ORDIN Nr. 279
din 22 decembrie 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind planificarea, pregatirea si interventia in caz de urgenta
nucleara sau radiologica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 12 ianuarie 2011
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit.
f) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
planificarea, pregătirea şi intervenţia în caz de urgenţă nucleară sau
radiologică, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va monitoriza
îndeplinirea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 684/2005 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind planificarea, pregătirea şi intervenţia în caz de
accident nuclear sau urgenţă radiologică, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 538 din 24 iunie 2005, se abrogă.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind planificarea, pregătirea şi intervenţia în
caz de urgenţă nucleară sau radiologică
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice se aplică
pentru planificarea, pregătirea şi intervenţia în caz de urgenţă nucleară sau
radiologică, precum şi pentru elaborarea planurilor de prevenire şi intervenţie
pentru urgenţe nucleare şi radiologice, în următoarele situaţii:
a) incidente industriale, medicale, rutiere sau
incendii în care sunt implicate surse radioactive, eliberări accidentale,
pierderea de surse sau traficul ilicit de surse radioactive;
b) accidente la instalaţii nucleare aflate în afara
graniţelor, cu efecte transfrontaliere, inclusiv la nave maritime cu propulsie
nucleară;
c) transport de combustibil nuclear şi de materiale
radioactive pe căile de comunicaţii: rutiere, maritime, fluviale şi aeriene;
d) reintrarea în atmosferă a sateliţilor cu generatoare
nucleare sau cu alte surse de radiaţii la bord;
e) accidente în care sunt implicate arme nucleare;
f) ameninţări sau atacuri teroriste cu materiale
nucleare sau cu substanţe radioactive;
g) accidente la instalaţii nucleare de pe teritoriul
ţării.
Art. 2. - (1) Prezentele norme metodologice au ca scop
stabilirea unei concepţii unitare de întocmire a planurilor de prevenire şi
intervenţie pentru urgenţe nucleare şi radiologice, la nivelul autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale care au responsabilităţi de acţiune
în astfel de situaţii.
(2) Prezentele norme metodologice asigură cadrul
juridic, organizatoric şi funcţional în vederea planificării şi executării
măsurilor specifice, pentru activităţile care prezintă pericole de urgenţe
nucleare sau radiologice la obiectivele identificate de autorităţile
competente.
Art. 3. -Termenii utilizaţi în prezentele norme
metodologice sunt definiţi în anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) Situaţii de urgenţă nucleară sau
radiologică se pot produce în:
a) instituţii medicale;
b) unităţi nucleare;
c) instituţii de cercetare şi învăţământ;
d) timpul transportului: rutier, maritim, fluvial;
e) ciclul combustibilului nuclear;
f) aplicaţii cu surse radioactive;
g) alte locuri, ca urmare a activităţilor teroriste,
traficului ilicit, depozitării de materiale refolosibile.
(2) Situaţiile de urgenţă nucleară sau radiologică sunt
definite în anexa nr. 2.
Art. 5. - Pentru stabilirea variantelor optime de
acţiune şi aplicarea măsurilor de protecţie şi intervenţie se va lua în
considerare timpul de emisie radioactivă, în funcţie de tipul accidentului şi
de sursele implicate.
Art. 6. - Planificarea activităţilor de intervenţie are
la bază:
a) cunoaşterea amplasării surselor sau a materialelor
radioactive existente la nivel judeţean şi local;
b) condiţiile geografice şi geoclimatice în momentul
producerii accidentului/incidentului;
c) distribuţia populaţiei pe categorii de vârstă şi a
obiectivelor de risc aflate în zona incidentului.
Art. 7. - Planificarea activităţilor de protecţie a
populaţiei şi a personalului de intervenţie trebuie să fie realizată ţinându-se
cont de următoarele căi de expunere:
a) expunerea externă, datorită surselor de radiaţii
neecranate sau intrării în zona contaminată radioactiv;
b) expunerea internă, prin inhalare şi prin ingestia de
apă sau de alimente contaminate;
c) contaminarea radioactivă externă a personalului de
intervenţie.
Art. 8. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale, instituţiile sau operatorii economici implicaţi în
intervenţie vor asigura măsurile şi mijloacele necesare activării imediate a
personalului propriu, în funcţie de notificarea iniţială primită.
(2) Schema de principiu privind organizarea răspunsului
iniţial în situaţia notificării unei urgenţe nucleare sau radiologice este
prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL II
Planuri de prevenire şi intervenţie în caz de
urgenţă nucleară şi radiologică
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune
Art. 9. - Planurile de prevenire şi intervenţie în caz
de urgenţă nucleară şi radiologică care se întocmesc sunt următoarele:
a) Planul naţional de prevenire şi intervenţie în
situaţii de urgenţă nucleară şi radiologică;
b) planul judeţean de prevenire şi intervenţie în
situaţii de urgenţă nucleară şi radiologică;
c) planul de prevenire şi intervenţie în situaţii de
urgenţă nucleară şi radiologică la nivelul tuturor municipiilor, oraşelor şi
comunelor din zona de planificare în caz de urgenţe nucleare.
Art. 10. - (1) Planurile stabilesc responsabilităţile
ce revin fiecărei autorităţi publice centrale şi locale, instituţiilor sau
operatorilor economici implicaţi în răspunsul în caz de urgenţă nucleară sau
radiologică, schema minimă de personal pentru răspunsul iniţial la urgenţă,
mijloacele suplimentare pentru mărirea capacităţii de răspuns şi fluxul
informaţional-decizional între utilizator şi exterior.
(2) Responsabilităţile ce revin autorităţilor publice
centrale şi locale, precum şi instituţiilor cu atribuţii pentru intervenţie în
caz de urgenţă nucleară sau radiologică sunt prezentate în anexa nr. 4.
(3) Procedurile pentru notificarea organizaţiilor şi a
personalului implicat, conţinutul mesajelor iniţiale adresate organizaţiilor şi
instituţiilor implicate, precum şi populaţiei vor fi elaborate de autorităţile
competente împreună cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Art. 11. - Planurile de prevenire şi intervenţie în caz
de urgenţă nucleară sau radiologică, denumite în continuare planuri, asigură:
a) identificarea riscurilor nucleare şi radiologice;
b) monitorizarea surselor potenţiale generatoare de
urgenţe nucleare sau radiologice;
c) evaluarea informaţiilor şi analiza situaţiei iniţiale;
d) elaborarea de prognoze şi stabilirea variantelor
optime pentru reducerea efectelor produse de radiaţiile ionizante;
e) organizarea informării, înştiinţării, alarmării şi
intervenţiei instituţiilor şi serviciilor publice descentralizate şi deconcentrate
în scopul minimizării impactului asupra populaţiei şi a mediului.
Art. 12. - (1) Planurile trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie corelate cu Planul de analiză şi acoperire a
riscurilor, cu Planul de înştiinţare şi alarmare şi cu Planul de evacuare;
b) să se bazeze pe posibilităţile reale de asigurare a
acţiunilor de protecţie şi intervenţie;
c) să fie precise, clare, expresive şi permanent
actualizate;
d) să poată fi aplicate în timp scurt, parţial sau
total.
(2) Planurile se întocmesc sub formă de text şi anexe,
care includ totalitatea măsurilor care se adoptă pentru realizarea unui răspuns
coordonat şi eficient, procedurile şi forţele de intervenţie care sunt
implicate în situaţia producerii unei urgenţe nucleare sau radiologice pe
teritoriul naţional/judeţean ori în exteriorul acestuia, cu consecinţe
semnificative asupra ţării/judeţului, şi trebuie să cuprindă următoarele:
a) atribuirea responsabilităţilor;
b) modul de înştiinţare, alarmare şi notificare a autorităţilor;
c) măsuri de prevenire, protecţie şi intervenţie;
d) resurse umane, materiale şi financiare;
e) controlul expunerii la radiaţii;
f) organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de limitare
şi înlăturare a efectelor situaţiei de urgenţă;
g) delimitarea perimetrului de siguranţă;
h) proceduri de intervenţie în situaţii de urgenţă;
i) legături cu alte planuri.
(3) Structura-cadru a unui plan este prezentată în
anexa nr. 5.
SECŢIUNEA a 2-a
Planul naţional
Art. 13. - Planul naţional:
a) include accidente de reactor, centrale nucleare,
transport de combustibil nuclear, atac terorist cu dispozitive de dispersie
radiologică;
b) se elaborează de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă şi se aprobă de preşedintele Comitetului Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă;
c) reprezintă o componentă a Planului naţional de
asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru situaţii de urgenţă.
SECŢIUNEA a 3-a
Planul judeţean
Art. 14. - (1) Planul judeţean:
a) include toate situaţiile prevăzute la art. 1 care
pot genera urgenţe nucleare sau radiologice pe teritoriul judeţului sau care
pot afecta judeţul;
b) se elaborează de către inspectoratele judeţene
pentru situaţii de urgenţă;
c) se avizează de inspectorul general al
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi se aprobă de preşedintele
comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;
d) reprezintă o componentă a Planului de analiză şi
acoperire a riscurilor ce se elaborează pentru toate situaţiile potenţiale de
risc specifice judeţului;
e) se elaborează în două exemplare, dintre care unul se
va păstra la secretariatul tehnic permanent al comitetului judeţean pentru
situaţii de urgenţă, al doilea la Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă/Centrul de Accident Nuclear şi Urgenţă Radiologică;
f) trebuie să cuprindă o listă de distribuţie a
exemplarelor originale, copiilor şi extraselor.
(2) Extrase din plan se vor distribui tuturor
autorităţilor publice locale de specialitate cu sarcini de intervenţie, precum
şi autorităţilor administraţiei publice locale dispuse în zonele de planificare
în caz de urgenţă, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 15. - (1) Planul se actualizează prin grija
autorităţii centrale şi teritoriale pentru situaţii de urgenţă, anual sau ori
de câte ori apar modificări în ceea ce priveşte: componenţa schemei de
organizare în caz de urgenţă, adresele, numerele de telefon, fax etc,
modificările în situaţiile cu necesarul de resurse umane şi materiale, modificările
în programul de instruire-pregătire.
(2) Revizuirea planului se realizează la intervale de
cel mult 3 ani, pe baza modificărilor produse în: caracteristicile surselor de
risc, realizarea cooperării, concepţia aplicării planului şi structura
aşezărilor umane din zonele de risc.
(3) După fiecare actualizare şi revizuire, modificările
sunt transmise, prin grija autorităţii teritoriale pentru situaţii de urgenţă,
tuturor celor care sunt trecuţi pe lista de distribuţie a planului.
Art. 16. - (1) Antrenamentele, exerciţiile şi
aplicaţiile de specialitate sunt organizate şi desfăşurate în scopul pregătirii
autorităţilor administraţiei publice locale şi a forţelor de intervenţie,
îmbunătăţirii cooperării, verificării viabilităţii prevederilor planurilor, evaluării
stadiului de operativitate şi stabilirii măsurilor ce se impun.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se organizează
de inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă pe baza unei planificări
aprobate de preşedintele comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă.
(3) Inainte de executarea exerciţiilor se asigură
actualizarea sau, după caz, revizuirea planurilor, precum şi desfăşurarea de
antrenamente parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
(4) Pentru asigurarea unei pregătiri adecvate a
personalului cu atribuţii de decizie şi de intervenţie se organizează şi se
desfăşoară periodic mai multe tipuri de activităţi, astfel:
a) exerciţii de simulare în centrul operaţional
judeţean;
b) exerciţii cu scenarii de accident pe timpul
transportului materialelor radioactive, pierderi de surse radioactive,
descoperire de surse orfane sau materiale contaminate;
c) exerciţii cu scenarii de urgenţă în afara
amplasamentului;
d) antrenamente de specialitate la sală şi în teren;
e) aplicaţii de specialitate.
(5) Exerciţiile cu scenarii care presupun efecte în
afara amplasamentului se organizează şi se desfăşoară cel puţin o dată la 3 ani
şi trebuie să fie, de regulă, corelate cu exerciţiile organizate de titularul
activităţii.
(6) Evaluarea planului se realizează după executarea
exerciţiilor şi aplicaţiilor, pe baza concluziilor şi rapoartelor prezentate de
personal special angrenat în acest scop, un exemplar din raportul de evaluare
fiind transmis la autoritatea centrală pentru situaţii de urgenţă.
Art. 17. - Planul va conţine un capitol cu măsuri
generale pentru reabilitarea economico-socială a zonelor afectate şi va
cuprinde:
a) organizarea decontaminării;
b) transportul, depozitarea şi condiţionarea deşeurilor
radioactive;
c) controlul expunerii la radiaţii;
d) ancheta medicală;
e) informarea populaţiei şi mass-mediei;
f) refacerea factorilor de mediu;
g) ancheta penală;
h) evaluarea accidentului, concluziile rezultate,
evaluarea privind costurile intervenţiei, clasificarea şi importanţa
evenimentului;
i) modalităţile de despăgubire a persoanelor,
instituţiilor sau operatorilor economici afectaţi;
j) raportul ulterior accidentului.
SECŢIUNEA a 4-a
Planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi
comunelor din zona de planificare în caz de urgenţă
Art. 18. - (1) La nivelul tuturor municipiilor,
oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţă se întocmeşte
un plan de prevenire şi intervenţie în scopul planificării măsurilor specifice
pentru reducerea riscului asupra populaţiei, calităţii factorilor de mediu şi
integrităţii bunurilor materiale, în caz de urgenţă nucleară şi radiologică.
(2) Planul prevăzut la alin. (1) se elaborează de
centrul operaţional judeţean, se avizează de inspectorul şef al inspectoratului
judeţean pentru situaţii de urgenţă şi se aprobă de preşedintele comitetului
local pentru situaţii de urgenţă.
(3) Planul are la bază extrase din planurile judeţene
pentru identificarea riscurilor potenţiale specifice, precum şi stabilirea
procedurilor de răspuns în vederea asigurării:
a) informării oportune a populaţiei şi autorităţilor
publice locale;
b) pregătirii personalului cu funcţii de decizie şi a
personalului de intervenţie;
c) intervenţiei de urgenţă, în mod organizat şi într-o
concepţie unitară, pentru prevenirea, limitarea şi înlăturarea consecinţelor;
d) refacerii şi reabilitării factorilor de mediu;
e) reluării în condiţii normale a activităţilor de
producţie.
Art. 19. - Planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi
comunelor din zona de planificare în caz de urgenţă se elaborează într-un
singur exemplar care va rămâne la nivelul municipiilor sau comitetelor locale.
Art. 20. - (1) Responsabilitatea actualizării
planurilor la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de
planificare în caz de urgenţă revine centrului operaţional din cadrul
inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă, realizându-se ori de câte
ori apar modificări, astfel:
a) schimbarea unor persoane cu responsabilităţi în
schema generală de răspuns la urgenţe;
b) schimbarea adreselor/numerelor de telefon, fax,
telex etc;
c) modificări în situaţiile cu necesarul de resurse
umane şi materiale;
d) modificări în programul de instruire-pregătire.
(2) Revizuirea planului la nivelul municipiilor,
oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţă se realizează
la intervale de cel mult 3 ani sau la solicitarea autorităţilor locale pentru
situaţii de urgenţă, pe baza modificărilor produse în:
a) caracteristicile surselor de risc;
b) structura economică a localităţii;
c) realizarea cooperării;
d) concepţia aplicării planului.
Art. 21. - (1) Planul de prevenire şi intervenţie la
nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de
urgenţă nucleară şi radiologică se va exersa, testa şi evalua prin exerciţii
organizate de inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă.
(2) Inainte de executarea exerciţiilor se asigură
actualizarea sau, după caz, revizuirea planurilor, precum şi antrenamente
parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
(3) Se va executa în mod obligatoriu un exerciţiu pe an
având ca scenariu o situaţie ipotetică de urgenţă radiologică identificată la
nivelul judeţului sau al unităţii administrativ- teritoriale.
(4) Exerciţiile de urgenţă cu scenarii care presupun
efecte în afara amplasamentului se vor organiza şi se vor desfăşura cel puţin o
dată la 3 ani.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 22. - Procedurile operaţionale privind organizarea
şi conducerea activităţilor de prevenire şi combatere a consecinţelor, evaluarea,
testarea, exersarea, actualizarea şi revizuirea planurilor se elaborează de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 23. - (1) Planurile se pun în aplicare imediat,
atunci când situaţia o impune, de către autorităţile teritoriale pentru
situaţii de urgenţă, sau în următoarele situaţii:
a) când survine un accident major;
b) când survine un eveniment necontrolat care, prin
natura sa, poate provoca un accident major.
(2) Planurile se pun în aplicare de autorităţile care
le-au elaborat, pe baza procedurilor concrete prevăzute în conţinutul acestora.
Art. 24. - Planurile se elaborează după cum urmează:
a) planul naţional - în termen de 9 luni de la intrarea
în vigoare a prezentelor norme metodologice;
b) planul judeţean - în termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice;
c) planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi
comunelor din zona de planificare în caz de urgenţă - în termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 25. -In vederea participării publicului la
dezbaterea conţinutului planurilor, se vor organiza informări prin intermediul
mass-mediei, expuneri, conferinţe, dezbateri publice, pagini web etc.
Art. 26. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
GLOSAR DE TERMENI
Urgenţă nucleară -
eveniment nuclear care afectează instalaţia şi provoacă iradierea sau
contaminarea populaţiei ori a mediului peste nivelurile permise de
reglementările în vigoare
Antidot - substanţă
folosită pentru neutralizarea unui agent toxic pătruns în organism sau a
efectelor nocive ale acestuia
Autoritate - Comisia
Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, care, în baza art. 4 alin.
(1) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea,
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările
ulterioare, reprezintă autoritatea naţională competentă în domeniul nuclear şi
exercită atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevăzute de lege
Autoritatea centrală pentru protecţia mediului - Ministerul Mediului şi Pădurilor
Autoritatea centrală pentru protecţie civilă - Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
Autoritatea publică locală responsabilă cu
planificarea teritorială - consiliul local,
respectiv consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti
Autoritatea publică teritorială pentru protecţia
mediului - agenţiile teritoriale de protecţie a
mediului şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării" (ARBDD)
Combustibil nuclear-
material sau ansamblu mecanic care conţine materie primă ori material
fisionabil special, destinat folosirii într-un reactor nuclear, în scopul
producerii energiei nucleare
Contaminare radioactivă - contaminarea oricărui material, a oricărei suprafeţe sau a
mediului ori a unei persoane cu substanţe radioactive. In cazul particular al
corpului uman, contaminarea radioactivă include atât contaminarea externă a
pielii, cât şi contaminarea internă.
Debitul dozei- rata
expunerii la radiaţii ionizante în termeni de doză absorbită sau de doză
echivalentă şi exprimată în unităţile Gy/h (Gray/h), respectiv Sv/h (Sievert/h)
Decontaminare - îndepărtarea
contaminării radioactive
Depozitare - prezenţa
unei cantităţi de substanţe periculoase în scopul stocării şi/sau păstrării în
condiţii de siguranţă
Deşeu radioactiv -
materiale rezultate din activităţile nucleare, pentru care nu s-a prevăzut
nicio întrebuinţare şi care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi
Doză - cantitatea de
energie absorbită de ţesut
Dozimetre - instrumente
de măsurare a dozei ambientale sau a dozei individuale
Ecranare - materialele,
de regulă betonul, apa sau plumbul, amplasate în jurul substanţelor radioactive
pentru a proteja personalul împotriva radiaţiilor
Expert acreditat-
persoană având cunoştinţele şi pregătirea necesare pentru a efectua testele
fizice, tehnice sau radiochimice care permit evaluarea dozelor şi/sau pentru a
oferi consultanţă în vederea realizării unei protecţii efective a persoanelor
şi utilizării corecte a echipamentelor de protecţie şi a cărei capacitate de a
acţiona ca expert în acest sens este recunoscută de Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN). Recunoaşterea constă în
eliberarea unui permis de exercitare, potrivit reglementărilor specifice emise
de CNCAN.
Expunere - procesul de
a fi iradiat sau expus la radiaţii, cu consecinţa potenţială a unei doze
absorbite
Evacuare - mutarea
rapidă, temporară, a persoanelor dintr-o anumită zonă pentru a se evita sau a
se reduce expunerea la radiaţii pe termen scurt în caz de urgenţă
Ingestie - pătrunderea
substanţelor radioactive în organismul uman pe cale digestivă
Inhalare - pătrunderea
substanţelor radioactive în organismul uman pe cale respiratorie
Intervenţie - orice
acţiune care evită sau micşorează expunerea ori probabilitatea expunerii la
surse care nu sunt în obiectul unei practici aflate sub control sau la surse
care sunt scăpate de sub control ca urmare a unui accident
Incorporare -
pătrunderea substanţelor radioactive în organismul uman prin ingestie, inhalare
sau prin penetrarea pielii ori a rănilor
Hazard- proprietatea
intrinsecă a unei substanţe, a unui agent, a unei surse de energie sau situaţii
de a avea un potenţial de producere a unor consecinţe nedorite
Management pentru modernizare - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru modificările
planificate asupra instalaţiilor existente sau a proiectării de noi instalaţii,
procese ori unităţi de stocare
Material radioactiv -
orice material în orice stare de agregare, care prezintă fenomenul de
radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive
Monitorizare -
măsurarea periodică sau continuă a nivelului de radiaţii dintr-o anumită zonă
Nivel de intervenţie -
o valoare a echivalentului de doză evitabilă, a dozei efective evitabile sau a
unei mărimi derivate, la care ar trebui avută în vedere aplicarea măsurilor de
intervenţie; valoarea dozei evitabile sau a mărimii derivate este numai cea
asociată cu calea de expunere pentru care măsura de intervenţie este aplicabilă
Obiectiv nuclear- uzine
pentru fabricarea combustibilului nuclear, reactoare nucleare, inclusiv
ansamblurile critice şi subcritice, reactoare de cercetare, centrale
nuclearo-electrice, instalaţii de stocare a combustibilului iradiat, unităţi de
îmbogăţire sau instalaţii de retratare
Produs radioactiv-orice
material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere ori de utilizare
a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit radioactiv prin
expunere la radiaţii, cu excepţia radioizotopilor care au atins stadiul final
de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri ştiinţifice,
medicale, speciale, sociale, comerciale ori industriale
Radiaţie - particule
sau unde rezultate din procese atomice ori nucleare
Radiaţie ionizantă -
transferul energiei în spaţiu sub forma undelor electromagnetice sau al
particulelor cu o cantitate de energie mai mare de 12,4 eV corespunzătoare unei
lungimi de undă de 100 nanometri. O astfel de radiaţie este capabilă să formeze
ioni la trecerea prin ţesuturile din organism sau prin alte substanţe
Radiaţie nucleară -
radiaţie emisă de nucleele atomice, de exemplu, pe timpul dezintegrării
radioactive sau pe timpul fisiunii acestora
Radioactivitate -
proprietatea anumitor radionuclizi de a emite radiaţii prin transformarea
spontană a nucleelor acestora
Sursă de radiaţii - o
cantitate de substanţe radioactive utilizată ca sursă de radiaţii ionizante
Securitate radiologică -
asigurarea protecţiei fiinţelor umane împotriva expunerii la radiaţii şi a
securităţii instalaţiilor nucleare şi a surselor radioactive, inclusiv
asigurarea mijloacelor de realizare a acestei protecţii şi securităţii şi a
mijloacelor de prevenire a accidentelor şi de diminuare a consecinţelor
acestora
Sursă de radiaţii -
orice emiţător de radiaţii ionizante, inclusiv orice material radioactiv şi
orice dispozitiv generator de radiaţii ionizante
Timp de înjumătăţire -
timpul necesar pentru ca o substanţă radioactivă să îşi piardă, datorită
dezintegrării, jumătate din activitate.
Urgenţă radiologică - o
situaţie de urgenţă în urma unui accident care implică radiaţii ionizante, ce
determină autorităţile responsabile să decidă întreprinderea măsurilor de
remediere în scopul protejării muncitorilor şi a populaţiei
Pericol- proprietatea
intrinsecă a unei substanţe sau a unui preparat chimic ori a unei stări fizice,
cu potenţial de a induce efecte negative asupra sănătăţii populaţiei şi/sau
asupra mediului
Risc - probabilitatea
ca un anumit efect negativ să se producă într-o anumită perioadă de timp şi/sau
în anumite circumstanţe
Titularul activităţii -
orice persoană fizică sau juridică care exploatează ori deţine controlul instalaţiei
sau care este delegată cu o putere economică decisivă în ceea ce priveşte
funcţionarea acesteia
Unitate de stocare -
orice spaţiu în care sunt depozitate substanţe periculoase
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
DEFINIREA
situaţiilor de urgenţă nucleară sau radiologică
Nr. crt.
|
Obiectul sau activitatea
|
Prezentarea situaţiilor de urgenţă
nucleară sau radiologică
|
Observaţii
|
1.
|
Prelucrarea radio-farmaceutică
|
Exteriorul amplasamentului: fără
posibile efecte deterministice. 0 mică eliberare radioactivă în exteriorul
amplasamentului. Efectele provocate de eliberare pot fi amplificate de un
incendiu, în funcţie de cantitatea şi volatilitatea produselor. Exploziile,
furtunile, scurgerile şi rupturile prezintă un risc scăzut.
|
|
Pe amplasament: Efecte
deterministice asupra sănătăţii sunt foarte puţin probabile, dar este
posibilă depăşirea limitei ocupaţionale.
|
2.
|
Spitale
|
Exteriorul amplasamentului: fără
potenţiale depăşiri ale dozelor permise legal
|
|
Pe amplasament: posibile efecte
deterministice pentru personal, dacă sunt utilizate surse închise.
|
Nr. crt.
|
Obiectul sau activitatea
|
Prezentarea situaţiilor de urgenţă
nucleară sau radiologica
|
Observaţii
|
3.
|
Fabricarea de surse închise
|
Exteriorul amplasamentului: o
potenţială eliberare radioactivă slabă peste nivelele de urgenţă, în
vecinătatea obiectivului. In caz de incendiu, eliberarea va fi însă mult mai
mare. Eliberarea radioactivă este în funcţie de cantitate şi volatilitate.
Exploziile, furtunile, scurgerile şi spargerile reprezintă un risc mic.
|
|
Pe amplasament: posibile efecte deterministice pentru
personalul care lucrează, prin inhalare sau pierderea ecranării
|
4.
|
Laboratoare de cercetare
|
Exteriorul amplasamentului: Deoarece
cantităţile de materiale radioactive depozitate şi utilizate nu sunt mari, nu
există o potenţială eliberare radioactivă, care să depăşească nivelele de
urgenţă.
|
|
Pe amplasament: Pot apărea efecte deterministice pentru
personalul implicat, prin expunere externă, în funcţie de caracteristicile
laboratorului.
|
5.
|
Depozite pentru arderea deşeurilor de nivel scăzut
|
Exteriorul amplasamentului: Pentru
operaţiile de ardere a deşeurilor de nivel scăzut nu există posibilitatea
depăşirii nivelelor de urgenţă. Dacă deşeurile conţin iod radioactiv, atunci
există o mică posibilitate de eliberare peste pragurile de urgenţă în
vecinătatea obiectivului.
|
|
Pe amplasament: Nu există posibilitatea de depăşire a
nivelelor de urgenţă în exterior. Există un mic potenţial de depăşire a
limitelor expunerii operaţionale.
|
6.
|
Colete de transport exceptate
|
Exteriorul amplasamentului: Acestea
conţin numai cantităţi minore de materiale radioactive. Nu există niciun risc
pentru consecinţele radiologice care să necesite acţiuni protective speciale.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
7.
|
Colete de tip A
|
Exteriorul amplasamentului: Activitatea
prescrisă pentru colete de tip A limitează pericolul radiologie.
Inregistrarea dozelor peste limitele de urgenţă este practic imposibilă în
vecinătatea coletului. In cel mai rău caz, limitele pot fi depăşite prin
inhalarea fumului rezultat în urma unui incendiu la locul accidentului, însă
persoana expusă poate pleca de la locul accidentului fără a i se face monitorizarea
radiologica. 0 contaminare accidentală a solului poate necesita
decontaminare.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
8.
|
Colete de tip B
|
Exteriorul amplasamentului: Coletele
de tip B pot conţine o cantitate mare de material radioactiv. Aceste colete
au fost proiectate să reziste la accidente severe; de aceea doze care să
depăşească limitele nu pot fi luate în considerare. Insă, dacă este fisurat
coletul şi are loc un incendiu la locul accidentului, dozele, în imediata
apropiere, pot depăşi limita de urgenţă.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
9.
|
Accidente cu armă nucleară - eliberare de PU
|
Exteriorul amplasamentului: Dacă are
loc un incendiu sau o explozie în urma utilizării unei arme nucleare, pot
apărea efecte deterministice prin inhalare directă sau ulterioară datorată
resuspensiei depunerilor. Zona semnificativ contaminată poate fi de ordinul
unui kilometru pătrat.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
10.
|
Sursă pierdută/furată/ necontrolată
|
Exteriorul amplasamentului: Sunt
posibile doze letale pentru cei care utilizează o sursă neecranată. Dintr-o
sursă fisurată pot rezulta doze letale şi contaminări semnificative. Poate fi
contaminată o arie considerabilă din cauza activităţilor desfăşurate de
personal.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
11.
|
Contaminare din cauza unei eliberări transfrontaliere
|
Exteriorul amplasamentului: Sunt
posibile depuneri semnificative la mari distanţe provenite de la un obiectiv
foarte îndepărtat.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
12.
|
Căderea unui satelit
|
Exteriorul amplasamentului: Riscul
este foarte scăzut şi va fi imposibil să se delimiteze zona în care trebuie
luate acţiuni de protecţie rezonabile. Părţi din satelit sau manevrarea unor
piese din acesta pot duce la efecte deterministe.
|
|
Pe amplasament: fără aplicabilitate
|
ANEXA Nr. 3*) la normele metodologice
Răspunsul iniţial în situaţia notificării unei
urgenţe nucleare sau radiologice

*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
RESPONSABILITĂŢILE
ce revin autorităţilor publice centrale şi locale,
precum şi instituţiilor cu atribuţii pentru intervenţie în caz de urgenţă
nucleară sau radiologică
La nivel naţional, ministrul administraţiei şi
internelor, ca preşedinte al comitetului ministerial pentru situaţii de
urgenţă, coordonează activitatea pentru aplicarea tuturor măsurilor în scopul
limitării efectelor asupra populaţiei şi factorilor de mediu în cazul
urgenţelor nucleare sau radiologice care depăşesc capacitatea de intervenţie la
nivel judeţean ori în situaţia accidentelor transfrontaliere. Secretariatul
tehnic permanent al Secţiunii urgenţă nucleară din cadrul comitetului
ministerial pentru situaţii de urgenţă, prin Centrul de Accident Nuclear şi
Urgenţă Radiologică, funcţionează ca structură tehnică de specialitate
consultativă pentru managementul urgenţelor nucleare.
La nivel judeţean, prefectul, ca preşedinte al comitetului
judeţean pentru situaţii de urgenţă, coordonează activitatea pentru protecţia
populaţiei şi a factorilor de mediu, precum şi pentru realizarea măsurilor ce
se impun în caz de accident nuclear ori urgenţă radiologică pe teritoriul
judeţului.
La nivel local, primarul, ca preşedinte al comitetului
local pentru situaţii de urgenţă (CLSU), coordonează activitatea pentru
aplicarea imediată a măsurilor de protecţie a populaţiei ce se impun în caz de
urgenţă nucleară sau radiologică.
Autorităţile publice locale au următoarele obligaţii:
a) asigurarea protecţiei populaţiei, factorilor de
mediu, animalelor si a bunurilor materiale;
b) participarea, împreună cu reprezentanţii
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi ai inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă, la întocmirea şi actualizarea planurilor
de prevenire şi intervenţie;
c) organizarea notificării operatorilor economici din
zona lor de competenţă, precum şi alarmarea populaţiei;
d) organizarea şi asigurarea funcţionării raioanelor de
adunare, îmbarcare şi primire din zona lor de responsabilitate;
e) organizarea şi asigurarea transportului populaţiei,
bunurilor materiale şi obiectelor de patrimoniu;
f) asigurarea asistenţei medicale în raioanele de
evacuare şi pe timpul transportului;
g) luarea în evidenţă a populaţiei care este evacuată;
h) asigurarea informării populaţiei şi evacuarea
acesteia în caz de necesitate;
i) reţinerea şi stocarea produselor agricole şi a altor
alimente contaminate, care sunt periculoase pentru populaţie, şi aplicarea
interdicţiei de consum al unor produse;
j) acordarea compensaţiilor persoanelor afectate de
instituirea stării de urgenţă;
k) rechiziţionarea bunurilor sau obligativitatea
executării anumitor servicii;
l) oprirea activităţilor economice publice sau private
din zona/zonele afectată/afectate.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
STRUCTURA-CADRU
a planului de prevenire şi intervenţie în caz de
urgenţă nucleară sau radiologică
Avizarea şi aprobarea planului
Lista ministerelor/instituţiilor care elaborează,
verifică şi sunt de acord cu planul
Actualizările planului
Capitolul I - Introducere:
Scop
Ministere, instituţii şi organisme responsabile pentru
aplicarea planului
Domeniul de aplicare
Legături cu alte planuri
Capitolul II - Bazele planificării pentru
intervenţie:
Tipuri de urgenţă
Responsabilităţi
Rolul comitetelor şi centrelor operative pentru
situaţii de urgenţă
Capitolul III - Răspunsul în caz de urgenţă nucleară
şi/sau radiologică:
Notificarea şi activarea planului
Declararea stării de alertă şi/sau a stării de urgenţă
Iniţierea acţiunilor de intervenţie
Măsuri de prevenire, protecţie şi intervenţie
Organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie
Monitorizarea radioactivităţii mediului
Informarea publicului şi a mass-mediei
Capitolul IV- Dispoziţii finale:
Finanţarea intervenţiei
Măsuri de recuperare şi reabilitare
Exersarea planului
Anexele planului:
Obiective sursă de risc, harta zonelor de risc
Comitetul judeţean/local pentru situaţii de urgenţă -
grupul de sprijin pentru urgenţă nucleară sau radiologică
Flux informaţional
Forţe de intervenţie
Proceduri de intervenţie