ORDIN
Nr. 245 din 14 septembrie 2005
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap, precum si a Regulamentului de
organizare si functionare a Institutului National pentru Prevenirea si
Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI

AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 905 din 11 octombrie 2005
Avand in vedere prevederile art. 8 alin. (4), art. 9 alin. (6) si ale art.
12 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 7 alin. (2) lit. c)
si ale art. 17 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, aprobata cu modificari prin Legea nr.
194/2004, cu modificarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap si Regulamentul de organizare si functionare a
Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap, prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile, serviciile si birourile din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Pe data prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 121/2005 privind aprobarea
regulamentelor de organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, a Comisiei superioare de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti, a inspectiilor regionale si a
Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 674 din 28 iulie 2005, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap
PARTEA I
Organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, denumita in
continuare Autoritatea, este organizata si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Autoritatea coordoneaza la nivel central activitatile de protectie
speciala si de promovare a drepturilor persoanelor cu handicap, elaborand
politicile, strategiile si standardele in domeniul promovarii drepturilor persoanelor
cu handicap, asigurand urmarirea aplicarii reglementarilor din domeniul propriu
si controlul activitatilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
Art. 2
Autoritatea este condusa de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte,
care sunt numiti prin decizie a primului-ministru si sunt asimilati din punct
de vedere al salarizarii si al celorlalte drepturi cu functiile de secretar de
stat si subsecretar de stat.
Art. 3
Cheltuielile curente si de capital necesare desfasurarii activitatii
Autoritatii sunt finantate de la bugetul de stat.
Art. 4
Autoritatea exercita controlul asupra modului in care sunt respectate si
promovate de institutiile publice si de celelalte persoane fizice si juridice
drepturile persoanelor cu handicap, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 5
In structura Autoritatii sunt cuprinse directii generale, directii,
servicii, birouri si Comisia superioara de evaluare a persoanelor cu handicap
pentru adulti, iar in subordinea Autoritatii se afla Institutul National pentru
Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap
(INPCESPH).
Art. 6
Incadrarea personalului din cadrul Autoritatii se face prin concurs sau
prin examen, in conditiile legii.
PARTEA a II-a
Functiile si atributiile Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap
Art. 7
Autoritatea indeplineste urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care asigura fundamentarea, elaborarea,
supunerea spre aprobare Guvernului, precum si aplicarea strategiei nationale in
domeniu si a programelor de reforma in domeniul protectiei speciale a
persoanelor cu handicap, cu respectarea tratatelor internationale la care
Romania este parte;
b) functia de reglementare, prin care asigura elaborarea cadrului normativ
necesar in vederea realizarii obiectivelor Strategiei nationale privind
protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap si
armonizarii legislatiei interne cu principiile si normele tratatelor
internationale la care Romania este parte;
c) functia de administrare, prin care asigura gestionarea bunurilor din
domeniul public si privat al statului, pe care le are in administrare sau in
folosinta, dupa caz;
d) functia de autoritate de stat, prin care exercita controlul asupra
modului in care sunt respectate si promovate de institutiile publice si de
celelalte persoane juridice drepturile persoanelor cu handicap, in conformitate
cu legislatia in vigoare;
e) functia de reprezentare, prin care asigura, in domeniul sau de
activitate, reprezentarea pe plan intern si extern a statului roman.
Art. 8
(1) In realizarea obiectivelor sale Autoritatea indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului, cu avizul Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Strategia nationala privind
protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap, in
conformitate cu principiile si normele internationale;
b) organizeaza, coordoneaza si controleaza realizarea masurilor de
protectie speciala a persoanelor cu handicap si a strategiei nationale in
domeniul respectiv;
c) initiaza, elaboreaza si avizeaza actele normative din domeniul
protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
d) actioneaza pentru promovarea alternativelor de tip familial la protectia
institutionalizata a persoanelor cu handicap, prin dezvoltarea si
diversificarea serviciilor de recuperare si reintegrare ambulatorii;
e) analizeaza factorii carentiali, generatori ai handicapului, si
stabileste masurile adecvate de prevenire a aparitiei acestora;
f) monitorizeaza respectarea drepturilor persoanelor cu handicap,
realizarea accesibilitatilor, intocmeste analize si studii in domeniu si
elaboreaza metodologii de aplicare a masurilor ce se impun pentru ameliorarea
situatiei in aceasta materie;
g) intocmeste studii in vederea propunerii unor masuri de diversificare a
resurselor economico-financiare, destinate sustinerii actiunilor de protectie
speciala a persoanelor cu handicap si cresterii eficientei in gestionarea
acestor resurse;
h) realizeaza indrumarea si controlul in aplicarea si respectarea
legislatiei in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, cu
privire la aplicarea politicilor si standardelor in activitatea institutiilor
de protectie speciala a persoanelor cu handicap, aflate in coordonarea sa;
i) organizeaza activitatea de selectie a personalului pentru aparatul
propriu si pentru structurile subordonate, activitatea de evaluare periodica,
precum si de perfectionare a pregatirii profesionale a acestuia;
j) organizeaza activitatea de instruire a personalului din cadrul
institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap, aflate in
coordonare, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale;
k) initiaza, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, implementeaza si evalueaza proiectele cu finantare externa in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
l) finanteaza si cofinanteaza programe si proiecte in domeniul protectiei
speciale a persoanelor cu handicap;
m) colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale din subordinea Guvernului sau a ministerelor,
cu autoritatile administratiei publice locale, precum si cu organizatiile
neguvernamentale, in actiuni sociale comune de educatie si protectie speciala a
persoanelor cu handicap, in vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii
consecintelor handicapului, precum si a reabilitarii profesionale si integrarii
lor in societate;
n) initiaza, negociaza si incheie, prin imputernicirea Guvernului,
documente de cooperare internationala in domeniul protectiei persoanelor cu
handicap;
o) dezvolta un sistem de informare si consultanta accesibil persoanelor cu
handicap si familiilor acestora;
p) sprijina crearea unei retele nationale de unitati protejate, ca parte a
unei strategii globale de angajare in munca a persoanelor cu handicap;
q) elaboreaza, coordoneaza si monitorizeaza planurile de actiune privind
implementarea strategiilor in domeniu;
r) urmareste implementarea planului national de actiune in acest domeniu;
s) asigura crearea si dezvoltarea unei baze de date referitoare la
persoanele cu handicap, compatibila cu cea a sistemului national de asistenta
sociala;
t) elaboreaza standarde privind calitatea serviciilor oferite persoanelor
cu handicap;
u) evalueaza necesarul si calitatea serviciilor, stabileste planuri noi de
dezvoltare a serviciilor pe baza nevoilor reale din comunitate;
v) coordoneaza si evalueaza activitatea comisiilor de evaluare a
persoanelor cu handicap pentru adulti, informand despre aceasta autoritatile
administratiei publice locale;
w) autorizeaza persoanele juridice de drept public sau privat, cu avizul
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, sa desfasoare
activitati in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
x) realizeaza inspectii ale serviciilor prestate persoanelor cu handicap in
cadrul institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
y) controleaza modul de respectare a reglementarilor legale in vigoare in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
z) participa in calitate de partener la diverse proiecte si programe, cu
finantare nationala si internationala, in domeniul sau de activitate.
(2) In indeplinirea atributiilor de control ce ii revin, Autoritatea are
dreptul sa solicite informatii si documente, in conditiile legii, de la orice
persoana juridica publica sau privata ori de la persoane fizice implicate in
sfera sa de competenta, acestea avand obligatia de a le pune la dispozitie in
termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii.
(3) Autoritatea indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte
normative in domeniul sau de activitate.
PARTEA a III-a
Conducerea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap pe niveluri
ierarhice
CAP. 1
Presedintele
Art. 9
(1) Presedintele conduce intreaga activitate a Autoritatii si o reprezinta
in raporturile cu Guvernul, cu celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii publice si private, precum si cu persoane juridice si fizice,
romane sau straine.
(2) Presedintele este ordonator secundar de credite delegat, in conditiile
stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(3) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si instructiuni.
(4) Presedintele raspunde in fata Guvernului si a ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei pentru intreaga activitate a Autoritatii.
Art. 10
Presedintele Autoritatii indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea actelor normative
emise potrivit legii in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
b) coordoneaza si controleaza aplicarea strategiei nationale in domeniu si
a planului/planurilor national/nationale de actiune;
c) fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul Autoritatii si
raspunde, potrivit legii, de executia acestuia, fiind ordonator secundar de
credite;
d) initiaza, negociaza si incheie, prin imputernicirea Guvernului, documente
de cooperare internationala in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu
handicap;
e) urmareste si controleaza aplicarea conventiilor si a acordurilor
internationale, la care Romania este parte, in domeniul de activitate al
Autoritatii;
f) ia masuri pentru comunicarea prin mediile potrivite (radio, TV,
Internet, publicatii de specialitate, tiparituri proprii etc.) a mesajelor ce
contribuie la realizarea strategiei si a planului national de actiune in
domeniu;
g) autorizeaza unitatile protejate din domeniul protectiei speciale a
persoanelor cu handicap;
h) avizeaza organizatiile neguvernamentale din domeniul protectiei speciale
a persoanelor cu handicap;
i) aproba fisele posturilor de conducere, stabilind atributiile, sarcinile
si limitele de competenta ale acestora;
j) organizeaza si coordoneaza activitatea de audit public intern.
Art. 11
Presedintele Autoritatii indeplineste si alte atributii specifice
domeniului de activitate al Autoritatii, stabilite prin acte normative, prin
decizie a primului-ministru sau prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei.
CAP. 2
Cabinetul demnitarului
Art. 12
Cabinetul demnitarului este un compartiment organizatoric distinct, format
din: director de cabinet, asistent de cabinet, consilier personal, secretar
personal si curier personal.
Art. 13
(1) Personalul din cadrul Cabinetului demnitarului este numit sau eliberat
din functie prin ordin al presedintelui Autoritatii.
(2) Personalul incadrat in Cabinetul demnitarului este angajat cu contract
individual de munca pe durata determinata.
(3) Atributiile membrilor Cabinetului demnitarului sunt prevazute in fisele
posturilor.
Art. 14
Activitatea Cabinetului demnitarului este coordonata de catre directorul de
cabinet, care raspunde in acest sens in fata presedintelui. Directorul de
cabinet raspunde de buna organizare a actiunilor de protocol si de gestionarea
acestuia.
CAP. 3
Vicepresedintele
Art. 15
(1) Vicepresedintele il ajuta pe presedinte in indeplinirea atributiilor
prevazute la art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia
Persoanelor cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
239/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Vicepresedintele indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza procesul de monitorizare a respectarii drepturilor
persoanelor cu handicap;
b) coordoneaza activitatea Comisiei superioare de evaluare a persoanelor cu
handicap pentru adulti;
c) coordoneaza activitatea Institutului National pentru Prevenirea si
Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
d) constituie colective de lucru pentru proiectele de acte normative, unde
vor fi atrasi reprezentanti ai societatii civile nationale si internationale,
precum si reprezentanti ai institutiilor publice si private, interne si
internationale;
e) urmareste si asigura finalizarea actelor normative care au fost initiate
de Autoritate;
f) avizeaza in mod curent corespondenta referitoare la petitii.
(3) Daca presedintele este absent mai mult de 48 de ore, vicepresedintele
poate exercita atributiile curente ale acestuia.
Art. 16
Vicepresedintele Autoritatii indeplineste si alte atributii specifice
domeniului de activitate al Autoritatii, stabilite prin acte normative, prin
decizie a primului-ministru sau prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei.
CAP. 4
Secretarul general
Art. 17
(1) Secretarul general este inalt functionar public, numit si salarizat in
conditiile legii, subordonat presedintelui si vicepresedintelui.
(2) Secretarul general asigura stabilitatea functionarii Autoritatii si
realizarea legaturilor functionale dintre structurile Autoritatii.
(3) Secretarul general este coordonatorul colectivului de lucru care are
drept obiectiv principal initierea proiectelor de acte normative.
Art. 18
Secretarul general coordoneaza activitatea curenta a tuturor
compartimentelor din cadrul Autoritatii.
Art. 19
Secretarul general indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) stabileste masuri pentru buna organizare a compartimentelor si activitatilor
cu caracter functional din cadrul Autoritatii si asigura legatura operativa
dintre presedinte si conducatorii tuturor compartimentelor din Autoritate si
unitatile subordonate;
b) prezinta propuneri de masuri necesare pentru initierea, aplicarea si
respectarea actelor normative in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu
handicap, in vederea asigurarii bunului mers al Autoritatii;
c) primeste, transmite si urmareste avizarea de catre ministere sau de
catre celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale a
proiectelor de acte normative initiate de Autoritate si asigura avizarea
actelor normative primite de la alti initiatori, in termenele prevazute de
lege;
d) urmareste realizarea corecta si la termenele stabilite a tuturor
activitatilor si sarcinilor stabilite de presedinte si de vicepresedinte;
e) semneaza lucrarile si corespondenta, raspunzand potrivit sarcinilor
stabilite de presedinte si de vicepresedinte;
f) colaboreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Secretariatului General al
Guvernului, cu secretarii generali din celelalte ministere si cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cu secretarii judetelor
si sectoarelor municipiului Bucuresti, cu personalul public cu functii de
conducere din prefecturi si cu directorii serviciilor publice de asistenta
sociala din subordinea consiliilor judetene sau a consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti in probleme privind protectia persoanelor cu
handicap;
g) asigura cunoasterea legislatiei in domeniu de catre personalul din
cadrul Autoritatii si din unitatile subordonate;
h) monitorizeaza si controleaza elaborarea raportarilor periodice prevazute
de reglementarile in vigoare;
i) asigura modificarea si completarea ordinelor presedintelui Autoritatii
in raport cu modificarile legislatiei in domeniu;
j) monitorizeaza organizarea bazei de date de la nivelul compartimentelor
Autoritatii si al institutiilor din subordinea acesteia, astfel incat sa fie
accesibila, utila, completa si compatibila cu scopul pentru care a fost
constituita si cu alte baze de date la care se raporteaza;
k) indeplineste orice alte atributii stabilite de lege sau repartizate de
presedinte ori de vicepresedinte, conform raportului de subordonare.
CAP. 5
Conducatorii directiilor
Art. 20
Conducatorii directiilor din cadrul Autoritatii indeplinesc urmatoarele
atributii:
a) organizeaza sau, dupa caz, coordoneaza si controleaza realizarea corecta
si la termen de catre personalul din subordine a activitatilor si sarcinilor
stabilite de presedinte, vicepresedinte si secretarul general;
b) raspund de incarcarea echilibrata cu sarcini a salariatilor si
elaboreaza fisa postului pentru fiecare salariat;
c) dispun si urmaresc efectuarea orelor suplimentare;
d) se asigura ca activitatea compartimentelor pe care le coordoneaza se
desfasoara organizat, pe baza unui program de activitate;
e) organizeaza si urmaresc ca personalul din subordine sa cunoasca
legislatia aplicabila domeniului lor de activitate si actioneaza pentru
respectarea acesteia;
f) participa la elaborarea sau, dupa caz, realizeaza lucrari de
complexitate ori de importanta deosebita, corespunzatoare functiei de conducere
in care sunt incadrati;
g) repartizeaza spre rezolvare corespondenta si celelalte lucrari care
intra in atributiile departamentului pe care il conduc si dau indrumarile
corespunzatoare in vederea rezolvarii acestora in termenul stabilit de
conducerea Autoritatii;
h) semneaza, potrivit competentelor stabilite pe linie ierarhica, lucrarile
si corespondenta realizate in cadrul directiei respective;
i) urmaresc elaborarea in termen a studiilor, sintezelor, rapoartelor,
metodologiilor, proiectelor de acte normative si a tuturor celorlalte lucrari
repartizate de presedinte, vicepresedinte sau de secretarul general;
j) stabilesc, in limita competentelor acordate, relatii de colaborare cu
persoanele juridice fara scop patrimonial autorizate sa desfasoare activitati
in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
k) programeaza concediile de odihna pentru salariatii din subordine,
urmaresc si avizeaza efectuarea concediilor de odihna conform programarii;
l) asigura, in conformitate cu legislatia in vigoare, respectarea normelor
de disciplina de catre functionarii publici din subordine, sanctioneaza si
sesizeaza comisia de disciplina pentru aplicarea de sanctiuni persoanelor care
au savarsit abateri;
m) asigura colaborarea cu celelalte compartimente;
n) raspund in fata presedintelui, a vicepresedintelui si a secretarului
general pentru activitatea desfasurata, prezentand periodic sau ori de cate ori
este nevoie un raport de activitate care releva problemele din compartimentul
pe care il conduc;
o) asigura intocmirea si actualizarea permanenta a bazei de date din
domeniul specific de activitate;
p) realizeaza propuneri de masuri si actiuni de realizare a strategiilor in
domeniu;
q) asigura o relationare competenta si corecta cu petitionarii si
colaboratorii de orice fel cu care personalul Autoritatii intra in relatii de
serviciu;
r) realizeaza propuneri pentru imbunatatirea calitatii activitatilor din
cadrul Autoritatii in vederea apararii drepturilor persoanelor cu handicap;
s) evalueaza si asigura evaluarea profesionala a personalului din
subordine;
t) desemneaza persoana care gestioneaza registrul special de corespondenta,
precum si persoanele care fac parte din grupuri de lucru;
u) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege sau repartizate de
presedinte, vicepresedinte ori de secretarul general, conform raportului de
subordonare.
CAP. 6
Personalul cu functii de executie
Art. 21
(1) Autoritatea are angajati functionari publici si personal contractual,
potrivit legii.
(2) Sarcinile specifice fiecarui angajat sunt stabilite in fisa postului.
Art. 22
Functionarii publici si personalul contractual raspund in fata conducatorilor
ierarhici de indeplinirea indatoririlor de serviciu stabilite in fisa postului.
CAP. 7
Circuitul documentelor in cadrul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap
Art. 23
(1) Toate documentele care intra si ies in/din Autoritate, inclusiv
faxurile si mesajele prin posta electronica (e-mail), care au legatura in mod
direct cu activitatea Autoritatii, se inregistreaza de catre persoana care are
atributii in acest sens in registrul general al Autoritatii.
(2) Dupa inregistrare, documentele prevazute la alin. (1) se repartizeaza
de catre persoanele abilitate conform fisei postului din cadrul cabinetului, in
functie de natura solicitarii, presedintelui, vicepresedintelui sau
secretarului general.
(3) Documentele vor fi repartizate spre solutionare directorilor cu
atributii in acest sens, care vor consemna in registrul general sau special,
mentionand data.
(4) Directiile, prin persoane desemnate de conducatorii acestora, preiau
documentele sub semnatura in registrul general, mentionand data.
(5) Conducatorii directiilor au obligatia de a repartiza documentele astfel
primite salariatilor din subordine, in functie de competente, cu rezolutii
privind modalitatea optima si termenul de rezolvare, in conformitate cu
prevederile legii si cu dispozitiile presedintelui Autoritatii.
(6) Lucrarile rezolvate, impreuna cu documentul initial, semnate de
persoana care le-a redactat, se prezinta spre semnare in vederea insusirii pe
cale ierarhica.
Art. 24
(1) Documentele si corespondenta privind reprezentarea Autoritatii in
raporturile cu Presedintele Romaniei, Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu
celelalte institutii publice centrale si locale, cu persoanele juridice sau
fizice romane ori straine se elaboreaza de compartimentele de specialitate, se
avizeaza de secretarul general si se semneaza de presedinte; in acest caz numai
copiile lucrarilor se semneaza in conformitate cu prevederile art. 23 alin.
(6); stampila presedintelui se aplica numai pe originalul lucrarii.
(2) In situatia absentei presedintelui din Autoritate pentru o perioada mai
mare de 48 de ore, documentele prevazute la alin. (1) se semneaza in aceleasi
conditii de catre vicepresedinte.
Art. 25
(1) Lucrarile originale se transmit, dupa semnarea de catre presedinte,
vicepresedinte, persoanelor desemnate sa inregistreze in registrul general data
expedierii.
(2) Raspunsurile se transmit prin posta, posta militara sau sub semnatura.
Art. 26
(1) Proiectele de ordine si contractele se prezinta spre semnare
presedintelui Autoritatii numai dupa obtinerea avizelor de la compartimentele
de specialitate.
(2) Proiectele de ordine se redacteaza de compartimentele de specialitate
si se avizeaza pentru legalitate de Serviciul juridic, contencios si resurse
umane.
(3) Proiectele de ordine si contractele se redacteaza in 3 exemplare
originale, dintre care un exemplar se arhiveaza la cabinetul presedintelui, un
exemplar se arhiveaza la Serviciul juridic, contencios si resurse umane, iar
cel de-al treilea exemplar se comunica persoanei la care se refera sau
compartimentului de care a fost elaborat.
(4) Ordinele emise de presedinte primesc numar intr-un registru special,
care se tine la cabinetul presedintelui. Responsabilitatea completarii in registrul
special revine directorului de cabinet.
(5) Protocoalele si memorandumurile semnate de presedinte se inregistreaza
in registrul general si se arhiveaza la cabinetul presedintelui.
Art. 27
Raspunsurile la intrebarile adresate de petitionari pe site-ul Autoritatii
pot fi semnate de conducatorii compartimentelor de specialitate, in masura in
care nu angajeaza raspunderea patrimoniala a Autoritatii.
Art. 28
Prevederile prezentului regulament cu privire la circuitul documentelor vor
fi coroborate cu prevederile regulamentului de organizare interna.
PARTEA a IV-a
Atributiile compartimentelor din structura organizatorica a Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap
CAP. 1
Directia generala organizare interna si comunicare
Art. 29
(1) Directia generala organizare interna si comunicare este condusa de un
director general ajutat de un director general adjunct si este formata din doua
servicii si un birou: Serviciul juridic, contencios si resurse umane, Serviciul
administrativ si contabilitate si Biroul petitii.
(2) Directia generala organizare interna si comunicare are urmatoarele
atributii principale:
I.1. In domeniul comunicarii:
a) colaboreaza cu institutiile mediatice;
b) elaboreaza si transmite comunicatele de presa (pe site-ul propriu, la
agentiile de presa) referitoare la evenimentele si activitatile desfasurate in
cadrul Autoritatii si semnaleaza in mass-media initiativele legislative din
domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
c) sesizeaza situatiile cu potential conflictual semnalate de mass-media,
referitoare la persoanele cu handicap din familii sau din institutii aflate in
coordonarea metodologica a Autoritatii, cu redactarea si transmiterea
raspunsurilor, in virtutea dreptului la replica, acolo unde este cazul;
d) se implica in organizarea si participarea la evenimente pentru
promovarea imaginii Autoritatii si a drepturilor persoanelor cu handicap;
e) elaboreaza si implementeaza strategia de comunicare a Autoritatii cu
organizatiile guvernamentale si neguvernamentale;
f) promoveaza activitatile si mesajele Autoritatii in mediile de comunicare
potrivite;
g) evalueaza imaginea institutiei si stabileste masuri pentru imbunatatirea
acesteia;
h) elaboreaza, impreuna cu celelalte compartimente, raportul periodic de
activitate, cel putin o data pe an, care urmeaza sa fie publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III-a;
i) asigura realizarea abonamentelor la presa si agentiile de presa, in
conditiile legii;
j) coordoneaza sumarul paginii de Internet a Autoritatii si verifica modul
de transmitere a informatiilor pe site-ul propriu de catre directiile din
cadrul Autoritatii;
k) furnizeaza informatii centrelor de consiliere din cadrul consiliilor
judetene, respectiv locale, in domeniul protectiei sociale;
I.2. Biroul petitii indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) asigura legatura dintre Autoritate si comunitate, facilitand accesul
petentului la informatiile de interes din domeniul protectiei persoanelor cu
handicap prin intermediul audientelor;
b) opereaza scaderea petitiilor solutionate in registrul de evidenta a
petitiilor primite si asigura expedierea acestora;
c) organizeaza si coordoneaza comunicarea cu persoanele fizice si juridice,
cu institutiile si organismele din domeniu sau interesate de domeniu;
d) coordoneaza punctul de informare, documentare si consiliere;
e) monitorizeaza problematica persoanelor cu handicap semnalata in
corespondenta si la audiente;
f) furnizeaza informatii la solicitarile verbale sau scrise ale
reprezentantilor mass-media, cu referire la aspecte ale protectiei persoanelor
cu handicap si la respectarea standardelor de catre institutiile aflate in
coordonarea Autoritatii, potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public;
g) asigura evidenta actualizata a institutiilor cu care colaboreaza
Autoritatea.
I.3. Serviciul juridic, contencios si resurse umane indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza documentele care pot angaja raspunderea patrimoniala a
Autoritatii, precum si orice alte acte ce produc efecte juridice;
b) efectueaza studii, analize si documentatii privind oportunitatea
initierii sau modificarii unor acte normative;
c) participa la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul
protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
d) face propuneri pentru solutionarea unor probleme rezultate din aplicarea
legislatiei in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
e) avizeaza, din punct de vedere legislativ, al tehnicii legislative si al
corelarii cu prevederile altor reglementari, toate proiectele de acte normative
initiate de ministere si organe centrale, care au ca obiect reglementarea unor
aspecte legate de domeniul de activitate al serviciului, solicitand si punctul
de vedere al Directiei integrare europeana in problemele cu stricta referire la
armonizarea legislatiei cu acquis-ul comunitar;
f) avizeaza legalitatea contractelor civile si comerciale prin care este
angajata raspunderea patrimoniala a Autoritatii;
g) asigura reprezentarea Autoritatii in raporturile cu instantele
judecatoresti de drept comun si de contencios administrativ;
h) participa la organizarea si urmarirea actiunilor de informare privind
legislatia in domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
i) organizeaza si urmareste activitatea de cunoastere a legislatiei in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, prin organizarea de
instruiri, simpozioane etc. cu personalul din cadrul Autoritatii si din
subordinea acesteia;
j) participa la pregatirea pentru ratificarea de conventii internationale
in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
k) ofera consiliere juridica in domeniul protectiei speciale a persoanelor
cu handicap persoanelor fizice si juridice interesate si rezolva orice alte
lucrari cu caracter juridic;
l) elaboreaza proiectele de hotarari ale Guvernului privind recunoasterea
utilitatii publice a asociatiilor, fundatiilor sau federatiilor care isi
desfasoara activitatea in sfera de competenta a Autoritatii;
m) verifica indeplinirea de catre persoanele juridice fara scop patrimonial
a conditiilor cerute de lege in vederea obtinerii personalitatii juridice,
propunand presedintelui eliberarea sau neeliberarea avizului necesar;
n) verifica documentatia depusa de solicitanti in vederea autorizarii ca
unitati protejate si avizeaza pentru legalitate autorizatia de functionare;
o) asigura intocmirea ordinelor de incadrare, promovare sau incetare a
activitatii si difuzarea acestora catre directiile si persoanele interesate;
p) pastreaza si completeaza la zi registrul general de evidenta a
salariatilor si dosarele personale ale fiecarui salariat;
q) intocmeste si inainteaza spre avizare ordonatorului principal de credite
statul de functii al aparatului propriu;
r) verifica si inainteaza spre aprobare presedintelui statul de functii al
Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap;
s) intocmeste necesarul de credite pentru cheltuielile de personal;
t) organizeaza, participa si coordoneaza, implicand toti factorii
relevanti, la activitatile legate de recrutarea si selectia personalului nou
pentru aparatul propriu si pentru structurile din subordinea/in coordonarea
Autoritatii;
u) intocmeste ordinele de incetare sau de modificare a raporturilor
juridice de munca ori de serviciu ale salariatilor si asigura comunicarea
acestora directiilor si persoanelor interesate;
v) se asigura de respectarea confidentialitatii documentelor;
w) asigura evaluarea performantelor profesionale individuale pentru
personalul contractual nou-angajat si promovat si pentru functionarii publici;
x) organizeaza si coordoneaza, in limitele competentelor legale si in
relatie cu Agentia Nationala a Functionarilor Publici, activitatile de evaluare
a personalului Autoritatii si al institutiilor din subordinea acesteia,
inclusiv la nivelul serviciilor specializate;
y) asigura inregistrarea in evidente si inaintarea spre plata Serviciului
administrativ si contabilitate a drepturilor banesti, in cazul concediilor
medicale;
z) asigura stabilirea drepturilor de concediu de odihna, precum si a altor
concedii prevazute de legislatia in vigoare si tine evidenta efectuarii
acestora;
aa) asigura evidenta declaratiilor pe baza carora se acorda deducerile
personale suplimentare;
bb) intocmeste dosarele de pensionare pentru limita de varsta, pensionare
pentru invaliditate sau pentru pensie de urmas;
cc) intocmeste fisa colectiva de prezenta;
dd) pastreaza evidenta orelor prestate peste programul de lucru;
ee) intocmeste statele de plata pentru personalul Autoritatii, precum si
toata documentatia necesara pentru plata drepturilor salariale cuvenite
personalului Autoritatii si al Institutului National pentru Prevenirea si
Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, inclusiv documentatia
pentru declaratiile privind obligatiile la bugetul asigurarilor sociale de
stat, aferente salariilor;
ff) intocmeste statul de functii al aparatului propriu, in vederea
aprobarii de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, precum
si lucrarile pentru modificarea si completarea lui;
gg) tine evidenta sanctiunilor disciplinare ale angajatilor si efectueaza
retinerile din salarii, dupa caz;
hh) face demersurile necesare promovarii angajatilor si elibereaza, la
cererea acestora, copii de pe actele aflate la dosarul personal;
ii) asigura condica de prezenta la inceputul si la terminarea programului;
jj) pastreaza fisele postului, coordoneaza intocmirea si actualizarea
acestora pentru toti angajatii Autoritatii;
kk) intocmeste si tine evidenta fiselor fiscale pentru toti salariatii
Autoritatii;
ll) se asigura ca toti angajatii Autoritatii au semnat documentele de luare
la cunostinta si de instruire pentru protectia muncii, conform prevederilor
legale in vigoare, indeplinind toate formalitatile necesare;
mm) asigura cunoasterea si respectarea Regulamentului de organizare si
functionare si a Regulamentului de ordine interioara ale Autoritatii. Pentru
aceasta se va ingriji de afisarea celor doua documente la sediul institutiei;
nn) propune si coordoneaza diferite programe de formare, instruire si
specializare, in vederea cresterii gradului de profesionalism al personalului
Autoritatii, inclusiv pentru personalul de la nivelul institutiilor
subordonate/coordonate si al serviciilor specializate;
oo) informeaza personalul executiv si conducerea institutiei in legatura cu
prevederile legislatiei referitoare la resursele umane, la statutul
functionarilor publici, precum si ale altor legi din aria de activitate a
serviciului; asigura cunoasterea si respectarea acestora la nivelul Autoritatii
si al institutiilor din subordine.
I.4. Serviciul administrativ si contabilitate indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) asigura repartizarea fondurilor necesare pentru plata drepturilor
cuvenite persoanelor cu handicap catre consiliile judetene sau consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, inclusiv pentru proiecte
derulate in sensul sprijinirii persoanelor cu handicap;
b) organizeaza evidenta contabila a Autoritatii;
c) intocmeste situatii privind monitorizarea cheltuielilor de personal;
d) fundamenteaza si elaboreaza propuneri de buget atat pentru proiectul
anual, cat si pentru cel rectificativ;
e) primeste, analizeaza si intocmeste necesarul fizic si valoric al
activelor fixe achizitionate din investitii, in limita bugetului aprobat prin
lege;
f) urmareste angajarea patrimoniala a Autoritatii in baza aprobarii
conducerii acesteia, cu avizul Serviciului juridic, contencios si resurse
umane;
g) intocmeste si verifica situatia financiara a Autoritatii, darea de seama
contabila si raportul explicativ;
h) asigura schimbul permanent de date si informatii cu directiile de resort
din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
i) intocmeste notele contabile pentru operatiuni specifice;
j) intocmeste fisele de conturi;
k) propune conducerii Autoritatii declansarea inventarierii anuale a
patrimoniului institutiei;
l) recupereaza eventualele pagube constatate conform procesului-verbal
intocmit de comisia de inventariere a patrimoniului, stabilita prin ordin al
presedintelui;
m) analizeaza si avizeaza propunerile privind scoaterea din functiune a
mijloacelor fixe si clasarea sau declasarea celorlalte dotari si materiale,
conform propunerilor facute de cei in drept;
n) verifica si centralizeaza trimestrial situatiile financiare ale
Autoritatii si ale Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea
Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
o) urmareste incadrarea in creditele bugetare aprobate prin lege a
cheltuielilor planificate;
p) acorda viza de control financiar preventiv;
q) intocmeste si transmite lunar ordonatorului principal de credite
documentatia necesara deschiderilor de credit (pentru cheltuieli materiale,
transferuri si subventii, in baza necesarului transmis de consiliile judetene
si locale, Institutul National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii
Sociale a Persoanelor cu Handicap si asociatii, iar pentru cheltuieli de
personal, in baza necesarului transmis de Serviciul juridic, contencios si
resurse umane);
r) asigura plata efectiva a drepturilor salariale ale personalului
Autoritatii, in urma intocmirii si verificarii documentatiei Serviciului
juridic, contencios si resurse umane;
s) in baza dispozitiei Serviciului juridic, contencios si resurse umane,
propune decizii de imputare privind recuperarea eventualelor pagube aduse
patrimoniului institutiei;
t) emite ordine de plata privind achitarea facturilor furnizorilor de
bunuri materiale si servicii, beneficiarilor de subventii si pentru achitarea
obligatiilor catre buget, ce decurg din plata drepturilor salariale;
u) intocmeste documentatia in baza careia se efectueaza operatiuni de
incasari si plati in numerar;
v) verifica si centralizeaza lunar executia bugetara a Autoritatii,
Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap si directiilor generale de asistenta sociala si
protectia copilului (drepturile persoanelor cu handicap);
w) prezinta presedintelui lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni,
necesarul de materiale pe directii, servicii, birouri si cabinete, pentru luna
urmatoare;
x) organizeaza si supravegheaza efectuarea curateniei in sediul Autoritatii
si pe caile de acces;
y) pastreaza in stare buna de functionare toate bunurile materiale si
utilitatile aflate in proprietatea sau in folosinta Autoritatii, face propuneri
de innoire, imbunatatire si reparare a acestora;
z) organizeaza si asigura respectarea normelor P.S.I.;
aa) intocmeste notele de intrare-receptie pentru achizitiile Autoritatii si
asigura semnarea acestora de catre cei in drept;
bb) inregistreaza mijloacele fixe si obiectele de inventar in registrul de
inventar si completeaza fisele de inventar pe locuri de folosinta si persoane;
cc) asigura protocolul pentru intalniri de lucru cu invitati interni sau
externi si pentru cabinetul presedintelui si vicepresedintelui, in conditiile
legii;
dd) urmareste si verifica deconturile pentru cheltuielile angajate de
personalul Autoritatii privind deplasarile in tara si in strainatate si plata
achizitiilor efectuate prin casierie;
ee) intocmeste necesarul de credite pentru cheltuielile de personal;
ff) asigura administrarea tuturor resurselor Autoritatii pentru bunul mers
al institutiei;
gg) completeaza in baza de date a furnizorilor si potentialilor furnizori
ofertanti informatiile solicitate de conducerea Autoritatii;
hh) ia masurile necesare pentru paza sediului Autoritatii;
ii) coordoneaza activitatea soferilor si administrarea mijloacelor de
transport ale Autoritatii;
jj) intocmeste ordonantarile de plata in urma verificarii existentei
angajamentelor;
kk) intocmeste repartizarea pe trimestre a cheltuielilor aprobate in buget;
ll) efectueaza amortizarea lunara a activelor fixe corporale si necorporale
aflate in patrimoniu;
mm) verifica lunar cheltuielile efectuate de asociatiile care primesc
subventii de la Autoritate;
nn) monitorizeaza lunar cheltuielile de personal ale Autoritatii si ale
Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap, urmand a fi raportate Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei;
oo) asigura organizarea arhivei conform reglementarilor in vigoare;
pp) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau repartizate de
presedinte, vicepresedinte ori de secretarul general, conform raportului de
subordonare.
(3) Directia generala organizare interna si comunicare indeplineste orice
alte atributii stabilite de conducerea Autoritatii in legatura cu activitatea
generala a institutiei.
CAP. 2
Atributiile Directiei integrare europeana
Art. 30
(1) Directia integrare europeana este condusa de un director si este
compusa din doua compartimente: Biroul programe si proiecte si Serviciul
metodologie, standardizare, acreditare.
(2) Directia integrare europeana indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) elaboreaza si propune strategia de protectie speciala (art. 50 din
Constitutia Romaniei, republicata) a persoanelor cu handicap, in conformitate
cu politicile nationale, cu principiile si normele internationale, precum si cu
planurile de implementare a acesteia;
b) elaboreaza, coordoneaza, evalueaza si implementeaza programele si
proiectele, cu finantare nationala si internationala, ce se adreseaza
persoanelor cu handicap;
c) coordoneaza, evalueaza, implementeaza si controleaza realizarea
masurilor prioritare;
d) asigura armonizarea actiunilor Autoritatii cu cele ale statelor Uniunii
Europene in domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
e) coordoneaza proiectele de accesibilizare;
f) coordoneaza proiectele de integrare profesionala;
g) monitorizeaza modul in care sunt derulate activitatile de protectie a
persoanelor cu handicap;
h) reprezinta Autoritatea in relatiile cu finantatorii, cu organizatiile
neguvernamentale, cu grupurile de interese etc. in problemele legate de
protectia persoanelor cu handicap, cu mandat din partea presedintelui
Autoritatii;
i) gaseste si mobilizeaza resurse in vederea implementarii strategiei
si/sau pentru sustinerea actiunilor de protectie a persoanelor cu handicap
si/sau apartinatorilor acestora;
j) reprezinta Autoritatea in diferite grupuri de lucru, in comisii
interministeriale tetrapartite sau intersectoriale, infiintate la nivel
national sau international, cu avizul presedintelui Autoritatii;
k) monitorizeaza modul de aplicare in legislatia nationala a rezolutiilor
si recomandarilor organismelor europene;
l) monitorizeaza stadiul de implementare a Strategiei nationale privind
protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap si a
planului national de actiune;
m) elaboreaza fise de monitorizare a stadiului de implementare a
acquis-ului comunitar si a tabelului de concordanta.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor specifice conexe, Directia
integrare europeana colaboreaza strans cu Institutul National pentru Prevenirea
si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap.
(4) Directia integrare europeana indeplineste orice alte atributii
prevazute de lege sau repartizate de presedinte, vicepresedinte ori de
secretarul general, conform raportului de subordonare.
I.1. Biroul programe si proiecte indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) coordoneaza elaborarea strategiei nationale in domeniu, in conformitate
cu politicile nationale, cu rezolutiile si recomandarile forurilor sau ale
organismelor internationale la care Romania este parte semnatara ori pe care
Romania le agreeaza;
b) elaboreaza, implementeaza, acolo unde este cazul, monitorizeaza si
evalueaza programele si proiectele finantate de Autoritate sau de la bugetul de
stat, in conditiile legii;
c) elaboreaza, implementeaza, acolo unde este cazul, monitorizeaza si
evalueaza programele si proiectele cu finantare externa, in conditiile legii;
d) elaboreaza metodologii pentru implementarea, monitorizarea si evaluarea
programelor si proiectelor cu finantare interna;
e) elaboreaza proceduri si instrumente pentru restructurarea institutiilor
rezidentiale de protectie a persoanelor cu handicap; propune presedintelui
Autoritatii emiterea avizului cu privire la acestea;
f) initiaza, aproba si urmareste derularea programelor in conditiile legii;
g) elaboreaza documente de pozitie si documente de pozitie complementare;
h) participa la programarea PHARE anuala prin elaborarea de proiecte in
domeniul protectiei persoanelor cu handicap si a celorlalte programe externe;
i) identifica si mobilizeaza surse de finantare interne si internationale
pentru derularea unor proiecte in domeniu;
j) participa prin proiecte la programe lansate prin Comisia Europeana,
focalizate pe prioritati ce vizeaza persoanele cu handicap: FP6 (DG
Research/Science and Society), Leonardo da Vinci, Socrates sau altele asemenea;
k) organizeaza cursuri de instruire pentru scrierea de proiecte;
l) asigura functionarea unitatii de implementare a proiectelor cu finantare
PHARE (UIP);
m) coordoneaza unitatile de management al proiectului (UMP), infiintate
prin ordin al presedintelui Autoritatii, in vederea asigurarii unui cadru
unitar pentru managementul proiectelor finantate din imprumuturi externe;
n) administreaza baza de date cu toti partenerii de proiecte, autoritati,
finantatori, organizatii, furnizori de servicii, companii, persoane cu
responsabilitati in proiecte in domeniu, acorduri internationale in domeniu sau
proiecte, fiind responsabil de actualizarea informatiilor si de transmiterea
lor catre Directia generala organizare interna si comunicare;
o) realizeaza indrumarea in aplicarea si respectarea legislatiei,
politicilor si standardelor in activitatea institutiilor de protectie speciala
a persoanelor cu handicap, urmarind implementarea normelor comunitare la
momentul elaborarii legislatiei in domeniu.
I.2. Serviciul metodologie, standardizare si acreditare indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) monitorizeaza respectarea drepturilor persoanelor cu handicap;
b) monitorizeaza realizarea accesibilitatilor;
c) intocmeste analize si studii in domeniile monitorizate si elaboreaza
metodologii de aplicare a masurilor ce se impun;
d) monitorizeaza implementarea standardelor de calitate pentru serviciile
sociale specializate pentru persoanele cu handicap;
e) constituie o baza de date cu agentii economici care doresc angajarea de
persoane cu handicap;
f) realizeaza indrumarea in vederea implementarii standardelor de calitate,
in colaborare cu Institutul National pentru Prevenirea si Combaterea
Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
g) elaboreaza norme si metodologii privind organizarea si functionarea
institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap, in colaborare cu
Institutul National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a
Persoanelor cu Handicap si cu alte departamente ale Autoritatii;
h) monitorizeaza alternativele la protectia institutionalizata a
persoanelor cu handicap;
i) sprijina crearea unei retele nationale de unitati protejate si
monitorizeaza activitatea unitatilor protejate;
j) monitorizeaza exemplele de buna practica din teritoriu si actioneaza
pentru promovarea acestora;
k) elaboreaza metodologii pentru sprijinirea autoritatilor judetene/locale
in implementarea strategiei nationale, a planului national de actiune, precum
si a planurilor de actiune privind implementarea strategiilor
judetene/planurilor de servicii, in colaborare cu Institutul National pentru
Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
l) realizeaza, dezvolta si actualizeaza permanent baza de date referitoare
la persoanele cu handicap, compatibila cu cea a sistemului national de
asistenta sociala;
m) elaboreaza sinteze si rapoarte, statistici si alte instrumente de lucru
privind dinamica fenomenului de protectie a persoanelor cu handicap si
eficienta masurilor de protectie speciala;
n) elaboreaza rapoarte statistice trimestriale in baza indicatorilor
stabiliti de Institutul National de Statistica/Autoritate si rapoarte
statistice, la solicitarea conducerii Autoritatii;
o) asigura armonizarea metodologiilor privind protectia persoanelor cu
handicap cu metodologiile privind protectia copiilor, persoanelor varstnice si
a altor categorii de persoane de interes social, in colaborare cu Institutul
National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu
Handicap;
p) realizeaza indrumarea in aplicarea si respectarea legislatiei,
politicilor si standardelor in activitatea institutiilor de protectie speciala
a persoanelor cu handicap, urmarind implementarea normelor comunitare la
momentul elaborarii legislatiei in domeniu, impreuna cu Institutul National
pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
q) colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in
vederea constituirii unei baze de date comune pentru asigurarea integrarii
sociale si profesionale a persoanelor cu handicap;
r) evalueaza necesarul de servicii sociale specializate pentru persoanele
cu handicap si asigura baza de date referitoare la acestea;
s) colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in
vederea organizarii de cursuri de formare profesionala, formare continua si
reconversie profesionala a persoanelor cu handicap;
t) colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in
vederea cresterii numarului de persoane cu handicap incadrate in munca;
u) colaboreaza, in vederea organizarii targurilor de locuri de munca pentru
persoanele cu handicap, cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si
cu alte institutii si autoritati implicate in integrarea profesionala a
persoanelor cu handicap, precum si cu consiliile judetene/consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti;
v) asigura realizarea si actualizarea bazei de date cu privire la
organizatiile neguvernamentale din domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
w) faciliteaza implicarea organizatiilor neguvernamentale in activitatile
care vizeaza cresterea calitatii vietii persoanelor cu handicap;
x) propune sau avizeaza incheierea de parteneriate cu organizatiile
neguvernamentale;
y) analizeaza rapoartele organizatiilor neguvernamentale si alte sesizari
referitoare la incalcarea drepturilor persoanelor cu handicap si propune
conducerii Autoritatii modalitati de rezolvare/ameliorare;
z) elaboreaza un plan de actiune in scopul atragerii societatii civile si
al implicarii acesteia atat in elaborarea, implementarea si monitorizarea
strategiilor in domeniu, cat si in sesizarea nerespectarii drepturilor
persoanelor cu handicap;
aa) monitorizeaza activitatea Comisiei superioare de evaluare a persoanelor
cu handicap pentru adulti si inainteaza vicepresedintelui Autoritatii si
presedintelui acestei comisii propuneri de instructiuni metodologice;
bb) mentine legatura cu Directia generala de inspectie si control, in
vederea asigurarii coerentei activitatilor derulate la nivel local;
cc) mentine legatura in plan metodologic cu Institutul National pentru
Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
dd) sprijina realizarea de conferinte/seminarii nationale/regionale si/sau
judetene, ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau ale Primariei Generale a
Municipiului Bucuresti, pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
si prezentarea accesibilitatilor.
(5) Directia integrare europeana indeplineste orice alte atributii
stabilite de conducerea Autoritatii, in legatura cu activitatea generala a
institutiei.
CAP. 3
Directia generala de inspectie si control
Art. 31
(1) Directia generala de inspectie si control este condusa de un director
general ajutat de un director general adjunct si indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) coordoneaza activitatea inspectorilor judeteni si a personalului din
subordine, monitorizeaza modul in care acestia isi duc la indeplinire
atributiile stabilite prin lege, prin prezentul regulament si prin fisa
postului;
b) asigura, prin personalul propriu, controlul asupra modului in care sunt
respectate si promovate drepturile persoanelor cu handicap de catre toate
institutiile si autoritatile publice, precum si de catre institutiile de drept
privat care activeaza in domeniu sau care au initiative in acest sens;
informatiile rezultate in urma acestei activitati se pot comunica si
Serviciului metodologie, standardizare si acreditare;
c) constata natura activitatilor care incalca prevederile legale din
domeniul de activitate al Autoritatii si stabileste sau, dupa caz, contribuie
la stabilirea persoanelor responsabile de incalcarea prevederilor legale si
propune institutiilor competente stabilirea raspunderii disciplinare,
materiale, contraventionale sau, dupa caz, penale a acestora. In acest scop
indeplineste atributiile prevazute de art. 214 din Codul de procedura penala;
d) exercita controlul in proiectele si in programele Autoritatii, precum si
asupra tertilor implicati in proiectele si in programele acesteia;
e) controleaza prin personalul propriu modul in care sunt gestionate
resursele alocate proiectelor derulate de Autoritate;
f) controleaza activitatile de aplicare a Strategiei nationale privind
protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap;
g) pregateste actiunile de control/inspectie si asigura conducerea si/sau
coordonarea echipelor de control constituite impreuna cu lucratori din alte
compartimente ale Autoritatii;
h) intocmeste rapoarte scrise in urma fiecarei inspectii si asigura
transmiterea acestora autoritatii publice sau organismului privat al carui
serviciu a fost inspectat;
i) intocmeste note sau alte documente de control, pe care le prezinta spre
avizare presedintelui Autoritatii;
j) formuleaza propuneri si recomandari, verbale sau scrise, dupa caz, cu
privire la remedierea de urgenta ori intr-un termen stabilit a abaterilor
constatate cu ocazia unei actiuni de control sau de inspectie si le prezinta
persoanelor responsabile cu ducerea lor la indeplinire din cadrul unitatilor -
servicii publice sau private - supuse controlului;
k) formuleaza propuneri de suspendare sau de incetare a activitatilor care
pun in pericol sanatatea ori integritatea persoanei cu nevoi speciale, precum
si propuneri de retragere a autorizatiei/acreditarii de functionare a
persoanelor juridice responsabile si supune aceste propuneri spre aprobare
presedintelui Autoritatii;
l) elaboreaza metodologia de control, inspectie si de monitorizare a
proiectelor finantate de Autoritate, precum si planul general de control, anexa
la aceasta, pe care le supune spre aprobare presedintelui Autoritatii;
m) inspecteaza calitatea serviciilor prestate persoanelor cu handicap,
aflate in institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap,
publice sau private, incluzand si modul de aplicare a prevederilor standardelor
in domeniu;
n) formuleaza propuneri privind revizuirea standardelor sau a
regulamentelor de organizare si functionare a serviciilor inspectate ori
controlate, precum si recomandari privind reglementarea unor disfunctionalitati
sau, dupa caz, propuneri vizand suspendarea ori retragerea
autorizatiei/acreditarii serviciului in cauza;
o) solutioneaza sesizarile formulate de autoritatile publice sau de
organizatiile private avand ca obiect nemultumiri vizand recomandarile
formulate cu ocazia actiunilor de inspectie sau modul de desfasurare a acestor
actiuni;
p) solicita informatii si documente, in conditiile legii, de la orice
persoane juridice de drept public ori de la persoane fizice implicate in sfera
de activitate a Autoritatii;
q) centralizeaza rapoartele si notele de control/inspectie intocmite de
personalul din subordine;
r) intocmeste anual si pune la dispozitie presedintelui Autoritatii un
raport de activitate cu privire la toate actiunile de control/inspectie
intreprinse.
(2) In activitatea desfasurata de inspectorii judeteni, acestia vor
indeplini urmatoarele atributii:
a) intocmesc rapoartele privind activitatea proprie si rapoartele de inspectie/control,
pe care le avizeaza Directia generala de inspectie si control;
b) transmit, lunar sau ori de cate ori este nevoie, rapoarte privind
activitatea proprie;
c) monitorizeaza modul in care autoritatile administratiei publice locale,
institutiile publice si private respecta dispozitiile legale cu privire la
realizarea adaptarilor in vederea accesului neingradit al persoanei cu handicap
si fac propuneri de remediere/sanctionare;
d) monitorizeaza stadiul realizarii accesibilitatilor si transmit lunar
informatii privitoare la acestea;
e) controleaza activitatea unitatilor protejate din judet/sector,
autorizate de Autoritate, si solicita conducerii acestora rapoarte
trimestriale, anuale sau ori de cate ori este nevoie;
f) controleaza modul de respectare a drepturilor persoanelor cu handicap
incadrate in munca, precum si adaptarea locului de munca la nevoile persoanelor
cu handicap; sesizeaza autoritatile competente cu privire la neregulile
constatate;
g) intocmesc analize, rapoarte si informari privind modul in care
institutiile publice si private implicate in protectia persoanelor cu handicap
isi indeplinesc atributiile;
h) cerceteaza reclamatiile si sesizarile adresate Autoritatii, repartizate
spre solutionare;
i) sesizeaza de indata, pe cale ierarhica, precum si consiliului
judetean/local al sectorului municipiului Bucuresti aspectele grave constatate
cu ocazia actiunilor de control/inspectie si pentru a caror indreptare sunt
necesare diligente imediate.
(3) Inspectorii judeteni isi desfasoara activitatea pe raza judetului
pentru care au primit numirea si, in cazuri exceptionale, pe raza judetului
apropiat, in lipsa titularului.
(4) Directia generala de inspectie si control indeplineste orice alte
atributii stabilite de conducerea Autoritatii in legatura cu activitatea
generala a institutiei.
CAP. 4
Compartimentul audit
Art. 32
Compartimentul audit indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza norme metodologice proprii Autoritatii, privind organizarea
si functionarea activitatii de audit intern, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, ce vor fi aprobate prin ordin al presedintelui Autoritatii;
b) asigura certificarea trimestriala si anuala, insotita de raportul de
audit, a bilantului contabil si a contului de executie bugetara ale
Autoritatii, prin verificarea legalitatii, realitatii si exactitatii
evidentelor contabile si a actelor financiare si de gestiune; certificarea se
face inaintea aprobarii de catre presedintele Autoritatii a bilantului contabil
si a contului de executie bugetara;
c) asigura examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii
operatiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase si
fraudelor si propune masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor si
sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
d) supravegheaza regularitatea sistemelor de fundamentare a deciziei, de
planificare, programare, organizare, coordonare, urmarire si control al
indeplinirii deciziilor;
e) elaboreaza planul anual de audit intern si raportul anual al
activitatii, pe care le supune spre aprobare presedintelui Autoritatii;
f) efectueaza activitati de audit intern pentru a evalua daca sistemele de
management financiar si control ale Autoritatii sau programele/proiectele
monitorizate de aceasta sunt transparente si conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienta si eficacitate;
g) identifica slabiciunile sistemelor de conducere si control ale
Autoritatii, precum si riscurile asociate unor astfel de sisteme sau unor
programe/proiecte ori unor operatiuni si propune masuri pentru corectarea
acestora si pentru diminuarea riscurilor, dupa caz;
h) efectueaza analize si verificari la nivelul directiilor de specialitate
din structura sau din subordinea Autoritatii, Comisiei superioare de evaluare a
persoanelor cu handicap pentru adulti si Institutului National pentru
Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap;
i) intocmeste referate de opinie care vor insoti proiectele de buget
aprobate de ordonatorul principal de credite;
j) aduce la cunostinta presedintelui Autoritatii neregulile constatate cu
ocazia actiunilor de auditare;
k) indeplineste orice alte atributii stabilite de conducerea Autoritatii.
CAP. 5
Comisia superioara de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti
Art. 33
In structura Autoritatii functioneaza Comisia superioara de evaluare a
persoanelor cu handicap pentru adulti, denumita in continuare Comisia superioara,
cu activitate decizionala in solutionarea contestatiilor la certificatele de
incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, emise de comisiile de
evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea consiliilor
judetene si a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 34
(1) Comisia superioara este numita prin ordin al presedintelui Autoritatii
si are urmatoarea componenta:
a) presedinte, medic specialist in expertiza medicala si recuperarea
capacitatii de munca, medicina generala sau medicina de familie, absolvent de
cursuri de management in domeniul sociomedical cu durata de cel putin un an;
b) un medic specialist in expertiza medicala si recuperarea capacitatii de
munca, medicina generala, desemnat de presedintele Autoritatii la propunerea
Ministerului Sanatatii;
c) un reprezentant desemnat de Consiliul National al Dizabilitatii din
Romania;
d) un asistent social si un jurist, desemnati de presedintele Autoritatii.
(2) Comisia superioara se afla in coordonarea vicepresedintelui
Autoritatii.
Art. 35
Presedintele Comisiei superioare este angajat prin concurs, in conditiile
legii.
Art. 36
Ceilalti membri ai Comisiei superioare au dreptul la o indemnizatie de
sedinta. Cuantumul lunar brut al indemnizatiilor de sedinta, pentru fiecare
membru al Comisiei superioare, nu poate depasi 20% din indemnizatia
presedintelui Autoritatii si se acorda proportional cu numarul de sedinte la
care a participat in luna respectiva.
Art. 37
Comisia superioara are urmatoarele atributii:
a) verifica si rezolva contestatiile la certificatele de incadrare in grad
de handicap si comunica deciziile in termen legal;
b) coordoneaza si monitorizeaza din punct de vedere metodologic activitatea
comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea
consiliilor judetene si a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti;
c) in exercitarea atributiilor de coordonare a comisiilor de evaluare a
persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea consiliilor judetene si a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, Comisia superioara
poate emite precizari si instructiuni cu caracter metodologic, care sunt
obligatorii pentru aplicarea unitara a prevederilor legale;
d) prezinta conducerii Autoritatii, prin presedintele Comisiei superioare,
pana la data de 5 a fiecarei luni, un raport privind activitatile desfasurate
in luna anterioara.
Art. 38
(1) Comisia superioara solutioneaza contestatiile la certificatele de
incadrare in grad de handicap, in termen de 45 de zile lucratoare de la data
inregistrarii.
(2) Presedintele Comisiei superioare primeste contestatia impreuna cu
dosarul persoanei si dispune inregistrarea acesteia, verificand totodata daca a
fost depusa in termenul legal de 30 de zile.
(3) Contestatia depusa la alte organe de stat va fi considerata contestatie
in termen si solutionata ca atare in masura in care a fost depusa in termenul
prevazut de lege.
(4) In situatia in care contestatia s-a depus in afara termenului,
presedintele Comisiei superioare va dispune respingerea acesteia ca tardiv
introdusa, comunicand in scris contestatarului solutia adoptata si motivarea
acesteia, in termen de 15 zile de la data inregistrarii.
(5) In situatia in care contestatia a fost introdusa in termen,
presedintele Comisiei superioare fixeaza data la care persoana va fi invitata
in fata comisiei, data care nu poate depasi 60 de zile lucratoare de la data
inregistrarii. Data prezentarii se va aduce la cunostinta contestatarului prin
posta.
Art. 39
(1) La data fixata Comisia superioara va proceda la examinarea
contestatarului si a dosarului acestuia, pronuntandu-se cu privire la
contestatia formulata, sens in care va emite o decizie care va fi adoptata cu
votul majoritatii membrilor Comisiei superioare.
(2) Decizia Comisiei superioare se va aduce la cunostinta contestatarului
prin posta.
(3) In cazul in care persoana programata nu se prezinta la Comisia
superioara la data fixata de presedinte, solutionarea contestatiei se va face
pe baza documentelor medicale aflate in dosar.
(4) In situatia persoanelor nedeplasabile, pe baza certificatului emis de
medicul de familie care atesta aceasta imprejurare, Comisia superioara va
examina numai documentele din dosar, fara a mai solicita deplasarea
contestatarului la sediul acesteia.
(5) In solutionarea contestatiei, Comisia superioara se poate pronunta cu
una dintre urmatoarele solutii:
a) admiterea contestatiei si incadrarea contestatarului intr-un alt grad de
handicap;
b) respingerea contestatiei si mentinerea gradului de handicap stabilit de
comisia de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea
consiliilor judetene si a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti. Respingerea contestatiei se va pronunta prin decizie si va fi
motivata;
c) solicitarea unui nou examen medical la Institutul National de Expertiza
Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca, la centre medicale teritoriale,
centre/clinici universitare sau trimiterea la medicul de familie in vederea
efectuarii unui referat medical si/sau in vederea completarii dosarului
medical.
Art. 40
(1) Decizia Comisiei superioare atesta deficienta functionala si gradul de
handicap, restantul functional, precum si faptul ca persoana beneficiaza sau nu
beneficiaza, dupa caz, de protectie speciala si ca beneficiaza sau nu
beneficiaza de drepturile conferite de lege. Modelul deciziei de incadrare in
grad de handicap este prevazut in anexa la prezentul regulament.
(2) In situatia incadrarii in grad de handicap, drepturile de care
beneficiaza contestatarul vor fi inscrise nominal.
Art. 41
Deciziile emise de Comisia superioara pot fi atacate, potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, la instanta judecatoreasca
competenta.
Art. 42
(1) Comisia superioara are drept de control cu privire la activitatea
comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti din subordinea
consiliilor judetene si a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, urmarind:
a) respectarea prevederilor legale privitoare la incadrarea in grad de
handicap a unei persoane;
b) respectarea metodologiei de lucru;
c) corectitudinea stabilirii deficientei functionale, a incadrarii in grad
de handicap, a datei dobandirii handicapului (pentru cazurile ce solicita
pensionarea pentru limita de varsta ca persoana cu handicap in conditiile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare);
d) valabilitatea certificatelor.
(2) Comisia superioara se poate sesiza din oficiu cu privire la
corectitudinea incadrarii unei persoane in grad de handicap, situatie in care
va emite o decizie cu valabilitate de la data solutionarii ei.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) Comisia superioara va prezenta si
concluzii referitoare la persoanele vinovate, precum si masurile legale care se
impun.
Art. 43
In rezolvarea contestatiilor Comisia superioara va urmari respectarea
prevederilor legale in vigoare privind criteriile pe baza carora se stabileste
gradul de handicap pentru adulti si se aplica masurile de protectie speciala a
acestora.
PARTEA a V-a
Dispozitii finale
Art. 44
Prezentul regulament va fi adus la cunostinta si prin afisarea la sediul
Autoritatii tuturor salariatilor acesteia, prin grija secretarului general.
Respectarea prevederilor prezentului regulament este obligatorie pentru toti
angajatii Autoritatii si ai institutiilor din structura acesteia.
Art. 45
Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii
legale care privesc organizarea, functionarea si atributiile Autoritatii.
Art. 46
Atributiile si raspunderile specifice functiilor din cadrul Autoritatii se
stabilesc prin fisa postului corespunzatoare fiecarei functii.
Art. 47
Organizarea si functionarea unitatilor aflate in subordinea sau in
structura Autoritatii sunt descrise in regulamentele acestora, corelate cu
prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulamentul de organizare si functionare a ANPH
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
COMISIA SUPERIOARA DE EVALUARE A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI
Nr. .........../.............
DECIZIE DE INCADRARE IN GRAD DE HANDICAP
Comisia superioara de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti,
constituita in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, solutionand contestatia
formulata la Certificatul nr. .......... din ................, emis de
....................., examinand pe domnul/doamna ........................, CNP
......................, domiciliat/domiciliata in ............................,
str. ................... nr. ..........., bl. ........., sc. ......., et.
......., ap. ........, sectorul ................, statut social: 1. fara venit,
2. cu pensie de urmas, 3. cu pensie de invaliditate, 4. cu pensie de limita de
varsta, 5. salariat, 6. altele ...................., stabileste urmatoarele:
A. Cod boala .........................., cod handicap
......................
B.*) Gradul de handicap:
- usor;
- mediu;
- accentuat;
- grav:
- cu asistent personal;
- fara asistent personal;
- cu indemnizatie de insotitor pentru nevazatori/handicap vizual grav
(conform Hotararii Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor drepturi
nevazatorilor, cu modificarile ulterioare)
C. Motivarea respingerii cererii
..........................................................................
..........................................................................
D.*) Data dobandirii handicapului ......................................,
documentul ....................................
E. Prezenta decizie atesta ca domnul/doamna
................................ are gradul de handicap
..................................., necesita protectie speciala si beneficiaza
de urmatoarele drepturi
..........................................................................
..........................................................................
F. Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
insoteste prezenta decizie.
F.1. Capacitatea de munca (procentual) ...................................
G.*) Valabilitate:
- 6 luni - 12 luni - permanent (conform Instructiunii metodologice nr.
4/2003 a Comisiei superioare)
H.*) Termen de revizuire ..........................; Documentatia cu care
persoana se va prezenta la revizuire .........................................
Prezenta decizie poate fi contestata potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Titularul deciziei beneficiaza de toate drepturile si accesibilitatile
prevazute de lege, corespunzator gradului de handicap stabilit.
Decizia obliga toate persoanele si autoritatile la respectarea ei in
concordanta cu conventiile internationale si legislatia interna.
Presedinte, Membri:
............................ .....................
Secretar,
............................
------------
*) Se anuleaza ceea ce nu corespunde.
*) Se completeaza numai pentru persoanele care solicita pensionarea in
temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
*) Nu se completeaza in cazul certificatului cu caracter permanent.
NOTA:
Se va completa cu majuscule sau la masina de scris.
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National pentru Prevenirea si
Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap
PARTEA I
Organizarea si functionarea Institutului National pentru Prevenirea si
Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap
Art. 1
(1) Institutul National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale
a Persoanelor cu Handicap, denumit in continuare INPCESPH, este organizat si
functioneaza ca institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) INPCESPH are sediul in municipiul Bucuresti, str. Cezar Bolliac nr. 42,
sectorul 3.
(3) Statul de functii, precum si Regulamentul de organizare si functionare
ale INPCESPH se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap.
Art. 2
INPCESPH este condus de un director, numit pe baza de concurs de catre presedintele
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, cu avizul ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 3
Cheltuielile curente si de capital necesare desfasurarii activitatii
INPCESPH sunt finantate de la bugetul de stat.
Art. 4
Incadrarea personalului din cadrul INPCESPH se face prin concurs, in
conditiile legii.
PARTEA a II-a
Atributiile INPCESPH
Art. 5
In realizarea obiectivelor sale, INPCESPH indeplineste urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza studii, strategii si programe necesare proiectarii si
implementarii politicii Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap (preventie, recuperare,
integrare socio-profesionala);
b) elaboreaza lucrari stiintifice (articole, monografii, dictionare etc.)
destinate specialistilor, precum si altor persoane interesate in domeniu;
c) elaboreaza standarde in domeniul promovarii drepturilor persoanelor cu
handicap;
d) elaboreaza materiale de natura metodologica (planuri si programe de
invatamant, manuale, teste si grile de evaluare etc.), destinate activitatilor
de pregatire (initiere/perfectionare) a personalului care activeaza in domeniul
asistentei speciale a persoanelor cu handicap;
e) elaboreaza lucrari cu caracter informativ, de orientare si consiliere,
destinate persoanelor cu handicap si familiilor acestora, precum si
asistentilor personali specializati (ghiduri practice, programe de recuperare,
abilitare/reabilitare vocationala etc.);
f) elaboreaza si publica un buletin informativ, precum si alte lucrari cu
caracter stiintific (in limita resurselor disponibile);
g) desfasoara activitati de consiliere, instruire si editare de publicatii
in vederea obtinerii autofinantarii;
h) organizeaza/sprijina realizarea de conferinte/seminarii nationale si
internationale/regionale/judetene pentru promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap, sub coordonarea presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap;
i) promoveaza relatii de reprezentare si colaborare cu institutii
guvernamentale si neguvernamentale de profil, din tara si din strainatate, in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
j) indeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
PARTEA a III-a
Conducerea pe niveluri ierarhice a INPCESPH
CAP. 1
Directorul
Art. 6
Directorul INPCESPH indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta INPCESPH in relatia cu Autoritatea Nationala pentru
Persoanele cu Handicap si cu celelalte autoritati si institutii publice;
b) este ordonator tertiar de credite;
c) coordoneaza intreaga activitate a INPCESPH;
d) prezinta presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap activitatea INPCESPH lunar sau ori de cate ori este nevoie;
e) prezinta presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap bugetul de venituri si cheltuieli si planificarea lucrarilor programate
pe semestre, trimestre si anual.
CAP. 2
Secretarul stiintific
Art. 7
Activitatea stiintifica este coordonata de un secretar stiintific care
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) propune teme de cercetare si monitorizeaza derularea proiectelor de
cercetare in care este implicat INPCESPH;
b) coordoneaza, indruma si evalueaza activitatea de cercetare;
c) reprezinta INPCESPH in relatiile stiintifice;
d) asigura formarea si promovarea cercetatorilor;
e) asigura coordonarea dintre diferite teme si proiecte de cercetare
interne/externe, in colaborare cu alte institutii;
f) asigura legatura cu institutii publice si private, din tara sau din
strainatate, in relatie cu proiectele comune de cercetare in domeniu;
g) conduce consiliul stiintific.
PARTEA a IV-a
Atributiile compartimentelor din structura organizatorica a INPCESPH
CAP. 1
Compartimentul cercetare-dezvoltare
Art. 8
Compartimentul cercetare-dezvoltare este structurat pe 3 birouri:
a) Biroul I - studii si strategii;
b) Biroul II - recuperare, consiliere, formare;
c) Biroul III - documentare, promovare, publicatii.
Art. 9
Biroul studii si strategii indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza studii si cercetari privind problematica persoanelor cu
handicap (adulti si copii) din punct de vedere psihopedagogic, educational,
sociocultural si profesional;
b) sprijina programele si strategiile de protectie speciala promovate de
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, Autoritatea Nationala
pentru Protectia Drepturilor Copilului, Ministerul Educatiei si Cercetarii, de
alte institutii si organizatii guvernamentale si neguvernamentale implicate in
protectia persoanelor cu handicap;
c) acorda consultanta nationala si internationala de specialitate forului
tutelar si altor structuri guvernamentale interesate in domeniu;
d) intocmeste proiecte cu finantare interna si externa.
Art. 10
Biroul recuperare, consiliere, formare indeplineste urmatoarele atributii:
a) organizeaza periodic activitati de formare si perfectionare a
personalului din domeniu;
b) elaboreaza studii si programe de recuperare si consiliere pentru
persoanele cu handicap si pentru familiile acestora;
c) organizeaza cursuri pentru calificarea si recalificarea persoanelor cu
handicap in vederea (re)incadrarii in munca.
Art. 11
Biroul documentare, promovare, publicatii indeplineste urmatoarele
atributii:
a) realizeaza documentarea si informarea stiintifica necesare activitatii
de cercetare;
b) asigura promovarea si difuzarea activitatii stiintifice a INPCESPH;
c) dezvolta relatii pe linie stiintifica cu universitati, institute de
cercetare, edituri, biblioteci si specialisti in domeniu din tara si din
strainatate;
d) asigura redactarea si editarea de lucrari, studii, publicatii si carti
elaborate in cadrul INPCESPH;
e) gestioneaza biblioteca INPCESPH.
CAP. 2
Compartimentul investitii, economic, administrativ
Art. 12
Biroul administrativ indeplineste urmatoarele atributii:
a) asigura activitatea curenta privind administrarea si ingrijirea
sediului;
b) asigura paza zilnica a sediului INPCESPH;
c) asigura activitatile de curierat necesare in mod curent.
Art. 13
Biroul juridic, economic, resurse umane indeplineste urmatoarele atributii:
a) desfasoara activitati financiar-contabile si de administratie;
b) gestioneaza resursele financiar-contabile ale INPCESPH;
c) elaboreaza proiectul de buget al INPCESPH;
d) incheie contracte cu regii si societati comerciale, in conditiile legii;
e) sesizeaza conducerea si ia masurile legale in vederea recuperarii
pagubelor produse INPCESPH.
PARTEA a V-a
Dispozitii finale
Art. 14
Prezentul regulament va fi adus la cunostinta, sub semnatura, tuturor
salariatilor INPCESPH, prin grija directorului.
Art. 15
Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii
legale care privesc organizarea, functionarea si atributiile INPCESPH, corelat
cu cele ale Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 16
Atributiile si raspunderile specifice functiilor din cadrul INPCESPH se
stabilesc prin fisa postului corespunzatoare fiecarei functii.
Art. 17
Toti salariatii INPCESPH au obligatia de a lua cunostinta si de a respecta
prevederile prezentului regulament.