ORDONANTA DE URGENTA Nr. 96 din 14 octombrie 2003
privind protectia maternitatii la locurile de munca
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 750 din 27 octombrie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 144 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza masuri de protectie sociala
pentru:
a) salariate gravide si mame, lauze sau care alapteaza, de cetatenie romana
ori a unui stat membru al Uniunii Europene si din Spatiul Economic European,
care au raporturi de munca sau raporturi de serviciu cu un angajator;
b) cetateni ai altor state si apatrizi, care au, conform legii, domiciliul
sau resedinta in Romania, daca fac parte din categoriile de salariate prevazute
la lit. a).
Art. 2
In sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta, termenii si
expresiile de mai jos sunt definite dupa cum urmeaza:
a) protectia maternitatii este protectia sanatatii si/sau securitatii
salariatelor gravide si/sau mame la locurile lor de munca;
b) locul de munca este zona delimitata in spatiu, in functie de specificul
muncii, inzestrata cu mijloacele si cu materialele necesare muncii, in vederea
realizarii unei operatii, lucrari sau pentru indeplinirea unei activitati de
catre unul ori mai multi executanti, cu pregatirea si indemanarea lor, in
conditii tehnice, organizatorice si de protectie a muncii corespunzatoare, din
care se obtine un venit in baza unui raport de munca ori de serviciu cu un
angajator;
c) salariata gravida este femeia care anunta in scris angajatorul asupra
starii sale fiziologice de graviditate si anexeaza un document medical eliberat
de medicul de familie sau de medicul specialist care sa ii ateste aceasta
stare;
d) salariata care a nascut recent este femeia care si-a reluat activitatea
dupa efectuarea concediului de lauzie si solicita angajatorului in scris
masurile de protectie prevazute de lege, anexand un document medical eliberat
de medicul de familie, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data la care a nascut;
e) salariata care alapteaza este femeia care, la reluarea activitatii dupa
efectuarea concediului de lauzie, isi alapteaza copilul si anunta angajatorul
in scris cu privire la inceputul si sfarsitul prezumat al perioadei de
alaptare, anexand documente medicale eliberate de medicul de familie in acest
sens;
f) dispensa pentru consultatii prenatale reprezinta un numar de ore libere
platite salariatei de catre angajator, pe durata programului normal de lucru,
pentru efectuarea consultatiilor si examenelor prenatale pe baza recomandarii
medicului de familie sau a medicului specialist;
g) concediul postnatal obligatoriu este concediul de 42 de zile pe care
salariata mama are obligatia sa il efectueze dupa nastere, in cadrul
concediului pentru sarcina si lauzie cu durata totala de 126 de zile, de care
beneficiaza salariatele in conditiile legii;
h) concediul de risc maternal este concediul de care beneficiaza
salariatele prevazute la lit. c) - e) pentru protectia sanatatii si securitatii
lor si/sau a fatului ori a copilului lor.
Art. 3
(1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c) - e) au obligatia de a se
prezenta la medicul de familie pentru eliberarea unui document medical care sa
le ateste starea.
(2) In cazul in care salariatele nu indeplinesc obligatia prevazuta la
alin. (1) si nu informeaza in scris angajatorul despre starea lor, acesta este
exonerat de obligatiile sale prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, cu
exceptia celor prevazute la art. 5, 6, 18, 23 si 25.
Art. 4
Angajatorii au obligatia sa adopte masurile necesare, astfel incat:
a) sa previna expunerea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c) - e) la
riscuri ce le pot afecta sanatatea si securitatea;
b) salariatele prevazute la art. 2 lit. c) - e) sa nu fie constranse sa
efectueze o munca daunatoare sanatatii sau starii lor de graviditate ori
copilului nou-nascut, dupa caz.
Art. 5
(1) Pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc specific de
expunere la agenti, procedee si conditii de munca, a caror lista este prevazuta
in anexa nr. 1, angajatorul este obligat sa evalueze anual, precum si la orice
modificare a conditiilor de munca natura, gradul si durata expunerii
salariatelor prevazute la art. 2 lit. c) - e), in scopul determinarii oricarui
risc pentru securitatea sau sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra
sarcinii ori alaptarii.
(2) Evaluarile prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator, cu
participarea obligatorie a medicului de medicina muncii, iar rezultatele lor se
consemneaza in rapoarte scrise.
Art. 6
(1) Angajatorii sunt obligati ca, in termen de 5 zile lucratoare de la data
intocmirii raportului, sa inmaneze o copie a acestuia sindicatului sau
reprezentantilor salariatilor.
(2) Angajatorii vor informa in scris salariatele asupra rezultatelor
evaluarii privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de munca,
precum si asupra drepturilor care decurg din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7
(1) In termen de 10 zile lucratoare de la data la care angajatorul a fost
anuntat in scris de catre o salariata ca se afla in una dintre situatiile
prevazute la art. 2 lit. c) - e), acesta are obligatia sa instiinteze medicul
de medicina muncii, precum si inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza
isi desfasoara activitatea.
(2) De la data primirii instiintarii medicul de medicina muncii si
inspectoratul teritorial de munca vor verifica conditiile de munca ale
salariatei la termenele si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8
Angajatorul are obligatia sa pastreze confidentialitatea asupra starii de
graviditate a salariatei si nu va anunta alti angajati decat cu acordul scris
al acesteia si doar in interesul bunei desfasurari a procesului de munca, cand
starea de graviditate nu este vizibila.
Art. 9
In cazul in care o salariata se afla in una dintre situatiile prevazute la
art. 2 lit. c) - e) si desfasoara la locul de munca o activitate care prezinta
riscuri pentru sanatatea sau securitatea sa ori cu repercusiuni asupra sarcinii
si alaptarii, in sensul celor prevazute la art. 5 alin. (1), angajatorul este
obligat sa ii modifice in mod corespunzator conditiile si/sau orarul de munca
ori, daca nu este posibil, sa o repartizeze la alt loc de munca fara riscuri
pentru sanatatea sau securitatea sa, conform recomandarii medicului de medicina
muncii sau a medicului de familie, cu mentinerea veniturilor salariale.
Art. 10
(1) In cazul in care angajatorul, din motive justificate in mod obiectiv,
nu poate sa indeplineasca obligatia prevazuta la art. 9, salariatele prevazute
la art. 2 lit. c) - e) au dreptul la concediu de risc maternal, dupa cum
urmeaza:
a) inainte de data solicitarii concediului de maternitate, stabilit
potrivit reglementarilor legale privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, salariatele prevazute la art. 2 lit. c);
b) dupa data revenirii din concediul postnatal obligatoriu, salariatele
prevazute la art. 2 lit. d) si e), in cazul in care nu solicita concediul si
indemnizatia pentru cresterea si ingrijirea copilului pana la implinirea
varstei de 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la 3 ani.
(2) Concediul de risc maternal se poate acorda, in intregime sau
fractionat, pe o perioada ce nu poate depasi 120 de zile, de catre medicul de
familie sau de medicul specialist, care va elibera un certificat medical in
acest sens, dar nu poate fi acordat simultan cu alte concedii prevazute de
legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale.
(3) Eliberarea certificatului medical se va face in conditiile in care
salariata s-a prezentat la consultatiile prenatale si postnatale, conform
normelor Ministerului Sanatatii.
Art. 11
(1) Pe durata concediului de risc maternal salariata are dreptul la
indemnizatie de risc maternal, care se suporta din bugetul asigurarilor sociale
de stat.
(2) Cuantumul indemnizatiei prevazute la alin. (1) este egal cu 75% din
media veniturilor lunare realizate in cele 10 luni anterioare solicitarii, pe
baza carora s-a achitat contributia de asigurari sociale de stat.
(3) Pentru indemnizatia de risc maternal nu se datoreaza contributia de
asigurari sociale de stat. Durata concediului de risc maternal reprezinta
perioada asimilata stagiului de cotizare.
(4) Calculul si plata indemnizatiei de risc maternal se fac lunar de catre
angajator, cel mai tarziu o data cu lichidarea drepturilor salariale pe luna in
care se acorda concediul de risc maternal.
Art. 12
(1) Pentru salariatele care se afla in una dintre situatiile prevazute la
art. 2 lit. c) si d) si isi desfasoara activitatea numai in pozitia ortostatica
sau in pozitia asezat, angajatorii au obligatia de a le modifica locul de munca
respectiv, astfel incat sa li se asigure, la intervale regulate de timp, pauze
si amenajari pentru repaus in pozitie sezanda sau, respectiv, pentru miscare.
(2) Medicul de medicina muncii stabileste intervalele de timp la care este
necesara schimbarea pozitiei de lucru, perioadele de activitate, precum si
durata perioadelor pentru repaus in pozitie sezanda sau, respectiv, pentru
miscare.
(3) Daca amenajarea conditiilor de munca si/sau a programului de lucru nu
este din punct de vedere tehnic si/sau obiectiv posibila sau nu poate fi ceruta
din motive bine intemeiate, angajatorul va lua masurile necesare pentru a
schimba locul de munca al salariatei respective.
Art. 13
In baza recomandarii medicului de familie, salariata gravida care nu poate
indeplini durata normala de munca din motive de sanatate, a sa sau a fatului
sau, are dreptul la reducerea cu o patrime a duratei normale de munca, cu
mentinerea veniturilor salariale, suportate integral din fondul de salarii al
angajatorului, potrivit reglementarilor legale privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Art. 14
Salariatele prevazute la art. 2 lit. c) si e) nu pot fi obligate de catre
angajator sa realizeze activitati pentru care evaluarea a evidentiat riscul de
expunere la agenti sau conditii de munca prevazute la lit. A si B din anexa nr.
2.
Art. 15
Angajatorii au obligatia de a acorda salariatelor gravide dispensa pentru
consultatii prenatale, in conditiile prevazute la art. 2 lit. f), in cazul in
care investigatiile se pot efectua numai in timpul programului de lucru, fara
diminuarea drepturilor salariale.
Art. 16
Pentru protectia sanatatii lor si a copilului lor, dupa nastere,
salariatele au obligatia de a efectua minimum 42 de zile de concediu postnatal,
in conditiile prevazute la art. 2 lit. g) si in cadrul concediului pentru
lauzie stabilit prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17
(1) Angajatorii sunt obligati sa acorde salariatelor care alapteaza, in
cursul programului de lucru, doua pauze pentru alaptare de cate o ora fiecare.
In aceste pauze se include si timpul necesar deplasarii dus-intors de la locul
in care se gaseste copilul.
(2) La cererea mamei, pauzele pentru alaptare vor fi inlocuite cu reducerea
duratei normale a timpului sau de munca cu doua ore zilnic.
(3) Pauzele si reducerea duratei normale a timpului de munca, acordate
pentru alaptare, se includ in timpul de munca si nu diminueaza veniturile
salariale si sunt suportate integral din fondul de salarii al angajatorului.
(4) In cazul in care angajatorul asigura in cadrul unitatii incaperi
speciale pentru alaptat, acestea vor indeplini conditiile de igiena
corespunzatoare normelor sanitare in vigoare.
Art. 18
Pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca a salariatelor gravide
si/sau mame, lauze sau care alapteaza, regulamentele interne ale unitatilor
trebuie sa contina masuri privind igiena, protectia sanatatii si securitatea in
munca a acestora, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta
si ale celorlalte acte normative in vigoare.
Art. 19
(1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c) - e) nu pot fi obligate sa
desfasoare munca de noapte.
(2) In cazul in care sanatatea salariatelor mentionate la alin. (1) este
afectata de munca de noapte, angajatorul este obligat ca, pe baza solicitarii
scrise a salariatei, sa o transfere la un loc de munca de zi, cu mentinerea
salariului de baza brut lunar.
(3) Solicitarea salariatei se insoteste de un document medical care
mentioneaza perioada in care sanatatea acesteia este afectata de munca de
noapte.
(4) In cazul in care, din motive justificate in mod obiectiv, transferul nu
este posibil, salariata va beneficia de concediul si indemnizatia de risc
maternal, conform art. 10 si 11.
Art. 20
(1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c) - e) nu pot desfasura munca in
conditii cu caracter insalubru sau penibil.
(2) In cazul in care o salariata care desfasoara in mod curent munca cu
caracter insalubru sau penibil se incadreaza in prevederile art. 2 lit. c) -
e), angajatorul are obligatia sa o transfere la un alt loc de munca, cu
mentinerea salariului de baza brut lunar.
(3) Denumirea si enumerarea muncilor cu caracter insalubru sau penibil la
care face referire alin. (1) sunt stabilite in normele de aplicare ale
prezentei ordonante de urgenta.
(4) Prevederile art. 19 alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 21
(1) Este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de munca
sau de serviciu in cazul:
a) salariatei prevazute la art. 2 lit. c) - e), din motive care au legatura
directa cu starea sa;
b) salariatei care se afla in concediul de risc maternal;
c) salariatei care se afla in concediul de maternitate;
d) salariatei care se afla in concediul pentru cresterea copilului in varsta
de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, in varsta de pana la 3
ani;
e) salariatei care se afla in concediul pentru ingrijirea copilului bolnav
in varsta de pana la 7 ani sau, in cazul copilului cu handicap, in varsta de
pana la 18 ani.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) lit. b) - e) se extinde o singura
data cu pana la 6 luni, dupa revenirea salariatei in unitate.
(3) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazul concedierilor pe motive
economice ce rezulta din desfiintarea postului ocupat de salariata, ca urmare a
dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii
angajatorului, in conditiile legii.
(4) Prevederile alin. (1) lit. d) si e) si ale alin. (2) si (3) se aplica
in mod corespunzator si salariatilor barbati aflati in situatiile respective.
Art. 22
(1) Salariatele prevazute la art. 21 alin. (1), ale caror raporturi de
munca sau raporturi de serviciu au incetat din motive pe care le considera ca
fiind legate de starea lor, au dreptul sa conteste decizia angajatorului la
instanta judecatoreasca competenta, in termen de 30 de zile de la data
comunicarii acesteia, conform legii.
(2) Actiunea in justitie a salariatei prevazute la alin. (1) este scutita
de taxa judiciara de timbru si de timbru judiciar.
Art. 23
In cazul in care o salariata contesta o decizie a angajatorului, sarcina
probei revine acestuia, el fiind obligat sa depuna dovezile in apararea sa pana
la prima zi de infatisare.
Art. 24
(1) Angajatorul care a incetat raportul de munca sau de serviciu cu o
salariata prevazuta la art. 21 are obligatia ca, in termen de 7 zile de la data
comunicarii acestei decizii in scris catre salariata, sa transmita o copie a
acestui document sindicatului sau reprezentantilor salariatilor din unitate,
precum si inspectoratului teritorial de munca ori, dupa caz, Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici.
(2) Copia deciziei se insoteste de copiile documentelor justificative
pentru masura luata.
Art. 25
(1) Inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza isi desfasoara
activitatea angajatorul sau, dupa caz, Agentia Nationala a Functionarilor
Publici, in termen de 7 zile de la data primirii deciziei prevazute la art. 23,
are obligatia sa emita aviz consultativ corespunzator situatiei constatate.
(2) Inspectoratul teritorial de munca sau, dupa caz, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici va transmite avizul angajatorului, angajatei, precum si
sindicatului sau reprezentantilor salariatilor din unitate.
Art. 26
(1) Angajatorii au obligatia sa afiseze la loc vizibil, in fiecare dintre
unitatile pe care le detin, cate o copie a prezentei ordonante de urgenta, o
perioada de 6 luni de la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Reprezentantii sindicali sau reprezentantii alesi ai salariatilor avand
atributii privind asigurarea respectarii egalitatii de sanse intre femei si
barbati, desemnati in baza Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre
femei si barbati, au obligatia de a organiza semestrial, in unitatile in care
functioneaza, informari privind prevederile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 27
(1) Incalcarea urmatoarelor dispozitii constituie contraventie si se
sanctioneaza astfel:
a) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 4, 5, 6, art. 7 alin. (1),
art. 8, art. 12 alin. (1) si (2), art. 17, 18 si art. 26 alin. (1), cu amenda
de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 9, 10, 11, art. 12 alin. (3),
art. 13, 14, 15, 19, art. 20 alin. (2) si (4), art. 21 alin. (1) si (2), cu
amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale
corespunzatoare se fac de catre:
a) inspectorii de munca din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca pe
a caror raza teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului
si, respectiv, de catre personalul imputernicit al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art.
6, art. 7 alin. (1), art. 8, 9, art. 12 alin. (3), art. 13, art. 17 alin. (1),
art. 18, art. 19 alin. (1) si (4), art. 20 alin. (2) si (4), art. 21 alin. (1)
si (2) si art. 26 alin. (1);
b) personalul de control din casele judetene de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art. 11;
c) personalul imputernicit din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti, conform legislatiei sanitare in vigoare,
pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art. 4, 5, 10, art. 12 alin.
(1) si (2), art. 14, 15, art. 17 alin. (2) si art. 19 alin. (2).
Art. 28
Contraventiilor prevazute la art. 27 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 29
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 30
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data depunerii la
Parlament si se aplica incepand cu data de 1 februarie 2004.
Art. 31
In termen de 90 de zile de la publicare Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii vor elabora normele de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
LISTA
minimala a agentilor, procedeelor si conditiilor de munca susceptibile sa
prezinte un risc specific de expunere, la care se face referire in art. 5
A. Agenti
1. Agenti fizici, considerati ca agenti cauzali pentru leziuni ale
foetusului si/sau dezlipirea de placenta, in special:
a) socuri, vibratii sau miscari bruste;
b) manipularea manuala de mase grele, implicand riscuri in special la
nivelul coloanei vertebrale dorsolombare;
c) zgomot;
d) radiatii ionizante;
e) radiatii neionizante;
f) ambiante termice extreme, reci sau calde;
g) miscari si pozitii de munca, deplasari (fie in interiorul, fie in
exteriorul unitatii), oboseala mentala, fizica, alte eforturi fizice legate de
activitatea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c) - e).
2. Agenti biologici
Agentii biologici din grupele de risc 2, 3 si 4, definite astfel conform
legislatiei in vigoare, in masura in care se cunoaste ca acesti agenti sau
masurile terapeutice cerute de existenta lor pun in pericol sanatatea femeii
gravide si a copilului ce urmeaza a se naste si in masura in care nu figureaza
in anexa nr. 2.
3. Agenti chimici
Urmatorii agenti chimici, in masura in care se stie ca pun in pericol
sanatatea femeii gravide si a copilului ce urmeaza a se naste si in masura in
care nu figureaza in anexa nr. 2:
a) agentii cancerigeni si/sau mutageni, in masura in care nu sunt
mentionati in listele de valori limita de expunere profesionala la agenti
chimici si pulberi din normele generale de protectie a muncii si in masura in
care nu figureaza in anexa nr. 2;
b) agentii chimici prevazuti in lista de valori limita de expunere
profesionala la agenti chimici din normele generale de protectie a muncii;
c) mercurul si derivatii sai;
d) medicamentele antimitotice;
e) monoxidul de carbon;
f) agentii chimici periculosi cu cale de absorbtie cutanata.
B. Procedee
Procedeele industriale ce pot duce la aparitia cancerului, prevazute in
normele generale de protectie a muncii.
C. Conditii de munca
Activitati subterane miniere.
ANEXA 2
LISTA
minimala a agentilor, procedeelor si conditiilor de munca, la care se face
referire in art. 14
A. Salariatele gravide prevazute la art. 2 lit. c)
1. Agenti
a) Agenti fizici:
- activitatea in atmosfera hiperbarica, de exemplu in incinte presurizate
si la scufundari subacvatice
b) Agenti biologici:
- toxoplasma;
- virusul rubeolei,
exceptand cazurile in care se dovedeste ca salariata gravida este suficient
protejata fata de acesti agenti prin imunizare.
c) Agenti chimici:
- plumbul si derivatii acestuia, in masura in care pot fi absorbiti de
organismul uman.
2. Conditii de munca
Activitati subterane miniere
B. Salariatele care alapteaza, prevazute la art. 2 lit. e)
1. Agenti
Agenti chimici - plumbul si derivatii sai, in masura in care pot fi
absorbiti de organismul uman.
2. Conditii de munca
Activitati subterane miniere.