Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 8 din 30 martie 1998

pentru ratificarea Memorandumului de finantare a Programului Operational de Tara PHARE 1997, semnat la Bucuresti la 19 decembrie 1997

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 145 din  9 aprilie 1998


SmartCity3


    In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare a Programului Operational de Tara PHARE 1997 dintre Guvernul Romaniei si Comisia Comunitatii Europene, semnat la Bucuresti la 19 decembrie 1997.

                  PRIM-MINISTRU
                 VICTOR CIORBEA

                        Contrasemneaza:
                        Ministru delegat
                        pe langa primul-ministru
                        pentru integrare europeana,
                        Alexandru Herlea

                        Ministrul afacerilor externe,
                        Andrei Plesu

                        p. Ministrul finantelor,
                        Valentin Lazea,
                        secretar de stat

                        p. Ministrul reformei,
                        Adrian Ciocanea

                        MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    Comisia Comunitatii Europene, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si
    Guvernul Romaniei, pe de alta parte,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la acordul-cadru dintre comisie si Guvernul Romaniei, completate prin prevederile acestui memorandum si prin prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si subiectul
    Ca parte a programului sau de asistenta, Comisia va contribui la finantarea gratuita a urmatoarei masuri:
    Numarul proiectului: RO-9703-9713
    Titlul: Program Operational de Tara 1997
    Durata: pana la 31 decembrie 1999.

    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara a Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 76,61 MECU, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Finantarea gratuita are o data de expirare, dupa care orice sold ramas disponibil va fi anulat. Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire adecvata a acestei date de expirare, cu conditia ca o asemenea prelungire sa fie solicitata si justificata in mod corespunzator de catre Guvernul Romaniei.
    Pentru prezenta masura, data de expirare a finantarii gratuite este stabilita prin prezentul memorandum la 31 decembrie 1999.
    Art. 3
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
    Comisia Comunitatilor Europene
    DG-IA/B/4
    Rue de la Loi, 200 (SC29 2140)
    B-1049 Bruxelles, Belgia
    Adresa telegrafica: COMEUR BRUXELLES
    Telex: 21877 COMEU B
    Fax: 322/299.16.66
    Pentru Guvernul Romaniei:
    Ministrul pentru integrare europeana
    Piata Victoriei nr. 1
    Bucuresti, Romania
    Telefon:    401.312.69.28
                    222.36.80
    Fax:        401.312.69.29
    Art. 4
    Numarul de exemplare
    Acest memorandum este intocmit in limba engleza, in doua exemplare.
    Art. 5
    Intrarea in vigoare
    Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Numai cheltuielile care au loc dupa aceasta data sunt eligibile pentru finantarea gratuita.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui memorandum.

          Intocmit la Bucuresti
          la data de 19 decembrie 1997
          GUVERNUL ROMANIEI
          Ministrul pentru integrare europeana

          Intocmit la Bucuresti
          la data de 19 decembrie 1997
          COMISIA
          Seful delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexe: Acordul-cadru si Clauza de arbitrare (anexa 1 [a] si [b])
           Prevederi speciale (anexa 2)

                           ACORD-CADRU*)

    *) Traducere.

    Comisia Comunitatilor Europene, numita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, numita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si
    Romania, pe de alta parte, impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea, in cele ce urmeaza, a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum care urmeaza a fi convenit intre partile contractante, numit in continuare memorandum de finantare, pentru care este oferit un model in anexa C.
    Romania va lua toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, in functie de necesitatile implementarii masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, o data ce aceasta va fi infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz, termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati intr-un acord ce va fi incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice diferend legat de acest acord, care nu poate fi rezolvat prin consultare, va fi solutionat, in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar, in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, exceptand situatia in care efectivitatea lui inceteaza prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord, orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor operatiuni convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific, finantat, in baza programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate ca fiind parte integranta a acestui acord.

           Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991
           Eugen Dijmarescu,
           ministru de stat,
           ROMANIA

           Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991
           Frans Andriessen,
           vicepresedinte al Comisiei Europene
           COMUNITATEA

    ANEXA A

         CONDITII GENERALE PRIVIND MEMORANDUMURILE DE FINANTARE

    In aceste Conditii generale, termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor
    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, numit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a C.E.E., a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a C.E.E. vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a C.E.E.
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a C.E.E. va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare, numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare  memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a C.E.E., cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in anumite contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, in vederea aprobarii de catre Comisie a contractelor ce trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a C.E.E. sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi executata in favoarea Beneficiarului, pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate in paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea
    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute, pentru Comunitate, cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, iar pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca, pentru fiecare operatiune, oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si calitatii serviciilor, al naturii si conditiilor de executie a lucrarilor sau livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand astfel se prevede in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi, candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati
    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor lor li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si rezidenta in situatiile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor cei mai apropiati ai familiei lor sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda, in plus, persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor, Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare repatrierii fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a C.E.E.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a C.E.E. vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare, pentru a fi livrate catre contractant, astfel cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata, conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau diferende asupra stabilirii taxelor vamale, platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a C.E.E., nu vor fi supuse, in statul Beneficiarului, platii taxei pe valoarea adaugata, timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice si membrii familiilor lor, altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, taxe de import, taxe si alte impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, astfel cum este definit in legislatia nationala a Beneficiarului fata de echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor
    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a C.E.E., documentele de licitatie vor fi intocmite si platile efectuate fie in unitati europene de cont (ECU), fie, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului, sau in valuta statului unde ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, sau in valuta statului unde sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa-si trimita propriii agenti sau reprezentantii autorizati corespunzator pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile potrivite pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante, privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare, si va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor contabile privind utilizarea finantarii gratuite a C.E.E.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, acolo unde este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va intocmi rapoarte catre Comisie conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, in lumina rapoartelor si, acolo unde este oportun, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a acestuia.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale
    Art. 18
    Consultari - Diferende
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, cand este necesar, la un amendament al memorandumului de finantare.
    2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si aceste Conditii generale, care nu au fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta, total sau partial, la executarea masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - Adrese
    Orice anunt si orice acord intre partile contractante, prevazute in contextul acordului-cadru de fata, trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii. Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice diferend intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvat prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, va fi supus arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:

    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va consta in trei arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (numit in continuare si conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa-si desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
    1. OBIECTIVELE SI PRIORITATILE PROGRAMULUI
    Romania si-a depus candidatura pentru a deveni membru al Uniunii Europene (U.E.). In procesul pregatirii sale pentru aderare, Romania trebuie sa indeplineasca criteriile de la Copenhaga, si anume: (1) stabilitatea institutiilor garante ale democratiei, statului de drept, drepturilor omului si respectului si protectiei minoritatilor; (2) existenta unei economii de piata functionale, precum si capacitatea de a face fata presiunii concurentiale si fortelor pietei din U.E.; (3) capacitatea de a-si asuma obligatiile care decurg din statutul de membru, incluzand aderarea la obiectivele uniunii politice, economice si monetare. In concordanta cu Programul Indicativ Multianual, obiectivul asistentei PHARE va fi sprijinirea Romaniei pentru indeplinirea acestor criterii, astfel incat sa ii fie facilitata aderarea la U.E. Acest obiectiv urmeaza sa fie atins prin acordarea de sprijin in urmatoarele arii prioritare:
    1. dezvoltare institutionala prin sprijin pentru armonizare in domeniile standardelor alimentare si statistic, cat si prin dezvoltarea capacitatilor in domeniul judiciar, al integrarii europene, dezvoltarii administratiei publice locale, dezvoltarii regionale si in domeniul democratiei;
    2. investitii in domeniul mediului si, in special, in domeniile apelor uzate si apei potabile; de asemenea, in sectorul intreprinderilor mici si mijlocii (I.M.M.);
    3. stabilizarea finantelor publice si continuarea reformei prin programe ce privesc atat veniturile, cat si cheltuielile bugetare, simultan cu sprijinirea crearii unei retele de protectie in domeniul sanatatii.
    1.1. Dezvoltare institutionala
    Obiective generale
    In contextul integrarii Romaniei in U.E., obiectivul general al acestei componente este de a ajuta Romania in procesul adoptarii acquisului si in construirea capacitatii de implementare a legislatiei armonizate intr-un numar de domenii prioritare.
    Obiective specifice:
    - sprijinirea concordantei depline cu principalele norme si standarde statistice ale U.E. pana in anul 2000, cu privire la regulile si sistemele de colectare, procesare si diseminare a datelor;
    - accelerarea armonizarii legislatiei, normelor si standardelor privind produsele alimentare si facilitarea adaptarii industriei alimentare din Romania la noul mediu concurential si de reglementare;
    - contributia la cresterea capacitatii sistemului judiciar roman si a Ministerului Public de a sprijini statul de drept si de a face fata noilor amenintari in domeniul criminalistic;
    - sprijinirea intaririi structurilor destinate integrarii europene, astfel incat Consiliul pentru Integrare Europeana, in special, si Guvernul Romaniei, in general, sa-si poata indeplini rolul in procesul de preaderare;
    - sprijinirea dezvoltarii in continuare a administratiei locale romanesti, pentru a-i permite sa-si indeplineasca rolul in dezvoltarea economica si sociala la nivel local;
    - sprijinirea dezvoltarii structurii administrative necesare reducerii disparitatilor regionale in Romania;
    - sprijinirea consolidarii institutionale in domeniul cultural si dezvoltarea artelor si a societatii civile, prin proiecte in domeniul democratiei.
    1.2. Finantarea investitiilor
    Obiective generale:
    - obiectivul general al Programului de dezvoltare a serviciilor municipale (M.U.D.P.) il reprezinta crearea cadrului pentru investitii substantial sporite in infrastructura municipala de apa potabila si ape uzate, pe termen lung, pentru a pune la dispozitie servicii adecvate si a imbunatati concordanta cu standardele de mediu in domeniul apei potabile si al apelor uzate;
    - Programul de dezvoltare a I.M.M. va contribui la sporirea accesului I.M.M. la finantari.
    Obiective specifice:
    - punerea la dispozitie de servicii imbunatatite in domeniul aprovizionarii cu apa si al apelor uzate si reducerea pierderilor de apa in zece orase romanesti. Introducerea de tehnologii eficiente pentru imbunatatirea concordantei cu standardele de calitate a apei si de protectie a mediului;
    - dezvoltarea si consolidarea managementului financiar si operational al companiilor municipale de apa;
    - dezvoltarea cooperarii dintre companiile municipale de servicii si administratia publica locala;
    - dezvoltarea si consolidarea proceselor de planificare bugetara si a investitiilor in cadrul administratiei publice locale si a mecanismelor pentru finantarea pe baza de credite a infrastructurii locale;
    - instituirea de mecanisme descentralizate de finantare a I.M.M. intr-un numar limitat de zone-pilot;
    - stimularea oferirii de credite pe termen mediu pentru I.M.M., prin punerea la dispozitie sectorului bancar a unor finantari pe termen mediu in conditii avantajoase, in favoarea I.M.M.
    1.3. Sprijin pentru stabilizarea finantelor publice si pentru reforma
    Obiective generale:
    - sprijinirea Guvernului Romaniei pentru reorganizarea sistemului sau de finantare a sanatatii, dezvoltarea capacitatii Ministerului Sanatatii de administrare a resurselor sale financiare, umane si materiale, garantarea pentru intreaga populatie a unui acces minim la servicii calificate si facilitarea armonizarii legislatiei;
    - instituirea unei taxe moderne pe venitul global, in vederea asigurarii generarii de venituri la bugetul de stat, perfectionand, totodata, procesul de impozitare si relatiile dintre contribuabili si administratie.
    Obiective specifice:
    Sprijin pentru:
    - implementarea Legii privind asigurarile sociale de sanatate, aprobata recent;
    - accelerarea privatizarii serviciilor medicale, cu accent asupra celor de ocrotire a sanatatii la nivel primar;
    - instituirea unei baze normative adecvate si a unor structuri eficace de control pentru produse farmaceutice, sanguine si biologice, in concordanta cu standardele europene;
    - crearea sistemului computerizat necesar pentru implementarea impozitului pe venitul global;
    - definirea si implementarea campaniei de informare;
    - instruirea administratiei fiscale si dezvoltarea profesiei fiscale.
    2. DESCRIEREA PROGRAMULUI
    2.1. Dezvoltarea institutionala
    Programul acopera urmatoarele componente: armonizarea legislatiei in domeniul statistic si al standardelor alimentare si dezvoltarea capacitatii in domeniul judiciar, al integrarii europene, dezvoltarii administratiei publice locale, dezvoltarii regionale si democratiei.
    Statistica
    Obiectivul general al programului este sa sprijine integrarea completa si rapida a sistemului statistic romanesc in cel european. Aceasta reprezinta o preconditie pentru schimbul de informatii comparabile dintre Romania si U.E. si pentru alimentarea adecvata cu date a procesului de preaderare. Pentru realizarea acestui obiectiv general, programul are doua obiective imediate intercorelate:
    - primul consta in concordanta totala dintre sistemul statistic romanesc si principalele norme si standarde ale U.E. pana in anul 2000. Programul va finanta imbunatatiri ale metodelor si practicilor in sectoarele selectionate, cum ar fi cel social, industrial, al statisticilor de mediu si regionale si conturile nationale;
    - al doilea priveste intarirea bazei pentru un sistem statistic viabil, armonizat cu cel al U.E. Programul va aborda, in primul rand, capacitatile interne ale Comisiei Nationale pentru Statistica, prin scheme de instruire si reciclare; va fi conceputa o strategie de instruire la locul de munca.
    Armonizarea standardelor alimentare
    Acest program sprijina armonizarea si alinierea legislatiei, standardelor si practicii de productie romanesti din domeniul alimentar cu acquisul comunitar, prin doua componente care se concentreaza asupra:
    1. sprijinului orientat catre ministere si alte entitati publice;
    2. sprijinului acordat intreprinderilor din industria alimentara.
    Ministerele-cheie avute in vedere pentru acordarea de asistenta sunt Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Ministerul Sanatatii. Scopul este acela de a propune anumite schimbari necesare pentru legislatia, standardele si procesele de aplicare din Romania, in scopul alinierii la masurile-cheie din cadrul U.E., identificate in Cartea Alba din anul 1995 (actualizate in mod corespunzator), de a evalua, impreuna cu reprezentantii din industrie si cu celelalte parti implicate interesate, impactul si timpul necesar pentru efectuarea schimbarilor la nivelul productiei si distributiei si de a intari capacitatile de aplicare si monitorizare.
    In paralel cu sprijinul acordat pentru institutiile si capacitatile guvernamentale, se va acorda asistenta in cadrul celei de-a doua componente pentru informarea si sprijinirea intreprinderilor in vederea obtinerii concordantei cu cele mai bune practici legislative si industriale ale U.E.
    Judiciar
    Acest program pentru domeniul judiciar din Romania este primul de acest fel. Scopul sau este de a contribui la intarirea statului de drept si la crearea unui sistem judiciar modern in Romania. In plus, programul isi propune o sporire a cunostintelor si expertizei magistratilor si consilierilor romani din cadrul Ministerului de Justitie asupra valorilor democratice, incluzand norme de drepturi ale omului, si sa familiarizeze consilierii din Ministerul Justitiei cu acquisul comunitar, pentru a facilita procesul de armonizare legislativa in contextul strategiei romanesti de preaderare.
    Aceste obiective vor fi realizate prin:
    - dezvoltarea Institutului National al Magistraturii si implementarea unui proiect cuprinzator de formare pentru consilierii din Ministerul Justitiei;
    - conceperea si implementarea unui proiect privind o biblioteca cu specific juridic si furnizarea de documentatie pentru sectorul juridic romanesc, Ministerul Public si consilierii din cadrul Ministerului Justitiei;
    - initierea etapelor catre crearea unei infrastructuri electronice de comunicatii si informatii, prin intermediul unui sistem de management al cazurilor si documentatiei (S.M.C.D.).
    Strategia consolidata de preaderare
    Guvernul Romaniei este ferm angajat pe calea integrarii europene. In vederea accelerarii pregatirii tarii pentru aderarea la U.E., Guvernul este hotarat sa intareasca rolul, Consiliului pentru Integrare Europeana (C.I.E.), in calitatea sa de institutie centrala in procesul de preaderare.
    Experienta de pana acum a atras atentia asupra necesitatii diferentierii dintre nivelul de formulare a politicilor si cel de implementare. In concluzie, Guvernul a decis reorganizarea C.I.E. si imbunatatirea cadrului institutional prin infiintarea a trei noi directii - "Acquis comunitar", "Acorduri europene" si "Strategie si relatii publice" la nivelul de formulare a politicilor, ca si prin infiintarea unui Oficiu de Plati si Contractare PHARE si a Institutului European, subordonate C.I.E., la nivelul de implementare.
    Principalele rezultate ale programului vor fi:
    - un Consiliu pentru Integrare Europeana reorganizat, capabil sa indeplineasca noile sarcini ce ii revin din perspectiva aderarii Romaniei la U.E.;
    - un numar de noi institutii (de exemplu: Oficiul de Plati si Contractare PHARE, Institutul European), capabile sa stimuleze procesul de integrare europeana;
    - actualizarea Strategiei nationale de preaderare (S.N.P.A.) si a Planului national pentru adoptarea acquisului (P.N.A.A.);
    - o administrare financiara a programului PHARE in Romania, imbunatatita si mai transparenta;
    - pregatirea unui numar de 1.000 de functionari publici, inclusiv viitorii negociatori ai aderarii;
    - un progres substantial in ceea ce priveste armonizarea legislatiei.
    Dezvoltarea administratiei publice locale
    Programul va sprijini implementarea legilor privind bugetele locale, respectiv patrimoniul public si privat. El contine trei componente:
    1. intarirea sistemului autonomiei locale
    Scopul sau este sprijinirea asociatiilor din domeniul administratiei publice locale (Asociatia Presedintilor de Consilii Judetene, Federatia Primarilor de Municipii si Federatia Oraselor) in construirea capacitatii de a-si indeplini rolul in mod adecvat;
    2. sporirea capacitatilor de formare profesionala pentru administratia publica locala; si
    3. dezvoltarea cooperarii si a dialogului dintre diferitele niveluri centrale si locale ale administratiei publice.
    Dezvoltare regionala
    Obiectivul imediat al programului il constituie o infrastructura administrativa eficace pentru implementarea politicii de dezvoltare regionala atat la nivel national, cat si regional, pana la sfarsitul anului 1998. Indicatorul de masurare a succesului il va constitui infiintarea unei unitati de dezvoltare regionala (U.D.R.), a unei comisii nationale pentru dezvoltare regionala si a unui fond national de dezvoltare regionala la nivel national, precum si a opt agentii de dezvoltare regionala la nivel regional. U.D.R. si Comisia Nationala pentru Dezvoltare Regionala vor deveni punctele focale de coordonare a intregului sprijin pe care Comisia Europeana il va furniza in viitor in domeniile politice regionale si al fondurilor structurale*). Rezultatele programului vor fi:
    (i) planurile de dezvoltare regionala pentru fiecare dintre cele opt macroregiuni;
    (ii) programul national de dezvoltare regionala;
    (iii) crearea unei capacitati institutionale si de infrastructura eficace si viabile, in cadrul:
    - Unitatii de Dezvoltare Regionala;
    - Comisiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala;
    - celor opt agentii de dezvoltare regionala;
    (iv) constituirea sistemelor operationale si de control necesare pentru asigurarea unei operari eficace si transparente a Fondului National de Dezvoltare Regionala;
    (v) prin intermediul punctelor (i)-(iv), crearea capacitatii la nivel national de coordonare a fondurilor structurale, oferind astfel un punct focal pentru dialog si negocieri cu Comisia Europeana.
---------------
    *) Prin rolurile complementare pe care le au in implementare programele PHARE si DG XVI).

    Dimensiunea culturala a democratiei
    Obiectivul programului il constituie intarirea articularii sectorului cultural romanesc la eforturile intreprinse in vederea facilitarii inaintarii Romaniei pe calea aderarii la U.E. Acest proces vizeaza consolidarea democratiei si a dezvoltarii institutionale.
    Programul isi propune realizarea obiectivului sau principal prin sprijinirea Ministerului Culturii in dezvoltarea unei strategii pe termen mediu, destinata sa impulsioneze modernizarea, eficienta managementului si capacitatea de a raspunde noilor cerinte ale societatii romanesti. Programul isi propune, de asemenea, sa implementeze mecanisme de sprijin vizand viabilitatea proiectelor culturale, inclusiv a celor rezultate pe baza noilor parteneriate dintre domeniile public/privat.
    Programul cuprinde doua componente:
    1. consolidarea institutionala in sectorul cultural, cu accent special asupra a trei domenii: legislatie, reforma ministerului si sprijinirea autoritatilor locale si regionale; si
    2. infiintarea unui fond pentru dezvoltarea artelor si societatii civile, inclusiv proiecte din sfera industriei, care subliniaza rolul culturii in relatiile din cadrul comunitatii.
    2.2. Finantarea de investitii
    Programul de dezvoltare a serviciilor municipale
    Programul de dezvoltare a serviciilor municipale (M.U.D.P.) este un program de mari dimensiuni, de cooperare tehnica si investitii, condus de B.E.R.D. pentru reabilitarea infrastructurii municipale de aprovizionare cu apa si a apelor reziduale, in vederea remedierii deteriorarilor rezultate din lipsa cronica de investitii la un nivel suficient.
    O prima faza a fost implementata in cinci orase, incepand din anul 1995, pe baza creditelor B.E.R.D., in suma de 50 MECU. Cea de-a doua faza care debuteaza in prezent (M.U.D.P. II) vizeaza alte zece orase selectate pe baza continutului tehnic al propunerilor lor de investitii, prioritatea acordata de catre autoritatile locale sectorului apei potabile si apelor uzate, cat si populatiei, raportate la valoarea investitiei propuse.
    M.U.D.P. II este un program de investitii de capital cu o durata de patru ani, cu un cost total estimat de 132,63 MECU. Se intentioneaza ca programul general sa fie cofinantat de catre un imprumut B.E.R.D. (65,04 MECU), Guvernul Romaniei (contributii nerambursabile din surse centrale si locale (40,59 MECU) si PHARE (35 MECU). Acest sprijin PHARE va imbunatati rata investitiilor in acest sector-cheie si va incepe, intr-o maniera practica, adaptarea la directivele de mediu privind apa potabila si apele uzate in Romania.
    Componenta 1: Fondurile PHARE vor fi folosite pentru investitii in sase localitati (Arad, Bistrita, Cluj-Napoca, Constanta, Focsani, Targoviste), in special in domeniul apelor uzate.
    Componenta 2: Se va acorda sprijin pentru implementarea din punct de vedere tehnic a intregului program de investitii M.U.D.P. II si urmarirea contractelor de lucrari finantate de B.E.R.D. si PHARE.
    Componenta 3: Oferirea de asistenta conceputa astfel incat sa corespunda intelegerilor financiare, operationale si institutionale, stipulate de acordul de creditare B.E.R.D.: (i) Sprijin pentru imbunatatirea performantelor financiare si operationale ale regiilor de apa (0,75 MECU); (ii) Sprijin sub forma instruirii si asistentei tehnice pentru transformarea regiilor de apa in corporatii si dezvoltarea capacitatilor de planificare si management financiar in localitati si judete (0,75 MECU); si (iii) Asistenta tehnica pentru dezvoltarea institutiilor municipale de creditare, ca si a bonitatii la nivel municipal (1,4 MECU).
    Dezvoltarea I.M.M.
    Pentru dezvoltarea I.M.M. este necesara sporirea accesului acestora la finantari, in special la finantari pe termen mediu si lung. Programul va sprijini sectorul I.M.M., oferind finantare pe termen mediu, destinata I.M.M., unor banci selectate; va ajuta la crearea de puncte focale pentru I.M.M., intr-un numar limitat de filiale regionale, dezvoltand astfel capacitatea bancara de operare in acest domeniu; in plus, va contribui la dezvoltarea de pachete de creditare si de alte servicii bancare pentru I.M.M.
    Selectarea bancilor se va face pe o baza competitiva. Acestea isi vor asuma raspunderea administrarii fondurilor.
    Indicatorii de succes ai programului ii vor constitui crearea punctelor focale pentru I.M.M si viabilitatea lor, dezvoltarea unei scheme de creditare functionale, contractarea si recuperarea fondurilor si raspandirea conceptului. Vor fi eligibile doar proiectele de investitii inaintate de I.M.M. Beneficiarii trebuie sa aiba propria contributie, bancilor cerandu-li-se sa cofinanteze cel putin 25% din investitia globala. Imprumuturile, de maximum 0,3 MECU, se vor acorda pe perioade de pana la cinci ani.
    Activitatea desfasurata se va concretiza in propuneri detaliate asupra:
    1. aranjamentelor institutionale/bancare (de exemplu: mandate/contracte bancare intre Guvernul Romaniei/Comisie/bancile participante) pentru implementarea liniilor de credit pentru I.M.M.;
    2. cererilor de asistenta tehnica pentru bancile implicate, in vederea dezvoltarii capacitatii lor administrative in activitatile desfasurate cu I.M.M.
    Implementarea liniilor de credit va fi conditionata de aprobarea de catre Guvernul Romaniei si Comisie a propunerii prezentate de consultanti asupra aspectelor mai sus mentionate. In plus, impactul pozitiv al acestui proiect asupra intregului cadru de operare a I.M.M va depinde intr-o mare masura de adoptarea unei politici pentru I.M.M. O asemenea politica va include definirea rolurilor si responsabilitatilor factorilor implicati si infiintarea cadrului institutional pentru implementarea programului.
    2.3. Sprijin pentru stabilizarea finantelor publice si pentru reforma
    Reforma sistemului sanitar
    Pana in luna noiembrie 1996 procesul de reforma in domeniul sanatatii a fost intarziat, avand loc foarte putine schimbari in organizarea si managementul sistemului sanitar. Dupa alegerile din noiembrie 1996 noua echipa a Ministerului Sanatatii a lucrat la elaborarea unui program care acopera trei arii principale:
    - Reforma institutionala;
    - Reforma finantarii sectorului sanitar;
    - Armonizarea legislatiei in sectorul farmaceutic.
    Programul va sprijini Ministerul Sanatatii in implementarea noului sistem de asigurari sociale de sanatate si pentru imbunatatirea structurilor de management al sectorului sanatatii.
    Programul va spori gradul de descentralizare a organizarii curente a sistemului de sanatate si ii va intari eficacitatea. El va crea cadrul pentru reglementarea practicii medicale in domeniul privat si va asigura incorporarea acquisului din sector in legislatia romaneasca si implementarea sa.
    Pregatirea si implementarea impozitului pe venitul global
    Programul are trei componente principale:
    1. Infiintarea unui sistem computerizat necesar pentru administrarea impozitului.
    Aceasta componenta are urmatoarele obiective:
    - crearea unui registru national al persoanelor supuse platii impozitului global, infiintarea sistemului de implementare si pentru actualizarea informatiilor cuprinse in acest sistem;
    - crearea unui registru national al celor ce angajeaza forta de munca, furnizand venituri care fac obiectul impozitarii prin perceperea la sursa;
    - desemnarea canalelor si fluxurilor de procesare a veniturilor realizate prin impozitare;
    - desemnarea si organizarea functiilor si sarcinilor structurilor imputernicite cu procesarea, verificarea si administrarea veniturilor rezultate, la nivel local si central.
    2. Campanie de informare asupra impozitului pe venitul global
    3. Instruirea angajatilor responsabili pentru acest impozit
    3. COSTURI SI PLAN FINANCIAR
-----------------------------------------------------
 Program de sector                             Buget
                                               (MECU)
-----------------------------------------------------
 Dezvoltare institutionala
 Armonizare legislativa
 Statistica                                     6,00
 Armonizarea standardelor alimentare            4,00
 Constructia capacitatii
 Judiciar                                       5,00
 Strategia consolidata de preaderare            5,61
 Dezvoltarea administratiei publice locale      5,00
 Dezvoltare regionala                           1,50
 Dimensiunea culturala a democratiei            2,00
 Finantarea de investitii
 M.U.D.P. II                                   35,00
 Dezvoltarea I.M.M.                             6,00
 Sprijin pentru stabilizarea
 finantelor publice si reforma
 Reforma finantarii sistemului sanitar          4,00
 Introducerea impozitului pe venitul global     2,50
-----------------------------------------------------
 TOTAL:                                        76,61
-----------------------------------------------------

    4. ARANJAMENTE DE IMPLEMENTARE
    Programul Operational de Tara 1997 pentru Romania va fi administrat in cadrul Sistemului descentralizat de implementare (D.I.S.), cu exceptia urmatoarelor componente care vor fi administrate de catre Comisie in numele autoritatilor nationale:
    1. Programul de Dezvoltare Regionala - Dezvoltare Institutionala;
    2. M.U.D.P. II;
    3. Dezvoltarea I.M.M.
    Pentru componenta M.U.D.P. II Comisia va semna un acord financiar cu B.E.R.D. pentru a stabili procedurile tehnice si financiare de implementare.
    Un responsabil cu autorizarea finantarii programelor (P.A.O.) va fi nominalizat pentru acest program de catre semnatarul memorandumului de finantare.
    Programul va fi administrat de catre un Oficiu de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.), infiintat sub responsabilitatea Consiliului pentru Integrare Europeana din cadrul Guvernului Romaniei (C.I.E.). Un memorandum de intelegere privind infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.) in Romania si care stabileste modalitatile de administrare a programelor PHARE de catre O.P.C.P. va fi semnat de catre Guvernul Romaniei si Comisie.
    O.P.C.P. va fi subordonat si va raporta direct responsabilului cu autorizarea finantarii programelor (P.A.O.), acesta urmand sa fie un reprezentant oficial al Guvernului, numit de catre C.I.E.
    O.P.C.P. va avea intreaga responsabilitate legata de bugete, efectuarea platilor, contabilitate, administrarea contractelor si raportarea financiara, cu privire la contractarile de servicii, bunuri si lucrari in cadrul programului PHARE in Romania. O.P.C.P. va lua masuri pentru aderarea la regulile, reglementarile si procedurile PHARE privitoare la contractarea serviciilor, bunurilor si lucrarilor si pentru functionarea corespunzatoare a sistemului de raportare si informatii asupra proiectelor.
    Aspectele tehnice ale implementarii programelor vor cadea integral in sarcina autoritatii responsabile pentru implementarea fiecarui program in parte. (Autoritatea de Implementare - I.A.), sprijinita de o unitate specifica de implementare a programului (P.I.U.) din cadrul autoritatii, dupa caz.
    O.P.C.P. va administra fondurile primite din partea programului PHARE in concordanta cu Manualul PHARE de Implementare Decentralizata (D.I.S.) si Manualul PHARE privind Regulile de Contractare si Achizitionare (C.P.R.) si va opera un sistem contabil distinct.
    O.P.C.P. va deschide si administra un cont purtator de dobanda in ECU, distinct, in cadrul unui sistem contabil distinct. Dobanzile asupra tuturor conturilor vor fi raportate in mod regulat Comisiei Europene si vor fi returnate acesteia. Dobanzile vor putea fi insa reinvestite in program, in cazul in care Comisia autorizeaza.
    Platile in avans, altele decat cele prevazute la art. 3.3 din Conditiile generale anexate la acordul-cadru, vor fi efectuate in concordanta cu Manualul D.I.S. mai sus mentionat. La cererea P.A.O., o plata in avans de maximum 5% din valoarea totala a programului va fi efectuata in concordanta cu procedura Manualului D.I.S. pentru activitati de initiere sau pentru lansarea programului. Nu se va avansa nici o plata din bugetul Programului Operational de Tara inainte de semnarea Memorandumului de intelegere privind infiintarea O.P.C.P.
    Toate contractele produse de O.P.C.P. sau de alte entitati vor fi pregatite in concordanta cu procedurile continute in Manualul C.P.R. mai sus mentionat.
    Prevederile in legatura cu implementarea pot fi reconsiderate, dupa caz; orice astfel de reconsiderare (reconsiderari) trebuie sa faca subiectul unui acord scris intre Comisie si autoritatile nationale.
    Programul poate face, pe parcursul implementarii sale, obiectul unei reconsiderari, la cererea coordonatorului national sau a Comisiei Europene, in scopul analizarii programelor operationale individuale de sector din punct de vedere al performantelor bugetare si al relevantei pentru procesul de preaderare. Aceasta poate conduce la realocari intre programele operationale de sector si/sau componentele incluse intr-un program operational de sector.
    5. AUDIT, MONITORIZARE SI EVALUARE
    Conturile si operatiunile O.P.C.P. si ale altor entitati relevante de implementare a programelor pot face, la intervale regulate, obiectul unor verificari efectuate de un evaluator extern contractat de catre Comisie, fara a aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii Europene de Conturi, asa cum sunt mentionate in Conditiile generale privind memorandumurile financiare, anexate la acordul-cadru.
    Serviciile Comisiei:
    1. vor monitoriza implementarea programului pe baza rapoartelor regulate inaintate de toate P.I.U. relevante sau de alte entitati de implementare a programului;
    2. vor semna contracte cu consultanti independenti pentru a urmari evolutia programului si a componentelor sale;
    3. vor lua masuri pentru desfasurarea unei evaluari ex-post dupa incheierea programului.
    Pentru a facilita aceste activitati, va fi definit un set de indicatori de realizare, definit in conformitate cu obiectivele si scopurile programului.
    6. CONDITII SPECIALE
    Continuarea asistentei PHARE este conditionata de progresul continuu al procesului de transformare politica, economica si sociala, de adoptarea acquisului comunitar si de implementarea eficienta a programelor PHARE in derulare.
    Anumite conditii de baza trebuie indeplinite pentru ca acest program sa aiba un impact viabil. Acestea includ:
    - adoptarea legilor privind statutul functionarului public, bugetele locale, patrimoniul public si privat si impozitul pe venitul global;
    - raportari asupra functionarii magistraturii, incluzand, intre altele, o analiza asupra coordonarii intre diferitele autoritati judiciare si alte entitati guvernamentale relevante, rolul procuraturilor, relatia lor cu sectorul juridic si politia;
    - ratificarea ordonantei/legii privind dezvoltarea regionala;
    - realizarea de progrese in transformarea regiilor autonome in societati comerciale.
    7. RISCURI
    Programul a fost astfel conceput incat sa fie minimalizate orice riscuri ce ar putea aparea, de exemplu, din pregatirea inadecvata a diferitelor componente ale programului.
    Raman insa riscurile cu privire la:
    - infiintarea la timp si functionarea adecvata a O.P.C.P.;
    - dificultatile in coordonarea diferitelor autoritati implicate in program;
    - incapacitatea institutiilor beneficiare de a pune la dispozitie personal si facilitati adecvate pentru implementarea programelor;
      posibilitatea ca resursele pentru cofinantari sa nu fie disponibile la momentele avute in vedere;
      caracterul sensibil politic al unor politici de reforma cu implicatii asupra bugetului de stat, ce ar putea conduce la neadoptarea unor reforme importante, ca, de exemplu, legea asupra impozitului pe venitul global.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 8/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 8 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu