ORDONANTA
URGENTA Nr. 143 din 28 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari
publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 805 din 2 decembrie 2008
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice
şi luând în considerare faptul că neadoptarea unor astfel de măsuri ar putea
avea ca efect o diminuare a gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate,
inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea mai gravă în acest caz
reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii
majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local, cele mai
afectate fiind proiectele incluse în Programul operaţional regional, POS
Transporturi şi POS Mediu,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15
mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 9, literele
c) şi c1) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,c) atribuirea, de către un operator economic fără
calitate de autoritate contractantă, a unui contract de lucrări, în cazul în
care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
- respectivul contract este finanţat/subvenţionat în
mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate
contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 5.000.000 euro;
c1) atribuirea, de
către un operator economic fără calitate de autoritate contractantă, a unui
contract de servicii, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ
următoarele condiţii:
- respectivul contract este finanţat/subvenţionat în
mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate
contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 200.000 euro;".
2. Articolul 10 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - In cazurile prevăzute la art. 9 lit. c) şi
c1), autoritatea
contractantă are obligaţia de a impune prin contractul
de finanţare aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă pentru
atribuirea contractelor respective."
3. La articolul 46,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Fără a afecta posibilitatea
operatorilor economici de a oferta pe mai multe loturi diferite,
candidatul/ofertantul nu are dreptul ca în cadrul aceleiaşi proceduri:
a) să depună două sau mai multe candidaturi/oferte
individuale şi/sau comune, sub sancţiunea excluderii din competiţie a tuturor
candidaturilor/ofertelor în cauză;
b) să depună ofertă individuală/comună şi să fie
nominalizat ca subcontractant în cadrul unei alte oferte, sub sancţiunea excluderii
ofertei individuale sau, după caz, a celei în care este
ofertant asociat."
4. La articolul 49, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
„(21) Erorile
prevăzute la alin. (2) reprezintă acele informaţii/cerinţe din anunţul transmis
spre publicare care sunt neconforme cu realitatea sau care conduc la încălcări
ale legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice şi ale principiilor care stau
la baza atribuirii contractului de achiziţie publică.
(22) Nedetectarea acestor erori în procesul
de verificare nu afectează dreptul Autorităţii
Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice de a
sancţiona, pe parcursul activităţii de supraveghere, faptele prevăzute la art.
293."
5. La articolul 55
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) autoritatea contractantă se încadrează în una
dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmează să fie
atribuit/încheiat este mai mare decât echivalentul în
lei a 400.000 euro;".
6. La articolul 57
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) autoritatea contractantă se încadrează în una
dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmează să fie
atribuit/încheiat este mai mare decât echivalentul în lei a 400.000
euro;".
7. Articolul 80 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 80. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi adresa
indicate în anunţul de participare, în măsura în care nu a devenit incidenţă
obligaţia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform
prevederilor art. 72 sau ca urmare a depunerii unei contestaţii."
8. Articolul 93 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 93. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi adresa
indicate în invitaţia de participare, în măsura în care nu a devenit incidenţă
obligaţia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform
prevederilor art. 72 sau ca urmare a depunerii unei contestaţii."
9. La articolul 122, partea
introductivă şi a treia liniuţă de la litera i) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
,,i) atunci când este necesară
achiziţionarea unor lucrări sau servicii suplimentare/adiţionale, care nu au
fost incluse în contractul iniţial, dar care datorită unor
circumstanţe imprevizibile au devenit necesare pentru
îndeplinirea contractului în cauză, şi numai dacă se
respectă, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
........................................................................................................................................................................ .....................................................
- valoarea cumulată a contractelor care vor fi
atribuite şi a actelor adiţionale care vor fi încheiate pentru lucrări şi/sau
servicii suplimentare ori adiţionale nu depăşeşte 50% din valoarea contractului
iniţial;".
10. La articolul 204, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) In cazul în
care autoritatea contractantă nu poate încheia contractul cu ofertantul a cărui
ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, datorită faptului că ofertantul
în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră sau în imposibilitatea
fortuită de a executa contractul, atunci aceasta are dreptul să declare
câştigătoare oferta clasată pe locul doi, în condiţiile în care aceasta există
şi este admisibilă. In caz contrar, se anulează aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică."
11. După articolul 210 se
introduce un nou articol, articolul 2101, cu următorul cuprins:
„Art. 2101. -In cel
mult 48 de zile de la anularea procedurii de atribuire, autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite în SEAP informaţii referitoare la
motivele anulării."
12. La articolul 213,
partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Raportul procedurii de atribuire prevăzut la alin.
(1) lit. j) se elaborează înainte de încheierea contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru/sistemului de achiziţie dinamic şi cuprinde cel puţin
următoarele elemente:".
13. La articolul 241 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Contractele atribuite în scopul efectuării
activităţilor relevante prevăzute la alin. (1) sunt considerate contracte
sectoriale."
14. La articolul 252,
partea introductivă a literei j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,j) atunci când este necesară achiziţionarea unor
lucrări sau servicii suplimentare/adiţionale, care nu au fost incluse în
contractul iniţial, dar care datorită unor circumstanţe imprevizibile au
devenit necesare pentru îndeplinirea contractului în cauză, şi numai dacă se
respectă, în mod cumulativ, următoarele condiţii:".
15. La articolul 263,
alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Evaluarea activităţii Consiliului şi a completelor
acestuia se efectuează în primul semestru al fiecărui an de către un colegiu şi
are în vedere perioada cuprinsă între datele de 1 ianuarie şi 31 decembrie ale
anului precedent.
........................................................................................................................................................................ .....................................................
(5) Procedura de evaluare a activităţii Consiliului şi
a completelor acestuia se stabileşte prin regulament al colegiului, care se
aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I."
16. La articolul 263
alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) un reprezentant al Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici;".
17. La articolul 270
alineatul (1), după litera c) se introduc două noi litere, literele c1) şi c2), cu următorul cuprins:
,,c1) data-limită de
deschidere a ofertelor, în cazul în care contestaţia se referă la acte ale
autorităţii contractante care au fost emise sau au avut loc înainte de această
dată;
c2) data expirării
perioadei prevăzute la art. 205 alin. (1), în cazul în care contestaţia se
referă la acte ale autorităţii contractante care au fost emise sau au avut loc
după data-limită de deschidere a ofertelor;".
18. Articolul 271 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 271. - (1) Sub sancţiunea respingerii
contestaţiei ca tardivă, aceasta se înaintează atât Consiliului, cât şi
autorităţii contractante, nu mai târziu de expirarea termenelor prevăzute la
art. 272. Contestatorul va ataşa la contestaţie şi copia actului atacat, în
cazul în care acesta a fost emis, precum şi copii ale înscrisurilor prevăzute
la art. 270 alin. (1), dacă acestea sunt disponibile.
(2) In termen de o zi lucrătoare de la primirea
contestaţiei, autoritatea contractantă are obligaţia să îi înştiinţeze despre
aceasta şi pe ceilalţi participanţi încă implicaţi în procedura de atribuire.
Inştiinţarea trebuie să conţină inclusiv o copie a contestaţiei respective.
(3) Toate notificările sau comunicările actelor
procedurale se fac cu confirmare de primire. Dispoziţiile art. 60 alin. (1) se
aplică în mod corespunzător.
(4) In cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la
alin. (1), dispoziţiile art. 274 şi ale art. 277 alin. (1) nu sunt
aplicabile."
19. La articolul 272,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2) şi (3), contestaţia care se referă la acte ale
autorităţii contractante care sunt emise sau au loc înainte de deschiderea
ofertelor poate fi înaintată nu mai târziu de o zi lucrătoare înainte de data
stabilită pentru depunerea ofertelor, cu condiţia transmiterii acesteia şi prin
fax ori prin mijloace electronice."
20. La articolul 272,
alineatul (5) se abrogă.
21. Articolul 274 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 274. - (1) In cazul în care
contestaţia/contestaţiile se referă la acte ale autorităţii contractante care
au fost emise sau au avut loc înainte de deschiderea ofertelor, autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite Consiliului, în termen de cel mult 3
zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la art. 272 alin. (4),
punctul său de vedere asupra acesteia/acestora, însoţit de orice alte documente
considerate edificatoare, precum şi, sub sancţiunea amenzii prevăzute la art.
275 alin. (3), o copie a dosarului achiziţiei publice. Lipsa punctului de
vedere al autorităţii contractante nu împiedică soluţionarea
contestaţiei/contestaţiilor, în măsura în care s-a făcut dovada comunicării
acesteia/acestora.
(2) Autoritatea contractantă va notifica punctul de
vedere şi contestatorului/contestatorilor, în acelaşi termen prevăzut la alin.
(1).
(3) In cazul în care contestaţia/contestaţiile se
referă la acte ale autorităţii contractante care au fost emise sau au avut loc
după deschiderea ofertelor, obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) trebuie
să fie îndeplinite în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării
termenelor prevăzute la art. 205 alin. (1)."
22. Articolul 276 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 276. - (1) Consiliul are obligaţia de a soluţiona
contestaţia în termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achiziţiei
publice de la autoritatea contractantă. In cazuri temeinic justificate, termenul de soluţionare a contestaţiei poate
fi prelungit cu încă 10 zile.
(2) Nerespectarea termenului de soluţionare a contestaţiei prevăzut la alin. (1) constituie abatere
disciplinară şi poate atrage inclusiv declanşarea procedurii de evaluare în
conformitate cu prevederile art. 263 alin. (6)."
23. După articolul 276 se
introduce un nou articol, articolul 2761, cu următorul cuprins:
„Art. 2761. - (1)
După primirea unei contestaţii, autoritatea contractantă are dreptul de a
adopta măsurile de remediere pe care le consideră necesare ca urmare a
contestaţiei respective. Orice astfel de măsuri trebuie comunicate
contestatorului, celorlalţi operatori economici încă implicaţi în procedura de
atribuire, precum şi Consiliului, nu mai târziu de o zi lucrătoare de la data
adoptării acestora.
(2) In cazul în care contestatorul consideră că
măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind
nelegale, acesta va trimite Consiliului şi autorităţii contractante o
notificare de renunţare la contestaţie. Notificarea de renunţare anulează
obligaţiile prevăzute la art. 274 în sarcina autorităţii contractante."
24. La articolul 277,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 277. - (1) Primirea unei contestaţii de către
autoritatea contractantă, pentru care nu s-a luat act de renunţare conform
prevederilor art. 2761 alin. (2), suspendă de drept procedura de
atribuire până la data expirării termenului prevăzut la art. 280 alin. (5).
Perioada de suspendare începe de la data expirării termenului prevăzut la:
a) art. 272 alin. (4), în cazul contestaţiei care se
referă la acte ale autorităţii contractante care au fost emise sau au avut loc
înainte de deschiderea ofertelor;
b) art. 205 alin. (1), în cazul contestaţiei care se
referă la acte ale autorităţii contractante care au fost emise sau au avut loc
după deschiderea ofertelor.
(2) Contractul încheiat în
perioada de suspendare a procedurii de atribuire este lovit de nulitate
absolută."
25. La articolul 278,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care Consiliul apreciază că, în
afară de actele contestate în cadrul procedurii de atribuire, există şi alte
acte care încalcă prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, la care nu s-a făcut referire în
contestaţie, atunci acesta va sesiza Autoritatea Naţională pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, transmiţându-i în acest sens toate
datele/documentele relevante în susţinerea sesizării.
(4) In cazul în care Consiliul admite contestaţia şi
dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, va preciza şi
termenul în care aceasta trebuie dusă la îndeplinire, care nu poate fi mai
scurt decât termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei
Consiliului, aşa cum este prevăzut la art. 280 alin. (5)."
26. La articolul 279,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Decizia Consiliului, adoptată potrivit alin. (1),
va fi motivată şi comunicată în scris părţilor în termen de 3 zile de la
pronunţare. Decizia, fără motivarea acesteia, se publică pe pagina de internet
a Consiliului înlăuntrul aceluiaşi termen."
27. La articolul 279, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Decizia motivată a Consiliului se transmite de
către acesta, în copie, Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice în acelaşi termen prevăzut la alin.
(3)."
28. La articolul 281,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 281. - (1) Plângerea se înaintează instanţei
competente sau Consiliului, în acest din urmă caz Consiliul având obligaţia de
a transmite dosarul instanţei competente în cel mult 3 zile de la expirarea
termenului pentru exercitarea căii de atac."
29. La articolul 2961 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) în situaţiile prevăzute la art. 205 alin. (2),
art. 277 alin. (2) şi art. 284 alin. (2);".
Art. II. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor
o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Marius Gogescu
p. Secretarul general al Guvernului,
Gabriel Berca
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian