ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 2195 din 24 noiembrie 2004
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr.
353/1998 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea incadrarii
vehiculelor rutiere, inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta
circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin
inspectia tehnica periodica - RNTR 1, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 8 februarie 2005
In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale art. 4 alin. (2) lit. f) si alin. (3) lit. c) si k) din
Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare,
precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru aprobarea
Reglementarilor privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere,
inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
periodica, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285 bis din
3 august 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (6) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Aparatura utilizata in statiile de inspectie tehnica periodica
trebuie sa respecte cerintele prevazute in legislatia in vigoare privind
activitatea de metrologie, precum si cerintele specifice activitatii de inspectie
tehnica din reglementarile prevazute la art. 1."
2. Alineatul (7) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(7) Monitorizarea persoanelor autorizate cuprinde: supravegherea
tehnica a statiilor de inspectie tehnica periodica, inclusiv prin mijloace
informatice, controlul executarii inspectiilor tehnice periodice in aceste
statii, precum si controlul tehnic in trafic."
Art. 2
Anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza conform anexei care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
1. Caseta reglementarilor va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI - RNTR
1 |
|______________________________________________________________________________|
| Reglementari privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere,
|
| inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
|
| protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
|
| periodica
|
|______________________________________________________________________________|
| Aprobate prin: |
| Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998
|
| Modificate si completate prin:
|
| Ordinul ministrului transporturilor nr. 565/2000
|
| Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
|
| nr. 418/2001
|
| Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
|
| nr. 756/2002
|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
61/2003|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului |
| nr. 693/2004
|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
|
| nr.
2.195/2004" |
|______________________________________________________________________________|
2. Alineatul al saselea al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Aparatura utilizata in statiile de inspectie tehnica periodica
trebuie sa respecte cerintele prevazute in legislatia in vigoare privind
activitatea de metrologie, precum si cerintele specifice activitatii de
inspectie tehnica din prezentele reglementari."
3. Alineatul al optulea al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Monitorizarea persoanelor autorizate cuprinde: supravegherea tehnica
a statiilor de inspectie tehnica periodica, inclusiv prin mijloace informatice,
controlul executarii inspectiilor tehnice periodice in aceste statii, precum si
controlul tehnic in trafic."
4. La alineatul al treilea al articolului 5, litera a) va avea urmatorul
cuprins:
"a) autovehicule destinate transportului de persoane si care
efectueaza transport public de persoane sau transport de persoane in interes
propriu, care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe
scaune - la 6 luni;".
5. La alineatul al treilea al articolului 5, litera b) va avea urmatorul
cuprins:
"b) autovehicule destinate transportului de persoane si care au, in
afara locului conducatorului, cel mult 8 locuri pe scaune - la 2 ani;".
6. La alineatul al treilea al articolului 5, litera c) va avea urmatorul
cuprins:
"c) autovehicule destinate transportului de persoane, care au, in
afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune si care nu sunt
incluse la lit. a) - la un an;".
7. Alineatul al patrulea al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Autovehiculele destinate transportului de persoane si care efectueaza
transport public de persoane sau transport de persoane in interes propriu, care
au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune,
autovehicule utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi, in
regim de inchiriere si pentru invatarea conducerii auto se supun primei
inspectii tehnice periodice la un an, daca la data primei inmatriculari in
Romania au fost noi."
8. Primul alineat al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Inspectia tehnica periodica la vehiculele rutiere supuse certificarii
pentru transportul de marfuri periculoase sau pentru transportul de marfuri
perisabile, la vehiculele rutiere destinate exclusiv transportului de butelii
de gaz, la remorcile lente cisterna, destinate transportului de marfuri
periculoase, la autovehiculele de epoca, la autovehiculele pentru competitii
sportive si la vehiculele rutiere cu caracteristici speciale se efectueaza de
RAR in statiile reprezentantelor sale."
9. Primul alineat al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
La inspectia tehnica periodica vehiculele rutiere supuse certificarii
pentru transportul de marfuri periculoase, vehiculele rutiere destinate
exclusiv transportului de butelii de gaz si remorcile lente cisterna, destinate
transportului de marfuri periculoase, trebuie sa corespunda cerintelor
aplicabile din prezentele reglementari, precum si cerintelor suplimentare
aplicabile pentru inspectia tehnica, precizate prin reglementarile RNTR 3,
editia in vigoare."
10. Al doilea alineat al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"La inspectia tehnica periodica vehiculele rutiere supuse certificarii
pentru transportul de marfuri perisabile trebuie sa corespunda cerintelor
aplicabile din prezentele reglementari, precum si cerintelor suplimentare
aplicabile pentru inspectia tehnica, precizate prin reglementarile specifice,
editia in vigoare."
11. Primul alineat al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Statia de inspectie tehnica este o (sub)unitate care apartine unei persoane
juridice care are prevazut in statut ca obiect de activitate <<Activitati
de testari si analize tehnice>>, conform cod CAEN. Statia poate functiona
numai daca detine autorizatie tehnica eliberata de RAR, conform prezentelor
reglementari. Spatiul destinat activitatii de inspectie tehnica trebuie sa fie
separat de spatiul destinat altor activitati ale persoanei juridice, astfel
incat activitatea de inspectie tehnica sa nu fie influentata de alte activitati
desfasurate de persoana juridica respectiva."
12. Primul alineat al literei a) a articolului 10 va avea urmatorul
cuprins:
"a) canal de vizitare (cu adancime corespunzatoare) cu instalatie de
iluminare, prevazut cu cric pentru suspendarea puntii (corespunzator clasei de
inspectie tehnica) sau cu platforme culisante pentru verificarea jocurilor,
care sa permita minimum patru miscari liniare sau minimum doua miscari liniare
si doua miscari circulare."
13. La ultimul alineat al punctului 1 al articolului 10 se adauga o noua
liniuta care va avea urmatorul cuprins:
"- valoarea masurata a presiunii din instalatia de franare
pneumatica."
14. La penultimul alineat al punctului 2 al articolului 10, a sasea liniuta
va avea urmatorul cuprins:
"- valoarea CO sau CO_cor la turatia de mers in gol accelerat (numai
in cazul analizoarelor cu 4 gaze);".
15. Punctul 8 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"8. dispozitiv pentru verificarea suspensiei pentru clasa a II-a de
inspectie tehnica (a se vedea art. 27);".
16. Alineatul "Aparatura prevazuta la pct. 1 - 9, precum si
platformele culisante prevazute la lit. a) trebuie sa fie certificate de
Registrul Auto Roman" al articolului 10 se abroga.
17. Alineatul "Aparatura prevazuta la pct. 1 - 5 trebuie sa detina
aprobare de model. Aprobarea de model se va solicita ulterior obtinerii
certificatului de conformitate emis de RAR" al articolului 10 se abroga.
18. Alineatul "Aparatura de masura trebuie sa fie atestata periodic
drept corespunzatoare, prin buletine de verificare metrologica pentru aparatura
prevazuta la pct. 1 (pentru forta de franare), si la pct. 2 - 5 sau buletine de
masurare pentru aparatura prevazuta la pct. 1 (pentru forta la pedala si
presiunea din instalatia de franare), la pct. 6, 7 si 9" al articolului 10
va avea urmatorul cuprins:
"Aparatura de masura trebuie sa fie atestata periodic prin buletine de
verificare metrologica pentru aparatura prevazuta la pct. 1 (pentru forta de
franare) si la pct. 2, 3 si 5 sau buletine de etalonare pentru aparatura
prevazuta la pct. 1 (pentru forta la pedala si presiunea din instalatia de franare)
si la pct. 4, 6 si 7 ori buletine de incercare/etalonare pentru aparatura
prevazuta la pct. 9."
19. Penultimul alineat al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul aparaturii de masura pentru care este obligatorie imprimarea
rezultatelor, furnizorul trebuie sa depuna la RAR o declaratie pe propria
raspundere. Prin aceasta furnizorul isi asuma responsabilitatea ca aparatura
respecta cerintele prezentelor reglementari, precum si faptul ca programele
sunt protejate impotriva oricaror interventii neautorizate, care sa conduca la
alterarea datelor primare achizitionate sau a rezultatelor obtinute."
20. Litera a) de la primul alineat al articolului 11 va avea urmatorul
cuprins:
"a) sa aiba calificarea de inginer autovehicule rutiere (214512),
subinginer mecanic automobile (214530), maistru mecanic auto (311509) sau
tehnician prestatii vehicule (311527), conform Clasificarii Ocupatiilor din
Romania (COR), sau calificari asimilate legal acestora;".
21. A treia liniuta de la litera b) a primului alineat al articolului 11 va
avea urmatorul cuprins:
"- pentru clasa a III-a de inspectie tehnica - permis de conducere
categoria C si/sau D;".
22. Litera c) de la primul alineat al articolului 11 va avea urmatorul
cuprins:
"c) sa aiba vechime de minimum 3 ani in activitatea de intretinere
auto si/sau reparatii auto, pentru persoanele calificate ca tehnician prestatii
vehicule, sau asimilate legal acesteia;".
23. Prima liniuta de la litera i) a articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"- in original: autorizatia tehnica, certificatele de atestare a
inspectorilor tehnici, buletinele de verificare metrologica, buletinele de
etalonare si/sau buletinele de incercare/etalonare pentru aparatura (conform
prevederilor art. 10) si tarifele pentru inspectia tehnica;".
24. Primul alineat al literei b) a articolului 16 se completeaza cu
urmatorul text:
"b) Vehiculul nu va avansa la alt post de verificare pana nu sunt
consemnate explicit si amanuntit pe raport neconformitatile constatate la
postul curent. In cadrul inspectiei tehnice va fi respectata ordinea posturilor
de verificare comunicata RAR si existenta in dosarul de autorizare al statiei.
In eventualitatea modificarii succesiunii posturilor de verificare, noua
organizare a acestora trebuie comunicata RAR. Inspectorul tehnic nu va incepe o
alta inspectie tehnica pana nu o finalizeaza pe cea curenta (inclusiv
inregistrarea in calculator, completarea anexei nr. 6 etc.).
25. Alineatul al doilea al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea statiilor de inspectie tehnica detinute de persoanele
juridice se face de catre RAR, pe baza cererii de autorizare si a rezultatului
favorabil al Raportului de evaluare a capabilitatii tehnice, intocmit de
personal certificat pentru evaluarea conformitatii."
26. Primul alineat al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Autorizatia tehnica se acorda persoanelor juridice care detin spatii
corespunzatoare desfasurarii activitatii de inspectie tehnica, indeplinesc
conditiile precizate la art. 10 si au personal atestat pentru activitatea de
inspectie tehnica, conform prevederilor cap. V. Modelul autorizatiei tehnice
este prezentat in anexa nr. 8."
27. Punctul 2 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"2. chestionar de autoevaluare a capabilitatii tehnice, completat si
semnat pe propria raspundere de reprezentantul legal al persoanei
juridice;".
28. Punctul 3 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"3. copie, certificata pentru conformitatea cu originalul de catre
reprezentantul legal al persoanei juridice, de pe certificatul de inmatriculare
sau inregistrare de la oficiul registrului comertului, cu anexa la acesta
continand activitatea testari si analize tehnice conform cod CAEN, pentru
locatia statiei de inspectie tehnica periodica;".
29. Punctul 4 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"4. copie de pe statutul, actul constitutiv sau contractul de
societate al persoanei juridice, dupa caz;".
30. Punctul 6 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"6. lista aparatelor si utilajelor din dotarea statiei, semnata si
stampilata de reprezentantul legal al persoanei juridice;".
31. Punctul 8 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"8. copii de pe buletinele de verificare metrologica, buletinele de
etalonare si/sau buletinele de incercare/etalonare pentru aparatura, dupa caz
(conform prevederilor art. 10);".
32. Al treilea alineat al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"Durata maxima de valabilitate a autorizatiei tehnice este de 2 ani si
este conditionata de asigurarea respectarii de catre titular a conditiilor
legale de desfasurare a activitatii de inspectie tehnica."
33. Al doilea alineat al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"Neconformitatile constatate in cursul acestei activitati vor fi
mentionate in registrul de control al statiei si, dupa caz, in certificatul de
atestare a inspectorului tehnic."
34. Litera b) a alineatului al treilea al articolului 22 va avea urmatorul
cuprins:
"b) Suspendarea autorizatiei in cazul constatarii unei incalcari grave
a prevederilor legale in vigoare referitoare la desfasurarea activitatii de
inspectii tehnice periodice sau in conformitate cu prevederile contractului de
franciza."
35. Litera c) a alineatului al treilea al articolului 22 va avea urmatorul
cuprins:
"c) Anularea autorizatiei in cazul constatarii unei incalcari grave
sau a unor incalcari repetate ale prevederilor legale in vigoare referitoare la
desfasurarea activitatii de inspectii tehnice periodice sau in cazul
nerespectarii obligatiilor prevazute in contractul de franciza."
36. Litera b) a articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"b) copie de pe diploma de studii sau de pe diploma de calificare
profesionala, dupa caz;".
37. Primul alineat al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Fara a depasi termenul de valabilitate al certificatului de atestare,
inspectorul tehnic va solicita reatestarea, prin intermediul unei cereri din
partea persoanei juridice la care isi desfasoara activitatea sau la care va
urma sa isi desfasoare activitatea."
38. Al doilea alineat al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"Reatestarea se acorda in aceleasi conditii ca si atestarea, cu
exceptia cerintei de la art. 11 lit. a) pentru inspectorii atestati inainte de
intrarea in vigoare a prezentelor reglementari."
39. La primul alineat al articolului 26 se elimina sintagma "ca o
sanctiune".
40. La al doilea alineat al articolului 26, la prima liniuta se elimina
sintagma "ca sanctiuni".
41. Al treilea alineat al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Obtinerea unui nou certificat de atestare se face in conformitate cu
prevederile art. 23. Programarea pentru reatestare se face dupa 30 de zile de
la depunerea cererii prevazute la art. 24, perioada destinata reinstruirii in
cadrul statiei de inspectie tehnica periodica, dar fara a depasi 60 de zile de
la depunerea cererii."
42. Al saselea alineat al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Conducerea persoanei autorizate va lua masuri de supraveghere a
desfasurarii activitatilor inspectorilor tehnici si de sanctionare a
persoanelor care se fac vinovate de savarsirea abaterilor mentionate in
alineatele precedente."
43. Al doilea alineat al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"Cerintele privitoare la asigurarea posibilitatii de conectare a
analizorului de gaze, a opacimetrului si a standului de franare la un
calculator, precum si dotarea cu calculatorul respectiv sunt obligatorii
incepand cu data de 1 ianuarie 2006."
44. Dupa articolul 30 se introduce articolul 30^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 30^1
Prezentele reglementari se aplica, de asemenea, vehiculelor care au fost
radiate din circulatie, in vederea reinmatricularii acestora (in acest caz este
necesara prezentarea cel putin a cartii de identitate a vehiculului)."
45. In anexa nr. 2, la numarul curent 29, a patra liniuta de la coloana 1
va avea urmatorul cuprins:
"- stingator de incendiu".
46. In anexa nr. 2, la numarul curent 29, la coloana 4 se adauga un nou
alineat, care va deveni al saselea alineat si va avea urmatorul cuprins:
"Stingator de incendiu neavizat si necertificat".
47. In anexa nr. 2, la numarul curent 29, la coloana 4, alineatul al
saselea care devine alineatul al saptelea va avea urmatorul cuprins:
"Placi de identificare reflectorizant fluorescente neomologate, fixate
sau montate necorespunzator".
48. In anexa nr. 2, la numarul curent 29, la coloana 4, alineatul al
saptelea devine alineatul al optulea si va avea urmatorul cuprins:
"Marcaje reflectorizante pentru contur neomologate, fixate sau montate
necorespunzator".
49. In anexa nr. 2, la numarul curent 30, coloana 4 va avea urmatorul
cuprins:
"Lipsa vitezometru (cu exceptia autovehiculelor echipate cu tahograf)
Sigiliile si, daca este cazul, orice alt dispozitiv de protectie impotriva
manipularii frauduloase lipsa sau deteriorate, daca verificarea este posibila
(pentru tahograf si limitator de viteza)
Functionare necorespunzatoare (in cazul limitatorului de viteza se va
verifica, daca este posibil, viteza maxima reglata conform legislatiei in
vigoare, precum si daca limitatorul de viteza impiedica vehiculul respectiv sa
depaseasca aceasta viteza)
Termenul de valabilitate al verificarii tahografului sau limitatorului de
viteza depasit (se verifica de pe placuta de instalare)
Daca este posibil, se verifica daca limitatorul este montat conform
legislatiei in vigoare
Circumferinta nominala sau dimensiunea pneului nu corespunde cu datele
tahografului (se verifica in caz de dubiu)".
50. In anexa nr. 2, la numarul curent 38, coloana 1 va avea urmatorul
cuprins:
"VERIFICARE:
- gaze evacuare mas (cu exceptia tractoarelor)
- gaze evacuare mac (cu exceptia tractoarelor)
- zgomot emis".
51. In anexa nr. 2, la numarul curent 38, primul rand de la coloana 4 va
avea urmatorul cuprins:
"Nu se poate asigura respectarea conditiilor de masurare impuse
Emisia de CO masurata la mers in gol incet mai mare decat cea precizata in
anexa nr. 13".
52. In anexa nr. 2, la numarul curent 38, randul al doilea de la coloana 4
va avea urmatorul cuprins:
"Nu se poate asigura respectarea conditiilor de masurare impuse
Emisia de CO masurata la mers in gol incet mai mare decat valoarea admisa
precizata in anexa nr. 13
Emisia de CO masurata la mers in gol accelerat mai mare decat valoarea
admisa precizata in anexa nr. 13
Coeficientul lambda masurat la mers in gol accelerat nu se incadreaza in
intervalul admis precizat in anexa nr. 13".
53. In anexa nr. 2, la numarul curent 38, randul al treilea de la coloana 4
va avea urmatorul cuprins:
"Nu se poate asigura respectarea conditiilor de masurare impuse
Indicele de opacitate masurat in accelerare libera mai mare decat valoarea
admisa precizata in anexa nr. 13".
54. In anexa nr. 2, la numarul curent 45, coloana 4, alineatul al patrulea
va avea urmatorul cuprins:
"Placi de identificare reflectorizant fluorescente neomologate, fixate
sau montate necorespunzator".
55. In anexa nr. 2, la numarul curent 45, coloana 4, alineatul al cincilea
va avea urmatorul cuprins:
"Marcaje reflectorizante pentru contur neomologate, fixate sau montate
necorespunzator".
56. La anexa nr. 8 (fata) se elimina textul: "si categoriile de
vehicule rutiere".
57. Ultimul alineat al anexei nr. 8 (fata) va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea s-a facut in baza Cererii nr. ... din ..., inregistrata
la RAR, si a Raportului de evaluare a capabilitatii tehnice nr. ... din ...,
intocmit de RAR - Organismul de Certificare Sisteme."
58. Anexa nr. 8 (verso) va avea urmatorul cuprins:
"COD STATIE
__________________________________________________________________
|Nr. | Vehicule pentru care | Clasa de | Interdictii | Observatii |
|crt.| se autorizeaza statia | ITP | | |
| | de inspectie tehnica | | | |
|____|_______________________|__________|_____________|____________|
| 1. | | I | | |
|____|_______________________|__________|_____________|____________|
| 2. | | II | | |
|____|_______________________|__________|_____________|____________|
| 3. | | III | | |
|____|_______________________|__________|_____________|____________|"
59. Punctul 2 al anexei nr. 9 va avea urmatorul cuprins:
"2. copie, certificata pentru conformitatea cu originalul de catre
reprezentantul legal al persoanei juridice, de pe certificatul de inmatriculare
sau inregistrare de la oficiul registrului comertului, cu anexa la acesta
continand activitatea testari si analize tehnice conform cod CAEN, pentru
locatia statiei de inspectii tehnice periodice;".
60. Punctul 3 al anexei nr. 9 va avea urmatorul cuprins:
"3. copie de pe statutul, actul constitutiv sau contractul de
societate al persoanei juridice, dupa caz;".
61. Punctul 7 al anexei nr. 9 va avea urmatorul cuprins:
"7. copii de pe certificatele de aprobare de model, buletinele de
verificare metrologica, buletinele de etalonare si/sau buletinele de
incercare/etalonare ale aparatelor, dupa caz (conform art. 10 din
reglementari);".
62. La anexa nr. 10 (fata), rubrica "OBSERVATIE" va avea
urmatorul cuprins:
"Inscrierea in spatiul corespunzator de pe verso a doua abateri
consecutive in mai putin de 12 luni anuleaza prezentul certificat de atestare
care se afla permanent la dosarul statiei de inspectie tehnica pentru a fi
accesibil organelor de control pe durata programului de lucru."
63. La anexa nr. 10 (verso), "TICHET DE EVIDENTA A ABATERILOR"
devine "EVIDENTA ABATERILOR", iar "Neconformitatea" devine
"Abatere constatata".
64. In anexa nr. 11, la tabelul 1 se abroga a treia coloana:
"presiunea (bar)".
65. Anexa nr. 13 va avea urmatorul cuprins:
"Autovehicule echipate cu motor cu aprindere prin scanteie (benzina)
A. Atunci cand emisiile nu sunt limitate de un sistem de reglare
perfectionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:
1. inspectia vizuala a sistemului de evacuare, pentru a se verifica daca
acesta este complet si intr-o stare satisfacatoare si daca nu exista
neetanseitati;
2. inspectia vizuala a oricarui echipament de reglare a emisiilor instalat
de catre constructor, pentru a se verifica daca acesta este complet si intr-o
stare satisfacatoare si daca nu exista neetanseitati.
Dupa aducerea motorului la parametrii normali de functionare, tinand cont
de recomandarile constructorului, se masoara concentratia emisiilor de monoxid
de carbon (CO), cu motorul la mers in gol incet, cu ambreiajul decuplat.
Continutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie sa
depaseasca urmatoarele valori:
(i) pentru autovehiculele fabricate pana in anul 1986 inclusiv: CO_cor:
4,5% in vol.;
(ii) pentru autovehiculele fabricate incepand cu anul 1987: CO_cor: 3,5% in
vol.
B. Atunci cand emisiile sunt controlate de un sistem de reglare
perfectionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:
1. inspectia vizuala a sistemului de evacuare, pentru a se verifica daca
acesta este complet si intr-o stare satisfacatoare si daca nu exista
neetanseitati;
2. inspectia vizuala a oricarui echipament de reglare a emisiilor instalat
de catre constructor, pentru a se verifica daca el este complet si intr-o stare
satisfacatoare si daca nu exista neetanseitati;
3. determinarea eficacitatii sistemului de reglare a emisiilor prin
masurarea valorii lambda si a continutului de CO din gazele de evacuare,
conform dispozitiilor pct. 4 sau procedurilor propuse de constructor si agreate
la omologarea de tip. Pentru fiecare dintre teste, motorul este adus la
parametrii normali de functionare, conform recomandarilor constructorului
vehiculului;
4. emisii la iesirea din teava de evacuare - valori limita;
Continutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie sa
depaseasca urmatoarele valori:
(i) masurari efectuate la turatia de mers in gol incet, cu ambreiajul
decuplat: continutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie sa
depaseasca valoarea CO_cor: 0,5% in vol.; el nu trebuie sa depaseasca valoarea
CO_cor: 0,3% in vol. pentru autovehiculele omologate conform valorilor limita
indicate la pct. A sau B al tabelului din sectiunea 5.3.1.4 a anexei I la
Directiva 70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE sau ulterior
(autoturisme sau autovehicule comerciale usoare EURO 3 sau EURO 4);
(ii) masurari efectuate cu motorul la turatia de cel putin 2.000 min^-1, cu
ambreiajul decuplat: continutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu
trebuie sa depaseasca valoarea CO_cor: 0,3% in vol.; el nu trebuie sa
depaseasca valoarea CO_cor: 0,2% in vol. pentru autovehiculele omologate
conform valorilor limita indicate la pct. A sau B al tabelului din sectiunea
5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE
sau ulterior (autoturisme sau autovehicule comerciale usoare EURO 3 sau EURO
4);
Lambda: 1 +/- 0,03 sau conform specificatiilor constructorului;
Autovehicule echipate cu motor cu aprindere prin comprimare (Diesel)
a) masurarea opacitatii fumului in accelerare libera, de la turatia de mers
in gol incet la turatia de intrerupere a alimentarii, cu ambreiajul decuplat si
comanda cutiei de viteze la punctul mort;
b) aducerea motorului la parametrii normali de functionare a
autovehiculului:
1. autovehiculele pot fi controlate cu respectarea, din motive de
securitate, cel putin a conditiei ca motorul sa fie cald si intr-o stare mecanica
satisfacatoare;
2. sub rezerva dispozitiilor de la lit. d) 3, nici un autovehicul nu poate
fi respins fara a fi fost respectate urmatoarele conditii:
(i) motorul trebuie sa fie cald: altfel spus, temperatura uleiului
motorului masurata de o sonda in tubul jojei trebuie sa fie de cel putin 80
grade C sau sa corespunda temperaturii de functionare normale, daca aceasta
este inferioara, sau temperatura blocului motor, masurata dupa nivelul
radiatiei in infrarosu, trebuie sa atinga o valoare echivalenta. Daca, din
cauza configuratiei vehiculului, nu este posibil sa se procedeze in acest mod,
temperatura normala de functionare a motorului va putea fi stabilita altfel, de
exemplu pe baza functionarii ventilatorului de racire;
(ii) sistemul de evacuare trebuie curatat prin 3 accelerari libere sau
printr-un mijloc echivalent.
c) Procedura de incercare
1. inspectia vizuala a oricarui echipament de reglare a emisiilor instalat
de constructor, pentru a se verifica daca este complet si intr-o stare
satisfacatoare si daca nu exista neetanseitati;
2. motorul, si, daca este cazul, turbocompresorul trebuie sa functioneze la
turatia de mers in gol incet inainte de inceperea fiecarui ciclu de accelerare
libera. Pentru motoarele autovehiculelor grele, aceasta inseamna a se astepta
cel putin 10s dupa eliberarea comenzii de accelerare;
3. la inceperea fiecarui ciclu de accelerare libera pedala de accelerare
trebuie apasata rapid si progresiv (in mai putin de o secunda), dar nu brutal,
astfel incat sa se obtina debitul maxim al pompei de injectie si sa se atinga
turatia de intrerupere a alimentarii, respectandu-se valoarea specificata a
timpului de baza;
4. la fiecare ciclu de accelerare libera motorul trebuie ca, inainte sa fie
eliberata comanda, sa atinga turatia de intrerupere a alimentarii sau, in cazul
automobilelor cu transmisie automata, turatia indicata de constructor ori, daca
aceasta nu este cunoscuta, doua treimi din turatia de intrerupere a
alimentarii.
Aceasta se poate asigura, de exemplu, prin supravegherea regimului
motorului sau lasand sa treaca un timp suficient intre momentul de actionare si
cel de eliberare a pedalei de acceleratie, adica cel putin 2s pentru
autovehiculele destinate transportului de persoane, care au, in afara locului
conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, si pentru autovehiculele
destinate transportului de marfuri avand o masa maxima tehnic admisibila mai
mare de 3.500 kg.
d) Valori limita
1. nivelul opacitatii nu trebuie sa depaseasca valorile limita ale
indicelui de opacitate (coeficientului de absorbtie), care sunt urmatoarele:
Indice de opacitate (coeficient de absorbtie) maxim pentru:
- motoare Diesel cu aspiratie naturala: 2,5 m^-1;
- motoare Diesel cu turbocompresor: 3 m^-1;
- o limita de 1,5 m^-1 se aplica urmatoarelor vehicule omologate conform
valorilor limita indicate:
a) la linia B a tabelului din sectiunea 5.3.1.4. a anexei I la Directiva
70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE (autovehicule comerciale usoare
cu motor Diesel EURO 4);
b) la linia B1 a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva
88/77/CEE, modificata prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele
cu motor Diesel EURO 4);
c) la linia B2 a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva
88/77/CEE, modificata prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele
cu motor Diesel EURO 5);
d) la linia C a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva
88/77/CEE, modificata prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele
EEV);
sau conform valorilor limita ce figureaza intr-o modificare ulterioara a
Directivei 70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE, sau conform
valorilor limita care figureaza intr-o modificare ulterioara a Directivei 88/77/CEE,
modificata prin Directiva 1999/96/CE;
2. autovehiculele nu trebuie respinse decat daca media aritmetica a
valorilor masurate in cel putin ultimele 3 cicluri de accelerare libera
depaseste valoarea limita, cu conditia sa nu se inregistreze diferente
semnificative intre turatiile minime masurate la ciclurile de accelerare sau
intre turatiile maxime masurate la ciclurile de accelerare. Aceasta medie poate
fi calculata ignorand valorile observate care se indeparteaza cu mult fata de
media masurata sau poate fi obtinuta printr-un alt mod de calcul statistic care
tine cont de dispersia valorilor masurate;
3. pentru a evita efectuarea de incercari inutile, prin derogare de la
dispozitiile lit. d) 2, sunt admise autovehiculele pentru care valorile masurate
in mai putin de 3 cicluri de accelerare libera ori dupa ciclurile de curatare
vizate la lit. b) 2. (ii) (sau aplicarea unui procedeu echivalent) sunt mai
mici cu 0,5 m^-1 fata de valorile limita precizate la lit. d) 1."
66. La anexa nr. 15, prima sectiune, primul alineat va avea urmatorul
cuprins:
"Vehiculele grele sau lungi, echipate cu placi de identificare
reflectorizant-fluorescente spate, trebuie sa respecte cerintele precizate prin
prezentele reglementari. Placile de identificare trebuie sa fie omologate, iar
montarea lor pe vehicul trebuie sa respecte legislatia in vigoare. Pentru
autovehicule aceste placi de identificare sunt dreptunghiulare si compuse din
elemente reflectorizante de culoare galbena si fluorescente de culoare rosie, inclinate
si descendente catre exteriorul vehiculului. Pentru remorci si semiremorci ele
sunt compuse dintr-un fond reflectorizant galben si o bordura fluorescenta
rosie."
67. La anexa nr. 15, prima sectiune, al doilea alineat va avea urmatorul
cuprins:
"Vehiculele lente, echipate cu placi de identificare spate, trebuie sa
respecte cerintele precizate prin prezentele reglementari. Placile de
identificare trebuie sa fie omologate, iar montarea lor pe vehicul trebuie sa
respecte legislatia in vigoare. Ele sunt triunghiulare si compuse dintr-un fond
fluorescent rosu si o bordura reflectorizanta rosie."
68. La anexa nr. 15, prima sectiune, al treilea alineat se abroga.
69. La anexa nr. 15, a doua sectiune, ultimul alineat se abroga.
70. In textul reglementarilor, sintagmele: "autorizatie tehnica de
functionare", "autorizatie de functionare" si
"autorizatie" se inlocuiesc cu sintagma "autorizatie
tehnica".
71. In textul reglementarilor, sintagma "registru unic de
control" se inlocuieste cu sintagma "registru de control al
statiei".
|