ORDIN Nr. 1609
din 27 martie 2007
pentru aprobarea instituirii
schemelor de ajutor de minimis pentru actiunile de promovare a exportului
privind participarea la targuri si expozitii internationale in strainatate,
organizarea de misiuni economice si actiuni de promovare a exporturilor in
strainatate si realizarea de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru
obiective complexe
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 13 aprilie 2007
Având în vedere Regulamentul Comisiei Europene nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din
Tratatul instituind Comunitatea Europeană la ajutorul de minimis,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 738/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei
si comerţului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă instituirea schemelor de ajutor de minimis pentru acţiunile de
promovare a exportului privind participarea la târguri şi expoziţii
internaţionale în străinătate, organizarea de misiuni economice şi acţiuni de
promovare a exporturilor în străinătate şi realizarea de studii de piaţă şi pe
produse, inclusiv pentru obiective complexe.
Art. 2. - Măsurile de sprijin care constituie ajutoare de minimis, formele concrete sub care
vor fi acordate ajutoarele şi criteriile de
eligibilitate avute în vedere la acordarea acestora sunt prevăzute în anexele nr. 1, 2 şi 3, care
fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Formularul de declaraţie pe propria
răspundere a agentului economic beneficiar al
ajutorului de minimis, referitoare la respectarea regulii privind
cumulul ajutoarelor situate sub pragul de minimis, este prezentat în anexa nr. 4, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
1. Titlul schemei de
ajutor: Participarea la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă de
ajutor de minimis, denumită
„Participarea la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate".
Art. 2. - Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul instituind Comunitatea Europeană la ajutorul de minimis.
2. Scopul schemei de
ajutor
Art. 3. - Scopul prezentei scheme este de a susţine
agenţii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe prin
participarea la târguri şi expoziţii internaţionale.
3. Obiectivele
schemei
Art. 4. - Obiectivele schemei sunt:
- promovarea exportului;
- îmbunătăţirea structurii exportului;
- îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor
româneşti pe pieţele externe.
4. Necesitatea implementării schemei
Art. 5. - Implementarea schemei este necesară pentru
promovarea exportului românesc şi îmbunătăţirea imaginii sectoarelor
exportatoare.
5. Domeniul de aplicare
Art. 6. - Prezenta schemă se
aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele
excepţii:
a) sectorul transporturilor rutiere;
b) activităţile legate de produse din pescuit şi
acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
c) activităţile legate de
producţia primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul
instituind Comunitatea Europeană;
d) ajutoarele acordate întreprinderilor, privind
activităţi de procesare şi marketing al produselor agricole listate în anexa
nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:
- când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza
preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la producătorii
primari sau puse pe piaţă de agenţii economici
respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau
integral cedat producătorilor primari (fermieri);
e) ajutoarele în favoarea activităţilor legate de
export către state terţe sau state membre, şi anume ajutoarele legate direct de
cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
f) ajutoarele subordonate utilizării produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
g) ajutoarele acordate
agenţilor economici care activează în sectorul carbonifer, aşa cum este definit
în Regulamentul CE nr. 1.407/2002.
6. Beneficiari ai
ajutorului
Art. 7. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat
prevăzute în schemă agenţii economici, indiferent de forma juridică de
organizare, care îndeplinesc următoarele condiţii:
• sunt înregistraţi conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, şi îşi
desfăşoară activitatea în România;
• nu au beneficiat în ultimii
2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs până la data depunerii solicitării (fie
din surse ale statului sau ale autorităţii locale, fie din surse comunitare) de
ajutor de minimis care,
cumulat, să depăşească echivalentul a 200.000 euro;
• nu se află în procedura de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau în alte situaţii reglementate de lege;
• la data depunerii cererii de înscriere de
participare la târgul internaţional să nu înregistreze debite la bugetul de
stat, respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuţiilor de
asigurări sociale, a contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei
de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi a
contribuţiilor pentru asigurările sociale de sănătate;
• nu sunt consideraţi firme în dificultate. O firmă
este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situaţii:
- în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi mai
mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau
- în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
din asociaţi este ţinută responsabilă pentru datoriile întreprinderii, atunci
când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu şi mai mult de un
sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni; sau
- pentru întreprinderile de orice formă juridică,
când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei
proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi
a falimentului;
• nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o
decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare
nu a fost deja executată;
• au în obiectul de activitate
operaţiuni de export şi livrări intracomunitare;
• nomenclatorul de export corespunde cu profilul
târgului la care se solicită participarea;
• produsele sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, de
calitate şi cu valoare adăugată ridicată;
• au rezultate pozitive privind eficienţa participării
la târguri şi expoziţii cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la
astfel de acţiuni anterioare;
• numărul de participări ale unui agent economic la
târguri internaţionale cu sprijin de la bugetul de stat este de maximum 4 pe
an. Un agent economic poate fi selectat pentru participarea la un număr mai
mare de târguri internaţionale numai în cazul în care pentru târgul respectiv
se înregistrează un număr redus de cereri de participare din partea agenţilor
economici comparativ cu numărul de participanţi necesar pentru utilizarea
integrală a spaţiului de expunere angajat;
• respectarea de către solicitant a prevederilor
Normelor privind principalele activităţi/acţiuni care vor fi realizate de
societăţile comerciale participante la târguri şi expoziţii internaţionale
finanţate parţial de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei şi
Comerţului, în cazul prezenţei acestuia la astfel de acţiuni în anii anteriori.
Art. 8. - Numărul maxim al
agenţilor economici care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă este de
1.000 pe an.
Art. 9. - Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se
realizează de către Ministerul Economiei şi Comerţului înainte de acordarea
facilităţii. Ministerul Economiei şi Comerţului va asigura publicitatea, sub
orice formă, a listei documentelor doveditoare a îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
7. Regula cumulului
ajutoarelor
Art. 10. - Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri
eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a
ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu
prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie
adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
Art. 11. - Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda
un ajutor de minimis doar
după ce a verificat pe baza declaraţiei pe propria răspundere a agentului
economic că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a
ajutoarelor de minimis primite
pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie
din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare,
nu depăşeşte pragul de 200.000 euro.
8. Criterii de selecţie a târgurilor şi expoziţiilor internaţionale
Art. 12. - Selecţia şi evaluarea târgurilor şi
expoziţiilor internaţionale se vor efectua de către Ministerul Economiei şi
Comerţului în conformitate cu următoarele criterii:
a) asigurarea expansiunii şi diversificării
geografice a exportului românesc pe pieţe cu potenţial de import ridicat;
b) promovarea produselor şi serviciilor cu valoare
adăugată ridicată;
c) importanţa târgurilor respective pe plan
internaţional;
d) performanţele obţinute de participanţii români la
ediţiile anterioare ale târgurilor respective.
9. Modalitatea de
acordare a ajutoarelor
Art. 13. - Ajutoarele acordate în cadrul prezentei
scheme constau în granturi care vor acoperi:
a) 50% din cheltuielile privind transportul extern,
cazarea şi asigurarea medicală pentru un participant de la fiecare expozant, la
nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
b) 100% din cheltuielile pentru: transportul, asigurarea şi manipularea exponatelor, mostrelor şi materialelor
publicitare, formalităţile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor
aferente exponatelor pe perioada desfăşurării acţiunii promoţionale, elaborarea
proiectului de execuţie a standului, închirierea, construirea şi/sau amenajarea
spaţiului expoziţional, transportul materialelor aferente, cheltuielile
generale pe perioada de desfăşurare a acţiunilor promoţionale, cheltuielile de
reprezentare şi de protocol, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care
organizează şi coordonează acţiunile, inclusiv ale unui reprezentant din partea
patronatului de ramură sau a asociaţiei profesionale care contribuie la
realizarea acţiunii respective, a căror perioadă de deplasare va fi stabilită
prin caietul de sarcini al acţiunii, cheltuielile pentru materialele
publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter economic general şi pentru
mediatizarea prezenţei româneşti la acţiunile promoţionale, cheltuielile aferente
comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a
pavilioanelor naţionale, standurilor specializate pe produse şi
miniexpoziţiilor, precum şi alte cheltuieli care se justifică a fi alocate
pentru realizarea târgurilor
şi expoziţiilor internaţionale, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite.
Art. 14. - Cheltuielile de la art. 13 se efectuează de
către Ministerul Economiei şi Comerţului prin Centrul Român pentru Promovarea
Comerţului care realizează operaţiunile de încheiere şi derulare a contractelor
de prestări de servicii pentru acţiunile de participare la târguri şi expoziţii
internaţionale. Ajutorul menţionat la art. 13 lit. a) şi pentru transportul
mostrelor şi exponatelor se acordă agentului economic după încheierea târgului
internaţional sau expoziţiei internaţionale, pe bază de documente
justificative, după aprobarea decontului final al acţiunii. Celelalte
cheltuieli aferente participării la târguri şi expoziţii internaţionale se vor
repartiza de către Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, după aprobarea
decontului final al acţiunii pe fiecare agent economic, proporţional cu
suprafaţa de expunere de care a beneficiat în cadrul pavilionului.
10. Durata
Art. 15. - Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 ianuarie
2007 - 31 decembrie 2013.
11. Bugetul schemei
Art. 16. - Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi
acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
maximum 325.000.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă
astfel:
2007 - 30.000.000 lei;
2008 - 35.000.000 lei;
2009 - 40.000.000 lei;
2010 - 46.000.000 lei;
2011 - 52.000.000 lei;
2012 - 58.000.000 lei;
2013 - 64.000.000
lei.
Total = 325.000.000 lei
12. Procedura de implementare a schemei de ajutor
Art. 17. - (1) Pentru a beneficia
de facilităţile prevăzute la art. 13, agenţii economici trebuie să înainteze o
cerere la Ministerul Economiei şi Comerţului. Ministerul Economiei şi
Comerţului va analiza dacă agentul economic respectiv întruneşte condiţiile
prevăzute în prezenta schemă de ajutor.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului are obligaţia
de a informa în scris agenţii economici cu privire la pragul maxim al
ajutorului şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în
vigoare. Agenţii economici beneficiari vor depune la furnizor o declaraţie
scrisă pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de minimis primite pe parcursul
precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului fiscal în curs.
(3) In cazul în care agentul
economic nu este eligibil a primi o alocare specifică în cadrul schemei de
ajutor, Ministerul Economiei şi Comerţului îl va notifica în acest sens.
13. Monitorizarea
ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme
Art. 18. - Centrul Român pentru Promovarea Comerţului va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea
valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare, originii, duratei şi
metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată
timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
Art. 19. - (1) Agenţii economici beneficiari de ajutor
în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite
conform acesteia, a altor scheme de minimis sau altor ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a
ajutoarelor de minimis primite,
defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma
ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale),
precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
(2) Agenţii economici beneficiari sunt obligaţi să
arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze o perioadă
de 10 ani.
Art. 20. - Monitorizarea prezentei scheme de ajutor revine Ministerului Economiei şi Comerţului.
Art. 21. - In acest scop, Ministerul Economiei şi
Comerţului va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea
schemei:
- informarea agenţilor economici beneficiari ai
ajutorului sub pragul de minimis în legătură cu acesta, calificare care a făcut ca ajutorul de stat
să fie exceptat de la obligaţia de notificare;
- obţinerea de la agenţii economici beneficiari ai
ajutorului sub pragul de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor situate sub pragul de minimis, primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul respectiv, pentru a putea
verifica faptul că împreună cu noul ajutor ce va fi acordat nu se depăşeşte
pragul de minimis al
ajutorului.
Art. 22. - La solicitarea scrisă
a Comisiei Europene, Ministerul Economiei şi Comerţului împreună cu Centrul
Român pentru Promovarea Comerţului vor furniza în termen de 30 de zile
lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate datele pe care Comisia
Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate
condiţiile impuse de legislaţia incidenţă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
14. Raportarea
ajutoarelor acordate în cadrul schemei
Art. 23. - Ministerul Economiei şi Comerţului va
monitoriza şi va raporta schema de minimis, conform prevederilor Regulamentului privind monitorizarea
ajutoarelor de stat, emis de Consiliul Concurenţei.
Art. 24. - Pentru implementarea schemei, Centrul Român
pentru Promovarea Comerţului are obligaţia de a transmite Ministerului
Economiei şi Comerţului toate informaţiile necesare referitoare la schemă,
astfel încât Ministerul Economiei şi Comerţului să poată transmite Consiliului
Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu
anexele la regulament.
Art. 25. - Raportările se transmit atât pe suport
hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de
înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport
magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor
de către Consiliul Concurenţei.
Art. 26. - Consiliul Concurenţei poate solicita
informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau
că există neconcordanţe cu cele primite pentru perioadele de raportare
anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30
de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei.
Răspunderea pentru realizarea şi corectitudinea datelor şi informaţiilor
raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine
Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi Ministerului Economiei şi
Comerţului.
ANEXA Nr. 2
1. Titlul schemei de
ajutor: Organizarea de misiuni economice şi acţiuni
de promovare în străinătate
Art. 1. - Prezenta procedură
instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Organizarea de misiuni economice şi acţiuni de promovare
în străinătate".
Art. 2. - Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul
Comisiei Europene (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din
Tratatul instituind Comunitatea Europeană la ajutorul de
minimis.
2. Scopul schemei de
ajutor
Art. 3. - Scopul prezentei scheme este de a susţine
agenţii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe prin
participarea la misiuni economice şi acţiuni de promovare în străinătate.
3. Obiectivele
schemei
Art. 4. - Obiectivele schemei sunt:
- promovarea exportului;
- îmbunătăţirea structurii exportului;
- îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor
româneşti pe pieţele externe.
4. Necesitatea implementării schemei
Art. 5. - Implementarea schemei
este necesară pentru promovarea exportului românesc şi îmbunătăţirea imaginii
sectoarelor exportatoare.
5. Domeniul de
aplicare
Art. 6. - Prezenta schemă se aplică pentru promovarea
exportului din toate domeniile, cu următoarele excepţii:
a) sectorul transporturilor rutiere;
b) activităţile legate de produse din pescuit şi
acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
c) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea
Europeană;
d) ajutoarele acordate întreprinderilor privind
activităţi de procesare şi marketing al produselor agricole listate în anexa
nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:
- când cuantumul ajutorului
este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip
cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piaţă de agenţii economici
respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau
integral cedat producătorilor primari (fermieri);
e) ajutoarele în favoarea activităţilor legate de
export către state terţe sau state membre, şi anume ajutoarele legate direct de
cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea
de export;
f) ajutoarele subordonate utilizării produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
g) ajutoarele acordate agenţilor economici care
activează în sectorul carbonifer, asa cum este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002.
6. Beneficiari ai
ajutorului
Art. 7. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat
prevăzute în schemă agenţii economici, indiferent de forma juridică de
organizare, care îndeplinesc următoarele condiţii:
• sunt înregistraţi conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, şi îşi
desfăşoară activitatea în România;
• nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul
fiscal în curs până la data depunerii solicitării (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor
locale, fie din surse comunitare) de ajutor de
minimis care, cumulat, să depăşescă echivalentul a
200.000 euro;
• nu se află în procedura de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau în alte situaţii reglementate de lege;
• la data depunerii cererii de înscriere pentru
participare la misiunea economică să nu înregistreze debite la bugetul de stat,
respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuţiilor de
asigurări sociale, a contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei
de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi a
contribuţiilor pentru asigurările sociale de sănătate;
• nu sunt consideraţi firme în dificultate. O firmă
este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situaţii:
- în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi mai
mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12
luni; sau
- în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
din asociaţi este ţinută responsabilă pentru datoriile întreprinderii, atunci
când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu şi mai mult de un
sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor
12 luni; sau
- pentru întreprinderile de orice formă juridică,
când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei
proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi
a falimentului;
• nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o
decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare
nu a fost deja executată;
• au în obiectul de activitate operaţiuni de export şi
livrări intracomunitare;
• nomenclatorul de export
corespunde cu domeniile prevăzute în tematica misiunii economice sau a acţiunii
de promovare;
• produsele sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, de
calitate şi cu valoare adăugată ridicată;
• au rezultate pozitive privind eficienţa participării
la astfel de acţiuni anterioare.
Art. 8. - Numărul maxim al agenţilor economici care
beneficiază de sprijin prin această schemă este de 600 pe an.
Art. 9. - Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se
realizează de către Ministerul Economiei şi Comerţului înainte de acordarea
facilităţii. Ministerul Economiei şi Comerţului va asigura publicitatea, sub
orice formă, a listei documentelor doveditoare a îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
7. Regula cumulului
ajutoarelor
Art. 10. - Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi
costuri eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a
ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu
prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie
adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
Art. 11. - Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda
un ajutor de minimis doar
după ce a verificat pe baza declaraţiei pe propria răspundere a agentului
economic că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a
ajutoarelor de minimis primite
pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie
din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie
din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro.
8. Criterii de selecţie a misiunilor economice şi a acţiunilor de
promovare în străinătate
Art. 12. - Selecţia misiunilor economice şi a
acţiunilor de promovare în străinătate se va efectua de către Ministerul
Economiei şi Comerţului în conformitate cu următoarele criterii:
a) asigurarea expansiunii şi divesificării geografice
a exportului românesc pe pieţe cu potenţial de import ridicat;
b) promovarea produselor şi serviciilor cu valoare adăugată
ridicată.
9. Modalitatea de
acordare a ajutoarelor
Art. 13. - Ajutoarele acordate în cadrul prezentei
scheme constau în granturi care vor acoperi:
a) 50% din cheltuielile privind transportul extern,
cazarea şi asigurarea medicală pentru un participant de la fiecare firmă, la
nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
b) 100% din cheltuielile privind transportul în
interiorul ţării de destinaţie pentru persoanele care participă la acţiunile
respective, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează şi
coordonează acţiunile, inclusiv ale unui reprezentant din partea patronatului
de ramură sau a asociaţiei profesionale care contribuie la realizarea acţiunii
respective, cheltuielile pentru închirierea spaţiilor aferente întâlnirilor de
afaceri şi a dotărilor necesare desfăşurării acestora, de exemplu, TV, video,
retroproiector, computer şi altele asemenea, cheltuielile de reprezentare şi
protocol, cheltuielile pentru elaborarea, transportul şi asigurarea
materialelor de promovare şi de prezentare, de exemplu, cataloage, pliante,
ecusoane şi altele asemenea, cheltuielile pentru transportul şi asigurarea
mostrelor, cheltuielile pentru formalităţile vamale aferente materialelor de
promovare şi de prezentare, precum şi mostrelor, cheltuielile pentru
mediatizarea acţiunii pe plan local, cheltuielile aferente comisionului
prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii
economice sau a acţiunii de promovare, precum şi din alte cheltuieli care se
justifică a fi alocate pentru realizarea acţiunilor respective, cu aprobarea
ordonatorului principal de credite.
Art. 14. - Cheltuielile menţionate la art. 13 se
efectuează de către Ministerul Economiei şi Comerţului prin Centrul Român
pentru Promovarea Comerţului, care realizează operaţiunile de încheiere şi
derulare a contractelor de prestări de servicii pentru participarea la misiuni
economice şi la acţiuni de promovare a exportului în străinătate. Ajutorul de
stat prevăzut la art. 13 lit. a) se acordă agentului economic după încheierea
misiunii economice sau a acţiunii de promovare a exportului în străinătate, pe
bază de documente justificative, după aprobarea decontului final al acţiunii.
Celelalte cheltuieli aferente participării la misiuni economice şi la acţiuni
de promovare a exportului în străinătate se vor repartiza de către Centrul
Român pentru Promovarea Comerţului, după aprobarea decontului final al
acţiunii, pe fiecare agent economic participant.
10. Durata
Art. 15. - Prezenta schemă se va aplica în perioada 1
ianuarie 2007-31 decembrie 2013.
11. Bugetul schemei
Art. 16. - Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi
acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
maximum 49.400.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:
2007 - 4.300.000 lei;
2008 - 5.100.000 lei;
2009 - 6.000.000 lei;
2010 - 7.000.000 lei;
2011 - 8.000.000 lei;
2012 - 9.000.000 lei;
2013 - 10.000.000
lei;
TOTAL = 49.400.000 lei
12. Procedura de implementare a schemei
Art. 17. - (1) Pentru a beneficia de facilităţile
prevăzute la art. 13 agenţii economici trebuie să înainteze o cerere la
Ministerul Economiei şi Comerţului. Ministerul Economiei şi Comerţului va analiza
dacă agentul economic respectiv întruneşte condiţiile prevăzute în prezenta
schemă de ajutor.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului are obligaţia
de a informa în scris agenţii economici cu privire la pragul maxim al
ajutorului şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în
vigoare. Agenţii economici beneficiari vor depune la furnizor o declaraţie
scrisă pe propria răspundere referitoare la alte ajutoare de minimis primite pe parcursul precedenţilor
2 ani fiscali şi al anului fiscal în curs.
(3) In cazul în care agentul
economic nu este eligibil a primi o alocare specifică în cadrul schemei de
ajutor, Ministerul Economiei şi Comerţului îl va notifica în acest sens.
13. Monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul
prezentei scheme
Art. 18. - Centrul Român pentru
Promovarea Comerţului va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea
valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare, a originii, duratei şi
metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată
timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
Art. 19. - (1) Agenţii economici beneficiari de ajutor
în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a
ajutoarelor de minimis primite,
defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma
ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare
individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
(2) Agenţii economici beneficiari sunt obligaţi să
arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze pentru o
perioadă de 10 ani.
Art. 20. - Monitorizarea
prezentei scheme de ajutor revine Ministerului Economiei şi Comerţului.
Art. 21. - In acest scop, Ministerul Economiei şi
Comerţului va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea
schemei:
- informarea agenţilor economici
beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis în legătură cu acesta, calificare care a făcut ca ajutorul de stat
să fie exceptat de la obligaţia de notificare;
- obţinerea de la agenţii economici beneficiari ai
ajutorului sub pragul de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul
cumulat al ajutoarelor situate sub pragul de minimis
primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul
respectiv, pentru a putea verifica ca împreună cu noul ajutor ce va fi acordat
să nu se depăşească pragul de minimis al ajutorului.
Art. 22. - La solicitarea scrisă a Comisiei Europene,
Ministerul Economiei şi Comerţului împreună cu Centrul
Român pentru Promovarea Comerţului vor furniza în
termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate
datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au
fost respectate condiţiile impuse de legislaţia incidenţă, în special suma
totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
14. Raportarea ajutoarelor acordate în cadrul schemei
Art. 23. - Ministerul Economiei
şi Comerţului va monitoriza şi va raporta schema de
minimis conform prevederilor Regulamentului
privind monitorizarea ajutoarelor de stat emis de Consiliul Concurenţei.
Art. 24. - Pentru implementarea schemei, Centrul Român
pentru Promovarea Comerţului are obligaţia de a
transmite Ministerului Economiei şi Comerţului toate informaţiile necesare
referitoare la schemă, astfel încât Ministerul Economiei şi Comerţului să poată
transmite Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an
următor anului de implementare a schemei, formularele
completate în conformitate cu anexele la regulament.
Art. 25. - Raportările se transmit atât pe suport de
hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de
înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport
magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor
de către Consiliul Concurenţei.
Art. 26. - Consiliul Concurenţei poate solicita
informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau
că există neconcordanţe cu cele primite pentru perioadele de raportare
anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30
de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei.
Răspunderea pentru realizarea şi corectitudinea datelor şi a informaţiilor
raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine
Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi Ministerului Economiei şi
Comerţului.
ANEXA Nr. 3
1. Titlul schemei de ajutor
de stat: Realizarea de studii piaţă şi pe produse, inclusiv pentru obiective
complexe
Art. 1. - Prezenta procedură
instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Realizarea de studii piaţă şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe".
Art. 2. - Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr.
1998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul
instituind Comunitatea Europeană la ajutorul de
minimis.
2. Scopul schemei de ajutor de stat
Art. 3. - Scopul prezentei scheme este de a susţine
agenţii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe.
3. Obiectivele schemei
Art. 4. - Obiectivele schemei sunt:
- promovarea exportului;
- îmbunătăţirea structurii exportului;
- îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor
româneşti pe pieţele externe.
4. Necesitatea
implementării schemei
Art. 5. - Implementarea schemei
este necesară pentru promovarea exportului românesc.
5. Domeniul de aplicare
Art. 6. - Prezenta schemă se aplică pentru promovarea
exportului din toate domeniile, cu următoarele excepţii:
a) sectorul transporturilor rutiere;
b) activităţile legate de produse din pescuit şi
acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
c) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea
Europeană;
d) ajutoarele acordate
întreprinderilor privind activităţi de procesare şi marketing al produselor
agricole listate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană,
în următoarele cazuri:
- când cuantumul
ajutorului este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest
tip cumpărate de la producătorii primari ori puse pe piaţă de agenţii economici
respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau
integral cedat producătorilor primari (fermieri);
e) ajutoarele în favoarea activităţilor legate de export către state terţe sau state membre, şi
anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de crearea şi
funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente
legate de activitatea de export;
f) ajutoarele subordonate
utilizării produselor naţionale în detrimentul celor importate;
g) ajutoarele acordate agenţilor economici care
activează în sectorul carbonier, aşa cum este definit în Regulamentul CE nr.
1407/2002.
6. Beneficiari ai ajutorului
Art. 7. - Pot beneficia de
măsurile de ajutor prevăzute în schemă agenţii economici, indiferent de forma
juridică de organizare, afiliaţi la un patronat de ramură sau o asociaţie
profesională care cofinanţează studiul de piaţă, care îndeplinesc următoarele
condiţii:
• sunt înregistraţi conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, şi îşi
desfăşoară activitatea în România;
• nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul
fiscal în curs până la data depunerii solicitării (fie din surse ale statului
sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare) de ajutor de minimis care, cumulat, să depăşească
echivalentul a 200.000 euro;
• nu se află în procedură de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau în alte situaţii reglementate de lege;
• la data depunerii cererii de înscriere pentru
realizarea de studii să nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la
bugetele locale sau provenind din neplata contribuţiilor de asigurări sociale,
a contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli
profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de
sănătate;
• nu sunt consideraţi firme în dificultate. O firmă
este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situaţii:
- în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi mai
mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12
luni; sau
- în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
dintre asociaţi sunt ţinuţi responsabili pentru datoriile întreprinderii,
atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu şi mai mult
de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul
ultimelor 12 luni; sau
- pentru întreprinderile de orice formă juridică,
când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei proceduri
prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi a
falimentului;
• nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o
decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare
nu a fost deja executată;
• au prevăzut în obiectul de activitate operaţiuni de
export şi livrări intracomunitare.
Art. 8. - Numărul maxim al agenţilor economici care
beneficiază de sprijin prin această schemă este de 300 pe an.
Art. 9. - Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se
realizează de către Ministerul Economiei şi Comerţului înainte de acordarea
facilităţii. Ministerul Economiei şi Comerţului va asigura publicitatea, sub
orice formă, listei documentelor doveditoare a îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
7. Regula cumulului ajutoarelor
Art. 10. - Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi
costuri eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a
ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu
prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie
adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
Art. 11. - Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda
un ajutor de minimis doar
după ce a verificat pe baza declaraţiei pe propria răspundere a agentului
economic că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a
ajutoarelor de minimis primite
pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie
din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare,
nu depăşeşte pragul de 200.000 euro.
8. Criterii de
selecţie a studiului de piaţă sau pe produs
Art. 12. - Selecţia studiului de piaţă sau pe produs se va efectua de către Ministerul Economiei
şi Comerţului în conformitate cu următoarele criterii:
- existenţa potenţialului de absorbţie a pieţei
respective pentru produsele româneşti;
- capacitatea beneficiarului de a susţine financiar
realizarea studiului.
9. Modalitatea de acordare a ajutoarelor
Art. 13. - Ajutoarele acordate
în cadrul prezentei scheme constau în granturi care acoperă 50% din
cheltuielile privind realizarea studiului de piaţă sau pe produs.
Art. 14. - Decontarea cheltuielilor pentru realizarea
de studii de piaţă şi pe produs, inclusiv pentru obiective complexe, se face de
către Ministerul Economiei şi Comerţului în proporţie de 50% din cheltuielile
totale, în contul prestatorului de servicii, în baza următoarelor documente:
a) contractul pentru realizarea studiului, încheiat
între Ministerul Economiei şi Comerţului, patronatul de ramură sau asociaţia
profesională, în calitate de beneficiar, şi prestatorul de servicii;
b) procesul-verbal încheiat între beneficiar şi
prestatorul de servicii privind recepţia şi acceptarea studiului;
c) copia ordinului de plată emis de beneficiar către
prestatorul de servicii pentru plata cotei sale de 50% din valoarea studiului;
10. Durata
Art. 15. - Prezenta schemă se va aplica în perioada 1
ianuarie 2007-31 decembrie 2013.
11. Bugetul schemei
Art. 16. - Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi
acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
maximum 850.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:
2007 - 70.000 lei;
2008 - 80.000 lei;
2009 - 100.000 lei;
2010 - 100.000 lei;
2011 - 100.000 lei;
2012 - 200.000 lei;
2013 - 200.000 lei.
Total = 850.000 lei
12. Procedura de implementare a schemei
Art. 17. - (1) Pentru a beneficia de facilităţile
prevăzute la art. 13 patronatul de ramură sau asociaţia profesională trebuie să
înainteze o cerere la Ministerul Economiei şi Comerţului, însoţită de lista
agenţilor economici beneficiari ai studiului. Ministerul Economiei şi
Comerţului va analiza dacă agenţii economici respectivi întrunesc condiţiile
prevăzute în prezenta schemă de ajutor.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului are obligaţia
de a informa în scris agenţii economici cu privire la pragul maxim al
ajutorului şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în
vigoare. Agenţii economici beneficiari vor depune la Ministerul Economiei şi
Comerţului o declaraţie scrisă pe propria răspundere referitoare la alte
ajutoare de minimis primite
pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului fiscal în curs.
(3) In cazul în care agentul economic nu este eligibil
pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei de ajutor, Ministerul
Economiei şi Comerţului îl va notifica în acest sens.
13. Monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în
cadrul prezentei scheme
Art. 18. - Ministerul Economiei şi Comerţului va
realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza prezentei
scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului
acordării, modalităţii de acordare, a originii, duratei şi metodei de calcul al
ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată timp de 10 ani de la
data ultimei alocări în cadrul schemei.
Art. 19. - (1) Agenţii economici beneficiari de ajutor
de stat în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor
primite conform prezentei scheme, a altor scheme de
minimis sau a altor ajutoare de stat, din care să
reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii
privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum şi baza
legală prin care acestea au fost acordate.
(2) Agenţii economici beneficiari sunt obligaţi să
arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze pentru o
perioadă de 10 ani.
Art. 20. - Monitorizarea prezentei scheme de ajutor
revine Ministerului Economiei şi Comerţului.
Art. 21. - In acest scop, Ministerul Economiei şi
Comerţului va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea
schemei:
- informarea agenţilor
economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de
minimis în legătură cu acesta, calificare care a
făcut ca ajutorul de stat să fie exceptat de la obligaţia de notificare;
- obţinerea de la agenţii economici beneficiari ai
ajutorului sub pragul de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor
situate sub pragul de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul respectiv, pentru a
putea verifica ca împreună cu noul ajutor de stat ce va fi acordat să nu
depăşească pragul minim al ajutorului de stat.
Art. 22. - La solicitarea scrisă a Comisiei Europene,
Ministerul Economiei şi Comerţului va furniza în termen de 30 de zile
lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate datele pe care Comisia
Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost
respectate condiţiile impuse
de legislaţia incidenţă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
14. Raportarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul
schemei
Art. 23. - Ministerul Economiei
şi Comerţului va monitoriza şi va raporta schema de minimis
conform prevederilor Regulamentului privind
monitorizarea ajutoarelor de stat emis de Consiliul Concurenţei.
Art. 24. - Pentru implementarea schemei, Ministerul
Economiei şi Comerţului are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei,
până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a
schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la regulament.
Art. 25. - Raportările se transmit atât pe suport de
hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de înregistrare,
sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se
face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către
Consiliul Concurenţei.
Art. 26. - Consiliul Concurenţei poate solicita
informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau
că există neconcordanţe cu cele primite pentru perioadele de raportare
anterioare. Informaţii suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de
zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei. Răspunderea
pentru realizarea şi corectitudinea datelor şi a informaţiilor raportate,
precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine Ministerului
Economiei şi Comerţului.
ANEXA Nr. 4
DECLARAŢIE
Subsemnatul/Subsemnata ....................................................................................................................,
posesor/posesoare al/a C.I./B.I..................., domiciliat/domiciliată
în .....................................................................................................................................,
în calitate de reprezentant legal al Societăţii Comerciale
......................................................................................................................
- S.A./S.R.L., declar pe propria răspundere că Societatea Comercială
............................................. - S.A./S.R.L. a beneficiat/nu a
beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de ajutor de stat (din surse ale
statului, ale autorităţilor locale şi/sau din surse comunitare) şi/sau de
ajutor de minimis, care,
cumulate, să conducă la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul
intensităţii fixat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind
exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
De asemenea, declar pe propria
răspundere că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de Societatea Comercială
.......................................................... - S.A./S.R.L. în
ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs (din surse ale statului, ale autorităţilor locale şi/sau
din surse comunitare) nu depăşeşte pragul de 200.000 euro.
Menţionez că până în prezent Societatea Comercială
.......................................................... - S.A./S.R.L. a beneficiat de ajutoare de stat în valoare de
.......................................... lei, conform schemei de exceptare
..........................., schemei de minimis .................................
etc.
Declar pe propria răspundere că datele din această
declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Data întocmirii
............................................................
Semnătura
...................................................................
Ştampila