ORDIN
Nr. 1955 din 18 octombrie 1995
pentru aprobarea Normelor de igiena privind unitatile pentru ocrotirea,
educarea si instruirea copiilor si tinerilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 59 bis din 22 martie 1996
Ministrul sanatatii,
vazand Nota Directiei generale a medicinii preventive si promovarii
sanatatii,
avand in vedere dispozitiile legale in vigoare privind asigurarea sanatatii
populatiei, dispozitii obligatorii pentru unitatile publice si private, precum
si pentru intreaga populatie,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 460/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
emite prezentul ordin.
1. Se aproba Normele de igiena privind unitatile pentru ocrotirea, educarea
si instruirea copiilor si tinerilor, cuprinse in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
2. Normele de igiena aprobate prin prezentul ordin sunt obligatorii,
potrivit legii, pentru toate unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea,
odihna si recreerea copiilor si tinerilor, din sistemul public si privat.
3. Nerespectarea Normelor de igiena privind unitatile pentru ocrotirea,
educarea si instruirea copiilor si tinerilor atrage raspunderea disciplinara,
administrativ-contraventionala, materiala, civila ori, dupa caz, penala a
persoanelor vinovate de abaterile savarsite, potrivit legii.
4. Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.136/1994 isi inceteaza aplicarea
incepand cu data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei.
5. Directia generala a medicinii preventive si promovarii sanatatii,
celelalte directii din Ministerul Sanatatii, directiile sanitare judetene si a
municipiului Bucuresti, inspectoratele de politie sanitara si medicina
preventiva, precum si ministerele cu retea sanitara proprie, in colaborare cu
Ministerul Invatamantului si cu structurile sale teritoriale, vor aduce la
indeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Ministrul sanatatii,
prof. dr. doc. Iulian Mincu
ANEXA 1
NORME DE IGIENA
privind unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si
tinerilor
CAP. 1
Norme generale
Art. 1
(1) In unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si
tinerilor se vor asigura conditiile de igiena necesare apararii, pastrarii si
promovarii starii de sanatate, dezvoltarii fizice si neuropsihice armonioase a
acestora si prevenirii aparitiei unor imbolnaviri.
(2) Conducerile unitatilor sunt raspunzatoare de realizarea intocmai a
acestor conditii.
Art. 2
In unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si
tinerilor, publice sau private, se vor primi numai copiii si tinerii care
prezinta documente medicale, care atesta starea lor de sanatate si efectuarea
imunizarilor profilactice obligatorii.
Art. 3
(1) Amplasarea unitatilor pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor
si tinerilor se va face cu respectarea normelor privind protectia sanitara fata
de nocivitati - in zone ferite de surse de poluare a atmosferei si de zgomote,
in afara arterelor de mare circulatie - avand orientarea ferestrelor salilor de
grupa sau de clasa si ale amfiteatrelor spre sud, sud-est, sud-vest, est sau
vest, in functie de zonele climatice. Intre cladirea unitatii si accesul in
curtea acesteia va fi prevazut un spatiu verde cu latimea de minimum 25 m, cu
rol si in reducerea influentei zgomotului stradal.
(2) Pentru proiectele-tip ale cladirilor destinate unitatilor pentru
ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor, cat si pentru
cladirile care nu sunt construite dupa proiecte-tip se va solicita avizul
prealabil al inspectoratului de politie sanitara si medicina preventiva
judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti.
(3) Terenul aferent unitatilor pentru ocrotirea, educarea si instruirea
copiilor si tinerilor trebuie sa permita desfasurarea in aer liber a
activitatilor copiilor si tinerilor, asigurand pentru aceasta:
- minimum 20 mp pentru un copil anteprescolar sau prescolar;
- intre 10 si 50 mp pentru un elev, pe tura, in functie de factorii
geografici, de mediu (urban, rural) si de specificul unitatii (cu sau fara
internat si cantina). Este interzisa functionarea unitatilor pentru copii si
tineri fara gard imprejmuitor al terenului aferent.
De asemenea, terenul va fi astfel ales, incat sa impiedice baltirea apei
pluviale.
Art. 4
(1) Unitatile pentru anteprescolari (crese, leagane) si pentru prescolari
(gradinite, case de copii) vor fi prevazute cu incaperi pentru primire
(filtru-vestiar), situate la fiecare nivel al cladirii, iluminate si ventilate
natural si dimensionate astfel incat sa se evite aglomerarea la orele de varf
(primire, plecare).
(2) In unitatile in care functioneaza crese cuplate cu gradinite,
personalul educativ si sanitar va supraveghea cu atentie sporita desfasurarea
activitatilor, eventual comune, ale copiilor pentru evitarea riscului de
accidentare a acestora.
(3) Cresele nu vor putea fi cuplate cu unitati scolare, sanitare sau de alt
profil (cluburi, camine culturale, consilii locale etc.).
(4) In interiorul unitatilor circulatia copiilor si tinerilor va fi
separata de cea pentru activitatile administrativ-gospodaresti.
Va fi asigurat circuitul separat al copiilor si tinerilor sanatosi fata de
cel al bolnavilor din izolator si infirmerie.
(5) In internatele scolare, casele de copii scolari si caminele studentesti
se vor asigura, separat de dormitoare, spatii pentru studiul individual si
pentru activitati cultural-educative si sportive; de asemenea, vor fi prevazute
spatii pentru pastrarea imbracamintei si a obiectelor personale.
In casele de copii pot functiona incaperi cu dubla functionalitate: pentru
odihna-somn si pentru pregatirea lectiilor.
(6) Se interzice, de regula, functionarea claselor sau salilor de grupa in
internate scolare (in mod exceptional si numai cu avizul inspectoratului de
politie sanitara si medicina preventiva teritorial se permite functionarea de
clase).
Casele de copii functioneaza pe principiul "familial" cuprinzand
copii de varste si sexe diferite, dar cu asigurarea de dormitoare, grupuri
sanitare si paliere, separate pe sexe, la copiii de varsta scolara.
Conform prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1985, pentru prescolarii
din casele de copii, procesul educativ se desfasoara in gradinitele din
localitate.
Primirea in casele de copii a nou-venitilor din familii este conditionata
si de un dosar medical, care va cuprinde un aviz epidemiologic eliberat de
medicul dispensarului, care are in evidenta familiile copiilor, (evitandu-se in
acest fel carantinarea copiilor), si o fisa medicala completata de acelasi
medic, continand antecedentele personale fiziologice, patologice si vaccinale,
cat si examenul clinic de bilant al starii de sanatate a copilului.
In scoli profesionale, in licee si camine studentesti este permisa cazarea
pe sexe, dar cu intrari si paliere separate.
(7) Orice modificare de structura si de dotare a spatiilor din unitatile
pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor se va efectua
numai cu avizul inspectoratelor de politie sanitara si medicina preventiva
judetene sau al municipiului Bucuresti.
(8) Se interzice schimbarea destinatiei incaperilor din aceste unitati fara
avizul prealabil al inspectoratului de politie sanitara si medicina preventiva
teritorial.
Art. 5
(1) Numarul maxim de copii admisi la o grupa in unitatile de anteprescolari
si prescolari sau intr-o clasa pentru elevi se va stabili in functie de normele
specifice de cubaj si de particularitatile tipului de unitate si nu va depasi,
in crese, 15 copii - la sugari si 20 copii - la celelalte varste, 12 - 15 copii
in casele de copii prescolari, 20 prescolari in gradinite, 25 de elevi in
ciclul primar si 30 de elevi in ciclul gimnazial, invatamantul liceal si
profesional.
(2) In crese, leagane, gradinite cu program saptamanal si case de copii
prescolari se vor asigura, pentru fiecare grupa de copii, in mod obligatoriu,
spatii pentru somn, separate.
Art. 6
(1) Unitatile care asigura cazare pentru copii si tineri, inclusiv cele cu
caracter temporar (tabere), vor fi prevazute cu spalatorii dotate cu spatii,
aparatura si mijloace tehnice pentru colectarea, dezinfectarea, spalarea,
fierberea, uscarea, calcarea si distribuirea rufelor. Se vor asigura spatii
pentru depozitarea rufelor cu respectarea obligatorie a circuitelor separate
pentru rufaria curata si cea murdara.
Pentru uscarea si calcarea lenjeriei personale de catre elevi si studenti
in internate si camine se vor asigura spatiile necesare. Schimbarea lenjeriei
individuale se va face saptamanal sau ori de cate ori este nevoie.
La spalarea rufelor se vor respecta urmatoarele faze: debarasarea eventuala
de materii fecale, dezinfectie timp de 30 de minute in solutie 0,5 - 1%
substanta clorigena, inmuiere cu detergenti in solutie 0,5%, spalare, fierbere
si limpezire. Calcarea lenjeriei de corp, de pat si a fetelor de masa este
obligatorie.
(2) In internatele scolare pentru elevii din licee si scoli profesionale si
in caminele studentesti se vor amenaja oficii dotate corespunzator la fiecare
nivel al cladirilor.
Art. 7
(1) Dimensionarea, amplasarea si adaptarea instalatiilor sanitare se va
realiza in raport cu varsta copiilor si a tinerilor.
(2) Grupurile sanitare pentru copii si tineri vor fi separate de cele
pentru personalul adult si vor fi repartizate proportional la fiecare palier.
In unitatile pentru elevi si studenti grupurile sanitare destinate acestora vor
fi separate pe sexe, inclusiv la salile de educatie fizica.
(3) In vestibulul grupurilor sanitare, in spatiile de recreatie (interioare
sau exterioare), ateliere scolare, laboratoare, sali de mese, sali de educatie
fizica scolara se vor amenaja surse de apa potabila cu jet ascendent si
chiuvete - lavoare pentru spalarea mainilor.
(4) Acolo unde nu exista posibilitatea de racordare la centrale de
alimentare cu apa potabila, conducerile unitatilor pentru ocrotirea, educarea
si instruirea copiilor si tinerilor vor asigura amenajarea de surse proprii de
apa (controlate periodic din punct de vedere al potabilitatii) si de retele de
distributie a apei potabile in unitatea respectiva.
In mod exceptional si pana la realizarea unor astfel de retele se vor monta
recipiente care sa asigure minimum 3 - 4 l/elev/tura pentru spalatul mainilor
inainte de servirea gustarii si dupa folosirea grupurilor sanitare.
(5) In lipsa unor sisteme publice de canalizare accesibile, unitatile sunt
obligate sa-si prevada instalatii proprii pentru colectarea, tratarea si
evacuarea reziduurilor fecaloid-menajere si a apelor uzate, care se vor executa
si se vor exploata astfel incat sa nu produca poluarea solului, a apelor si a
aerului.
Aceste instalatii vor fi mentinute in permanenta stare de functionare,
evitandu-se depasirea capacitatii. Distanta minima a haznalelor vidanjabile va
fi de 10 m de cea mai apropiata cladire a unitatii de copii sau de tineri.
Pentru reziduurile menajere se vor amenaja ghene betonate, prevazute cu hidrant
si sifon de scurgere, situate la minimum 10 m de blocul alimentar.
(6) Instalatiile interioare de distributie a apei potabile si de evacuare a
reziduurilor, sifoanele de pardoseala, obiectele sanitare (closete, pisoare,
lavoare, bai, dusuri) vor fi mentinute in permanenta stare de functionare si
curatenie si vor fi dezinfectate periodic cu solutii in concentratii eficiente
(substante clorigene 2 - 5% in functie de instalatiile respective etc.); in
cazul aparitiei de boli transmisibile cu poarta de intrare digestiva (hepatita
virala acuta, dizenteria), concentratia la grupurile sanitare se va dubla.
Pentru efectuarea dezinfectiei (prin stergere) a grupurilor sanitare vor
exista 4 stergatoare de culori diferite: una pentru manerele usilor cabinelor
closetelor si pentru manerul lantului de tras apa din rezervor, alta pentru
peretii si usa cabinei, o a treia pentru colacul vaselor closetelor si ultima
pentru podeaua acestora.
(7) Orice transformare, suplimentare, reducere a retelei de instalatii
sanitare vor fi efectuate numai cu avizul inspectoratului de politie sanitara
si medicina preventiva judetean sau al municipiului Bucuresti.
(8) Conducerile unitatilor sunt obligate sa rezolve cu maximum de
operativitate toate defectiunile aparute in reteaua apa-canal.
Art. 8
(1) Dotarea cu mobilier va fi asigurata corespunzator varstei si
dezvoltarii fizice a copiilor si tinerilor, avand in vedere numarul acestora,
caracterul activitatii si destinatia incaperilor. Tipurile de mobilier vor fi
avizate obligatoriu de catre Ministerul Sanatatii.
(2) Conducerile unitatilor au obligatia de a repara imediat orice
defectiuni ale mobilierului.
(3) In unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si
tinerilor nu se admite utilizarea paturilor pliante, cu exceptia gradinitelor
cu program prelungit. Paturile vor fi strict individualizate.
(4) Se interzice, de regula, utilizarea paturilor suprapuse in unitatile de
orice fel pentru copii si tineri. In situatii deosebite (daca se indeplinesc
cubajele specifice tipului de colectivitate, evitarea riscului de accidentare
etc.), folosirea acestora se va face numai cu avizul prealabil al
inspectoratului de politie sanitara si medicina preventiva judetean sau al
municipiului Bucuresti.
(5) Se interzice utilizarea in laboratoare sau ateliere scolare a
taburetelor cu suprafata de sedere metalica.
(6) In salile de clasa nu este permisa folosirea scaunelor fara spatar.
Art. 9
Pentru prevenirea imbolnavirilor cauzate de disconfortul termic, indeosebi
in sezonul rece, se vor asigura urmatoarele conditii ale regimului de
incalzire:
a) oscilatiile de temperatura din interiorul incaperilor nu vor depasi 2
grade C pe perioada in care copiii si tinerii se afla in incaperile respective;
b) diferentele dintre temperatura incaperilor destinate activitatii sau
odihnei copiilor si cea a anexelor (coridoare, vestiare s.a.) nu vor depasi 2
grade C pentru unitatile de anteprescolari si prescolari si 3 grade C pentru
unitatile scolare si de invatamant superior;
c) sistemele de incalzire utilizate nu trebuie sa permita degajarea de
substante toxice in incaperi. Pentru evitarea unor accidente toxice se
interzice, in toate institutiile pentru copii si tineri, utilizarea pentru
incalzire a sobelor metalice, precum si folosirea carbunilor in crese,
gradinite si case de copii prescolari.
Suprafata de incalzire va avea o temperatura ce nu va depasi 70 - 80 grade
C pentru a nu se scadea umiditatea relativa sub 30%;
d) corpurile de incalzire centrala din incaperile unitatilor pentru
anteprescolari si prescolari si din salile de educatie fizica scolara vor fi
prevazute cu grilaje de protectie pentru evitarea accidentelor; pentru evitarea
accidentelor prin arsuri se vor monta in dreptul usilor sobelor, in sezonul
rece, paravane protectoare din materiale ignifuge;
e) in anotimpul cald, pentru evitarea supraincalzirii incaperilor, se vor
folosi mijloace de reducere a insoririi directe si metode de intensificare a
ventilatiei;
f) in dormitoare, sali de grupa si de clasa, sali de gimnastica si
laboratoare se vor asigura pardoseli din materiale izoterme (parchet, dusumea)
sau izolatii termice (linoleum). Pentru laboratoarele de chimie pavimentul va
fi acoperit cu suprafete care sa permita spalarea periodica a acestuia. Se
interzice folosirea motorinei la salubrizarea pardoselii;
g) incaperile pentru depozitarea olitelor, baile si dusurile vor fi
prevazute cu gratare, iar in vestiarele din unitatile pentru anteprescolari si
prescolari se va asigura dusumea din material lemnos sau pavimentul va fi
acoperit cu linoleum.
Art. 10
(1) Toate incaperile destinate copiilor si tinerilor vor fi ventilate
natural. Mijloacele de ventilatie trebuie sa asigure o primenire a aerului de
cel putin 1,5 schimburi de aer pe ora in incaperile de grupa din unitatile
pentru anteprescolari si prescolari, 3 schimburi pe ora in salile de clasa si
de cursuri pentru elevi si studenti si 5 schimburi pe ora in grupurile
sanitare. Eficienta ventilatiei se va aprecia prin metode de laborator (nivelul
aeromicroflorei).
(2) Viteza curentilor de aer din incaperile destinate copiilor si tinerilor
nu va depasi 0,3 m/s.
(3) Ventilatia prin deschiderea ferestrei se va realiza in asa fel, incat
sa se evite disconfortul termic si sa se asigure inlaturarea continua a aerului
viciat.
(4) Pentru asigurarea unei ventilatii naturale permanente, oberlihturile
vor avea o suprafata totala de cel putin 1/50 din suprafata incaperii; sensul
de deschidere a acestora va fi spre interior si in sus.
(5) Incaperile destinate copiilor si tinerilor se vor ventila in pauzele
din timpul programelor de activitate prin deschiderea ferestrelor. In aceste
perioade copiii si tinerii vor parasi obligatoriu incaperea.
(6) Aerisirea larga a dormitoarelor si a salilor de mese se va efectua in
perioadele in care copiii nu se afla in aceste incaperi.
(7) La calcularea cubajului, in incaperile destinate pentru copii si tineri,
nu se va lua in calcul (cu exceptia salilor de educatie fizica) o valoare a
inaltimii mai mare de 3 m.
(8) Pentru prevenirea accidentelor prin caderea copiilor de la nivelul
incaperilor situate la etaj se vor lua masurile de protectie necesare.
Art. 11
(1) In incaperile destinate activitatii copiilor si tinerilor se va asigura
un iluminat natural direct, cu un raport luminos de 1/4 - 1/5, iar in cele
pentru odihna acestora de 1/6 - 1/8. In salile de desen si in ateliere raportul
luminos va fi de 1/3.
(2) La locul de activitate se va asigura primirea luminii din partea
stanga. Se va evita reducerea iluminatului natural prin obstacole exterioare,
perdele sau prin culori inchise folosite la zugravirea interioarelor.
(3) Se va utiliza iluminatul local oriunde este necesar, in functie de
specificul si dificultatea sarcinii vizuale (tabla, loc de lucru in ateliere,
sali de lectura, sali de desen s.a.).
(4) Iluminatul artificial trebuie sa asigure o iluminare uniforma a
spatiilor in care se desfasoara activitatea, sa evite efectele de palpaire
(stroboscopic), fenomenele de stralucire si de modificare a culorilor. In acest
scop, pentru iluminatul fluorescent, la fiecare corp de iluminat vor fi
utilizate tuburi de cel putin doua culori diferite, prevazute cu grile
protectoare pentru evitarea accidentelor.
(5) In exploatarea sistemelor de iluminat se vor avea in vedere prevederile
normativelor referitoare la verificarea instalatiilor electrice si la
inlocuirea lampilor uzate, curatarea periodica a echipamentului de iluminat si
a suprafetelor reflectorizante din incapere (geamuri, pereti, tavan).
Art. 12
Nivelul de zgomot (acustic-echivalent continuu Leq) in incaperile pentru
activitatea teoretica a copiilor si tinerilor nu va depasi 35 dB (A), curba de
zgomot 30.
Art. 13
(1) Jucariile si materialele didactice utilizate in unitatile pentru copii
vor fi astfel confectionate, incat, prin natura materialului sau prin forma
lor, sa nu constituie un risc pentru sanatatea acestora si sa permita curatarea
si dezinfectarea lor periodica.
Fiecare grupa va avea jucarii separate. Se va asigura un numar
corespunzator de jucarii si materiale didactice, adaptate cerintelor
dezvoltarii neuropsihice si specificului activitatilor. Pastrarea acestora se
va face in dulapuri anume destinate acestui scop.
(2) Jucariile si materialele didactice deteriorate vor fi scoase, periodic,
din folosinta.
(3) Sticlaria si unele materiale didactice infectate (instrumente utilizate
in unitatile de invatamant, in cadrul activitatilor practice si de laborator)
vor fi spalate si dezinfectate dupa fiecare intrebuintare. Este interzisa
folosirea elevilor la astfel de operatiuni.
Art. 14
Materialul, croiala si executia imbracamintei vor fi adaptate varstei
(taliei), anotimpurilor si perioadelor activitatilor copiilor.
Art. 15
(1) Unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si
tinerilor vor fi dotate si aprovizionate permanent cu utilajele, materialele si
substantele necesare pentru intretinerea curateniei si efectuarea operatiunilor
de dezinfectie, dezinsectie si deratizare.
Aceste utilaje, substante si materiale vor fi pastrate in spatii inchise,
anume destinate.
(2) Se vor asigura incaperi separate cu dulapuri separate pentru pastrarea
imbracamintei si, respectiv, a echipamentului de protectie a personalului de
ingrijire din blocurile alimentare si spalatorii.
(3) Se vor asigura materialele necesare igienei personale la grupurile
sanitare din unitate, corespunzator numarului de copii si tineri (hartie
igienica, sapun, substante dezinfectante, mijloace de uscare a mainilor dupa
spalare).
Art. 16
(1) Regimul de activitate si de odihna in unitatile pentru ocrotirea,
educarea si instruirea copiilor si tinerilor va fi asigurat in concordanta cu
particularitatile de varsta ale curbei fiziologice a capacitatii de efort din
cursul unei ore, zile, saptamani, trimestru si an de invatamant. In dozarea
solicitarilor se va avea in vedere evitarea eforturilor crescute la inceputul
si sfarsitul perioadelor de timp mentionate. In leagane, crese, gradinite cu
program saptamanal si case de copii prescolari, continutul regimului de viata
va fi astfel organizat, incat, pe langa stimularea dezvoltarii corespunzatoare
a motricitatii, a functiilor de cunoastere, a vorbirii si a comportamentului
social, sa previna aparitia hospitalismului prin varietatea activitatilor, a
mijloacelor de stimulare si a individualizarii stricte a activitatilor cu
copiii.
(2) In unitatile de prescolari si scolari se va urmari desfasurarea
activitatii in conditiile unui regim de activitate si de odihna corespunzator
capacitatii de efort a diferitelor grupe de varsta (tabelul nr. 1). Nu este
permisa functionarea gradinitelor cu orar normal dupa-amiaza.
(3) Asezarea copiilor in banci va tine seama de inaltime, tulburari
vizuale, tulburari auditive s.a.
(4) Elevii din clasele I - IV vor avea cursuri numai dimineata.
(5) La intocmirea orarelor si la repartizarea zilnica, saptamanala,
trimestriala si anuala a solicitarilor cuprinse in programele diferitelor
discipline este de dorit sa se tina seama de prescriptiile prezentate in
tabelul nr. 1.
Tabelul nr. 1
________________________________________________________________________________
Varsta Numarul de ore (din 24 de ore)
(ani)
_______________________________________________________________________
Activitate intelectuala Activitati recreative Somn (din 24 Somn in
si fizica cu caracter in aer liber, sport, de ore) timpul
de instruire*) joc zilei
________________________________________________________________________________
3 1 (fractionat in 4 6 13 2
perioade)
4 1 6 12 1/2 2
5 1 1/2 5 12 1 1/2 -
2
6 3 4 11 1/2 1
7 - 8 4 1/2 4 11 1
9 - 10 5 4 10 1/2 -
11 - 13 6 3 10 -
14 - 15 7 3 9 1/2 -
16 - 18 8 3 9 -
________________________________________________________________________________
*) Inclusiv timpul de pregatire a temelor pentru ziua urmatoare.
Art. 17
Conducerile creselor, leaganelor, gradinitelor cu program prelungit si
saptamanal, ale unitatilor scolare cu semiinternat, internat si cantina
scolara, ale caselor de copii prescolari si scolari, ale unitatilor de
invatamant superior cu cantina studenteasca si ale taberelor de odihna vor
asigura o alimentatie colectiva adaptata varstei si starii de sanatate,
specificului activitatii si anotimpului, asigurandu-se un aport caloric si
nutritiv in conformitate cu recomandarile Ministerului Sanatatii, cuprinse in
tabelele nr. 2 si nr. 3.
Tabelul nr. 2
Necesarul zilnic de calorii si substante nutritive pentru copii si
adolescenti
________________________________________________________________________________
Adolescenti
_______________________________
Copii Baieti Fete
_______________________ ________________
________________
1 - 3 4 - 6 7 - 10 11 - 14 15 - 19 11 - 14 15 -
19
ani ani ani ani ani ani ani
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7
________________________________________________________________________________
Calorii
- necesar mediu 1.300 1.800 2.400 3.100 3.500 2.600 2.800
- variatii posibile 900 - 1.300 - 1.700 - 2.200 - 3.000 - 1.800 - 2.000
-
in functie de 1.800 2.300 3.300 3.700 3.900 3.000 3.000
caracteristicile
grupului
Proteine totale
- necesar mediu 44 - 61 - 82 - 106 - 120 - 89 - 96 -
51 g 70 g 94 g 121 g 137 g 101 g 109 g
- variatii posibile 31 - 44 - 58 - 75 - 102 - 61 - 68 -
in functie de 70 g 90 g 129 g 144 g 152 g 117 g 117 g
nivelul caloric
- % din valoarea 14 - 14 - 14 - 14 - 14 - 14 - 14 -
calorica 16% 16% 16% 16% 16% 16% 16%
Proteine animale
- necesar mediu 31 - 40 - 49 - 52 - 60 - 49 - 48 -
36 g 46 g 56 g 55 g 69 g 55 g 54 g
- variatii posibile 22 - 29 - 35 - 41 - 51 - 34 - 34 -
in functie de 49 g 59 g 77 g 79 g 76 g 64 g 59 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 70% 65% 60% 55% 50% 55% 50%
proteinelor totale
Proteine vegetale
- necesar mediu 13 - 21 - 33 - 54 - 60 - 40 - 48 -
15 g 24 g 38 g 66 g 69 g 46 g 55 g
- variatii posibile 9 - 15 - 23 - 34 - 51 - 25 - 34 -
in functie de 21 g 31 g 52 g 65 g 76 g 55 g 58 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 30% 35% 40% 45% 50% 45% 50%
proteinelor totale
Lipide totale
- necesar mediu 49 - 58 - 65 - 83 - 94 - 70 - 75 -
60 g 68 g 77 g 100 g 113 g 84 g 90 g
- variatii posibile 34 - 42 - 46 - 71 - 81 - 49 - 54 -
in functie de 77 g 87 g 106 g 119 g 126 g 87 g 97 g
nivelul caloric
- % din valoarea 35 - 30 - 25 - 25 - 25 - 25 - 25 -
calorica 40% 35% 30% 30% 30% 30% 30%
Lipide animale
- necesar mediu 37 - 44 - 49 - 58 - 60 - 50 - 53 -
45 g 51 g 58 g 70 g 79 g 59 g 63 g
- variatii posibile 26 - 32 - 35 - 50 - 57 - 37 - 38 -
in functie de 58 g 65 g 80 g 83 g 88 g 68 g 68 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 75% 75% 75% 70% 70% 70% 70%
lipidelor totale
Lipide vegetale
- necesar mediu 12 - 14 - 16 - 25 - 28 - 20 - 22 -
15 g 17 g 19 g 30 g 47 g 25 g 27 g
- variatii posibile 8 - 10 - 11 - 21 - 24 - 11 - 16 -
in functie de 19 g 22 g 26 g 36 g 38 g 29 g 29 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 25% 25% 25% 30% 30% 30% 30%
lipidelor totale
Glucide
- necesar mediu 143 - 220 - 322 - 416 - 470 - 349 - 376 -
168 g 240 g 351 g 454 g 521 g 380 g 410 g
- variatii posibile 100 - 174 - 228 - 295 - 402 - 241 - 268 -
in functie de 222 g 309 g 483 g 541 g 571 g 439 g 439 g
nivelul caloric
- % din valoarea 45 - 50 - 55 - 55 - 55 - 55 - 55 -
calorica 53% 55% 60% 60% 60% 60% 60%
________________________________________________________________________________
Tabelul nr. 3
Necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente pentru
alcatuirea dietei la copii si adolescenti (cantitati comerciale bruto)*)
*) a) Pentru aprecierea cantitatilor de alimente, consumate in medie pe zi
de o persoana, se poate folosi ancheta alimentatiei pe baza foilor de alimente
scoase din magazie zilnic, pe o perioada de 10 zile lucratoare (in doua
saptamani consecutive) in lunile februarie, mai si octombrie.
Cantitatile din grupele de alimente cumulate pe cele 10 zile se vor imparti
la numarul total de consumatori din aceasta perioada, obtinandu-se ratiile
realizate, care se vor compara cu ratiile recomandate din tabelul nr. 3.
Continutul alimentelor in calorii si in anumite substante nutritive
(protide, lipide si glucide) se va stabili prin calcul, folosind tabele de
compozitia alimentelor, rezultatele obtinute comparandu-se cu necesarul zilnic
consemnat in tabelul nr. 2.
Se permite depasirea ratiilor recomandate cu pana la 20% la lapte si
produse lactate, carne si preparate din carne, peste, legume si fructe. La
copiii anteprescolari si prescolari nu se recomanda untura, ca grasime animala,
ci numai unt sau smantana.
In cresele cu orar de zi si in gradinitele cu orar prelungit ratiile
realizate trebuie sa reprezinte 75 - 80% din ratiile recomandate in tabelul nr.
3.
b) Echivalente alimentare
- 100 ml lapte concentrat (condensat) = 250 ml lapte proaspat
- 100 g lapte praf integral = 800 ml lapte proaspat
- 100 g cascaval = 700 ml lapte proaspat
- 100 g branza topita = 700 ml lapte proaspat
- 100 g branza telemea de vaca = 550 ml lapte proaspat
- 100 g branza telemea de oi = 450 ml lapte proaspat
- 100 g branza proaspata de vaca = 400 ml lapte proaspat
- 100 g cas = la fel ca la branza telemea
- 100 g mezeluri = 125 g carne
- 100 g specialitati din carne (sunca de Praga, muschi file, muschi
tiganesc, ceafa, pastrama etc.) = 135 g carne
- 100 g alte preparate din carne (toba, caltabos, carne prajita, conservata
in grasime) = 125 g carne
- 100 g smantana = 40 g unt
- 100 g slanina sarata, costita = 88 g untura
- 100 g slanina cruda = 80 g untura
- 100 g paine neagra = 71 g faina
- 100 g paine semialba (intermediara) = 73 g faina
- 100 g paine alba = 76 g faina
- 100 g paste fainoase (inclusiv biscuiti fara crema) = 100 g faina
- 100 g malai, orez, gris = 100 g faina
- 100 g compot = 15 g zahar
- 100 g dulceata = 70 g zahar
- 100 g gem, peltea, marmelada = 40 g zahar
- 100 g nectar de fructe = 30 g zahar
- 100 g sirop de fructe concentrat = 60 g zahar
- 100 g bomboane = 90 g zahar
- 100 g miere = 80 g zahar
- 100 g halva = 45 g zahar si 30 g grasime vegetala
- 100 g ciocolata = 50 g zahar si 30 g grasime vegetala
- 100 g bulion sau pasta de rosii = 600 g patlagele rosii (tomate)
- 100 g suc de rosii = 135 g tomate
- 100 g varza acra = 130 g varza cruda
- 100 g muraturi = 125 g legume crude
- 100 g fulgi de cartofi = 1.000 g cartofi cruzi
- 100 g fructe deshidratate, afumate, uscate = 400 g fructe crude
- 100 g fulgi de fasole boabe = 300 g fasole boabe uscata
- 100 g morcovi deshidratati = 1.700 g morcovi cruzi
- 100 g conserve de legume = 100 g legume crude
- 100 g conserve din carne in suc propriu = 100 g carne cruda
- 100 g conserve de peste = 100 g peste crud.
c) Pentru un meniu corect se vor respecta urmatoarele:
- evitarea asocierii alimentelor din aceeasi grupa la felurile de mancare
servite (de exemplu, la micul dejun nu se va servi ceai cu paine cu gem, ci cu
preparate din carne sau cu derivate lactate; in schimb se poate folosi lapte cu
paine cu gem sau cu biscuiti; la masa de pranz nu se vor servi felul 1 si felul
2 preponderente cu glucide - cereale, ca de exemplu, supa cu galuste si
friptura cu garnitura din paste fainoase, ci din legume);
- evitarea la cina a mancarurilor care solicita un efort digestiv puternic
sau care au efect excitant ori a caror combinatie produce efecte digestive
nefavorabile (cum ar fi iahnie de fasole cu iaurt sau cu compot);
- permiterea mancarurilor gen tocaturi prajite sau snitele, numai daca sunt
prelucrate termic, in prealabil, prin fierbere sau sub forma de salamuri
prajite ori pregatite la cuptor. Ouale se recomanda a fi servite ca omleta la
cuptor si nu ca ochiuri romanesti sau prajite;
- imbogatirea ratiei in vitamine si saruri minerale prin folosire de salate
din cruditati si adaugare de legume-frunze in supe si ciorbe;
- interdictia folosirii cremelor cu oua si frisca, a maionezelor,
indiferent de anotimp, cat si a oualor fierte (nesectionate dupa fierbere).
d) Ca reguli de igiena, in blocurile alimentare nu se vor omite:
- servirea fiecarui fel de mancare in farfurii separate si interdictia
spalarii si folosirii veselei si a tacamurilor de la o serie la alta la aceeasi
masa (mic dejun, masa de pranz, cina);
- cadrele medii sanitare ale unitatilor de copii si tineri cu bloc
alimentar vor consemna zilnic, dimineata (iar in colectivitatile unde se
prepara masa si pentru seara si la pranz), intr-un caiet anume destinat (care
va fi contrasemnat de conducatorul unitatii), urmatoarele date:
- starea organoleptica a alimentelor scoase din magazie;
- starea de sanatate a personalului blocului alimentar (cu interdictia
activitatii, in cadrul acestuia, a persoanelor prezentand diaree, infectii ale
pielii, amigdalite pultacee, tuse cu expectoratie purulenta, febra);
- starea agregatelor frigorifice si existenta graficului de notare a
temperaturii interioare a acestora (de doua ori pe zi);
- starea de igiena a blocului alimentar;
- existenta si modul de pastrare a probelor de mancare din fiecare
aliment servit, la rece, pentru o perioada de 36 - 48 de ore;
- prepararea mancarurilor pentru masa de seara, obligatoriu dupa ora 15,00.
De asemenea, se vor respecta cu strictete:
- interdictia depozitarii sacilor, a pungilor, a cutiilor cu diverse
alimente direct pe pavimentul magaziilor ci numai pe gratare sau rafturi;
- montarea unei chiuvete-lavoar in bucatarii, destinata pentru igiena
mainilor personalului, prevazuta cu periuta de unghii si sapun;
- montarea de site din sarma groasa la toate ferestrele de la subsolul
blocului alimentar impotriva infestarii cu sobolani;
- se vor respecta si prevederile art. 29, 30 si 31 din prezentele norme.
________________________________________________________________________________
Grupa de Copii Adolescenti
alimente (g) ____________________
__________________________________
1 - 3 4 - 6 7 - 10 Baieti Fete
ani ani ani ________________
________________
11 - 14 15 - 19 11 - 14 15 -
19
ani ani ani ani
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7
________________________________________________________________________________
Lapte si produse
lactate (in echivalent
lapte) 700 700 800 750 700 700 700
Carne si preparate
din carne (in
echivalent carne) 60 85 110 190 230 170 190
Peste si preparate din
peste (in echivalent
peste) 0 15 25 35 35 30 30
Oua (g) 30 35 40 50 50 50 50
Grasimi comerciale
- total 25 32 40 50 55 35 40
- animale 15 20 25 30 30 20 20
- vegetale 10 12 15 20 25 15 20
Produse cerealiere
(in echivalent faina) 90 160 230 380 460 330 360
Cartofi 110 150 180 200 230 180 200
Alte legume 210 220 230 350 380 290 310
Leguminoase uscate 0 5 5 10 15 7 7
Fructe 100 130 150 180 200 180 180
Zahar si produse
zaharoase 35 45 50 70 80 55 55
________________________________________________________________________________
Art. 18
(1) Pentru asistenta medicala in unitatile pentru ocrotirea, educarea si
instruirea copiilor si tinerilor se vor asigura urmatoarele spatii:
a) cabinet medical in: crese, gradinite cu program prelungit si saptamanal,
case de copii prescolari si scolari, unitati scolare din mediul urban sau
grupuri scolare industriale din mediul rural, internate scolare (in cazul in
care sediul acestora este diferit de cel al unitatilor scolare), institutii de
invatamant superior, tabere de odihna;
b) izolator: in crese, leagane, gradinite cu program prelungit si
saptamanal, case de copii prescolari si scolari, internate scolare, tabere de
odihna;
c) infirmerie in: case de copii scolari, internate scolare, tabere de
odihna.
(2) In izolatoare si infirmerii scolare se va asigura separarea bolnavilor
pe sexe.
Numarul de paturi in izolator va fi de 1% din efectivul copiilor, iar la
infirmerie, de 2% din efectivul copiilor, dar nu mai putin de 2 paturi.
(3) Leaganele vor avea si o sectie de carantina cu un numar de paturi
reprezentand cel putin 10% din totalul locurilor.
(4) Casele de copii scolari, precum si unitatile de prescolari si scolari
cu paturi pentru deficienti psihici, motori si senzoriali vor avea o camera
pentru carantina cu un numar de paturi de minimum 5% din numarul total, dar nu
mai putin de 5 paturi.
(5) Cabinetele medicale din crese si leagane vor fi dotate cu instrumentar,
aparatura, medicamente, materiale sanitare, mobilier de catre directiile
sanitare judetene sau a municipiului Bucuresti.
(6) Cabinetele medicale din celelalte unitati pentru copii si tineri vor fi
dotate cu instrumentar, aparatura, medicamente, materiale sanitare, mobilier
tip M.S. de catre directiile sanitare judetene sau a municipiului Bucuresti,
dotarea cu restul mobilierului revenind conducerilor unitatilor respective.
(7) Izolatoarele si infirmeriile vor fi prevazute cu apa curenta.
Personalul medico-sanitar va fi obligatoriu dotat cu echipament de
protectie conform regulamentelor existente.
Art. 19
Pentru promovarea si mentinerea starii de sanatate a copiilor si tinerilor,
precum si a persoanelor adulte din institutiile de copii si tineri, conducerile
unitatilor au urmatoarele obligatii:
a) sa controleze formarea si fixarea deprinderilor de igiena la copii si
tineri, asigurand in acest scop materialele necesare pentru igiena individuala
a acestora;
b) sa controleze periodic igiena individuala a copiilor si tinerilor,
starea de curatenie a imbracamintei si a lenjeriei de pat si sa ia masurile
necesare in caz de constatare a unor deficiente;
c) sa interzica utilizarea pentru alte activitati a personalului care
lucreaza in blocul alimentar sau care manipuleaza alimente;
d) sa interzica folosirea elevilor si studentilor la activitati de
intretinere igienica a grupurilor sanitare, precum si la unele activitati in
cadrul blocurilor alimentare, pentru a caror prestare este necesar controlul
starii de sanatate;
e) sa asigure si sa controleze prezentarea personalului adult la
controalele medicale la angajare, periodice si la imunizari, precum si la
instruirea in probleme igienico-sanitare, potrivit programelor stabilite de
organele sanitare;
f) sa stabileasca, impreuna cu medicul care are in supraveghere
colectivitatea, programarea copiilor si tinerilor la efectuarea examinarilor
medicale de bilant al starii de sanatate, la controalele medicale periodice si
la imunizari;
g) sa comunice medicului, care are in supraveghere colectivitatea, orice
caz suspect de boala transmisibila in termen de 24 de ore de la depistarea
acestuia, precum si orice caz de imbolnavire acuta provocata de consumul sau de
inhalarea de substante toxice, cat si cazurile suspecte de toxi-infectii
alimentare;
h) sa organizeze puncte sanitare de prim-ajutor (inclusiv in atelierele
scolare) si sa le doteze pentru acordarea asistentei de urgenta in caz de
accident sau de intoxicatie, conform baremurilor stabilite de catre Ministerul
Sanatatii;
i) sa asigure prezentarea elevilor la triajele epidemiologice dupa fiecare
vacanta scolara;
j) sa asigure, in colaborare cu cadrele medico-sanitare ale unitatii,
desfasurarea unei activitati educativ-sanitare sustinute.
Art. 20
Conducerile unitatilor pentru copii si tineri raspund de mentinerea starii
de igiena si confort in unitate, ingrijindu-se de:
a) intretinerea igienica permanenta a terenului, localurilor, instalatiilor
si mobilierului;
b) maturarea umeda sau aspirarea mecanica a prafului, zilnic sau ori de
cate ori este nevoie, precum si dezinfectia periodica si dupa necesitate a
mobilierului si a jucariilor;
c) intretinerea permanenta a starii de curatenie generala si a grupurilor
sanitare din unitati prin dotarea si folosirea corespunzatoare a materialelor
de curatenie si a substantelor dezinfectante si prin spalare si dezinfectare
zilnica si la necesitate;
d) intretinerea starii permanente de curatenie in spatiile de invatamant,
de cazare, in blocul alimentar, in spalatorie si in spatiile exterioare
cladirii unitatii;
e) dezinsectia si deratizarea incaperilor si a anexelor, periodic si ori de
cate ori se constata prezenta insectelor si a rozatoarelor;
f) colectarea si transportul reziduurilor potrivit prevederilor legislatiei
sanitare. Platformele pentru colectarea reziduurilor vor fi amplasate la
distanta de minimum 10 m de cladirea unitatii;
g) asigurarea curateniei generale si a dezinfectiei mobilierului si a
pavimentelor, saptamanal, in unitatile de anteprescolari si prescolari, iar in
unitatile scolare, casele de copii scolari, internatele scolare si caminele
studentesti, inainte de reluarea activitatii dupa vacantele scolare sau la
nevoie;
h) in taberele de odihna vor fi asigurate efectuarea curateniei generale si
a dezinfectiei mobilierului si a pavimentelor inainte de inceperea activitatii
si in intervalele dintre serii, precum si pregatirea materiala corespunzatoare
(repararea cladirii, mobilierului, instalatiilor sanitare si electrice, de apa
si de canalizare, a utilajelor si aparatelor blocului alimentar; dotarea cu
inventar moale in cantitati suficiente si de calitate corespunzatoare, cu
tacamuri si vesela egale cu numarul consumatorilor; stabilirea modului si a
locului de spalare a inventarului moale; asigurarea apei calde necesare
blocului alimentar si imbaierii saptamanale a elevilor; efectuarea vidanjarii
ritmice a foselor septice; asigurarea mijloacelor adecvate de transport auto
pentru aprovizionarea taberei; amenajarea si dotarea corespunzatoare a
cabinetului medical, a izolatorului si a infirmeriei).
Art. 21
In organizarea taberelor de odihna se vor respecta indicatiile medicale cu
privire la regimul climatic favorabil fiecarui copil sau tanar, precum si alte
reglementari ale Ministerului Sanatatii (aviz epidemiologic, consemnarea
antecedentelor vaccinale in fisa de tabara, existenta examenelor medicale
periodice la personalul taberei si la cadrele didactice insotitoare, controlul
clinic in centre anume destinate, cu 24 de ore inainte de plecarea in tabara,
cu consemnarea intr-un proces-verbal a situatiei medicale a elevilor si a
insotitorilor care pleaca in tabara).
Art. 22
Examenele medicale profilactice, inclusiv triajul epidemiologic dupa
vacante, precum si activitatea medicala de orientare scolara si profesionala se
efectueaza potrivit normelor in vigoare ale Ministerului Sanatatii.
CAP. 2
Norme specifice diferitelor tipuri de unitati pentru ocrotirea, educarea si
instruirea copiilor si tinerilor
Art. 23
Unitati pentru copii anteprescolari (crese, leagane):
a) in dormitoare se va asigura un cubaj de aer de minimum 8 mc pentru un
copil, iar in spatiul de joaca din salile de grupa se va asigura un cubaj de
aer de minimum 5 mc pentru un copil;
b) microclimatul din salile de grupa si din dormitoare va asigura o
temperatura de 22 - 24 grade C, o umiditate relativa de 40 - 50% si o viteza a
curentilor de aer de 0,1 - 0,3 m/s;
c) iluminatul artificial in camerele de primire va fi de 300 lucsi, iar in
salile de grupa va fi de 200 lucsi. Prizele si intrerupatoarele electrice vor
fi amplasate mai sus decat posibilitatea de atingere a copiilor si vor fi
protejate;
d) se vor asigura urmatoarele obiecte sanitare: o cadita cu scurgere la reteaua
de canalizare pentru maximum 10 copii, o chiuveta pentru maximum 5 copii, un
scaun WC pentru maximum 10 copii si un dus flexibil (mobil) pentru maximum 10
copii.
Pentru copiii sub 2 ani vor fi prevazute si olite individuale, care vor fi
utilizate, spalate si dezinfectate astfel incat sa se evite riscul aparitiei
unor boli transmisibile.
Olitele vor fi pastrate intre perioadele de folosire in recipiente cu
solutie dezinfectanta, astfel incat sa fie complet acoperite.
Pentru personalul adult vor fi prevazute: o cabina WC si o chiuveta pentru
40 de persoane, precum si un dus flexibil pentru 10 persoane, in conformitate
cu prevederile STAS 1478 - 90;
e) in dormitoare, paturile vor fi amplasate la o distanta de minimum 1 m
fata de perete, iar intervalele intre randuri vor fi de 0,75 - 1 m;
f) se va asigura cazarmamentul adecvat varstei copiilor (saltea, pled,
musama de protectie), 2 - 3 schimburi de pat si de lenjerie pentru fiecare
copil;
g) amplasarea salilor de grupa pentru copiii de 1 - 2 ani se va face numai
la parterul cladirii.
Art. 24
In unitatile pentru prescolari:
a) se va asigura un cubaj de aer de 8 mc pentru un copil, in camerele de
grupa folosite si ca dormitoare sau/si sali de mese, precum si in dormitoarele
cu paturi fixe, din colectivitatile cu program saptamanal si casele de copii
prescolari, si de 5 mc pentru un copil, in cazul utilizarii lor numai pentru
procesul instructiv-educativ; in dormitoarele cu paturi fixe din gradinitele cu
program prelungit se admite un cubaj de cel putin 6 mc pentru un copil;
b) microclimatul din salile de grupa si dormitoare va asigura o temperatura
de 20 - 22 grade C, o umiditate relativa de 30 - 60% si o viteza a curentilor
de aer de 0,1 - 0,3 m/s;
c) se vor asigura 150 lucsi pentru iluminatul incandescent (sau minimum 24
W/mp) si 300 lucsi pentru iluminatul fluorescent in salile de grupa;
d) mobilierul (scaunele si masutele pentru 4 prescolari) va respecta
urmatoarele dimensiuni (in functie de varsta si talia copiilor):
- scaunele de 3 dimensiuni (tabelul nr. 4);
- masute de 3 dimensiuni (tabelul nr. 5).
Tabelul nr. 4
Dimensiunile scaunelelor (cm)
______________________________________
Marimea Inaltimea Adancimea Latimea
______________________________________
I 21 20 20
II 26 24 23
III 30 29 26
______________________________________
Tabelul nr. 5
Dimensiunile masutelor pentru 4 copii (cm)
__________________
Marimea Inaltimea
__________________
I 43
II 47
III 52
__________________
e) in toate unitatile pentru prescolari vor fi asigurate obiecte sanitare
in conformitate cu prevederile din tabelul nr. 6 (STAS 1478 - 90);
f) amplasarea chiuvetelor se va face la o inaltime de 45 cm fata de podea
pentru copiii in varsta de 3 - 4 ani, 50 cm pentru copiii in varsta de 4 - 5
ani si 55 cm pentru copiii in varsta de 5 - 6 ani.
Tabelul nr. 6
Obiectele sanitare in colectivitatile de prescolari
________________________________________________________________________________
Destinatia cladirii W.C.-uri Lavoare Dusuri*) Observatii
________ _______ ________
B F B F B F
________________________________________________________________________________
Gradinite cu program Grupurile sanitare sunt
normal, prelungit si comune pentru copiii de
saptamanal, case de ambele sexe. Cifrele se
copii prescolari. refera la copiii de pe un
Pentru un numar de nivel. Bateriile dusurilor
copii de maximum: sunt cu tub flexibil. La
- 25 3 3 3 oficiu se prevede un
- 50 5 5 4 spalator. La cabinetul
- 75 8 8 6 medical se prevede un
lavoar.
- 100 10 10 8
- 150 15 15 11
- 200 20 20 15
- 250 22 22 17
- 300 25 25 20
Pentru personal F F F
(F = femei) -- -- --
40 40 40
________________________________________________________________________________
*) Numai in casele de copii prescolari si in gradinitele cu program
saptamanal.
g) in gradinitele cu program prelungit la care, din motive obiective, nu se
pot amenaja dormitoare cu paturi fixe, se pot folosi in salile de grupa paturi
pliante pentru somnul de dupa-amiaza al copiilor, cu conditia ca acestea sa fie
dimensionate la talia prescolarilor, sa asigure o pozitie fiziologica
confortabila in timpul somnului si sa fie dotate cu cazarmamentul corespunzator
dimensiunilor paturilor.
Art. 25
In unitatile scolare si studentesti:
a) in salile de clasa si cursuri se va asigura un cubaj de aer de 5 - 8 mc
pentru o persoana, iar in dormitoare cubajul de aer va fi, pentru o persoana,
urmatorul:
- pentru scolarii intre 7 - 10 ani: 10 - 12 mc;
- pentru scolarii intre 11 - 15 ani: 13 - 15 mc;
- pentru scolarii peste 15 ani: 16 - 20 mc;
b) microclimatul in salile de clasa si de cursuri va asigura o temperatura
de 18 - 20 grade C, o umiditate relativa de 20 - 60% si o viteza a curentilor
de aer de 0,2 - 0,3 m/s. In dormitoare se va asigura o temperatura de 18 - 19
grade C, o umiditate relativa de 30 - 60% si o viteza a curentilor de aer de
0,2 - 0,3 m/s.
In salile de educatie fizica temperatura va fi de 16 - 18 grade C;
c) in salile de clasa, de cursuri, de lectura, de meditatii, in biblioteca
si in laboratoare iluminatul artificial fluorescent va asigura minimum 300
lucsi (pentru iluminatul incandescent 150 lucsi sau minimum 24 W/mp).
In salile de desen se vor asigura 400 - 500 lucsi (pentru iluminatul
incandescent minimum 40 W/mp).
In salile de gimnastica si de festivitati va fi asigurat un iluminat
artificial de 200 lucsi;
d) obiectele sanitare pentru unitatile scolare si studentesti vor fi
asigurate in conformitate cu prevederile STAS 1478-90 (tabelele nr. 7 si nr.
8);
e) salile de educatie fizica vor fi prevazute cu vestiare si grupuri
sanitare, separate pe sexe;
f) in fiecare sala de clasa (de curs) se vor asigura trei dimensiuni de
banci asezate "in amfiteatru" pentru evitarea aparitiei deformarilor
de coloana vertebrala la elevi si studenti. Dimensiunile bancilor vor fi de 8
marimi pentru urmatoarele grupe de inaltime a elevilor (studentilor):
101 - 110 cm 141 - 150 cm
111 - 120 cm 151 - 160 cm
121 - 130 cm 161 - 170 cm
131 - 140 cm peste 171 cm.
Tabelul nr. 7
Obiectele sanitare in spatiile de invatamant scolare si studentesti
________________________________________________________________________________
Destinatia cladirii W.C.-uri Pisoare Robinete Lavoare Dusuri Observatii
________ cu jet _______ _______
B F ascendent B F B F
________________________________________________________________________________
Scoli si institutii Valorile
de invatamant inscrise
superior - pentru sunt
un numar de elevi valabile
(studenti) de pentru
maximum elevii de
(concomitent): acelasi
sex,
pentru
acelasi
grup
sanitar.
- 50 2 5 3 1 1 1 - -
- 100 3 8 5 2 2 2 - -
- 200 4 13 9 3 3 3 - -
- 400 6 20 14 4 4 4 - -
- 600 8 25 17 5 5 5 - -
- 1.000 10 30 20 6 6 6 - -
- sali de
gimnastica si
ateliere-scoala B F B B+F B F B F
__ __ __ __ __ __ __ __
60 20 30 50 10 10 10 10
- pentru cadre
didactice si
personal
administrativ B F B B F
__ __ __ - __ __ - -
60 20 30 25 35
________________________________________________________________________________
Tabelul nr. 8
Obiectele sanitare in internatele scolare si caminele studentesti
________________________________________________________________________________
Destinatia cladirii W.C.-uri Pisoare Bai Lavoare Dusuri Observatii
________ pentru _______ _______
B F picioare B F B F
_________
B F
________________________________________________________________________________
Cladiri pentru Cel putin
cazare: unul dintre
- camine si dusuri, la
internate avand fete, va fi
obiectele sanitare mobil,
in grupurile pentru
sanitare B F B B F B F B F igiena
__ __ __ __ __ __ __ __ __ intima, la
15 10 20 40 40 7 7 15 15 fiecare
sala
de dusuri.
- camine si B F B B F B F B F
internate cu __ __ __ __ __ __ __ __ __
lavoare in fiecare 15 10 20 40 40 30 30 15 15
camera
- camine si B F B F B F
internate cu __ __ - - - __ __ __ __
grupuri sanitare in 10 10 6 6 10 10
camera
________________________________________________________________________________
Art. 26
Conducerile unitatilor pentru educarea si instruirea copiilor si tinerilor
vor asigura in asa fel activitatea scolara a elevilor, incat intre tura de
dimineata si cea de dupa-amiaza sa existe o pauza de cel putin o ora pentru
efectuarea curateniei grupurilor sanitare si a spatiilor de invatamant.
Art. 27
Pauza necesara efectuarii operatiunilor de igienizare in taberele de
odihna, intre o serie si alta, va fi de 2 zile.
Art. 28
Volumul si greutatea manualelor, ale rechizitelor si ale altor materiale
necesare in procesul de invatamant, transportate zilnic de elevi la scoala si
de la scoala, vor fi adaptate capacitatii de efort fizic corespunzatoare
varstei copiilor si tinerilor. Elevii din clasele I - IV vor folosi ghiozdane pentru
prevenirea aparitiei deformarilor de coloana vertebrala. Greutatea continutului
ghiozdanului nu va depasi 2 - 2,5 kg.
Art. 29
La nivelul oficiilor din crese se vor respecta urmatoarele conditii:
a) mobilierul si instalatiile vor cuprinde un dulap pentru depozitarea
veselei (separat pe grupe de copii), masa acoperita cu tabla zincata sau cu alt
material inoxidabil, chiuveta dubla pentru spalat, dezinfectat si zvantat
vesela, sistem de apa calda si rece, resou pentru incalzirea unor mancaruri;
b) asistenta coordonatoare a cresei va controla, zilnic, starea de igiena
si functionalitatea oficiilor.
Art. 30
Pentru servirea meselor in salile de grupa din crese, gradinite si case de
copii prescolari se vor asigura urmatoarele conditii:
a) mancarea va fi adusa de la bucatarie in vase acoperite;
b) personalul care aduce mancarea de la bucatarie va purta echipament
sanitar de protectie a alimentelor si va avea efectuate examinarile medicale
periodice specifice personalului din unitatile de alimentatie colective si
prevazute de legislatia sanitara in vigoare;
c) in unitatile pentru prescolari se interzice cu strictete folosirea la
servitul mesei, la debarasarea veselei si la spalarea acesteia a personalului
de ingrijire care a participat, in prealabil, la curatenia grupurilor sanitare;
d) se interzice servirea mesei pe masute fara fete de masa din material
textil;
e) fetele de masa se vor pastra intre orele de servire a meselor in asa fel
incat sa fie ferite de contactul cu praful, mustele sau gandacii;
f) inlocuirea fetelor de masa murdare se va face ori de cate ori este
nevoie;
g) masutele pe care se serveste masa copiilor vor fi sterse, in prealabil,
cu o solutie clorigena de 1%;
h) una dintre masute va fi folosita, in exclusivitate, pentru asezarea
vaselor mari;
i) inainte de servirea mesei, copiii se vor spala pe maini sub
supravegherea educatoarelor (la prescolari) si a asistentelor sau a
infirmierelor (in crese);
j) in colectivitatile de prescolari, supravegherea respectarii normelor de
igiena la masa copiilor revine educatoarelor si, prin sondaj, cadrelor medii
sanitare ale colectivitatii;
k) dupa servirea mesei se vor efectua operatiunile de curatenie a salilor
de grupa, cu aerisirea obligatorie a acestora timp de 15 - 30 de minute, in
functie de sezon si de tipul salii de grupa (cu dubla sau tripla
functionalitate);
l) paharele copiilor, pentru baut apa intre mese, vor fi strict
individualizate si vor fi pastrate in locuri ferite de praf sau de contactul cu
insectele;
m) se interzice asezarea scaunelor pe masute in timpul efectuarii
curateniei salii de grupa;
n) montarea paturilor in salile de grupa folosite si ca dormitoare din
colectivitatile de prescolari nu se va face inainte de terminarea curateniei de
dupa servirea mesei.
Art. 31
In semiinternatele scolare fara bucatarie se vor asigura urmatoarele
conditii:
a) amenajarea obligatorie a unui oficiu pentru spalarea si depozitarea
veselei, cu un ghiseu pentru servirea mesei, o usa pentru debarasarea veselei
din sala de mese si o chiuveta dubla;
b) aducerea tuturor produselor alimentare de la blocul alimentar
(bucatarie) al altei unitati de alimentatie colectiva numai cu mijloace de
transport auto, care sa nu fie folosite in alte scopuri, in recipiente cu
capace etanse, care sa asigure o ermetizare perfecta;
c) montarea in oficii a unui sistem de incalzire pentru unele dintre
mancarurile servite;
d) asigurarea spalarii veselei si a tacamurilor obligatoriu cu apa calda
(de la reteaua orasului sau prin sisteme proprii de incalzire). Aceasta spalare
va consta in urmatoarele operatiuni: curatare mecanica de resturi alimentare,
spalare cu apa calda cu adaos de soda de 1 - 2% sau de detergenti de 1 - 2%,
dezinfectie cu solutie clorigena (var cloros sau cloramina 0,5 - 2%) timp de 20
- 30 de minute, clatire cu apa rece si zvantare;
e) depozitarea veselei si a tacamurilor numai in dulapuri inchise;
f) asigurarea veselei si tacamurilor in numar egal cu cel al consumatorilor
care servesc masa, interzicandu-se spalarea veselei intre serii si folosirea
acesteia la mai multe serii de consumatori;
g) montarea, la ferestrele incaperilor semiinternatului, a sitelor
impotriva infestarii cu muste; pentru usile de acces in oficiu se vor asigura
mijloace mecanice de protectie in acest scop;
h) asigurarea pentru personalul semiinternatului a echipamentului de
protectie si a efectuarii la zi a examinarilor medicale prevazute de
instructiunile Ministerului Sanatatii pentru angajatii unitatilor de
alimentatie colective;
i) pastrarea de probe din toate alimentele consumate timp de 36 - 48 de
ore, in scopul prevenirii toxiinfectiilor alimentare. Pastrarea se va face in
spatii frigorifice;
j) efectuarea, la sfarsitul fiecarei saptamani, a curateniei generale si,
trimestrial, a operatiunilor de dezinsectie a semiinternatului;
k) efectuarea de reparatii curente ale incaperilor semiinternatului, anual
sau ori de cate ori este nevoie;
l) interzicerea folosirii salii de mese pentru alte activitati (artistice,
didactice, meditatii);
m) individualizarea stricta a lenjeriei in semiinternatele cu paturi,
alaturi de montarea de cuiere sau amenajarea de dulapuri-vestiare;
n) asigurarea de catre cadrul mediu sanitar de la cabinetul medical al
scolii cu semiinternat a controlului zilnic al starii igienico-sanitare si al
functionalitatii semiinternatului, precum si al starii agregatelor frigorifice.
Acelasi cadru sanitar va controla si starea de sanatate a personalului, consemnand
constatarile intr-un caiet anume destinat, care va fi contrasemnat de
directorul unitatii scolare respective;
o) asigurarea in sala de mese (ca si in orice cantina scolara sau
studenteasca) a unei suprafete de cel putin 1,2 mp/elev;
p) interzicerea asezarii scaunelor pe mese in timpul efectuarii curateniei
de dupa servirea mesei.
Art. 32
In laboratoarele scolare vor fi asigurate urmatoarele conditii:
a) iluminat artificial de minimum 300 lucsi si iluminat natural cu raport
luminos intre suprafata ferestrelor si cea a podelei de 1/3 - 1/4;
b) temperatura de 18 - 20 grade C, umiditate relativa de 30 - 60% si o
viteza a curentilor de aer de 0,2 - 0,3 m/s.;
c) cubaj de aer de minimum 6 mc pentru un elev;
d) amenajarea in laboratoarele de chimie a unor nise cu hote prevazute cu
un sistem eficient de absorbtie a gazelor degajate;
e) obtinerea autorizatiei sanitare si de protectie a muncii speciale de
catre laboratoarele de chimie care poseda substante toxice;
f) manipularea substantelor toxice numai de catre profesorii si laborantii
instruiti si numai in nise;
g) respectarea stricta a normelor de protectie a muncii si de prevenire a
incendiilor (inclusiv inchiderea usilor de intrare a laboratoarelor de chimie
spre interiorul acestora si pastrarea substantelor chimice in dulapuri inchise
sub cheie, iar pentru cele toxice, in recipiente cu semnul "cap de
mort" si cu denumirea substantelor respective);
h) montarea in laboratoarele de chimie a instalatiilor de apa si gaze;
l) acoperirea meselor de lucru in laboratoarele de chimie cu materiale
acido si alcalo-rezistente si usor lavabile;
j) interzicerea depozitarii in nisele din laboratoarele de chimie a
substantelor chimice sau a altor materiale;
k) dotarea laboratoarelor de chimie cu truse de prim-ajutor specifice
substantelor toxice existente in laborator;
l) in laboratoarele de chimie, la orele in care se efectueaza experiente,
elevii vor purta obligatoriu halate de protectie.
Art. 33
In atelierele scolare se vor asigura urmatoarele conditii:
a) cubaj de aer de 9 - 15 mc pentru un elev, in functie de specificul
activitatii;
b) temperatura interioara de 16 grade C in sezonul rece in atelierele in
care activitatea necesita efort fizic mediu sau mare (tamplarie, lacatuserie,
prelucrari prin aschiere), iar in celelalte, de +18 grade C;
c) iluminat natural cu raport luminos intre suprafata ferestrelor si cea a
podelei de 1/3 - 1/4;
d) iluminat artificial general de minimum 300 lucsi, combinat in functie de
specificul activitatii cu iluminatul local;
e) amplasarea de gratare in atelierele cu paviment de mozaic sau de beton;
f) situarea inaltimii bancului de lucru in atelierele de lacatuserie la
nivelul cotului indoit lipit de torace +/- 5 cm. In acest scop se vor monta
minimum 3 inaltimi ale menghinei, iar pentru elevii cu statura foarte mica se
vor aseza gratare de lemn sub picioare;
g) montarea de sisteme de ventilatie artificiala, eficiente in atelierele
in care, in urma activitatii, apar pulberi, gaze sau vapori;
h) adaptarea dimensiunilor uneltelor de lucru la indicatorii antropometrici
ai elevilor;
i) diferentierea sarcinilor de lucru dupa sex, indicatori antropometrici
(somatometrici), varsta, eventuale tulburari ale starii de sanatate a elevilor;
j) interzicerea pastrarii in ateliere a hainelor de strada si a
ghiozdanelor elevilor;
k) purtarea obligatorie, in timpul activitatii, a echipamentului de
protectie (halate, iar in atelierele de prelucrari prin aschiere, ochelari de
protectie, bascuri pentru baieti si basmale pentru fete);
l) dotarea atelierelor de mecanica si de tamplarie cu truse de prim-ajutor
in caz de accidente;
m) dotarea atelierelor de mecanica si de prelucrare a lemnului cu chiuvete
pentru spalarea mainilor (potrivit STAS 1478-90), sapun si prosop de hartie;
n) interzicerea depozitarii in atelierele scolare a altor materiale si
unelte de lucru decat cele care se folosesc curent in activitatea de instruire
practica in ziua respectiva;
o) respectarea intocmai a contraindicatiilor medicale temporare sau
definitive, conditionate de eventualele tulburari ale starii de sanatate a
elevilor.
Art. 34
In cadrul activitatilor specifice, la instruirea practica a elevilor (studentilor)
conducerile unitatilor respective raspund de aplicarea tuturor masurilor de
prevenire a accidentarii elevilor (studentilor) sau a contractarii unor
imbolnaviri de catre acestia (boli transmisibile, intoxicatii etc.).
Art. 35
In crese si leagane se va avea in vedere dotarea corespunzatoare a salii de
joc (tarcuri, jucarii, tobogane etc.), precum si a curtii colectivitatii
(nisipare, umbrele, cumpene etc.), cat si organizarea activitatii in functie de
varsta copiilor.
CAP. 3
Norme de igiena a procesului instructiv-educativ
Art. 36
(1) In gradinite si case de copii prescolari vor fi respectate urmatoarele
perioade de activitati obligatorii:
a) pentru grupele mici: 10 - 15 minute;
b) pentru grupele mijlocii: 15 - 20 minute;
c) pentru grupele mari: 20 - 25 minute;
d) pentru grupele pregatitoare: 25 - 30 minute.
(2) Pentru grupele mici se va asigura o singura perioada de activitate
obligatorie.
(3) Pentru grupele mijlocii si mari se vor asigura doua perioade de
activitate obligatorie, cu o pauza de 15 minute intre ele.
(4) Pentru grupele pregatitoare se vor asigura trei perioade de activitate
obligatorie, cu o pauza de 15 minute intre ele.
Art. 37
Pentru formele de invatamant primar, gimnazial, liceal, profesional,
complementar, postliceal si universitar, in scopul prevenirii aparitiei
manifestarilor de oboseala si surmenaj cronic, este necesar ca numarul zilnic
de ore de activitate scolara, in orar, sa nu depaseasca urmatoarele limite:
a) pentru invatamantul primar:
- clasa I = 3 - 4 ore pe zi
- clasele a II-a - a IV-a = 4 ore pe zi;
b) pentru invatamantul gimnazial:
- clasele a V-a - a VIII-a = 4 - 5 ore pe zi;
c) pentru invatamantul liceal, profesional si complementar:
- clasele a IX-a - a XII-a = 5 - 6 ore pe zi;
d) pentru invatamantul postliceal si universitar:
- 6 ore pe zi.
Art. 38
Activitatea de scriere nu se va desfasura la clasele I - a II-a la prima
ora, deoarece este o activitate obositoare.
Art. 39
Orele de educatie fizica nu vor fi efectuate in prima ora a turei de
dupa-amiaza si nici in ultima ora de curs (indiferent de tura).
Art. 40
Orele de desen, mai ales de desen tehnic, se vor efectua in perioadele de
timp in care elevii beneficiaza de iluminatul natural.
Art. 41
Situarea a doua ore consecutive ale aceluiasi obiect de studiu va fi
evitata.
Art. 42
(1) Se va evita planificarea unui numar mai mare de doua teze pe saptamana,
iar pentru clasele la care sunt prevazute numai doua teze se va planifica o
teza pe saptamana.
(2) Tezele si lucrarile de control planificate nu vor fi situate in prima
si in ultima zi din saptamana scolara si nici in doua zile scolare consecutive.
Art. 43
(1) Programul de instruire practica a elevilor din scoli si licee va incepe
dupa ora 7,30 si nu va depasi ora 19,00.
(2) Durata activitatii zilnice de instruire practica va fi de 1 - 3 ore
pentru elevii din invatamantul gimnazial si de maximum 5 - 6 ore pentru cei din
invatamantul liceal si profesional.
(3) Se interzice efectuarea instruirii practice la locurile de munca cu
noxe profesionale sau cu conditii de munca periculoase ori care reclama pozitii
vicioase ale corpului. Se interzice ca elevii sub 16 ani sa faca transporturi
manuale intr-o activitate permanenta, care necesita ridicari de greutati mai
mari de 5 kg pentru fete si 10 kg pentru baieti, pe o distanta care nu trebuie
sa depaseasca 50 m, cu o diferenta de nivel de cel mult 4 m.
(4) Inaltimea maxima la care elevii pot ridica manual greutati pe verticala
este 0,75 m.
(5) Elevii care isi desfasoara activitatea de instruire practica in
atelierele scolare sau in intreprinderi vor fi instruiti periodic si ori de
cate ori este necesar pentru cunoasterea si respectarea normelor de protectia
muncii si vor dispune de echipamentul individual de protectie, conform
normativelor in vigoare.
(6) La repartizarea pe meserii si locuri de munca, in cadrul instruirii
practice, se va tine seama de starea de sanatate si de posibilitatile de efort
ale elevilor la recomandarea medicului, in conformitate cu criteriile medicale
de orientare scolara si profesionala.
Art. 44
Regimul de activitate si de odihna in taberele scolare va fi organizat in
functie de varsta, sexul, capacitatea fizica si starea de sanatate a elevilor.
Se va acorda o atentie sporita in supravegherea elevilor cu deficiente
intelectuale sau senzoriale, in situatia cazarii in aceeasi serie a acestora
impreuna cu elevii normali, educatorii raspunzand nemijlocit de securitatea
copiilor cu deficiente.
Art. 45
Pentru alte norme privind alimentatia copiilor si a tinerilor din
colectivitati se vor respecta si prevederile ordinelor ministrului sanatatii
nr. 863/1995 si nr. 611/1995, iar pentru cele vizand problemele de igiena
mediului in aceste colectivitati, si prevederile Ordinului ministrului
sanatatii nr. 981/1994.