ORDIN Nr. 20
din 13 iulie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 30 iulie 2007
In temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al art. 11 alin.
(1) şi alin. (2) lit. a), c) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice şi
Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 13 iulie 2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a
tarifelor pentru serviciul de sistem, cuprinsă în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Operatorul de transport şi de sistem va duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Entităţile organizatorice din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei nr. 34/2004 pentru
aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru serviciul de sistem, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.195 din 14 decembrie 2004.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
METODOLOGIA
de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Prezenta metodologie
stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de
transport şi de sistem necesar realizării serviciului de sistem, precum şi
modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru
serviciul funcţional de sistem.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 2. - Prezenta metodologie este utilizată de
operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate
şi al tarifelor pentru serviciul de sistem şi pentru serviciul funcţional de
sistem din cadrul unei perioade tarifare şi de Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei, la verificarea şi aprobarea tarifelor
respective.
CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri
Art. 3. -Acronime:
- ANRE - Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
- BAR - baza
reglementată a activelor;
- CPT- consum propriu tehnologic;
- HG - hotărâre a
Guvernului;
- RBAR - rentabilitatea bazei reglementate a
activelor;
- RET- reţeaua electrică
de transport;
- RRR- rata reglementată
a rentabilităţii;
- SEN - Sistemul
electroenergetic naţional;
- SFS - servicii funcţionale de sistem;
- STS - servicii tehnologice de sistem;
- OTS - operator de
transport şi de sistem;
- UCTE - Uniunea pentru Coordonarea
Transportului Energiei Electrice.
Art. 4. - Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au
semnificaţiile următoare:
Baza reglementată a activelor (BAR)
|
Valoarea netă contabilă a activelor imobilizate, corporale şi
necorporale, recunoscută de autoritatea competentă, ce contribuie la prestarea serviciului
|
Comanda operaţională
|
Componentă a conducerii prin dispecer a SEN, prin care se
realizează, în timp real, ierarhizat, de către personalul de comandă
operaţională din centrele de dispecer, funcţionarea sigură si economică a
echipamentelor si instalaţiilor din SEN
|
Conducerea prin dispecer a SEN
|
Activitatea specifică sectorului energiei electrice exercitată
prin unităţi specializate numite centre de
dispecer, care au relaţii ierarhizate de
autoritate între ele şi asupra participanţilor la piaţa energiei electrice.
Aceste relaţii sunt distincte de cele administrative
|
Conducerea operaţională
|
Constă în programarea operaţională si comanda operaţională
|
Consumator dispecerizabil
|
Consumatorul care, în concordanţă cu aranjamentele contractuale,
îşi reduce sarcina sau este întrerupt fie prin acţiunea directă a OTS, fie
prin acţiunea consumatorului, la cererea OTS
|
Congestii (restricţii de reţea)
|
Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei între două
noduri sau zone de sistem conduce la nerespectarea parametrilor de siguranţă
în funcţionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a
grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)
|
Perioadă tarifară
|
Perioadă în care se aplică tarife aprobate de autoritatea
competentă; de regulă aceasta este de un an
calendaristic.
|
Piaţă de echilibrare
|
Piaţă centralizată organizată şi administrată de OTS pentru a
colecta ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de
participanţii la piaţa de echilibrare şi a le utiliza pentru a asigura
siguranţa şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a rezolva
restricţiile de reţea
|
Planificarea operaţională
|
Activitate de planificare de către un centru de dispecer în
limitele autorităţii sale de conducere prin dispecer, pe diferite orizonturi
de timp - anual, semestrial, lunar-, a modului de echilibrare a balanţei
producţie-consum, a schemelor de funcţionare a reţelei electrice etc.
|
Programarea operaţională
|
Activitate constând în programarea pe un orizont de timp de cel
mult o săptămână, de către OTS, a schemei de funcţionare a RET şi a reţelei
de 110 kV din autoritatea sa de decizie si a modului de echilibrare a
balanţei productie-consum
|
Rata reglementată a rentabilităţii (RRR)
|
Randamentul reglementat al BAR
|
Reglaj primar al frecvenţei
|
Reglarea automată şi rapidă (timp < 30
sec.) a puterii active a grupurilor generatoare sub acţiunea regulatoarelor
de viteză proprii, în scopul menţinerii echilibrului dintre producţie şi
consum la o frecvenţă apropiată de valoarea de consemn, asigurând securitatea
reţelei pe principiul solidarităţii partenerilor de producţie
|
Reglaj secundar frecvenţă-putere
|
Reglarea automată şi centralizată a puterii active a unor grupuri
generatoare desemnate, în scopul readucerii frecvenţei şi soldului SEN la
valorile de consemn în cel mult 15 minute
|
Rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR)
|
Costul mediu ponderat al capitalului propriu şi împrumutat,
calculat înainte de impozitare, reflectând proporţiile capitalului propriu şi
împrumutat din capitalul total al unei companii. RBAR se determină prin
înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii cu baza reglementată a
activelor.
|
Rezerva de reglaj primar
|
Rezervă care trebuie să fie mobilizată automat şi integral în
maximum 30 sec, la o abatere cvasistaţionară a frecvenţei de ± 200 mHz de la
valoarea de consemn şi trebuie să rămână în funcţiune pe o durată de minimum
15 minute dacă abaterea se menţine
|
Rezerva de reglaj secundar
|
Rezerva de putere care, la abaterea frecvenţei şi/sau soldului
SEN de la valoarea de consemn, poate fi mobilizată automat într-un interval
de maximum 15 minute
|
Rezerva de reglaj terţiar rapid (rezerva „minut")
|
Rezerva de putere care are rolul de a asigura refacerea rapidă
(maximum 15 min.) a rezervei de reglaj secundar şi de a participa la reglarea
frecvenţei şi a soldului SEN programate
|
Rezerva de reglaj terţiar lent
|
Rezerva de putere asigurată de grupuri generatoare care au timp
de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 7 ore
|
Rezerva de capacitate
|
Rezerva de putere asigurată la cererea OTS de grupuri generatoare
care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore, în
vederea acoperirii creşterilor de sarcină peste valorile prognozate şi a
scăderii capacităţii disponibile sub nivelurile prognozate pentru un orizont
de timp mediu
|
CAPITOLUL IV
Documente de referinţă
Art. 5. - Aplicarea prezentei metodologii se face prin
coroborare cu prevederile următoarelor documente:
a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul privind
racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin
HG nr. 867/2003;
c) Catalogul privind clasificarea şi duratele normale
de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004;
d) Codul tehnic al reţelei electrice de transport,
aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004;
e) Codul comercial al pieţei angro de energie
electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004;
f) Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat
prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002;
g) Procedura operaţională Determinarea cantităţilor
de servicii tehnologice de sistem realizate fată de cele contractate cod
TEL-01.05 Aviz ANRE nr. 16/2006;
h) Regulamentul de constatare, notificare şi
sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei
electrice şi termice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/2002, cu
modificările ulterioare;
i) Ghidul de completare a machetelor de monitorizare a
activităţii operatorului de transport şi de sistem, aprobat
prin Decizia preşedintelui ANRE nr. 1.769/2006.
CAPITOLUL V
Definirea şi funcţiile serviciului de sistem
Art. 6. - OTS furnizează serviciul de sistem tuturor
clienţilor racordaţi la SEN.
Prin serviciul de sistem se asigură următoarele:
a) siguranţa în funcţionare a SEN;
b) funcţionarea eficientă a pieţei de energie;
c) menţinerea în permanenţă a parametrilor normaţi ai
energiei electrice la toţi participanţii la piaţă;
d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total
sau al unei zone.
Art. 7. - Pentru realizarea
serviciului de sistem, OTS utilizează:
a) resurse proprii constând în serviciile funcţionale
de sistem pe care le furnizează utilizând competenţa şi mijloacele tehnice
specifice;
b) resurse achiziţionate de la alţi participanţi la
piaţa energiei electrice, constând în servicii
tehnologice de sistem.
Art. 8. - SFS exprimă activitatea operaţională a OTS şi
sunt destinate să asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde
următoarele funcţii:
a) planificarea operaţională;
b) conducerea operaţională.
Art. 9. - STS sunt furnizate de producătorii de energie
electrică sau consumatorii dispecerizabili şi sunt utilizate de OTS în scopul
de a asigura în principal:
a) compensarea variaţiei de sarcină în SEN, respectiv
reglarea frecvenţei şi a soldului SEN;
b) compensarea diferenţelor faţă de programul de
funcţionare a SEN, respectiv menţinerea de capacităţi de rezervă de putere
activă;
c) reglajul nivelului de tensiune în RET;
d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total
sau al unei zone.
Art. 10. - STS sunt realizate cu următoarele mijloace:
a) sistemele de reglaj primar al frecvenţei ale
producătorilor;
b) sistemul de reglaj secundar frecvenţă-putere automat
şi centralizat al producătorilor şi OTS;
c) rezervele de reglaj terţiare de putere ale
producătorilor;
d) rezervele de capacitate ale producătorilor;
e) sistemele locale de reglaj al tensiunii ale
producătorilor, ale operatorilor de reţea şi ale consumatorilor
dispecerizabili;
f) sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurării
funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone;
g) portofoliul de consumatori dispecerizabili care îşi
reduc sarcina sau pot fi deconectaţi la dispoziţia OTS.
CAPITOLUL VI
Determinarea venitului reglementat al OTS pentru
asigurarea serviciului de sistem
Art. 11. - (1) Venitul anual reglementat al OTS pentru
asigurarea serviciului de sistem (VSS) se
calculează pe baza principiului costurilor justificate în vederea funcţionării
în condiţii de siguranţă a SEN în perioada tarifară (t).
(2) VSS se utilizează pentru asigurarea venitului anual
reglementat pentru realizarea SFS (VSFS) şi pentru asigurarea venitului anual
reglementat pentru procurarea STS (VSTS):
VSS = VSFS + VSTS
Art. 12. - (1) Venitul pentru
asigurarea SFS (VSFS) se determină de către OTS, ca sumă între costurile
justificate, necesare pentru activităţile desfăşurate în calitatea sa de
operator de sistem, respectiv:
a) dispecerizarea instalaţiilor SEN (comanda
operaţională la DEC, DET-uri şi în staţii, planificarea şi programarea
operaţională);
b) managementul pieţei de echilibrare;
c) managementul congestiilor;
d) managementul protecţiilor;
e) managementul lucrărilor în sistem.
(2) VSFS aferent perioadei tarifare (t) va include
următoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de ANRE, aferente
activităţilor menţionate la alin. (1):
a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile (CC);
Costurile de operare şi mentenanţă controlabile
cuprind:
1. costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
2. alte costuri cu materiale;
3. costuri cu apa, energia electrică şi alte
utilităţi;
4. costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii;
5. costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;
6. costuri cu prime de asigurare;
7. costuri cu studii şi
cercetări;
8. costuri cu alte servicii executate cu terţi
(inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane
şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi
transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
9. costuri cu salariile personalului şi alte
cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă);
10. costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul
părţilor.
b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile (CNC);
Costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile
cuprind:
1. costuri rezultate din plata impozitelor,
redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;
2. costuri reglementate privind cheltuieli speciale;
3. contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri
speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv
sistemele/fondurile alternative de pensii sau sănătate;
4. costuri extraordinare determinate de forţa majoră;
5. costuri cu salarii compensatorii, conform cu
legislaţia în vigoare;
6. costurile cu despăgubirile stabilite prin
hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg;
c) costurile cu amortizarea
activelor existente şi cu noile investiţii (AM);
d) costurile cu schimburile de energie electrică
neplanificate (CSN);
e) rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR).
(3) VSFS se calculează cu relaţia:
VSFS t = CCt-1 * (1-X) + CNC t
+ AM t + CSN t + RBARt [lei], (1)
unde:
X - factor de eficienţă ce se
aplică costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, egal cu cel aplicat la
calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport pentru perioada
tarifară (t)-X initial, eficientă
(4) RBAR se calculează cu relaţia:
RBARt = BARmedt x RRR
[lei] (2)
(5) BAR medie pentru perioada tarifară (t) se
calculează cu relaţia:
BARmedt= (BAR t-1 + BARt
)/2 [lei], (3)
unde:
BARt-1 - baza
reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t-1)
BARt - baza
reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t)
BARt = BARt-1 + IAt -
EAt-AMt
[lei] (4)
IAt - intrările de
active recunoscute de ANRE în cursul perioadei tarifare (t)
EAt - ieşirile de
active sau valoarea activelor vândute/cedate în cursul perioadei tarifare (t)
AMt - suma dintre
amortizarea perioadei tarifare (t) aferentă activelor
ce compun BARt-1 şi cea aferentă activelor
considerate ca fiind puse/scoase în/din funcţiune la jumătatea perioadei
tarifare (t), calculate folosindu-se metoda liniară cu aplicarea duratelor de
amortizare legale.
(6) RRR se consideră egală cu cea aprobată pentru
calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.
(7) OTS are obligaţia de a aloca corect
activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţă de cele
destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a
aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ simultan şi la calculul tarifului
pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului
pentru SFS.
(8) OTS are obligaţia de a aloca costurile cu
salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (costuri cuprinse
în costurile de operare şi mentenanţă controlabile) destinate serviciului de
sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita
luarea în calcul a aceluiaşi cost simultan şi la calculul tarifului pentru
serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru
SFS.
Art. 13. - (1) Venitul reglementat pentru achiziţia STS
(VSTS) este necesar OTS pentru achiziţionarea următoarelor resurse:
a) rezerva de reglaj secundar frecvenţă/putere;
b) rezerva de reglaj terţiar rapid;
c) rezerva de reglaj terţiar lent;
d) rezerva de putere asigurată de capacităţile
eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare pusă la
dispoziţia OTS;
e) rezerva de capacitate asigurată
de grupurile generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic
de 72 de ore;
f) energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii
în RET.
(2) Cantităţile de STS necesare se determină şi se
contractează de către OTS în conformitate cu normele UCTE, cu prevederile
Codului tehnic al reţelei electrice de transport şi ale Codului comercial al
pieţei angro de energie electrică, astfel încât să fie asigurată siguranţa în
funcţionare a SEN.
(3) OTS achiziţionează lunar rezervele de reglaj
menţionate la alin. (1), rezerva de putere asigurată de capacităţile eficiente
de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la dispoziţia
OTS sub formă de rezervă de reglaj terţiar lent, rezerva de capacitate şi
energia reactivă necesară RET, pe bază de contract încheiat cu furnizorii
serviciilor respective, la tarife reglementate de ANRE/preţuri negociate în
funcţie de gradul de realizare a pieţei concurenţiale de servicii tehnologice
de sistem.
(4) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la
alin. (1) lit. a) pentru perioada tarifară (t), (VSTSa,t) se determină ca sumă a
costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia
cantităţilor orare de rezervă de reglaj secundar frecvenţă/putere atât în regim
reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.
Acest venit se calculează cu relaţia:
VSTSa,t = Sumn Sumt[t STS
a,t * QSTSRn a,t) + (PSTSLna,t*QSTSLna,t)]
[lei], (5)
unde:
t STS a,t
- reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]
QSTSRn a,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (a) asigurată
de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];
PSTSLna,t -
reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (a) al
producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];
QSTSLna,t -
reprezintă cantitatea de STS de tipul (a) asigurată prin licitaţie de
producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].
(5) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la
alin. (1) lit. b) pentru perioada tarifară (t), (VSTSbt) se determină ca sumă a costurilor
justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de
rezervă de reglaj terţiar rapid atât în regim reglementat, cât şi prin
mecanisme de piaţă.
Acest venit se calculează cu
relaţia:
VSTSb,t = Sumn Sumt[t STSb
,t * QSTSRn b ,t)
+ (PSTSLnb ,t*QSTSLnb
,t)] [lei], (6)
unde:
t STSb ,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul
(b) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];
QSTSRn b ,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (b) asigurată
de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];
PSTSLnb ,t- reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (b)
al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]
QSTSLnb ,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (b) asigurată prin
licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];
(6) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la
alin. (1) lit. c) pentru perioada tarifară (t), (VSTSct) se determină ca sumă a costurilor
justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de
rezervă de reglaj terţiar lent atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme
de piaţă.
Acest venit se calculează cu relaţia:
VSTSc,t = Sumn Sumt[t STSc
,t * QSTSRn c ,t)
+ (PSTSLnc ,t*QSTSLnc
,t)] [lei], (7)
unde:
tsisc,t - reprezintă
tariful reglementat pentru STS de tipul
(c) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];
QSTSRnct
- reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (c) asigurată de
producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];
PsTSLnc,t -
reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (c) al
producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];
QSTSLnct
- reprezintă cantitatea de STS de tipul (c) asigurată prin licitaţie de
producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].
(7) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la
alin. (1) lit. d) pentru perioada tarifară (t), (VSTSd,t) se determină ca sumă a
costurilor fixe justificate recunoscute de ANRE, aferente capacităţilor
eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la
dispoziţia OTS sub formă de rezervă de reglaj terţiar lent.
Acest venit se calculează cu relaţia:
VSTSnd,t(Cteff,n/Ctinst,n)*CFnt
[lei], (8)
unde:
Cteff,n - capacitatea electrică eficientă în cogenerare calificată de
producătorul (n) în perioada tarifară (t), pentru grupurile dispecerizabile în
[MW];
Ctinst,n -
capacitatea totală instalată în grupuri dispecerizabile a producătorului (n) în
perioada tarifară (t), în [MW];
CFnt -
costurile fixe justificate aferente grupurilor dispecerizabile în cogenerare
ale producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei].
Pentru perioada tarifară (t)
VSTSd se determină astfel:
VSTSe,t = SumnVSTSd,tn[lei]
(9)
(8) Venitul reglementat pentru achiziţia serviciului de
sistem de la alin (1) lit. e) pentru perioada tarifară (t), (VSTSet) se determină ca sumă a costurilor
justificate recunoscute de ANRE producătorilor cu grupuri generatoare care au
timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore şi care pun la
dispoziţia OTS puterea calificată a respectivelor grupuri sub formă de rezervă
de capacitate.
Acest venit se calculează cu
relaţia:
VSTSe,t = Sumn Sumt[(t STSe
,t * QSTSRn e ,t) + (PSTSLne,t*QSTSLne,t)][lei],
(10)
unde:
t STSe ,t
- reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (e) în perioada tarifară
(t), în [lei/(hMW)];
QSTSRn e ,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (e) asigurată
de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];
PSTSLne,t-
reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (e) al
producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];
QSTSLne,t
- reprezintă cantitatea de STS de tipul (e) asigurată prin licitaţie de
producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].
(9) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la
alin. (1) lit. f) pentru perioada tarifară (t), (VSTSft) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute
de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de energie reactivă necesară pentru
reglajul tensiunii în RET atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de
piaţă.
Acest venit se calculează cu
relaţia:
VSTSf,t = Sumn Sumt[t STSf
,t * QSTSRn f ,t) + (PSTSLnf,t*QSTSLnf,t)][lei],
(11)
unde:
t STSf ,t
- reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (f) în perioada tarifară
(t), în [lei/MVArh];
QSTSRn f ,t- reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (f) asigurată
de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [MVArh];
PSTSLnf,t
- reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (f) al
producătorului (n) în perioada tarifară (t), în
[lei/MVArh];
QSTSLnf,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (f) asigurată prin
licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [MVArh].
(10) Venitul reglementat pentru asigurarea STS de către
OTS pentru perioada tarifară (t), (VSTS4) se determină ca sumă a veniturilor de la
alin. (4)-(9).
Venitul pentru asigurarea STS se calculează cu relaţia:
VSTS t = SumVSTSP,t
[lei], (12)
unde:
p = a, b, c, d, e, f.
CAPITOLUL VII
Calculul tarifului pentru serviciul de sistem
Art. 14. -Venitul aferent serviciului de sistem se
obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem
furnizorilor/producătorilor de energie electrică pentru cantităţile de energie
electrică furnizată/consumată (inclusiv pentru export) şi operatorilor de
distribuţie pentru cantităţile de energie electrică achiziţionate pentru
acoperirea CPT
Art. 15. - (1) Tarifele pentru serviciul de sistem şi
SFS se stabilesc pentru o perioadă tarifară (t) şi se calculează pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv.
(2) Venitul reglementat pentru perioada tarifară (t)
se ajustează cu corecţiile de venit corespunzătoare perioadelor tarifare (t-2)
şi (t-1).
(3) Venitul reglementat pentru asigurarea SFS şi STS
pentru perioada tarifară (t) se propune de către OTS până la data de 1
octombrie a perioadei tarifare (t-1) si se aprobă de către ANRE.
(4) In vederea determinării venitului reglementat
pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t), OTS transmite
următoarele date:
a) prognozele pentru perioada tarifară (t);
b) corecţiile pe baza realizărilor pentru perioada
tarifară (t-2);
c) corecţiile pe baza estimărilor/realizărilor pentru
perioada tarifară (t-1), respectiv datele realizate pe primele 8 luni
(ianuarie-august) şi datele estimate pentru următoarele 4 luni
(septembrie-decembrie) ale perioadei tarifare (t-1).
(5) Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se
propun de către OTS pentru fiecare perioadă tarifară în fiecare an până la data
de 1 noiembrie şi se aprobă de către ANRE.
Art. 16. - Tariful pentru SS, tss în perioada tarifară
(t) se calculează cu relaţia:
tsst = VSSt/(QCIt+QEXPt)
[lei/MWh] (13)
Art. 17. -Tariful pentru SFS, tSFS în perioada tarifară
(t) se calculează cu relaţia:
tSFS t = VSFSt/(QCIt+QEXPt)
[lei/MWh], (14)
unde:
QCIt- prognoza
consumului intern, exceptând CPT din RET pentru perioada tarifară (t);
QEXPt-
prognoza exportului pentru perioada tarifară (t).
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 18. - Toate datele
necesare determinării veniturilor pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt
exprimate în termeni nominali.
Art. 19. - Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi
STS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacă se constată
diferenţe mai mari de 10 % între veniturile şi costurile justificate ale OTS
aferente serviciului în perioada analizată.
Art. 20. - In cazul în care OTS va realiza diferenţe
venituri/costuri aferente SFS şi STS în perioadă tarifară (t), corecţiile se
vor considera la calculul tarifelor pentru serviciul de sistem în perioadă
tarifară (t+1), prin corecţii aplicate venitului reglementat.
Art. 21. -ANRE va monitoriza cheltuielile/veniturile
aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, iar OTS va transmite periodic
aceste date, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor
de monitorizare a activităţii OTS şi ale prezentei metodologii.