ORDIN
Nr. 22 din 18 octombrie 2006
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 919 din 13 noiembrie 2006
In temeiul art. 9 alin. (6) şi (7) şi al art. 51 din
Legea energiei electrice nr. 318/2003, al art. 9 din Hotărârea Guvernului nr.
1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei
electrice din surse regenerabile de energie, al art. II din Hotărârea
Guvernului nr. 958/2005 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 443/2003
privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de
energie şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr.
1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei
electrice din surse regenerabile de energie,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul piaţă de energie şi Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de
reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din
data de 18 octombrie 2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a pieţei de certificate verzi, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 40/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a pieţei de certificate verzi, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 938 din 20 octombrie 2005.
Art. 3. - Compania Naţională de Transport al Energiei
Electrice „Transelectrica" - S.A. şi Societatea Comercială „Opcom" -
S.A. vor actualiza procedurile elaborate cu referire la emiterea şi, respectiv,
tranzacţionarea certificatelor verzi, în concordanţă cu prevederile
regulamentului prevăzut la art. 1, şi le vor supune spre avizare Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 15 zile
de la publicarea prezentului ordin.
Art. 4. - Producătorii de energie electrică produsă din
surse regenerabile, furnizorii de energie electrică, Societatea Comercială
„Opcom" - S.A. şi Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice
„Transelectrica" - S.A. vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Departamentul piaţă de energie din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare
începând cu data de 1 decembrie 2006, cu excepţia art. 3.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare in
Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si
funcţionare a pieţei de certificate verzi
1. Scop
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte normele
metodologice pentru aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice
produse din surse regenerabile, în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.892/2004, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului
nr. 958/2005, respectiv:
a) modul de emitere a certificatelor verzi;
b) modul de organizare şi funcţionare a sistemului de
tranzacţionare a certificatelor verzi;
c) părţile implicate şi responsabilităţile acestora
în desfăşurarea activităţilor aferente sistemului de tranzacţionare a
certificatelor verzi;
d) modul de înregistrare şi de gestionare a
informaţiilor referitoare la certificatele verzi;
e) modul de urmărire a îndeplinirii de către furnizorii
de energie electrică a cotelor obligatorii care le revin.
Art. 2. - Aplicarea sistemului de cote obligatorii
combinat cu comercializarea certificatelor verzi presupune parcurgerea
următoarelor etape:
a) stabilirea cotelor obligatorii;
b) calificarea/înregistrarea producătorilor de energie
electrică produsă din surse regenerabile de energie;
c) emiterea certificatelor verzi;
d) tranzacţionarea certificatelor verzi;
e) dovedirea realizării cotei anuale obligatorii de
către furnizorii de energie electrică („consumarea" certificatelor verzi).
2. Domeniul de aplicare
Art. 3. - Prezentul regulament se aplică:
a) participanţilor la piaţa de certificate verzi;
b) operatorului de transport şi de sistem, în
calitate de emitent al certificatelor verzi;
c) operatorilor de distribuţie, în calitate de
furnizori de informaţii privind cantităţile de energie electrică din surse
regenerabile de energie, livrate de producători în reţelele de distribuţie;
d) operatorului pieţei de certificate verzi, în
calitate de administrator al pieţei de certificate verzi.
Art. 4. - Certificatele verzi se tranzacţionează pe o
piaţă paralelă, diferită de piaţa fizică a energiei electrice, formată din
piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi şi piaţa centralizată de
certificate verzi, în vederea:
a) promovării energiei electrice produse din surse
regenerabile, în condiţiile legii;
b) îndeplinirii ţintei naţionale privind ponderea de
energie electrică produsă din surse regenerabile de energie în consumul intern
brut de energie electrică.
Art. 5. - (1) Beneficiarii sistemului de promovare
adoptat la nivel naţional sunt producătorii de energie electrică produsă din
următoarele surse regenerabile de energie: energie hidro produsă în centrale cu
o putere instalată mai mică sau egală cu 10 MW, puse în funcţiune sau
modernizate începând cu anul 2004, energie eoliană, solară, geotermală, a
valurilor, biomasă, precum şi hidrogen produs în surse regenerabile de energie.
(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor pentru centrala
modernizată se face pe bază de documente justificative depuse de producătorul
de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie la Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, împreună cu raportul unui
evaluator autorizat, acreditat de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din
România - ANEVAR.
3. Definiţii şi abrevieri
Art. 6. - In înţelesul prezentului regulament, termenii
şi expresiile folosite au semnificaţiile următoare:
a) autoritatea competentă
- Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei;
b) centrală modernizată - centrală la care a fost executat un ansamblu de lucrări care au
condus la îmbunătăţirea caracteristicilor tehnico-economice şi de mediu ale
acesteia şi a căror valoare a reprezentat cel puţin 30% din valoarea de înlocuire
a centralei;
c) certificat verde - document
care atestă o cantitate de un megawattoră de energie electrică produsă din
surse regenerabile de energie electrică. Certificatul verde se poate
tranzacţiona distinct de cantitatea de energie electrică asociată acestuia, pe
o piaţă a contractelor bilaterale sau pe piaţa centralizată de certificate
verzi;
d) cerere anuală de
certificate verzi - numărul de certificate verzi
corespunzătoare cotei anuale legal stabilite, care se calculează ca produs
dintre cota obligatorie şi consumul naţional brut de energie electrică din acel
an;
e) certificat verde „consumat" - certificat verde utilizat de către un furnizor pentru a dovedi
îndeplinirea cotei anuale obligatorii; un certificat verde „consumat" nu
mai poate fi tranzacţionat pe piaţa de certificate verzi;
f) cod de identificare pe
piaţa centralizată de certificate verzi - cod
alfanumeric alocat fiecărui participant la piaţa centralizată de certificate
verzi de către operatorul pieţei de certificate verzi;
g) confirmare de
tranzacţie - document emis de operatorul pieţei de
certificate verzi, care confirmă o tranzacţie cu certificate verzi pe piaţa
centralizată;
h) convenţie de participare
la piaţa de certificate verzi - convenţie standardizată stabilită de operatorul pieţei de
certificate verzi şi operatorul de transport şi de sistem, care prevede
drepturile şi obligaţiile reciproce dintre operatorul pieţei de certificate
verzi, operatorul de transport şi de sistem şi fiecare participant la piaţa de
certificate;
i) energie electrică produsă
din surse regenerabile de energie - energia
electrică produsă de centrale care utilizează numai surse regenerabile de
energie, precum şi proporţia de energie electrică produsă din surse
regenerabile de energie în centrale hibride care utilizează şi surse
convenţionale de energie, incluzând energia electrică consumată de sistemele de
stocare a purtătorilor de energie convenţională şi excluzând energia electrică
obţinută din aceste sisteme;
j) furnizor de energie
electrică - persoană juridică, titulară a unei
licenţe de furnizare a energiei electrice, care asigură alimentarea cu energie
electrică a unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de
furnizare;
k) interval de ofertare - primele 10 zile lucrătoare din luna de tranzacţionare;
l) lună de tranzacţionare - luna calendaristică în care se desfăşoară procesul de
tranzacţionare a certificatelor verzi;
m) notă de decontare - notă întocmită de operatorul pieţei de certificate verzi, în care
sunt înregistrate toate valorile ce trebuie achitate de participanţii implicaţi
în tranzacţii cu certificate verzi pe piaţa centralizată de certificate verzi;
n) ofertă - perechea număr/preţ de certificate verzi, pentru cumpărare sau
vânzare pe piaţa centralizată de certificate verzi;
o) ofertă anuală de
certificate verzi - numărul de certificate verzi
emise în cursul unui an de către operatorul de transport şi de sistem;
p) ofertă validată - ofertă acceptată de operatorul pieţei de certificate verzi;
q) operator de distribuţie -
persoană juridică, titulară a unei licenţe de
distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă
reţeaua electrică de distribuţie;
r) operator piaţă de
certificate verzi - persoană juridică ce asigură
tranzacţionarea certificatelor verzi şi care determină preţurile pe piaţa
centralizată a certificatelor verzi, îndeplinind funcţiile prevăzute de
prezentul regulament; operatorul pieţei de certificate verzi este Societatea
Comercială „Opcom" - S.A.;
s) operator de transport şi
de sistem - persoană juridică, titulară de licenţă
pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem. Operatorul de
transport şi de sistem este Compania Naţională de Transport al Energiei
Electrice „Transelectrica" - S.A.;
t) participant la piaţa de
certificate verzi - producătorii de energie
electrică produsă din surse regenerabile de energie, furnizorii de energie
electrică şi consumatorii de energie electrică care doresc să cumpere, în mod
voluntar, certificate verzi;
u) piaţă centralizată de
certificate verzi - cadrul de desfăşurare a
tranzacţiilor cu certificate verzi între participanţii la piaţă, organizat şi
administrat de Societatea Comercială „Opcom" - S.A., pe baza unor reguli
specifice;
v) piaţă a contractelor bilaterale de certificate verzi - totalitatea
contractelor bilaterale negociate între producătorii de energie electrică din
surse regenerabile şi furnizorii de energie electrică pentru
vânzarea/cumpărarea de certificate verzi;
w) preţ de închidere al
pieţei centralizate de certificate verzi - preţul
la care sunt încheiate tranzacţiile pe piaţa centralizată de certificate verzi,
în luna de tranzacţionare;
x) producător de energie
electrică produsă din surse regenerabile de energie - persoană juridică, titulară a unei licenţe de producere a
energiei electrice în centrale care utilizează surse regenerabile de energie;
y) producţie prioritară - producţia calificată de energie electrică a unui
producător/configuraţie pentru care sunt acordate drepturi preferenţiale de
preluare pe piaţa angro de energie electrică;
z) Registrul certificatelor verzi - registru întocmit şi ţinut la zi de operatorul pieţei de
certificate verzi, în care sunt înregistrate:
1. tranzacţiile încheiate lunar pe piaţa de
certificate verzi, cererile şi ofertele lunare de certificate verzi;
2. lista producătorilor de energie electrică din
surse regenerabile de energie, a furnizorilor de energie electrică, precum şi
codurile numerice ale certificatelor verzi deţinute/consumate de producători,
respectiv de furnizorii de energie electrică;
3. alte informaţii necesare în procesul de validare a
ofertelor de certificate verzi;
aa) sistem de cote obligatorii - mecanism de promovare a producerii de energie electrică din surse
regenerabile de energie, prin achiziţia de către furnizori a unor cote
obligatorii de energie electrică produsă din aceste surse, în vederea vânzării
către consumatorii deserviţi;
bb) surse regenerabile de energie - surse de
energie nefosile, cum sunt: vântul, soarele, apele
geotermale, valurile, mareele, hidroenergia, biomasa, gazul de fermentare a
deşeurilor, denumit gazul de depozit, gazul de fermentare a nămolurilor din
instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogazul;
cc) sistem de tranzacţionare
- sistem informatic stabilit
şi menţinut de operatorul pieţei de certificate verzi în scopul realizării
tranzacţiilor de certificate verzi pe piaţa centralizată a certificatelor
verzi;
dd) scală de preţ - intervalul în care trebuie să se situeze preţul de
vânzare/cumpărare a certificatelor verzi, respectiv 24 - 42 euro/certificat,
calculat la cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României pentru
ultima zi lucrătoare a lunii decembrie din anul precedent;
ee) tranzacţionare de
certificate verzi - comercializarea certificatelor verzi prin trecerea acestora din contul vânzătorului în
contul cumpărătorului la preţul de închidere al pieţei centralizate de
certificate verzi sau la preţul negociat în contracte bilaterale de certificate
verzi;
ff) valoare de înlocuire - totalitatea cheltuielilor ocazionate de construirea unui mijloc fix nou,
identic cu cel existent, la nivelul preţurilor din perioada actuală (în care se
fac determinările);
gg) zi lucrătoare - zi calendaristică, cu excepţia zilelor de sâmbătă, duminică şi a
oricărei zile declarate sărbătoare legală în România;
hh) zi de tranzacţionare - ziua lucrătoare din luna de tranzacţionare, în care se stabilesc
vânzătorii şi cumpărătorii de certificate verzi, numărul de certificate
tranzactionate între aceştia şi preţul de închidere pe piaţa centralizată de
certificate verzi.
Art. 7. - Abrevierile utilizate în cadrul prezentului
regulament au următoarele semnificaţii:
a) ANRE - autoritatea
competentă;
b) CV - certificat verde;
c) E-SRE - energie
electrică produsă din surse regenerabile de energie;
d) OPCV - operatorul
pieţei de certificate verzi;
e) OTS - operatorul de
transport şi de sistem;
f) PIPCCV - preţ de
închidere al pieţei centralizate de certificate verzi;
g) SRE - surse regenerabile de energie;
h) SEN - Sistemul
electroenergetic naţional.
4. Documente de referinţă
Art. 8. - Prezentul regulament are la bază prevederile
următoarelor documente de referinţă:
a) Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din
16 iulie 2003;
b) Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind
promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie
2003, cu modificările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea
„Foii de parcurs din domeniul energetic din România", publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 14 august 2003, cu
modificările ulterioare;
d) Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind aprobarea
Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004;
e) Hotărârea Guvernului nr. 1.429/2004 pentru
aprobarea Regulamentului de certificare a originii energiei electrice produse
din surse regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 843 din 15 septembrie 2004;
f) Hotărârea Guvernului nr. 1.892/2004 privind
stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse
regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.056 din 15 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare;
g) Hotărârea Guvernului nr. 958/2005 pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de
energie din surse regenerabile şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii
Guvernului nr. 1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a
producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie;
h) Procedura de supraveghere a
emiterii garanţiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse
regenerabile de energie, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 23/2004, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 12
octombrie 2004;
i) Codul comercial al pieţei angro de energie
electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 989 din 27 octombrie 2004;
j) Regulamentul de calificare a producţiei prioritare
de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 33/2004, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.192 din 14 decembrie 2004, modificat şi completat
prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 43/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.032 din 21 noiembrie 2005.
5. Stabilirea cotelor obligatorii
Art. 9. - Cotele obligatorii reprezintă valori procentuale anuale din consumul naţional brut de
energie electrică, calculate în mod progresiv începând din anul 2005 şi până în anul 2010 şi care se menţin constante
şi obligatorii până în anul 2012. Pentru perioada ulterioară anului 2012 se vor
stabili cote obligatorii cel puţin la nivelul cotei din anul 2012, în
conformitate cu evoluţia legislaţiei Uniunii Europene în domeniul promovării
E-SRE.
Art. 10. - Consumul naţional
brut de energie electrică pentru anul 2010 este cel prevăzut în „Foaia de
parcurs din domeniul energetic din România".
Art. 11. - (1) Valoarea anuală a cotei obligatorii
poate fi modificată în perioada 2005-2007, în prima decadă a lunii decembrie,
prin ordin al preşedintelui autorităţii competente, în cazul în care
capacitatea instalată în centralele de producere a E-SRE nu poate asigura
cererea de CV.
(2) Modificarea valorii anuale a cotei obligatorii
menţionate la alin. (1) se va face ţinându-se cont de numărul de CV ofertate pe
piaţa de CV în anul respectiv.
Art. 12. - (1) Fiecare furnizor de energie electrică
este obligat să achiziţioneze în fiecare an un număr de CV egal cu produsul
dintre valoarea cotei obligatorii şi cantitatea de energie electrică furnizată
în acel an de acesta consumatorilor finali, exprimată în MWh.
(2) Fracţiunile mai mari sau egale cu 0,5 MWh se
rotunjesc prin adaos la 1 MWh, iar cele mai mici de 0,5 MWh nu sunt luate în
considerare.
Art. 13. - Autoritatea competentă
stabileşte în luna martie a fiecărui an, pe baza informaţiilor transmise de
OPCV pentru fiecare furnizor privind CV achiziţionate pentru îndeplinirea
cotei, gradul de realizare a cotei obligatorii impuse.
Art. 14. - In cazul în care un furnizor achiziţionează într-un an mai multe CV decât cota obligatorie,
acestea pot fi:
a) utilizate în anul/anii următor/următori pentru
îndeplinirea cotei;
b) vândute altor furnizori prin contracte bilaterale
la preţul de achiziţie a CV.
Art. 15. - Furnizorul care nu
realizează cota obligatorie impusă va plăti la OTS contravaloarea CV
neachiziţionate, astfel:
a) în perioada 2005-2007, la o valoare reprezentând o
dată şi jumătate valoarea maximă de tranzacţionare a CV legal stabilită;
b) de la 1 ianuarie 2008, la o
valoare dublă faţă de valoarea maximă de tranzacţionare a CV legal stabilită.
Art. 16. - (1) Sumele provenind din neîndeplinirea
cotelor obligatorii sunt colectate de OTS într-un cont separat constituit în
acest sens şi alocate în baza Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate
din neîndeplinirea de către furnizorii de energie electrică a cotelor
obligatorii de achiziţie de CV, elaborată de autoritatea competentă, pentru:
a) achiziţia de la producători a CV oferite pe piaţă,
dar netranzacţionate, la valoarea minimă de tranzacţionare legal stabilită,
pentru anii în care cererea de CV este mai mare decât oferta;
b) redistribuirea către producătorii de E-SRE, în
funcţie de numărul de CV vândute şi de tipul tehnologiei de producere.
(2) Producătorii de E-SRE aflaţi în situaţia menţionată
la alin. (1) lit. b) sunt obligaţi să folosească sumele de bani primite prin
redistribuire pentru realizarea de investiţii necesare promovării utilizării
SRE şi să facă dovada modului de utilizare în Raportul financiar anual transmis
către ANRE de titularii de licenţe şi întocmit conform Procedurii de întocmire
a Raportului financiar de către titularii de licenţe.
Art. 17. - (1) Furnizorul de energie electrică care
este şi producător de E-SRE poate utiliza CV proprii
pentru îndeplinirea cotei anuale obligatorii.
(2) Producătorul de E-SRE care este şi furnizor de
energie electrică are obligaţia să comunice lunar la OPCV codurile numerice ale
CV reţinute în vederea îndeplinirii cotei anuale obligatorii.
(3) Pentru furnizorul de energie
electrică care este şi producător şi la barele căruia sunt racordaţi direct
consumatori, cota anuală obligatorie de CV ce trebuie achiziţionate se
stabileşte cu luarea în considerare şi a consumurilor de energie electrică
realizate de aceştia.
6. Calificarea şi
înregistrarea producătorilor
Art. 18. - (1) Pot solicita CV producătorii de E-SRE
calificaţi de autoritatea competentă pentru producţie prioritară, în
conformitate cu prevederile Regulamentului pentru calificarea producţiei
prioritare de energie electrică.
(2) Pot solicita CV şi producătorii de E-SRE care
alimentează locuri proprii de consum şi utilizează reţelele electrice ale
operatorilor de transport/distribuţie.
Art. 19. - (1) Anual, producătorii de E-SRE calificaţi
pentru producţie prioritară se înscriu la OTS în baza unei cereri, pentru a
obţine CV.
(2) Cererea se adresează, în scris şi/sau în format
electronic, către OTS, potrivit modelului elaborat de acesta, şi este însoţită
obligatoriu de o copie de pe licenţa de producere a E-SRE şi de pe decizia de
calificare, emise de autoritatea competentă.
7. Emiterea certificatelor verzi
Art. 20. - (1) OTS emite CV producătorilor de E-SRE
pentru energia electrică livrată în reţelele electrice, în conformitate cu
prevederile Procedurii de emitere a CV producătorilor de E-SRE, elaborată de
OTS şi avizată de autoritatea competentă.
(2) Producătorii de E-SRE primesc pentru fiecare
megawattoră livrat în reţelele electrice câte un CV.
Art. 21. - (1) Producătorii de E-SRE transmit:
a) OTS, până cel târziu în a
4-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, în scris şi/sau în format
electronic, informaţiile privind E-SRE livrată în reţelele electrice şi
confirmarea preluării acesteia de către operatorii de distribuţie;
b) operatorilor de
distribuţie (la reţelele cărora sunt racordaţi producătorii) Decizia de
calificare a producţiei de E-SRE, emisă de autoritatea competentă, precum şi
lista punctelor de livrare a acestei energii în SEN.
(2) Operatorii de distribuţie transmit producătorilor,
până în a 3-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, informaţiile privind
E-SRE preluată de la aceştia în luna precedentă.
(3) OTS emite CV producătorilor de E-SRE, în termen
de 4 zile lucrătoare din momentul transmiterii de către producătorii de E-SRE a
informaţiilor complete şi corecte în conformitate cu prevederile Procedurii de
emitere a CV, menţionată la art. 20 alin. (1).
(4) OTS comunică producătorilor de E-SRE şi OPCV
numărul şi codurile numerice ale CV emise în contul producătorilor.
Art. 22. - Un CV:
a) conţine cel puţin denumirea şi adresa
producătorului de E-SRE, tipul SRE, numărul licenţei de producere, numărul de
ordine, emitentul şi data emiterii;
b) este emis în format electronic, sistemul informatic
fiind protejat pentru a se evita eventualele fraude;
c) are valabilitate până la data la care este
„consumat".
Art. 23. - (1) OTS comunică lunar autorităţii
competente lista cu producătorii de E-SRE care au primit CV şi codurile
numerice ale CV emise în contul lor.
(2) Numerele de ordine ale CV
emise de OTS încep anual cu numărul unu pentru fiecare producător de E-SRE.
Art. 24. - OTS aplică un tarif reglementat pentru
emiterea de CV, fundamentat pe baza cheltuielilor justificate şi avizat de
autoritatea competentă.
Art. 25. - (1) OTS poate
retrage un CV emis, dacă:
a) constată că a fost obţinut pe baza unui
comportament fraudulos al producătorului;
b) informaţiile furnizate de producător/operatorul de
distribuţie nu sunt corecte.
(2) OTS notifică autorităţii competente, OPCV şi
producătorilor în cauză CV retrase.
8. Tranzacţionarea/transferul de certificate verzi
8.1. Consideraţii generale
Art. 26. - Piaţa de CV este o piaţă concurenţială în
care CV aferente E-SRE sunt tranzacţionate pe piaţa contractelor bilaterale
şi/sau pe piaţa centralizată de CV.
Art. 27.- (1) Un CV poate face obiectul unei singure
tranzacţii.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1):
a) producătorul de E-SRE angajat într-un contract
bilateral cu un furnizor de energie electrică, care, în situaţia în care nu poate
realiza numărul de CV contractat, poate achiziţiona diferenţa de pe piaţa
centralizată de CV;
b) furnizorul de energie electrică, care deţine
într-un an mai multe CV decât cota obligatorie, care poate să vândă surplusul
de CV altor furnizori, prin contracte bilaterale, la preţul la care acestea au
fost achiziţionate.
(3) Producătorii aflaţi în situaţia menţionată la
alin. (2) menţin preţul negociat în contractele bilaterale, indiferent de
preţul de achiziţie a CV de pe piaţa centralizată.
Art. 28. - Tranzacţionarea CV emise de OTS se face
lunar şi nu este condiţionată de tranzacţionarea energiei electrice aferente.
Art. 29. - Valoarea de tranzacţionare a CV se
stabileşte prin mecanisme concurenţiale specifice celor două pieţe, cu
încadrare în scala de preţ.
Art. 30. - Transferul CV din contul vânzătorului în
contul cumpărătorului se face de către OPCV, orice transfer fiind înregistrat
în Registrul CV.
Art. 31. - Importul/exportul de CV este permis numai cu
acele state membre ale Uniunii Europene cu care
România a încheiat convenţii/acorduri în acest sens.
8.2. Participarea la piaţa
de CV Participanţii la piaţa de CV
Art. 32. - In cadrul sistemului de tranzacţionare a CV
sunt implicaţi operatorii economici care:
a) tranzacţionează CV, denumiţi în continuare participanţi
la piaţa de CV;
b) au responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea
pieţei de CV.
Art. 33. - (1) Participanţii la piaţa de CV sunt
producătorii de E-SRE şi furnizorii de energie electrică.
(2) Consumatorii de energie
electrică pot achiziţiona CV, dacă doresc, de pe piaţa contractelor bilaterale
şi/sau de pe piaţa centralizată de CV.
Art. 34. - Orice nou participant la piaţa de CV va fi
tratat la fel ca şi participanţii preexistenţi.
Art. 35. - Operatorii economici cu responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV
sunt OTS, OPCV şi operatorii de distribuţie.
Inregistrarea participanţilor
Art. 36. - Inregistrarea participanţilor la piaţa de CV
se face la solicitarea scrisă a acestora, adresată OPCV, conform Procedurii de
înscriere a participanţilor la piaţa de CV, elaborată de OPCV şi avizată de
autoritatea competentă.
Art. 37. - OPCV şi OTS stabilesc conţinutul-cadru al
Convenţiei de participare la piaţa de CV, care trebuie să cuprindă drepturile
şi responsabilităţile reciproce ale OPCV, OTS şi ale fiecărui participant.
Convenţia este făcută publică de către OPCV după avizarea ei de către
autoritatea competentă.
Art. 38. - După semnarea de către reprezentantul
autorizat al solicitantului a Convenţiei de participare la piaţa de CV,
înregistrarea ca participant la piaţa de CV devine efectivă începând cu data
intrării în vigoare a acestei convenţii.
8.3. Competenţe şi atribuţii
în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV
Art. 39. - OTS are următoarele atribuţii şi competenţe
în piaţa de CV:
a) emite lunar CV producătorilor de E-SRE, în
conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV, menţionată la art. 20
alin. (1);
b) facturează şi colectează sumele de bani provenite
de la furnizorii care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie impusă, într-un cont
separat;
c) comunică producătorilor de E-SRE şi OPCV numărul
şi codurile numerice ale CV emise în contul producătorilor;
d) comunică lunar autorităţii
competente lista producătorilor de E-SRE care au primit CV şi codurile numerice
ale CV emise în contul acestora;
e) redistribuie producătorilor de E-SRE sumele de
bani provenite din neîndeplinirea cotelor obligatorii impuse furnizorilor de
energie electrică, conform procedurii menţionate la art. 16 alin. (1).
Art. 40. - OPCV - organizator al pieţii centralizate de
CV şi administrator al pieţei de CV - are următoarele atribuţii şi competenţe:
a) înregistrează participanţii la piaţa de CV, în
conformitate cu prevederile Procedurii de înscriere a participanţilor la piaţa
de CV, menţionată la art. 36, şi cu prevederile Convenţiei de participare la
piaţa de CV, menţionată la art. 37;
b) prognozează anual şi face publice cererea şi
oferta de CV la nivel naţional;
c) înregistrează contractele bilaterale încheiate
între producătorii de E-SRE şi furnizori, numărul de CV şi codurile numerice
ale CV tranzacţionate lunar, necesare validării ofertelor pe piaţa centralizată
de CV;
d) înfiinţează şi ţine la zi Registrul CV;
e) asigură preluarea, validarea şi prelucrarea
ofertelor de vânzare/cumpărare de CV de la participanţii la piaţa centralizată
de CV, conform Procedurii de preluare, validare şi prelucrare a ofertelor de
vânzare-cumpărare de CV pe piaţa centralizată de CV, elaborată de OPCV şi
avizată de autoritatea competentă;
f) stabileşte şi face public numărul de CV
tranzacţionate lunar pe piaţa centralizată de CV;
g) stabileşte şi face publice PIPCCV;
h) afişează lunar cererea cumulată de CV şi oferta
cumulată de CV de la începutul anului în curs;
i) stabileşte drepturile şi obligaţiile de plată ale
participanţilor la piaţa centralizată de CV, în conformitate cu Procedura
de decontare a tranzacţiilor pe piaţa centralizată de CV, elaborată de OPCV şi avizată de autoritatea
competentă;
j) transmite lunar autorităţii competente informaţiile
referitoare la tranzacţiile realizate şi preţurile de tranzacţionare ale CV pe
piaţa centralizată de CV.
Art. 41. - Operatorii de distribuţie au obligaţia să
transmită producătorilor de E-SRE informaţiile privind E-SRE preluată de la
aceştia.
8.4. Piaţa contractelor
bilaterale de certificate verzi
Art. 42. - Pe piaţa contractelor bilaterale de CV,
participanţii sunt liberi să se angajeze în tranzacţii bilaterale cu CV, în
conformitate cu drepturile şi obligaţiile cuprinse în prezentul regulament, în
baza contractului-cadru de vânzare-cumpărare de CV emis de autoritatea
competentă.
Art. 43. - (1) Pe piaţa contractelor bilaterale de CV
se încheie contracte de vânzare-cumpărare de CV între participanţii la piaţa de
CV, la preţuri şi în număr negociate, pe durate determinate.
(2) Preţurile negociate trebuie să fie cuprinse între
valoarea minimă şi maximă de tranzacţionare a CV, legal stabilite.
(3) Modalităţile de plată a
CV tranzacţionate se stabilesc conform înţelegerii părţilor contractante.
Drepturi şi obligaţii ale participanţilor la
piaţa contractelor bilaterale
Art. 44. - (1) Vânzătorul de CV are următoarele
drepturi:
a) să vândă CV primite de la OTS pe piaţa contractelor
bilaterale;
b) să primească de la cumpărător contravaloarea CV
vândute lunar pe piaţa contractelor bilaterale, la termenele şi în condiţiile
stabilite de părţile contractante;
c) să perceapă penalităţi pentru plăţi întârziate;
d) alte drepturi agreate de părţile contractante.
(2) Suplimentar faţă de drepturile contractuale
prevăzute la alin. (1), vânzătorul de CV are următoarele drepturi:
a) să achiziţioneze CV de pe piaţa centralizată de CV,
pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
b) să vândă pe piaţa centralizată de CV excedentul de
CV faţă de obligaţiile contractuale.
(3) Vânzătorul de CV are următoarele obligaţii:
a) să deţină grupuri de măsurare a energiei
electrice, care respectă cerinţele reglementărilor specifice în vigoare, în
vederea asigurării condiţiilor necesare determinării corecte a cantităţii de
E-SRE produse lunar;
b) să permită accesul la grupurile de măsurare, în
vederea verificării corectitudinii datelor transmise de operatorul de
distribuţie;
c) să notifice OPCV şi autorităţii competente
contractele bilaterale încheiate;
d) să factureze lunar contravaloarea CV vândute pe
piaţa contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite
prin contract;
e) să transmită lunar OPCV şi ANRE, odată cu factura
cumpărătorului, informaţiile privind CV emise şi alocate pe contractul
bilateral încheiat;
f) să suporte plata pentru numărul de CV nelivrate
conform prevederilor contractuale, la valoarea maximă a CV;
g) să transmită lunar autorităţii competente datele
necesare monitorizării pieţei de CV, în conformitate cu Procedura pentru
monitorizarea pieţei de CV, elaborată de autoritatea competentă;
h) alte obligaţii agreate de părţile contractante.
Art. 45. - (1) Cumpărătorul de CV are următoarele
drepturi contractuale:
a) să cumpere CV de la producători pe piaţa
contractelor bilaterale;
b) să solicite despăgubiri, stabilite prin contract,
în cazul în care vânzătorul nu realizează numărul contractat de CV;
c) să recupereze costurile aferente achiziţionării de
CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la
energia electrică, iar de la consumatorii eligibili, prin mărirea
corespunzătoare a preţului de vânzare a energiei electrice;
d) alte drepturi agreate de
părţile contractante.
(2) Cumpărătorul de CV angajat într-un contract
bilateral are, suplimentar faţă de drepturile prevăzute la alin. (1),
următoarele drepturi:
a) să utilizeze CV cumpărate suplimentar într-un an
faţă de cota obligatorie, pentru îndeplinirea obligaţiilor aferente anului/anilor
următor/următori;
b) să revândă altor cumpărători CV cumpărate
suplimentar faţă de cota anuală obligatorie, la preţul la care acestea au fost
achiziţionate;
c) să achiziţioneze de pe piaţa centralizată de CV
numărul de CV necesare îndeplinirii cotei obligatorii, care nu sunt asigurate
prin contractele bilaterale încheiate;
d) să încheie unul sau mai multe contracte
bilaterale.
(3) Cumpărătorul de CV are următoarele obligaţii:
a) să plătească contravaloarea CV cumpărate pe piaţa
contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite prin
contract;
b) să transmită lunar OPCV datele necesare validării
ofertelor (codurile numerice ale CV cumpărate, „consumate");
c) să transmită lunar autorităţii competente datele
necesare monitorizării pieţei de CV, în conformitate cu procedura menţionată la
art. 44 alin. (3) lit. g);
d) alte obligaţii agreate de părţile contractante.
8.5. Piaţa centralizată de
certificate verzi
Obiective
Art. 46. - Regulile pieţei
centralizate de CV creează cadrul centralizat de piaţă pentru vânzarea şi
cumpărarea de CV de către participanţii la piaţa de CV din România, necesar
pentru:
a) facilitarea formării şi funcţionării pieţei de CV
în condiţii de concurenţă, transparenţă şi nediscriminare;
b) reducerea preţurilor de tranzacţionare a CV;
c) stabilirea preţurilor de referinţă pentru alte
tranzacţii de pe piaţa de CV.
Principii de organizare şi funcţionare a pieţei
centralizate de CV
Art. 47. - Participarea la piaţa
centralizată de CV este permisă producătorilor de E-SRE, furnizorilor şi
consumatorilor care s-au înregistrat ca participanţi la piaţa de CV.
Art. 48. - OPCV asigură cadrul de tranzacţionare a CV
pe piaţa centralizată de CV.
Art. 49. - Tranzacţiile pe piaţa centralizată de CV se
încheie, o dată pe lună, în baza ofertelor de vânzare/cumpărare transmise de
participanţi.
Art. 50. - Tranzacţiile încheiate pe piaţa centralizată
de CV creează obligaţia participantului implicat în tranzacţie de a vinde,
respectiv de a achiziţiona CV, în funcţie de tipul de ofertă (de vânzare sau de
cumpărare).
Art. 51. - Tariful de administrare a pieţei
centralizate de CV va fi achitat de către participanţii la această piaţă,
nivelul acestuia fiind propus de OPCV şi avizat de autoritatea competentă.
Drepturi şl obligaţii ale participanţilor la
piaţa centralizată de CV
Art. 52. - Inscrierea la piaţa de CV conferă
participanţilor drepturi şi impune obligaţii de a căror respectare depinde buna
funcţionare a acestei pieţe.
Art. 53. - (1) Participanţii la
piaţa centralizată de CV au următoarele drepturi:
a) să oferteze CV pe piaţa centralizată de CV;
b) să primească contravaloarea CV vândute pe piaţa
centralizată, conform regulilor pieţei;
c) să primească la începutul fiecărui an de la OTS, în
condiţiile în care oferta anuală de CV este mai mică decât cererea anuală de
CV, contravaloarea CV ofertate, dar nevândute în anul anterior, la preţul minim
al CV legal stabilit;
d) să primească confirmări de tranzacţie de la OPCV
asupra CV tranzacţionate şi preţurilor de tranzacţionare a acestora;
e) să recupereze costurile aferente achiziţionării de
CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la
energia electrică, iar de la consumatorii eligibili, prin mărirea
corespunzătoare a preţului de vânzare a energiei electrice.
(2) Participanţii la piaţa centralizată de CV au
următoarele obligaţii:
a) să se înscrie ca participant la piaţa de CV;
b) să deţină grupuri de măsurare a energiei electrice
care respectă cerinţele reglementărilor specifice în vigoare, în vederea
asigurării condiţiilor necesare determinării corecte a cantităţii de E-SRE
livrată lunar;
c) să permită accesul la grupurile de măsurare în
vederea verificării corectitudinii datelor transmise de operatorul de
distribuţie;
d) să plătească OPCV tariful de administrare a pieţei
centralizate de CV;
e) să plătească contravaloarea CV cumpărate pe piaţa
centralizată de CV, respectând regulile pieţei.
Retragerea, suspendarea şi revocarea
participanţilor
Art. 54. - Un participant se poate retrage din proprie
iniţiativă de pe piaţa centralizată de CV în baza unei înştiinţări în scris,
semnată de reprezentantul autorizat al participantului la piaţă. Inştiinţarea
se transmite cel târziu în a 12-a zi lucrătoare din luna de tranzacţionare.
OPCV informează autoritatea competentă lunar asupra participanţilor retraşi de
pe piaţa de CV.
Art. 55. - OPCV poate suspenda sau revoca înregistrarea
unui participant la piaţa centralizată de CV în oricare dintre următoarele cazuri:
a) nu îndeplineşte condiţiile necesare pentru
înregistrarea ca participant la piaţă;
b) nu îşi achită obligaţiile de plată ce îi revin;
c) nu respectă Convenţia de participare la piaţa de
CV;
d) este găsit de cel mult trei ori vinovat de
nerespectarea regulilor aplicabile pentru piaţa centralizată de CV.
Art. 56. - La îndeplinirea oricăreia dintre condiţiile
stipulate la art. 55, OPCV poate dispune suspendarea participantului la piaţa
centralizată de CV pentru o perioadă care să nu depăşească 3 luni, prin
transmiterea unei notificări participantului în cauză. Notificarea trebuie să
cuprindă motivele suspendării, precum şi data la care aceasta intră în vigoare.
Art. 57. - Dacă un participant la piaţa centralizată de
CV nu poate dovedi că a înlăturat cauzele care au condus la suspendarea sa în
decursul perioadei specificate de OPCV, conform art. 55, OPCV poate revoca
înregistrarea titularului de
licenţă în cauză ca participant la piaţa de CV, transmiţând acestuia o
notificare corespunzătoare, în care se va specifica momentul intrării sale în
efectivitate.
Art. 58. - Dacă un participant la piaţa centralizată de
CV renunţă sau dacă acesta este suspendat ori revocat de la participarea la
piaţă conform art. 54 şi 55, atunci:
a) respectivul participant nu
mai are dreptul să transmită noi oferte pe piaţa centralizată de CV şi toate
ofertele validate ale acestuia se consideră automat anulate;
b) participantul trebuie să efectueze toate plăţile
datorate;
c) după efectuarea tuturor plăţilor pe care le
datorează, OPCV va anula înregistrarea acestuia în Registrul CV, informând
participantul la piaţă în legătură cu această anulare.
Ofertarea pe piaţa centralizată de CV
Tipuri de oferte
Art. 59. - (1) Participanţii la piaţa centralizată de
CV pot transmite lunar oferte de cumpărare şi oferte de vânzare de CV.
(2) Ofertele de cumpărare şi ofertele de vânzare de CV
nu pot fi combinate într-o singură ofertă.
(3) Ofertele transmise de participanţii la piaţa
centralizată de CV reprezintă angajamente ferme ale
acestora.
Transmiterea, modificarea şi anularea ofertelor
Art. 60. - Un participant la piaţa centralizată de CV
poate transmite oferte la OPCV pentru ziua de tranzacţionare, numai până la ora
11,00 a ultimei zile a intervalului de ofertare.
Art. 61. - Ofertele se transmit
în format electronic, conform procedurii stabilite de OPCV. O ofertă este
considerată transmisă oficial la momentul intrării în sistemul de
tranzacţionare. Momentul transmiterii este exprimat prin marca de timp.
Art. 62. - Când o nouă ofertă a intrat în sistemul de
tranzacţionare, OPCV confirmă participantului la piaţă primirea acesteia.
Confirmarea trebuie să conţină numărul de înregistrare, tipul ofertei şi
momentul la care această ofertă a intrat în sistemul de tranzacţionare.
Art. 63. - In intervalul de
ofertare ofertele de CV pot fi oricând modificate sau anulate de către
participantul la piaţa de CV care Ie-a transmis. Fiecare modificare stabileşte
o nouă ofertă, anulând automat oferta care a fost validată anterior pentru
aceeaşi zi de tranzacţionare.
Art. 64. - O ofertă validată rămâne validă până în
momentul când este validată o altă ofertă a aceluiaşi participant la piaţa
centralizată de CV pentru aceeaşi zi de tranzacţionare.
Art. 65. - Dacă un participant la piaţa centralizată de
CV nu primeşte de la OPCV confirmarea de primire a ofertei până la ora 15,00 a
ultimei zile a intervalului de ofertare, participantul la piaţa de CV va
contacta imediat OPCV.
Formatul şi conţinutul ofertelor
Art. 66. - Formatul şi conţinutul-cadru ale ofertelor
pentru piaţa centralizată de CV sunt stabilite de OPCV în conformitate cu
prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. e).
Art. 67. - Preţul CV din ofertele participanţilor la
piaţa centralizată de CV se încadrează în scala de preţ a CV.
Art. 68. - Ofertele trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) codul de identificare al participantului pe piaţa
centralizată de CV;
b) ziua de tranzacţionare pentru care este valabilă
oferta;
c) tipul ofertei - ofertă de cumpărare sau ofertă de vânzare;
d) numărul de certificate de tranzacţionat şi preţul
acestora;
e) codurile numerice ale certificatelor de
tranzacţionat, în cazul ofertelor de vânzare.
Validarea ofertelor
Art. 69. - După încheierea intervalului de ofertare,
OPCV începe procesul de verificare a ofertelor şi informează participantul la
piaţa centralizată de CV despre acceptarea sau respingerea motivată a unei
oferte, în maximum o zi lucrătoare de la încheierea intervalului de ofertare.
Art. 70. - Dacă un participant la piaţa centralizată de
CV nu primeşte o notificare de la OPCV despre acceptarea sau respingerea
ofertei sale până la ora 15,00 a celei de-a 11-a zile lucrătoare a lunii de
tranzacţionare, respectivul participant trebuie să contacteze imediat OPCV.
Art. 71. - Procesul de
verificare a ofertelor şi informarea participanţilor la piaţa de CV despre
acceptarea sau respingerea acestora se desfăşoară astfel:
a) în a 11-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare
se validează ofertele de către OPCV şi se transmit rezultatele
(validat/nevalidat) participanţilor la piaţa de CV;
b) în a 12-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare
se refac de către participanţi ofertele nevalidate şi se retransmit OPCV, care
validează în aceeaşi zi ofertele retransmise şi comunică participanţilor la
piaţa centralizată de CV rezultatele validării.
Stabilirea numărului de CV tranzacţionate şi a
preţului de închidere pe piaţa centralizată de CV
Art. 72. - După ce toate ofertele transmise în
intervalul de ofertare au fost validate, OPCV începe, în a 13-a zi lucrătoare a
lunii de tranzacţionare, calcularea PIPCCV şi a numărului de CV tranzacţionate
pe piaţa centralizată de CV în ziua de tranzacţionare respectivă.
Art. 73. - Calculul PIPCCV şi al numărului de CV
tranzacţionate pe piaţa centralizată de CV se face
luându-se în considerare numai ofertele validate.
Art. 74. - (1) OPCV stabileşte în ziua de
tranzacţionare din fiecare lună, pe baza ofertelor de CV validate:
a) curba ofertei, prin combinarea într-o singură
ofertă a tuturor ofertelor de vânzare, sortate în ordinea crescătoare a
preţurilor;
b) curba cererii, prin combinarea într-o singură
ofertă a tuturor ofertelor de cumpărare, sortate în ordinea descrescătoare a
preţurilor;
c) PIPCCV şi numărul de CV tranzacţionate la
intersecţia dintre curba cererii şi cea a ofertei.
(2) Stabilirea PIPCCV şi a numărului de CV
tranzacţionate se face în conformitate cu procedura menţionată la art. 40 lit.
e).
Art. 75. - Tranzacţiile nu pot avea loc pe piaţa
centralizată de CV în ziua de tranzacţionare în care:
a) curba ofertei nu se intersectează cu curba cererii
şi preţul minim din oferta de vânzare este mai mare decât preţul maxim din
oferta de cumpărare;
b) oferta este zero;
c) cererea este zero, cazuri
în care toate ofertele pentru luna de tranzacţionare respectivă se anulează; CV
netranzactionate în aceste condiţii pot fi tranzacţionate în lunile următoare.
Confirmarea şl acceptarea tranzacţiilor pe piaţa
centralizată de CV
Confirmarea tranzacţiilor
Art. 76. - OPCV informează participanţii la piaţa
centralizată de CV asupra tuturor tranzacţiilor încheiate prin intermediul
confirmărilor de tranzacţie, până în a 13-a zi lucrătoare a lunii de
tranzacţionare, ora 11,00.
Art. 77. - Fiecare confirmare de tranzacţie cuprinde
cel puţin următoarele informaţii:
a) numele şi codul de identificare ale participantului
pe piaţa centralizată de CV;
b) ziua şi luna de tranzacţionare;
c) numărul de CV vândute, respectiv cumpărate de
participantul la piaţa centralizată de CV;
d) PIPCCV - preţul la care s-a încheiat tranzacţia;
e) codurile numerice ale CV tranzacţionate.
Art. 78. - Dacă OPCV identifică o eroare în procesul de
închidere a pieţei sau dacă decide să anuleze o ofertă ori o tranzacţie,
procesul de închidere a pieţei se reia şi OPCV va transmite confirmări de
tranzacţie corectate, nu mai târziu de ora 16,00 a celei de-a 13-a zile
lucrătoare a lunii de tranzacţionare.
Contestaţii la confirmările de tranzacţie
Art. 79. - (1) Sunt acceptate contestaţii la conţinutul
confirmărilor de tranzacţie numai în cazul unor erori rezultate din acţiunile
OPCV.
(2) Orice contestaţie la conţinutul confirmărilor de
tranzacţie trebuie să fie transmisă la OPCV în a 14-a zi lucrătoare din luna de
tranzacţionare.
(3) Dacă în intervalul de timp specificat la alin.
(2) un participant la piaţa centralizată de CV nu contestă confirmarea de
tranzacţie primită, aceasta se consideră ca fiind acceptată.
(4) Orice contestaţie transmisă nu exonerează
participanţii în cauză de îndeplinirea obligaţiilor rezultate din tranzacţiile
contestate.
(5) OPCV rezolvă contestaţiile şi transmite
rezultatele participanţilor la piaţa de CV până cel târziu în a 16-a zi
lucrătoare a lunii de tranzacţionare.
(6) In cazul contestaţiilor justificate, OPCV va
opera regularizările corespunzătoare în luna imediat următoare.
Alte prevederi
Art. 80. - Pentru cazul apariţiei unor condiţii de
urgenţă, cum ar fi:
a) incapacitatea totală sau parţială de funcţionare
ori altă defecţiune a sistemului de tranzacţionare sau a altui sistem
informatic utilizat de OPCV pentru procesul de închidere a pieţei;
b) întreruperea liniilor de comunicaţie ale OPCV. OPCV
elaborează o procedură de urgenţă pentru piaţa centralizată de CV, care va fi supusă avizării autorităţii
competente.
Decontarea şi plata pe piaţa centralizată de CV
Art. 81. - Separat pentru fiecare participant la piaţa
centralizată de CV, OPCV întocmeşte şi transmite acestor participanţi, în
conformitate cu prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. i), în a 17-a
şi a 18-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, notele de decontare care vor
cuprinde cel puţin informaţii referitoare la:
a) valoarea netă a decontării;
b) valoarea rezultată prin aplicarea tarifului
aferent OPCV;
c) valoarea TVA-ului;
d) datele complete de identificare ale participantului/ participanţilor la piaţa de CV, care au
cumpărat/vândut CV de la participantul respectiv.
Art. 82. - Fiecare parte care primeşte o notă de
decontare trebuie să plătească, respectiv este îndreptăţită să primească
valoarea netă cuprinsă în notă, până la data limită de plată.
Art. 83. - In baza notelor de decontare transmise de
OPCV, vânzătorul este obligat să emită facturile la cumpărător până la
sfârşitul lunii de tranzacţionare.
Art. 84. - Notele de decontare trebuie achitate până în
a 5-a zi lucrătoare a lunii următoare lunii de tranzacţionare.
Art. 85. - Un participant la piaţa centralizată de CV
se află într-o situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor în oricare dintre
cazurile următoare:
a) nu îşi îndeplineşte obligaţiile financiare
rezultate din notele de decontare până la data limită menţionată la art. 84;
b) devine insolvabil.
Art. 86. - OPCV va elabora o procedură pentru
situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor, care va fi avizată de autoritatea
competentă.
8.6. Registrul CV
Art. 87. - (1) OPCV înfiinţează
şi actualizează Registrul CV.
(2) Registrul CV se realizează în format electronic.
Art. 88. - Participanţii la piaţa de CV sunt
înregistraţi în Registrul CV, care conţine pentru fiecare participant cel puţin
următoarele informaţii:
a) numele complet, adresa sediului oficial şi detalii
de contact ale participantului la piaţa de CV;
b) data si numărul Convenţiei de participare la piaţa
de CV;
c) codul de identificare al participantului la piaţă
pe piaţa centralizată de CV;
d) numărul şi codurile numerice
ale CV emise lunar de OTS fiecărui producător;
e) evidenţa tuturor CV tranzacţionate pe piaţa
centralizată de CV;
f) evidenţa contractelor bilaterale şi a părţilor
contractante;
g) numărul de CV contractate în cadrul fiecărui contract bilateral;
h) numărul de CV transferate lunar de vânzător/
cumpărător în cadrul contractului bilateral şi codurile numerice ale acestora.
Art. 89. - Fiecare participant la piaţa de CV are
dreptul să consulte informaţiile din Registrul CV referitoare la situaţia CV pe
care acesta le deţine, asupra tranzacţiilor efectuate într-o anumită perioadă
şi, totodată, să solicite corectarea oricărei inexactităţi identificate.
9. Monitorizarea pieţei de
certificate verzi
Art. 90. - Autoritatea competentă monitorizează
dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV în baza Procedurii pentru
monitorizarea pieţei de CV.
Art. 91. - In cadrul activităţilor de monitorizare a
pieţei de CV, autoritatea competentă urmăreşte:
a) colectarea, analizarea şi diseminarea informaţiilor
relevante privind dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV;
b) respectarea prevederilor prezentului regulament de
către toţi participanţii la piaţa de CV şi de către instituţiile cu
responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea acestei pieţe, respectiv OTS şi
OPCV;
c) identificarea eventualelor cazuri de comportament
anticoncurenţial sau a oricăror alte cazuri de comportament inadecvat al
participanţilor la piaţa de CV;
d) sesizarea, după caz, a Consiliului Concurenţei sau
aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege în cazul nerespectării prevederilor
prezentului regulament.
Art. 92. - In activitatea de monitorizare, autoritatea
competentă primeşte lunar informaţii, conform cerinţelor prevăzute în procedura
menţionată la art. 90, de la:
a) producătorii de E-SRE;
b) furnizorii de energie electrică;
c) OTS;
d) OPCV.
Art. 93. - (1) Pe baza informaţiilor transmise de OTS,
producătorii de E-SRE, furnizorii de energie electrică şi OPCV, autoritatea
competentă stabileşte prin decizie şi comunică OTS, până la data de 25 martie a
fiecărui an, lista furnizorilor de energie electrică care nu şi-au îndeplinit
cota obligatorie şi sumele de bani datorate pentru aceasta.
(2) OTS, în baza deciziei autorităţii competente,
facturează furnizorilor de energie electrică sumele de bani datorate pentru
neîndeplinirea cotelor obligatorii de CV şi le colectează în contul deschis în
acest scop.
Art. 94. - In cazul în care un furnizor nu îşi achită
obligaţiile de plată pe care le datorează pentru neîndeplinirea cotei anuale obligatorii,
în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii facturii de către OTS,
plăteşte majorări de întârziere corespunzătoare ca procent cu cele datorate
pentru neplata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat pentru fiecare zi
de întârziere de la data scadenţei până la data plăţii.
Art. 95. - In vederea realizării obiectivelor
prezentate la art. 91, autoritatea competentă întocmeşte şi face public un
raport anual, care cuprinde informaţii referitoare la:
a) evoluţia pieţei de CV, cu evidenţierea, în
principal, a evoluţiei numărului de CV tranzacţionate, a evoluţiei preţurilor
de tranzacţionare pe cele două pieţe, a evoluţiei numărului de participanţi;
b) menţinerea preţului de tranzacţionare a CV între
valorile minimă şi maximă legal stabilite;
c) modul de îndeplinire a cotelor anuale obligatorii
stabilite pentru fiecare furnizor de energie electrică în parte.
10. Dispoziţii finale
Art. 96. - (1) Orice neînţelegere sau dispută care
poate apărea pe piaţa de CV va fi soluţionată pe cale amiabilă între părţile
implicate, în termen de cel mult 15 zile de la data apariţiei unei astfel de
neînţelegeri sau/şi dispute.
(2) Dacă neînţelegerea/disputa respectivă nu a putut fi
rezolvată până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), pe cale amiabilă,
se va apela la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de
Comerţ şi Industrie a României, în conformitate cu Regulile de procedură
arbitrală ale acestei Curţi. Locul arbitrajului va fi la Bucureşti. Hotărârea
arbitrală este definitivă şi obligatorie.