeta, constatarea se bazeaza pe un numar mai mare de acte sau operatiuni ori
alte cazuri pentru a se putea sintetiza expunerea constatarilor in
procesul-verbal. Se va evita intocmirea de situatii si tabele inutile
voluminoase. Tabelele si situatiile anexate la procesul-verbal vor fi semnate
de organele de control si, dupa caz de conducerea si salariatii agentilor
economici.
Documentele sau actele in care sunt consemnate operatiuni financiar -
contabile necesare confirmarii sau fundamentarii constatarilor se anexeaza dupa
necesitati in copie certificata de organul de control si seful compartimentului
de la care emana actul. Acestea se anexeaza in original cand sunt considerate
fictive sau dubioase precum si cand exista indicii ca s-ar urmari sustragerea
sau distrugerea lor de cei interesati. In acest caz se lasa agentilor economici
controlati copii confirmate de conducerea acestora si de organele de control.
13. Notele explicative se intocmesc potrivit modelului anexa 8 si se iau in
toate cazurile de la persoanele facute raspunzatoare de abaterile constatate si
consemnate in procesul-verbal si care pot atrage raspunderi in sarcina acestora
precum si de la alte persoane pentru clarificarea cauzelor si imprejurarilor
care au condus la nerespectarea prevederilor actelor normative. Notele
explicative se pot lua in orice etapa a controlului insa numai dupa ce s-a
epuizat controlul asupra obiectivului la care s-a constatat abaterea ce
necesita explicatii, astfel incat organele de control sa fie in masura sa puna
intrebari precise si sa combata eventualele raspunsuri necorespunzatoare.
Organele de control vor analiza raspunsurile primite si in functie de concluzii
vor inscrie constatarea in procesul-verbal.
Daca cei in cauza refuza sa dea nota explicativa sau sa raspunda la unele
intrebari, organele de control vor formula intrebarile printr-o adresa scrisa
(inregistrata la agentul economic controlat), stabilind termenul in cadrul
caruia trebuie primit raspunsul. In cazul in care nu se primeste raspuns, va
consemna refuzul in procesul-verbal (anexind copia adresei) si se vor aplica
sanctiunile prevazute de lege.
14. In cazul controlului prin inventariere a unor gestiuni, la
procesele-verbale se vor anexa declaratiile date de gestionari, inainte de
inceperea inventarierii, potrivit modelului anexa 9; liste de inventariere,
situatia plusurilor si a lipsurilor constatate dupa caz, si explicatiile
gestionarilor asupra cauzelor care le-au determinat.
15. In cazul in care din control a rezultat savarsirea unor fapte prevazute
de legea penala, constatarile se consemneaza in proces-verbal separat.
Procesele verbale se semneaza de organele de control, conducerea agentilor
economici, persoanele raspunzatoare, precum si de eventualii martori in
asistenta carora s-a facut constatarea.
Procesele verbale in care sunt consemnate fapte prevazute in Legea penala,
avand atasate anexele respective si alte probe se inainteaza procurorului in
termenele si conditiunile prevazute de dispozitiile legale.
16. Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se incheie in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, potrivit carora organele de
control ale Ministerului Economiei si Finantelor sunt organe constatatoare.
Pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor se va intocmi proces -
verbal potrivit modelului anexa 10. La constatarea, stabilirea, sanctionarea si
incasarea contraventiilor se vor aplica prevederile legilor speciale si
generale cu privire la contraventii.
In cazul in care agentul constatator aplica sanctiunea, el dispune si
confiscarea; atat in acest caz cat si atunci cand sanctiunea se aplica de un
alt organ, agentul constatator va descrie in procesul verbal lucrurile supuse
confiscarii si va lua in privinta lor masurile de conservare sau de
valorificare prevazute in dispozitiile legale. Despre masurile luate se fac
mentiunile corespunzatoare in procesul verbal.
Daca lucrurile confiscate apartin altei persoane decat contravenientului in
procesul-verbal se vor arata numele prenumele si domiciliul persoanei ori
denumirea si sediul persoanei juridice, in masura in care aceste date sunt
cunoscute.
Cand prin savarsirea contraventiei s-a pricinuit si o paguba si exista
tarif de evaluare a acesteia, agentul constatator, daca are dreptul sa aplice
sanctiunea, stabileste si despagubirea, facand mentiunea corespunzatoare in
procesul-verbal.
Daca pentru contraventia constatata se incaseaza amenda, nu se mai incheie
proces-verbal de constatare a contraventiilor, despre toate acestea se va face
mentiune in actul de control de baza.
17. Notele de constatare se intocmesc atunci cand in cursul controlului se
fac constatari a caror reconstituire ulterioara nu este intotdeauna posibila
sau care nu pot fi dovedite, sau in alte situatii apreciate de organele de
control.
In notele de constatare se consemneaza situatiile de fapt precum si
masurile luate operativ pentru remedierea deficientelor constatate. In situatii
mai deosebite este indicat: folosirea martorilor asistenti la stabilirea
realitatii faptelor constatate.
Notele de constatare se semneaza de organul de control, de conducatorul
agentului economic, subunitatii, compartimentului si de persoanele la care se
refera constatarea, precum si de martorii asistenti, dupa caz.
18. Notele unilaterale se intocmesc in cazurile in care in urma controlului
nu s-au constatat abateri ori acestea prin volumul si importanta lor nu
justifica intocmirea de procese verbale. In acestea organele de control vor
arata concret ce anume documente au controlat, constatarile facute.
19. La actele de control incheiate se anexeaza notele de prezentare care
vor cuprinde, in principal, urmatoarele:
- organele sau persoanele, dupa caz, in afara agentului economic controlat,
care au dat dispozitii ce au determinat abaterile constatate;
- problemele care necesita control in continuare, facandu-se propunerile
corespunzatoare;
- masurile ce mai trebuie luate in continuare de agentul economic controlat
si de organul care a dispus controlul;
- propunerile de aplicare a unor sanctiuni disciplinare, de imputare sau
stabilire a raspunderii penale, dupa caz.
In cazul in care organul de control nu are nimic de aratat sau propus fata
de cele cuprinse in actul de control nu se mai intocmeste nota de prezentare.
20. Procesul verbal si dupa caz notele de constatare, impreuna cu anexele
respective se inregistreaza la agentii economici controlati, imediat dupa
semnarea lui de catre cei indreptatiti, dandu-se acelasi numar si data pentru
toate exemplarele.
Exemplarele procesului verbal si dupa caz a notelor de constatare care se
depun sau se inainteaza Directiei generale a controlului financiar de stat sau
directiilor generale din teritoriu se inregistreaza si la acestea, imediat dupa
primirea lor.
III. Valorificarea constatarilor controlului
21. Masurile care se dispun in aplicarea prevederilor art. 7 din Legea nr.
30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare se iau pe baza actelor de control legal intocmite de organele Directiei
generale a controlului financiar de stat si ale directiilor generale judetene
si a municipiului Bucuresti si se adreseaza in toate cazurile conducatorului
agentului economic controlat.
22. Documentul cuprinzand dispozitiile date unitatii controlate ce se emite
pentru luarea masurilor legale se intocmeste potrivit modelului din anexa 11 si
se transmite dupa incheierea actului de control dar nu mai tarziu de 30 de zile
de la data terminarii controlului la sediul agentului economic controlat. Totodata
se va fixa si termenul pana la care agentul economic este obligat sa comunice
masurile luate.
23. In termen de 15 zile de la sfarsitul fiecarei actiuni de control din
care au rezultat sume datorate bugetului statului, se intocmeste documentul
"Aviz de urmarire-incasare" (anexa 12) care se trimite sub semnatura
sefului de serviciu si a directorului directiei la Directia generala a
finantelor publice.
Copiile avizelor de urmarire-incasare se pastreaza la contabilitatea
directiei de control, unde dupa confruntarea cu datele din "Fisa
actiunii", serveste la completarea datelor in "Registrul de incasari
si varsaminte la buget" (anexa 13)
IV. Evidenta, urmarirea si raportarea rezultatelor activitatii de control
24. Compartimentele de lucru din Directia generala a controlului financiar
de stat si conducerile directiilor generale din teritoriu vor asigura ori de
cate ori este necesar urmarirea la agentii economici controlati a aplicarii
masurilor stabilite in timpul controlului sau a celor transmise prin
documentele de valorificare, precum si raportarea rezultatelor controlului pe
baza urmatoarelor evidente:
a) Fisa cu rezultatele controlului - model anexa 14 - se intocmeste in mod
obligatoriu de fiecare echipa (organ) de control si se anexeaza la actul de
control.
In fisa se vor inscrie numai acele realizari obtinute ca efect al muncii
organelor de control.
Datele din fisa vor fi analizate de conducerile directiilor care vor face
si aprecieri asupra activitatii si muncii desfasurate de organele de control.
b) Evidenta urmaririi aplicarii masurilor dispuse prin documentele de
valorificare a controlului - model anexa 15.
c) Evidenta proceselor verbale de imputatii si pentru fapte penale model
anexa 16.
d) Evidenta cererilor reclamatiilor sesizarilor si propunerilor - model
anexa 17 - in care se vor inscrie atat cererile, reclamatiile, sesizarile
primite direct, cat si cele primite de la Ministerul Economiei si Finantelor
sau alte organe, pentru control.
Reclamatiile, sesizarile, cererile si propunerile primite care presupun
controale la sediul agentilor economici se analizeaza de conducerea directiei
de control si cu respectarea prevederilor art. 10 si 11 din Legea privind
organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, vor
fi programate pentru control in luna sau trimestrul urmator, dupa caz in
partida agentului economic (fisa sau registru) facandu-se mentiunea cu privire
la natura actiunii desfasurate.
25. Raportarea controalelor efectuate si rezultatele acestora se face dupa
cum urmeaza:
a) La termenele fixate pentru trimiterea actelor de control la Directia
generala a controlului financiar de stat sau in 5 zile de la terminarea
controlului (in situatiile in care: nu s-a precizat termenul de trimitere a
actelor de control; nu s-a solicitat trimiterea actelor de control; pentru
actiuni incluse in program de conducerea directiei de control financiar de
stat) se trimite la Directia generala a controlului financiar de stat
"fisa actiunii" (anexa 18).
b) in termen de 15 zile de la incheierea trimestrului, se trimite la
Directia generala a controlului financiar de stat situatia privind realizarea
programului de control pe trimestrul expirat, completandu-se formularul
prezentat in anexa 19.
Toate actiunile intreprinse care nu se regasesc in programul aprobat de
conducerea ministerului transmis directiilor din teritoriu la inceputul
trimestrului, se inscriu in formular la capitolul "alte actiuni"
facandu-se mentiune in legatura cu natura actiunii si cine a aprobat-o (actiuni
dispuse de Ministerul Economiei si Finantelor prin telex sau scrisoare, actiuni
dispuse de conducerea directiei de control, sesizari, reclamatii).
26. Pana la 30 aprilie, 31 iulie si 31 octombrie, Directia generala a controlului
financiar de stat va intocmi o informare pentru activitatea desfasurata in
trimestrul expirat, pe care o va prezenta conducerii Ministerului Economiei si
Finantelor.
Directia generala a controlului financiar de stat va intocmi pana la 1
februarie raportul pentru anul precedent asupra activitatii aparatului de
control din centrala si teritoriu, care se va supune spre dezbatere Consiliului
de Administratie al Ministerului Economiei si Finantelor.
ANEXA 1
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Departamentul controlului financiar
de stat si al contabilitatii
Directia Generala a Controlului
Finantelor de Stat
PROGRAM DE ACTIVITATE
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea actiunii de control Perioada Sfera de
crt. controlului activitate
--------------------------------------------------------------------------------
Cap. I Actiuni de control privind realizarea veniturilor statului
1......................................................
2......................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Cap. II Actiuni de control privind alocatiile si subventiile de la buget
- control regii autonome
1......................................................
2......................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Cap. III Actiuni de control privind executia bugetului de stat
1......................................................
2......................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Cap. IV Actiuni de control in domeniul preturilor si tarifelor
1......................................................
2......................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Cap. V Alte actiuni de control
1......................................................
2......................................................
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
Directia Generala a Controlului Financiar de Stat
Judetul............................
PROGRAM DE ACTIVITATE
pe trim II. 1991
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pozitia din progra- Unitatile ce vor Perioada
crt. mul aprobat de con- Denumirea actiunii fi controlate programata
ducerea M.E E
--------------------------------------------------------------------------------
I. Actiuni de control privind realizarea veniturilor statului
1. I/1 Controlul respectarii re- - Comet S.A. aprilie
glementarilor legale - Laromet S.A. mai
privind - Select S.A. iunie
II. Actiuni de control privind alocatiile si subventiile de la
buget-control regii autonome
2. II/6 Controlul legalitatii sub- - S.A aprilie
ventiilor incasate .......
III. Actiuni de control privind executia bugetului de stat
3. III/2 Controlul executiei bu- - Institutul X mai
getului - Teatrul National iunie
- Universitate iunie
IV. Actiunile de control in domeniul preturilor si tarifelor
V. Alte actiuni
4. V/3
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Actiunile care nu se regasesc in programul aprobat de conducerea M.E.F. se
inscriu la capitolul V "Alte actiuni" indicandu-se si cine le-a
dispus.
ANEXA 3
(fisa sau fila registru
Societatea comerciala/regie autonoma
--------------------------------------------------------------------------------
Impozite si taxe suplimentare stabilite
la control, inclusiv majorarile
------------------------------------------
Nr. Obiectul Perioada Durata Impozit Impozit Impozit Alte Alte
contro- contro- contro- pe pe pe impozite varsa-
lului lata lului profit circ. salarii si minte
numarul marfii taxe la buget
si data
actului
de control
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 4
DURATA MAXIMA
diferentiata a actiunilor de control ce vor fi avute in vedere la DCFS la
intocmirea programelor proprii de activitate si la efectuarea controlului
--------------------------------------------------------------------------------
Cifra de afaceri Duratele maxime (in luni) ale controlului
anuala - lei in functie de perioadele
supuse controlului
------------------------------------------------
1 an 2 ani 3 ani si peste
--------------------------------------------------------------------------------
- pana la 10 mil. 0,25 0,3 0,5
- intre 10 - 100 mil. 0,3 0,5 0,7
- intre 100 - 500 mil. 0,5 0,7 1,0
- intre 500 - 1.000 mil. 0,7 1,0 2,0
- peste 1.000 mil. 1,0 2,0 3,0
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 5
Directia Generala a Controlului
Financiar de Stat
AVIZ DE CONTROL
Domnului Presedinte al Consiliului de Administratie al Societatii Comerciale
(Regie Autonoma)
Str. ........... Nr. ..............
Va facem cunoscut ca, in baza legii nr. 30/1991, societatea comerciala
(regie autonoma) ................ va face obiectul unui control financiar
si fiscal, incepand cu data de.............................................
Va rugam sa luati masurile necesare pentru punerea la dispozitie a
bilanturilor contabile, registrelor, actelor si pieselor justificative si a
celorlalte documente precum si pentru asigurarea tuturor conditiilor necesare
desfasurarii controlului potrivit art. 8 din Legea mentionata.
Va reamintim totodata ca in baza art. 12 din Legea nr. 30/1991 aveti
dreptul sa fiti asistat de catre un consilier, la alegere.
DIRECTOR GENERAL,
ANEXA 6
PROCES VERBAL
(ziua ......... luna ........... anul .........)
Subsemnatul(ii) .............................................. dir. DCFS a
(numele si prenumele organului de control)
judetului........... in baza Legii nr. 30/1991 si a delegatiei nr. ..........
/din ............... am efectuat in perioada .................................
controlul ................................
(Denumirea exacta a tematicii controlului si perioada supusa verificarii)
la..............................................................................
(denumirea agentului economic, fara prescurtari) din (localitatea si adresa)
inmatriculata in registrul comertului sub
nr....................................
Unitatea este reprezentata de
..................................................
(numele, prenumele si functia)
Din controlul efectuat au rezultat constatarile inscrise mai jos.
(Ordinea in care se redau datele si elementele legate de fiecare constatare).
- continutul constatarii (abaterii) concret, clar si precis;
- dispozitii legale incalcate - numarul ei data, articolul si alineatul;
- consecintele economice, financiare, bugetare, fiscale si gestionare ale
constatarii (abaterii) cu evaluarea exacta a acestora;
- numele, prenumele si functia persoanelor raspunzatoare (in cazul in care
sunt antrenate raspunderi);
- masuri luate operativ in timpul controlului, cu mentiunea documentului pe
baza caruia s-au materializat;
- masuri ce urmeaza a fi luate in continuare, cu indicarea termenelor de
comunicare la DCFS.
La terminarea controlului au fost restituite toate actele si documentele
puse la dispozitia organelor de control.
Prezentul proces-verbal s-a intocmit in ............... exemplare, din care
unul inregistrat sub nr. ........ din a fost lasat unitatii verificate,
iar ............. exemplare au fost luate de organele de control.
ORGANE DE CONTROL, PRESEDINTE (DIRECTOR),
ANEXA 7
DGCFS
..................
(Notificarea agentului economic
pentru finalizarea constatarilor
controlului)
Domnului Presedinte (Director General)
al Societatii comerciale (Regii autonome)
Str ............... Nr. .............
In urma controlului efectuat m baza Legii nr. 30/1991 la:
................................................. s-au constatat urmatoarele:
(denumirea unitatii)
1. a) constatarea (abaterea)
b) actul normativ incalcat
c) consecinte financiare, bugetare, fiscale, dupa caz
d) masura ce urmeaza a se lua de conducerea agentului economic controlat
e) consecinta neluarii masurii pentru agentul economic controlat
2. a)....................................................
b)......................................................
c) .....................................................
d) .....................................................
e) .....................................................
Pana la data de ................... ne veti face cunoscute eventualele
observatii, fundamentate pe texte de lege, punct cu punct, asupra
tuturor constatarilor de mai sus.
DIRECTOR (GENERAL) SEF SERVICIU,
ANEXA 8
NOTA EXPLICATIVA
Subsemnatul ........................ salariat la ..........................
............................ in functia de ...................................
de la data de .............................. la intrebarile puse de
............
................................................................... din DCFS
(numele si prenumele organului de control care pune intrebari)
............. in baza art. 8 din Legea nr. 30/1991 dau urmatoarele explicatii:
1. Intrebare: ............................................................
................................................................................
1. Raspuns: ...............................................................
................................................................................
2. Intrebare: ...............................................................
................................................................................
2. Raspuns: ..............................................................
...............................................................................
Daca mai aveti ceva de adaugat
..............................................
Semnatura ................. Data ............
Data in fata noastra
(organ de control)
ANEXA 9
DECLARATIE
Subsemnatul.................................................................
(numele si prenumele)
gestionar la ............................... declar urmatoarele:
(denumirea agentului economic)
- daca are cunostinta ca are plusuri sau valori banesti sau materiale in
gestiunea sa;
- daca are in pastrare si alte valori apartinand tertilor;
- daca a primit sau eliberat valori fara documente legale;
- existenta in gestiune a unor bunuri nereceptionate sau care trebuie
expediate, pentru care s-au intocmit documentele respective;
- existenta unor documente de primire - eliberare care nu au fost operate
in evidenta gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate;
- daca gestioneaza valori materiale si in alte locuri de depozitare decat
acelea cu privire la care se ia declaratia si unde anume;
- daca detine numerar rezultat din vanzarea marfurilor din gestiune;
- numarul si data ultimelor documente de intrare si iesire a valorilor
materiale si banesti;
- alte date si elemente pe care organul de control sau gestionarul le
considera necesare, pentru buna desfasurare a inventarierii gestiunii.
Semnatura .................. Data .................
ANEXA 10
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
Jud. (Municipiul) ..............................
PROCES VERBAL
de constatare si sanctionare a contraventiilor
Incheiat in ............. ziua ..... luna ...... anul ...... ora ........
Subsemnatul ............................... avand functia de ..............
.................................... in Ministerul Finantelor - DCFS ..........
in urma controlului efectuat la ...........................................
am constatat urmatoarele: .................................................
Fapta consemnata constituie contraventie prevazuta la art. ................
din .................... si este sanctionata cu ..................... amenda de
la ................. lei la .......................... lei
De savarsirea abaterilor de mai sus se face raspunzator dl. (d-na).........
............................. avand ocupatia ..................................
domiciliat in .................... str. ................. nr. .... bl ........
scara .............. etaj ........ apartament ............... judet ...........
sector............... posesor al Buletinului de identitate seria ........ nr.
................ eliberat de ............................... la data de
........ ..........................
1. Se amendeaza cu: ....................... lei, conform ..................
................................................................................
2. Totodata, conform prevederilor
.......................................... contravenientului i-au fost
confiscate urmatoarele bunuri:
................................................................................
3. Contravenientul a formulat urmatoarele obiectiuni si a indicat
urmatoarele probe de care intelege sa se serveasca ............................
................................................................................
Cu drept de plangere la .................. in termen de
.................... zile de ................ la comunicarea prezentului
proces-verbal.
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in trei exemplare, din care cate un
exemplar se comunica: contravenientului, organului care a instrumentat actul si
sectiei financiare care executa amenda.
Organ constatator, Contravenient,
............................... ..............................
Martor: numele si prenumele ...............................................
domiciliat in ........................ str. ................. nr. .............
jud. ..................... sector ......... Buletin de identitate seria .......
nr. ............. eliberat de .................. la data de ...................
Semnatura martorului,
..............................
Se confirma de noi ca prezentul proces-verbal s-a incheiat in lipsa de
martor deoarece.............................................................
Organ constatator,
.....................................
DOVADA
Bunurile aratate in prezentul proces-verbal au fost predate in ziua de
..... ............ luna ............. anul .............. d-lui (d-nei)
.............. ..................... avand functia de ............... la
..................... cu sediul
Predator, Primitor,
.......................... ...............................
ANEXA 11
DGCFS
....................
(Dispozitie de inlaturare si
prevenire a deficientelor constatate
respectiv de suspendare a aplicarii
masurilor nelegale)
Catre, ....................................................................
(denumirea unitatii controlate si adresa)
Domnului ..................................................................
(numele, prenumele si functia persoanei care asigura conducerea)
In baza art. 7 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar ai a Garzii financiare
DISPUN:
I. (masurile pentru inlaturarea ai prevenirea neregulilor constatate in
activitatea financiar-contabila a administratiei centrale si locale si a
regiilor autonome)
II. (masuri pentru combaterea si corectarea bilanturilor contabile).
III. (masuri pentru varsarea la buget a impozitelor si a altor venituri
legal datorate statului).
IV. (masuri pentru respectarea prevederilor legale in domeniul preturilor
si tarifelor).
V. (alte masuri ce rezulta ca se impun in functie de abaterile consemnate
in documentele de control).
VI. (masuri privind suspendarea aplicarii unor masuri contrar
reglementarilor financiar-contabile si fiscale).
Asupra celor de mai sus ne veti comunica pana la data de
...................
Eventualele contestatii se depun la Ministerul Economiei al Finantelor -
Directia generala a controlului financiar de stat in termen de 30 de zile de la
data primirii prezentei.
DIRECTOR GENERAL,
ANEXA 12
Catre
DIRECTIA GENERALA A
FINANTELOR PUBLICE
...................
AVIZ DE URMARIRE - INCASARE nr. .............. din .................
In urma controlului efectuat in baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea
si functionarea controlului financiar si a Garzii Financiare la
................
...................................... s-au constatat urmatoarele sume datorate
(denumirea si adresa agentului economic)
bugetului de stat (proces-verbal inregistrat la unitate sub nr.
................
din ..................................
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Explicatii Impozit pe I.C.M. Impozit Taxe Alte impozite
crt. profit salarii vamale si taxe
----------------------------------------------
prin- majo- prin- majo- prin- majo- prin- majo
cipal rari cipal rari cipal rari cipal rari
--------------------------------------------------------------------------------
1. Stabilit la
control
2. Varsate
efectiv in
timpul
controlului*
3. Diferenta
de incasat
--------------------------------------------------------------------------------
Va rugam a lua masurile necesare potrivit legii pentru urmarirea si
incasarea in totalitate a sumelor stabilite; un punctaj asupra rezultatelor
obtinute se va face lunar, pana la data de 5 ale lunii urmatoare.
DIRECTOR, SEF SERVICIU,
---------------
* conform documentelor mentionate pe verso
ANEXA 13
REGISTRU
de incasari si varsaminte la buget
--------------------------------------------------------------------------------
Incasari si
varsaminte
facute in Incasari si varsaminte ulterioare
timpul
Nr. Agentul Nr. si Stabilit controlului
crt. economic data la
--------------------------------------------------
controlat actului con- Nr. si Nr. si Confirmat la
de trol data Suma data avi- Suma punctajul cu
control docu zului de DGFP
men- urmarire ----------------
tului incasare Data Suma
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 14
FISA
rezultatelor controlului
I. Agentul economic verificat ............................................
2. Denumirea actiunii ....................................................
3. Data: - inceperii actiunii ............................................
- terminarea actiunii .................................................
4. Numar zile/om utilizate ...............................................
5 . Perioada cuprinsa in control .........................................
6. Impozite si taxe suplimentare stabilite la control
- impozit pe profit - principal .......................................
- majorari ........................................
- din care varsat
in timpul controlului .................................................
- impozit pe circulatia marfurilor: - principal ..........................
- majorari ...........................
- din care varsat
in timpul controlului ..................................................
- impozite salarii: - principal ..........................................
- majorari ...........................................
- din care varsat
in timpul controlului ... ...............................................
- taxe vamale .............................................................
- din care varsate
in timpul controlului ................................................
- alte impozite si taxe ...................................................
- din care varsate
in timpul controlului ................................................
- alte varsaminte la buget stabilite ......................................
- din care efectuate
in timpul controlului ................................................
- reduceri de subventii ...................................................
7. Contraventii aplicate: - numar .........................................
- suma ..........................................
8. Amenzi incasate efectiv:- numar ........................................
- suma .........................................
9. Valori confiscate: - lei ...............................................
- dolari ............................................
10. Acte de imputatii: - numar ............................................
- valoare ..........................................
11. Acte de raspundere penala: - numar ...................................
- valoare .................................
12 Plusuri in gestiuni: ...................................................
13. Alte rezultate: .......................................................
Echipa de control,
ANEXA 15
EVIDENTA
urmaririi aplicarii masurilor dispuse prin documentele de valorificare
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr. si data documentului Agentul eco- Observatii
crt. de valorificare nomic caruia Termen Nr. si data - reveniri
i s-a de ras- document. -
contestatii
transmis puns de raspuns - clasare
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
* evidenta se tine separat pentru masuri si separat pentru suspendari
ANEXA 16
EVIDENTA
proceselor verbale de imputatii si pentru fapte penale
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr. si data Agentul Valoarea Nr. si data Nr. si data Observatii
crt. procesului verbal econo- pagubei deciziei de documentu- 3)
prin care se mic constatate imputare lui prin
stabileste paguba verificat 1) 2) care pagu-
sau infractiunea ba a ramas
definitiva
--------------------------------------------------------------------------------
- Evidenta se tine separat pentru imputatii si separat pentru fapte penale
- La fapte penale: 1) daca exista; 2) nr. si data inceperii actiunii
penale; 3) in cazul in care nu se retin faptele penale, pentru paguba
constatata se va trece la imputatii si urmarire pe cale civila
ANEXA 17
EVIDENTA
cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor
--------------------------------------------------------------------------------
Actiuni
Nr. Nr. de inregistrare De unde intreprinse Nr. si data
crt. la DCFS Petentul a venit 1) pentru adresei de
solutionare 2) raspuns 3)
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
1) se va mentiona direct de la petent, DGCFS, politie, procuratura,
prefectura etc.
2) se va mentiona control, transmisa la alte organe, analiza la directie
etc.
3) se va mentiona petent, DGCFS, politie, procuratura, prefectura etc.
ANEXA 18
DGCFS (DCFS)
FISA
privind actiunea .......................
Data: - inceperii actiunii
- terminarii actiunii
- trimiterii actelor de control si a fisei
actiunii la DGCFS
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Nr. Rezultatele obtinute
crt. agentului zile/om ---------------------------------------------------
economic afectate Impozite si Va-
taxe Alte Contraventii lori Alte
suplimentare vars. aplicate con- rezul-
---------------- la fiscate tate
Consta- Platite buget------------------------
tate Nr. suma
mii lei mii lei mii lei/$
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 19
DGCFS
................
REALIZAREA PROGRAMULUI DE ACTIVITATE
pe tr. ................ / ................
--------------------------------------------------------------------------------
Pozitia din
Nr. programul de Denumirea actiunii Unitatile controlate Perioada zile/om
crt. activitate al realizata
consumate
Directiei
--------------------------------------------------------------------------------
I. Actiuni de control privind realizarea veniturilor statului
1. I/I Controlul respectarii regle- - Comet S.A. aprilie
mentarilor legale privind - Laromet S.A. mai
................................. - Select S.A. iunie
II. Actiuni de control privind alocatiile si subventiile de la
buget-control regii autonome
2. II/6 Controlul legalitatii sub- - S.A aprilie
ventiilor incasate ...............
IIl. Actiuni de control privind executia bugetului de stat
3. III/I 1. Controlul executiei bugetu- - Institutul X mai
lui - Teatrul National iunie
- Universitate X iunie
IV. Actiuni de control in domeniul preturilor si tarifelor
V. Alte actiuni
4. V/13
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Actiunile care nu se regasesc in programul aprobat de conducerea MEF se
inscriu la capitolul V "Alte actiuni" indicandu se si cine Ie a
dispus.