ORDONANTA DE URGENTA Nr. 8 din 30 martie 1998
pentru ratificarea Memorandumului de finantare a Programului Operational de
Tara PHARE 1997, semnat la Bucuresti la 19 decembrie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 9 aprilie 1998
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de finantare a Programului Operational de Tara
PHARE 1997 dintre Guvernul Romaniei si Comisia Comunitatii Europene, semnat la
Bucuresti la 19 decembrie 1997.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Alexandru Herlea
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul reformei,
Adrian Ciocanea
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
Comisia Comunitatii Europene, denumita in continuare Comisia, actionand
pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea,
pe de o parte, si
Guvernul Romaniei, pe de alta parte,
au convenit cele ce urmeaza:
Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse
in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa
in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de
Conditiile generale anexate la acordul-cadru dintre comisie si Guvernul
Romaniei, completate prin prevederile acestui memorandum si prin prevederile
speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si subiectul
Ca parte a programului sau de asistenta, Comisia va contribui la finantarea
gratuita a urmatoarei masuri:
Numarul proiectului: RO-9703-9713
Titlul: Program Operational de Tara 1997
Durata: pana la 31 decembrie 1999.
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara a Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 76,61
MECU, denumita in continuare finantarea gratuita.
Finantarea gratuita are o data de expirare, dupa care orice sold ramas
disponibil va fi anulat. Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie
de acord cu o prelungire adecvata a acestei date de expirare, cu conditia ca o
asemenea prelungire sa fie solicitata si justificata in mod corespunzator de
catre Guvernul Romaniei.
Pentru prezenta masura, data de expirare a finantarii gratuite este
stabilita prin prezentul memorandum la 31 decembrie 1999.
Art. 3
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Comisia Comunitatilor Europene
DG-IA/B/4
Rue de la Loi, 200 (SC29 2140)
B-1049 Bruxelles, Belgia
Adresa telegrafica: COMEUR BRUXELLES
Telex: 21877 COMEU B
Fax: 322/299.16.66
Pentru Guvernul Romaniei:
Ministrul pentru integrare europeana
Piata Victoriei nr. 1
Bucuresti, Romania
Telefon: 401.312.69.28
222.36.80
Fax: 401.312.69.29
Art. 4
Numarul de exemplare
Acest memorandum este intocmit in limba engleza, in doua exemplare.
Art. 5
Intrarea in vigoare
Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Numai cheltuielile care au loc dupa aceasta data sunt eligibile pentru
finantarea gratuita.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui memorandum.
Intocmit la Bucuresti
la data de 19 decembrie 1997
GUVERNUL ROMANIEI
Ministrul pentru integrare europeana
Intocmit la Bucuresti
la data de 19 decembrie 1997
COMISIA
Seful delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexe: Acordul-cadru si Clauza de arbitrare (anexa 1 [a] si [b])
Prevederi speciale (anexa 2)
ACORD-CADRU*)
*) Traducere.
Comisia Comunitatilor Europene, numita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, numita in cele ce
urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si
Romania, pe de alta parte, impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea, in cele ce urmeaza,
a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum care
urmeaza a fi convenit intre partile contractante, numit in continuare
memorandum de finantare, pentru care este oferit un model in anexa C.
Romania va lua toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
in functie de necesitatile implementarii masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord,
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, o data ce aceasta va fi infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz, termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati intr-un acord ce va fi incheiat intre Comisie si terta parte, stat
sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice diferend legat de acest acord, care nu poate fi rezolvat prin
consultare, va fi solutionat, in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in dublu exemplar, in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in
vigoare pentru o perioada nedefinita, exceptand situatia in care efectivitatea
lui inceteaza prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre
cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord, orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
operatiuni convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific, finantat, in baza programului de
asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate ca fiind parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat,
ROMANIA
Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE PRIVIND MEMORANDUMURILE DE FINANTARE
In aceste Conditii generale, termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, numit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
C.E.E., a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va
determina limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si executia
platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a C.E.E. vor fi suportate
de Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a C.E.E.
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a C.E.E. va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare, numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare
memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a C.E.E., cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in anumite contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata
directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a memorandumului de finantare, in vederea aprobarii de catre
Comisie a contractelor ce trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a C.E.E. sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa
de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate
fi executata in favoarea Beneficiarului, pentru a facilita lansarea masurii.
Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in
aceleasi conditii mentionate in paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand
principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor
la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute, pentru Comunitate, cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, iar pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale
si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca, pentru fiecare operatiune,
oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special
din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si calitatii serviciilor, al naturii si conditiilor de executie a
lucrarilor sau livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene, cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand astfel se prevede in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi,
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor lor li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu
mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati
in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau
multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice
sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea
drept de instalare temporara si rezidenta in situatiile in care importanta
contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea
invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar
efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o
luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor cei mai
apropiati ai familiei lor sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca
in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o
justifica natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda, in plus, persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor, Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii
de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
Beneficiarul va acorda permisele necesare repatrierii fondurilor primite
pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor
valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a C.E.E.
2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a C.E.E. vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare, pentru a fi livrate catre contractant, astfel cum se
prevede in contract, si pentru folosinta imediata, conform celor cerute pentru
implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau
diferende asupra stabilirii taxelor vamale, platilor sau impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din finantarea gratuita a C.E.E., nu vor fi supuse, in
statul Beneficiarului, platii taxei pe valoarea adaugata, timbrului fiscal sau
taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar,
indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din
statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare
tehnica finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor fi scutite de la plata
impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice si membrii familiilor lor, altele decat cele recrutate local,
angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, taxe de import, taxe si alte impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, astfel cum este definit in legislatia nationala a
Beneficiarului fata de echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
fosta Republica Iugoslava Macedonia.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a C.E.E.,
documentele de licitatie vor fi intocmite si platile efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU), fie, conform legilor si reglementarilor privind
schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului, sau in valuta
statului unde ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, sau in valuta
statului unde sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe
baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa-si trimita propriii agenti sau reprezentantii
autorizati corespunzator pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica
sau financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari
executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor
Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile potrivite pentru a
facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau
inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante, privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare, si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a C.E.E.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie
si, acolo unde este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei
noi orientari pentru masura, care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va intocmi rapoarte catre Comisie conform planului mentionat
in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si
asupra completarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, in lumina rapoartelor si, acolo unde este oportun, a evaluarii
ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara
beneficiara despre data inchiderii oficiale a acestuia.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - Diferende
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, cand este necesar, la un amendament al
memorandumului de finantare.
2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in
memorandumul de finantare si aceste Conditii generale, care nu au fost subiect
al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda
finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta, total sau partial, la executarea masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - Adrese
Orice anunt si orice acord intre partile contractante, prevazute in
contextul acordului-cadru de fata, trebuie sa aiba forma unei comunicari
scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii. Astfel de anunturi
sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa
primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea
respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari
telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia
confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul
de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice diferend intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvat prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supus arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va consta in trei arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (numit in continuare si conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa-si desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
1. OBIECTIVELE SI PRIORITATILE PROGRAMULUI
Romania si-a depus candidatura pentru a deveni membru al Uniunii Europene
(U.E.). In procesul pregatirii sale pentru aderare, Romania trebuie sa
indeplineasca criteriile de la Copenhaga, si anume: (1) stabilitatea
institutiilor garante ale democratiei, statului de drept, drepturilor omului si
respectului si protectiei minoritatilor; (2) existenta unei economii de piata
functionale, precum si capacitatea de a face fata presiunii concurentiale si
fortelor pietei din U.E.; (3) capacitatea de a-si asuma obligatiile care decurg
din statutul de membru, incluzand aderarea la obiectivele uniunii politice,
economice si monetare. In concordanta cu Programul Indicativ Multianual,
obiectivul asistentei PHARE va fi sprijinirea Romaniei pentru indeplinirea
acestor criterii, astfel incat sa ii fie facilitata aderarea la U.E. Acest
obiectiv urmeaza sa fie atins prin acordarea de sprijin in urmatoarele arii
prioritare:
1. dezvoltare institutionala prin sprijin pentru armonizare in domeniile
standardelor alimentare si statistic, cat si prin dezvoltarea capacitatilor in
domeniul judiciar, al integrarii europene, dezvoltarii administratiei publice
locale, dezvoltarii regionale si in domeniul democratiei;
2. investitii in domeniul mediului si, in special, in domeniile apelor
uzate si apei potabile; de asemenea, in sectorul intreprinderilor mici si
mijlocii (I.M.M.);
3. stabilizarea finantelor publice si continuarea reformei prin programe ce
privesc atat veniturile, cat si cheltuielile bugetare, simultan cu sprijinirea
crearii unei retele de protectie in domeniul sanatatii.
1.1. Dezvoltare institutionala
Obiective generale
In contextul integrarii Romaniei in U.E., obiectivul general al acestei
componente este de a ajuta Romania in procesul adoptarii acquisului si in
construirea capacitatii de implementare a legislatiei armonizate intr-un numar
de domenii prioritare.
Obiective specifice:
- sprijinirea concordantei depline cu principalele norme si standarde
statistice ale U.E. pana in anul 2000, cu privire la regulile si sistemele de
colectare, procesare si diseminare a datelor;
- accelerarea armonizarii legislatiei, normelor si standardelor privind
produsele alimentare si facilitarea adaptarii industriei alimentare din Romania
la noul mediu concurential si de reglementare;
- contributia la cresterea capacitatii sistemului judiciar roman si a
Ministerului Public de a sprijini statul de drept si de a face fata noilor
amenintari in domeniul criminalistic;
- sprijinirea intaririi structurilor destinate integrarii europene, astfel
incat Consiliul pentru Integrare Europeana, in special, si Guvernul Romaniei,
in general, sa-si poata indeplini rolul in procesul de preaderare;
- sprijinirea dezvoltarii in continuare a administratiei locale romanesti,
pentru a-i permite sa-si indeplineasca rolul in dezvoltarea economica si
sociala la nivel local;
- sprijinirea dezvoltarii structurii administrative necesare reducerii
disparitatilor regionale in Romania;
- sprijinirea consolidarii institutionale in domeniul cultural si dezvoltarea
artelor si a societatii civile, prin proiecte in domeniul democratiei.
1.2. Finantarea investitiilor
Obiective generale:
- obiectivul general al Programului de dezvoltare a serviciilor municipale
(M.U.D.P.) il reprezinta crearea cadrului pentru investitii substantial sporite
in infrastructura municipala de apa potabila si ape uzate, pe termen lung,
pentru a pune la dispozitie servicii adecvate si a imbunatati concordanta cu
standardele de mediu in domeniul apei potabile si al apelor uzate;
- Programul de dezvoltare a I.M.M. va contribui la sporirea accesului
I.M.M. la finantari.
Obiective specifice:
- punerea la dispozitie de servicii imbunatatite in domeniul aprovizionarii
cu apa si al apelor uzate si reducerea pierderilor de apa in zece orase
romanesti. Introducerea de tehnologii eficiente pentru imbunatatirea
concordantei cu standardele de calitate a apei si de protectie a mediului;
- dezvoltarea si consolidarea managementului financiar si operational al
companiilor municipale de apa;
- dezvoltarea cooperarii dintre companiile municipale de servicii si
administratia publica locala;
- dezvoltarea si consolidarea proceselor de planificare bugetara si a
investitiilor in cadrul administratiei publice locale si a mecanismelor pentru
finantarea pe baza de credite a infrastructurii locale;
- instituirea de mecanisme descentralizate de finantare a I.M.M. intr-un
numar limitat de zone-pilot;
- stimularea oferirii de credite pe termen mediu pentru I.M.M., prin
punerea la dispozitie sectorului bancar a unor finantari pe termen mediu in
conditii avantajoase, in favoarea I.M.M.
1.3. Sprijin pentru stabilizarea finantelor publice si pentru reforma
Obiective generale:
- sprijinirea Guvernului Romaniei pentru reorganizarea sistemului sau de
finantare a sanatatii, dezvoltarea capacitatii Ministerului Sanatatii de
administrare a resurselor sale financiare, umane si materiale, garantarea
pentru intreaga populatie a unui acces minim la servicii calificate si facilitarea
armonizarii legislatiei;
- instituirea unei taxe moderne pe venitul global, in vederea asigurarii
generarii de venituri la bugetul de stat, perfectionand, totodata, procesul de
impozitare si relatiile dintre contribuabili si administratie.
Obiective specifice:
Sprijin pentru:
- implementarea Legii privind asigurarile sociale de sanatate, aprobata
recent;
- accelerarea privatizarii serviciilor medicale, cu accent asupra celor de
ocrotire a sanatatii la nivel primar;
- instituirea unei baze normative adecvate si a unor structuri eficace de
control pentru produse farmaceutice, sanguine si biologice, in concordanta cu
standardele europene;
- crearea sistemului computerizat necesar pentru implementarea impozitului
pe venitul global;
- definirea si implementarea campaniei de informare;
- instruirea administratiei fiscale si dezvoltarea profesiei fiscale.
2. DESCRIEREA PROGRAMULUI
2.1. Dezvoltarea institutionala
Programul acopera urmatoarele componente: armonizarea legislatiei in
domeniul statistic si al standardelor alimentare si dezvoltarea capacitatii in
domeniul judiciar, al integrarii europene, dezvoltarii administratiei publice
locale, dezvoltarii regionale si democratiei.
Statistica
Obiectivul general al programului este sa sprijine integrarea completa si
rapida a sistemului statistic romanesc in cel european. Aceasta reprezinta o
preconditie pentru schimbul de informatii comparabile dintre Romania si U.E. si
pentru alimentarea adecvata cu date a procesului de preaderare. Pentru
realizarea acestui obiectiv general, programul are doua obiective imediate
intercorelate:
- primul consta in concordanta totala dintre sistemul statistic romanesc si
principalele norme si standarde ale U.E. pana in anul 2000. Programul va
finanta imbunatatiri ale metodelor si practicilor in sectoarele selectionate,
cum ar fi cel social, industrial, al statisticilor de mediu si regionale si
conturile nationale;
- al doilea priveste intarirea bazei pentru un sistem statistic viabil,
armonizat cu cel al U.E. Programul va aborda, in primul rand, capacitatile
interne ale Comisiei Nationale pentru Statistica, prin scheme de instruire si
reciclare; va fi conceputa o strategie de instruire la locul de munca.
Armonizarea standardelor alimentare
Acest program sprijina armonizarea si alinierea legislatiei, standardelor
si practicii de productie romanesti din domeniul alimentar cu acquisul
comunitar, prin doua componente care se concentreaza asupra:
1. sprijinului orientat catre ministere si alte entitati publice;
2. sprijinului acordat intreprinderilor din industria alimentara.
Ministerele-cheie avute in vedere pentru acordarea de asistenta sunt
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Ministerul Sanatatii. Scopul este
acela de a propune anumite schimbari necesare pentru legislatia, standardele si
procesele de aplicare din Romania, in scopul alinierii la masurile-cheie din
cadrul U.E., identificate in Cartea Alba din anul 1995 (actualizate in mod
corespunzator), de a evalua, impreuna cu reprezentantii din industrie si cu
celelalte parti implicate interesate, impactul si timpul necesar pentru
efectuarea schimbarilor la nivelul productiei si distributiei si de a intari
capacitatile de aplicare si monitorizare.
In paralel cu sprijinul acordat pentru institutiile si capacitatile
guvernamentale, se va acorda asistenta in cadrul celei de-a doua componente
pentru informarea si sprijinirea intreprinderilor in vederea obtinerii
concordantei cu cele mai bune practici legislative si industriale ale U.E.
Judiciar
Acest program pentru domeniul judiciar din Romania este primul de acest
fel. Scopul sau este de a contribui la intarirea statului de drept si la
crearea unui sistem judiciar modern in Romania. In plus, programul isi propune
o sporire a cunostintelor si expertizei magistratilor si consilierilor romani
din cadrul Ministerului de Justitie asupra valorilor democratice, incluzand
norme de drepturi ale omului, si sa familiarizeze consilierii din Ministerul
Justitiei cu acquisul comunitar, pentru a facilita procesul de armonizare
legislativa in contextul strategiei romanesti de preaderare.
Aceste obiective vor fi realizate prin:
- dezvoltarea Institutului National al Magistraturii si implementarea unui
proiect cuprinzator de formare pentru consilierii din Ministerul Justitiei;
- conceperea si implementarea unui proiect privind o biblioteca cu specific
juridic si furnizarea de documentatie pentru sectorul juridic romanesc,
Ministerul Public si consilierii din cadrul Ministerului Justitiei;
- initierea etapelor catre crearea unei infrastructuri electronice de
comunicatii si informatii, prin intermediul unui sistem de management al
cazurilor si documentatiei (S.M.C.D.).
Strategia consolidata de preaderare
Guvernul Romaniei este ferm angajat pe calea integrarii europene. In
vederea accelerarii pregatirii tarii pentru aderarea la U.E., Guvernul este
hotarat sa intareasca rolul, Consiliului pentru Integrare Europeana (C.I.E.),
in calitatea sa de institutie centrala in procesul de preaderare.
Experienta de pana acum a atras atentia asupra necesitatii diferentierii
dintre nivelul de formulare a politicilor si cel de implementare. In concluzie,
Guvernul a decis reorganizarea C.I.E. si imbunatatirea cadrului institutional
prin infiintarea a trei noi directii - "Acquis comunitar",
"Acorduri europene" si "Strategie si relatii publice" la
nivelul de formulare a politicilor, ca si prin infiintarea unui Oficiu de Plati
si Contractare PHARE si a Institutului European, subordonate C.I.E., la nivelul
de implementare.
Principalele rezultate ale programului vor fi:
- un Consiliu pentru Integrare Europeana reorganizat, capabil sa
indeplineasca noile sarcini ce ii revin din perspectiva aderarii Romaniei la
U.E.;
- un numar de noi institutii (de exemplu: Oficiul de Plati si Contractare
PHARE, Institutul European), capabile sa stimuleze procesul de integrare
europeana;
- actualizarea Strategiei nationale de preaderare (S.N.P.A.) si a Planului
national pentru adoptarea acquisului (P.N.A.A.);
- o administrare financiara a programului PHARE in Romania, imbunatatita si
mai transparenta;
- pregatirea unui numar de 1.000 de functionari publici, inclusiv viitorii
negociatori ai aderarii;
- un progres substantial in ceea ce priveste armonizarea legislatiei.
Dezvoltarea administratiei publice locale
Programul va sprijini implementarea legilor privind bugetele locale,
respectiv patrimoniul public si privat. El contine trei componente:
1. intarirea sistemului autonomiei locale
Scopul sau este sprijinirea asociatiilor din domeniul administratiei
publice locale (Asociatia Presedintilor de Consilii Judetene, Federatia
Primarilor de Municipii si Federatia Oraselor) in construirea capacitatii de a-si
indeplini rolul in mod adecvat;
2. sporirea capacitatilor de formare profesionala pentru administratia
publica locala; si
3. dezvoltarea cooperarii si a dialogului dintre diferitele niveluri
centrale si locale ale administratiei publice.
Dezvoltare regionala
Obiectivul imediat al programului il constituie o infrastructura
administrativa eficace pentru implementarea politicii de dezvoltare regionala
atat la nivel national, cat si regional, pana la sfarsitul anului 1998.
Indicatorul de masurare a succesului il va constitui infiintarea unei unitati
de dezvoltare regionala (U.D.R.), a unei comisii nationale pentru dezvoltare
regionala si a unui fond national de dezvoltare regionala la nivel national,
precum si a opt agentii de dezvoltare regionala la nivel regional. U.D.R. si
Comisia Nationala pentru Dezvoltare Regionala vor deveni punctele focale de
coordonare a intregului sprijin pe care Comisia Europeana il va furniza in
viitor in domeniile politice regionale si al fondurilor structurale*).
Rezultatele programului vor fi:
(i) planurile de dezvoltare regionala pentru fiecare dintre cele opt
macroregiuni;
(ii) programul national de dezvoltare regionala;
(iii) crearea unei capacitati institutionale si de infrastructura eficace
si viabile, in cadrul:
- Unitatii de Dezvoltare Regionala;
- Comisiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala;
- celor opt agentii de dezvoltare regionala;
(iv) constituirea sistemelor operationale si de control necesare pentru
asigurarea unei operari eficace si transparente a Fondului National de
Dezvoltare Regionala;
(v) prin intermediul punctelor (i)-(iv), crearea capacitatii la nivel
national de coordonare a fondurilor structurale, oferind astfel un punct focal
pentru dialog si negocieri cu Comisia Europeana.
---------------
*) Prin rolurile complementare pe care le au in implementare programele
PHARE si DG XVI).
Dimensiunea culturala a democratiei
Obiectivul programului il constituie intarirea articularii sectorului
cultural romanesc la eforturile intreprinse in vederea facilitarii inaintarii
Romaniei pe calea aderarii la U.E. Acest proces vizeaza consolidarea
democratiei si a dezvoltarii institutionale.
Programul isi propune realizarea obiectivului sau principal prin sprijinirea
Ministerului Culturii in dezvoltarea unei strategii pe termen mediu, destinata
sa impulsioneze modernizarea, eficienta managementului si capacitatea de a
raspunde noilor cerinte ale societatii romanesti. Programul isi propune, de
asemenea, sa implementeze mecanisme de sprijin vizand viabilitatea proiectelor
culturale, inclusiv a celor rezultate pe baza noilor parteneriate dintre
domeniile public/privat.
Programul cuprinde doua componente:
1. consolidarea institutionala in sectorul cultural, cu accent special
asupra a trei domenii: legislatie, reforma ministerului si sprijinirea
autoritatilor locale si regionale; si
2. infiintarea unui fond pentru dezvoltarea artelor si societatii civile,
inclusiv proiecte din sfera industriei, care subliniaza rolul culturii in
relatiile din cadrul comunitatii.
2.2. Finantarea de investitii
Programul de dezvoltare a serviciilor municipale
Programul de dezvoltare a serviciilor municipale (M.U.D.P.) este un program
de mari dimensiuni, de cooperare tehnica si investitii, condus de B.E.R.D.
pentru reabilitarea infrastructurii municipale de aprovizionare cu apa si a
apelor reziduale, in vederea remedierii deteriorarilor rezultate din lipsa
cronica de investitii la un nivel suficient.
O prima faza a fost implementata in cinci orase, incepand din anul 1995, pe
baza creditelor B.E.R.D., in suma de 50 MECU. Cea de-a doua faza care debuteaza
in prezent (M.U.D.P. II) vizeaza alte zece orase selectate pe baza continutului
tehnic al propunerilor lor de investitii, prioritatea acordata de catre
autoritatile locale sectorului apei potabile si apelor uzate, cat si
populatiei, raportate la valoarea investitiei propuse.
M.U.D.P. II este un program de investitii de capital cu o durata de patru
ani, cu un cost total estimat de 132,63 MECU. Se intentioneaza ca programul
general sa fie cofinantat de catre un imprumut B.E.R.D. (65,04 MECU), Guvernul
Romaniei (contributii nerambursabile din surse centrale si locale (40,59 MECU)
si PHARE (35 MECU). Acest sprijin PHARE va imbunatati rata investitiilor in
acest sector-cheie si va incepe, intr-o maniera practica, adaptarea la
directivele de mediu privind apa potabila si apele uzate in Romania.
Componenta 1: Fondurile PHARE vor fi folosite pentru investitii in sase localitati
(Arad, Bistrita, Cluj-Napoca, Constanta, Focsani, Targoviste), in special in
domeniul apelor uzate.
Componenta 2: Se va acorda sprijin pentru implementarea din punct de vedere
tehnic a intregului program de investitii M.U.D.P. II si urmarirea contractelor
de lucrari finantate de B.E.R.D. si PHARE.
Componenta 3: Oferirea de asistenta conceputa astfel incat sa corespunda
intelegerilor financiare, operationale si institutionale, stipulate de acordul
de creditare B.E.R.D.: (i) Sprijin pentru imbunatatirea performantelor
financiare si operationale ale regiilor de apa (0,75 MECU); (ii) Sprijin sub
forma instruirii si asistentei tehnice pentru transformarea regiilor de apa in
corporatii si dezvoltarea capacitatilor de planificare si management financiar
in localitati si judete (0,75 MECU); si (iii) Asistenta tehnica pentru
dezvoltarea institutiilor municipale de creditare, ca si a bonitatii la nivel
municipal (1,4 MECU).
Dezvoltarea I.M.M.
Pentru dezvoltarea I.M.M. este necesara sporirea accesului acestora la
finantari, in special la finantari pe termen mediu si lung. Programul va
sprijini sectorul I.M.M., oferind finantare pe termen mediu, destinata I.M.M.,
unor banci selectate; va ajuta la crearea de puncte focale pentru I.M.M.,
intr-un numar limitat de filiale regionale, dezvoltand astfel capacitatea
bancara de operare in acest domeniu; in plus, va contribui la dezvoltarea de
pachete de creditare si de alte servicii bancare pentru I.M.M.
Selectarea bancilor se va face pe o baza competitiva. Acestea isi vor asuma
raspunderea administrarii fondurilor.
Indicatorii de succes ai programului ii vor constitui crearea punctelor
focale pentru I.M.M si viabilitatea lor, dezvoltarea unei scheme de creditare
functionale, contractarea si recuperarea fondurilor si raspandirea conceptului.
Vor fi eligibile doar proiectele de investitii inaintate de I.M.M. Beneficiarii
trebuie sa aiba propria contributie, bancilor cerandu-li-se sa cofinanteze cel
putin 25% din investitia globala. Imprumuturile, de maximum 0,3 MECU, se vor
acorda pe perioade de pana la cinci ani.
Activitatea desfasurata se va concretiza in propuneri detaliate asupra:
1. aranjamentelor institutionale/bancare (de exemplu: mandate/contracte
bancare intre Guvernul Romaniei/Comisie/bancile participante) pentru
implementarea liniilor de credit pentru I.M.M.;
2. cererilor de asistenta tehnica pentru bancile implicate, in vederea
dezvoltarii capacitatii lor administrative in activitatile desfasurate cu
I.M.M.
Implementarea liniilor de credit va fi conditionata de aprobarea de catre
Guvernul Romaniei si Comisie a propunerii prezentate de consultanti asupra
aspectelor mai sus mentionate. In plus, impactul pozitiv al acestui proiect
asupra intregului cadru de operare a I.M.M va depinde intr-o mare masura de
adoptarea unei politici pentru I.M.M. O asemenea politica va include definirea
rolurilor si responsabilitatilor factorilor implicati si infiintarea cadrului
institutional pentru implementarea programului.
2.3. Sprijin pentru stabilizarea finantelor publice si pentru reforma
Reforma sistemului sanitar
Pana in luna noiembrie 1996 procesul de reforma in domeniul sanatatii a
fost intarziat, avand loc foarte putine schimbari in organizarea si
managementul sistemului sanitar. Dupa alegerile din noiembrie 1996 noua echipa
a Ministerului Sanatatii a lucrat la elaborarea unui program care acopera trei
arii principale:
- Reforma institutionala;
- Reforma finantarii sectorului sanitar;
- Armonizarea legislatiei in sectorul farmaceutic.
Programul va sprijini Ministerul Sanatatii in implementarea noului sistem
de asigurari sociale de sanatate si pentru imbunatatirea structurilor de
management al sectorului sanatatii.
Programul va spori gradul de descentralizare a organizarii curente a
sistemului de sanatate si ii va intari eficacitatea. El va crea cadrul pentru
reglementarea practicii medicale in domeniul privat si va asigura incorporarea
acquisului din sector in legislatia romaneasca si implementarea sa.
Pregatirea si implementarea impozitului pe venitul global
Programul are trei componente principale:
1. Infiintarea unui sistem computerizat necesar pentru administrarea
impozitului.
Aceasta componenta are urmatoarele obiective:
- crearea unui registru national al persoanelor supuse platii impozitului
global, infiintarea sistemului de implementare si pentru actualizarea
informatiilor cuprinse in acest sistem;
- crearea unui registru national al celor ce angajeaza forta de munca,
furnizand venituri care fac obiectul impozitarii prin perceperea la sursa;
- desemnarea canalelor si fluxurilor de procesare a veniturilor realizate
prin impozitare;
- desemnarea si organizarea functiilor si sarcinilor structurilor
imputernicite cu procesarea, verificarea si administrarea veniturilor
rezultate, la nivel local si central.
2. Campanie de informare asupra impozitului pe venitul global
3. Instruirea angajatilor responsabili pentru acest impozit
3. COSTURI SI PLAN FINANCIAR
-----------------------------------------------------
Program de sector Buget
(MECU)
-----------------------------------------------------
Dezvoltare institutionala
Armonizare legislativa
Statistica 6,00
Armonizarea standardelor alimentare 4,00
Constructia capacitatii
Judiciar 5,00
Strategia consolidata de preaderare 5,61
Dezvoltarea administratiei publice locale 5,00
Dezvoltare regionala 1,50
Dimensiunea culturala a democratiei 2,00
Finantarea de investitii
M.U.D.P. II 35,00
Dezvoltarea I.M.M. 6,00
Sprijin pentru stabilizarea
finantelor publice si reforma
Reforma finantarii sistemului sanitar 4,00
Introducerea impozitului pe venitul global 2,50
-----------------------------------------------------
TOTAL: 76,61
-----------------------------------------------------
4. ARANJAMENTE DE IMPLEMENTARE
Programul Operational de Tara 1997 pentru Romania va fi administrat in
cadrul Sistemului descentralizat de implementare (D.I.S.), cu exceptia
urmatoarelor componente care vor fi administrate de catre Comisie in numele
autoritatilor nationale:
1. Programul de Dezvoltare Regionala - Dezvoltare Institutionala;
2. M.U.D.P. II;
3. Dezvoltarea I.M.M.
Pentru componenta M.U.D.P. II Comisia va semna un acord financiar cu
B.E.R.D. pentru a stabili procedurile tehnice si financiare de implementare.
Un responsabil cu autorizarea finantarii programelor (P.A.O.) va fi
nominalizat pentru acest program de catre semnatarul memorandumului de
finantare.
Programul va fi administrat de catre un Oficiu de Plati si Contractare
PHARE (O.P.C.P.), infiintat sub responsabilitatea Consiliului pentru Integrare
Europeana din cadrul Guvernului Romaniei (C.I.E.). Un memorandum de intelegere
privind infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.) in
Romania si care stabileste modalitatile de administrare a programelor PHARE de
catre O.P.C.P. va fi semnat de catre Guvernul Romaniei si Comisie.
O.P.C.P. va fi subordonat si va raporta direct responsabilului cu
autorizarea finantarii programelor (P.A.O.), acesta urmand sa fie un
reprezentant oficial al Guvernului, numit de catre C.I.E.
O.P.C.P. va avea intreaga responsabilitate legata de bugete, efectuarea
platilor, contabilitate, administrarea contractelor si raportarea financiara,
cu privire la contractarile de servicii, bunuri si lucrari in cadrul
programului PHARE in Romania. O.P.C.P. va lua masuri pentru aderarea la
regulile, reglementarile si procedurile PHARE privitoare la contractarea
serviciilor, bunurilor si lucrarilor si pentru functionarea corespunzatoare a
sistemului de raportare si informatii asupra proiectelor.
Aspectele tehnice ale implementarii programelor vor cadea integral in
sarcina autoritatii responsabile pentru implementarea fiecarui program in
parte. (Autoritatea de Implementare - I.A.), sprijinita de o unitate specifica
de implementare a programului (P.I.U.) din cadrul autoritatii, dupa caz.
O.P.C.P. va administra fondurile primite din partea programului PHARE in
concordanta cu Manualul PHARE de Implementare Decentralizata (D.I.S.) si
Manualul PHARE privind Regulile de Contractare si Achizitionare (C.P.R.) si va
opera un sistem contabil distinct.
O.P.C.P. va deschide si administra un cont purtator de dobanda in ECU,
distinct, in cadrul unui sistem contabil distinct. Dobanzile asupra tuturor
conturilor vor fi raportate in mod regulat Comisiei Europene si vor fi
returnate acesteia. Dobanzile vor putea fi insa reinvestite in program, in
cazul in care Comisia autorizeaza.
Platile in avans, altele decat cele prevazute la art. 3.3 din Conditiile
generale anexate la acordul-cadru, vor fi efectuate in concordanta cu Manualul
D.I.S. mai sus mentionat. La cererea P.A.O., o plata in avans de maximum 5% din
valoarea totala a programului va fi efectuata in concordanta cu procedura
Manualului D.I.S. pentru activitati de initiere sau pentru lansarea
programului. Nu se va avansa nici o plata din bugetul Programului Operational
de Tara inainte de semnarea Memorandumului de intelegere privind infiintarea
O.P.C.P.
Toate contractele produse de O.P.C.P. sau de alte entitati vor fi pregatite
in concordanta cu procedurile continute in Manualul C.P.R. mai sus mentionat.
Prevederile in legatura cu implementarea pot fi reconsiderate, dupa caz;
orice astfel de reconsiderare (reconsiderari) trebuie sa faca subiectul unui
acord scris intre Comisie si autoritatile nationale.
Programul poate face, pe parcursul implementarii sale, obiectul unei
reconsiderari, la cererea coordonatorului national sau a Comisiei Europene, in
scopul analizarii programelor operationale individuale de sector din punct de
vedere al performantelor bugetare si al relevantei pentru procesul de
preaderare. Aceasta poate conduce la realocari intre programele operationale de
sector si/sau componentele incluse intr-un program operational de sector.
5. AUDIT, MONITORIZARE SI EVALUARE
Conturile si operatiunile O.P.C.P. si ale altor entitati relevante de
implementare a programelor pot face, la intervale regulate, obiectul unor
verificari efectuate de un evaluator extern contractat de catre Comisie, fara a
aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii Europene de Conturi,
asa cum sunt mentionate in Conditiile generale privind memorandumurile
financiare, anexate la acordul-cadru.
Serviciile Comisiei:
1. vor monitoriza implementarea programului pe baza rapoartelor regulate
inaintate de toate P.I.U. relevante sau de alte entitati de implementare a
programului;
2. vor semna contracte cu consultanti independenti pentru a urmari evolutia
programului si a componentelor sale;
3. vor lua masuri pentru desfasurarea unei evaluari ex-post dupa incheierea
programului.
Pentru a facilita aceste activitati, va fi definit un set de indicatori de
realizare, definit in conformitate cu obiectivele si scopurile programului.
6. CONDITII SPECIALE
Continuarea asistentei PHARE este conditionata de progresul continuu al
procesului de transformare politica, economica si sociala, de adoptarea acquisului
comunitar si de implementarea eficienta a programelor PHARE in derulare.
Anumite conditii de baza trebuie indeplinite pentru ca acest program sa
aiba un impact viabil. Acestea includ:
- adoptarea legilor privind statutul functionarului public, bugetele
locale, patrimoniul public si privat si impozitul pe venitul global;
- raportari asupra functionarii magistraturii, incluzand, intre altele, o
analiza asupra coordonarii intre diferitele autoritati judiciare si alte
entitati guvernamentale relevante, rolul procuraturilor, relatia lor cu
sectorul juridic si politia;
- ratificarea ordonantei/legii privind dezvoltarea regionala;
- realizarea de progrese in transformarea regiilor autonome in societati
comerciale.
7. RISCURI
Programul a fost astfel conceput incat sa fie minimalizate orice riscuri ce
ar putea aparea, de exemplu, din pregatirea inadecvata a diferitelor componente
ale programului.
Raman insa riscurile cu privire la:
- infiintarea la timp si functionarea adecvata a O.P.C.P.;
- dificultatile in coordonarea diferitelor autoritati implicate in program;
- incapacitatea institutiilor beneficiare de a pune la dispozitie personal
si facilitati adecvate pentru implementarea programelor;
posibilitatea ca resursele pentru cofinantari sa nu fie disponibile la
momentele avute in vedere;
caracterul sensibil politic al unor politici de reforma cu implicatii
asupra bugetului de stat, ce ar putea conduce la neadoptarea unor reforme
importante, ca, de exemplu, legea asupra impozitului pe venitul global.