ORDIN Nr. 1181
din 23 august 2007
privind modelul si
continutul Raportului de inspectie fiscala
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 611 din 4 septembrie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 4 alin (2) pct. 2 şi ale
art. 12 alin. (3) din Hotărarea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală,
avand în vedere prevederile
art. 109 şi ale art. 228 alin (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale pct. 106.4 din Hotărarea Guvernului nr. 1.050/2004 privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul Raportului de
inspecţie fiscală, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Instrucţiunile privind întocmirea şi
obiectivele minimale ale Raportului de inspecţie fiscală sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - La data publicării prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
551/2004.
Art. 5. - Direcţia generală de coordonare a inspecţiei
fiscale, Direcţia antifraudă fiscală, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chitoiu
ANEXA Nr. 1
APROBAT
Conducătorul activităţii
de inspecţie fiscală,
Funcţia,
...................................
Numele şi prenumele,
...................................
Semnătura şi ştampila
...................................
RAPORT DE INSPECŢIE FISCALA
încheiat la data de.............
CAPITOLUL I Date despre
inspecţia fiscală
CAPITOLUL II Date despre contribuabil
CAPITOLULUI Constatări
fiscale
(se completează pentru fiecare obligaţie fiscală
verificată)
1. Informaţii despre obligaţia fiscală
2. Obiective minimale avute în vedere
3. Baza de impunere
4. Soluţionarea decontului de taxă pe valoarea adăugată
cu sume negative cu opţiune de rambursare
CAPITOLUL IV Alte constatări
1. Organizarea şi conducerea evidenţei contabile
2. Utilizarea şi ţinerea registrelor
CAPITOLUL V Discuţia finală
cu contribuabilul
1. Prezentarea sintezei punctului de
vedere al contribuabilului
2. Concluzii asupra analizei punctului de
vedere al contribuabilului
CAPITOLUL VI Sinteza
constatărilor inspecţiei fiscale
CAPITOLUL VII Anexe
Avizat
Şef serviciu/birou,
Numele şi prenumele,
.................................
Semnătura
................................
Intocmit
Numele şi prenumele,
..................................
Funcţia şi semnătura
.................................
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
privind întocmirea şi
obiectivele minimale ale Raportului de inspecţie fiscală
Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte de echipa
de inspecţie fiscală pentru consemnarea constatărilor inspecţiei fiscale,
indiferent dacă se stabilesc sau nu diferenţe de obligaţii fiscale suplimentare
în cadrul unei inspecţii fiscale generale ori parţiale.
CAPITOLUL I
Date despre inspecţia fiscală
Prezentarea organelor de inspecţie fiscală care
efectuează verificarea şi care întocmesc raportul de inspecţie fiscală, precizandu-se, pentru fiecare, numele şi
prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei de inspecţie fiscală, unitatea fiscală
din care face parte şi numărul şi data ordinului de serviciu.
De asemenea, se vor preciza:
- temeiul juridic al inspecţiei fiscale;
- numărul şi data transmiterii avizului de inspecţie
fiscală. In cazul în care data începerii inspecţiei fiscale a fost amanată, se vor specifica numărul şi data
acordului, precum şi noul termen aprobat;
- perioada supusă verificării. In cazul în care
verificarea se va face pentru o perioadă diferită de cea din avizul de inspecţie
fiscală, se va înscrie perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului
care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale;
- numărul de înregistrare şi data începerii inspecţiei
fiscale înscrise în Registrul unic de control;
- perioada în care s-a desfăşurat inspecţia fiscală,
precum şi locul de desfăşurare. In cazul în care inspecţia fiscală a fost
suspendată, se vor înscrie perioadele în care s-a efectuat inspecţia fiscală;
- obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei
fiscale;
- modul de îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin
ultimul act de control.
CAPITOLUL II
Date despre contribuabil
1. Datele de identificare ale contribuabilului:
denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare
fiscală, codul CAEN al activităţii principale desfăşurate, capitalul social
subscris şi vărsat, comentarii privind majorarea/diminuarea capitalului social.
2. Forma de proprietate, forma juridică, precum şi
principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social.
3. Informaţii referitoare la acţionari/asociaţi, în
situaţia în care sunt constatate relaţii de participare la alt contribuabil cu
care are relaţii de afaceri.
4. Verificarea corectitudinii listei conturilor bancare cu cele comunicate de unităţile bancare organelor
fiscale competente;
5. Evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului
exerciţiului financiar, conform ultimelor 3 bilanţuri anuale, indiferent de
perioada verificată.
6. Verificarea evidenţei
documentelor cu regim special, cu prezentarea actelor cu care au fost
achiziţionate: plaja de numere pentru facturile achiziţionate, facturile
utilizate, alte documente cu regim special, documente cu regim special anulate,
stocul celor rămase (pentru perioada de pană la 31 decembrie 2006 ). Incepand cu 1 ianuarie 2007 se vor verifica existenţa seriei şi plajei de
numere aprobate de conducerea societăţii şi data începerii utilizării acestora.
7. Prezentarea subunităţilor contribuabilului cu
precizări specifice, dacă este cazul, pentru cele care prezintă un interes
fiscal deosebit: declararea punctelor de lucru, respectarea regimului
autorizărilor, antrepozit fiscal, utilizator final, jocuri de noroc - licenţe
etc.
8. Persoana care asigură administrarea activităţii
contribuabilului verificat.
9. Persoana care răspunde de conducerea
contabilităţii.
10. Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul pe
durata inspecţiei fiscale.
11. Prezentarea relaţiilor de afiliere dintre
contribuabilul verificat şi alţi contribuabili care au calitatea de clienţi sau
furnizori.
CAPITOLUL III
Constatări fiscale
Pentru fiecare obligaţie fiscală care a făcut obiectul
inspecţiei fiscale se vor avea în vedere şi se vor cuprinde în constatări
următoarele:
1. Informaţii despre obligaţia
fiscală:
- denumirea obligaţiei fiscale;
- perioada supusă inspecţiei fiscale;
- prezentarea procedurii de control utilizate. In cazul
controlului prin sondaj, selectarea documentelor şi a operaţiunilor
semnificative se apreciază de organul de inspecţie fiscală in funcţie de natura
activităţii contribuabilului;
- facilităţile fiscale (scutiri, reduceri, ajutor de
stat, subvenţii) de care a beneficiat contribuabilul în perioada supusă
inspecţiei fiscale şi modul de respectare a acestora.
2. Obiective minimale avute în vedere
In acţiunea de inspecţie fiscală se vor avea în vedere
următoarele obiective minimale:
- verificarea realităţii declaraţiilor fiscale şi
informative în corelaţie cu datele din evidenţa contabilă, registrele societăţii sau orice alte documente justificative existente în societate ori obţinute prin controale încrucişate, precum şi cu alte declaraţii
depuse în conformitate cu legile speciale;
- verificarea existenţei contractelor şi modul lor de
derulare, în vederea determinării tuturor operaţiunilor impozabile realizate de
contribuabil, inclusiv identificarea faptică a surselor generatoare de venit;
- verificarea înregistrării tuturor veniturilor
aferente activităţii desfăşurate;
- verificarea utilizării documentelor cu regim special,
pentru perioade anterioare datei de 1 ianuarie 2007. După această dată se va
verifica modul de alocare şi gestionare a documentelor fiscale conform
prevederilor legale;
- verificarea modului de înregistrare a cheltuielilor
aferente obţinerii veniturilor, precum şi a tratamentului fiscal al acestora;
- verificarea corectitudinii sumelor utilizate cu drept
de deducere din impozitele, taxele sau contribuţiile datorate.
3. Baza de impunere
A. In cazul în care se constată aspecte care modifică
baza de impunere, se vor menţiona:
- elementele identificate în activitatea
contribuabilului care au influenţat baza de impunere;
- punctul de vedere al inspecţiei fiscale faţă de
interpretarea contribuabilului;
- consecinţele fiscale ale abaterilor constatate,
motivele de drept şi temeiul legal pentru modificarea bazei de impunere;
- modul de calcul al bazei impozabile şi stabilirea
eventualelor diferenţe, precum şi calculul impozitului, taxei sau al
contribuţiei stabilite suplimentar. Pentru obligaţiile fiscale pentru care
legea prevede dreptul contribuabilului de a efectua deduceri/reduceri se va
verifica modul de exercitare a acestui drept şi corectitudinea calculului sumei
deduse;
- calculul obligaţiilor
fiscale accesorii la diferenţele de impozite, taxe sau contribuţii stabilite de
inspecţia fiscală;
- stabilirea responsabilităţilor pentru aplicarea sau
determinarea eronată a bazei impozabile şi efectuarea de propuneri pentru
sancţionare conform prevederilor legale, acolo unde
este cazul.
B. In cazul în care baza de impunere nu se modifică, se
va menţiona acest lucru. In această situaţie se vor prezenta următoarele:
- perioadele efectiv verificate;
- documentele care au stat la baza concluziei că
obligaţia fiscală este corect determinată.
4. Soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea
adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare
Pentru soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea
adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se va efectua inspecţie
fiscală parţială, care va avea ca obiect doar verificarea TVA-ului.
Dacă se soluţionează mai multe deconturi, fiecare
dintre ele va fi verificat separat, cu înscrierea distinctă a constatărilor
aferente fiecăruia dintre acestea, astfel:
- prima perioadă verificată va
cuprinde intervalul de timp de la începutul perioadei anterioare neverificate
(cu condiţia încadrării în termenul legal de prescripţie) pană la data de sfarşit a perioadei aferente decontului de TVA cu sume negative în
care s-a bifat opţiunea de rambursare;
- următoarea perioadă verificată va începe de la data
ultimului decont verificat pană
la sfarşitul perioadei
aferente următorului decont ce urmează a se verifica.
In acelaşi mod se va continua pană la soluţionarea tuturor deconturilor de TVA cu sume negative cu
opţiune de rambursare, depuse şi neverificate.
Soluţionarea fiecărui decont de TVA cu sume negative cu
opţiunea de rambursare se va finaliza astfel:
- în cazul în care nu se constată sume suplimentare în
baza raportului de inspecţie fiscală, se va emite decizia de nemodificare a
bazei de impunere, care, împreună cu un exemplar al raportului de inspecţie
fiscală, se va transmite după avizare şi aprobare compartimentului de
specialitate pentru emiterea deciziei de rambursare;
- în cazul în care se constată sume suplimentare în
baza raportului de inspecţie fiscală, se va emite decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, care
în acest caz are şi rol de decizie de rambursare.
CAPITOLUL IV
Alte constatări
1. Organizarea şi conducerea evidenţei contabile
In acest capitol se vor prezenta constatările
inspecţiei fiscale referitoare la organizarea compartimentului de contabilitate
(acolo unde este cazul), urmărindu-se în principal respectarea prevederilor
Legii contabilităţii. In acest sens, se va avea în vedere modul de evidenţiere
a operaţiunilor de capital, a imobilizărilor, a operaţiunilor de trezorerie,
contabilizarea stocurilor şi a producţiei în curs de execuţie, precum şi
contabilitatea angajamentelor şi a altor drepturi patrimoniale, efectuarea şi
valorificarea inventarierii patrimoniului.
Pentru contribuabilii care aplică Reglementările
contabile armonizate cu directivele europene şi cu standardele internaţionale de contabilitate se va avea în vedere modul de retratare a
conturilor contabile.
2. Utilizarea şi ţinerea registrelor
Se vor consemna constatările referitoare la modul de
utilizare a registrelor contabile şi întocmirea jurnalelor obligatorii.
Se va menţiona dacă s-a efectuat inventarierea
patrimoniului conform prevederilor legale şi modul de valorificare a acestuia.
CAPITOLUL V
Discuţia finală cu contribuabilul
1. Prezentarea sintezei punctului de vedere al
contribuabilului
In acest capitol se vor consemna,
în mod obligatoriu, numărul şi data documentului prin care contribuabilul este înştiinţat despre data, ora şi locul de
desfăşurare a discuţiei finale.
In caz de refuz al contribuabilului de a se prezenta la
discuţia finală, acest fapt va fi menţionat expres în
raport.
De asemenea, se va prezenta o sinteză a punctului de
vedere al contribuabilului pentru fiecare diferenţă de impozit, taxă,
contribuţie, care va fi anexată la Raportul de inspecţie fiscală.
2. Concluzii asupra analizei punctului de vedere al
contribuabilului
In acest capitol se va prezenta rezultatul analizei
efectuate de echipa de inspecţie fiscală faţă de punctul de vedere al
contribuabilului. Argumentele organelor de inspecţie fiscală vor fi prezentate
pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care contribuabilul a
prezentat punctul său de vedere.
CAPITOLUL VI
Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale
Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie la care
s-au calculat diferenţe sau accesorii în sarcina contribuabilului se vor
prezenta următoarele informaţii:
Nr. crt.
|
Denumire impozit, taxă,
contribuţie*)/Obligaţii fiscale
accesorii
|
Perioada verificată/ Perioada
pentru care s-au calculat obligaţiile fiscale accesorii
|
Baza impozabilă
stabilită
suplimentar**)
- lei -
|
Impozit, taxă, contribuţie
stabilită suplimentar de plată/
Obligaţii fiscale accesorii***)
- lei -
|
De la data
|
Pană la data
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1.
|
Obligaţie fiscală
|
zz. ll. aa
|
zz. ll. aa
|
|
|
2.
|
Majorări de întarziere
|
zz. ll. aa
|
zz. ll. aa
|
|
|
*) Se va completa pentru fiecare
obligaţie fiscală suplimentară stabilită de organele de inspecţie fiscală.
**) Se va completa cu suma totală a bazei impozabile
stabilită suplimentar de inspecţia fiscală şi calculată în anexele la Raportul
de inspecţie fiscală, pentru fiecare categorie de impozit, taxă sau
contribuţie.
***) Se va completa cu valoarea totală a impozitului,
taxei, contribuţiei sau a obligaţiilor fiscale accesorii calculate suplimentar
de inspecţia fiscală în anexele la Raportul de inspecţie fiscală.
Raportul de inspecţie fiscală
va fi semnat de organele de inspecţie fiscală, avizat de şeful
serviciului/biroului şi aprobat de conducătorul activităţii de inspecţie
fiscală.
Raportul de inspecţie fiscală stă la baza întocmirii
următoarelor acte administrativ fiscale:
- decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală;
- decizia de nemodificare a bazei impozabile;
- dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de
inspecţie fiscală.
Raportul va fi întocmit în 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru contribuabil, unul pentru
organele de inspecţie fiscală şi unul pentru organul fiscal de administrare
competent, unde contribuabilul este luat în evidenţă ca plătitor de impozite şi
taxe.
Raportul de inspecţie fiscală se anexează la actul
administrativ fiscal emis, după caz, respectiv la decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, la
decizia de nemodificare a bazei de impunere sau la dispoziţia privind măsurile
stabilite de organele de inspecţie fiscală.
CAPITOLUL VII
Anexe
Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie
verificată, la Raportul de inspecţie fiscală se vor anexa situaţii, tabele,
copii de pe documente, note explicative, necesare susţinerii constatărilor,
fiind parte integrantă din Raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele sau situaţiile se întocmesc ori de cate ori este necesară sintetizarea unui
număr mai mare de documente sau operaţiuni şi în toate cazurile în care se
prezintă şi se susţin constatările din Raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele şi situaţiile anexate la Raportul de inspecţie
fiscală vor fi semnate de organele de inspecţie fiscală şi, pentru luare la
cunoştinţă, de către reprezentantul societăţii.
Tot în acest capitol se va prezenta declaraţia dată pe propria răspundere de reprezentantul legal al
contribuabilului, prin care declară că a pus la dispoziţie toate documentele şi
informaţiile solicitate.
De asemenea, la Raportul de inspecţie fiscală se va
anexa orice document întocmit pentru înştiinţarea, solicitarea de documente,
note explicative sau procese-verbale pentru consemnarea unor constatări în
timpul inspecţiei fiscale.