ORDIN Nr. 284
din 12 februarie 2007
privind aprobarea
Metodologiei-cadru de organizare si desfasurare a concursurilor/examenelor
pentru ocuparea functiilor specifice comitetului director din spitalele publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 16 februarie 2007
In conformitate cu prevederile
art. 183 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr.
862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice,
având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr. E.N.
1.403/2007,
ministrul sănătăţii publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia-cadru de organizare şi
desfăşurare a concursurilor/examenelor pentru ocuparea funcţiilor specifice
comitetului director din spitalele publice, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică şi managerii
spitalelor publice vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ
METODOLOGIA-CADRU
de organizare şi desfăşurare a
concursurilor/examenelor pentru ocuparea funcţiilor specifice comitetului director din spitalele
publice
Art. 1. - In cadrul spitalelor publice funcţionează,
potrivit normelor interne de organizare a fiecărui spital, un comitet director
format din:
a) managerul spitalului;
b) directorul medical;
c) directorul de cercetare-dezvoltare, pentru
spitalele clinice;
d) directorul financiar-contabil;
e) directorul de îngrijiri;
f) alţi directori.
Art. 2. - (1) Ocuparea posturilor specifice comitetului
director se face prin concurs/examen organizat de managerul spitalului, pentru
fiecare post în parte.
(2) Comisia de concurs/examen este propusă de
managerul spitalului şi este aprobată de autoritatea de coordonare (Ministerul
Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică). In baza aprobării, desemnarea
comisiei de concurs/examen se face prin act administrativ al managerului
spitalului.
(3) Comisia de concurs/examen
are în componenţă, ca membri, reprezentanţi ai autorităţii de coordonare
(Ministerul Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică) şi ai
administraţiei publice locale şi, ca observatori, reprezentanţi ai
organizaţiilor profesionale şi de sindicat, conform
actelor normative în vigoare.
(4) Fiecare comisie este condusă de un preşedinte şi
are un secretar care răspunde de buna organizare şi desfăşurare a concursului,
de respectarea de către fiecare candidat a criteriilor generale şi specifice de
selecţie şi a altor condiţii prevăzute de actele normative în vigoare.
(5) In scopul soluţionării eventualelor contestaţii
se constituie o comisie de soluţionare a acestora, prin act administrativ al managerului spitalului,
în aceleaşi condiţii ca la alin. (3).
(6) Pentru postul de director medical în institute
sau spitale clinice, preşedintele comisiei de concurs/examen este un cadru didactic
universitar (profesor sau conferenţiar), desemnat de universitatea de medicină
şi farmacie care coordonează activitatea din judeţ, conform actelor normative
în vigoare.
(7) Pentru postul de director de
cercetare-dezvoltare, comisia de concurs/examen şi cea de soluţionare a
contestaţiilor sunt avizate şi de conducerea Biroului Academiei de Ştiinţe
Medicale. Preşedinte al comisiei de concurs/examen este reprezentantul desemnat
de Academia de Ştiinţe Medicale.
Art. 3. - (1) La concurs/examen se pot înscrie
candidaţii care îndeplinesc, cumulativ, criteriile generale şi specifice.
(2) Criterii generale:
a) au domiciliul stabil în România;
b) nu sunt condamnaţi penal sau în curs de urmărire
penală;
c) sunt apţi din punct de vedere medical (fizic şi
neuropsihic);
d) nu au vârsta de pensionare, conform prevederilor
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale.
(3) Criterii specifice:
a) pentru directorul medical:
- sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă
durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în profil medicină;
- sunt confirmaţi ca medic specialist sau primar;
- au cel puţin 2 ani vechime ca medic specialist sau
au competenţă/atestat în managementul serviciilor de sănătate ori sunt
absolvenţi ai cursului de management spitalicesc;
- sunt doctori în medicină sau sunt cadre didactice
universitare de predare (şef de lucrări, conferenţiar sau profesor), numai
pentru institute sau spitale clinice;
b) pentru directorul de cercetare-dezvoltare:
- sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă
durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în profil medicină;
- sunt doctori în medicină;
- au o vechime în medicină de cel puţin 10 ani;
- sunt cadre didactice universitare de predare (şef de
lucrări, conferenţiar, profesor sau cercetător ştiinţific principal gradul I, II sau III);
- sunt sau au fost membri ai
unui colectiv de cercetare acreditat (program intern sau internaţional);
- au competenţă/atestat în managementul serviciilor de
sănătate;
c) pentru directorul financiar-contabil:
- sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă
durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în profil economic;
- au cel puţin 2 ani vechime în specialitatea
studiilor;
d) pentru directorul de îngrijiri:
- sunt absolvenţi de învăţământ postliceal sanitar,
cu diplomă de absolvire sau de învăţământ universitar de lungă sau scurtă
durată, cu diplomă de licenţă/absolvire sau echivalentă în domeniul medical;
- sunt asistenţi medicali principali;
- au cel puţin 2 ani vechime ca asistent medical
principal.
(4) Pentru ceilalţi directori, criteriile specifice sunt stabilite de managerul spitalului.
Art. 4. - (1) Dosarul de înscriere la concurs trebuie
să conţină următoarele documente:
a) cererea de înscriere;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie legalizată de pe diploma de licenţă sau de
absolvire, după caz;
d) curriculum vitae;
e) adeverinţa care atestă vechimea în gradul
profesional sau în specialitatea studiilor, după caz;
f) cazierul judiciar;
g) copii de pe diplomele de studii şi alte acte care
atestă calitatea de doctor în ştiinţe medicale, cadru didactic universitar de
predare, participarea la programe de cercetare acreditate, efectuarea unor
specializări, cursuri, stagii, competenţe/atestate etc, în funcţie de postul
pentru care concurează;
h) declaraţia pe propria răspundere că nu este urmărit
penal şi nu are cunoştinţă că a început urmărirea penală asupra sa;
i) declaraţia pe propria răspundere privind colaborarea
cu Securitatea înainte de anul 1989;
j) adeverinţa din care să rezulte că este apt medical,
fizic şi neuropsihic;
k) proiectul/lucrarea de specialitate.
(2) Dosarul de înscriere se depune la secretarul
comisiei de concurs, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data susţinerii
concursului.
(3) Candidaţii al căror dosar de înscriere a fost
respins pot depune contestaţie în cel mult 24 de ore de la data comunicării
rezultatului verificării. Contestaţia se soluţionează în termen de 24 de ore de
la data depunerii de către comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 5. - (1) Posturile specifice comitetului director, conform normelor interne de organizare a fiecărui spital, se
scot la concurs prin publicarea într-un ziar central sau local şi prin afişarea
acestora la sediul unităţii respective, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte
de data susţinerii concursului.
(2) Odată cu publicarea posturilor se specifică,
pentru fiecare post în parte, data şi locul susţinerii concursului,
modalităţile de informare privind criteriile de selecţie, conţinutul dosarului
de înscriere, temele pentru proiectul/lucrarea de specialitate şi bibliografia
pentru concurs.
(3) Postul de director de cercetare-dezvoltare din
institute sau spitale clinice se scoate la concurs cu aprobarea Academiei de
Ştiinţe Medicale.
Art. 6. - (1) Concursul/examenul cuprinde următoarele
probe de evaluare:
a) test-grilă/lucrare scrisă de verificare a
cunoştinţelor din legislaţia specifică postului;
b) susţinerea proiectului/lucrării de specialitate pe
o temă din domeniul de activitate al postului;
c) interviul de selecţie.
(2) Probele de evaluare se
notează cu note de la 1 la 10.
Art. 7. - (1) Testul-grilă/lucrarea scrisă de
verificare a
cunoştinţelor se desfăşoară pe durata a cel mult 3 ore.
(2) Testul-grilă/subiectele pentru lucrarea scrisă se
elaborează de către comisia de concurs, pe baza bibliografiei
pentru concurs, în ziua probei.
(3) Persoanele care au participat la elaborarea
testului-grilă/subiectelor pentru lucrarea scrisă nu părăsesc încăperea până la
începerea probei.
Art. 8. - (1) Candidaţii îşi aleg tema pentru
proiectul/lucrarea de specialitate din cele stabilite de comisia de concurs,
prin publicaţia de concurs, şi îl depun odată cu înscrierea la concurs.
(2) Proiectul/lucrarea de specialitate trebuie să fie
realizat/realizată individual de către candidat, să rezolve problemele
solicitate într-un volum de maximum 8 - 10 pagini tehnoredactate pe calculator
cu fonturi de 14 şi trebuie să fie depus/depusă la înscriere.
(3) Evaluarea şi susţinerea proiectului/lucrării de
specialitate se fac în plenul comisiei de concurs/examen.
(4) In urma susţinerii orale
a proiectului/lucrării de specialitate, evaluării conţinutului şi a răspunsurilor
date la întrebările comisiei de concurs, fiecare membru al comisiei acordă câte
o notă. Nota finală, cu două zecimale, este media notelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
Art. 9. - (1) Interviul de selecţie are scopul de a
permite membrilor comisiei de concurs/examen să constate, analizând şi
rezultatele obţinute la testul-grilă/lucrarea scrisă de verificare a
cunoştinţelor şi proiectul/lucrarea de specialitate, dacă respectivul candidat
îşi va putea îndeplini obligaţiile în noua funcţie şi dacă este cel mai
potrivit pentru acest post din punctul de vedere al experienţei profesionale,
aptitudinilor de comunicare, aptitudinilor şi cunoştinţelor manageriale şi
ambiţiilor profesionale.
(2) Interviul de selecţie se desfăşoară în plenul
comisiei de concurs/examen.
(3) Nu se adresează candidatului întrebări referitoare
la opiniile sale politice, la activitatea sindicală, religie, etnie, sex,
starea materială şi la originea socială.
Art. 10. - (1) Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii
trebuie să obţină în cadrul concursului/examenului media finală cel puţin 7,00,
iar la fiecare probă minimum nota 6,00. Media finală a fiecărui candidat se
calculează cu două zecimale,
ca medie aritmetică a notelor obţinute la probele de evaluare.
(2) Pe baza mediilor finale, comisia de concurs
stabileşte, în ordinea descrescătoare a mediilor, candidatul admis la concurs.
La medii finale egale, departajarea candidaţilor se face pe baza mediei
obţinute la testul-grilă/lucrarea scrisă de verificare a cunoştinţelor, iar la
menţinerea egalităţii, pe baza notei obţinute la interviul de selecţie.
(3) Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul
final al concursului/examenului, cu excepţia interviului de selecţie, în termen
de 24 de ore de la data afişării. Contestaţia se soluţionează de comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 24 de ore de la data depunerii la
secretarul comisiei de concurs/examen.
Art. 11. - Candidaţii declaraţi admişi în urma
concursului/examenului sunt numiţi în funcţiile pentru care au concurat prin act administrativ al managerului spitalului, în
conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
Art. 12. - Spitalele publice
organizatoare elaborează metodologii proprii de desfăşurare a concursului/
examenului, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru.
Prevederile acestor metodologii sunt aduse la cunoştinţa candidaţilor, în
părţile ce-i privesc, prin afişare cu cel puţin 48 de ore înainte de începerea
concursului/examenului.
Art. 13. - (1) In cazul în care la concursul organizat
în vederea ocupării unui post din comitetul director nu s-au prezentat cel
puţin 2 candidaţi, încadrarea postului se face prin examen.
(2) Concursurile/examenele pentru ocuparea posturilor
specifice comitetului director se finalizează până la data de 15 martie 2007.