ORDIN Nr. 126
din 17 decembrie 2008
privind responsabilitatile
structurilor militare pentru evacuarea medicala si monitorizarea ranitilor si
bolnavilor din teatrele de operatii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 887 din 29 decembrie 2008
Pentru îndeplinirea misiunilor de sprijin medical desfăşurate de structurile de forţe ale Armatei României în
teatrele de operaţii din afara teritoriului statului român şi pentru
planificarea resurselor necesare şi a realizării evacuărilor medicale a
răniţilor şi bolnavilor,
în temeiul prevederilor art. 5
alin. (1) lit. p) şi ale art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Evacuarea medicală este parte integrantă
a îngrijirii medicale continue a răniţilor şi bolnavilor şi constă în
transportul specializat al pacienţilor între formaţiunile medicale de tratament
aflate în teatrele de operaţii sau în afara acestora.
(2) In funcţie de tipul operaţiei, evacuarea medicală
este:
a) înaintată, de la locul rănirii/îmbolnăvirii către
formaţiunea medicală de Rol 1 sau, după caz, către formaţiunea medicală cea mai
apropiată/specializată;
b) tactică, între formaţiunile medicale din acelaşi
teatru de operaţii;
c) strategică, din teatrul de
operaţii către formaţiunea medicală de Rol 3 sau 4, naţională sau aflată pe
teritoriul altui stat.
(3) Sensurile unor termeni şi
expresii utilizate în prezentul ordin sunt precizate în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Monitorizarea răniţilor sau bolnavilor
cuprinde activităţile desfăşurate de către structurile militare/medico-militare
din teatrele de operaţii şi din ţară pentru cunoaşterea permanentă a evoluţiei
statusului acestora şi stabilirea măsurilor necesare pentru definitivarea
tratamentului.
(2) Activităţile care vizează monitorizarea sunt:
a) executarea periodică a
bilanţului medical şi aprecierea evoluţiei clinice a răniţilor şi bolnavilor;
b) raportarea ierarhică a
informaţiilor cu privire la situaţia răniţilor şi bolnavilor;
c) analizarea informaţiilor şi
datelor medicale în vederea dimensionării/redimensionării sprijinului medical.
Art. 3. - (1) Evacuarea medicală este responsabilitate
naţională, cu excepţia cazurilor în care, prin procedurile de operare
permanente/Standing Operating Procedures, denumite în continuare SOP, sau acordurile tehnice bilaterale ori multilaterale
care decurg din SOP, se prevede altfel.
(2) Cadrul general şi modalităţile de executare a
evacuărilor medicale sunt stabilite prin SOP.
(3) SOP prevăd
responsabilitatea pentru toate tipurile de evacuări medicale, astfel:
a) responsabilitate naţională, cu mijloace de evacuare
proprii sau asigurate prin acorduri tehnice/prestări de servicii;
b) responsabilitate a coaliţiei sau a naţiunii-lider,
cu mijloace de evacuare proprii acesteia sau asigurate prin acorduri
tehnice/prestări de servicii.
(4) Orice modificare a SOP
referitoare la condiţiile de acordare a asistenţei medicale în teatrele de
operaţii se regăseşte în acordurile tehnice subsecvente.
(5) Acordurile tehnice prevăd şi modalitatea de
abordare a aspectelor mortuare, inclusiv cele de medicină legală.
(6) La negocierea acordurilor tehnice participă şi un
consilier medical, de preferinţă medic cu experienţă în gestionarea evacuărilor
medicale în şi din teatrele de operaţii.
Art. 4. - (1) Responsabilităţile
privind evacuarea medicală revin:
a) comandantului/şefului structurii militare, la
recomandarea medicului-şef/medicului curant, pentru efectivele proprii sau cele
aflate în asigurare, în cazul evacuării înaintate;
b) comandantului/şefului structurii militare, la
recomandarea medicului-şef, în conformitate cu SOP şi/sau acordurile tehnice,
în urma consultărilor cu medicul-şef al eşalonului ierarhic superior din cadrul
forţei multinaţionale, în cazul evacuării tactice;
c) comandantului/şefului structurii militare, la
recomandarea medicului-şef, în conformitate cu SOP şi/sau acordurile tehnice,
în urma consultărilor cu medicul-şef al forţei multinaţionale, în cazul
evacuării strategice.
(2) In cazul evacuării medicale strategice,
responsabilitatea comandantului/şefului structurii militare încetează odată cu
îmbarcarea rănitului sau a bolnavului la bordul mijlocului de evacuare
medicală.
(3) Pe timpul evacuării
medicale înaintate şi tactice pe cale terestră, răniţii şi bolnavii vor fi
asistaţi de personal medical cu competenţe profesionale corespunzătoare cu
gravitatea stării pacienţilor.
(4) Pe timpul evacuării medicale strategice, pe cale
aeriană şi/sau navală, răniţii şi bolnavii vor fi asistaţi de personal medical
calificat/specializat, apt aeronavigant şi/sau de îmbarcare.
Art. 5. - Diagramele responsabilităţilor
raportării/informării referitoare la starea sănătăţii şi locul în care se află
răniţii şi bolnavii sunt prezentate în anexele nr. 2 şi 3.
Art. 6. - Informarea familiei
despre producerea evenimentului medical, situaţia medicală şi locul în care se
află rănitul sau bolnavul se face, în cel mai scurt timp, de către comanda
structurii militare de bază din ţară din care face parte acesta.
Art. 7. - Direcţia informare şi relaţii publice va
furniza opiniei publice informaţii conexe, cu respectarea normelor deontologice
medicale, numai după confirmarea de către Centrul Naţional Militar de Comandă a
anunţării familiei rănitului sau bolnavului.
Art. 8. - (1) Direcţia logistică, prin structura de
specialitate, monitorizează şi centralizează toate informaţiile de natură
medicală referitoare la caz, transmise de structurile responsabile, conform
schemei de relaţionare prevăzute în anexa nr. 3, şi le pune la dispoziţia
Direcţiei medicale, în vederea analizării acestora şi a întocmirii în comun a
Planului de sprijin medical.
(2) Planul de sprijin medical
se înaintează Statului Major General, prin Centrul Naţional Militar de Comandă,
care dispune punerea lui în aplicare.
(3) In cadrul măsurilor de sprijin medical se
constituie, prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, un nucleu de medici specialişti din grupa specialităţilor
chirurgicale, cunoscători ai limbii engleze, pregătit pentru dislocare în afara
teritoriului naţional pe o perioadă determinată de timp, în scopul evaluării de
specialitate a statusului rănitului sau bolnavului şi al facilitării
comunicării dintre medicul curant şi rănit sau bolnav şi dintre medicul curant
şi familia rănitului sau bolnavului, în cazul spitalizării în străinătate.
(4) Cheltuielile aferente dislocării se asigură în
conformitate cu prevederile actelor normative care reglementează domeniul
planificării, programării, bugetarii şi evaluării în Ministerul Apărării.
Art. 9. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 10. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.140/2006*) privind
responsabilităţile structurilor militare pentru evacuarea medicală şi
monitorizarea bolnavilor şi răniţilor din teatrele de operaţii.
Art. 11. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
*) Ordinul nr. M.140/2006 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea
ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXA Nr. 1
GLOSAR
Acord tehnic -
înţelegerea dintre naţiunile aliate, bilaterală sau multilaterală, pentru
sprijinul reciproc în vederea acoperirii unor domenii în care cel puţin una
dintre părţi nu dispune de resurse umane şi/sau materiale suficiente.
Bilanţ medical -
aprecierea stării de sănătate a unui pacient la un moment dat.
Formaţiune medicală de Rol 1, 2, 3, 4 - clasificarea NATO a formaţiunilor medicale operaţionale după
capabilităţile acestora, de la asistenţa medicală primară şi de urgenţă - Rol 1
până la asistenţa medicală înalt specializată, complexă, de recuperare a stării
de sănătate - Rol 4.
Mijloace de evacuare -
mijloacele de transport al răniţilor sau al bolnavilor,
specializate sau nespecializate, aeriene, terestre sau navale.
Proceduri de operare permanente - Standing Operating Procedures/SOP, set de reguli, de obicei anexă
la ordinul de operaţii, care sunt stabilite de naţiunea-lider în aria de
responsabilitate din teatrul de operaţii, care se aplică de către toţi aliaţii
participanţi la misiune şi care stabilesc modul de acţiune în situaţii/scenarii
operaţionale previzibile.
Responsabilitate naţională - obligaţia naţiunii care trimite structuri militare în misiune
într-un teatru de operaţii extern de a furniza resursele umane şi materiale
pentru desfăşurarea unor activităţi specifice.
ANEXA Nr. 2
DIAGRAMA
responsabilităţilor raportării/informării în teatrul
de operaţii
![](poze/92312_0.jpg)
ANEXA Nr. 3
DIAGRAMA
responsabilităţilor raportării/informării în afara
teatrului de operaţi
![](poze/92312_1.jpg)