ORDONANTA
URGENTA Nr. 72 din 17 iunie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari
publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 23 iunie 2009
Având în vedere faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 19/2009 privind unele măsuri în domeniul legislaţiei referitoare
la achiziţiile publice, care modifică şi completează Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, care a intrat în vigoare la data de 12 martie 2009, au
fost introduse numeroase modificări ale cadrului legislativ din România în
materia achiziţiilor publice,
ţinând cont de faptul că, după intrarea în vigoare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2009, au fost sesizate o serie de
neconcordanţe între unele prevederi ale acestei ordonanţe de urgenţă cu
Directiva 2007/66/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie
2007 de modificare a directivelor 89/665/CEE şi 92/13/CEE ale Consiliului în
ceea ce priveşte ameliorarea eficacităţii căilor de atac în materie de
atribuire a contractelor de achiziţii publice, de natură a atrage declanşarea
procedurii de încălcare de către România a dreptului comunitar, conform art.
226 din Tratatul privind Comunităţile Europene, şi de a genera ulterior
corecţii financiare pentru contractele finanţate din fonduri comunitare,
ţinând cont de toate aceste precizări, precum şi de
perioada lungă pe care o presupune procedura parlamentară, se impune iniţierea
unei ordonanţe de urgenţă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, prin care să fie îmbunătăţit, în continuare, cadrul de
reglementare a achiziţiilor publice.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) In cazul în care autoritatea
contractantă atribuie un contract de achiziţie publică ce are ca obiect
prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci
obligaţia de a aplica prezenta ordonanţă de urgenţă se impune numai pentru
contracte a căror valoare este mai mare decât cea prevăzută la art. 57 alin.
(2) şi se limitează numai la prevederile art. 35-38 şi art. 56. Contestaţiile
privind procedura de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor
incluse în anexa nr. 2B se soluţionează potrivit dispoziţiilor cap. IX."
2. La articolul 77, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) In cazul prevăzut la art. 40 alin. (2),
autoritatea contractantă are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la
dispoziţia operatorului economic cât mai repede posibil, într-o perioadă care
nu trebuie să depăşească 4 zile de la primirea unei solicitări din partea
acestuia."
3. Articolul 80 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 80. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
deschide ofertele la data, ora şi adresa indicate în anunţul de participare, în
măsura în care nu a devenit incidenţă obligaţia privind decalarea termenului de
depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 72, cu excepţia cazului în care
termenul de depunere a ofertelor a fost decalat în urma suspendării
procedurii."
4. La articolul 92,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 92. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
91 alin. (2), în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util,
răspunsul autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie transmis
nu mai târziu de 6 zile înainte de data-limită stabilită pentru depunerea
ofertelor. In cazul accelerării procedurii de licitaţie restrânsă, răspunsul
autorităţii contractante trebuie să fie transmis nu mai târziu de 4 zile
înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor."
5. La articolul
115, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul prevăzut la art. 40 alin. (2),
autoritatea contractantă are obligaţia de a pune documentaţia descriptivă la
dispoziţia operatorului economic cât mai repede posibil, într-o perioadă care
nu trebuie să depăşească 4 zile de la primirea unei solicitări din partea
acestuia."
6. După articolul
119 se introduc două noi articole, articolele 1191 şi 1192,
cu următorul cuprins:
„Art. 1191. - (1) Orice candidat selectat
are dreptul de a solicita clarificări privind documentaţia descriptivă.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
răspunde, în mod clar, complet si fără ambiguităţi, cât mai repede posibil, la
orice clarificare solicitată, într-o perioadă care nu trebuie să depăşească, de
regulă, 3 zile lucrătoare de la primirea unei astfel de solicitări din partea
operatorului economic.
(3) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
transmite răspunsurile - însoţite de întrebările aferente - către toţi
candidaţii selectaţi, luând măsuri pentru a nu dezvălui identitatea celui care
a solicitat clarificările respective.
Art. 1192. - (1) Fără a aduce atingere
prevederilor art. 1191 alin. (2), în măsura în care clarificările
sunt solicitate în timp util, răspunsul autorităţii contractante la aceste
solicitări trebuie să fie transmis nu mai târziu de 6 zile înainte de
data-limită stabilită pentru începerea negocierilor. In cazul accelerării
procedurii de negociere, răspunsul autorităţii contractante trebuie să fie
transmis nu mai târziu de 4 zile înainte de data-limită stabilită pentru începerea
negocierilor.
(2) In cazul în care operatorul economic nu a transmis
solicitarea de clarificare în timp util, punând astfel autoritatea contractantă
în imposibilitate de a respecta termenul prevăzut la alin. (1), aceasta din
urmă are totuşi obligaţia de a răspunde la solicitarea de clarificare, în
măsura în care perioada necesară pentru elaborarea şi transmiterea răspunsului
face posibilă primirea acestuia de către operatorii economici înainte de
data-limită de începere a negocierilor."
7. La articolul 122
litera e), ultima teză se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Ca regulă generală, durata unor astfel de contracte,
precum şi cea a contractelor reînnoite nu poate fi mai mare de 3 ani;".
8. La articolul
182, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care există incertitudini în ceea ce
priveşte situaţia personală a respectivilor candidaţi/ofertanţi, autoritatea
contractantă are dreptul de a solicita în mod direct informaţii de la
autorităţile competente care emit documente de natura celor prevăzute la alin.
(1). In ceea ce priveşte cazurile menţionate la art. 180, în conformitate cu
legislaţia internă a statului în care sunt stabiliţi candidaţii sau ofertanţii,
aceste solicitări se referă la persoane fizice şi persoane juridice, inclusiv,
după caz, la directori de companii sau la orice persoană cu putere de
reprezentare, de decizie ori de control în ceea ce priveşte candidatul sau
ofertantul."
9. La articolul 188
alineatul (2), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,h) informaţii privind partea din contract pe care
operatorul economic are, eventual, intenţia să o subcontracteze."
10. La articolul 188
alineatul (3), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,g) informaţii privind partea din contract pe care
operatorul economic are, eventual, intenţia să o subcontracteze."
11. La articolul
190, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care ofertantul/candidatul îşi
demonstrează capacitatea tehnică şi profesională invocând şi susţinerea
acordată, în conformitate cu prevederile alin. (1), de către o altă persoană,
atunci acesta are obligaţia de a dovedi susţinerea de care beneficiază, de
regulă, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, încheiat
în formă autentică, prin care aceasta confirmă faptul că va pune la dispoziţia
candidatului/ofertantului resursele tehnice şi profesionale invocate. Persoana
care asigură susţinerea tehnică şi profesională nu trebuie să se afle în
situaţia care determină excluderea din procedura de atribuire, conform
prevederilor art. 180."
12. Articolul 205
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 205. - (1) Contractele/acordurile-cadru care
intră în sfera de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi încheiate
numai după împlinirea termenelor de:
a) 11 zile de la data transmiterii comunicării privind
rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform
prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv
este mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2);
b) 6 zile de la data transmiterii comunicării privind
rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform
prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv
este egală sau mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin.
(2).
(2) Contractele/acordurile-cadru care intră în sfera
de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţe, încheiate înainte de împlinirea
termenelor prevăzute la alin. (1), sunt lovite de nulitate.
(3) Respectarea termenelor prevăzute la alin. (1)
este facultativă în următoarele cazuri:
a) atunci când prezenta ordonanţă de urgenţă nu
prevede obligativitatea publicării unui anunţ sau a unei invitaţii de
participare;
b) atunci când contractul/acordul-cadru respectiv
urmează să fie încheiat cu un operator economic care a fost singurul ofertant
la respectiva procedură de atribuire şi nu există alţi operatori economici
implicaţi în procedura de atribuire;
c) atunci când este atribuit un contract subsecvent
unui acord-cadru sau ca urmare a utilizării unui sistem dinamic de
achiziţie."
13. La articolul
209, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11),
cu următorul cuprins:
„(11) Dispoziţiile alin. (1) nu pot aduce
atingere obligaţiei autorităţii contractante de a anula o procedură de
atribuire în urma unei hotărâri judecătoreşti sau a unei decizii în acest sens
a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor."
14. La articolul 213
alineatul (1), litera o) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,o) raportul de activitate şi, după caz, notele
intermediare şi avizul consultativ emis în conformitate cu prevederile legale,
referitor la funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului
de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;".
15. La articolul
223, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
este obligatorie pentru contractul de concesiune de lucrări publice, în
situaţiile în care valoarea estimată a acestuia este mai mare decât
echivalentul în lei a 5.000.000 euro."
16. La articolul
227, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 227. - (1) In cazul în care concesionarul nu are
calitatea de autoritate contractantă în sensul prevederilor art. 8 lit. a)-c),
acesta are totuşi obligaţia, atunci când atribuie un contract de lucrări sau de
servicii unei terţe părţi, de a publica un anunţ de participare în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, în SEAP şi în Monitorul Oficial al României,
Partea a VI-a, Achiziţii publice, în toate situaţiile în care valoarea estimată
a contractului care urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în
lei a 5.000.000 euro, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 122. Determinarea
valorii estimate a contractului se realizează conform regulilor prevăzute la
art. 23 şi la cap. II secţiunea a 2-a."
17. La articolul
255, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13),
cu următorul cuprins:
„(11) In cazul în care cu privire la acelaşi
obiect au fost formulate atât contestaţie în faţa Consiliului Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi acţiune la instanţa judecătorească,
aceasta din urmă, pentru asigurarea unei bune judecăţi, va putea dispune, la
cererea părţilor sau din oficiu, prin încheiere, întrunirea cauzelor.
încheierea poate fi atacată numai odată cu fondul.
(12) Consiliul Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor va transmite dosarul în termen de 3 zile de la comunicarea
încheierii prevăzute la alin. (11).
(13) In scopul prevăzut la alin. (11),
autoritatea contractantă va încunoştinţa instanţa despre existenţa contestaţiei
prevăzute la acelaşi alineat."
18. La articolul
255, partea introductivă a alineatului (2) şi litera a) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin persoană
vătămată se înţelege orice operator economic care:
a) are sau a avut un interes legitim în legătură cu
respectiva procedură de atribuire;".
19. La articolul 255, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Orice referire, pe parcursul prezentului capitol,
la aplicarea procedurii de atribuire include toate cazurile menţionate la art.
9, precum şi orice alte contracte sau proceduri care intră în sfera de aplicare
a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă."
20. Articolul 256 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 256. - (1) In vederea soluţionării contestaţiilor
pe cale administrativ-jurisdicţională, partea care se consideră vătămată are
dreptul să se adreseze Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu
respectarea prevederilor art. 2562 şi 270-271.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
litigiile privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente
infrastructurii de transport de interes naţional, aşa cum este definită de
legislaţia în vigoare, sunt de competenţa exclusivă a Curţii de Apel
Bucureşti."
21. Articolul 2561
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2561. - (1) Inainte de a se adresa
instanţei competente, persoana vătămată notifică autoritatea contractantă cu
privire la pretinsa încălcare a dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor
publice şi la intenţia de a sesiza instanţa judecătorească competentă.
Dispoziţiile art. 205 şi 2562 rămân aplicabile.
(2) Lipsa notificării prevăzute la alin. (1) nu
împiedică introducerea cererii în faţa instanţei judecătoreşti competente.
(3) Notificarea prevăzută la alin. (1) nu are ca efect
suspendarea de drept a procedurii de atribuire. După primirea notificării,
autoritatea contractantă poate adopta orice măsuri pe care le consideră
necesare pentru remedierea pretinsei încălcări, inclusiv suspendarea procedurii
de atribuire sau revocarea unui act emis în cadrul respectivei proceduri.
(4) Măsurile adoptate potrivit alin. (3) se comunică în
termen de o zi lucrătoare atât persoanei care a notificat autoritatea
contractantă, cât şi celorlalţi operatori economici implicaţi în procedura de
atribuire.
(5) Persoana vătămată care a notificat autoritatea
contractantă potrivit dispoziţiilor alin. (1) se poate adresa de îndată
instanţei judecătoreşti competente, fără a fi obligată să aştepte comunicarea
măsurilor luate de autoritatea contractantă potrivit alin. (3).
(6) Persoana vătămată care, primind comunicarea
prevăzută la alin. (4), consideră că măsurile adoptate sunt suficiente pentru
remedierea pretinsei încălcări va transmite autorităţii contractante o
notificare de renunţare la dreptul de a formula acţiune în justiţie sau, după
caz, de renunţare la judecarea acţiunii în ceea ce priveşte respectiva
încălcare.
(7) Dispoziţiile alin. (1)-(6) se aplică în mod
corespunzător în cazul prevăzut la art. 256 alin. (1)."
22. La articolul
2562, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2562. - (1) Persoana vătămată poate
sesiza Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau, după caz,
instanţa judecătorească competentă în vederea anulării actului şi/sau
recunoaşterii dreptului pretins ori a interesului legitim, în termen de:
a) 10 zile începând cu ziua următoare luării la
cunoştinţă, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, despre un act al
autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea
contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.
23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, este mai mare decât pragurile valorice
prevăzute la art. 55 alin. (2);
b) 5 zile începând cu ziua următoare luării la
cunoştinţă, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, despre un act al
autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea
contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.
23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, este egală sau mai mică decât pragurile
valorice prevăzute la art. 55 alin. (2)."
23. La articolul
263, alineatele (2), (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Evaluarea activităţii Consiliului se efectuează
lunar de către o comisie.
(3) Comisia prevăzută la alin. (2) este alcătuită din 5
membri, după cum urmează:
a) un reprezentant al Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;
b) 2 reprezentanţi ai Parlamentului României, respectiv
un senator şi un deputat, desemnaţi de către cele două Camere ale
Parlamentului;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici;
d) un reprezentant al Consiliului Concurenţei.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(5) Procedura de evaluare a activităţii Consiliului şi
a preşedintelui acestuia vizează exclusiv activitatea administrativă şi
organizatorică şi se stabileşte prin ordin al secretarului general al
Guvernului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I."
24. La articolul
277, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul primirii unei contestaţii de către
Consiliu şi de către autoritatea contractantă, pentru care nu s-a luat act de
renunţare conform prevederilor alin. (2), autoritatea contractantă nu are
dreptul de a încheia contractul până la data expirării termenului prevăzut la
art. 281 alin. (1), dacă partea interesată nu a introdus plângere la instanţa
judecătorească competentă, In cazul în care expirarea termenului prevăzut la
art. 281 alin. (1) este anterioară expirării termenelor de aşteptare prevăzute
la art. 205 alin. (1) şi la art. 206 alin. (3), inclusiv când aceste termene
privesc cazurile prevăzute la art. 28712 alin. (1) şi la art. 28713
lit. a), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai
după împlinirea termenelor de aşteptare respective. Dacă decizia Consiliului a
fost atacată cu plângere, dispoziţiile art. 2877 şi 2878
se aplică în mod corespunzător."
25. La articolul
285, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care instanţa admite plângerea,
modifică decizia Consiliului şi constată că actul autorităţii contractante a
încălcat prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, iar
contractul a fost încheiat înainte de pronunţare, încălcându-se astfel
prevederile art. 277 alin. (3), dispoziţiile art. 28710 alin. (1)
lit. b), alin. (2), (3), (4), (5) şi (6) sau, după caz, ale art. 287H se aplică
în mod corespunzător."
26. Articolul 286
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ Art. 286. - (1) Procesele şi cererile privind actele
autorităţilor contractante, acordarea despăgubirilor pentru repararea
prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum şi cele privind
executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denunţarea
unilaterală a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă
instanţă de către secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului
în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, cu excepţia
litigiilor privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente
infrastructurii de transport de interes naţional, care se soluţionează în primă
instanţă de către Curtea de Apel Bucureşti.
(2) Litigiile privind desfăşurarea procedurilor de
atribuire care intră în sfera de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe
de urgenţă, precum şi cele privind drepturile şi obligaţiile contractate în
cadrul acestor proceduri se soluţionează de urgenţă şi cu precădere, potrivit
dispoziţiilor art. 7202-7207 şi art. 7209 din
Codul de procedură civilă, care se aplică în mod corespunzător."
27. La articolul
2878, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care hotărârea prin care instanţa a
soluţionat cauza este comunicată înainte de expirarea termenelor prevăzute la
art. 205 alin. (1) şi la art. 206 alin. (3), inclusiv când aceste termene
privesc cazurile prevăzute la art. 28712 alin. (1) şi la art. 28713
lit. a), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai
după împlinirea termenelor respective."
28. Articolul 28710
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28710. - (1) Instanţa constată
nulitatea contractului în următoarele cazuri:
a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără
să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de
participare conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1),
art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 2878 alin. (1)
şi (2), dacă această încălcare a privat operatorul economic interesat de
posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului,
în cazul în care această încălcare este combinată cu încălcarea altor
dispoziţii în materia achiziţiilor publice, dacă această din urmă încălcare a
afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul;
c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile
art. 150 sau ale art. 158-160.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
în care instanţa consideră, după analizarea tuturor aspectelor relevante, că
motive imperative de interes general impun menţinerea efectelor contractului,
aceasta va dispune, în schimb, sancţiuni alternative, după cum urmează:
a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea
termenului de execuţie al acestuia; şi/sau
b) aplicarea unei amenzi autorităţii contractante,
cuprinsă între 2% şi 15% din valoarea obiectului contractului, cuantumul
acesteia fiind invers proporţional cu posibilitatea de a limita efectele
contractului, conform dispoziţiilor lit. a).
(3) La aplicarea sancţiunilor alternative prevăzute la
alin. (2), instanţa va avea în vedere ca acestea să fie eficiente,
proporţionate şi descurajante.
(4) Acordarea de despăgubiri nu reprezintă o sancţiune
alternativă adecvată în sensul prevederilor alin. (2).
(5) Interesele economice legate de capacitatea
contractului de a produce efecte pot fi avute în vedere ca motiv imperativ
numai dacă, în circumstanţe excepţionale, absenţa efectelor ar conduce la
consecinţe disproporţionate. Interesele economice în legătură directă cu
contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de întârzieri în executarea
contractului, costurile generate de lansarea unei noi proceduri de atribuire,
costurile generate de schimbarea operatorului economic care va îndeplini
contractul sau costurile cu privire la obligaţiile legale generate de absenţa
efectelor contractului, nu constituie motive imperative de interes general.
(6) In toate cazurile în care sancţiunea nulităţii
prevăzută la alin. (1) nu poate avea efect retroactiv, întrucât desfiinţarea
obligaţiilor contractuale deja executate este imposibilă, instanţa va aplica în
plus şi sancţiunea prevăzută la alin. (2) lit. b)."
29. Articolul 28711
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28711. -In cazul unei încălcări a
prevederilor art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale
art. 2878 alin. (1) şi (2), care nu face obiectul art. 28710
alin. (1) lit. b), instanţa poate decide, după analizarea tuturor aspectelor
relevante, dacă va constata nulitatea contractului sau dacă este suficient să
dispună sancţiuni alternative precum cele prevăzute la art. 28710
alin. (2)."
30. La articolul 28712, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28712. - (1) Prevederile art. 28710
alin.(1) lit. a) nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantă,
considerând că se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă în care are dreptul de a nu transmite spre publicare un/o
anunţ/invitaţie de participare, a procedat după cum urmează:
a) a publicat în mod voluntar în SEAP şi în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene un anunţ pentru asigurarea transparenţei, prin care
îşi exprimă intenţia de a încheia contractul respectiv. Anunţul pentru
asigurarea transparenţei trebuie să conţină următoarele informaţii: numele şi
datele de contact ale autorităţii contractante, descrierea obiectului
contractului, justificarea deciziei autorităţii contractante de atribuire a
contractului fără publicarea prealabilă în SEAP şi în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene a unui anunţ de participare, numele şi datele de contact ale
operatorului economic în favoarea căruia a fost luată o decizie de atribuire
şi, dacă este cazul, orice altă informaţie considerată utilă de autoritatea contractantă;
b) a încheiat contractul respectând, din proprie
iniţiativă, prevederile art. 205 alin. (1), termenele curgând în acest caz de
la data publicării anunţului prevăzut la lit.a)."
31. Articolul 28713
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28713. - Prevederile art. 28710 alin.
(1) lit. c) nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantă,
considerând că a respectat prevederile art. 150 sau, după caz, ale art.
158-160, a procedat după cum urmează:
a) a comunicat ofertanţilor implicaţi decizia de
atribuire a contractului, cu respectarea prevederilor art. 206 alin.(1) şi (2)
şi ale art. 207, sub rezerva dispoziţiilor art. 208; şi
b) a încheiat contractul respectând, din proprie
iniţiativă, prevederile art. 205 alin. (1) şi ale art. 206 alin. (3), termenele
curgând în acest caz de la data transmiterii comunicării prevăzute la lit.
a)."
32. Articolul 28714 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 28714. - (1) Constatarea nulităţii
contractului, în condiţiile prevăzute la art. 28710 alin. (1), se
poate solicita şi prin acţiune separată, în termen de:
a) cel mult 30 de zile începând cu ziua următoare:
- publicării anunţului de atribuire a contractului,
în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (2), art. 48, 50 şi 56, cu condiţia
ca respectivul anunţ să conţină justificarea deciziei autorităţii contractante
de a atribui contractul fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; sau
- informării de către autoritatea contractantă a ofertanţilor
şi candidaţilor interesaţi cu privire la încheierea contractului, cu condiţia
ca informarea să fie însoţită de un rezumat al motivelor pertinente stabilite
la art. 207, sub rezerva dispoziţiilor art. 208. Această opţiune se aplică şi
în cazurile menţionate la art. 205 alin. (3) lit. c);
b) cel mult 6 luni începând cu ziua următoare
încheierii contractului, în cazurile în care nu au fost respectate condiţiile
prevăzute la lit. a).
(2) Cererea introdusă după expirarea termenelor
prevăzute la alin. (1) se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 28711."
33. Articolul 28717
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28717. - (1) Cererile introduse,
potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la instanţele
judecătoreşti, având ca obiect contractele care intră în sfera de aplicare a
acesteia, precum şi cele pentru repararea prejudiciului cauzat se taxează, în
funcţie de valoare, după cum urmează:
a) până la valoarea de 40.000 lei inclusiv - 1% din
această valoare;
b) între 40.001 lei şi 400.000 lei inclusiv - 400 lei +
0,1% din ceea ce depăşeşte 40.001 lei;
c) între 400.001 lei şi 4.000.000 lei inclusiv - 760
lei + 0,01 % din ceea ce depăşeşte 400.001 lei;
d) între 4.000.001 lei şi 40.000.000 lei inclusiv-
1.120 lei + 0,001% din ceea ce depăşeşte 4.000.001 lei;
e) între 40.000.001 lei şi 400.000.000 lei inclusiv -
1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depăşeşte 40.000.001 lei;
f) între 400.000.001 lei şi 4.000.000.000 lei inclusiv
- 1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depăşeşte 400.000.001 lei;
g) peste 4.000.000.000 lei - 2.200 lei.
(2) Cererile privind anularea actului juridic
nepatrimonial, obligarea autorităţii de a emite un act juridic nepatrimonial,
recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea cereri neevaluabile în bani se
taxează cu 4 lei.
(3) Dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare,
rămân aplicabile."
34. La articolul 293, litera j) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,j) utilizarea altor criterii de atribuire a
contractului de achiziţie publică decât a celor prevăzute la art. 198, inclusiv
utilizarea criteriilor de calificare şi selecţie ca factori de evaluare a
ofertelor;".
35. La articolul 295, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se
prescrie în termen de 24 de luni de la data săvârşirii faptei."
36. La articolul
2961, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) autoritatea contractantă se află în unul dintre
cazurile prevăzute la art. 28710 alin. (1);".
Art. II. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Cristina Trăilă
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu