ORDIN Nr. 13
din 30 septembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului Bancii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 14/24/2010 privind expunerile mari ale institutiilor de credit si
ale firmelor de investitii
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 725 din 1 noiembrie 2010
Având în vedere dispoziţiile art. 141, 142, 278, 384 şi
385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de
credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 420 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007 cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 48
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, precum şi
al prevederilor art. 1, 2 şi art. 7 alin. (1), (3), (10) şi (15) din Statutul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Banca Naţională a României şi Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 14/24/2010 privind expunerile mari ale instituţiilor de credit şi
ale firmelor de investiţii, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la
art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data de 31 decembrie 2010 se abrogă
Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/110 din 14 decembrie 2006
pentru aprobarea Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 16/21/2006 privind expunerile mari ale
instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.033 şi 1.033 bis din 27 decembrie 2006.
Art. 4. - Banca Naţională a României şi Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXĂ
REGULAMENTUL Nr. 14/24/2010
privind expunerile mari ale instituţiilor de credit
si ale firmelor de investiţii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament stabileşte modul în
care se realizează monitorizarea, raportarea şi supravegherea expunerilor mari.
(2) Prezentul regulament se
aplică instituţiilor de credit, persoane juridice române şi sucursalelor din
România ale instituţiilor de credit din state terţe.
(3) Casele centrale sunt responsabile pentru
reglementarea cadrului general aferent expunerilor mari ale cooperativelor de
credit din cadrul reţelelor cooperatiste. Reglementările emise vor avea în
vedere prevederile prezentului regulament în ceea ce priveşte expunerile mari
ale cooperativelor de credit şi nu vor putea stabili cerinţe mai puţin
restrictive decât cele prevăzute de acesta. In acest sens reglementările emise
de casa centrală vor fi transmise spre avizare Băncii Naţionale a României.
(4) Prezentul regulament se
aplică în mod corespunzător societăţilor de servicii de investiţii financiare,
precum şi societăţilor de administrare a investiţiilor, persoane juridice
române, care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor
individuale de investiţii. In acest sens, orice referire la Banca Naţională a României
se consideră a fi făcută, după caz, la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare.
(5) Prezentul regulament se
aplică la nivel individual şi, după caz, consolidat, în conformitate cu
Regulamentul BNR-CNVM nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe bază consolidată
a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, cu modificările
ulterioare.
(6) Casele centrale sunt
responsabile pentru aplicarea prezentului regulament la nivel de reţea
cooperatistă.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile folosite în cuprinsul
prezentului regulament au semnificaţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit
şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In sensul prezentului regulament, termenul societate-mamă include o
societate-mamă în sensul art. 7 alin. (1) pct. 19 lit. a)-e) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
entitate care, în opinia Băncii Naţionale a României, exercită efectiv o
influenţă dominantă asupra altei entităţi (o filială).
(3) In sensul prezentului regulament, termenul filială include o entitate aflată în
relaţie cu o societate-mamă, în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (2),
precum şi orice entitate asupra căreia, în opinia Băncii Naţionale a României,
o societate-mamă exercită efectiv o influenţă dominantă.
(4) Semnificaţiile noţiunilor instituţii şi firme
de investiţii este cea din Regulamentul BNR-CNVM
nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime
de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) In înţelesul prezentului
regulament, expresia grup de clienţi aflaţi în legătură reprezintă:
a) două ori mai multe persoane
fizice şi/sau juridice care constituie, dacă nu se dovedeşte altfel, un singur
risc deoarece una dintre ele deţine, direct ori indirect, controlul asupra
celeilalte ori celorlalte; sau
b) două ori mai multe persoane fizice şi/sau juridice
între care nu există o relaţie de control, aşa cum este descrisă la lit. a),
dar care trebuie să fie considerate ca reprezentând un singur risc deoarece
sunt interconectate în asemenea măsură încât, în cazul în care una dintre
acestea s-ar confrunta cu probleme financiare, în special dificultăţi de
finanţare ori de rambursare, cealaltă sau toate celelalte ar întâmpina probabil
dificultăţi de finanţare ori de rambursare;
(6) Termenii şi expresiile bănci centrale, bănci
multilaterale de dezvoltare, entităţi din sectorul
public au înţelesul prevăzut de Regulamentul
BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, cu
modificările şi completările ulterioare.
(7) Semnificaţiile expresiilor protecţie finanţată a creditului şi protecţie
nefinanţată a creditului sunt cele din Regulamentul BNR-CNVM nr. 19/24/2006
privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de instituţiile
de credit şi firmele de investiţii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) In scopul prezentului regulament, expunerile
reprezintă orice activ sau orice element din afara
bilanţului prevăzute în Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, fără aplicarea ponderilor de risc ori gradelor de
risc prevăzute.
(2) Expunerile care provin din elementele prevăzute în
anexa la Regulamentul BNR-CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de
credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al
tranzacţiilor de răscumpărare, al operaţiunilor de dare/luare de
titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al
tranzacţiilor de creditare în marjă, cu modificările şi completările
ulterioare, trebuie calculate în conformitate cu una
dintre metodele prevăzute de
regulamentul respectiv. In scopul prezentului regulament,
se vor aplica şi prevederile art. 4 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 20/25/2006,
cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Cu aprobarea Băncii Naţionale a României, toate
elementele acoperite integral de fonduri proprii pot fi excluse pentru scopul
determinării expunerilor, cu condiţia ca respectivele fonduri proprii să nu fie
incluse în fondurile proprii ale instituţiei de credit în sensul art. 126 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi al art. 2 din Regulamentul BNR- CNVM nr. 13/18/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, sau în calculul altor indicatori de monitorizare
prevăzuţi în alte reglementări.
Art. 4. - Expunerile nu vor include niciunul dintre
următoarele elemente:
a) în cazul operaţiunilor pe
curs de schimb, expunerile înregistrate în cursul normal al decontării, pe
durata celor două zile lucrătoare ulterioare plăţii;
b) în cazul operaţiunilor de cumpărare sau de vânzare
de titluri, expunerile înregistrate în cursul normal al decontării pe durata a
5 zile lucrătoare ulterioare plăţii sau livrării titlurilor, în funcţie de care
dintre aceste operaţiuni are loc mai devreme;
c) în cazul furnizării serviciilor de transfer de bani,
inclusiv executarea serviciilor de plată, compensările şi decontările în orice
monedă, precum şi operaţiunile de corespondent bancar, sau în cazul
compensărilor de instrumente financiare, decontărilor şi serviciilor de
custodie pentru clienţi, finanţări primite cu întârziere, expunerile rezultate
din aceste activităţi, precum şi alte expuneri care decurg din operaţiunile
aferente clienţilor şi care nu durează mai mult de următoarea zi lucrătoare;
sau
d) în cazul furnizării serviciilor de transfer de bani,
inclusiv executarea serviciilor de plată, compensările şi decontările în orice
monedă, precum şi operaţiunile de corespondent bancar, expunerile din cursul
zilei faţă de instituţiile care furnizează aceste servicii.
Art. 5. - Pentru a stabili existenţa unui grup de
clienţi aflaţi în legătură, în ceea ce priveşte expunerile menţionate la art. 4
alin. (1) lit. m), o) şi p) din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, în cazul în care există o expunere
faţă de active-suport, instituţiile de credit trebuie să evalueze schema,
expunerile-suport ale acesteia sau ambele. In acest scop, instituţiile de
credit trebuie să evalueze substanţa economică şi riscurile inerente structurii
operaţiunii.
Art. 6. - Pentru scopurile calculării valorii expunerii
în conformitate cu prezentul regulament, termenul instituţie de credit include
şi orice entitate publică sau privată, inclusiv sucursalele sale, care
îndeplineşte cerinţele din definiţia instituţie de credit prevăzută la
art. 7 alin. (1) pct. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările
şi completările ulterioare, şi care a fost autorizată într-un stat terţ.
CAPITOLUL II
Expuneri mari
SECŢIUNEA 1
Monitorizarea şi raportarea expunerilor mari
Art. 7. - (1) Expunerea unei instituţii de credit faţă
de un client sau faţă de un grup de clienţi aflaţi în legătură este considerată
ca fiind expunere mare dacă valoarea sa este egală ori depăşeşte 10% din
fondurile proprii ale instituţiei de credit.
(2) Banca Naţională a României poate stabili, diferit
faţă de instituţia de credit, componenţa unui grup de clienţi aflaţi în
legătură.
Art. 8. - (1) Instituţiile de credit raportează Băncii
Naţionale a României următoarele informaţii referitoare la fiecare expunere
mare, inclusiv expunerile mari exceptate de la aplicarea art. 9:
a) identificarea clientului sau
a grupului de clienţi aflaţi în legătură faţă de care instituţiile de credit au
o expunere mare;
b) valoarea expunerii înaintea luării în considerare a
efectului diminuării riscului de credit, dacă este cazul;
c) în cazul în care se utilizează,
tipul protecţiei finanţate sau nefinanţate a creditului;
d) valoarea expunerii după luarea în considerare a
efectului diminuării riscului de credit calculat pentru scopul art. 9.
(2) In cazul în care
instituţiile de credit fac obiectul prevederilor Regulamentului BNR-CNVM nr.
15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating,
cu modificările şi completările ulterioare, respectivele instituţii de credit
pun la dispoziţia Băncii Naţionale a României, la solicitarea acesteia, informaţii
cu privire la cele mai mari 20 de expuneri determinate la nivel consolidat, cu
excepţia celor excluse de la aplicarea art. 9.
(3) Raportarea expunerilor mari, aşa cum este prevăzută la alin. (1), se va efectua trimestrial la
nivel individual şi semestrial la nivel consolidat.
(4) Banca Naţională a României
va implementa de la 31 decembrie 2012, împreună cu celelalte autorităţi
competente, formulare de raportare cu conţinut, frecvenţe şi date de raportare
uniforme, în conformitate cu ghidurile Comitetului Supraveghetorilor Bancari
Europeni. Formularele de raportare vor fi proporţionale cu natura, dimensiunea
şi complexitatea activităţilor instituţiilor de credit.
(5) Instituţiile de credit
trebuie să analizeze, în măsura în care este posibil, expunerile faţă de
emitenţii de garanţii reale, furnizorii de protecţie de credit nefinanţată şi
faţă de activele-suport, potrivit art. 5, pentru identificarea posibilelor
concentrări şi, după caz, să ia măsuri şi să raporteze Băncii Naţionale a
României orice informaţii semnificative.
SECŢIUNEA a 2-a
Limite aplicabile expunerilor mari
Art. 9. - (1) Instituţiile de credit nu trebuie să
înregistreze, după luarea în considerare a efectului diminuării riscului de
credit în conformitate cu art. 11-19, o expunere faţă de un client sau un grup
de clienţi aflaţi în legătură a cărei valoare depăşeşte 25% din fondurile
proprii.
(2) In cazul în care clientul
este o instituţie sau în cazul în care un grup de clienţi aflaţi în legătură
include una sau mai multe instituţii, valoarea expunerii nu poate depăşi fie
25% din fondurile proprii ale instituţiei de credit, fie echivalentul a 150
milioane euro, în funcţie de care dintre aceste valori este mai mare, cu
condiţia ca suma valorilor expunerilor faţă de toţi clienţii aflaţi în legătură
care nu sunt instituţii să nu depăşească, după luarea în considerare a
efectului diminuării riscului de credit în conformitate cu art. 11-19, 25% din
fondurile proprii ale instituţiei de credit.
(3) In cazul în care echivalentul a 150 milioane euro
este mai mare decât 25% din fondurile proprii ale instituţiei de credit,
valoarea expunerii nu trebuie să depăşească, după luarea în considerare a
efectului diminuării riscului de credit în conformitate cu art. 11-19, o limită
rezonabilă raportată la fondurile proprii ale instituţiei de credit. Această
limită este stabilită de către instituţiile de credit, în concordanţă cu
politicile şi procedurile menţionate în art. 8 din Regulamentul BNR- CNVM nr.
23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea şi tratamentul
riscurilor, precum şi criteriile tehnice utilizate de autorităţile competente
pentru verificarea şi evaluarea acestora, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru a aborda şi controla riscul de concentrare şi nu trebuie să
depăşească 100% din fondurile proprii ale acestora.
(4) Pentru societăţile de
servicii de investiţii financiare, în cazul în care clientul este o instituţie
sau în cazul în care un grup de clienţi aflaţi în legătură include una sau mai
multe instituţii, nivelul valoric al expunerii stabilite la alin. (2) şi (3)
este echivalentul a 500.000 euro.
(5) Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare poate modifica ulterior nivelul valoric al expunerii
prevăzute la alin. (4).
(6) In scopul aplicării
cerinţelor prudenţiale în domeniul expunerilor mari, Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare poate stabili, la nivel individual, cerinţe mai restrictive
privind limita menţionată la alin. (4).
Art. 10. - (1) Instituţiile de credit trebuie să
respecte permanent limita relevantă prevăzută la art. 9. In cazul în care,
într-o situaţie excepţională, expunerile depăşesc limita respectivă, valoarea
expunerii trebuie notificată fără întârziere Băncii Naţionale a României, care,
în cazul în care consideră a fi justificat, poate acorda instituţiei de credit
o perioadă limitată de timp pentru a se încadra în limita respectivă.
(2) In cazul în care echivalentul a 150 milioane euro,
menţionat la art. 9, este aplicabil, Banca Naţională a României poate permite,
de la caz la caz, depăşirea limitei de 100% raportată la fondurile proprii ale
instituţiei de credit.
Art. 11. - (1) Pentru scopurile art. 12-19, termenul garanţie personală include
instrumentele financiare derivate de credit
recunoscute potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, altele decât instrumentele de tipul credit linked note.
(2) Fără a aduce atingere
prevederilor alin. (3), în cazul în care recunoaşterea protecţiei de credit
finanţate sau nefinanţate este permisă în temeiul art. 12-19, această
permisiune este condiţionată de respectarea cerinţelor de eligibilitate şi a
altor cerinţe minime stabilite în Regulamentul BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul în care
instituţiile de credit se bazează pe aplicarea art. 14, recunoaşterea
protecţiei de credit finanţate se supune cerinţelor relevante prevăzute în Regulamentul BNR- CNVM nr.
15/20/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru scopul acestei secţiuni, instituţiile de
credit nu iau în considerare garanţia reală menţionată la art. 23-25 din
Regulamentul BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia cazului în care aceasta este permisă potrivit art.
16-17.
Art. 12. - (1) Următoarele expuneri sunt excluse de la
aplicarea prevederilor art. 9:
a) elemente de activ
reprezentând creanţe asupra administraţiilor centrale sau băncilor centrale,
cărora, în cazul în care sunt negarantate, li se aplică o pondere de risc de
0%, potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) elemente de activ
reprezentând creanţe asupra organizaţiilor internaţionale sau băncilor de
dezvoltare multilaterală, cărora, în cazul în care sunt negarantate, li se
aplică o pondere de risc de 0%, potrivit Regulamentului BNR- CNVM nr.
14/19/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
c) elemente de activ reprezentând creanţe garantate în
mod explicit de administraţii centrale, bănci centrale, organizaţii
internaţionale, bănci multilaterale de dezvoltare sau de entităţi din sectorul
public, atunci când creanţelor negarantate asupra respectivelor entităţi care
furnizează garanţia personală li se aplică o pondere de risc de 0%, potrivit
Regulamentului BNR- CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) alte expuneri faţă de sau
garantate de administraţii centrale, bănci centrale, organizaţii
internaţionale, bănci multilaterale de dezvoltare sau entităţi din sectorul
public, atunci când creanţelor negarantate asupra entităţii faţă de care
expunerea este înregistrată sau de către care este garantată li se aplică o
pondere de risc de 0%, potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) elemente de activ
reprezentând creanţe asupra autorităţilor regionale sau locale ale statelor
membre, în cazul în care aceste creanţe primesc o pondere de risc de 0%,
potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi alte expuneri faţă de autorităţile regionale
sau locale respective ori garantate de acestea, în cazul în care aceste creanţe
primesc o pondere de risc de 0% potrivit aceluiaşi regulament;
f) expuneri faţă de
contrapartidele menţionate la art. 5 alin. (7) sau (8) din Regulamentul
BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul
în care primesc o pondere de risc de 0% potrivit aceluiaşi regulament;
expunerile care nu îndeplinesc criteriile respective, indiferent dacă sunt sau
nu exceptate de la dispoziţiile art. 9, se tratează ca expuneri faţă de o parte
terţă;
g) elemente de activ şi alte
expuneri garantate, în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României, prin
garanţii reale reprezentate de depozite de numerar (cash
deposits) plasate la instituţia de credit
împrumutătoare sau la o instituţie de credit care este societatea-mamă sau o
filială a instituţiei de credit împrumutătoare; numerarul încasat din
instrumente de tipul credit linked note emise de instituţia de credit, împrumuturile acordate de către o
contrapartidă instituţiei de credit şi depozitele unei contrapartide păstrate
la instituţia de credit, care fac obiectul unui acord de compensare bilanţieră recunoscut potrivit Regulamentului
BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se
consideră a fi încadrate la această literă;
h) elemente de activ şi alte
expuneri garantate, în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României, prin
garanţii reale reprezentate de certificate de depozit emise de instituţia de
credit împrumutătoare sau de o instituţie de credit care este societatea-mamă
sau o filială a instituţiei de credit împrumutătoare şi încredinţate oricăreia
dintre acestea;
i) expuneri care decurg din facilităţile de credit
neutilizate care sunt clasificate, potrivit anexei la Regulamentul BNR- CNVM
nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ca elemente din
afara bilanţului cu grad de risc scăzut şi în legătură cu care există un acord
încheiat cu clientul sau grupul de clienţi aflaţi în legătură, în temeiul
căruia facilitatea poate fi utilizată doar dacă se stabileşte că utilizarea nu
va cauza depăşirea limitei aplicabile potrivit art. 9.
(2) Pentru fiecare dintre expunerile de mai jos se va
excepta de la aplicarea art. 9 partea calculată ca diferenţă între valoarea
expunerii respective şi rezultatul înmulţirii acesteia cu ponderea aferentă:
(i) pondere 0%:
a) elemente de activ care constituie creanţe asupra
băncilor centrale sub formă de rezerve minime obligatorii deţinute la aceste
bănci centrale şi care sunt exprimate în monedele lor naţionale;
b) elemente de activ
reprezentând creanţe asupra autorităţilor centrale sub formă de cerinţe de
lichiditate reglementate deţinute în titluri de stat, exprimate şi finanţate în
monedele lor naţionale, cu condiţia ca ratingul respectivelor autorităţi
centrale, furnizat de o instituţie externă de evaluare a creditului
nominalizată, să fie din categoria investment grade;
(ii) pondere 10%-obligaţiunile garantate care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 55 lit. a) din Regulamentul BNR-CNVM
nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
(iii) pondere 20%:
a) elemente de activ
reprezentând creanţe asupra administraţiilor regionale sau autorităţilor locale
ale statelor membre, în cazul în care acestor creanţe li se aplică o pondere de
risc de 20%, potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi alte expuneri faţă de ori garantate de
aceste administraţii regionale sau autorităţi locale, creanţe cărora li se
aplică o pondere de risc de 20% potrivit aceluiaşi regulament;
b) obligaţiuni garantate
prevăzute la art. 55 lit. b) din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) elemente de activ
reprezentând creanţe şi alte expuneri faţă de instituţii, cu condiţia ca
expunerile respective să nu constituie fonduri proprii ale acestor instituţii,
scadenţa să nu depăşească ziua lucrătoare următoare şi să nu fie exprimate
într-o monedă de tranzacţionare importantă;
d) elemente de activ
reprezentând creanţe şi alte expuneri faţă de instituţiile de credit
înregistrate de instituţiile de credit care funcţionează pe bază
neconcurenţială, care acordă împrumuturi, în baza programelor legislative sau a
statutului lor, pentru încurajarea anumitor sectoare ale economiei, în cadrul
anumitor forme de supraveghere a administraţiei publice şi al anumitor restricţii privind utilizarea
împrumuturilor, cu condiţia ca respectivele expuneri să rezulte din asemenea
împrumuturi care sunt transferate beneficiarilor prin intermediul altor
instituţii de credit;
(iv) pondere 50%:
a) obligaţiuni garantate
prevăzute la art. 55 lit. c) din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) 50% din acreditivele documentare
înregistrate în afara bilanţului cu grad de risc moderat şi din facilităţile de
credit neutilizate înregistrate în afara bilanţului cu grad de risc moderat,
prevăzute în anexa la Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi 80% din garanţii, altele decât garanţiile pentru
credite care au un temei legal şi care sunt acordate membrilor prin scheme de
garantare mutuală având statut de instituţii de credit.
Art. 13. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 15,
la calcularea valorii expunerilor în scopurile art. 9, o instituţie de credit
poate utiliza „valoarea expunerii ajustată integral", calculată potrivit
Regulamentului BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, luând în considerare diminuarea riscului de credit, ajustările de
volatilitate şi orice decalaj de scadenţă (E*).
Art. 14. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
15, instituţiile de credit care, în conformitate cu Regulamentul BNR-CNVM nr.
15/20/2006, cu modificările şi completările ulterioare, au dreptul să utilizeze
propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare
(LGD) şi ale factorilor de conversie pentru o
anumită clasă de expuneri pot, în cazul în care, în opinia Băncii Naţionale a
României, respectivele instituţii de credit au capacitatea să estimeze efectele
garanţiilor financiare asupra expunerilor lor separat de alte aspecte relevante
aferente LGD, să ia în considerare efectele respective la calcularea valorii
expunerilor pentru scopurile art. 9.
(2) Pentru scopurile alin. (1),
instituţiile de credit trebuie să convingă Banca Naţională a României cu
privire la adecvarea estimărilor realizate în vederea diminuării valorii
expunerii în scopul conformării cu cerinţele prevăzute la art. 9.
(3) In cazul în care o
instituţie de credit are dreptul să utilizeze propriile estimări ale efectelor
garanţiilor financiare, aceasta le va utiliza de o manieră coerentă cu metoda
adoptată pentru determinarea cerinţelor de capital.
(4) Instituţiile de credit care, în conformitate cu
Regulamentul BNR-CNVM nr. 15/20/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, au dreptul să utilizeze propriile estimări ale LGD şi ale
factorilor de conversie pentru o anumită clasă de expuneri şi care nu determină
valoarea expunerilor prin metoda menţionată la alin. (1) pot utiliza metoda
extinsă a garanţiilor financiare sau metoda menţionată la art. 18 alin. (1)
lit. b) pentru calcularea valorii expunerilor.
Art. 15. - (1) Instituţiile de credit care utilizează
metoda extinsă a garanţiilor financiare sau care au dreptul să utilizeze metoda
prevăzută la art. 14 pentru a calcula valoarea expunerilor în scopurile art. 9
trebuie să efectueze periodic simulări pentru situaţii de criză privind
concentrările de risc de credit, inclusiv în ceea ce priveşte valoarea
realizabilă a oricărei garanţii acceptate.
(2) Aceste simulări periodice
pentru situaţii de criză iau în considerare riscurile provenite din
modificările potenţiale în condiţiile
pieţei, care ar putea avea un impact negativ asupra adecvării fondurilor
proprii ale instituţiilor de credit, precum şi riscurile provenite din
valorificarea garanţiilor în situaţii de criză.
(3) Instituţia de credit
trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că simulările pentru
situaţii de criză pe care le derulează sunt adecvate pentru evaluarea
riscurilor respective.
(4) In cazul în care o astfel
de simulare pentru situaţii de criză indică o valoare realizabilă a garanţiei
acceptate mai mică decât valoarea care ar putea fi luată în considerare prin
utilizarea metodei extinse a garanţiilor financiare sau, după caz, a metodei
descrise la art. 14, valoarea garanţiei care poate fi luată în considerare la
determinarea valorii expunerilor în sensul art. 9 se reduce corespunzător.
(5) Instituţiile de credit
trebuie să includă următoarele elemente în strategia de administrare a riscului de concentrare:
a) politici şi proceduri pentru administrarea
riscurilor rezultate din decalajele dintre scadenţa expunerii şi scadenţa
protecţiei creditului aferentă expunerilor respective;
b) politici şi proceduri pentru
cazurile în care o simulare pentru situaţii de criză indică o valoare
realizabilă a garanţiei mai mică decât valoarea luată în considerare prin
utilizarea metodei extinse a garanţiilor financiare sau metodei descrise la
art. 14; şi
c) politici şi proceduri privind riscul de concentrare
ce rezultă în urma aplicării tehnicilor de diminuare a riscului de credit şi,
în special, expunerile mari indirecte, de exemplu expunerile faţă de un emitent
de titluri acceptate drept garanţie.
Art. 16. - (1) Pentru scopurile prezentului regulament,
în cazul expunerilor garantate cu ipoteci asupra
proprietăţilor imobiliare locative, instituţiile de credit pot diminua valoarea
expunerii cu până la 50% din valoarea proprietăţii locative în cauză, dacă este
îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a) expunerea este garantată cu
ipoteci asupra proprietăţilor imobiliare locative sau prin părţi deţinute în
societăţile finlandeze din domeniul locativ care funcţionează în conformitate
cu Legea finlandeză din 1991 privind societăţile din domeniul locativ ori cu
legislaţia echivalentă ulterioară;
b) expunerea rezultă dintr-o
operaţiune de leasing potrivit căreia locatorul păstrează în totalitate dreptul
de proprietate asupra proprietăţii imobiliare locative ce face obiectul
tranzacţiei atât timp cât locatarul nu şi-a exercitat opţiunea de cumpărare.
(2) In aplicarea alin. (1), valoarea proprietăţii se
determină spre satisfacţia Băncii Naţionale a României, pe baza unor standarde
prudente de evaluare stabilite prin lege, reglementări sau prevederi
administrative. Evaluarea proprietăţilor imobiliare locative se efectuează cel
puţin o dată la 3 ani.
(3) Pentru scopurile
prezentului articol se aplică cerinţele prevăzute la art. 41-45 şi art. 121 din
Regulamentul BNR- CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In aplicarea prezentului articol, prin proprietate imobiliară locativă se
înţelege acel spaţiu locativ care este sau va fi ocupat ori dat cu chirie de
către proprietar.
Art. 17. - (1) Pentru scopurile prezentului regulament,
în cazul expunerilor garantate cu ipoteci asupra
proprietăţilor imobiliare comerciale situate pe teritoriul unui alt stat
membru, instituţiile de credit pot diminua valoarea expunerii cu până la 50%
din valoarea proprietăţii comerciale în cauză numai în situaţia în care
autorităţile competente din statul membru în care este situată proprietatea comercială permit ca următoarelor
expuneri să li se aplice ponderea de risc de 50%, în conformitate cu Regulamentul
BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările ulterioare:
a) expunerile garantate cu
ipoteci asupra spaţiilor pentru birouri sau altor spaţii cu destinaţie
comercială ori prin părţi deţinute în societăţile finlandeze din domeniul locativ
care funcţionează în conformitate cu Legea finlandeză din 1991 privind
societăţile din domeniul locativ sau cu legislaţia echivalentă ulterioară, în
ceea ce priveşte spaţiile pentru birouri ori alte spaţii cu destinaţie
comercială; sau
b) expunerile rezultate din
operaţiuni de leasing imobiliar privind spaţiile pentru birouri sau alte spaţii
cu destinaţie comercială.
(2) In aplicarea alin. (1), valoarea proprietăţii se
determină spre satisfacţia autorităţii competente din statul membru în care
este situată proprietatea comercială, pe baza unor standarde prudente de
evaluare stabilite prin lege, reglementări sau prevederi administrative.
Proprietatea comercială trebuie să fie construită în totalitate, închiriată şi
să genereze un venit corespunzător din chirii.
Art. 18. - (1) In cazul în care o expunere faţă de un
client este garantată de o terţă parte sau printr-o garanţie reală emisă de o
terţă parte, instituţiile de credit pot:
a) să trateze acea porţiune a expunerii care este
garantată ca fiind asumată de garant, şi nu de client, cu condiţia ca expunerea
faţă de garant, negarantată, să primească o pondere de risc egală sau mai mică
decât ponderea de risc aferentă expunerii faţă de client, negarantată, potrivit
Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) să trateze acea porţiune a expunerii garantată cu
valoarea de piaţă a garanţiei reale recunoscute ca fiind asumată de terţa
parte, şi nu de client, cu condiţia ca expunerea să fie garantată cu garanţie
reală, iar partea garantată cu garanţie reală a expunerii să primească o
pondere de risc egală sau mai mică decât ponderea de risc aferentă expunerii
negarantate faţă de client potrivit Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Metoda prevăzută la alin.
(1) lit. b) nu se utilizează de către o instituţie de credit în cazul
existenţei unui decalaj între scadenţa expunerii şi scadenţa protecţiei.
(3) Pentru scopul prezentului regulament, instituţiile
de credit pot utiliza atât metoda extinsă a garanţiilor financiare, cât şi
tratamentul prevăzut la alin. (1) lit. b) numai în cazul în care le este
permisă utilizarea atât a metodei extinse a garanţiilor financiare, cât şi a
metodei simple a garanţiilor financiare în scopul aplicării art. 2 lit. a) din
Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 19. - In cazul în care o instituţie de credit
aplică prevederile art. 18 alin. (1):
a) dacă garanţia este exprimată într-o monedă diferită
de cea în care este exprimată expunerea, nivelul expunerii care se consideră a
fi acoperită se calculează în conformitate cu prevederile referitoare la
tratamentul aplicat neconcordanţei de monede pentru protecţia nefinanţată a
creditului din cadrul Regulamentului BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările
şi completările ulterioare;
b) decalajul între scadenţa expunerii şi scadenţa
protecţiei trebuie tratat în conformitate cu prevederile referitoare la
tratamentul decalajului de scadenţă din cadrul Regulamentului BNR-CNVM nr.
19/24/2006, cu modificările şi completările ulterioare; şi
c) protecţia parţială poate fi recunoscută potrivit
tratamentului prevăzut de Regulamentul BNR-CNVM nr. 19/24/2006, cu modificările
şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Sancţiuni, dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 20. - Până la data de 31 decembrie 2012, pentru
elementele de activ reprezentând creanţe şi alte expuneri faţă de instituţii,
înregistrate înainte de 31 decembrie 2009, se va excepta de la aplicarea art. 9
partea calculată ca diferenţă între valoarea expunerii respective şi rezultatul
înmulţirii acesteia cu ponderea aferentă:
a) pondere 20% - elemente de activ reprezentând creanţe
asupra instituţiilor şi alte expuneri faţă de acestea a căror scadenţă este de
până la 3 ani. Aceste elemente nu pot constitui fonduri proprii ale instituţiilor respective;
b) pondere 50% - elemente de activ reprezentând creanţe
asupra instituţiilor a căror scadenţă este mai mare de 3 ani, cu condiţia ca
acestea să fie reprezentate de instrumente de creanţă emise de o instituţie şi
care, în opinia Băncii Naţionale a României, sunt negociabile şi cotate zilnic
pe o piaţă creată de operatori profesionişti sau a căror emisiune a fost
autorizată de autoritatea competentă din statul membru de origine al
instituţiei emitente. Aceste elemente nu pot constitui fonduri proprii ale
instituţiilor respective.
Art. 21. - Nerespectarea dispoziţiilor prezentului
regulament atrage aplicarea măsurilor şi/sau a sancţiunilor prevăzute la art.
226, 227, 229, precum şi la art. 284 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 22. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data de 31 decembrie 2010.
*
Prezentul regulament transpune dispoziţii cuprinse în
directive ale Uniunii Europene, după cum urmează:
1. dispoziţiile art. 4 pct. 12(b), 13(b) şi 45, art.
106-117 din Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activităţii instituţiilor de
credit, accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de către instituţiile
de credit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30
iunie 2006; şi
2. dispoziţiile art. 1 pct.
2(b), pct. 19-28 şi pct. 37 din Directiva 2009/111/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 de modificare a directivelor
2006/48/CE, 2006/49/CE şi 2007/64/CE în ceea ce priveşte băncile afiliate
instituţiilor centrale, anumite elemente ale fondurilor proprii, expunerile
mari, reglementările privind supravegherea, precum şi gestionarea crizelor.