ORDONANTA
URGENTA Nr. 127 din 12 noiembrie 2007
privind Gruparea europeana
de cooperare teritoriala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 769 din 13 noiembrie 2007
Având în vedere faptul că România, în calitate de stat
membru al Uniunii Europene, trebuie să permită asocierea autorităţilor
administraţiei publice centrale, a unităţilor administrativ-teritoriale, a
organismelor de drept public, precum şi a asociaţiilor constituite de acestea,
din România, cu structuri similare din alte state membre ale Uniunii Europene,
în vederea constituirii unor entităţi cu personalitate juridică, pentru
realizarea şi gestionarea unor acţiuni de cooperare teritorială, pentru
consolidarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale, în temeiul
Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.082/2006 privind
Gruparea europeană de cooperare teritorială (GECT),
ţinând seama de necesitatea adoptării de măsuri
imediate, în vederea asigurării cadrului legal naţional care să permită
aplicarea directă a acestui act comunitar,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată, şi având în vedere art. 16 alin. (1) din
Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.082/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta
ordonanţă de urgenţă creează cadrul legal naţional care asigură aplicarea
Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.082 din 5 iulie
2006 privind Gruparea europeană de cooperare teritorială (GECT), publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L210 din 31
iulie 2006, denumit în continuare Regulament, în
scopul de a facilita promovarea cooperării transfrontaliere, transnaţionale
şi/sau interregionale, denumită în continuare cooperare teritorială, având ca unic obiectiv consolidarea
coeziunii economice şi sociale.
(2) Gruparea europeană de cooperare teritorială,
denumită în continuare GECT, acţionează pentru a implementa programe sau proiecte de cooperare
teritorială cofinanţate de Uniunea Europeană, în primul rând din instrumente
structurale, Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european,
Fondul de coeziune, precum şi pentru a realiza alte acţiuni specifice de cooperare
teritorială cu sau fără contribuţia financiară a Uniunii Europene.
Art. 2. - (1) GECT reprezintă,
în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, persoana juridică română de drept
privat, constituită pe teritoriul României, nonprofit, cu patrimoniu propriu,
care desfăşoară activităţi de interes public prin care este promovată
cooperarea teritorială, cu scopul consolidării coeziunii economice şi sociale.
(2) GECT se constituie prin asocierea, după caz, a
autorităţilor publice centrale, a unităţilor administrativ-teritoriale, a
organismelor de drept public, precum şi a asociaţiilor constituite de acestea
în România cu structuri similare din alte state membre ale Uniunii Europene
pentru facilitarea şi promovarea cooperării teritoriale, în limitele competenţelor
de care dispun, potrivit legislaţiei naţionale.
(3) Unităţile administrativ-teritoriale au dreptul ca,
în limitele competenţelor autorităţilor lor deliberative şi executive, acordate
potrivit reglementărilor legale în vigoare, să coopereze şi să se asocieze cu
unităţi administrativ-teritoriale din alte state membre ale Uniunii Europene,
în condiţiile legii.
(4) In conformitate cu prevederile Regulamentului pot
fi membre ale unei GECT şi structuri aparţinând unor state care nu sunt membre
ale Uniunii Europene, numai dacă legislaţia naţională a acestora prevede
dreptul lor de a participa la acest tip de asocieri.
CAPITOLUL II
Autorităţi competente
Art. 3. - (1) Se desemnează Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor ca autoritate de notificare în sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Atribuţiile autorităţii de notificare sunt:
a) să primească şi să analizeze proiectele de convenţie
şi statut ale GECT, întocmite potrivit prevederilor Regulamentului, denumite în
continuare documente constitutive;
b) să emită autorizaţia de funcţionare sau, după caz,
decizia de respingere a GECT ce urmează a avea sediul şi a se înregistra în
România;
c) să emită avizul prin care este exprimat acordul sau,
după caz, refuzul cu privire la asocierea unui solicitant din România la o GECT
care are sediul şi este înregistrată în alt stat membru al Uniunii Europene;
d) să păstreze, la sediul său, evidenţa GECT prevăzută
la lit. b), precum şi a participărilor prevăzute la lit. c) prin Registrul
grupărilor europene de cooperare teritorială, denumit în continuare Registrul GECT;
e) să informeze Comitetul regiunilor cu privire la
înregistrarea GECT şi la orice modificare ulterioară a convenţiei şi statutului
în temeiul cărora aceasta funcţionează;
f) să emită decizie de interzicere a funcţionării unei
GECT cu sediul în România sau retragerea membrului român dintr-o GECT, dacă
activitatea acesteia contravine ordinii, securităţii, sănătăţii sau moralităţii
publice ori este contrară interesului public;
g) să ceară instanţei judecătoreşti dizolvarea unei
GECT, în cazul în care constată că aceasta nu mai îndeplineşte cerinţele
prevăzute la art. 1 alin. (2), respectiv cele prevăzute la art. 7 din
Regulament;
h) să informeze autorităţile competente din statele
membre în conformitate cu legislaţia cărora au fost constituiţi membrii GECT,
în urma solicitărilor scrise ale acestora, asupra activităţilor GECT
desfăşurate pe teritoriul României;
i) să informeze autorităţile competente din statele
membre în conformitate cu legislaţia cărora au fost constituiţi membrii GECT cu
privire la înregistrarea sau dizolvarea unei GECT cu sediul în România, precum
şi cu privire la modificările ulterioare, directe sau indirecte, ale convenţiei
şi statutului, precum şi la dizolvarea unei GECT cu sediul în România;
j) să informeze autorităţile competente din celelalte
state membre cu privire la eventualele dificultăţi constatate în timpul
controlului şi auditului efectuate potrivit art. 6 din Regulament şi art. 5 din
prezenta ordonanţă de urgenţă;
k) să solicite şi să primească de la membrii GECT şi de
la instituţiile implicate în funcţionarea GECT orice date, informaţii sau
documente în legătură cu activitatea GECT;
l) să emită certificatul
referitor la efectuarea radierii GECT, ca urmare a dizolvării;
m) orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 4. - (1) GECT se înregistrează în Registrul GECT.
(2) Registrul GECT este public şi este ţinut de
autoritatea de notificare.
(3) Autoritatea de notificare este obligată să elibereze,
pe cheltuiala persoanei care a făcut cererea, copii ale înregistrărilor
efectuate în Registrul GECT şi ale documentelor prezentate pentru constituire,
precum şi alte informaţii care decurg din înregistrările în Registrul GECT.
(4) Documentele prevăzute la alin. (3) pot fi cerute şi
eliberate prin corespondenţă sau prin orice alte mijloace prevăzute de lege.
(5) Tarifele percepute pentru
eliberarea de copii şi/sau informaţii, indiferent de modalitatea de
transmitere, nu vor depăşi costurile administrative implicate de eliberarea
acestora.
(6) Cuantumul tarifelor percepute se aprobă prin ordin
al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor.
(7) Sumele provenite din încasarea tarifelor se
constituie ca venit la bugetul de stat.
Art. 5. - Controlul şi auditul modului de utilizare a
fondurilor publice gestionate de o GECT constituită în România se realizează de
către instituţiile abilitate, conform prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Constituirea şi înscrierea Grupării europene de cooperare teritorială
Art. 6. - (1) Pentru constituirea GECT pe teritoriul
României sunt necesare următoarele documente:
a) documentele constitutive, respectiv statutul şi
convenţia, semnate de toţi membrii GECT, care cuprind toate elementele prevăzute
de art. 8 şi 9 din Regulament;
b) hotărârea consiliului local sau a consiliului
judeţean, după caz, în situaţia în care solicitantul/solicitanţii din România
este/ sunt unităţi administrativ-teritoriale;
c) avizele de participare la GECT emise pentru toţi
membrii, în condiţiile legii şi ale Regulamentului;
d) avizul conform al autorităţii publice centrale cu
competenţe în domeniul de activitate al GECT, conform
prevederilor legale în vigoare.
(2) Competenţele pe care organismele prevăzute la art.
2 alin. (2) le exercită în calitate de autoritate publică nu pot constitui
obiectul unei convenţii.
(3) Documentele prevăzute la alin. (1) se prezintă în
limba română.
Art. 7. - (1) Pentru participarea la o GECT, membrii
români, respectiv străini, aşa cum sunt definiţi la art. 2 alin. (2) şi (4), au
obligaţia de a obţine avizul de participare emis de autoritatea de notificare,
respectiv de autorităţile similare din alte state implicate în constituirea
GECT.
(2) După aprobarea în unanimitate de către membri a proiectelor
de convenţie şi de statut, reprezentanţii membrilor români ai GECT înaintează
autorităţii de notificare o cerere, însoţită de următoarele documente:
a) documentele constitutive, respectiv statutul şi
convenţia, semnate de toţi membrii GECT, în traducere autorizată în limba
română;
b) hotărârea consiliului local sau a consiliului
judeţean, după caz, în situaţia în care solicitantul/solicitanţii din România
este/sunt unităţi administrativ-teritoriale.
(3) In termen de 30 de zile calendaristice de la data
primirii cererii de autorizare a participării, însoţită de documentele prevăzute la alin.(2), autoritatea de
notificare verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 şi 9 din
Regulament şi decide, după caz, asupra acordării sau nu a avizului de
participare la GECT.
(4) In scopul emiterii avizului de participare,
autoritatea de notificare solicită avizele consultative autorităţilor
administraţiei publice centrale în funcţie de competenţele acestora în domeniul
de activitate al GECT. Avizele consultative se eliberează în termen de 10 zile
lucrătoare de la data primirii solicitării din partea autorităţii de
notificare.
(5) Decizia autorităţii de
notificare privind avizul de participare la GECT poate fi contestată în
condiţiile legii contenciosului administrativ.
Art. 8. - (1) Membrii GECT aprobă, cu unanimitate de
voturi, convenţia şi statutul, modificate potrivit observaţiilor formulate în
avizele de participare emise de autoritatea de notificare din România şi,
pentru membrii care nu au sediul pe teritoriul ţării noastre, de autorităţile
similare din acele state membre sau terţe, după caz.
(2) După aprobarea actelor prevăzute la alin. (1),
membrii GECT transmit autorităţii de notificare o cerere, precum şi documentele
menţionate la art. 6, în vederea emiterii autorizaţiei de funcţionare.
Art. 9. - (1) In termen de 30 de zile calendaristice de
la data primirii cererii însoţite de documentele prevăzute la art. 6 alin. (1),
pe baza avizelor de participare emise conform art. 7 pentru membrii români şi a
documentelor echivalente emise pentru membrii străini ai GECT, autoritatea de
notificare verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 şi 9 din
Regulament şi decide, după caz, asupra autorizării sau neautorizării
funcţionării GECT
(2) In cazul în care autoritatea de notificare constată
că sunt întrunite condiţiile prevăzute în Regulament, eliberează autorizaţia de
funcţionare a GECT, necesară îndeplinirii procedurii de constituire a GECT,
care se desfăşoară în faţa instanţei judecătoreşti.
(3) Dacă autoritatea de notificare nu autorizează
funcţionarea, va comunica membrilor GECT decizia sa motivată, în termen de 30
de zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi a documentelor necesare
luării deciziei.
(4) Decizia de respingere a funcţionării GECT emisă de
autoritatea de notificare poate fi contestată în condiţiile legii
contenciosului administrativ.
Art. 10. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
data comunicării autorizaţiei de funcţionare, reprezentanţii GECT înaintează
judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială urmează să-şi aibă sediul o
cerere de constituire a GECT, însoţită de autorizaţia de funcţionare eliberată
de autoritatea de notificare şi de documentele prevăzute la art. 6 alin. (1).
(2) In termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea
cererii de constituire şi a documentelor prevăzute la art. 6 alin. (1),
instanţa verifică legalitatea acestora şi dispune, prin încheiere, asupra
constituirii GECT sau asupra respingerii cererii.
(3) Incheierile de admitere a cererii de constituire se
comunică GECT, la sediul menţionat în cererea de constituire, şi se transmit de
către reprezentanţii acesteia autorităţii de notificare, în vederea înscrierii
în Registrul GECT.
(4) Incheierile de respingere a cererii de constituire
pot fi atacate cu recurs, în conformitate cu prevederile legii. Hotărârea definitivă a instanţei de recurs, prin care
cererea de constituire este admisă, se comunică GECT, la sediul menţionat în
cererea de constituire, care o transmite autorităţii de notificare, în vederea
înscrierii în Registrul GECT.
(5) Inscrierea în Registrul
GECT se efectuează în termen de 24 de ore de la data primirii de către
autoritatea de notificare a încheierii de admitere sau, după caz, a hotărârii
irevocabile a instanţei de recurs.
(6) GECT dobândeşte personalitate juridică de la data
înscrierii în Registrul GECT După efectuarea înscrierii, GECT transmite, pe
cheltuiala sa, un anunţ de constituire Regiei Autonome „Monitorul Oficial"
din România şi Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, spre publicare, cu
respectarea prevederilor art. 5 din Regulament.
(7) GECT are obligaţia să transmită autorităţii de
notificare dovada îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de alin.(6).
Art. 11. - Unei GECT înregistrată în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă pe teritoriul României îi sunt aplicabile
prevederile Regulamentului, ale statutului şi convenţiei aferente, precum şi
ale legii române, în sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Regulament.
Art. 12. - Documentele ce emană de la o GECT trebuie să
cuprindă în mod expres denumirea acesteia, însoţită de menţiunea „grupare
europeană de cooperare teritorială" sau de iniţialele „G.E.C.T"
Art. 13. - In situaţia în care o entitate română dintre
cele prevăzute la art. 2 alin. (2) doreşte participarea la o GECT constituită
pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, procedura de emitere a
avizului de participare este cea prevăzută la art. 7.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi funcţionarea Grupării europene de cooperare teritorială
Art.14. - (1) Modul de organizare şi funcţionare a GECT
se stabileşte prin documentele constitutive, cu respectarea prevederilor art. 3
şi art. 8-10 din Regulament.
(2) GECT răspunde cu patrimoniul propriu pentru
obligaţiile asumate după constituirea sa.
(3) Răspunderea membrilor pentru obligaţiile GECT este
subsidiară şi solidară, însă proporţională cu aportul fiecăruia la constituirea
patrimoniului GECT.
Art. 15. -Autoritatea de notificare poate solicita în
orice moment atât GECT, cât şi instituţiilor implicate în funcţionarea sa,
orice date, informaţii sau documente privind activitatea desfăşurată de GECT,
inclusiv în scopul verificării întrunirii cerinţelor prevăzute de art. 1 alin.
(2) din Regulament.
CAPITOLUL V
Modificarea documentelor constitutive ale Grupării europene de cooperare teritorială
Art.16. - (1) Orice modificare
a documentelor constitutive ale GECT trebuie să aibă la bază acordul tuturor
membrilor GECT.
(2) Modificările documentelor constitutive se transmit
autorităţii de notificare, în vederea autorizării, potrivit art. 7 şi 8 din
prezenta ordonanţă de urgenţă şi conform art. 4 alin. (6) din Regulament,
însoţite de documentele constitutive consolidate şi de acordul membrilor GECT.
CAPITOLUL VI
Dizolvarea şi lichidarea Grupării europene de cooperare teritorială
Art. 17. - GECT se dizolvă:
a) de drept;
b) prin hotărâre
judecătorească;
c) prin hotărârea membrilor săi.
Art. 18. - GECT se dizolvă de drept prin:
a) împlinirea duratei pentru care a fost constituită;
b) realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării
scopului pentru care a fost constituită;
c) retragerea membrilor români
din cadrul GECT constituită pe teritoriul României;
d) reducerea numărului de membri, astfel încât
condiţia prevăzută la art. 3 alin. (2) din Regulament nu mai este îndeplinită.
Art. 19. - (1) GECT se dizolvă, prin hotărâre
judecătorească, în cazul declarării insolvenţei GECT sau la cererea oricărei
persoane interesate ori a autorităţii de notificare, când activitatea
desfăşurată de o GECT nu mai corespunde scopului pentru care a fost constituită
şi/sau când aduce atingere ordinii publice, securităţii publice, sănătăţii
publice, moralei şi interesului public.
(2) In cazul în care se constată că activitatea
desfăşurată de o GECT nu corespunde scopului pentru care a fost constituită
şi/sau aduce atingere ordinii publice, securităţii publice, sănătăţii publice,
moralei şi interesului public, organismul cu competenţe în domeniu sesizează
autoritatea de notificare imediat ce a luat cunoştinţă de aceasta.
(3) Autoritatea de notificare, pe baza sesizărilor
organismelor competente şi a avizelor consultative ale autorităţilor
administraţiei publice centrale, poate restrânge sau interzice activitatea unei
GECT pe teritoriul României sau poate solicita membrilor români dintr-o GECT
constituită pe teritoriul unui alt stat membru să se retragă din aceasta, în
cazul în care activitatea respectivă nu încetează.
(4) Dizolvarea este de competenţa judecătoriei în a
cărei circumscripţie teritorială se află sediul GECT.
Art. 20. - GECT se poate dizolva şi prin hotărâre a
membrilor săi. In termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării dizolvării,
hotărârea este comunicată autorităţii de notificare, pentru efectuarea unei
menţiuni în acest sens în Registrul GECT.
Art. 21. - (1) Dizolvarea GECT are ca efect deschiderea
procedurii lichidării.
(2) In cazurile de dizolvare
prevăzute de art. 18, lichidatorii vor fi numiţi prin însăşi hotărârea
judecătorească.
(3) In cazul dizolvării prevăzute de art. 19,
lichidatorii vor fi numiţi de către membrii GECT, prin hotărârea de dizolvare.
(4) Lichidatorii vor putea fi
persoane fizice sau persoane juridice, autorizate în condiţiile legii.
Art. 22. - Imediat după intrarea lor în funcţie,
lichidatorii vor face inventarul şi vor încheia un bilanţ care să constate situaţia
exactă a activului şi pasivului GECT. Ei vor ţine un registru cu toate
operaţiunile lichidării în ordinea datei acestora.
Art. 23. - (1) Lichidatorii sunt obligaţi să continue
operaţiunile juridice în curs, să încaseze creanţele, să plătească creditorii
şi, dacă numerarul este insuficient, să transforme şi restul activului în bani,
procedând la vânzarea prin licitaţie publică a bunurilor mobile şi imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operaţiuni noi
care sunt necesare finalizării celor aflate în curs.
Art. 24. - (1) Suma cuvenită creditorului cunoscut care
refuză să primească plata creanţei sale se va consemna în contul său.
(2) Dacă plata creanţei nu se poate face imediat sau
atunci când creanţa este contestată, lichidarea nu se va declara terminată
înainte de a se garanta creditorii.
Art. 25. - Lichidatorii răspund
solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor.
Art. 26. -Atât faţă de GECT, cât şi faţă de membrii
acesteia lichidatorii sunt supuşi regulilor mandatului.
Art. 27. - După terminarea lichidării, lichidatorii
sunt obligaţi ca în termen de două luni să depună bilanţul şi registrul în care
sunt înscrise operaţiunile de lichidare la autoritatea de notificare şi să
publice într-un ziar de circulaţie naţională un anunţ cu privire la depunerea
acestor documente.
Art. 28. - Dacă în termen de 30
de zile libere de la efectuarea formalităţilor de publicitate nu se
înregistrează nicio contestaţie, bilanţul se consideră definitiv aprobat şi
lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite membrilor GECT sumele
rămase din lichidare, împreună cu toate registrele şi actele GECT. Numai după
aceasta lichidatorii vor fi consideraţi descărcaţi şi li se va elibera, în
acest scop, un act constatator.
Art. 29. - (1) Contestaţiile la bilanţul lichidatorilor
se pot formula de orice persoană interesată la judecătoria în a cărei
circumscripţie teritorială se află sediul GECT lichidate.
(2) Toate contestaţiile se soluţionează printr-o
singură hotărâre. Sentinţa pronunţată de judecătorie este executorie şi este
supusă numai recursului.
(3) După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să
ceară radierea GECT din Registrul GECT.
Art. 30. - In termen de 15 zile lucrătoare de la data
dizolvării, hotărârea de dizolvare-lichidare se comunică autorităţii de
notificare, în vederea efectuării radierii din Registrul GECT şi eliberării
certificatului de radiere.
Art. 31. - (1) Gruparea încetează la data radierii din
Registrul GECT.
(2) Radierea se face în baza actului constatator
eliberat lichidatorilor, în condiţiile prevăzute la art. 29, prin care se
atestă descărcarea acestora de obligaţiile asumate.
Art. 32. - GECT transmite, pe cheltuiala sa, actul prin
care s-a constatat dizolvarea şi un certificat eliberat de autoritatea de
notificare privitor la efectuarea radierii GECT Regiei Autonome „Monitorul
Oficial", spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a,
şi un comunicat în acest sens Oficiului Publicaţiilor Oficiale ale
Comunităţilor Europene, în vederea publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian