Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din 19 aprilie 2011, prin care s-au adoptat modificarea şi completarea Normelor privind activitatea entităţilor care organizează cursuri de pregătire profesională unitară a personalului din asigurări, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 6/2010,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:ARTICOL UNICNormele privind activitatea entităţilor care organizează cursuri de pregătire profesională unitară a personalului din asigurări, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 6/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2010, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
(2) Pregătirea profesională implică una dintre următoarele forme: calificarea profesională, pregătirea profesională continuă sau specializarea/perfecţionarea profesională.
(3) Pregătirea profesională se realizează prin participarea la cursuri organizate de către furnizorii de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, autorizaţi conform prezentelor norme. 2. La articolul 2 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: b)să aibă ca obiect principal de activitate desfăşurarea altor forme de învăţământ (pentru societăţile comerciale n.c.a. cod CAEN 8559); 3. La articolul 2 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: b)deţin spaţiile de curs necesare şi dotările aferente procesului educativ; 4. La articolul 2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) , cu următorul cuprins:
(3) Entităţile care doresc să devină furnizori de programe de pregătire e-learning în domeniul asigurărilor trebuie să îndeplinească, pe lângă condiţiile precizate la alin. (1), respectiv alin. (2), după caz, şi cerinţele software pentru aprobarea platformei e-learning precizate în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta normă, fără a fi însă obligate să prezinte dovada existenţei spaţiului de curs şi a dotărilor aferente procesului educativ. 5. La articolul 3, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(3) Principalele atribuţii ale Comisiei de monitorizare sunt:a)analizează documentaţiile depuse de entităţile care doresc să devină furnizori de programe educaţionale în domeniul asigurărilor şi formulează propuneri către Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor; b)verifică documentaţia depusă de furnizorii de programe educaţionale în domeniul asigurărilor şi aprobă/respinge programele de pregătire profesională; c)la propunerea Institutului de Management în Asigurări, analizează şi propune Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor radierea furnizorilor din Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, dacă aceştia:
|
(i) |
solicită radierea; |
|
(ii) |
intră în lichidare; |
|
(iii) |
în urma controalelor, se constată repetarea neregulilor sau încălcarea legislaţiei din domeniul asigurărilor; |
|
(iv) |
nu aduc la cunoştinţa Comisiei de monitorizare modificările condiţiilor în baza cărora au fost înregistraţi în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor; |
|
(v) |
dacă gradul de promovabilitate a cursanţilor este sub 70%; |
d)atestă lectorii pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor; e)analizează şi aprobă radierea lectorilor din Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, la propunerea Institutului de Management în Asigurări, dacă:
|
(i) |
se solicită radierea; |
|
(ii) |
după maximum 2 ani de la atestarea provizorie nu au urmat un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor; |
f)monitorizează furnizorii de programe educaţionale, în sensul respectării condiţiilor sub care au fost aprobate programele de pregătire profesională; g)la propunerea Institutului de Management în Asigurări, aprobă organizarea şi desfăşurarea atât a examenelor de absolvire a cursurilor de calificare şi formare profesională continuă, cât şi a reexaminărilor; h)orice alte atribuţii stabilite prin prezentele norme sau prin dispoziţii ale Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. 6. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 4
(1) Entităţile care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 2 şi doresc să devină furnizori de programe educaţionale în domeniul asigurărilor sunt autorizate şi înregistrate, pe baza unei cereri scrise, în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme.
(2) La cererea scrisă adresată Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor se vor anexa:a)certificatul de înmatriculare, certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului la data solicitării, actul constitutiv şi, după caz, statutul care dovedeşte faptul că are ca obiect principal de activitate desfăşurarea altor forme de învăţământ (pentru societăţile comerciale, cod CAEN 8559, «alte activităţi n.c.a.»), iar în cazul entităţilor autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, copia hotărârii prin care s-au aprobat structura organizatorică, organigrama şi regulamentul de organizare şi funcţionare; b)pentru conducătorul formatorilor/conducătorul departamentului de training se va anexa dovada atestării acestuia ca lector în domeniul asigurărilor; c)dovada existenţei spaţiului necesar şi a dotărilor aferente desfăşurării procesului educativ, corelat cu numărul de participanţi; d)proiectul de programă analitică, incluzând lista lectorilor pe fiecare segment de curs; e)dovada plăţii taxei de autorizare; f)indicarea paginii web a societăţii, a unei persoane de contact, precum şi a numărului de telefon la care aceasta poate fi contactată.
(3) Entităţile atestate să deruleze cel puţin un program educaţional în domeniul asigurărilor nu mai trebuie să depună documentele prevăzute la alin. (2) dacă nu au intervenit modificări ale acestora.
(4) Furnizorul de programe educaţionale în domeniul asigurărilor este obligat să anunţe în termen de 15 zile orice modificare survenită în datele pe baza cărora s-a făcut înregistrarea în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor. 7. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 5
(1) Programul de pregătire profesională este supus aprobării Comisiei de monitorizare. În vederea aprobării, furnizorul va depune o cerere de aprobare a programului însoţită de documentaţia aferentă [fişa de descriere a programului, dovada existenţei spaţiului necesar şi a dotărilor aferente desfăşurării procesului educativ, corelat cu numărul de participanţi (dacă este cazul) şi alte documente prevăzute în prezentele norme].
(2) Programul de pregătire profesională cuprinde:a)condiţiile de înscriere şi de participare la cursuri; b)durata cursului; c)metodele folosite la pregătirea cursanţilor; d)modalităţi de ţinere a evidenţei prezenţei la cursuri; e)programa analitică a cursurilor, prevăzută la art. 6, cu precizarea:
|
(i) |
tematicii programului de pregătire; |
|
(ii) |
numărului de ore alocate; |
|
(iii) |
lectorilor; |
|
(iv) |
formelor de evaluare; |
|
(v) |
condiţiilor de promovare (numai pentru programele de specializare/perfecţionare); |
|
(vi) |
bibliografiei; |
f)suportul de curs (numai pentru programele de specializare/perfecţionare); g)subiectele examenului de absolvire (numai pentru programele de specializare/perfecţionare). 8. La articolul 6, litera f) se abrogă. 9. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 7
(1) Evaluarea programului de pregătire profesională include: furnizorul programului, denumirea programului de formare, programa analitică a cursurilor, lectorii ataşaţi programului şi, în cazul programelor de perfecţionare/ specializare, suportul de curs, respectiv subiectele examenului de absolvire.
(2) În cazul programelor e-learning, platforma e-learning va fi aprobată de către Institutul de Management în Asigurări după verificarea respectării criteriilor stabilite. 10. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 9
(1) Condiţiile de atestare a lectorilor pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor sunt următoarele:a)să fie absolvenţi cu diplomă ai unei instituţii de învăţământ superior din România sau din Spaţiul Economic European cu profil: economic, juridic, tehnic, medical; b)să aibă o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul asigurărilor pentru persoanele care lucrează în domeniu la data solicitării atestării şi 5 ani pentru cei care au lucrat în domeniu, dar care nu mai lucrează la data solicitării atestării; nu constituie vechime recunoscută pentru atestarea ca lector pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor activitatea desfăşurată de persoanele fizice în baza unui contract de asistent în brokeraj; c)să fi absolvit o formă de pregătire pentru educaţia adulţilor în domeniul formării formatorilor sau să fi urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b) şi c) specialiştii desemnaţi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi cei aprobaţi de către Comisia de monitorizare din cadrul unor autorităţi/instituţii al căror obiect de activitate are implicaţii în domeniul asigurărilor, la propunerea Institutului de Management în Asigurări.
(3) Pot fi atestaţi, cu titlu provizoriu, în calitate de formatori, fără a îndeplini condiţia prevăzută la alin. (1) lit. c), specialişti din piaţa asigurărilor şi din domeniile conexe, cu obligaţia ca aceştia să absolve un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor în termen de cel mult 2 ani de la data înscrierii în Registrul lectorilor, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme.
(4) Persoanele care doresc să fie atestate ca lectori pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor vor prezenta următoarele documente:a)copie de pe cartea de identitate; b)curriculum vitae semnat; c)copie legalizată de pe diploma de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior; pentru absolvenţii din Spaţiul Economic European, aceasta va fi tradusă în limba română; d)documente care să dovedească experienţa de 3 ani/5 ani pentru cei care lucrează/au lucrat în domeniul asigurărilor (copie de pe cartea de muncă, adeverinţe, contracte de management etc.); e)certificatul de absolvire a unei forme de pregătire pentru educaţia adulţilor în domeniul formării formatorilor sau copie de pe diploma de studii pentru persoanele care au urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă; persoanele care nu au absolvit o astfel de formă de învăţământ vor fi atestate provizoriu, cu obligaţia ca acestea să absolve un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor în termen de cel mult 2 ani de la data înscrierii în Registrul lectorilor; f)dovada plăţii taxei de atestare. 11. Articolul 10 se abrogă. 12. La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 11
(1) Înainte de începerea fiecărui program de pregătire profesională, furnizorii de programe educaţionale vor transmite electronic Institutului de Management în Asigurări, până cel târziu cu o zi lucrătoare înaintea demarării activităţilor, următoarele:a)data începerii cursurilor; b)data examenului de absolvire (numai pentru programele de specializare/perfecţionare); c)tabelul nominal cu datele personale ale cursanţilor; d)locaţia de desfăşurare a cursurilor.Pentru programele desfăşurate în sistem e-learning, furnizorii de programe educaţionale vor respecta cerinţele Institutului de Management în Asigurări. 13. Articolul 12 se abrogă. 14. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 13
(1) Comisia de monitorizare nominalizează supraveghetori în vederea efectuării unor controale ale procesului de formare.
(2) Dacă la controlul activităţii de formare s-au constatat nereguli, Comisia de monitorizare stabileşte un termen pentru remedierea acestora. 15. La articolul 17, litera a) se abrogă. 16. Anexa nr. 3 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, Angela Toncescu ANEXĂ(Anexa nr. 3 la norme) Cerinţele software pentru aprobarea platformelor e-learning 1. Aplicaţia trebuie să fie o soluţie la cheie, personalizabilă din punctul de vedere al dezvoltării şi accesibilă cu mijloace clasice de navigare pe internet. 2. Portalul trebuie să permită accesul unui număr de minimum 999 de utilizatori. 3. Aplicaţia trebuie să ofere suport pentru autentificarea pe bază de nume şi parolă, să permită de asemenea schimbarea parolei de către utilizator, să permită administrarea centralizată. 4. Aplicaţia trebuie să ofere posibilitatea ca fiecare utilizator să aibă o pagină personală dedicată unde să îşi poată urmări planul personal de dezvoltare, cursurile urmate şi calificativele obţinute. 5. Aplicaţia trebuie să permită implementarea unei structuri pe grupuri de utilizatori cu drepturi specifice (de exemplu: cursanţi, administratori). 6. Posibilităţi de stocare: a)aplicaţia trebuie să permită stocarea într-o structură organizată a documentelor ce vor fi folosite ca materiale de curs, exerciţii sau chestionare, inclusiv reacţia cursanţilor la acestea (selecţii, răspunsuri); b)aplicaţia trebuie să permită stocarea altor tipuri de fişiere specifice beneficiarului (de exemplu, fişiere video/imagini).7. Reîmprospătarea datelor şi urmărirea lor trebuie să fie efectuate folosind drepturi de acces şi modalităţi de colaborare de lucru. 8. Comunicare - în funcţie de diverse evenimente, aplicaţia trebuie să fie capabilă să genereze şi să trimită notificări/alerte prin e-mail. Principalele evenimente pentru care se vor trimite notificări sunt următoarele: crearea şi modificarea de documente, cursuri în aşteptare, cursuri alocate participanţilor. 9. Mecanism de căutare şi raportare: a)un utilizator final trebuie să aibă posibilitatea de căutare ad-hoc atât după titlurile şi proprietăţile documentelor, cât şi după conţinutul acestora, filtrare şi raportare la anumite nivele, în funcţie de dreptul asociat al acestuia; b)utilizatorul trebuie să aibă posibilitatea să definească diferite tipuri de filtre pe oricare dintre atributele definite în aplicaţie.10. Profile de utilizator: a)aplicaţia trebuie să permită stocarea informaţiilor despre utilizatori, precum şi să ofere o interfaţă personalizată utilizatorului; b)aplicaţia trebuie să limiteze drepturile de utilizator.