ORDIN Nr. 2089
din 6 decembrie 2006
pentru aprobarea Procedurii
de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind
obligatiile fiscale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1043 din 29 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 110 alin. (4)-(7) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Procedura de îndreptare a
erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligaţiile
fiscale, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
(2) Pentru efectuarea procedurii prevăzute la alin.
(1) se aprobă formularul al cărui model este cuprins în anexa nr. 2 la
prezentul ordin.
(3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, Direcţia
Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti şi administraţiile
finanţelor publice ale sectoarelor 1-6 ale municipiului Bucureşti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de îndreptare a erorilor din documentele de plată
întocmite de debitori privind obligaţiile fiscale
1. Indreptarea erorilor din documentele de plată
întocmite de debitori se va face pe baza unei cereri a acestora, depusă la
organul fiscal competent, în termen de cel mult un an de la data efectuării
plăţii eronate, conform prevederilor art. 110 alin. (6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
2. In categoria erorilor constatate în completarea
documentelor de plată de către debitori privind obligaţiile fiscale, şi care
pot fi îndreptate conform prezentei proceduri, se cuprind orice erori cu
privire la modul de completare a documentelor de plată, cu excepţia
informaţiilor care privesc suma înscrisă pe documentele de plată şi data
plăţii.
3. Prin prezenta procedură nu se vor îndrepta erorile
privind sumele virate pe conturi bugetare administrate de creditori bugetari
diferiţi.
4.1. Cererea trebuie să
cuprindă următoarele elemente:
- datele de identificare ale debitorului;
- precizarea erorii ce urmează a fi îndreptată;
- modul în care va fi reconsiderată această plată, de
la data şi în suma înscrisă pe documentul de plată iniţial;
- documentul prin care s-a
stabilit sau s-a individualizat suma de plată;
- numărul documentului prin care s-a efectuat plata
iniţială;
- suma achitată prin documentul de plată iniţial;
- data plăţii.
4.2. La cerere vor fi ataşate: o copie a ordinului de
plată, o copie a extrasului de cont, precum şi orice alte documente ce atestă
eroarea produsă.
4.3. Organul fiscal va verifica în evidenţele fiscale
existenţa erorilor semnalate în documentul de plată, îndeplinirea condiţiilor
de creditare a contului bugetar şi de debitare a contului plătitorului, urmând
a se întocmi un referat cu propuneri de soluţionare a cererii debitorului,
respectiv de îndreptare a erorilor din documentul de plată, referat care va fi
aprobat de către conducătorul organului fiscal competent
în administrarea contribuabilului, potrivit legii.
5.1. După aprobarea referatului prevăzut la pct. 4.3,
organul fiscal competent va întocmi nota privind corecţia erorilor din
documentele de plată, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, în două
exemplare. Nota privind corecţia erorilor din documentele de plată se aprobă de
conducătorul unităţii fiscale.
5.2. Nota privind corecţia erorilor prevăzută la pct.
5.1 se transmite unităţii de trezorerie şi contabilitate publică, în vederea
operării corecţiei în conturile bugetare corespunzătoare.
5.3. Unitatea de trezorerie şi contabilitate publică
efectuează stornarea plăţii eronate şi înregistrarea sumei în contul bugetar
corespunzător, cu data plăţii indicate în anexa nr. 2, înscrie pe cele două
exemplare ale notei privind corecţia erorilor din documentele de plată data la
care s-a efectuat această operaţiune şi îşi reţine un exemplar, restituind
organului fiscal competent celălalt exemplar.
5.4. După efectuarea de către unitatea de trezorerie
şi contabilitate publică a îndreptării erorilor din documentul de plată, organul
fiscal competent va întocmi, după caz, decizia referitoare la obligaţiile de
plată accesorii stabilite în sarcina debitorului, în urma îndreptării erorilor
din documentele de plată, care va fi comunicată acestuia, în termen de 45 de
zile de la data depunerii cererii.
5.5. Prin excepţie de la prevederile pct. 1, în cazul
erorilor materiale constând în virarea eronată a obligaţiilor de plată la altă
unitate de trezorerie şi contabilitate publică decât cea la care trebuie
achitată suma, cererea prevăzută la pct. 4.1 se depune la organul fiscal în a
cărui rază s-a efectuat plata eronată. In această situaţie, prin derogare de la
prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea şi
completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, unitatea de trezorerie şi
contabilitate publică la care s-a efectuat plata eronată va completa la rubrica
„Data plăţii" din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului prin care se
efectuează îndreptarea erorii, data plăţii înscrisă în anexa nr. 2. Organul
fiscal la care s-a efectuat plata eronată va transmite o copie a cererii depuse
de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent în
administrarea debitorului, procedând la întocmirea referatului cu propuneri de
soluţionare a cererii debitorului.
5.6. După efectuarea operaţiunii de corecţie în
evidenţa analitică pe plătitori, organul fiscal competent va comunica
debitorului modul de soluţionare a cererii de îndreptare a erorilor din
documentele de plată.
5.7. Organul fiscal competent
va arhiva la dosarul fiscal următoarele documente:
- cererea debitorului de îndreptare a erorilor din
documentele de plată;
- documentaţia care a stat la baza efectuării acestei
operaţiuni;
- copia fişelor debitorului din evidenţa analitică pe
plătitori, afectate de operaţiunea de corecţie;
- referatul aprobat de şeful organului fiscal;
- nota privind corecţia erorilor din documentele de
plată avizată de unitatea de trezorerie şi contabilitate publică.
6. Cererea debitorului de
îndreptare a erorilor din documentele de plată se va soluţiona în termen de 45
de zile de la înregistrarea acesteia, conform art. 681 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Modificarea sau
desfiinţarea actelor administrative fiscale ca urmare a îndreptărilor erorilor
din documentul de plată se va face potrivit dispoziţiilor art. 46-48 din actul
normativ prevăzut la pct. 6, coroborate cu dispoziţiile pct. 46.1 din Normele
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004.
ANEXA Nr. 2*)

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
DGFP....................................../AFP...............................
Str...............................nr.,..Localitatea...........................
Aprobat/ Data................
Conducătorul unităţii fiscale,
Semnătura
LS.
NOTA
privind corecţia erorilor din documentele de plata
In temeiul prevederilor art.110 din Ordonanţa
Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificările si completările ulterioare, se corectează erorile din documentele
de plata efectuate de către:
- nume si prenume / denumire
debitor...............................................................
- domiciliul
fiscal............................................................................................
- cod de identificare fiscala
.............................
Corecţia s-a efectuat:
- in baza cererii debitorului nr......din data
de................
-din oficiu, pe baza referatului nr.....
I. Veniturile din care se sting alte obligaţii fiscale :
Denumirea
venitului din care se stornează
|
Contul IBAN
|
Documentul din care rezulta ca suma a fost plătită
|
Cod fiscal beneficiar
conform documentului
de plată iniţial
|
Suma
(lei)
|
Nr. document
|
Data plăţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Obligaţii fiscale care
se sting prin corectie:
Denumirea
obligaţiei
stinse prin
transfer plată
stornată
|
Contul IBAN
|
Documentul prin care s-a
stabilit sau individualizat
suma de plata
|
Cod fiscal beneficiar în urma
corecţiei
|
Suma
(lei)
|
Nr. document
|
Data plăţii**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impotriva prezentului inscris, cel interesat poate
formula contestaţie la organul de soluţionare competent, in in conformitate cu
prevederile art.174 din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003, republicata, cu
modificările si completările ulterioare, in termenul prevăzut de art.176 al
aceluiaşi act normativ.
Sef compartiment
Intocmit/Data...................
Semnătura.............. inspector,
Numele si prenumele
Semnătura.....................
Unitatea de trezorerie si contabilitate publica
Inregistrat operaţiunile aprobate la pct. I si II din nr............/ data...............
Director,
Data........................
Sef compartiment
|
*) Se va completa codul numeric personal, numărul de
identificare fiscala, codul de înregistrare fiscala sau codul unic de
inregistrare, după caz.
**) Reprezintă data plăţii iniţiale
M.F.P. -A.N.A.F, cod 14.13.41.99.21
(verso)
1. Denumire: Notă privind corecţia erorilor din
documentele de plată
2. Cod: 14.13.41.99.21
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe o
singură faţă, în blocuri de 100 de file.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: în baza art.
110 alin. (4) -(7) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Se întocmeşte: - în 3 exemplare;
- de organul fiscal competent.
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal cu
atribuţii de evidenţă pe
plătitori;
- un exemplar la unitatea de trezorerie şi
contabilitate publică care a efectuat corecţia erorilor din documentele de
plată;
- un exemplar la contribuabil.
9. Se arhivează: un exemplar
la dosarul fiscal al contribuabilului.
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.