ORDIN Nr. 1566
din 22 decembrie 2008
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea
de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea
de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 892 din 29 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 17 alin. (4) din Ordonanţa
Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi
certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora în România, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 5
alin. (2) lit. i) şi k) şi alin. (3) lit. m) şi p) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003
pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii
de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate
la acestea - RNTR 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi 275 bis din 18
aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La capitolul IV, subpunctul
5.1.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.1.1. La omologarea naţională sau la omologarea CE de
tip, vehiculele din categoriile M, N şi O trebuie să respecte prevederile
Directivei 76/756/CEE, modificată prin Directiva 2007/35/CE, valabile pentru
circulaţia pe partea dreaptă.
5.1.1.1. Incepând cu 7 februarie 2011, la omologarea naţională sau la omologarea CE de tip, vehiculele din
categoriile M1şi N1 trebuie să respecte prevederile
Directivei 76/756/CEE, modificată prin Directiva 2008/89/CE, valabile pentru circulaţia
pe partea dreaptă.
5.1.1.2. Incepând cu 7 august 2012, la omologarea naţională sau la omologarea CE de tip, vehiculele din
categoriile M2, M3,
N2, N3 şi O trebuie să respecte
prevederile Directivei 76/756/CEE, modificată prin Directiva 2008/89/CE,
valabile pentru circulaţia pe partea dreaptă.
5.1.1.3. Prevederile Directivei
2008/89/CE se aplică începând cu 16 octombrie 2009.
5.1.1.4. La prima înmatriculare şi la comercializare,
vehiculele din categoriile M, N şi O trebuie să respecte prevederile Directivei
76/756/CEE, modificată prin Directiva 97/28/CE, valabile pentru circulaţia pe
partea dreaptă.
5.1.1.5. Incepând cu 10 iulie 2011, la prima
înmatriculare şi la comercializare, vehiculele din categoriile M, N şi O
trebuie să respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificată prin
Directiva 2007/35/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptă."
2. La capitolul IV, după
subpunctul 8.6.10 se introduce un nou subpunct, subpunctul 8.6.11, cu următorul
cuprins:
„8.6.11. Regulamentul (CE) nr. 715/2007 şi Regulamentul
(CE) nr. 692/2008 sunt obligatorii în toate elementele lor şi se aplică în mod
direct."
3. La capitolul IV, subpunctul
8.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8.7. Motoarele pentru autovehiculele din categoriile M
şi N cu o masă de referinţă mai mare de 2.610 kg, precum şi autovehiculele din
categoriile M şi N cu o masă de referinţă mai mare de 2.610 kg echipate cu astfel de motoare trebuie să respecte
următoarele cerinţe privind emisiile poluante (cu excepţiile menţionate la subpct.
8.7.15 - 8.7.17):
8.7.1. Dacă prevederile subpct. 8.7.8-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva
2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată prin Directiva 2005/78/CE, precum şi
ale anexelor II-VII la
Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin
Directiva 2008/74/CE, şi valorile-limită opţionale pentru emisiile de gaze
poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia C a tabelelor
de la pct. 6.2.1 din anexa I la Directiva 2005/55/CE
(EEV) sunt respectate, nu se admite:
8.7.1.1. refuzarea acordării omologării naţionale sau
omologării CE de tip pentru un autovehicul;
8.7.1.2. interzicerea înmatriculării sau
comercializării autovehiculelor noi;
8.7.1.3. refuzarea acordării omologării CE de tip
pentru un motor;
8.7.1.4. interzicerea comercializării sau utilizării
motoarelor noi.
8.7.2. Omologarea CE de tip a motoarelor, precum şi
omologarea naţională sau omologarea CE de tip a autovehiculelor echipate cu
astfel de motoare se acordă numai dacă se respectă prevederile subpct. 8.7.8,
8.7.9, 8.7.11 - 8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată prin
Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva
2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE. Valorile-limită aplicabile pentru
emisiile de gaze poluante, de particule si opacitatea
gazelor sunt cele precizate la linia B2 a tabelelor de la pct. 6.2.1
al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO V).
8.7.3. La prima înmatriculare şi la comercializare,
autovehiculele noi (cu excepţia celor destinate exportului în ţări terţe)
trebuie să respecte prevederile subpct. 8.7.8-8.7.10, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusă în
aplicare şi modificată prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-V la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE. Valorile-limită aplicabile pentru
emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele
precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE
(EURO IV).
8.7.4. La comercializare sau
utilizare, motoarele noi (cu excepţia motoarelor destinate exportului în ţări
terţe sau a motoarelor de schimb pentru autovehiculele aflate în circulaţie)
trebuie să respecte prevederile subpct. 8.7.8-8.7.10, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE,
pusă în aplicare şi modificată prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale
anexelor II-V la Directiva
2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE. Valorile-limită
aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B1 a tabelelor de la
pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO IV).
8.7.5. Incepând cu 1 octombrie 2009, la prima
înmatriculare şi la comercializare, autovehiculele noi (cu excepţia celor
destinate exportului în ţări terţe) trebuie să respecte prevederile subpct.
8.7.8, 8.7.9, 8.7.11-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată prin
Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la
Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin
Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE. Valorile-limită aplicabile
pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele
precizate la linia B2 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE
(EURO V).
8.7.6. Incepând cu 1 octombrie 2009, la comercializare
sau utilizare, motoarele noi (cu excepţia motoarelor destinate exportului în
ţări terţe sau a motoarelor de schimb pentru autovehiculele aflate în
circulaţie) trebuie să respecte prevederile subpct.
8.7.8, 8.7.9, 8.7.11-8.7.13, ale anexelor I-VIII la
Directiva 2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată prin Directiva 2005/78/CE,
precum şi ale anexelor II-VII
la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin
Directiva 2008/74/CE. Valorile-limită aplicabile pentru emisiile de gaze
poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B2 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al
anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO V).
8.7.7. Motoarele care respectă prevederile subpct. 8.7.8-8.7.13, ale anexelor I-VIII
la Directiva 2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată prin Directiva
2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva
2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE, şi care respectă valorile-limită
precizate la linia C a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EEV), se
consideră că respectă şi cerinţele prevăzute la subpct. 8.7.2-8.7.6.
8.7.8. Atât pentru noile omologări de tip, cât şi
pentru toate omologările de tip, producătorul trebuie să demonstreze că un
motor cu aprindere prin comprimare sau un motor cu aprindere prin scânteie care
funcţionează cu GPL sau GNC omologat în conformitate cu valorile-limită
aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor
precizate la liniile B1, B2 sau C ale tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE respectă valorile-limită menţionate pentru
o durată de viaţă de:
a) 100.000 km sau 5 ani de utilizare, luându-se în
considerare prima condiţie îndeplinită, în cazul motoarelor destinate
autovehiculelor din categoriile N1 şi M2;
b) 200.000 km sau 6 ani de utilizare, luându-se în
considerare prima condiţie îndeplinită, în cazul motoarelor destinate
autovehiculelor din categoriile N2, N3 cu masa maximă tehnic
admisibilă care nu depăşeşte 16 tone şi M3 din clasele I, II şi A, precum şi din
clasa B cu masa maximă tehnic admisibilă care nu depăşeşte 7,5 tone;
c) 500.000 km sau 7 ani de
utilizare, luându-se în considerare prima condiţie îndeplinită, în cazul
motoarelor destinate autovehiculelor din categoriile N3 cu masa maximă tehnic admisibilă
care depăşeşte 16 tone şi M3 din clasa III, precum şi din clasa B cu masa maximă tehnic
admisibilă care depăşeşte 7,5 tone.
8.7.9. Omologările acordate autovehiculelor trebuie să
ateste şi buna funcţionare a echipamentelor antipoluare pe durata de viaţă
normală a autovehiculului în condiţii normale de utilizare (control de
conformitate a vehiculelor în circulaţie corect întreţinute şi utilizate).
8.7.10. Atât pentru noile omologări de tip, cât şi
pentru toate omologările de tip, motoarele cu aprindere prin comprimare
omologate în conformitate cu valorile-limită aplicabile pentru emisiile de gaze
poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia B1 sau la linia C a tabelelor de la
pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE, precum
şi autovehiculele echipate cu astfel de motoare trebuie echipate cu sisteme OBD
care să semnaleze conducătorului auto existenţa unei funcţionări
necorespunzătoare atunci când sunt depăşite limitele aplicabile sistemelor OBD
indicate la linia B1
sau la linia C precizate la subpct. 8.7.12.
8.7.10.1. In cazul sistemelor de posttratare a gazelor de evacuare, sistemul OBD poate înregistra următoarele defecte
majore:
a) ale catalizatorului, în cazul în care acesta este
instalat ca entitate distinctă, fie că este sau nu parte a unui sistem de
reducere a emisiilor de oxid de azot sau a unui filtru
de particule diesel;
b) ale sistemului de reducere a emisiilor de oxid de
azot, în cazul în care este instalat un astfel de sistem;
c) ale filtrului de particule diesel, în cazul în care
este instalat un astfel de filtru;
d) ale sistemului combinat de reducere a emisiilor de
oxid de azot - filtru de particule diesel.
8.7.11. Pentru noile omologări de tip şi începând cu 1
octombrie 2009 pentru toate omologările de tip, motoarele cu aprindere prin
comprimare sau motoarele cu aprindere prin scânteie care funcţionează cu GPL
sau GNC omologate în conformitate cu valorile-limită aplicabile pentru emisiile
de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia B2 sau la linia C a tabelelor de la
pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE, precum
şi autovehiculele echipate cu astfel de motoare trebuie echipate cu sisteme OBD
care semnalează conducătorului auto existenţa unei funcţionări
necorespunzătoare atunci când sunt depăşite limitele aplicabile sistemelor OBD
indicate la linia B2
sau la linia C precizate la subpct. 8.7.12.
8.7.11.1. Sistemul OBD trebuie să includă, de asemenea,
o interfaţă între unitatea de control electronic a motorului (EECU) şi orice alt sistem electric sau
electronic al motorului sau al autovehiculului care realizează un schimb de
date cu EECU şi care acţionează asupra bunei funcţionări a sistemului de
control al emisiilor, cum ar fi interfaţa între EECU şi o unitate de control
electronic al transmisiei.
8.7.12. Limitele aplicabile sistemelor OBD sunt
următoarele:
Linia
|
Motoare cu aprindere prin comprimare
|
Masa oxizilor de azot
(NOx g/kWh
|
Masa particulelor (PT) g/kWh
|
B-, (2007)
|
7,0
|
0,1
|
B2 (2008)
|
7,0
|
0,1
|
C (EEV)
|
7,0
|
0,1
|
8.7.13. Accesul complet şi standardizat la sistemele
OBD trebuie asigurat în scopul inspecţiei, diagnosticării, întreţinerii şi
reparaţiilor, în conformitate cu dispoziţiile relevante din Directiva
70/220/CEE şi cu prescripţiile referitoare la piesele de schimb care asigură
compatibilitatea cu sistemele OBD.
8.7.14. Referinţele din reglementările existente privitoare la directivele abrogate prin anexa IX, partea A, la Directiva 2005/55/CE vor fi considerate ca fiind
făcute la Directiva 2005/55/CE şi se vor citi conform tabelului de
corespondenţă din anexa X la Directiva 2005/55/CE.
8.7.15. Prevederile subpct.
8.7.3 şi 8.7.4 nu se aplică autovehiculelor din categoriile N1, N2 şi M3
şi nici motoarelor acestora, în cazul în care aceste
autovehicule au fost omologate de tip în conformitate cu Directiva 70/220/CEE.
8.7.16. Prevederile subpct. 8.7 nu se aplică autovehiculelor din categoriile M1, N1, N2 şi M2
în cazul în care aceste autovehicule au fost omologate de tip în conformitate
cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007.
8.7.17. Până la termenele specificate în art. 10 alin.
(2) din Regulamentul (CE) nr. 715/2007 pentru noi omologări şi la art. 10 alin.
(3) din respectivul regulament pentru extinderi, omologările de tip pot fi
acordate în continuare conform
Directivei 2005/55/CE, pusă în aplicare şi modificată
prin Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi
prin Directiva 2008/74/CE, pentru vehicule din categoriile N1, N2 şi M2
cu masa de referinţă sub 2.610 kg."
4. La capitolul IV, subpunctul 8.71 se abrogă.
5. La capitolul IV, subpunctul
9.1.11 se abrogă.
6. La anexa nr. 2 la
reglementări, la secţiunea A, tabelul A1, după poziţia 2 se introduce o nouă
poziţie, poziţia 2a, cu următorul cuprins:
„2a. Emisii (EURO 5 şi 6) vehicule uşoare/acces la informaţii
|
R(CE) 715/2007
|
R(CE) 692/2008
|
X
(9)
|
X
(9)
|
|
X
(9)
|
X
(9)
|
|
|
|
|
|
|
7. La anexa nr. 2 la
reglementări, la secţiunea A, tabelul A1, poziţiile 20,41 şi 60 se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
„20. Instalarea echipamentelor de iluminare şi semnalizare
luminoasă
|
76/756
|
97/28 2007/35 2008/89
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
48
|
41. Emisii (EURO IV şi V) vehicule grele
|
2005/55
|
2005/78 2006/51 2008/74
|
X
(10)
|
X
(10)
|
X
(10)
|
X
(10)
|
X
(10)
|
X
(10)
|
|
|
|
|
49
|
60. Sisteme de protecţie frontală
|
2005/66
|
Decizia 2006/368
|
X
(*)
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
8. La anexa nr. 2 la
reglementări, la secţiunea A, tabelul A1, după
nota de subsol (8) se introduc două noi note de
subsol, notele de subsol (9) şi (10), cu următorul cuprins:
„(9) Pentru
autovehiculele cu o masă de referinţă de cel mult 2.610 kg. La cererea
producătorului se poate aplica şi autovehiculelor cu o masă de referinţă de cel
mult 2.840 kg.
(10) Pentru
autovehiculele cu o masă de referinţă care depăşeşte 2.610 kg şi pentru care nu
se aplică posibilitatea prevăzută la nota de subsol (9)."
Art. II. - Regia Autonomă
„Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin transpune:
- Directiva 2008/74/CE a Comisiei din 18 iulie 2008 de
modificare, privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru
pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (EURO 5 şi EURO 6) şi privind
accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, a
Directivei 2005/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei
2005/78/CE;
- Directiva 2008/89/CE a
Comisiei din 24 septembrie 2008 de modificare, în scopul adaptării sale la
progresul tehnic, a Directivei 76/756/CEE a Consiliului referitoare la
instalarea dispozitivelor de iluminat şi de semnalizare luminoasă ale
autovehiculelor şi ale remorcilor acestora.
Art. IV. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră în vigoare la data de 3 ianuarie 2009.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat