ORDONANTA
URGENTA Nr. 23 din 11 martie 2009
privind infiintarea Fondului
Roman de Contragarantare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 26 martie 2009
Luând în considerare presiunile şi riscurile
determinate de evoluţiile economice interne şi externe la care sunt supuse
întreprinderile mici şi mijlocii, necesitatea susţinerii creşterii economice,
menţinerii actualelor locuri de muncă şi a creării altora noi, precum şi
necesitatea adoptării de măsuri eficiente de creştere a gradului de absorbţie a
fondurilor structurale,
întrucât toate aceste aspecte
vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Se înfiinţează Fondul Român de
Contragarantare, denumit în continuare Fondul, societate comercială pe acţiuni, destinată îmbunătăţirii accesului
întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţare. Prin activitatea acestei
instituţii, capacitatea de expunere a fondurilor de garantare va creşte prin
preluarea de către Fond a unei părţi din riscul asumat de acestea la acordarea
garanţiilor.
Art. 2. - (1) Fondul este instituţie financiară
specializată ce are ca unic obiect de activitate contragarantarea garanţiilor
acordate de fondurile de garantare, persoane juridice române, pentru creditele
şi alte instrumente de finanţare obţinute de întreprinderile mici şi mijlocii,
definite potrivit legii, de la băncile comerciale şi din alte surse.
(2) Fondul poate desfăşură, în condiţiile legii, toate
activităţile auxiliare, necesare şi subordonate realizării obiectului său unic
de activitate.
CAPITOLUL II
Contragarantarea
Art. 3. - (1) Activitatea de contragarantare constă în preluarea unei părţi din riscul asumat de
fondurile de garantare a creditelor şi altor instrumente de finanţare la
acordarea de garanţii, prin'garantarea unei părţi din garanţiile acordate de
acestea băncilor sau altor finanţatori pentru creditele ori alte instrumente de
finanţare obţinute de întreprinderile mici şi mijlocii de la acestea.
(2) Procentul de contragarantare este de maximum 80% din
valoarea garanţiilor contragarantate.
Art. 4. - Condiţiile în care se acordă contragaranţiile
vor fi stabilite cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea Fondului
Art. 5. - (1) Fondul este societate comercială pe
acţiuni, având ca acţionari statul român, prin Ministerul Intreprinderilor Mici
şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, şi Fundaţia Post-Privatizare, persoana juridică română, constituită în vederea
sprijinirii şi dezvoltării sectorului privat din România, conform
Memorandumului de înţelegere semnat între Guvernul României, Comisia
Comunităţii Europene şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare la 6
iulie 1995. Acţionarii sunt reprezentaţi în adunarea generală a acţionarilor de
către reprezentanţii lor legali sau de către alte persoane împuternicite de
aceştia.
(2) Pe durata funcţionării societăţii, statul român
înţelege să nu deţină mai puţin'de 51% din capitalul social. Cota de participare
a statului român la constituirea capitalului social iniţial al Fondului este de
246,2 milioane lei din bugetul de stat'şi 25,8 milioane lei din fondurile puse
la dispoziţie de Comisia Europeană prin Programul PHARE 9711, Schema-pilot de
creditare pentru IMM-uri, ca urmare a semnării acordurilor de exit, respectiv
68% din acţiunile societăţii.
(3) Ministerul Intreprinderilor
Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri reprezintă statul în
exerciţiul tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor care îi
revin în calitate de acţionar majoritar al Fondului. '
(4) Cota de participare a
Fundaţiei Post-Privatizare la constituirea capitalului social iniţial al Fondului este de 128 milioane lei din
fonduri rezultate ca urmare a închiderii Fondului Român Post-Privatizare în
baza Acordului de finanţare 9303, semnat între Guvernul României şi Comisia
Europeană, respectiv 32% din acţiunile societăţii.
(5) La capitalul social al
Fondului pot participa numai autorităţile publice, instituţiile financiare
interne şi internaţionale, precum şi asociaţiile şi fundaţiile constituite în scopul sprijinirii şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, statul rămânând întotdeauna
acţionar majoritar.
Art. 6. - Fondul îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă, cu prevederile legislaţiei
privind societăţile comerciale pe acţiuni, cu art. 8 din Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 79/2008 privind măsuri economico-financiare la nivelul unor
operatori economici, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
actul constitutiv propriu. Actul constitutiv se aprobă de adunarea generală a
acţionarilor Fondului.
Art. 7. - (1) Fondul este administrat în sistem dualist de un consiliu de supraveghere, alcătuit din 7 membri,
şi un directorat, alcătuit din 3 membri.
(2) Membrii directoratului nu pot fi concomitent şi
membri în consiliul de supraveghere. Membrii directoratului sunt persoane
fizice.
(3) Preşedintele consiliului de supraveghere este
desemnat de adunarea generală a acţionarilor, iar preşedintele directoratului
de către consiliul de supraveghere.
(4) Mandatul membrilor
consiliului de supraveghere şi al membrilor directoratului este de 4 ani şi
poate fi reînnoit.
Art. 8. - Membrii consiliului de supraveghere şi ai
directoratului trebuie să aibă studii superioare şi să posede reputaţie şi
experienţă în domeniul financiar-bancar, adecvate complexităţii activităţii
Fondului şi responsabilităţilor încredinţate. Cel puţin unul dintre membrii
consiliului de' supraveghere, respectiv ai directoratului, trebuie să aibă
experienţă relevantă în ceea ce priveşte activitatea de garantare a creditelor
şi a altor instrumente de finanţare.
Art. 9. - Atribuţiile consiliului de supraveghere şi
ale directoratului vor fi prevăzute în actul constitutiv al Fondului.
Art. 10. - In vederea creşterii
capacităţii de contragarantare a Fondului, precum şi pentru menţinerea
solvabilităţii acestuia, eventualul profit obţinut va majora capitalul social al acestuia.
Art. 11. -Anual, până la data de 31 mai, Fondul
prezintă Guvernului raportul de activitate pentru anul precedent.
Art. 12. - Fondul colaborează cu autorităţile publice,
instituţiile publice sau de interes public, pe baza unor acorduri, în limitele
legii şi în limitele atribuţiilor şi obligaţiilor care îi revin, pentru
obţinerea informaţiilor necesare realizării obiectivelor sale.
Art. 13. - Situaţiile financiare ale Fondului sunt
auditate potrivit legii.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) Personalul Fondului păstrează
confidenţialitatea asupra faptelor, datelor şi informaţiilor referitoare la
activitatea desfăşurată care, potrivit normelor interne sau contractelor
încheiate, nu sunt destinate publicităţii, precum şi asupra oricăror fapte,
date ori informaţii aflate la dispoziţia sa, care sunt calificate de legislaţia
aplicabilă drept confidenţiale sau cu caracter de secret profesional.
(2) Orice membru al consiliului
de supraveghere ori al directoratului, angajaţii Fondului şi orice persoană
care sub o formă sau alta participă la conducerea, administrarea sau la
activitatea acestuia au obligaţia să păstreze secretul profesional asupra
oricăror fapte, date ori informaţii la care se referă alin. (1), de care a luat
cunoştinţă în cursufdesfăşurării activităţii sale profesionale.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2) nu au dreptul de
a folosi sau de a dezvălui, nici în timpul activităţii şi nici după încetarea
acesteia, fapte ori date care, dacă ar deveni publice, ar dăuna intereselor ori
prestigiului Fondului sau unui client al său.
(4) Persoanele prevăzute la
alin. (2) nu pot utiliza în folos personal sau în folosul altuia, direct ori
indirect, informaţii de natura celor prevăzute la alin. (1), pe care le deţin
ori de care au luat cunoştinţă în orice mod.
(5) Prevederile alin. (1), (2)
şi (3) se aplică şi persoanelor care obţin informaţii de natura celor arătate
din rapoarte ori din alte documente ale Fondului.
Art. 15. - (1) Obligaţia de păstrare a secretului
profesional asupra faptelor, datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea
desfăşurată de Fond nu poate fi opusă autorităţii competente în exercitarea
atribuţiilor sale prevăzute de lege.
(2) Informaţii de natura secretului profesional pot fi
furnizate, în măsura în care acestea sunt justificate de scopul pentru care
sunt cerute ori furnizate, în următoarele situaţii:
a) în cazul în care Fondul justifică un interes
legitim;
b) la solicitarea scrisă a unor autorităţi sau
instituţii, dacă prin lege specială sunt prevăzute autorităţile ori
instituţiile care sunt îndrituite să solicite şi/sau să primească astfel de
informaţii şi sunt identificate clar'informaţiile care pot fi furnizate de
către Fond în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice ale acestor autorităţi
ori instituţii.
(3) Nu se consideră încălcări
ale obligaţiei de păstrare a secretului profesional furnizarea de date
agregate, astfel încât identitatea şi informaţiile privind clientul respectiv
să nu poată fi identificate,'precum şi furnizarea de date auditorului financiar.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului
şi mediului de afaceri,
Constantin Niţă
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea