ORDIN Nr. 1
din 3 februarie 2010
pentru aprobarea Normelor
privind încheierea exercitiului financiar 2009 pentru societatile din domeniul
asigurarilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 10 februarie 2010
Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 26 ianuarie 2010, prin care s-au
aprobat Normele privind încheierea exerciţiului financiar 2009 pentru
societăţile din domeniul asigurărilor,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind încheierea
exerciţiului financiar 2009 pentru societăţile din domeniul
asigurărilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Normele prevăzute la art. 1 sunt
aplicabile asigurătorilor, reasiguratorilor şi brokerilor de
asigurare şi/sau reasigurare, asa cum sunt definiţi la art. 2 lit. A
pct. 5, art. 2 lit. B pct. 39 şi art. 2 lit. C pct. 57 din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
societăţi comerciale.
Art. 3. - Direcţia generală reglementări
contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va lua
măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME
privind încheierea exerciţiului financiar 2009 pentru
societăţile din domeniul asigurărilor
1. Prezentele norme se aplică
asigurătorilor persoane juridice române, sucursalelor sau filialelor unui
asigurător dintr-un stat terţ, precum şi sucursalelor unei
societăţi de asigurare sau ale unei societăţi mutuale
dintr-un stat membru, care a primit o autorizaţie de la autoritatea
competentă a statului membru de origine, reasiguratorilor, persoane
juridice autorizate în condiţiile legii de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor sau de autoritatea competentă a statului membru de
origine, brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare, persoane juridice
române, precum şi intermediarilor dintr-un stat membru care
desfăşoară activităţi de intermediere pe teritoriul
României, societăţi comerciale autorizate în condiţiile Legii
nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
care au obligaţia să întocmească şi să depună
situaţii financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
şi la oficiile registrului comerţului.
Situaţiile financiare anuale vor fi întocmite în
conformitate cu prevederile reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene specifice domeniului asigurărilor, aprobate prin
Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
3.129/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.187
şi 1.187 bis din 29 decembrie 2005, cu modificările şi
completările ulterioare, care se aplică împreună cu prevederile
Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată.
2. Asigurătorii şi reasiguratorii vor
întocmi şi vor depune situaţii financiare' anuale individuale având
în vedere următoarele formate:
a) Bilanţ (cod 01);
b) Contul de profit şi pierdere, compus din:
- Contul tehnic al asigurării generale (cod 02);
- Contul tehnic al asigurării de viaţă
(cod 03);
- Contul netehnic (cod 04);
c) Situaţia modificărilor capitalului
propriu, conform formatului prevăzut la cap. V secţiunea 4 din
reglementările contabile menţionate la pct. 1;
d) Situaţia fluxurilor de trezorerie, conform
formatului prevăzut la cap. V secţiunea 3 din reglementările
contabile menţionate la pct. 1;
e) Note explicative la situaţiile financiare
anuale, conform prevederilor cap. II secţiunea 8 pct. 269-307 din
reglementările contabile menţionate la pct. 1.
Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite
şi de formularele:
f) Date informative (cod 05);
g) Situaţia activelor imobilizate (cod 06).
Asigurătorii care administrează fonduri de
pensii facultative vor întocmi şi vor prezenta şi situaţiile
prevăzute la cap. V pct. 2 „Situaţii prezentate de asigurătorii
care administrează fonduri de pensii' facultative" din
reglementările contabile conforme cu directivele europene specifice
domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările
şi completările ulterioare, astfel:
A. Situaţia activelor, pasivelor şi
capitalurilor proprii;
B. Situaţia veniturilor şi cheltuielilor.
3. Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor
întocmi şi vor depune situaţii financiare individuale care cuprind
următoarele formulare:
a) Bilanţ (cod 01);
b) Contul de profit şi pierdere (cod 02);
c) Situaţia modificărilor capitalului
propriu, conform formatului prevăzut la cap. VI secţiunea 4 din
reglementările contabile menţionate la pct. 1;
d) Situaţia fluxurilor de trezorerie, conform
formatului prevăzut la cap. VI secţiunea 3 din reglementările
contabile menţionate la pct. 1;
e) Note explicative la situaţiile financiare
anuale, conform prevederilor cap. II secţiunea 8 pct. 269-307 din
reglementările contabile menţionate la pct. 1.
Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor
întocmi şi următoarele situaţii:
f) Date informative (cod 03);
g) Situaţia activelor imobilizate (cod 04).
4. Notele explicative cuprinse în secţiunea 8 din
reglementările contabile menţionate la pct. 1 nu sunt limitative,
acestea urmând să conţină' informaţiile cerute de
această secţiune.
Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare care
intermediază, în conformitate cu legislaţia specifică în
vigoare, şi produse ale fondurilor de pensii facultative vor prezenta în
notele explicative o situaţie a comisioanelor obţinute din
această activitate.
5. In „Situaţia activelor imobilizate" (cod
06, respectiv cod 04) informaţiile sunt înscrise la costul istoric sau la
valoarea reevaluată a imobilizărilor, după caz.
6. Situaţiile financiare anuale sunt semnate de
persoanele în drept prevăzute la art. 10 din Legea nr. 82/1991,
republicată, şi cuprind şi numele în clar al acestora.
Rândul corespunzător calităţii persoanei
care a întocmit situaţiile financiare se completează astfel:
- directorul economic, contabilul-şef sau
altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcţie, potrivit legii;
- persoanele fizice sau juridice cu care s-au încheiat
contracte de prestări servicii, autorizate potrivit legii, membre ale
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România.
7. Forma de proprietate se va înscrie conform
nomenclatorului prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentele norme.
Asigurătorii şi reasiguratorii, precum
şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor completa codul
privind activitatea desfăşurată, potrivit Clasificării activităţilor
din economia naţională - CAEN, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 656/1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 301 şi 301 bis din 5 noiembrie 1997, cu actualizările
ulterioare.
8. Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991,
republicată, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o
declaraţie scrisa a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din
aceeaşi lege, prin care îşi asumă răspunderea pentru
întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea
situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările
contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale oferă o
imagine fidelă a poziţiei financiare,' performanţei financiare
şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea
desfăşurată;
c) persoana juridică îşi
desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
Potrivit art. 29 din Legea nr. 82/1991,
republicată, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite
şi de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii
contabile.
9. Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie
2009 se întocmesc in lei. Această unitate de măsură se va trece
pe fiecare formular.
10. Potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) lit. g)
din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, şi, respectiv, ale cap. II secţiunea 10 din
reglementările contabile conforme cu directivele europene specifice
domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, situaţiile financiare
anuale ale asigurătorilor şi reasiguratorilor vor fi auditate de
auditori statutari, persoane juridice autorizate, potrivit legii, şi
aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în conformitate cu
prevederile Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerinţele
de informare şi de raportare referitoare la auditul statutar al
situaţiilor financiare ale societăţilor de
asigurare/reasigurare.
In aplicarea prevederilor art. 21 din Normele privind
cerinţele de informare şi de raportare referitoare la auditul
statutar al situaţiilor financiare ale societăţilor de
asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008, vor transmite odată cu
situaţiile financiare anuale declaraţia cu privire la datele şi
informaţiile referitoare la firma de audit completată şi
semnată de una dintre persoanele semnificative ale societăţii de
asigurare/reasigurare, în forma prezentată în anexa nr. 3 la normele
menţionate.
11. Verificarea situaţiilor financiare ale
brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare care nu îndeplinesc criteriile
de mărime prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005
pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele
europene specifice domeniului asigurărilor, cu modificările şi
completările ulterioare, se va efectua astfel:
- de către cenzori, pentru brokerii de asigurare
şi/sau reasigurare care au în actul constitutiv obligaţia numirii
comisiei de cenzori;
- de către un expert contabil independent (pentru
brokerii de asigurare şi/sau reasigurare la care nu se aplică
prevederile mai sus menţionate), conform prevederilor art. 6 din
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii
de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi,
republicată. Expertul contabil independent este o altă persoană
decat cea care întocmeşte/semnează situaţiile financiare.
Pentru întocmirea situaţiilor financiare ale
exerciţiului financiar 2009, încadrarea în criteriile de mărime
prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordinul preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, se efectuează la sfârşitul
exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din
situaţiile financiare ale anului 2008 şi a indicatorilor
determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de
verificare încheiate la 31 decembrie 2009.
12. (1) Asigurătorii, reasiguratorii şi
brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor depune, până la data de
15 aprilie 2010, la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor situaţiile
financiare anuale listate, semnate şi ştampilate, împreună cu:
a) o copie a codului unic de înregistrare;
b) raportul administratorului;
c) declaraţia scrisă a persoanelor
răspunzătoare pentru organizarea şi conducerea
contabilităţii;
d) raportul de audit statutar (pentru situaţiile
financiare pentru care auditarea este obligatorie);
e) raportul cenzorilor sau al expertului contabil,
după caz;
f) o copie a procesului-verbal al adunării
generale a acţionarilor sau asociaţilor;
g) propunerea de distribuire a profitului sau de
acoperire a pierderii contabile;
h) o copie a balanţei de verificare a conturilor
sintetice şi analitice;
i) asigurătorii care practică cele două
categorii de asigurări (asigurări de viaţă şi
asigurări generale) vor depune la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor atât balanţele analitice şi sintetice aferente
fiecărei categorii de asigurări, cât şi cele centralizate;
j) asigurătorii care administrează fonduri de
pensii facultative vor depune şi balanţele analitice specifice
activităţii de administrare de fonduri de pensii facultative;
k) declaraţia în forma prezentată în anexa
nr. 3 la Normele privind cerinţele de informare şi de raportare
referitoare la auditul statutar al situaţiilor financiare ale
societăţilor de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008.'
(2) Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii
de asigurare şi/sau reasigurare vor depune la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor situaţiile financiare anuale astfel:
- în format electronic prin încărcarea datelor în aplicaţia
CSA-EWS;
- pe suport hârtie, semnate şi ştampilate,
conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus.
Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de
asigurare şi/sau reasigurare, societăţi comerciale care nu au
desfăşurat activitate de la data primirii autorizaţiei de
funcţionare şi până la finele exerciţiului financiar al
anului 2009, au obligaţia depunerii situaţiilor financiare anuale
auditate prevăzute la pct. 12 alin. (1).
Situaţiile financiare anuale auditate vor fi
prezentate Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în
situaţia transferului de portofoliu de asigurări în conformitate cu
prevederile art. 23 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, a fuziunii, a divizării sau lichidării
societăţii comerciale.
Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de
asigurare şi/sau reasigurare pot depune situaţiile'financiare anuale
la registratura Comisiei de Supraveghere â Asigurărilor sau la oficiile
poştale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea
disciplinei depunerii bilanţurilor contabile şi a altor documente cu
caracter financiar-contabil şi fiscal, de către agenţii
economici şi alţi contribuabili, publicată în Monitorul Oficial
alRomâniei, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie 1995. De asemenea, la depunerea
situaţiilor financiare se vor avea în vedere şi prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a
funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi
sancţionarea corupţiei, referitoare la implementarea Sistemului
Electronic Naţional, cu modificările şi completările
ulterioare.
13. Conform art. 185 alin. (1) din Legea nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, consiliul de
administraţie, respectiv directoratul este obligat ca, în termen de 15
zile de la data adunării generale, să depună la registrul
comerţului copii pe suport hârtie şi în formă electronică
ale situaţiilor financiare anuale, însoţite de raportul lor, raportul
cenzorilor sau raportul auditorilor statutari, precum şi de procesul-verbal
al adunării generale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) lit. d) din
Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, subunităţile
înregistrate în România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în
străinătate vor depune anual la registrul comerţului de la
sediul sucursalei „situaţia financiară a comerciantului'din
străinătate, aprobată, verificată şi publicată
potrivit legislaţiei statului în care comerciantul are domiciliul/sediul
social, care va fi supusă aceloraşi formalităţi de
publicitate prevăzute pentru situaţiile financiare ale
societăţilor comerciale româneşti".
14. Nedepunerea situaţiilor financiare anuale, a
declaraţiilor şi a celorlalte informaţii solicitate la termenul
prevăzut în prezentele norme, prezentarea unor situaţii financiare
anuale care conţin date eronate, necorelate sau care nu respectă
unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se
sancţionează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii
nr. 82/1991, republicată.
15. Intocmirea situaţiilor financiare consolidate
15. (1) Entităţile care îndeplinesc
condiţiile specificate în reglementările contabile conforme cu
directivele europene privind situaţiile financiare consolidate ale
societăţilor din domeniul asigurărilor, aprobate prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005,
cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de
a întocmi situaţii financiare anuale consolidate şi raportul
consolidat al administratorilor.
(2) Situaţiile financiare anuale consolidate,
aprobate de consiliul de administraţie al societăţii-mamă,
semnate în numele consiliului de preşedintele acestuia, se depun la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor până la data de 30 septembrie
2010, documentaţia cuprinzând:
a) bilanţul consolidat;
b) contul de profit şi pierdere consolidat;
c) note la situaţiile financiare consolidate;
d) raportul consolidat al administratorilor;
e) raportul de audit al situaţiilor financiare
consolidate, întocmit în conformitate cu prevederile Ordinului
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008
pentru aprobarea Normelor privind cerinţele de informare şi de
raportare referitoare la auditul statutar al situaţiilor financiare ale
societăţilor de asigurare/reasigurare;
f) declaraţia scrisă a administratorului
societăţii-mamă, prin care acesta îşi asumă
răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale
consolidate şi confirmă că:
- politicile contabile utilizate la întocmirea
situaţiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate' cu
reglementările contabile aplicabile;
- situaţiile financiare anuale consolidate
oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a
performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare
la activitatea grupului.
Conform prevederilor art. 185 alin. (5) din Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare: „Consiliul de administraţie, respectiv directoratul
societăţii-mamă, definite astfel de reglementările contabile
aplicabile, este obligat ca, în termen de 15 zile de la data aprobării
acestora, să depună la oficiul registrului comerţului copii ale
situaţiilor financiare anuale consolidate."
(3) Nedepunerea situaţiilor financiare consolidate
se sancţionează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
ANEXĂ la norme
Nomenclator - forme de proprietate
Cod
|
Denumire
|
20
|
Proprietate mixtă (cu capital
de stat şi privat)
|
|
Proprietate mixtă (cu capital
de stat sub 50%)
|
21
|
Societăţi comerciale cu capital de stat autohton
şi de stat străin
|
22
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
autohton şi străin
|
23
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
autohton
|
24
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
străin
|
|
Proprietate mixtă (cu capital
de stat 50% şi peste 50%)
|
25
|
Societăţi comerciale cu capital de stat autohton
şi de stat străin
|
26
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
autohton şi străin
|
27
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
autohton
|
28
|
Societăţi comerciale cu capital de stat şi privat
străin
|
30
|
Proprietate individuală - privată (cu capital: privat autohton, privat autohton şi
străin, privat străin)
|
34
|
Societăţi comerciale pe acţiuni
|
35
|
Societăţi comerciale cu răspundere limitată
|