ORDIN
Nr. 138 din 5 septembrie 2001
pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind organizarea activitatii de
aparare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I. - 005
ACT EMIS DE: MINISTERUL DE INTERNE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 26 septembrie 2001
Ministru de interne,
avand in vedere prevederile art. 17 lit. c) din Legea nr. 121/1996 privind
organizarea si functionarea Corpului Pompierilor Militari,
in temeiul art. 13 alin. (2) din Legea nr. 40/1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului de Interne, cu modificarile si completarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Dispozitiile generale privind organizarea activitatii de aparare
impotriva incendiilor - D.G.P.S.I. - 005, cuprinse in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, prin marile unitati
si unitatile de pompieri militari, va urmari punerea in aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Nerespectarea prevederilor Dispozitiilor generale privind organizarea
activitatii de aparare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I. - 005 atrage
raspunderea juridica, potrivit legii.
Art. 4
(1) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii
contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministru de interne,
Ioan Rus
ANEXA 1
DISPOZITII GENERALE
privind organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I. -
005
CAP. 1
Prevederi generale
SECTIUNEA 1
Scop, domeniu de aplicare
Art. 1
Prezentele dispozitii generale reglementeaza modul de organizare si
desfasurare a activitatii de aparare impotriva incendiilor, in baza
prevederilor legale in vigoare.
Art. 2
Prezentele dispozitii generale stabilesc cadrul general de aplicare unitara
a prevederilor legale privind organizarea activitatii de aparare impotriva
incendiilor la agenti economici, institutii si unitati
administrativ-teritoriale si detaliaza, dupa caz, anumite aspecte referitoare
la aceasta.
Art. 3
Prevederile prezentelor dispozitii generale se aplica la agentii economici
si la institutiile care au un numar de salariati cel putin egal cu cel
stabilit, conform legii, pentru intreprinderile mici, precum si la unitatile
administrativ-teritoriale.
SECTIUNEA a 2-a
Continutul organizarii activitatii de aparare impotriva incendiilor
Art. 4
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor presupune:
a) stabilirea structurilor cu atributii in domeniul apararii impotriva
incendiilor;
b) intocmirea, aprobarea si difuzarea actelor de autoritate (decizii,
dispozitii, hotarari etc.) prin care se stabilesc raspunderi pe linia apararii
impotriva incendiilor;
c) intocmirea, aprobarea si difuzarea documentelor specifice activitatii de
aparare impotriva incendiilor (liste, situatii, instructiuni, grafice, planuri,
documentatii tehnice, regulamente de organizare si functionare etc.);
d) asigurarea formularelor tipizate (permise de lucru cu foc, autorizatii
de lucru, fise de instruire) si a actelor normative de reglementare specifice;
e) indeplinirea criteriilor si a cerintelor de pregatire, avizare,
autorizare, atestare, certificare, agrementare, prevazute de lege si de
reglementarile in vigoare;
f) implementarea sistemului de depistare si cunoastere a oricaror situatii
sau aspecte care pot favoriza producerea sau dezvoltarea incendiilor (cauze de
incendiu, stari de pericol, alte incalcari, scoateri din functiune);
g) reglementarea raporturilor privind apararea impotriva incendiilor in
relatiile generate de contracte, conventii si alte asemenea situatii;
h) realizarea sistemului operativ de observare si anuntare a incendiului,
precum si de alertare in cazul producerii unui astfel de eveniment;
i) asigurarea functionarii mijloacelor tehnice de prevenire si stingere a
incendiilor;
j) organizarea interventiei, in caz de incendiu, de catre salariati,
populatie si fortele specializate;
k) analizarea incendiilor produse, desprinderea concluziilor si stabilirea
de masuri conforme cu realitatea, precum si a imprejurarilor si factorilor
determinanti.
CAP. 2
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor
SECTIUNEA 1
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor la agenti
economici si institutii
Art. 5
In cadrul agentilor economici si institutiilor vizate de prevederile
prezentelor dispozitii generale, in functie de nivelul riscului de incendiu si
de specificul activitatii, se constituie una dintre urmatoarele structuri cu
atributii de aparare impotriva incendiilor:
a) compartiment, serviciu, sectie sau birou, de regula la agenti economici
cu risc mare si foarte mare de incendiu, cladiri inalte si foarte inalte,
cladiri civile cu sali aglomerate, cu peste 600 de persoane si scena amenajata;
b) cadre tehnice cu atributii de prevenire si stingere a incendiilor,
numite exclusiv pentru aceasta activitate, la societati si regii nationale,
agenti economici si institutii cu risc mediu de incendiu, cladiri civile cu
sali aglomerate care nu se incadreaza in prevederile lit. a), precum si la
autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate;
c) cadre tehnice cu atributii de prevenire si stingere a incendiilor sau
persoane care indeplinesc prin cumul atributii privind punerea in aplicare,
controlul si supravegherea masurilor de aparare impotriva incendiilor, in alte
situatii decat cele mentionate la lit. a) si b).
Art. 6
Atributiile pentru structurile mentionate la art. 5 se stabilesc si se
detaliaza astfel incat sa permita indeplinirea obligatiilor legale care revin
patronului si autoritatilor administratiei publice.
Art. 7
Pentru celelalte categorii de salariati atributiile din domeniul apararii
impotriva incendiilor se stabilesc in fisele posturilor, tinandu-se seama de
calitatea functiei pe care o au.
Art. 8
(1) Structurile prevazute la art. 5 se integreaza, dupa caz, in structura
serviciilor de pompieri civili, organizate potrivit legii.
(2) Denumirea serviciu de pompieri civili rezulta din caracterul
activitatii pe care o desfasoara si din atributiile legale pe care le pot
indeplini pompierii civili. Serviciul de pompieri civili nu se asimileaza ca o
structura de personal in sensul celor prevazute in organizarea muncii.
Art. 9
Actele de autoritate emise de patron (decizie, dispozitie etc.) privind
apararea impotriva incendiilor, prevazute la art. 4 lit. b), se refera la:
a) stabilirea modului de organizare si a responsabilitatilor privind
apararea impotriva incendiilor;
b) constituirea serviciului de pompieri civili;
c) modul de executare a lucrarilor cu foc deschis;
d) reglementarea fumatului;
e) modul de gestionare a deseurilor, reziduurilor si a ambalajelor
specifice activitatii;
f) masuri speciale din domeniul prevenirii si stingerii incendiilor, care
sa contracareze efectele perioadelor caniculare sau secetoase;
g) sistemul de masuri tehnice si organizatorice referitoare la instruirea
in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor;
h) raspunderile ce revin partilor in ceea ce priveste asigurarea apararii
impotriva incendiilor pentru cazurile de concesionare, inchiriere si
antrepriza;
i) aplicarea in cadrul agentului economic sau al institutiei a prevederilor
unor reglementari din alte sectoare de activitate pentru cazurile sau
situatiile in care reglementarile de nivel general nu detaliaza toate
aspectele, iar cele specifice sunt insuficiente;
j) contractul, intelegerea, angajamentul sau conventia privind asigurarea
interventiei, in caz de urgenta, a fortelor specializate, precum si de
pregatire a acesteia;
k) reglementarea modului de intretinere, verificare si reparare a
instalatiilor speciale de semnalizare si stingere a incendiilor, din dotare;
l) stabilirea punctelor vitale vulnerabile la incendiu din cadrul agentului
economic sau institutiei.
Art. 10
Documentele specifice activitatii de aparare impotriva incendiilor,
mentionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informatii privind:
a) substantele periculoase, clasificate astfel potrivit legii, utilizate in
activitatea agentului economic sau a institutiei;
b) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciilor de pompieri
civili, inclusiv referitoare la pregatire, calificare si atestare;
c) agentii economici care au contracte de inchiriere, locatie si altele
asemenea, cu specificarea cladirilor utilizate si a profilului de activitate;
d) alimentarea cu apa pentru stingerea incendiilor la constructii (cantitati
de rezerva, pompe, hidranti exteriori si interiori);
e) instalatiile speciale de stingere (tip, locuri deservite, numar de
capete de debitare, agent stingator, rezerve);
f) instalatiile speciale de semnalizare a incendiilor (tip, locuri deservite,
numar de linii si componente de declansare sau actionare, rezerve);
g) exercitiile si aplicatiile de interventie efectuate, avand anexate
concluzii rezultate din efectuarea acestora;
h) sistemele, instalatiile si dispozitivele de limitare a propagarii
incendiilor pe locuri de amplasare: pereti, plansee, sisteme de ventilatie,
climatizare etc.;
i) zonele cu pericol de explozie, daca este cazul;
j) utilajele si autospecialele de interventie din dotarea serviciului de
pompieri si stocurile de agenti stingatori sau neutralizatori;
k) echipamentul de protectie a personalului de interventie, in functie de
riscurile si efectele negative ale agentilor termici, chimici, electromagnetici
ori biologici, care pot interveni in caz de incendiu, stabiliti conform anexei
nr. 2 la Normele generale de prevenire si stingere a incendiilor, aprobate prin
Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 si publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;
l) instructiunile de aparare impotriva incendiilor pentru: punctele vitale
vulnerabile la incendii, locurile de munca, instalatiile utilitare, efectuarea
lucrarilor cu risc ridicat de incendiu (foc deschis, vopsire etc.);
m) procedurile de instruire pe categorii de instructaje conform
Dispozitiilor generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii
incendiilor - D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr.
1.080/2000 si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din
14 aprilie 2000, si fisele de instruire aferente;
n) graficele de intretinere si verificare pentru diferite categorii de
utilaje, instalatii si sisteme care pot genera incendii sau care se utilizeaza
in caz de incendiu;
o) planurile de evacuare in caz de incendiu (de nivel si incaperi), de
depozitare a materialelor periculoase si de interventie;
p) avizele si autorizatiile p.s.i., inclusiv documentatiile vizate spre
neschimbare care au stat la baza emiterii acestora, cuprinse in opis;
q) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate si
procesele-verbale de verificare a elementelor de constructie, a mijloacelor
tehnice p.s.i. sau a instalatiilor;
r) programele, planurile sau alte documente similare cuprinzand masuri si
actiuni proprii sau rezultate in urma constatarilor autoritatilor de control
pentru imbunatatirea capacitatii de aparare impotriva incendiilor;
s) registrele pentru evidenta permiselor de lucru cu foc, a instalatiilor
speciale de semnalizare si stingere a incendiilor, a exercitiilor si
aplicatiilor executate si a evenimentelor produse sau la care s-a participat
pentru stingere cu personalul propriu;
t) alte documente specifice (scenarii de siguranta la foc, identificarea si
evaluarea riscului de incendiu, analiza capacitatii de aparare impotriva
incendiilor, extrase din publicatii privind incendiile in sectoare de
activitate asemanatoare etc.).
Art. 11
Documentele specifice activitatii de aparare impotriva incendiilor se
reactualizeaza de cei care le-au intocmit si aprobat, daca:
a) s-au produs modificari ale actelor normative si ale reglementarilor
tehnice care au stat la baza emiterii acestora;
b) s-au produs modificari de personal;
c) s-au produs schimbari referitoare la constructii, instalatii sau la
specificul activitatii;
d) au expirat termenele de valabilitate sau de garantie specificate.
Art. 12
Preintampinarea situatiilor generatoare de incendii in cadrul agentilor
economici si institutiilor se realizeaza prin:
a) organizarea controlului de prevenire;
b) efectuarea, conform reglementarilor tehnice de exploatare, a lucrarilor
de intretinere si verificare la instalatiile utilitare si la mijloacele tehnice
de productie;
c) organizarea apararii impotriva incendiilor pe locurile de munca;
d) executarea la termenele scadente a incercarilor si testelor prevazute de
reglementarile in vigoare.
Art. 13
Controlul respectarii normelor, dispozitiilor si masurilor de prevenire si
stingere a incendiilor se efectueaza de:
a) structurile cu atributii de aparare impotriva incendiilor constituite
(desemnate) in cadrul agentului economic sau institutiei pe baza unui grafic
(anual, trimestrial, lunar, zilnic);
b) sefii locurilor de munca respective, zilnic sau pe schimb, dupa caz;
c) serviciile de pompieri;
d) patroni (manageri).
Art. 14
(1) Controlul efectuat de structurile stabilite la art. 13 lit. a) se
finalizeaza prin documente scrise, in care se consemneaza:
a) constructiile si instalatiile care au fost cuprinse in control;
b) constatarile rezultate din teren si documente;
c) propunerile de masuri si actiuni de inlaturare a deficientelor si de
imbunatatire a activitatii.
(2) Periodic se efectueaza un control de verificare privind respectarea
obligatiilor contractuale din domeniul prevenirii si stingerii incendiilor si a
normelor specifice de prevenire si stingere a incendiilor la persoanele
juridice care desfasoara activitati in constructiile si instalatiile din
patrimoniul agentului economic sau al institutiei. Concluziile rezultate se
analizeaza si se au in vedere la incheierea unor contracte viitoare.
(3) Regimul de control prevazut la alin. (2) se aplica si de catre
locatorul depozitelor angro.
Art. 15
(1) Controlul efectuat de persoanele prevazute la art. 13 lit. b) trebuie
sa aiba in vedere:
a) existenta, integritatea si functionalitatea mijloacelor tehnice p.s.i.
din dotare;
b) respectarea cantitatilor si naturii materialelor combustibile folosite;
c) asigurarea interventiei in caz de incendiu;
d) inlaturarea surselor posibile de initiere a focului.
(2) Neconformitatile sau deficientele constatate se aduc la cunostinta
factorilor de decizie, conform sistemului de raportare implementat in cadrul
agentului economic sau institutiei.
Art. 16
Deciziile luate pe baza constatarilor din controale se aduc la cunostinta
prin documente scrise tuturor persoanelor implicate.
Art. 17
Pentru perioadele in care activitatea normala este intrerupta (noaptea, in
zilele nelucratoare, sarbatori legale sau alte situatii) organizarea
activitatii de aparare impotriva incendiilor se face in functie de
posibilitatile concrete, urmarindu-se asigurarea:
a) verificarii periodice a constructiilor, instalatiilor sau a amenajarilor
aflate in patrimoniu;
b) supravegherii centralelor automate de semnalizare a incendiilor;
c) posibilitatilor de anuntare a incendiului la fortele specializate de
interventie;
d) realizarii primei interventii si, dupa caz, punerii in functiune a
instalatiilor sau a sistemelor care nu intra automat in functiune datorita unor
defectiuni;
e) accesului fortelor de interventie in situatii de urgenta.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor la unitatile
administrativ-teritoriale
Art. 18
(1) Structura organizatorica de aparare impotriva incendiilor specifica
unitatilor administrativ-teritoriale este serviciul public de pompieri civili,
ca serviciu comunitar pentru situatii de urgenta.
(2) Constituirea si structura serviciului public de pompieri civili se
stabilesc avandu-se in vedere prevederile legale in vigoare.
(3) Cadrul tehnic p.s.i. sau persoana cu atributii de indrumare, control si
de constatare a incalcarii legii in domeniul prevenirii si stingerii
incendiilor de la nivelul unitatii administrativ-teritoriale se desemneaza de
consiliul local si poate fi, dupa caz:
a) viceprimarul;
b) secretarul;
c) orice alta persoana angajata in cadrul primariei, apta si atestata in
conditiile legii sa indeplineasca aceste atributii.
(4) Se recomanda ca primarul sa nominalizeze persoane din randul
cetatenilor, care, constituite in grupe, vor efectua pe baza de voluntariat
activitati de prevenire a incendiilor, cum sunt:
a) atentionarea cetatenilor asupra unor masuri preventive specifice in
sezoanele de primavara si toamna, in perioadele caniculare si cu seceta
prelungita sau cand se inregistreaza vanturi puternice;
b) supravegherea unor activitati cu public numeros de natura religioasa,
cultural-sportiva sau distractiva, sarbatori traditionale si altele.
Art. 19
Actele de autoritate specifice activitatii de aparare impotriva incendiilor
la unitatile administrativ-teritoriale, prevazute la art. 4 lit. b), se refera
la:
a) infiintarea serviciului public de pompieri civili;
b) asocierea sau stabilirea relatiilor de colaborare, dupa caz, cu alte
consilii locale ori agenti economici, daca nu se poate infiinta un serviciu
public de pompieri civili propriu avand in structura formatii de interventie,
salvare si prim ajutor;
c) stabilirea cuantumului taxelor special destinate finantarii serviciului
public de pompieri civili si pentru desfasurarea de activitati de informare a
cetatenilor in domeniul apararii impotriva incendiilor;
d) componenta grupelor de prevenire a incendiilor si sectoarele de
competenta a acestora;
e) constructiile si instalatiile tehnologice apartinand domeniului public
si privat al unitatii administrativ-teritoriale;
f) reglementarea modului de executare a lucrarilor cu foc deschis;
g) reglementarea fumatului in spatiile prevazute la lit. e);
h) reglementarea modului de gestionare a deseurilor, reziduurilor si a
ambalajelor specifice activitatii;
i) masurile speciale din domeniul prevenirii si stingerii incendiilor, care
sa contracareze efectele perioadelor caniculare si secetoase;
j) sistemul de masuri tehnice si organizatorice referitoare la instruirea
in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor;
k) raspunderile ce revin partilor in domeniul apararii impotriva
incendiilor, in cazul concesionarii, inchirierii si antreprizei;
l) reglementarea circulatiei pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale a mijloacelor care transporta materiale periculoase,
clasificate astfel conform legii (rute, stationare, oprire si parcare);
m) contractul sau conventia privind asigurarea interventiei de stingere a
incendiului de catre alt serviciu public de pompieri civili, in conditii de
operativitate si eficienta, potrivit anexei nr. 2 la Criteriile minime de
performanta privind organizarea si functionarea serviciilor publice de pompieri
civili, aprobate prin Ordinul comandantului Corpului Pompierilor Militari nr.
37.424/1998 si publicate in revista "Pompierii Romani" nr. 2/1999;
n) completarea numarului de servanti pompieri voluntari in grupele de
interventie la autospecialele de stingere ale altui serviciu public de pompieri
civili, stabilit sa intervina conform contractelor sau conventiilor incheiate
in baza prevederilor lit. m).
Art. 20
(1) Documentele specifice activitatii de aparare impotriva incendiilor,
mentionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informatii referitoare la:
a) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciului public de
pompieri civili, inclusiv privind pregatirea, calificarea si atestarea;
b) agentii economici cu care primaria a incheiat contracte de inchiriere,
locatie si altele, cu specificarea obiectului de activitate;
c) alimentarea unitatii administrativ-teritoriale cu apa pentru stingerea
incendiului (rezervoare, pompe, retele de hidranti de incendiu, rampe de
alimentare cu apa, amenajate la rauri si lacuri);
d) sistemul de anuntare si alarmare in caz de incendiu;
e) zilele in care se organizeaza activitati traditionale, cu participarea
unui numar mare de persoane pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale;
f) zonele din unitatea administrativ-teritoriala in care interventia se
poate realiza numai cu dispozitive de la distanta din cauza strazilor inguste,
drumurilor in panta, caselor izolate, podurilor sub capacitate si altor
asemenea situatii;
g) fisele de incendiu completate pentru evenimentele la care nu au
participat pentru stingere pompierii militari, conform modelului prezentat in
anexa nr. 1;
h) aplicatiile si exercitiile de interventie desfasurate cu serviciul
public de pompieri civili;
i) utilajele si autospecialele din dotare si stocurile de agenti de
stingere;
j) echipamentul de protectie a personalului de interventie, in functie de
riscurile si efectele negative ale agentilor termici, chimici, electromagnetici
ori biologici, care pot interveni in caz de incendiu, stabiliti conform anexei
nr. 2 la Normele generale de prevenire si stingere a incendiilor, aprobate prin
Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 si publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;
k) procedurile de instruire pe categorii de instructaje specifice, conform
Dispozitiilor generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii
incendiilor - D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr.
1.080/2000 si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din
14 aprilie 2000, si fisele de instruire aferente;
l) planul de interventie al localitatii, avizat de unitatea teritoriala de
pompieri militari;
m) avizele si autorizatiile p.s.i. obtinute pentru constructiile,
instalatiile tehnologice si alte amenajari din patrimoniul propriu, insotite de
documentele vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii lor;
n) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate,
procesele-verbale de verificare a elementelor de constructie, instalatiilor
utilitare si a mijloacelor tehnice p.s.i.;
o) notele de activitati preventive organizate si desfasurate in cadrul
unitatii administrativ-teritoriale;
p) regulamentul de organizare si functionare a serviciului public de
pompieri civili;
q) alte documente care se apreciaza ca oportune.
(2) Documentele specifice activitatii de aparare impotriva incendiilor se
actualizeaza conform situatiilor prevazute la art. 11.
Art. 21
(1) Activitatile de prevenire desfasurate conform art. 18 alin. (4) se
finalizeaza prin intocmirea unor note de activitate in care fiecare participant
mentioneaza de regula:
a) locurile in care s-a desfasurat activitatea;
b) aspectele constatate;
c) masurile luate.
(2) Notele de activitati se centralizeaza, se analizeaza si se pastreaza la
sediul primariei intr-un dosar special constituit.
(3) Pentru situatiile deosebite constatate primarul va dispune masurile
care se impun pentru inlaturarea acestora.
Art. 22
Controlul respectarii masurilor de aparare impotriva incendiilor pe timpul
adunarilor sau al manifestarilor publice se face de catre membri ai serviciului
public de pompieri civili sau de alte persoane desemnate de primar si are in
vedere urmatoarele:
a) supravegherea respectarii interdictiilor privind fumatul si folosirea
focului deschis;
b) asigurarea cailor de acces pentru interventie si evacuare de persoane;
c) interzicerea accesului cu materiale si substante periculoase;
d) evitarea formarii de aglomerari de persoane in anumite zone;
e) mentinerea integritatii indicatoarelor de securitate si de orientare in
caz de incendiu sau de alte dezastre;
f) verificarea asigurarii mijloacelor de stingere specifice si a starii de
functionare a celorlalte dotari de prevenire si stingere a incendiilor;
g) anuntarea cu maxima operativitate a oricarui incendiu observat;
h) efectuarea primei interventii si coordonarea activitatii fortelor si
mijloacelor participante la aceasta.
Art. 23
(1) Organizarea activitatii de instruire in domeniul prevenirii si
stingerii incendiilor la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale
presupune:
a) organizarea activitatii de instruire a salariatilor din primarie si ai
agentilor economici din subordinea primariei conform prevederilor Dispozitiilor
generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor -
D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000;
b) stabilirea unei tematici orientative anuale pentru a aduce la cunostinta
locuitorilor actele normative, reglementarile specifice si regulile de
prevenire si stingere a incendiilor.
(2) Tematica orientativa anuala se structureaza de regula pe urmatoarele
probleme:
a) obligatii, raspunderi si sarcini care revin cetatenilor din actele
normative care reglementeaza activitatea de aparare impotriva incendiilor;
b) cauzele, regulile si masurile de prevenire si stingere a incendiilor
specifice gospodariilor populatiei sau ansamblurilor de locuit in comun;
c) supravegherea si educarea copiilor pentru a nu fi implicati in
producerea de incendii ca urmare a jocului acestora cu focul;
d) apararea impotriva incendiilor a culturilor agricole si fondului
forestier;
e) analizarea unor incendii inregistrate in alte localitati si cunoscute
din materialele publicate de mass-media.
Art. 24
Aducerea la cunostinta cetatenilor a materialelor cuprinse in tematica
orientativa anuala se realizeaza prin:
a) materiale tiparite si afisate la sediul primariei si in alte locuri
frecventate de locuitori;
b) interventii la posturile locale de radio sau televiziune ori prin
publicare in presa locala;
c) prezentarea lor in cadrul unor adunari locale.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor pe locurile de
munca
Art. 25
(1) Prin loc de munca in intelesul prevederilor prezentelor dispozitii
generale se intelege:
a) sectie, sector, atelier de productie;
b) depozit de materii prime, materiale, produse finite combustibile;
c) atelier de intretinere, reparatii, prestari de servicii si proiectare;
d) instalatie tehnologica sau de conditionare, utilaj tehnologic;
e) laborator;
f) magazin, raion sau stand de vanzare;
g) unitate de invatamant in cladiri separate;
h) sala de spectacole, conferinte, receptii, sport, pentru vizitatori si
altele asemenea;
i) unitate de alimentatie publica;
j) sectie medicala, farmacie;
k) constructie pentru cazare;
l) sectie, compartiment, sector, departament administrativ functional;
m) camin de batrani sau de copii;
n) ferma zootehnica sau agricola;
o) punct de recoltare de cereale paioase sau exploatare forestiera.
(2) Atunci cand pe unul sau mai multe niveluri ale aceleiasi cladiri isi
desfasoara activitatea mai multi agenti economici sau firme, locul de munca se
delimiteaza la limita spatiilor utilizate de acestia, iar utilitatile comune se
repartizeaza, dupa caz, proprietarului cladirii ori, prin intelegere, agentilor
economici sau firmelor respective.
Art. 26
Organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor pe locul de munca
are ca obiectiv principal asigurarea pentru colectivul de salariati a
conditiilor care sa permita acestora ca pe baza cunostintelor de care dispun si
cu mijloacele tehnice pe care le au la dispozitie sa actioneze pentru
prevenirea si stingerea incendiilor, evacuarea si salvarea utilizatorilor
constructiei, evacuarea bunurilor materiale, precum si pentru inlaturarea
efectelor distructive provocate in caz de incendii, explozii, avarii sau accidente
tehnice.
Art. 27
(1) Organizarea apararii impotriva incendiilor pe locul de munca consta in:
a) prevenirea incendiilor, prin evidentierea materialelor si dotarilor
tehnologice care prezinta pericol de incendiu, surselor posibile de aprindere
ce pot aparea si a mijloacelor care le pot genera, precum si a masurilor
generale si specifice de prevenire a incendiilor;
b) salvarea utilizatorilor si evacuarea bunurilor, prin intocmirea si
afisarea planurilor specifice si mentinerea conditiilor de evacuare pe traseele
stabilite;
c) instruirea salariatilor prin elaborarea documentelor specifice
instructajului p.s.i. pe locul de munca, desfasurarea propriu-zisa a
instructajului si asigurarea certificarii efectuarii acestuia, precum si
afisarea schemelor de interventie sau a instructiunilor de aparare impotriva
incendiilor;
d) marcarea pericolului de incendiu prin montarea de indicatoare de
securitate si de orientare sau a altor inscriptii ori mijloace de atentionare;
e) organizarea stingerii incendiilor.
(2) Organizarea stingerii incendiilor pe locul de munca cuprinde masuri si
informatii privind:
a) precizarea corecta a mijloacelor tehnice de alarmare si de alertare a
personalului de la locul de munca, pompierilor civili, dispeceratului
pompierilor militari, instiintarea conducatorului locului de munca, patronului,
anumitor categorii de specialisti si a altor forte stabilite sa participe la
stingerea incendiilor;
b) prezentarea sistemelor, instalatiilor si a dispozitivelor de limitare a
propagarii si de stingere a incendiilor, stingatoarelor si a altor aparate de
stins incendii, mijloacelor de salvare si protectie a personalului,
precizandu-se cantitatile care trebuie sa existe la fiecare loc de munca;
c) stabilirea componentei echipelor care trebuie sa asigure salvarea si
evacuarea persoanelor si a bunurilor, pe schimburi de lucru si in afara
programului;
d) organizarea efectiva a interventiei prin nominalizarea celor care
trebuie sa utilizeze sau sa puna in functiune mijloacele tehnice din dotare, de
stingere si de limitare a propagarii arderii, ori sa efectueze manevre sau alte
operatiuni la instalatiile utilitare si, dupa caz, la echipamente si utilaje
tehnologice.
Art. 28
(1) Datele privind organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor
pe locul de munca, prevazute la art. 27 alin. (1) lit. a) si e) si alin. (2),
se inscriu intr-un formular tiparit pe un material rezistent, de regula carton,
si se afiseaza intr-un loc vizibil si mai putin afectat in caz de incendiu.
(2) Datele se completeaza de conducatorul locului de munca si se aproba de
cadrul tehnic sau de persoana desemnata sa indeplineasca atributii de prevenire
si stingere a incendiilor.
(3) Structura-cadru a formularului este prezentata in anexa nr. 2, aceasta
putand fi completata, dupa caz, si cu alte date si informatii despre fluxul
tehnologic.
Art. 29
La stabilirea masurilor specifice de prevenire a incendiilor se au in
vedere:
a) prevenirea manifestarii surselor specifice de aprindere;
b) gestionarea materialelor si a deseurilor combustibile, susceptibile a se
aprinde;
c) dotarea cu mijloacele tehnice de prevenire si stingere a incendiilor;
d) verificarea spatiilor la sfarsitul programului de lucru;
e) parametrii care se au in vedere pe timpul exploatarii diferitelor
instalatii, echipamente si utilaje tehnologice.
Art. 30
(1) Planurile de evacuare a persoanelor in caz de incendiu cuprind elemente
diferentiate in functie de tipul si destinatia constructiei si de numarul
persoanelor care se pot afla simultan in aceasta si se intocmesc astfel:
a) pe nivel, daca se afla simultan mai mult de 30 de persoane;
b) pe incaperi, daca in ele se afla cel putin 50 de persoane;
c) pentru incaperile de cazare si dormitoarele comune, indiferent de
numarul de locuri.
(2) Planurile de evacuare se afiseaza pe fiecare nivel, pe caile de acces
si in locurile vizibile, astfel incat sa poata fi cunoscute de catre toate
persoanele, iar in incaperi, pe partea interioara a usilor.
Art. 31
(1) Planul de evacuare se intocmeste pe baza schitei nivelului sau a
incaperii, pe care se marcheaza cu culoare rosie traseele de evacuare prin usi,
coridoare si case de scari sau scari exterioare, dupa caz.
(2) Pe planurile de evacuare se indica locul mijloacelor tehnice de
prevenire si stingere a incendiilor (stingatoare, hidranti interiori, butoane
si alte sisteme de anuntare a incendiilor) si posibilitatile de refugiu
(incaperi speciale, terase etc.), precum si interdictia de folosire a
lifturilor in asemenea situatii.
Art. 32
Planurile de depozitare si de evacuare a materialelor clasificate conform
legii ca fiind periculoase se intocmesc pentru fiecare incapere unde se afla
asemenea materiale.
Art. 33
La amplasarea materialelor periculoase in spatiile de depozitare trebuie sa
se tina seama de comportarea lor specifica in caz de incendiu atat ca
posibilitati de reactie reciproca, cat si de compatibilitatea fata de agentii
de stingere.
Art. 34
(1) Planurile de depozitare si de evacuare a materialelor periculoase se
intocmesc pe baza schitelor incaperilor respective, pe care se marcheaza zonele
cu materiale periculoase si se mentioneaza clasele acestora conform legii,
cantitatile si codurile de identificare ori de pericol. Traseele de evacuare a
materialelor si ordinea prioritatilor se marcheaza cu culoare rosie.
(2) Planuri de depozitare se intocmesc si pentru materialele si bunurile
combustibile care au o valoare financiara sau culturala deosebita.
Art. 35
Planurile de depozitare si de evacuare se amplaseaza in locuri care pot fi
cel mai putin afectate de incendiu si in apropierea locurilor de acces in
incaperi, astfel incat sa poata fi utile fortelor de interventie.
Art. 36
(1) Schemele de interventie se intocmesc pentru instalatiile tehnologice cu
risc ridicat (foarte mare) de incendiu, stabilite de patron, si cuprind
instructiuni referitoare la:
a) descrierea succinta a procesului tehnologic, cu mentionarea principalilor
parametri (presiuni, temperaturi de lucru);
b) cantitatea de produse combustibile din instalatie si agentii eficienti
pentru stingerea acestora;
c) precizarea in ordine cronologica a operatiunilor ce se efectueaza in caz
de incendiu, explozie, avarie sau alte dezastre;
d) prezentarea masurilor pentru protectia vecinatatilor;
e) desemnarea persoanelor care participa la actiunile de interventie;
f) enumerarea mijloacelor tehnice p.s.i. existente in instalatie si
precizarea, pe releveele instalatiilor, a locurilor de amplasare a acestora sau
a componentelor de punere in functiune.
(2) Pe releveul instalatiei se marcheaza locul de amplasare a
autospecialelor sau a altor utilaje de interventie din dotarea serviciului
propriu de pompieri civili.
(3) Schemele de interventie se elaboreaza de sefii de instalatii, se
intocmesc in doua exemplare si se aproba de patron, exemplarul 1 pastrandu-se
la seful instalatiei, iar exemplarul 2, la seful formatiei de interventie,
salvare si prim ajutor.
Art. 37
Instructiunile de aparare impotriva incendiilor se intocmesc pentru
locurile de munca in care sunt instalatii tehnologice cu risc ridicat (foarte
mare) de incendiu si pentru punctele vitale vulnerabile la incendiu, stabilite
de patron.
Art. 38
(1) Prin punct vital vulnerabil la incendiu se intelege acel loc de munca,
instalatie, echipament etc. indispensabil asigurarii functionalitatii
principale a constructiilor si agentilor economici si care prezinta cel putin
risc mediu de incendiu.
(2) Lista de principiu cuprinzand punctele vitale vulnerabile la incendiu
este prezentata in anexa nr. 3.
Art. 39
Instructiunile de aparare impotriva incendiilor se elaboreaza pe baza
documentelor avute la dispozitie, cum sunt normele, normativele, regulamentele
si instructiunile de exploatare si functionare, regulamentele de ordine
interioara si alte documentatii de specialitate.
Art. 40
Instructiunile de aparare impotriva incendiilor cuprind:
a) prevederile specifice de p.s.i. din reglementarile in vigoare;
b) obligatiile generale ale salariatilor privind prevenirea si stingerea
incendiilor;
c) regulile si masurile specifice de prevenire si stingere a incendiilor
pentru exploatarea instalatiilor potrivit conditiilor tehnice, tehnologice si
organizatorice locale, precum si pentru reparatii, revizii, intretinere, oprire
si punere in functiune;
d) evidentierea elementelor care determina riscul de incendiu sau de
explozie;
e) prezentarea pericolelor care pot aparea in caz de incendiu, cum sunt
intoxicarile, arsurile, traumatismele, electrocutarea, iradierea etc., precum
si a regulilor si masurilor de prevenire a acestora.
Art. 41
(1) Instructiunile de aparare impotriva incendiilor se elaboreaza, dupa
caz, de seful sectorului de activitate (instalatiei, sectiei, atelierului etc.)
si se aproba de patron.
(2) Premergator aprobarii de catre patron instructiunile de aparare
impotriva incendiilor se verifica de cadrul tehnic sau de persoana desemnata sa
indeplineasca atributii de prevenire si stingere a incendiilor.
Art. 42
(1) In functie de volumul lor si de conditiile de la locul de munca
respectiv instructiunile de aparare impotriva incendiilor se afiseaza sau se
pastreaza la persoana competenta care efectueaza instructajul periodic de
prevenire si stingere a incendiilor.
(2) Un exemplar al tuturor instructiunilor de aparare impotriva incendiilor
se pastreaza la cadrul tehnic sau la persoana desemnata sa indeplineasca
atributii de prevenire si stingere a incendiilor.
Art. 43
Salariatii din locurile de munca pentru care s-au intocmit instructiunile
prevazute la art. 37 au obligatia sa le studieze, sa si le insuseasca si sa le
respecte.
Art. 44
Instructiunile de aparare impotriva incendiilor se completeaza in toate
cazurile cu informatiile din schemele de interventie, acolo unde acestea sunt
intocmite.
Art. 45
Pentru noile tehnologii si instalatii instructiunile de aparare impotriva
incendiilor intocmite de proiectanti au initial caracter provizoriu si se
completeaza cu cele care apar ca fiind necesare, pe timpul punerii in
functiune, probelor tehnologice si din exploatare in timp de un an, dupa care
se aproba de patron si devin definitive.
Art. 46
(1) Instructiunile de aparare impotriva incendiilor se revizuiesc cel putin
o data la 3 ani si se reactualizeaza la modernizari, dezvoltari, reprofilari si
la aparitia unor noi reglementari.
(2) Fiecare instructiune de aparare impotriva incendiilor va avea inscrisa
data intocmirii si aprobarii.
Art. 47
Documentele specifice instructajului p.s.i. pe locul de munca se intocmesc
in conformitate cu prevederile Dispozitiilor generale privind instruirea in
domeniul prevenirii si stingerii incendiilor - D.G.P.S.I/002, aprobate prin
Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000, si trebuie sa se refere la:
a) listele cuprinzand procedurile stabilite pentru instructajul specific
locului de munca si pentru instructajul periodic;
b) procedurile de instruire intocmite in detaliu;
c) documentele care sa ateste efectuarea instructajelor specifice locului
de munca;
d) testele sau chestionarele privind verificarea cunostintelor insusite pe
perioada instruirilor;
e) rezultatele obtinute din verificarea cunostintelor din ultimul an de
activitate la locul de munca;
f) concluziile rezultate din activitatea de instruire, intocmite la
sfarsitul fiecarui an, in care se mentioneaza numarul total de salariati si al
celor nou-veniti, rezultatele obtinute si masurile luate, precum si procedurile
reactualizate.
Art. 48
Documentele de instruire de pe locul de munca se pastreaza in locuri cat
mai sigure, ferite de efectele unor factori care le pot afecta calitatea si
integritatea, astfel incat ele sa poata fi analizate in orice situatie.
Art. 49
(1) Indicatoarele de securitate (de interzicere, avertizare si informare)
si cele auxiliare se executa, se ilumineaza, se amplaseaza si se monteaza
conform standardelor in vigoare.
(2) In anumite situatii indicatoarele pot fi insotite de inscrisuri
explicative si in limbi de circulatie internationala.
(3) Obligatia de a amplasa, de a monta si de a pastra integritatea
indicatoarelor revine conducatorului (sefului) locului de munca.
Art. 50
Organizarea efectiva a interventiei pe locul de munca presupune:
a) alarmarea imediata a personalului de la locul de munca sau a
utilizatorilor prin mijloace specifice, anuntarea incendiului la fortele de
interventie, anuntarea altor persoane care trebuie sa desfasoare activitatile
prevazute la lit. c), precum si a dispeceratului, acolo unde acesta este
constituit;
b) asigurarea si urmarirea realizarii salvarii rapide si in siguranta a
personalului, conform conceptiei stabilite;
c) intreruperea alimentarii cu energie electrica, gaze si fluide
combustibile a consumatorilor si efectuarea altor interventii specifice la
instalatii si utilaje;
d) actionarea asupra focarului cu mijloacele tehnice p.s.i. din dotare si
verificarea intrarii in functiune a instalatiilor si sistemelor automate si,
dupa caz, actionarea lor manuala;
e) evacuarea bunurilor periclitate de incendiu si protejarea echipamentelor
care pot fi deteriorate in timpul interventiei;
f) protectia personalului de interventie impotriva efectelor negative ale
incendiului (temperatura, fum, gaze toxice etc.);
g) verificarea amanuntita a locurilor in care se poate propaga incendiul si
unde pot aparea focare, actionandu-se pentru stingerea acestora.
Art. 51
(1) Pentru efectuarea operatiunilor prevazute la art. 50 nominalizarea se
face pentru fiecare schimb de activitate, in afara programului de lucru si in
zilele de repaus si sarbatori legale.
(2) Verificarea prezentei personalului nominalizat se face la inceperea
programului de lucru, de catre conducatorul locului de munca, seful de schimb
sau de persoana care conduce activitatile.
Art. 52
(1) La intocmirea listei cuprinzand substantele periculoase se consulta
prevederile legale in vigoare care reglementeaza transportul rutier international
de marfuri periculoase, respectiv Legea nr. 31/1994 si Acordul european pentru
transportul rutier al marfurilor periculoase - A.D.R.
(2) De asemenea, pot fi avute in vedere si prevederile Directivei europene
SEVESO.
Art. 53
Lista cuprinzand substantele periculoase se completeaza si se
reactualizeaza ori de cate ori apar modificari in gestionarea substantelor
respective, iar extrase din aceasta lista se pastreaza in fiecare loc de munca
unde acestea se depoziteaza sau se utilizeaza permanent.
Art. 54
Lista prevazuta la art. 53 va cuprinde toate substantele periculoase
utilizate, incadrate in cele 9 clase, specificandu-se in mod obligatoriu pentru
fiecare substanta:
a) numarul de identificare O.N.U;
b) denumirea;
c) numarul de pericol;
d) cantitatea existenta;
e) locul de depozitare si utilizare;
f) agentii (substantele) adecvati (adecvate) pentru stingere, neutralizare
sau decontaminare;
g) caracteristicile fizico-chimice esentiale ce determina pericolul de
incendiu sau de explozie.
Art. 55
Obligatiile referitoare la substantele periculoase se solutioneaza prin
numirea de catre patron a unui consilier de siguranta, special instruit si
atestat conform reglementarilor in vigoare, care trebuie sa aiba in vedere
limitarile cantitative, comunicarea la autoritati si alte notificari impuse.
CAP. 3
Forme si modalitati principale pentru evaluarea si controlul capacitatii de
aparare impotriva incendiilor
SECTIUNEA 1
Valorificarea concluziilor si constatarilor rezultate din controalele
efectuate de persoanele in drept
Art. 56
(1) Personalul autoritatilor publice, care, potrivit competentelor legale,
executa controale in domeniul apararii impotriva incendiilor, este:
a) personalul unitatilor de pompieri militari si protectie civila;
b) cadre tehnice din structura ministerelor si a celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, societatilor si regiilor de
profil;
c) inspectori din structura inspectiilor de specialitate ale statului
(calitatea in constructii, protectia muncii, protectia mediului);
d) inspectori din structura autoritatilor administratiei publice locale.
(2) Cadrele tehnice sau personalul tehnic desemnat al agentilor economici si
institutiilor, cu atributii de indrumare, control si constatare a incalcarii
legii in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor, precum si persoanele
mentionate la alin. (1) lit. b) si d) trebuie sa aiba atestata competenta in
conditiile legii.
Art. 57
Controalele executate de personalul prevazut la art. 56 alin. (1) se
finalizeaza prin unul dintre urmatoarele documente:
a) proces-verbal de control tehnic de specialitate;
b) nota de constatare;
c) raport de constatare.
Art. 58
Valorificarea constatarilor din documentele de control se asigura in termen
de 15 zile de la incheierea acestuia, prin stabilirea de masuri si actiuni, cu
termene si responsabilitati, pentru inlaturarea deficientelor consemnate si
indeplinirea masurilor stabilite, asigurandu-se conformarea cu prevederile
legilor care reglementeaza apararea impotriva incendiilor.
Art. 59
(1) Se recomanda instituirea unui sistem de informare si monitorizare a
indeplinirii masurilor stabilite.
(2) In cazul neindeplinirii masurii persoana responsabila va arata motivele
si va face, in scris, propuneri noi referitoare la masura respectiva.
Art. 60
Pentru verificarea indeplinirii masurilor stabilite patronul, prin cadrul
tehnic sau prin persoana cu atributii de prevenire si stingere a incendiilor
ori prin colective de specialisti, va controla pe teren stadiul si calitatea
executiei.
Art. 61
La controlul urmator al autoritatii de specialitate patronul trebuie sa fie
in masura sa prezinte detaliat, pe baza de documente, stadiul indeplinirii
masurilor stabilite anterior.
Art. 62
Prin intelegere sau la solicitare planul de actiuni si masuri intocmit si
aprobat poate fi transmis spre informare autoritatii de specialitate care a
executat controlul.
SECTIUNEA a 2-a
Analiza periodica a activitatii de aparare impotriva incendiilor
Art. 63
(1) Activitatea de aparare impotriva incendiilor se analizeaza, de regula,
anual, cu prilejul finalizarii controalelor si dupa producerea unor incendii.
(2) Analiza se desfasoara pe baza de raport sau informare intocmita de
structura care are atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor.
Art. 64
(1) Raportul de analiza va contine in principiu urmatoarele probleme:
a) implementarea noilor prevederi legale;
b) stadiul indeplinirii masurilor stabilite;
c) deficientele care se manifesta in domeniul apararii impotriva
incendiilor;
d) concluzii din activitatea de instruire si pregatire a personalului prin
aplicatii si exercitii de interventie;
e) relatiile cu terti privind apararea impotriva incendiilor;
f) asigurarea dotarii, calitatea si functionarea mijloacelor tehnice de
prevenire si stingere a incendiilor;
g) eficienta activitatilor desfasurate de structurile cu atributii in
domeniul apararii impotriva incendiilor;
h) propuneri de masuri pentru imbunatatirea activitatii.
(2) Aspectele discutate pe timpul analizei se consemneaza intr-un
proces-verbal, iar deciziile care se iau se aproba printr-o hotarare care se
difuzeaza persoanelor interesate.
Art. 65
(1) La analiza participa in mod obligatoriu patronul, sefii structurilor cu
atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor, sefii sectoarelor de
activitate la care sunt facute mentiuni in raport si, dupa caz, proprietarii
constructiilor, in situatia utilizarii unei cladiri sau incinte de catre mai
multi agenti economici.
(2) Prezenta se consemneaza intr-un tabel convocator din care sa rezulte ca
persoanele in cauza au fost anuntate si au participat efectiv la analiza.
SECTIUNEA a 3-a
Informarea asupra deficientelor si neconformitatilor privind apararea
impotriva incendiilor
Art. 66
In cadrul fiecarui agent economic, institutie si localitate se realizeaza
un sistem informational bazat pe documente (rapoarte), pentru a se sesiza cat
mai operativ orice deficienta care apare cu privire la apararea impotriva
incendiilor.
Art. 67
(1) Documentul (raportul) trebuie sa contina in principiu urmatoarele:
a) descrierea deficientei;
b) sectorul (locul) in care se manifesta;
c) data constatarii;
d) consecintele posibile;
e) propuneri de solutionare;
f) certificarea inlaturarii deficientei.
(2) Documentul (raportul) se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul
ramane la seful sectorului de activitate (locului de munca) in care s-a
constatat neregula, iar celalalt se transmite structurii cu atributii in
domeniul apararii impotriva incendiilor, care le analizeaza si face propuneri
patronului.
(3) Analiza, impreuna cu propunerile, se intocmeste lunar pentru cazurile
care suporta amanare, iar in celelalte situatii inlaturarea deficientelor
(neconformitatilor) se face operativ.
SECTIUNEA a 4-a
Planificarea si executarea exercitiilor si aplicatiilor privind modul de
actiune in caz de incendiu
Art. 68
(1) Exercitiile si aplicatiile privind modul de interventie in caz de
incendiu constituie formele de baza prin care se verifica stadiul si
capacitatea de actiune a personalului de pe locul de munca.
(2) Exercitiile si aplicatiile vizeaza modul in care se executa:
a) alarmarea;
b) evacuarea;
c) stingerea incendiului.
Art. 69
Exercitiile si aplicatiile de interventie se efectueaza:
a) planificat, pe baza de grafic, astfel incat la acestea sa participe
esalonat toti salariatii cu atributii de interventie de pe locurile de munca;
b) inopinat, de catre patron, autoritatile de control sau de alti factori
de decizie;
c) cel putin o data pe semestru, in una din zilele nelucratoare sau de
sarbatori legale, pentru a se verifica pregatirea salariatilor aflati in
serviciu in zilele respective;
d) planificat, pe baza de grafic, cu personalul serviciului de pompieri
civili.
Art. 70
(1) Evidenta aplicatiilor si exercitiilor efectuate se tine intr-un
registru:
a) infiintat pentru fiecare loc de munca, pentru cele care se efectueaza
conform art. 69 lit. a) si b);
b) infiintat la nivelul agentului economic, institutiei sau localitatii,
pentru cele care se efectueaza conform art. 69 lit. c) si d).
(2) Registrul va avea continutul conform modelului prezentat in anexa nr.
4.
Art. 71
Fiecare exercitiu sau aplicatie de interventie se finalizeaza printr-un
raport care sa faca referiri cel putin la:
a) obiectivele si scopul aplicatiei sau exercitiului;
b) mentiuni privind cunoasterea si capacitatea de punere in aplicare a
sarcinilor ce revin personalului de pe locul de munca in caz de incendiu;
c) indeplinirea anumitor bareme de timp stabilite si a timpilor operativi
de interventie;
d) mentiuni privind alarmarea (alertarea) personalului;
e) aprecieri privind functionarea mijloacelor tehnice p.s.i.;
f) desfasurarea activitatii de salvare si evacuare a persoanelor si a
materialelor periculoase;
g) propunerea de masuri privind imbunatatirea activitatii respective.
CAP. 4
Siguranta exploatarii instalatiilor utilitare aferente constructiilor si a
mijloacelor tehnice de prevenire si stingere a incendiilor
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 72
Gestionarea sigurantei exploatarii instalatiilor si a mijloacelor tehnice
p.s.i. aferente constructiilor din punct de vedere al prevenirii si stingerii
incendiilor se realizeaza prin:
a) stabilirea persoanelor care sunt desemnate sa verifice, sa intretina si
sa repare instalatiile utilitare si mijloacele tehnice de prevenire si stingere
a incendiilor;
b) elaborarea procedurilor de lucru pentru lucrarile prevazute la lit. a);
c) completarea, semnarea si arhivarea documentelor care atesta executarea
lucrarilor mentionate la lit. a);
d) intocmirea si reactualizarea permanenta a evidentei mijloacelor tehnice
p.s.i., pe categorii, cu mentionarea necesarului, existentului, deficitului si
a principalelor caracteristici functionale;
e) intocmirea evidentei stocurilor de rezerva de mijloace tehnice p.s.i. si
a componentelor acestora, prevazute de reglementari tehnice in vigoare;
f) mentionarea surselor de alimentare cu energie electrica de baza si de
rezerva si a consumatorilor cu rol in caz de incendiu.
Art. 73
(1) Lucrarile de verificare, intretinere si reparatii prevazute in anexa
nr. 5 se pot executa de salariatii din structurile de specialitate proprii sau
de persoanele juridice atestate potrivit legii.
(2) Lista cuprinzand persoanele fizice si juridice care presteaza lucrarile
de verificare, intretinere si reparare a mijloacelor tehnice p.s.i. se
intocmeste pe categorii, mentionandu-se numarul si perioada de valabilitate a
atestatului prevazut de lege.
Art. 74
Pentru fiecare tip de lucrare se stabilesc proceduri de lucru pe baza
instructiunilor proiectantului, producatorului sau furnizorului de echipament
si a prevederilor normelor si normativelor de specialitate.
Art. 75
Rezerva de mijloace tehnice de prevenire si stingere a incendiilor se
stabileste si se asigura in scopul rezolvarii unor situatii care pot aparea in
activitate, conform recomandarilor cuprinse in anexa nr. 6.
Art. 76
(1) Verificarile privind starea de functionare a mijloacelor tehnice p.s.i.
se fac zilnic (pe schimb), saptamanal, lunar, trimestrial si anual, dupa caz.
(2) Verificarea zilnica sau pe schimb se efectueaza de regula vizual si
vizeaza:
a) integritatea mijloacelor tehnice p.s.i.;
b) existenta sigiliilor de fixare in pozitie normala de functionare a unor
componente;
c) asigurarea parametrilor de functionare, indeosebi presiuni ale
fluidelor, prin citirea valorilor indicate de manometre;
d) mentinerea posibilitatilor de utilizare operativa.
Art. 77
Pentru unele categorii de mijloace tehnice p.s.i. exploatarea, repararea,
intretinerea, scoaterea din functiune, declasarea si casarea se fac potrivit
reglementarilor in vigoare.
Art. 78
Dupa utilizare fiecare mijloc tehnic de prevenire si stingere a incendiilor
se repune in functiune sau se inlocuieste.
Art. 79
(1) Detinatorii sau persoanele juridice care asigura verificarea,
intretinerea si repararea sistemelor automate de detectare, semnalizare si
stingere a incendiilor vor evidentia intr-un registru intocmit conform
modelului prezentat in anexa nr. 7 datele referitoare la functionarea fiecarui
sistem sau a fiecarei instalatii automate.
(2) La solicitarea marilor unitati sau a unitatilor teritoriale de pompieri
militari, anual in luna ianuarie, persoanele juridice prevazute la alin. (1)
vor pune la dispozitie acestora copii de pe evidentele respective.
SECTIUNEA a 2-a
Prevederi specifice
Art. 80
(1) La locurile de alimentare cu energie electrica se vor mentiona
echipamentele care trebuie actionate pentru decuplarea de la retea a cladirii
respective.
(2) Pentru toate cazurile in care sunt necesare dispozitive speciale la
locul de decuplare se vor asigura si dispozitivele respective.
Art. 81
Pentru fiecare instalatie de ventilatie si climatizare se intocmeste in mod
obligatoriu schema de pornire, oprire sau de izolare pe tronsoane, indicandu-se
locul si modul de actionare a clapetelor sau sibarelor.
Art. 82
(1) La sistemele automate de detectie, semnalizare, alarmare si alertare in
caz de incendiu se asigura posibilitatile de identificare operativa a locului
incendiului, utilizandu-se, dupa caz, scheme, etichete si alte asemenea solutii
usor de interpretat.
(2) Pentru sistemele de detectare si semnalizare automata a incendiilor,
integrate cu sisteme antiefractie, care transmit semnalele la agentii economici
de paza si protectie, beneficiarii vor stabili modul de conlucrare cu
subunitatile de interventie ale pompierilor militari privind retransmiterea
semnalului de incendiu, realizarea interventiei si raportarea datelor de la
incendii.
(3) Semnalele pentru avertizarea, alarmarea si evacuarea persoanelor,
precum si pentru alarmarea si alertarea pompierilor voluntari in caz de
incendiu sau in alte situatii de urgenta publica vor fi distincte pentru
fiecare situatie.
(4) Valorificarea semnalelor acustice si/sau optice generate de centralele
de semnalizare a incendiilor se asigura prin:
a) supravegherea permanenta a acestora de personal competent si capabil sa
ia masurile necesare;
b) retranslarea semnalelor la locuri de munca supravegheate permanent;
c) punerea automata in functiune a echipamentelor de stingere si de
evacuare a fumului si gazelor fierbinti, pe baza de programe care vor contine
si ordinea de prioritati;
d) urmarirea prin instalatii de televiziune cu circuit inchis a locurilor
sau a zonelor periclitate de incendiu.
Art. 83
(1) La achizitionarea stingatoarelor beneficiarul trebuie sa solicite
instructiunile de transport, depozitare si manipulare pentru a putea beneficia
de garantiile date de producator.
(2) Utilizatorul stingatoarelor trebuie sa asigure verificarea prin sondaj
a starii de functionare a acestora, intre intervalele prevazute pentru
verificarile obligatorii.
(3) Starea de functionare a unui lot de stingatoare se determina prin
exercitii concrete executate cu salariatii, inainte de trimiterea lotului la o
noua verificare.
Art. 84
Starea de operativitate a instalatiilor de stingere cu apa se asigura in
principal prin mentinerea sub presiune a retelelor/ramificatiilor de
distributie, inlaturarea posibilitatilor de inghet, coroziune si solicitare
mecanica a conductelor, instalarea de indicatoare de avertizare sau informare
privind amplasarea hidrantilor, vanelor si robinetelor cu actionare locala si
prin mentinerea libera a accesului la acestea.
Art. 85
Certificarea calitatii produselor de stingere (pulberi, prafuri, substante
de spumare etc.) se asigura prin certificatele de calitate ale furnizorului si
buletinul/raportul laboratorului de incercari care a verificat mentinerea
caracteristicilor fizico-chimice si a eficientei de stingere a produselor.
Art. 86
(1) Usile rezistente la foc si antifoc, obloanele, clapetele, trapele etc.
se verifica zilnic privind pozitia normala a acestora si asigurarea
posibilitatilor de indeplinire a functiilor (inchidere sau deschidere).
(2) Anual se verifica manevrabilitatea dispozitivelor prevazute la alin.
(1), prin actionare manuala sau automata (electrica, mecanica, pneumatica,
hidraulica etc.), dupa caz.
Art. 87
(1) Mijloacele de protectie a personalului de interventie se asigura si se
pastreaza separat, pentru salariatii proprii ai agentului economic si,
respectiv, pentru membrii fortelor care participa la interventie ca forte de
sprijin, conform planurilor de interventie.
(2) Pentru mijloacele tehnice care impun masuri speciale de protectie pe
timpul utilizarii agentul economic are obligatia sa asigure pregatirea si
autorizarea salariatilor, potrivit legii.
(3) Pentru a se elimina producerea unor accidente nedorite trebuie sa se
asigure inlocuirea componentelor consumabile la termenele prevazute de
fabricant, precum si intretinerea si verificarea acestora de catre persoane
autorizate in domeniu.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 88
Pentru agentii economici si institutiile care nu se incadreaza in
prevederile art. 3 persoana cu functii de conducere va asigura organizarea
activitatii de aparare impotriva incendiilor prin respectarea cerintelor minime
prevazute de prezentele dispozitii generale.
Art. 89
Controlul respectarii si punerii in aplicare a prevederilor prezentelor
dispozitii generale se efectueaza dupa 6 luni de la publicarea acestora in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 90
Detalierea modului de intocmire a listei cuprinzand substantele periculoase
se va face prin instructiuni specifice emise de Inspectoratul General al
Corpului Pompierilor Militari, care se vor publica in revista "Pompierii
Romani".
Art. 91
(1) Pentru constructiile, amenajarile si instalatiile tehnologice care
intra, potrivit legii, sub incidenta avizarii si/sau autorizarii p.s.i.
prevederile prezentelor dispozitii generale pot fi continute sintetic intr-un
registru de siguranta la foc.
(2) Structura si continutul Registrului de siguranta la foc se vor stabili
de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari in termen de 9 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentelor dispozitii generale.
Art. 92
Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezentele dispozitii generale.
ANEXA 1
Primaria ...................
Judetul ....................
FISA DE INCENDIU Nr. ..............
din ........... 200 .....
(model)
I. Identificarea locului incendiului
Numele si prenumele ....................................................
___________
Destinatia locului producerii incendiului |___|___|___|
__ __
Localitatea .................... Mediu urban |__| rural |__|
_______
Judetul in care s-a produs evenimentul |___|___|
Str. .................. nr. ...., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ....
___________
Distanta in kilometri fata de subunitatea de raion |___|___|___|
_________________________________________________
Momentul observarii | Ziua | Luna | Anul | Ora | Minutul |
|_______|_________|___________|_________|_________|
|___|___|____|____|__|__|__|__|____|____|____|____|
_________________________________________________
Momentul lichidarii | Ziua | Luna | Anul | Ora | Minutul |
|_______|_________|___________|_________|_________|
|___|___|____|____|__|__|__|__|____|____|____|____|
II. Date despre interventie ___
- Incendiul a fost stins de serviciul public de pompieri | 1 | serviciul
___ |___|
privat de pompieri civili | 2 | serviciul privat de pompieri civili - societate
|___|
___ ___ ___
comerciala | 3 | salariati | 4 | persoane fizice | 5 |
|___| |___| |___|
- Autospeciale utilizate ............................
- Mijloace de stingere ..............................
III. Date despre cauza:
_______
1. Sursa de aprindere |___|___| 2. Mijloace care puteau produce aprinderea
___________
|___|___|___|
_______
3. Primul mijloc care s-a aprins |___|___| 4. Imprejurarea determinata
___________
|___|___|___|
IV. Consecintele incendiului
Ce a ars ...............................................................
Propagare la vecinatati .......................
Victime: decedati: adulti ........, copii ........., raniti: adulti
......., copii ..........
Date suplimentare ......................................................
Primar, Secretar,
................... ......................
ANEXA 2
Societatea Comerciala (Institutia)
....................................
Aprobat
Numele si prenumele .................
Semnatura ................
ORGANIZAREA APARARII IMPOTRIVA INCENDIILOR
locul de munca ...................
______________________________________________________________________________
| |
| I. PREVENIREA INCENDIILOR 3. Echipamente si mijloace 5. Masuri specifice
|
| 1. Materiale combustibile a) motoare si corpuri a) asigurarea
|
| si inflamabile electrice functionarii
|
| a) produse finite din lemn b) instalatie de uscare sistemului din
|
| b) lacuri c) sistem de ventilatie dotarea cabinei de
|
| c) solventi d) scule si dispozitive vopsit
|
| d) depuneri de lacuri si e) ..................... b) functionarea
|
| alte reziduuri 4. Masuri generale normala a
elementelor|
| e) ....................... a) interzicerea focului de compartimentare
|
| 2. Surse de aprindere deschis c) pastrarea
|
| posibile b) interzicerea fumatului cantitatilor de
|
| a) de natura electrica c) colectarea ambalajelor lacuri si vopsele in |
| b) termice si deseurilor limite admise
|
| c) foc deschis, fumat d) ..................... d) utilizarea numai
|
| d) autoaprindere e) ..................... de scule care nu
|
| e) ....................... f) ..................... produc scantei
|
| g) ..................... e)
..................|
|______________________________________________________________________________|
| |
| II. ORGANIZAREA 3. Mijloace de protectie 5. Evacuare de
bunuri|
| INTERVENTIEI a salariatilor
.....................|
| 1. Mijloacele de alarmare, a) masti ...............
.....................|
| alertare b) costume .............
.....................|
| a) telefon ............... c) aparate izolante ....
|
| b) buton de alarmare ..... 4. Asigura interventia
|
| c) sonerie ............... a) stingatoare .........
|
| 2. Instalatii si ........................
|
| dispozitive de limitare si ........................ |
| stingere b) hidranti interiori ..
|
| a) usi antifoc ........................
|
| b) clapete ........................ |
| c) trape c) tablou electric .....
|
| ........................
|
| ........................
|
| d) instalatii
|
| tehnologice ............
|
| ........................
|
| ........................
|
|______________________________________________________________________________|
Intocmit
Numele si prenumele ........................
Semnatura ......................
ANEXA 3
LISTA DE PRINCIPIU
cuprinzand punctele vitale vulnerabile la incendiu
1. Statii de primire-distributie a energiei electrice
2. Posturi de transformare
3. Tablouri electrice principale
4. Statii de reglare si distributie a gazelor
5. Centrale termice
6. Incaperi speciale de cabluri electrice
7. Statii de producere de acetilena
8. Centrale de ventilare si climatizare
9. Calculatoare de proces
10. Dispecerate de proces
11. Depozite de materii prime si materiale sau de produse finite
combustibile
12. Statii de frig cu amoniac
13. Gospodarii de ungere si racire
14. Statii de compresoare de aer
15. Rampe de incarcare-descarcare produse petroliere
16. Alte sectoare, linii tehnologice, utilaje sau echipamente cu functii
vitale
ANEXA 4
EVIDENTA
aplicatiilor si exercitiilor de interventie efectuate
la ......................
______________________________________________________________________________
|Nr. |Data si ora| Felul | Sectorul |Cine a organizat aplicatia| Observatii
|
|crt.|executarii |aplicatiei| de | (exercitiul) | |
| |aplicatiei | |activitate|__________________________|
|
| | | | | Numele | Semnatura |
|
| | | | | si functia | |
|
|____|___________|__________|__________|_____________|____________|____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|___________|__________|__________|_____________|____________|____________|
|____|___________|__________|__________|_____________|____________|____________|
|____|___________|__________|__________|_____________|____________|____________|
|____|___________|__________|__________|_____________|____________|____________|
ANEXA 5
NOMENCLATORUL
mijloacelor tehnice de prevenire si stingere a incendiilor
A. Sisteme, instalatii, aparate si dispozitive de semnalizare, alarmare si
alertare in caz de incendiu
________________________________________________________________________________
Nr. Obiectul verificarii Conditii de Periodicitatea
Observatii
crt. executare
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Starea de integritate vizual zilnic sau la
predarea-primirea
schimbului
2. Tensiunea de alimentare masurare cu zilnic sau la
a surselor (baza si voltmetru predarea-primirea
rezerva) schimbului
3. Starea de functionare informare verbala zilnic sau la
generala si analiza predarea-primirea
consemnarilor din schimbului
registru
4. Functionarea simulari conform zilnic sau la
semnalizarilor optice si instructiunilor predarea-primirea
acustice: schimbului
a) de incendiu
b) de defect
5. Functionarea conform zilnic sau la
semnalizarilor recomandarilor predarea-primirea
retransmise la distanta furnizorului schimbului
6. Functionarea stabilirea zilnic sau la
transmisiilor la legaturilor predarea-primirea
unitatile de pompieri schimbului
militari
7. Functionarea actionarea unui saptamanal Pentru
semnalizarilor de la detector sau buton
instalatiile
detectoare sau butoane de alarmare cu pana la
manuale 13 linii
testarea se
face prin
rotatie.
Pentru
instalatiile
cu mai mult
de 13 linii
testarea se
face la mai
multe linii
pe
saptamana
astfel
incat
testarea
unei linii
sa nu
depaseasca
13
saptamani.
8. Functionarea simularea trimestrial
detectoarelor si a incendiului
butoanelor de semnalizare conform
instructiunilor
furnizorului
9. Sensibilitatea prin sondaj anual
detectoarelor conform
instructiunilor
furnizorului
10. Conditiile de mediu in vizual, cu saptamanal
care functioneaza inlaturarea
detectoarele conditiilor care
genereaza exces de
praf, umiditate,
vibratii
11. Asigurarea degajarii vizual saptamanal raza
spatiului din jurul spatiului
detectoarelor si intre
butoanelor manuale 0,75 - 1 m
12. Starea marcajelor de vizual anual
identificare
13. Capacitatea bateriei de masurare si vizual saptamanal
acumulatoare:
a) tensiune
b) electrolit -
concentratie si nivel
c) starea contactelor
14. Comutarea automata a conform lunar
surselor de alimentare instructiunilor
cu energie electrica furnizorului
15. Functionarea globala a simulari ale lunar Liniile se
semnalizarilor de defect tuturor verifica
conditiilor de prin
rotatie
defect specifice astfel
incat
intervalul
de testare
pentru
fiecare
linie sa nu
depaseasca
6 luni.
16. Functionarea simulare lunar
dispozitivelor exterioare
de alarmare
17. Intretinerea preventiva - curatare de trimestrial
a centralelor de praf, impuritati
semnalizare, - vizual, starea
detectoarelor si circuitelor si
butoanelor contactelor
18. Integritatea cablurilor vizual trimestrial
de semnalizare
19. Rezistenta de izolatie masurarea anual
a circuitelor si rezistentelor
impamantarea
20. Verificarea metrologica masuratori in anual
a AMC-urilor din laboratoarele de
instalatie specialitate
________________________________________________________________________________
B. Stingatoare
________________________________________________________________________________
Tipul Problematica Modul Periodicitatea Observatii
stingatoarelor urmarita de efectuare
________________________________________________________________________________
Toate tipurile - existenta si vizual lunar -
amplasarea (saptamanal
- aspectul pentru
exterior si punctele
integritatea vitale
- inscriptionarea vulnerabile
si etichetele sau zonele
cu risc foarte
mare de
incendiu)
- curatare si demontarea anual cele cu CO2
reprotejare completa a conform
adecvata stingatoarelor ISCIR
- functionalitatea
subansamblurilor
componente
- rezistenta aplicarea de la 3 ani sau cele cu CO2
interna a suprapresiune ori de cate conform
recipientului conform ori starea de ISCIR
prescriptiilor integritate o
impune
________________________________________________________________________________
Cu spuma - cantitatea si - prelevare de semestrial
chimica calitatea probe
solutiilor - vizual
spumante
- inlocuirea - conform
substantelor recomandarilor
in functie de - producatorului
temperatura de solutie
(vara, iarna)
________________________________________________________________________________
Cu pulbere - starea de - cantarirea anual, - abatere de
incarcare a buteliei maximum 2 ani 1% fata de
buteliei de CO2 - palpare greutatea
- starea manuala
inscriptionata
calitativa a - manual sau - nu se
admite
pulberii mecanic tasarea sau
- inlocuirea aglomerarea
pulberii
________________________________________________________________________________
Cu CO2 starea de cantarirea anual abatere
maxima
incarcare stingatorului de 1% fata de
greutatea
inscriptionata
________________________________________________________________________________
Cu apa - starea de - cantarirea anual - abatere
pulverizata incarcare a buteliei maxima de 1%
buteliei de CO2 fata de
greutatea
inscriptionata
- cantitatea - masurare - abatere
de apa volumetrica maxima de 1%
fata de
capacitatea
stingatorului
________________________________________________________________________________
C. Instalatii de stingere cu apa
________________________________________________________________________________
Periodicitate Probleme care se urmaresc Modul de efectuare Observatii
________________________________________________________________________________
0 1 2 3
________________________________________________________________________________
I. Instalatii de hidranti exteriori si interiori
zilnic - echiparea vizual consemnarea
- presiune in retea elementelor
lipsa
- accesibilitate si situatia
- functionarea iluminatului accesibilitatii
de siguranta
trimestrial - refularea apei punere in functiune
- starea furtunurilor
II. Instalatii de stingere cu sprinklere
zilnic - starea distribuitorului vizual
si ACS-ului
- pastrarea conditiilor la
capetele sprinkler
- functionarea iluminatului
de siguranta aferent
lunar - functionarea ACS-ului deschiderea si
- functionarea sistemului inchiderea
de semnalizare robinetelor care
asigura astfel de
verificari
III. Instalatii de stingere cu apa pulverizata
zilnic starea alimentarii cu apa vizual
semestrial functionarea efectiva deschiderea si
inchiderea vanelor
si robinetelor care
asigura o asemenea
verificare
IV. Vane si robinete de alimentare
lunar starea pozitiei acestora si vizual
a sigiliului de siguranta
semestrial manevrabilitate inchidere si
deschidere totala
________________________________________________________________________________
D. Instalatii de stingere cu spuma
______________________________________________________________________________
Tipul Problematica Modul de Periodicitatea Observatii
instalatiei urmarita executare
______________________________________________________________________________
Instalatii reciclarea spumantului realizarea zilnic
fixe si liniilor
semifixe necesare
integritatea instalatiei vizual saptamanal
verificarea intregului
circuit cu apa anual In functie de
la revizii posibilitati
se poate face
si cu spuma.
______________________________________________________________________________
E. Instalatii cu dioxid de carbon
________________________________________________________________________________
Nr.
crt. Problematica urmarita Modul de executare Periodicitatea Observatii
________________________________________________________________________________
1. Starea de integritate a
instalatiei, existenta
sigiliilor si a pozitiei
normale de functionare
a robinetelor, starea de
incarcare a buteliilor
Functionarea sistemului vizual zilnic
de ventilatie natural
sau mecanic
Pozitia supapei de golire
a colectorului
Functionarea sistemului
de avertizare optic si
acustic
2. Starea de functionare a - trecerea
alimentarii de baza automata de pe
si de rezerva a centralei sursa de baza pe
de semnalizare si sursa de rezerva
actionare
Functionarea - verificarea saptamanal
detectoarelor functionarii
prin folosirea
unor surse de
caldura sau fum
- se va verifica numai cand
prin cantarire sunt
prevazute
starea de cu sisteme de
incarcare a cantarire
buteliilor de
comanda
3. Starea de functionare a
armaturilor de comanda si
siguranta
Duzele de refulare a vizual lunar
dioxidului de carbon
Starea de functionare a
circuitelor electrice
4. Starea de functionare a vizual
instalatiei in ansamblu
Starea de functionare a
butoanelor manuale
Starea de functionare a - intreruperea trimestrial
dispozitivelor auxiliare automata a
alimentarii cu
energie
electrica a
aparaturii de
aer conditionat
de ventilatie
- inchiderea si
blocarea usilor
Cantarirea buteliilor Se va intocmi
componente ale bateriilor proces-verbal
active, principale si de de cantarire.
rezerva
5. Functionarea sistemului prin declansarea
de detectare, avertizare unei baterii
si alarmare
Modul de evacuare a vizual
personalului din zona
protejata in termenul
prestabilit
Functionarea sistemelor anual
de intrerupere a
instalatiilor auxiliare
Deversarea dioxidului de
carbon prin toate duzele
de refulare
Sistemul de evacuare a
dioxidului de carbon din
zona protejata
________________________________________________________________________________
ANEXA 6
RECOMANDARI
privind rezerva de mijloace tehnice de prevenire si stingere a incendiilor
In principiu, rezerva de mijloace tehnice de prevenire si stingere a
incendiilor se asigura in limitele de mai jos, astfel:
a) 15 - 20% din cantitatea necesara pentru fiecare tip de furtun, dar nu
mai putin de 2 role a cate 20 m;
b) 10 - 15% pentru fiecare accesoriu din dotarea hidrantilor interiori si
exteriori de incendiu;
c) 10% din fiecare tip de stingator;
d) 15% din cantitatea stabilita de pulbere, spumant sau alte produse de
stingere din dotare;
e) 100% din numarul de recipiente pentru fiecare instalatie de stingere de
gaze inerte;
f) 10 - 25% din totalul capetelor sprinkler, drencer sau de pulverizare,
dar nu mai putin de 25 bucati din fiecare;
g) 10 - 25% din totalul detectoarelor sau butoanelor de semnalizare, dar nu
mai putin de 15 bucati din fiecare;
h) un recipient incarcat si 2 cartuse filtrante pentru fiecare aparat de
protectie a respiratiei;
i) un cartus filtrant pentru fiecare masca contra fumului si gazelor
fierbinti;
j) 50% din totalul blindelor montate pe conductele de spumare ale
instalatiilor fixe sau semifixe de stingere a incendiilor la rezervoare de
produse petroliere;
k) cantitatile de mijloace tehnice specifice care se pun in mod gratuit la
dispozitie unitatilor de pompieri militari in caz de incendiu, in conformitate
cu art. 45 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997;
l) piesele de rezerva cuprinse in listele din documentatiile tehnice ale
autospecialelor, navelor, trenurilor p.s.i. si ale altora asemenea.
Rezervele mentionate la lit. c), e), f) si g) nu se constituie in
situatiile in care verificarea, intretinerea si repararea mijloacelor tehnice
p.s.i. respective se fac de persoane juridice, atestate potrivit legii, care au
obligatia contractuala de a face inlocuirea operativa a componentelor si a
elementelor acestora.
ANEXA 7
Tipul instalatiei
DATE
privind verificarea si functionarea instalatiei ..................
___________________________________________________________________________
|Nr. |Data (zi,|Ora| Locul | Natura |Componenta|Cauza|Masura|Observatii|
|crt.|luna, an)| |semnalului|semnalului|afectata | |luata | |
| | | | |__________| | | | |
| | | | | Incendiu | | | | |
| | | | |sau defect| | | | |
|____|_________|___|__________|__________|__________|_____|______|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|____|_________|___|__________|__________|__________|_____|______|__________|
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|____|_________|___|__________|__________|__________|_____|______|__________|