ORDIN
Nr. 215 din 28 septembrie 2004
pentru aprobarea Procedurii de implementare a Programului national multianual
pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 928 din 12 octombrie 2004
In temeiul art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, art. 3 din Hotararea Guvernului
nr. 1.232/2004 pentru aprobarea Procedurii privind deducerea din venitul anual
global a cheltuielilor pentru reabilitarea locuintei de domiciliu, destinate
reducerii pierderilor de caldura in scopul imbunatatirii confortului termic, al
art. 4 alin. (1) pct. 12 si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Procedura de implementare a Programului national multianual
pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri,
prevazuta in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
(2) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare la data publicarii.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
PROCEDURA
de implementare a Programului national multianual pe perioada 2002 - 2005 de
infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
Partea I
Sectiunea I.a
Cadrul General
1. Contextul si problematica abordata
Scopul principal al actualului program este acela de a contribui la dezvoltarea
sectorului IMM din Romania prin crearea unor noi locuri de munca dar si prin
cresterea nivelului de trai a populatiei din zonele vizate.
In cadrul programului "Infiintarea si dezvoltarea de incubatoare de
afaceri in Romania" se vor acorda alocatii financiare nerambursabile
pentru a asigura functionalitatea IMM precum si dezvoltarea economica si
sociala a zonelor propuse. De asemenea programul vizeaza si cresterea numarului
de activitati economice durabile si reducerea ratei de somaj.
2. Obiectivele politicii guvernamentale pentru sustinerea dezvoltarii
sectorului IMM
Perspectiva dezvoltarii pe termen lung a sectorului IMM-urilor din Romania
are in vedere urmatoarele obiective generale:
- Integrarea sectorului IMM-urilor in domeniul economic al UE;
- Consolidarea unui sector dinamic al intreprinderilor mici si mijlocii,
capabil sa faca fata fortelor concurentiale si competitiei internationale;
- Crearea de noi locuri de munca si implicarea activa a tinerilor pe piata
muncii;
- Imbunatatirea culturii de afaceri;
- Dezvoltarea infrastructurii de afaceri;
- Deschiderea de noi piete.
3. Principiile urmarite in vederea dezvoltarii sectorului IMM
- Crearea unui mediu de afaceri favorabil dezvoltarii si cresterii IMM-urilor;
- Incurajarea competitiei;
- Facilitarea accesului la finantare;
- Facilitarea exporturilor;
- Promovarea culturii antreprenoriale si imbunatatirea performantelor de
conducere.
4. Contributia IMM in ceea ce priveste generarea de valoare adaugata bruta
si ocuparea fortei de munca
In urma statisticilor existente contributia sectorului IMM la crearea de
valoare adaugata bruta in 2002 a fost de 56%; firmele mici si
microintreprinderile au contribuit cu 32% la acest procent, iar firmele
mijlocii cu 25% . Intre anii 2000 - 2002 contributia IMM s-a mentinut
constanta, fapt datorat in exclusivitate firmelor mici cu 10 - 49 de salariati.
Desi firmele mijlocii au inregistrat un declin usor, per total, contributia IMM
la formarea PIB-ului a inregistrat variatii neglijabile.
IMM sunt concentrate in sectorul privat. In anul 2002, contributia IMM la
crearea de valoare adaugata bruta a inregistrat valori nesemnificative de
aproximativ 0,5% din total. Pe ansamblu contributia firmelor din sectorul
public a fost de 27%, iar firmele mari din acest sector au contribuit cu 42%,
in principal datorita firmelor ce opereaza in sectorul serviciilor.
In anul 2002, in Romania erau inregistrate in total circa 404.675 companii,
dintre care 402.359 firme cu capital privat. In prezent, aceste companii detin
un coeficient mare de angajare de circa 1.844.312. In 2001 91,2% din totalul
IMM din Romania detineau statutul de microintreprindere. In general majoritatea
IMM din Romania detin statutul de microintreprinderi.
Urmatoarele rezultate provin din analiza pe clase de marime a sectorului
IMM:
- microintreprinderile: au ca activitate principala comertul. In anul 2000
au avut o pondere de 66% respectiv 63% in urmatorul an;
- firmele mici: activitatea principala este reprezentata de industrie
intr-un procent de 60% . Comertul reprezinta 40% din activitatile acestui
sector;
- firmele mijlocii: activitatile principale sunt realizate in industrie si
constructii, intr-un procent de 60% .
Incubatorul de afaceri se constituie in scopul incurajarii start-up-urilor,
care reprezinta un segment important al infrastructurii necesare dezvoltarii
spiritului antreprenorial si promovarii sectorului IMM din Romania.
Incubatorul de afaceri se constituie in scopul sprijinirii procesului de
creare al unor noi intreprinderi de succes, asigurandu-le o gama larga si
integrata de servicii conform anexei 2A.
5. Experiente anterioare
Primele incubatoare de afaceri au fost infiintate in Romania la inceputul
deceniului '90, in principal cu asistenta Phare/CRIMM. In cadrul Programului
Phare/PAEM a fost publicat un manual al incubatoarelor de afaceri, care
cuprinde toate elementele de baza si etapele care trebuie parcurse pentru
infiintarea si functionarea IA.
Intr-un numar limitat de cazuri in implementarea incubatoarelor de afaceri
au fost implicate si institute de tehnologie si cercetare. Unul dintre aceste
cazuri este cel al ICTCM din Bucuresti.
Au fost infiintate ulterior mai multe astfel de incubatoare, finantate cu
ajutorul diversilor donatori, ca de exemplu: Phare, prin intermediul
Programului FIMAN/PAEM si Banca Mondiala, in regiuni subdezvoltate sau in
regiuni afectate de declinul industrial si restructurare.
S-au initiat contacte, schimburi de experienta si colaborari cu structuri
individuale, precum si cu alte retele internationale de incubatoare, centre de
promovare a inovatiilor, parcuri tehnologice din UE si CEEC.
In prezent in Romania numarul si impactul incubatoarelor este destul de
scazut pentru a satisface nevoile specifice ale IMM-urilor aflate in stadiul de
inceput sau care functioneaza deja. Avand o distributie geografica inegala si o
rata de supravietuire foarte mica, o serie de incubatoare infiintate cu sprijin
international au incetat sa functioneze in momentul in care s-a incheiat
finantarea, dat fiind faptul ca sprijinul din partea autoritatilor
locale/guvernului/sectorului privat a fost inexistent sau insuficient pentru a
le mentine in functiune pana cand acestea ar fi putut sa se autosustina.
Constituirea lor nu a avut la baza planuri de afaceri pe termen lung si
parteneriate care sa asigure finantarea dupa incetarea sustinerii financiare a
donatorilor. Incubatoarele de afaceri constituie un mecanism eficient de stimulare
a infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor. Guvernul si organizatiile
internationale recunosc ca este nevoie sa se imbunatateasca capacitatea
incubatoarelor de afaceri existente si sa se consolideze reteaua lor din
Romania. Programul national multianual pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si
dezvoltare de incubatoare de afaceri asigura o interventie coerenta si pe
termen mediu din partea guvernului.
6. Obiectivul de dezvoltare si impactul anticipat
Obiectivul de dezvoltare al programului este acela de a contribui la
cresterea nivelului de trai din Romania prin dezvoltarea IMM-urilor si crearea
de noi locuri de munca. Programul va realiza acest lucru prin infiintarea de
noi incubatoare de afaceri, care vor asigura IMM-urilor servicii de sprijin subventionate.
Impactul anticipat al proiectului urmareste crearea unei retele de
incubatoare de afaceri in Romania, care va permite:
- infiintarea si dezvoltarea de IMM inovatoare, capabile sa utilizeze in
mod eficient resursele existente in sistemul de cercetare si tehnologie si sa
creeze noi locuri de munca;
- crearea unei relatii eficiente intre potentialul tehnologic si cel
antreprenorial;
- utilizarea rezultatelor obtinute in domeniul cercetarii si tehnologiei in
scopul dezvoltarii infrastructurii mediului economic;
- utilizarea unui nivel mai inalt de calificare;
- imbunatatirea accesului IMM-urilor incubate la informatii, consultanta,
surse de finantare, precum si la servicii si echipamente specifice de
cercetare;
- cresterea numarului de locuri de munca si a dezvoltarii economice in
regiunile tinta;
- utilizarea facilitatilor, a resurselor umane si a materialelor existente
in zona;
- corelarea activitatilor incubatorului cu cele ale intreprinderilor
existente in zona, fie oferindu-le produse, fie utilizand produsele acestora.
7. Planul National de Dezvoltare Regionala
In cadrul prezentului program se regasesc obiectivele specifice ale
Planului National de Dezvoltare Regionala dupa cum urmeaza:
1. Dezvoltarea infrastructurii sociale si de afaceri indiferent de
conditiile de mediu. Dezvoltarea infrastructurii
2. Imbunatatirea mediului de afaceri prin exploatarea potentialului
economic al regiunii, datorita stimularii active a competitivitatii si
eficientei IMM-urilor. Dezvoltarea mediului de afaceri
3. Imbunatatirea aptitudinilor profesionale prin intermediul actiunilor de
training si al cursurilor de formare tehnica, pentru a dezvolta o forta de
munca adaptabila cerintelor pietei. Dezvoltarea resurselor umane si cresterea
ratei de angajare
In procesul de programare a strategiei alese, este important ca strategia
aleasa sa fie de tip netraditionalist si centrat pe urmatoarele principii
generale:
- integrare;
- concentrarea resurselor;
- parteneriate.
Pe parcursul dezvoltarii sale programul va oferi posibilitatea implicarii
unor noi parteneri, precum institutii bancare, firme de consultanta, institutii
de micro-finantare, alte autoritati centrale/locale, finantatori
internationali, care vor putea contribui cu resurse financiare sau de alta
natura.
Sectiunea I.b
Strategia programului
1. Administrarea Incubatoarelor
Datorita situatiei economice si sociale la nivelul judetelor Hunedoara,
Brasov si Alba, Guvernul Romaniei este direct interesat in rezolvarea problemei
create prin disponibilizarea unui mare numar de angajati din sectorul de stat.
In acest context, programul va debuta cu o faza pilot, care va avea ca
finalitate infiintarea a trei incubatoare de afaceri in zonele Hunedoara,
Brasov si Alba. In urmatorii ani programul se va extinde la nivel national, in
baza unui studiu de evaluare preliminar, prin care se vor determina si
cuantifica situatia actuala precum si necesitatile infiintarii de noi
incubatoare de afaceri in alte zone, precum Iasi si Dolj.
Incubatorul de afaceri se constituie printr-un act de asociere in
participatiune incheiat intre reprezentanti ai autoritatilor publice locale,
societati comerciale, Agentii de Dezvoltare Regionala care au calitatea de
parteneri locali, capacitatea de a gazdui si administra un incubator de afaceri
(IA), precum si de a acorda asistenta tehnica si de a instrui potentialii
intreprinzatori in perioada premergatoare incubarii.
Contractul de asociere in participatiune va contine clauze specifice
referitoare la durata contractului, contributia partilor in scopul asigurarii
serviciilor si facilitatilor comune oferite de incubatorul de afaceri, conditii
de asigurare a spatiului incubatorului si a utilitatilor.
Asocierea in participatiune este constituita in conformitate cu
dispozitiile art. 251 - 256 Cod comercial. Asocierea in participatiune are
drept obiect infiintarea, functionarea si dezvoltarea incubatorului de afaceri.
Asociatia nou creata, in coordonare cu PNUD, va subcontracta ulterior o
companie specializata, care va deveni Administrator al Incubatorului si care se
va ocupa de managementul Incubatorului de Afaceri.
Procedura generala pentru infiintarea incubatoarelor de afaceri incepe cu
selectarea societatii comerciale care are calitatea de Administrator al
Incubatorului. Prin intermediul Administratorului Incubatorului, care va fi o
companie subcontractata, IMM-urile vor beneficia de asistenta financiara si
tehnica in cadrul prezentului program. AI va fi responsabil de aspectele
operationale si de conducerea Incubatorului de Afaceri, fara a detine insa
majoritatea actiunilor.
Selectia Administratorului Incubatorului, care indeplineste toate
criteriile prevazute in anexa 1A - Procedura de selectie a Administratorului
Incubatorului si in Caietul de Sarcini - se va face printr-una din procedurile
de achizitie publica, prevazute de legislatia in vigoare. Aceste criterii vor
tine seama in special de existenta premizelor favorabile si a altor resurse
materiale pentru realizarea IA, a experientei acestora in domeniul
managementului afacerilor, de existenta resurselor umane proprii, de
capacitatea de a mobiliza resursele financiare suplimentare necesare pentru
functionarea IA dupa incheierea programului.
Anexa 1A contine de asemenea si descrierea procedurii de selectie, precum
si documentatia care va fi elaborata si inaintata in vederea selectiei, de
catre fiecare societate comerciala.
Selectia acestora se va organiza in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata prin
Legea nr. 212/2002, cu modificarile ulterioare, si cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
Administratorul Incubatorului (AI) va avea rolul si responsabilitatile
definite in anexa 1B a prezentului Document Proiect. Administratorul
Incubatorului va administra activitatea IA, beneficiind de asistenta financiara
si tehnica acordata prin intermediul programului, in baza prezentului Document
Proiect.
Prin prezentul program vor fi partial finantate cheltuielile (in
conformitate cu bugetul prezentat in anexa 4 la prezentul document) pentru:
- amenajarea incubatoarelor de afaceri;
- administrarea programului;
- retribuirea Echipei de Program;
- alocatii financiare nerambursabile destinate infiintarii si sustinerii
activitatilor specifice IA;
- instruirea a maximum 100 de potentiali intreprinzatori/incubator; selectia
a 20 de intreprinzatori/incubator in baza celor mai bune planuri de afaceri
intocmite de catre acestia, dintre care:
- maximum 10 societati comerciale vor fi nou infiintate;
- minimum 10 societati comerciale vor prezenta un istoric de
functionare de cel putin 2 ani.
Anexa 4 va fi aprobata de catre partenerii in program in termen de 30 de
zile de la data notificarii de catre ANIMMC a publicarii in M.O. a documentelor
referitoare la procedura de implementare a programului.
Alocatiile financiare nerambursabile destinate infiintarii si sustinerii
activitatilor specifice incubatoarelor de afaceri vor fi eliberate de catre
PNUD in mai multe transe, conform Memorandumului de intelegere, astfel:
1. prima transa, reprezentand maximum 30% din bugetul anual alocat fiecarui
incubator pentru: initierea activitatilor specifice incubatorului, promovarea
la nivel local a programului, instruirea intreprinzatorilor, selectia in
vederea constituirii de societati comerciale in scopul incubarii, alocatii
financiare aferente infiintarii fiecarei societati comerciale care urmeaza sa
fie incubata;
2. transele urmatoare vor fi alocate lunar pe baza rapoartelor financiare
intocmite de Administratorii Incubatoarelor, insotite de documentatia justificativa
(contracte de prestari servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de
plata, extrase de cont) privind cheltuielile realizate, in conformitate cu
contractele incheiate de acestia cu PNUD si a contractelor de prestari servicii
incheiate intre AI si IMM incubate.
IMM-urile incubate vor beneficia astfel de alocatii financiare
nerambursabile, in conformitate cu ciclul de incubare descris in anexa 2B.
Programul se va derula pe perioada 2004 - 2007 conform alocatiilor bugetare
prevazute in Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507 din 2003, pe baza
contributiilor stabilite prin prezentul document. In acest sens,
Administratorii Incubatoarelor vor prezenta lunar rapoarte de activitate in
baza contractelor ce vor fi incheiate intre acestia si PNUD, prin care vor
demonstra utilizarea eficienta a sumelor alocate si pastrarea destinatiei
acestora.
Pentru a asigura respectarea stricta a obligatiilor contractuale si a
administrarii in mod eficient a IA, personalul de conducere al IA va fi angajat
cu implicarea directa a conducerii programului.
Se va promova cooperarea stransa si crearea de retele intre diversele
incubatoare de afaceri si intre acestea si alti factori locali sau
internationali interesati.
2. Beneficiarii programului
2.1. Beneficiarii programului sunt potentiali intreprinzatori, constituiti
in societati comerciale organizate in temeiul Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, si a Legii nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii si care
indeplinesc, cumulativ, la data solicitarii, criteriile de eligibilitate
specificate mai jos:
2.1.1. IMM nou infiintate care au potential de dezvoltare ridicat, trebuie
sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare prin care sa creeze minimum 3
locuri de munca in urmatorii 2 ani.
In cadrul programului, sunt definite ca IMM nou infiintate:
- Agenti economici, care in termen de patru luni de la data selectiei
prezinta dovada obtinerii inregistrarii si autorizarii societatii comerciale la
Oficiul Registrului Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul
societatea;
- Desfasoara activitati de productie de bunuri si/sau servicii.
2.1.2. IMM cu istoric de functionare de cel putin 2 ani de la data depunerii
documentatiei, trebuie sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare care sa
permita crearea a minimum 3 locuri de munca in urmatorii 2 ani, au un bilant
financiar-contabil pozitiv pe ultimii 2 ani, au un numar mediu scriptic de
minimum 3 salariati, in anul fiscal anterior incubarii;
- Desfasoara activitati de productie de bunuri si/sau servicii.
2.2. Nu beneficiaza de prevederile programului: societatile bancare,
societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor
financiare de investitii, societatile de valori imobiliare, societatile cu
activitate principala de comert, activitati de intermedieri financiare,
activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati de intermedieri
imobiliare, activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila,
consultanta in domeniul fiscal, consultanta in afaceri, selectia si plasarea
fortei de munca, alte activitati prestate in principal intreprinderilor.
Intreprinzatorii selectati in urma instruirii, pe baza planurilor de
afaceri, vor beneficia, in cadrul IA, de sprijin direct pentru a-si desfasura
activitatea in mod eficient.
Selectia intreprinzatorilor se va face de catre o comisie din a carei
componenta vor face parte reprezentanti ai ANIMMC, PNUD si ai Administratorului
Incubatorului.
3. Cadrul institutional si resursele programului
Incubatoarele de afaceri sunt, prin definitie, create pentru a sprijini si
a face parte dintr-un cadru strategic, orientat in plan teritorial si axat pe
prioritatile politice (ex.: dezvoltarea regiunilor) sau prin combinarea acestor
doi factori.
In acest sens trebuie incurajata comunicarea intre ariile geografice
propuse pentru a fi dezvoltate, tocmai pentru ca evolutia lor s-ar putea
produce in cadrul unei retele sustenabile de Incubatoare de Afaceri care vor
aplica cele mai bune proceduri in acest sens.
Din experienta anterioara s-a observat ca cele mai sustenabile incubatoare
sunt acelea care care detin o tehnologie particulara si sunt centrate pe partea
de dezvoltare a mediului economic.
Astfel managerii incubatoarelor vor fi directionati spre insusirea unor
aptitudini specializate, facilitand astfel parteneriatele intre companiile
client prezente.
(ex: activarea relatiilor de afaceri intre firmele incubate)
Programul se bazeaza pe o stransa colaborare intre ANIMMC/PNUD si
autoritatile publice locale/Administratorul Incubatorului/Agentiile de
Dezvoltare Regionala, care vor fi parteneri direct implicati in implementarea
programului, cu roluri si responsabilitati clar definite.
Contributiile in natura ale partilor contractului de asociere in
participatiune, sub forma de locatii, servicii, materiale si resurse umane sunt
esentiale pentru implementarea cu succes a programului.
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
(ANIMMC) va asigura finantarea programului din fonduri alocate de la bugetul de
stat, asa cum este prevazut in Memorandumul de intelegere si Acordul de
cofinantare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 173/2004 si in Protocolul
dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare semnat la 23
aprilie 2004 pentru modificarea Memorandumului de intelegere dintre Agentia Nationala
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, privind Programul National Multianual pe
perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si
de afaceri si a Acordului de cofinantare dintre Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare semnate la 13 octombrie 2003, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 1232/2004.
ANIMMC va avea responsabilitatile unei agentii nationale de executie, va
numi un Coordonator National de Program, detinand controlul asupra deciziilor
in derularea programului. In acest sens ANIMMC va monitoriza stadiul
implementarii programului pentru a se asigura ca sunt atinse obiectivele
stabilite prin prezentul Document de Proiect.
3.1. Contributia ANIMMC pentru anul 2004 este de 10 miliarde lei, respectiv
echivalentul in dolari S.U.A.*1), in conformitate cu prevederile din anexa
3/12/23 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507 din 2003 si a
Protocolului intre Agentia Nationala Pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite Pentru Dezvoltare, semnat
la 23 aprilie 2004 la Bucuresti, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1232/2004.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) va asigura resurse
financiare, din fonduri proprii, in cuantumurile stabilite in Memorandumul de
intelegere si Acordul de cofinantare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
173/2004 si in Protocolul intre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004 pentru modificarea Memorandumului de
intelegere dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare privind
Programul National Multianual pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si
dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri si a Acordului de
cofinantare dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnate
la 14 octombrie 2003, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1232/2004.
PNUD isi asuma rolul si responsabilitatile unei agentii de implementare. In
aceasta calitate, PNUD va raspunde de managementul adecvat al programelor, din
punct de vedere administrativ, financiar si tehnic, prin respectarea
procedurilor de achizitie publica si contractare, inclusiv selectia
personalului angajat in cadrul programului, asigurarea echipamentelor si a
materialelor necesare, raportarea si monitorizarea implementarii programului,
care va fi executat conform modalitatii de executie nationale (NEX).
Asistenta pe care o va acorda PNUD ANIMMC, este importanta pentru
realizarea obiectivelor programului. In calitatea sa de organizatie
internationala de dezvoltare, si subiect de drept international public, cu o
larga recunoastere, PNUD are o bogata experienta in domeniul promovarii
IMM-urilor, precum si in dezvoltarea incubatoarelor de afaceri.
3.2. Contributia PNUD pentru anul 2004 este de 10% din contributia ANIMMC,
fiind reprezentata de echivalentul in dolari S.U.A.*1) al sumei de 1 miliard
lei, in conformitate cu prevederile art. I din Acordul de cofinantare intre
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din
Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 14 octombrie
2003, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 173/2004 si a art. I alin. 2.4 din
Protocolului intre Agentia Nationala Pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite Pentru Dezvoltare, semnat
la 23 aprilie 2004 la Bucuresti, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1232/2004.
------------
*1) Cursul de schimb utilizat pentru conversia Leu - USD este cursul
Natiunilor Unite, valabil la data notificarii de catre ANIMMC a publicarii in
M.O. a documentelor referitoare la procedura de implementare a programului.
Partea a II-a. Matricea logica a rezultatelor si a resurselor programului
______________________________________________________________________________
| Rezultatul scontat la nivel national, in conformitate cu Cadrul de Obiective
|
| Nationale: |
| Extinderea sectorului privat competitiv, orientat catre piata, bazat pe
|
| principiile dezvoltarii economice in mod durabil si echitabil
|
|______________________________________________________________________________|
| Indicatorul rezultatului scontat la nivel national, stabilit in conformitate
|
| cu Cadrul Programatic de Obiective si Resurse Nationale, inclusiv nivelul de
|
| pornire si obiectivul final |
| Existenta politicilor si a unui cadru legislativ care faciliteaza
dezvoltarea|
| unui sector privat competitiv, orientat catre piata, luand in considerare
|
| efectele probabile privind durabilitatea si echitatea
|
| Nivelul de pornire: Simplificarea procedurilor de inregistrare a
societatilor|
| comerciale nou-infiintate
|
| Obiectiv final: Crearea unei retele de incubatoare de afaceri in Romania
|
|______________________________________________________________________________|
| Domeniul de asistenta aplicabil (conform Cadrului de Resurse Strategice):
|
| G1-SGN1-SASN3 - Reforma politicilor, legislatiei si administratiei pentru |
| sprijinirea dezvoltarii sectorului privat
|
|______________________________________________________________________________|
| Strategia de parteneriat
|
| PNUD va avea rolul si responsabilitatile unei agentii de implementare a
|
| Programului National Multianual pe perioada 2004 - 2007 pentru infiintarea
si|
| dezvoltarea incubatoarelor tehnologice si de afaceri al ANIMMC. Avand ANIMMC
|
| ca agentie de executie si ca donor, programul va sustine in acest scop
|
| crearea unei retele de incubatoare de afaceri, care este considerata un
|
| mecanism eficient de sprijinire a infiintarii si dezvoltarii de IMM
|
|______________________________________________________________________________|
| Titlul programului si numarul:
|
| Infiintarea si dezvoltarea incubatoarelor de afaceri - 000 14603
|
|______________________________________________________________________________|
| Obiectiv 1 - Facilitarea infiintarii a cinci incubatoare de afaceri in
|
| judetele Hunedoara, Brasov, Alba, Iasi si Dolj si crearea premiselor pentru
|
| infiintarea si dezvoltarea de noi incubatoare in alte zone cu potential
|
| economic si social
|
|______________________________________________________________________________|
| Rezultatele | Rezultatele | Activitati principale | Contributii|
| asteptate ale | anuale ale | |
|
| programului | programului | |
|
|_________________|_______________|_______________________________|____________|
| 1.1. Finalizarea| ANUL I | 1.1.1. Constituirea structurii| Personal
|
| conditiilor | Stabilirea | de management a programului | Deplasari
|
| pentru acordarea| structurilor | din partea ANIMMC - UIP si | in tara
|
| asistentei | de management | Coordonatorul National de |
Contractare|
| incubatoarelor | si a | Program | AI
|
| de afaceri | metodologiei | 1.1.2. Selectarea si | Raportari
|
| | de functionare| recrutarea personalului pentru| Diverse
|
| | si | Echipa Programului si a |
|
| | implementare a| Managerului National de |
|
| | programului | Program |
|
| | pentru | 1.1.3. Finalizarea regulilor |
|
| | infiintarea | de functionare si implementare|
|
| | incubatoarelor| a programului |
|
| | din zonele | 1.1.4. Stabilirea criteriilor |
|
| | Hunedoara, | de selectare a AI (campanii de|
|
| | Brasov, Alba, | promovare, pregatirea si | |
| | Iasi si Dolj | lansarea Caietului de Sarcini |
|
| | | pentru selectarea societatii |
|
| | | comerciale care are calitatea |
|
| | | de Administrator al |
|
| | | Incubatorului, evaluarea |
|
| | | ofertelor primite etc.) |
|
| | | 1.1.5. Finalizarea politicilor|
|
| | | de stabilire a preturilor/ |
|
| | | subventiilor pentru serviciile|
|
| | | oferite de incubator |
|
| | | 1.1.6. Stabilirea sarcinilor |
|
| | | anuale de performanta ale |
|
| | | fiecarui AI |
|
| | | 1.1.7. Stabilirea modalitatii |
|
| | | si a documentatiei de |
|
| | | raportare financiara a AI |
|
| | | 1.1.8. Stabilirea tipurilor de|
|
| | | contracte care vor fi |
|
| | | incheiate | |
| | | |
|
| 1.2. Infiintarea| Selectarea si | 1.2.1. Vizite/evaluari pe |
|
| incubatoarelor | organizarea | teren in vederea selectarii |
|
| de afaceri in | fiecarui AI | locatiilor |
|
| zonele | pentru zonele | 1.2.2. Selectarea locatiilor |
|
| Hunedoara, | Hunedoara, | si incheierea contractului cu |
|
| Brasov, Alba, | Brasov, Alba, | AI |
|
| Iasi si Dolj | Iasi si Dolj | 1.2.3. Instruirea unui numar |
|
| | | de 100 potentiali |
|
| | Selectarea IMM| intreprinzatori |
|
| | in vederea | 1.2.4. Selectarea |
|
| | incubarii | intreprinzatorilor se va face |
|
| | | pe baza planurilor de afaceri |
|
| | | intocmite de catre acestia |
|
| | | 1.2.5. Incheierea contractelor|
|
| | | intre AI si IMM selectate in |
|
| | | vederea incubarii |
|
| | | 1.2.6. Acordarea finantarii |
|
| | | partiale aferenta constituirii|
|
| | | de IMM nou-infiintate |
|
| | | 1.2.7. Acordarea sprijinului |
|
| | | financiar conform procedurilor|
|
| | | stabilite la anexele 2A si 2B |
|
| | | 1.2.8. Asigurarea spatiului de|
|
| | | lucru independent pentru |
|
| | | fiecare IMM |
|
| | | 1.2.9. Asigurarea serviciilor |
|
| | | comune si specializate pentru |
|
| | | IMM incubate |
|
| | | 1.2.10. Monitorizarea si |
|
| | | evaluarea rezultatelor conform|
|
| | | procedurilor stabilite in |
|
| | | program |
|
| | | |
|
| 1.3. Dezvoltarea| Servicii si | 1.3.1. Determinarea si |
|
| incubatoarelor | alocatii | cuantificarea necesitatii |
|
| de afaceri | financiare | infiintarii de noi incubatoare|
|
| | pentru | de afaceri in arii geografice |
|
| | desfasurarea | cu potential |
|
| | activitatilor | 1.3.2. Evaluarea resurselor |
|
| | | necesare care vor trebui | |
| | | asigurate de la Guvern pentru |
|
| | | infiintarea de noi incubatoare|
|
| | | 1.3.3. Evaluarea resurselor |
|
| | | care ar putea fi asigurate de |
|
| | | comunitatea internationala si |
|
| | | locala a resurselor pentru |
|
| | | sprijinirea incubatoarelor |
|
| | | tehnologice si de afaceri in |
|
| | | urmatorii ani |
|
| | | 1.3.4. Analiza oportunitatilor|
|
| | | existente in diverse zone cu |
|
| | | privire la accesul la materii |
|
| | | prime si alte resurse si |
|
| | | posibilitatilor de punere in |
|
| | | practica de noi tehnologii |
|
| | Studiu privind| 1.3.5. Realizarea unui raport |
|
| | necesitatea | final cu recomandari privind |
|
| | infiintarii de| selectarea celor mai bune zone|
|
| | noi | in care vor fi amplasate | |
| | incubatoare de| incubatoarele care vor |
|
| | afaceri | beneficia de asistenta in |
|
| | | continuare |
|
|_________________|_______________|_______________________________|____________|
| Obiectiv 2 - Pregatirea pentru extinderea in zone cu potential economic si
|
| geografic
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. Dezvoltarea| ANUL II | 2.1.1. Determinarea si | Personal
|
| retelei de | Studiu privind| cuantificarea necesitatii | Deplasari
|
| incubatoare | necesitatea | infiintarii de noi incubatoare| in tara
|
| | infiintarii de| de afaceri in arii geografice | Contracte
|
| | noi | cu potential | cu AI
|
| | incubatoare de| 2.1.2. Evaluarea resurselor | Diverse
|
| | afaceri | necesare care vor trebui |
|
| | | asigurate de la Guvern pentru |
|
| | | infiintarea de noi incubatoare|
|
| | | 2.1.3. Evaluarea resurselor |
|
| | | care ar putea fi asigurate de |
|
| | | comunitatea internationala si | |
| | | locala a resurselor pentru |
|
| | | sprijinirea incubatoarelor de |
|
| | | afaceri in urmatorii ani |
|
| | | 2.1.4. Analiza oportunitatilor|
|
| | | existente in diverse zone cu |
|
| | | privire la accesul la materii |
|
| | | prime si alte resurse si |
|
| | | posibilitatilor de punere in |
|
| | | practica de noi tehnologii |
|
| | | 2.1.5. Realizarea unui raport |
|
| | | final cu recomandari privind |
|
| | | selectarea celor mai bune zone|
|
| | | in care vor fi amplasate |
|
| | | incubatoarele care vor |
|
| | | beneficia de asistenta in |
|
| | | continuare |
|
| | | |
|
| 2.2. Infiintarea| ANII II, III | 2.2.1. Realizarea campaniei de|
|
| de noi | Dezvoltarea | promovare a programului | |
| incubatoare de | incubatoarelor| 2.2.2. Lansarea procesului de |
|
| afaceri | existente si | selectie a AI |
|
| | infiintarea a | 2.2.3. Pregatirea cererilor de|
|
| | inca doua | oferta |
|
| | incubatoare de| 2.2.4. Lansarea cererilor de |
|
| | afaceri pe | oferta |
|
| | baza studiului| 2.2.5. Evaluarea ofertelor |
|
| | de evaluare | primite |
|
| | preliminar | 2.2.6. Vizite/evaluari pe |
|
| | | teren |
|
| | | 2.2.7. Selectarea si |
|
| | | incheierea contractelor cu AI |
|
| | | 2.2.8. Elaborarea unui plan de|
|
| | | actiune detaliat care sa |
|
| | | cuprinda planul de marketing, |
|
| | | a dotarilor, de organizare si |
|
| | | management, planul financiar |
|
| | Selectarea IMM| 2.2.9. Renovarea sediilor, |
|
| | in vederea | instalarea dotarilor si a |
|
| | incubarii | echipamentelor strict necesare|
|
| | | pentru fiecare incubator |
|
| | | 2.2.10. Finalizarea | |
| | | regulamentului operational al |
|
| | | ITA - se repeta ciclul din |
|
| | | Anul I |
|
| | Servicii si | 2.2.11. Coordonarea si |
|
| | alocatii | monitorizarea activitatii |
|
| | financiare | incubatoarelor de la |
|
| | pentru | Hunedoara, Brasov, Alba, Iasi |
|
| | desfasurarea | si Dolj |
|
| | activitatilor | 2.2.12. Monitorizarea si |
|
| | | evaluarea performantelor |
|
| | | conform procedurilor stabilite|
|
| | | in cadrul programului |
|
|_________________|_______________|_______________________________|____________|
| Obiectiv 3 - Asistarea incubatoarelor de afaceri infiintate care sa permita
|
| acestora sustinerea si dupa incetarea finantarii
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Dezvoltarea| ANUL IV | 3.1.1. Organizarea de | Personal
|
| IA infiintate in| Asigurarea | seminarii speciale de | Deplasari
|
| anii precedenti | sustenabili- | instruire pentru managerii si | in tara
|
| | tatii IA | personalul incubatoarelor de | Diverse
|
| | infiintate in | afaceri pentru imbunatatirea |
|
| | anii | performantelor acestora |
|
| | precedenti | 3.1.2. Desfasurarea de |
|
| | | activitati de atragere de |
|
| | | fonduri pentru a asigura |
|
| | | fondurile suplimentare |
|
| | | necesare derularii |
|
| | | activitatilor IA dupa |
|
| | | incetarea finantarii prin |
|
| | | intermediul programului |
|
| | | 3.1.3. Incurajarea schimbului |
|
| | | de experienta intre IA |
|
| | | asistate si alte organisme |
|
| | | similare din Romania si din |
|
| | | strainatate |
|
| | | 3.1.4. Promovarea unei |
|
| | | cooperari stranse intre IA si |
|
| | | institutele de invatamant | |
| | | superior |
|
| | | 3.1.5. Organizarea periodica |
|
| | | de evenimente comune intre |
|
| | | ITA |
|
| | | 3.1.6. Organizarea de |
|
| | | intalniri si prezentari pe |
|
| | | diferite teme de afaceri |
|
| | | pentru IMM incubate |
|
| | | 3.1.7. Implicarea IMM |
|
| | | incubate in programe |
|
| | | specifice de finantare |
|
| | | 3.1.8. Monitorizarea |
|
| | | activitatilor IA |
|
|_________________|_______________|_______________________________|____________|
Sectiunea II
Managementul programului
Agentia de executie a programului este reprezentata de ANIMMC. In vederea
implementarii corespunzatoare a Programului, in cadrul ANIMMC se va constitui
Unitatea de Implementare a Programului (UIP) si se va numi un Coordonator
National al Programului (CNP). Structura organizatorica a UIP, numarul de
persoane, atributiile si responsabilitatile vor fi stabilite prin Ordin al
Presedintelui ANIMMC. UIP va avea rolul unui organism de conducere, iar ANIMMC
va avea controlul asupra deciziilor privitoare la derularea programului.
PNUD va asigura implementarea programului in numele ANIMMC. PNUD este
responsabil de selectarea si recrutarea personalului Echipei de Program care
asigura administrarea curenta a activitatilor programului. Echipa de Program
raspunde de derularea tuturor activitatilor mentionate in documentul proiect.
Aceasta echipa va fi condusa de un Manager National de Program (MNP) si va
include 2 experti in incubatoare si un angajat pe probleme de administratie. De
asemenea, MNP raspunde de elaborarea si prezentarea rapoartelor lunare si a
planurilor de lucru.
Modalitatea de selectie si recrutare a personalului Echipei de Program se
va face in conformitate cu regulile si procedurile PNUD, prin intermediul unui
proces de interviuri structurat si deschis.
Programul va fi supus unui proces de audit, o data in decursul unui an fiscal,
de catre un auditor independent.
1. Raportarea, monitorizarea si evaluarea programului
Activitatile programului vor fi derulate si monitorizate pe baza planurilor
de lucru care vor fi elaborate si actualizate de Managerul National al Programului
(MNP).
Programul va fi supus unei revizii cel putin o data pe an. Analiza va fi
efectuata in comun de reprezentantii ANIMMC (agentie de executie) si ai PNUD
(agentie de implementare). Prima analiza de acest fel se va tine la un an dupa
inceperea programului. Managerul National al Programului, impreuna cu
Coordonatorul National al Programului, vor elabora si prezenta reprezentantilor
PNUD si ANIMMC un Raport Anual privind stadiul realizarii programului (RARP)
inainte de incheierea fiecarui an.
La ultima sedinta se va elabora un Raport Final al Programului (RFP) pentru
a fi analizat in cadrul acesteia. Acesta va fi elaborat preliminar cu suficient
timp inainte pentru a permite revizuirea si clarificarea din punct de vedere
tehnic a activitatilor efectuate de catre agentia de executie si agentia de
implementare, cu cel putin doua luni inainte de data sedintei finale.
Programul va fi supus unui proces de evaluare cu 6 luni inainte de data
prevazuta pentru incheierea sa. Organizarea, planificarea si termenii de
referinta se vor stabili dupa consultari intre partile stabilite prin
documentul proiect. Urmatoarele tipuri de revizuiri, semnate numai de
Reprezentantul Rezident PNUD, pot fi facute la acest program:
a) Revizuiri/adaugiri la oricare din anexele prezentului document proiect;
b) Revizuiri care nu implica modificari importante ale obiectivelor
imediate, ale rezultatelor sau ale activitatilor programului, dar sunt produse
de modificari ale contributiei din resurse proprii sau de cresteri ale
costurilor produse de inflatie;
c) Revizuiri anuale obligatorii care se refera la furnizarea de contributii
din resurse proprii asa cum s-a cazut de acord, sau reflecta cresterea
costurilor legate de experti sau de alte probleme, din cauza inflatiei, sau iau
in considerare flexibilitatea cheltuielilor agentiei.
2. Criterii de evaluare a programului:
Criterii bazate pe rezultate:
- gradul de utilizare a suprafetei incubatorului (in mp);
- numarul mediu de locuri de munca nou create/IMM incubat;
- numarul de IMM incubate;
- numarul de IMM nou create incubate;
- numarul de IMM excluse din incubatorul de afaceri;
- perioada de incubare;
- numarul de angajati ai AI;
- raportul dintre nr. de angajati ai IA/IMM incubate;
- serviciile livrate si calitatea lor;
- ratele de supravietuire dupa terminarea perioadei de incubatie a IMM.
Criterii economice:
- costuri medii de operare;
- costuri medii in investitii de capital;
- costuri per loc de munca (brut);
- rata de faliment a IMM incubate;
- rata de supravietuire a IMM incubate;
- valoarea investitiilor in mijloacele fixe;
- valoarea investitiilor straine atrase;
- rezultate financiare si economice, cresterea medie a cifrei de afaceri si
a profitului realizat;
- nr. de schimburi comerciale cu parteneri economici din afara ariei
geografice de activare a incubatoarelor de afaceri.
Sectiunea III
Cadrul legal
Prezentul document proiect va fi instrumentul la care se face referinta in
art. 1 din Acordul Standard pentru Acordare Asistenta de Baza (ASAAB), incheiat
intre Guvernul Romaniei si PNUD, semnat la 23 ianuarie 1991.
Sectiunea IV
Bugetul si planul de lucru
Vezi Bugetul proiectului in anexa 4. Planul de lucru se va realiza la
momentul inceperii proiectului.
ANEXA 1A
Criterii de selectare a Administratorului Incubatorului
Definitie: Administratorul Incubatorului (AI) - este o societate comerciala
subcontractata.
Incubatoarele de Afaceri vor fi reprezentate de o companie subcontractata
care se va ocupa de managementul strategic al Incubatorului de Afaceri.
AI va fi responsabil de aspectele operationale si de conducere a
Incubatorului de Afaceri, insa fara a detine majoritatea actiunilor.
In momentul stabilirii criteriilor de selectie vor trebui luate in
consideratie aspecte precum numarul de consultanti necesari.
De asemenea calitatea echipei de conducere precum si adoptarea unei
atitudini profesionale de conducere a incubatoarelor si monitorizarea
clientilor, reprezinta doar cateva aspecte cruciale pentru performanta
desavarsita a acestui proiect.
In general, incubatoarele europene au de obicei 5 - 6 angajati (jumatate
din ei constituind echipa manageriala), personal superior provenit din mediul
de afaceri. Un indicator de eficienta al activitatii lor il reprezinta raportul
dintre angajatii incubatorului si firmele incubate.
Pe baza acestei cercetari raportul estimativ este de 1 angajat al
incubatorului la 3.2 firme incubate sau chiar de 1 angajat al incubatorului la
5.0 firme incubate.
In prezent incubatoarele de afaceri detin o rata chiar mai ridicata decat
aceasta.
Criterii de selectie:
- Sediul social in Romania;
- Istoric de functionare de minimum 3 ani;
- Bilant contabil pozitiv in ultimii 3 ani;
- Numar de proiecte de consultanta realizate in ultimii 3 ani si
rezultatele acestora;
- Personal calificat, cu experienta in managementul afacerilor, in domeniul
IMM si/sau poate sa atraga experti capabili sa ofere consultanta si alte
servicii de sustinere a afacerilor, conform cerintelor mentionate in anexa 2A;
- Dispune de infrastructura necesara pentru asigurarea serviciilor
mentionate in anexa 2A;
- Cunostinte si informatii privind mediul de afaceri din aria geografica de
amplasare a incubatorului de afaceri;
- Capacitate de a se implica in sustinerea IA in fata autoritatilor locale,
a bancilor, institutelor de cercetare, institutelor de invatamant superior si
unitatilor economice din zona tinta;
- Plan de afaceri viabil pentru dezvoltarea IA pe termen mediu si lung;
- Dispune de o contributie "in natura" in scopul derularii
programului;
Procedura de selectare a societatii comerciale
ANIMMC impreuna cu PNUD vor organiza procesul de selectie al locatiilor si
al societatii comerciale denumita Administratorul Incubatorului. Caietul de
Sarcini pentru elaborarea si prezentarea ofertelor va fi supus aprobarii ANIMMC
conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice, aprobata prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 461/2001 pentru
aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
60/2001. Selectia se va face in decurs de 30 zile de la inceperea oficiala a
activitatilor programului.
Ofertele vor avea anexate urmatoarele informatii cuprinzand:
- Riscurile programului;
- Beneficiile economice si sociale in regiune (scaderea ratei somajului in
zona);
- Evidentierea impactului asupra firmelor incubate in IA;
- Capacitatea institutionala a solicitantului (personal calificat, resurse
financiare);
- Infrastructura disponibila;
- Obiective de dezvoltare;
- Active disponibile;
- Actiuni de marketing;
- Precizari privind managementul incubatorului;
- Contributia "in natura" a ofertantului;
- Planul de afaceri al IA pentru un interval de 5 ani, in vederea
dezvoltarii zonei;
- Propunerea organigramei (lista de personal si parametrii de salarizare);
- Model contractual pentru AI si IMM-urile care vor fi incubate.
ANIMMC si PNUD vor evalua, din punct de vedere tehnic si financiar,
ofertele prezentate. In urma procedurii de achizitie publica, societatea
comerciala desemnata ca Administrator al Incubatorului va pregati si prezenta
ANIMMC/PNUD documentatii care vor include:
ANEXA 1B
ROLUL SI RESPONSABILITATILE AI
AI are urmatoarele responsabilitati si atributii:
a) Are ca activitate exclusiva administrarea incubatorului de afaceri;
b) Are dreptul sa-si deschida cont in institutii bancare, conform legilor
in vigoare;
c) Incheie un contract cu ANIMMC si PNUD pentru implementarea prezentului
program si contracte de servicii cu IMM-urile care vor fi selectate pentru
incubare;
d) Primeste si utilizeaza fondurile alocate prin program de la bugetul de
stat, in conformitate cu Legea bugetului de stat si care sunt alocate cu
aceasta destinatie in bugetul Agentiei Nationale pentru intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie;
e) Intocmeste si pastreaza evidentele financiar contabile ale incubatorului
de afaceri, pe care le pune la dispozitia institutiilor publice la solicitarea
acestora, in conformitate cu legislatia in vigoare;
f) Isi indeplineste obligatiile exigibile de plata a impozitelor, taxelor
si datoriilor catre bugetul de stat si bugetele locale;
g) Numeste personalul de conducere si pe cel auxiliar pentru IA din randul
salariatilor proprii, cu acordul Echipei de Program si UIP;
h) Efectueaza o analiza preliminara in teritoriu pentru a identifica zonele
cu oportunitati antreprenoriale, atat din punct de vedere al cererii cat si al
ofertei, in conformitate cu prevederile anexei 1A;
i) Organizeaza promovarea locala a programului in locatiile unde se vor
infiinta IA pilot (productie sau material promotional, publicitate,
organizare/participare la seminarii specializate etc.);
j) Instruirea unui numar de 100 de intreprinzatori potentiali, in vederea
selectarii celor mai bune 20 de idei de afaceri/incubator si asistarea IMM ce
urmeaza a fi incubate si de a supune Echipei de Program/UIP spre aprobare
finantarea acestora conform prezentei proceduri;
k) Asigura serviciile mentionate in anexa 2A, pentru care incheie contracte
de servicii separate, cu fiecare IMM incubat;
l) Asigura deplina operativitate a firmelor incubate si le monitorizeaza
activitatile acestora pe intreaga perioada de derularea a programului;
m) Asigura garantia utilizarii spatiilor si a mijloacelor fixe aflate in
dotarea incubatorului in scopul declarat initial;
n) Desfasoara activitati de atragere de fonduri si dupa incheierea
programului, pentru a asigura fondurile suplimentare necesare derularii
activitatii IA dupa ce nu se mai acorda subventii de la bugetul de stat;
o) Lunar elaboreaza rapoarte financiare si rapoarte privind stadiul de
realizare a programului pe care le trimite Echipei de Program/UIP impreuna cu
documentele justificative privind utilizarea fondurilor, evidentiind alocatiile
financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte de
servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de plata, extrase de cont
etc.). Plata fondurilor nerambursabile se va face dupa aprobarea acestor
rapoarte de catre Coordonatorul National de Program;
p) La cerere, implica IMM-urile incubate in activitati specifice de
cercetare nationale si internationale si in programe de inovatii;
r) Stabileste si mentine relatii cu alte retele internationale de
incubatoare de afaceri.
AI este direct raspunzator pentru utilizarea fondurilor acordate in
scopurile aprobate, in conformitate cu legislatia in vigoare.
AI raspunde de mentinerea in patrimoniul incubatorului a terenurilor si a
spatiilor aferente acestuia, prin contractul de inchiriere semnat cu IMM
selectionate in vederea incubarii.
In cazul in care un AI nu-si respecta obligatiile contractuale, PNUD ca
Agentie de Implementare ii va impune penalitati, sau dupa caz va putea solicita
rezilierea contractului, conform clauzelor contractuale.
ANEXA 2A
TIPURI DE SERVICII OFERITE DE IA
IA asigura urmatoarele tipuri de servicii si utilitati IMM-urilor din
incubator:
A) - spatiul incubatorului, inclusiv spatiile pentru intalniri de afaceri,
expozitii, instruiri, care este pus la dispozitia IMM-urilor, in conditii de
calitate si la preturi convenabile;
- asigurarea cu utilitati a spatiilor de lucru (energie termica, electrica,
apa, gaz);
- asigurarea serviciilor de telecomunicatii (telefon, fax, e-mail,
internet).
B) - servicii si facilitati comune:
- asigurarea serviciilor de administrare, secretariat; (AI)
- asigurarea serviciilor de paza; (Primaria)
- asigurarea serviciilor de informare si documentare;
- prevenirea problemelor de mediu;
- cooperarea intre investitori in cadrul incubatorului. (AI)
C) - servicii specializate oferite contra cost:
- consultanta in perioada de pre-incubare privind infiintarea de noi
societati comerciale;
- consultanta si asistenta in elaborarea planurilor de afaceri si de
marketing, studiilor de fezabilitate, surselor si metodelor de finantare a
investitiilor;
- instruire in management;
- asistenta juridica si de contabilitate (intocmire balanta de venituri
si cheltuieli, raportari contabile, completare declaratii de impunere etc.);
- asistenta in dezvoltarea de noi produse si servicii;
- asistenta pentru dezvoltarea de parteneriate nationale si
internationale;
- servicii de training, traduceri si publicitate;
- inlesnirea accesului IMM la baza de date si a utiliza experienta
universitatilor acreditate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- asistenta in scopul contractarii unor finantari complementare de
catre IMM incubate;
- asistenta acordata IMM incubate in corelarea activitatilor cu cele
ale intreprinderilor existente in zona;
- asistenta in scopul contractarii de catre IMM incubate a serviciilor
de consultanta in domeniul sistemelor de standardizare, certificare a calitatii
conform normelor Uniunii Europene;
- asistenta acordata IMM incubate in scopul diversificarii capacitatii
acestora de a-si comercializa produsele in aria geografica de locare, sau in
afara acesteia;
- promovarea imaginii firmelor ce opereaza in cadrul incubatorului etc.
ANEXA 2B
Criterii de eligibilitate pentru potentialii beneficiari ai incubatorului
Proiectul se adreseaza firmelor aflate la inceputul activitatii, precum si
celor care au un istoric de functionare de cel putin 2 ani de la data intrarii
in incubator si care au nevoie de serviciile oferite de Incubatoarele de
Afaceri.
IMM interesate in scopul incubarii vor prezenta urmatoarele documente
justificative:
1. IMM nou-infiintate:
- cerere-tip;
- un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);
- copie a buletinului de identitate/carte de identitate a administratorului
firmei autorizat sa semneze cererea-tip;
IMM nou-infiintate, selectate sunt obligate ca in termen de 3 luni, de la
data incheierii contractului de servicii cu AI, sa inceapa desfasurarea
activitatii in cadrul incubatorului. Acestea vor prezenta la data intrarii in
incubator urmatoarele documente:
- copie dupa Certificatul de inregistrare al solicitantului;
- Certificatul Constatator emis de catre Oficiul registrului comertului de
pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se mentioneze
reprezentantii legali ai societatii, precum si domeniile de activitate principala
si secundare ale societatii solicitante.
2. IMM care prezinta un istoric de activitate de cel putin 2 ani:
- cerere-tip;
- un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);
- copie a buletinului de identitate/carte de identitate a administratorului
firmei autorizat sa semneze cererea-tip;
- copie a Certificatului de inregistrare a solicitantului sau dupa caz a
Certificatului de inmatriculare, precum si o copie a Certificatului de
inregistrare fiscala;
- Certificat Constatator emis de catre Oficiul registrului comertului de pe
langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se mentioneze
reprezentantii legali ai societatii, precum si domeniile de activitate
principala si secundare ale societatii solicitante;
- bilantul contabil pe ultimii 2 ani;
- declaratia pe proprie raspundere privind numarul mediu anual de personal,
in anul fiscal anterior incubarii;
- certificatul de cazier fiscal al solicitantului pe ultimii 2 ani.
IMM selectate, care prezinta un istoric de functionare de 2 ani, sunt
obligate ca in termen de o luna, de la data incheierii contractului de servicii
cu AI, sa isi desfasoare activitatea in cadrul incubatorului.
In cazul in care termenele limita expira (nerespectarea obligatiilor contractuale),
AI poate anula contractul de servicii incheiat cu IMM incubate, reluandu-se
procedura de selectie. In acest sens contractul de servicii incheiat intre AI
si IMM incubate va cuprinde clauze specifice referitoare la:
- durata de activitate a IMM in cadrul incubatorului;
- conditiile de inchiriere a spatiilor, suprafata, rata chiriei;
- modalitatile de plata;
- serviciile asigurate;
- modalitatile de raportare;
- reglementarea litigiilor;
- conditii de participare la servicii de informare, training si
documentare.
IMM selectate in scopul incubarii vor beneficia de sprijin financiar si
asistenta tehnica in cadrul programului, ceea ce le va permite sa isi
imbunatateasca modul de functionare si sa devina in final durabile, oferind in
acelasi timp servicii eficiente de sprijinire a afacerilor in domeniile lor
respective.
3. Criterii de excludere din incubatorul de afaceri:
Firmele care nu indeplinesc urmatoarele conditii vor fi excluse din
incubator dupa cum urmeaza:
- numarul de locuri de munca nou-create de catre IMM incubate:
1. minim 3 locuri de munca nou-create, in urmatorii 2 ani de functionare in
cadrul incubatorului, pentru IMM nou-infiintate;
2. minim 3 locuri de munca nou-create, in urmatorul an de functionare in
cadrul incubatorului, pentru IMM cu un istoric de functionare de cel putin 2
ani.
- performante economice: cifra de afaceri (cresterea cifrei de afaceri cu
minim 10% per an fiscal) si profitul realizate de catre IMM incubate;
- valoarea vanzarilor realizate de catre IMM incubate in afara ariei
geografice de localizare a incubatoarelor de afaceri;
- nr. de schimburi comerciale realizate cu parteneri economici din afara
ariei geografice locale a incubatoarelor de afaceri;
- respectarea obligatiilor contractuale asumate prin contractul de servicii
incheiat cu Administratorul Incubatorului.
CICLUL DE INCUBARE
Perioada maxima de incubare pentru un IMM este de 36 de luni. Ciclul de
incubare are trei etape:
a) Etapa 1 - 12 luni de la data aprobarii admiterii in incubator.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 300 milioane lei, reprezentand:
- 60% din valoarea fara TVA a cheltuielilor aferente infiintarii fiecarei
societati comerciale care urmeaza sa fie incubata;
- 50% din valoarea fara TVA a serviciilor si utilitatilor comune aferente
fiecarui IMM incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 30% din valoare fara TVA a serviciilor specializate.
b) Etapa 2 - Pana in luna a 24-a de la admiterea in IA.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 200 milioane lei, reprezentand:
- 30% din valoarea fara TVA a serviciilor si utilitatilor comune aferente
fiecarui IMM incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 20% din valoare fara TVA a serviciilor specializate.
c) Etapa 3 - Pana in luna a 36-a de la admiterea in IA.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 150 milioane lei, reprezentand:
- 20% din costul fara TVA al serviciilor si utilitatilor comune aferente
fiecarui IMM incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 10% din valoare fara TVA a serviciilor specializate.
ANEXA 3
ATRIBUTIILE UNITATII DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI
UIP va avea urmatoarele responsabilitati:
- Supravegherea indeplinirii tuturor obiectivelor, activitatilor si a
strategiei programului asa cum sunt definite in documentul proiect;
monitorizarea stadiului implementarii programului pentru a se asigura ca
obiectivele stabilite sunt atinse;
- Aprobarea alegerii locatiilor si a AI;
- Aprobarea politicilor operationale majore, dupa cum urmeaza:
- Planul de afaceri pentru incubatoare;
- Criteriile si procedurile folosite pentru selectare, admiterea si
promovarea chiriasilor;
- Prevederi ale contractului de inchiriere, politica de preturi,
nivelul subventiilor;
- Reguli interne si privind personalul.
- Controlul si aprobarea rapoartelor inaintate de Echipa de Program:
- Bugete si raportari financiare;
- Raportari privind stadiul de realizare a programului;
- Asigurarea sprijinului din partea autoritatilor publice centrale si a
celor locale;
- Asistenta pentru promovarea incubatoarelor de afaceri, pentru a
contribui la gradul de constientizare a publicului, crearea unei imagini
pozitive privind incubatoarele tehnologice si de afaceri, acordarea de
asistenta pentru atragerea potentialilor chiriasi, care au perspective reale de
dezvoltare, participarea la conferinte de presa si alte evenimente mass-media
etc.
EVALUAREA SI CONCLUZIILE PROGRAMULUI
Performantele IA trebuie analizate in primul rand din perspectiva
rezultatelor obtinute, dar si din prisma impactului pe care l-au avut in mediul
de afaceri al regiunii in care au activat, precum si a dezvoltarii economice.
Mesajul cheie al proiectului ne cere sa cuantificam performantele incubatorului
din punctul de vedere al impactului obtinut pe termen lung, in nici un caz din
punctul de vedere al impactului pe termen scurt, precum rata de ocupare a
acestuia la un anumit moment dat.
Raportul trebuie sa contina impactul activitatii incubatorului din
perspectiva crearii unor noi locuri de munca, avand in vedere ca incubatoarele
europene genereaza in jur de 450 de locuri noi de munca (un indicator cheie in
masurarea impactului pe termen lung).
Daca se iau in consideratie si efectele indirecte - costurile din ce in ce
mai ridicate produse de angajarea directa si crearea unor noi locuri de munca -
atunci aceasta cifra se va ridica la 40,000 locuri noi de munca anual. Mai mult
decat atat, aceste rezultate genereaza catre autoritatile locale circa 4,500
Euro (4,000 net)
In acest sens, o serie de alti indicatori vor trebui luati in consideratie
in vederea cuantificarii rezultatelor IA pe arii specifice de actiune:
- Feed-back privind ratele de supravietuire dupa terminarea perioadei de
incubare, fapt care va genera o imagine generala a rezultatelor prezentului
proiect;
- Efectele produse de noile locuri de munca create in mod frecvent (pe o
perioada de 2 - 3 ani) dupa terminarea perioadei de incubare;
- Numarul oportunitatilor de angajare create in perioada de incubatie;
- Dezvoltarea economica a ariei geografice de activare;
Rezultatele economice obtinute;
Serviciile livrate si calitatea lor.