ORDIN Nr. 386
din 19 mai 2010
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de remorcare si franare nr. 006, aprobat prin
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
1.815/2005
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 1 iunie 2010
In temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct.
(ii) din anexa nr. 1 „Regulament de organizare şi funcţionare al
Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română
-ASFR" la anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Autorităţii Feroviare Române - AFER" la Hotărârea
Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Feroviare Române -AFER, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările
ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul
de remorcare şi frânare nr. 006, aprobat prin Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.815/2005,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 şi 1.043
bis din 24 noiembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 30 alineatul (5), litera g) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,g) trenuri de călători frânate cu frâna automată
tip călători:
- 168% pentru circulaţia cu viteza maximă de
160 km/h;
- 155% pentru circulaţia cu viteza maximă de
155 km/h;
- 142% pentru circulaţia cu viteza maximă de
150 km/h;
- 131% pentru circulaţia cu viteza maximă de
145 km/h;
- 126% pentru circulaţia cu viteza maximă de
140 km/h;
- 105% pentru circulaţia cu viteza maximă de
120 km/h;
- 85% pentru circulaţia cu viteza maximă de
100 km/h;
- 76% pentru circulaţia automotoarelor din seria
700 cu viteza maximă de 80 km/h;
- 63% pentru circulaţia automotoarelor din seria
900 cu viteza maximă de 70 km/h."
2. La articolul 30, după alineatul (10) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) La solicitarea operatorilor de transport
feroviar, în funcţie de tipul de material rulant - procentul de masă
frânată, tipul frânării şi viteza maximă de circulaţie
- administratorul/gestionarul de infrastructură va stabili viteza
maximă de circulaţie a trenului pe întregul parcurs, în funcţie
de pantele caracteristice şi drumurile de frânare, utilizând anexele nr.
16, 17 si 18."
3. La articolul 46 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) în trenurile de călători care
circulă cu viteze mai mari de 140 km/h se admite introducerea vagoanelor
cu schimbător de regim «G-P-R-Mg» sau «P-R-Mg», având maneta
schimbătorului de regim pe poziţia «R-Mg» sau «Mg», cu condiţia
realizării procentului de masă frânată stabilit în livretul de
mers;".
4. La articolul 72, alineatul (18) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(18) Când în compunerea trenurilor mai mult de
jumătate din vagoanele acestora sunt echipate cu saboţi din material
compozit tip K şi L-L, la circulaţia cu viteze mai mici de 50 km/h
depresiunea în conducta generală va fi mai mare de 0,7 bar."
5. Anexa nr. 7 se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
6. Anexa nr. 8 se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
7. Anexa nr. 10 se modifică şi se înlocuieşte
cu anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
8. Anexa nr. 11 se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. -Autoritatea
Feroviară Română -AFER, Compania Naţională de Căi
Ferate „CFR"- S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar
de Marfă „C.F.R. - Marfă" - S.A., Societatea Naţională
de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.- Călători"-
S.A., gestionarii de infrastructură feroviară şi operatorii de
transport feroviar licenţiaţi vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 7 la Regulamentul nr. 006)
Vitezele maxime de circulaţie ale trenurilor în
funcţie de numărul, modul de aşezare, legare sau nelegare la
tren şi frână a locomotivelor în acţiune şi tipul frânei
trenului
Tipul
trenului
|
Numărul
şi modul de aşezare a locomotivelor în tren
|
Tipul
frânei trenului
|
Viteza
maximă (km/h)
|
Observaţii
|
Legate la
tren şi frână
|
Impingă-
toare
nelegată
la tren
şi
frână
|
Tip
călători
|
Tip
marfă
|
In
capul
trenului
|
Inter
calată
|
Impingă-
toare
|
De mare
putere
cu
acţiune rapidă
|
Cu
acţiune rapidă
|
Cu
acţiune înceată
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Călători
|
1
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
-
|
160
|
|
1
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
-
|
140
|
|
2
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
-
|
140
|
Locomotive diesel sau electrice
comandate de la un singur post
|
2
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
-
|
120
|
In cazul remorcării cu două
locomotive, când se defectează frâna automată a primei locomotive,
acţionarea frânei automate a trenului se face de către mecanicul
locomotivei a doua, când conducerea trenului pe cel mult două intervale
de staţii este preluată de mecanicul locomotivei a doua, viteza
maximă a trenului fiind de 80 km/h.
|
1-2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
100
|
3
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
80
|
|
1-3
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
70
|
1-2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
Da
|
-
|
70
|
Numai la trenuri mixte prevăzute în
livretul de mers
|
-
|
-
|
1
|
-
|
Da
|
Da
|
Da
|
30
|
|
Marfă, militare, mixte, de
coletărie şi de serviciu
|
1-2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Da, cu
schimbător de regim (G-P) şi dispozitiv de frânare
proporţională cu încărcătura
|
-
|
120
|
|
1-2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
Da, cu
schimbător de regim (G-P) şi/sau dispozitiv
de frânare
proporţională cu încărcătura
|
-
|
100
|
In cazul remorcării cu două
locomotive, când se defectează frâna automată a primei locomotive,
acţionarea frânei automate a trenului se face de către mecanicul
locomotivei a doua, când conducerea trenului pe cel mult două intervale
de staţii este preluată de mecanicul locomotivei a doua, viteza
maximă a trenului fiind de 80 km/h.
|
1-2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Da sau
combinată cu frână cu acţiune
înceată
|
Da sau
combinată cu frână cu acţiune rapidă
|
80
|
In cazul remorcării cu două,
respectiv 3 locomotive, când se defectează frâna automată a primei
locomotive, acţionarea frânei automate a trenului se face de către
mecanicul locomotivei a doua, în ordinea aşezării în tren, viteza
maximă fiind de 60 km/h.
|
3
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Da sau
combinată
cu frână
cu acţiune
înceată
|
Da sau
combinată
cu frână
cu
acţiune
rapidă
|
70
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
1-3
|
1-2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
60
|
|
|
1-3
|
1-2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
60
|
|
|
1-3
|
1-2
|
-
|
1
|
-
|
-
|
-
|
40
|
|
|
1-3
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
-
|
40
|
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
30
|
|
NOTĂ:
In toate cazurile de mai sus nu se va depăşi
viteza maximă a locomotivei care are viteza cea mai mică. La alegerea
vitezelor din prezenta anexă, se va ţine seamă ca vagoanele
să îndeplinească condiţiile stabilite în anexa nr. 2 la
regulament.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 8 la Regulamentul nr. 006)
Vitezele maxime de circulaţie ale locomotivelor
electrice, diesel şi cu abur, când circulă izolat, în funcţie de
pante
Panta
(%o)
|
Viteza maximă admisă
(km/h)
|
Locomotive electrice
|
Locomotive diesel
|
Locomotive cu abur
|
060-EA
060-EB
|
060-EA1
060-EA2
060-EC
060-EC1
|
060-DA
060-DA1
060-DG
|
040-DHC 040-DF
|
040-DHB
|
040-DHA
|
231000,
inclusiv
2201/2240
|
142000
|
230000
|
0-5
|
105
|
120
|
95
|
85
|
70
|
60
|
80
|
80
|
85
|
6-10
|
100
|
115
|
90
|
80
|
70
|
60
|
75
|
75
|
80
|
11-15
|
95
|
105
|
85
|
75
|
70
|
60
|
70
|
70
|
75
|
16-20
|
90
|
100
|
80
|
70
|
70
|
60
|
60
|
65
|
70
|
21-25
|
85
|
95
|
75
|
65
|
65
|
60
|
55
|
60
|
60
|
26-30
|
80
|
90
|
70
|
60
|
60
|
60
|
50
|
55
|
55
|
31-35
|
75
|
80
|
65
|
55
|
55
|
55
|
45
|
50
|
50
|
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 10 la Regulamentul nr. 006)
Limitarea vitezei de circulaţie a trenului
Nr. crt.
|
Cazurile în care se limitează
viteza de circulaţie a trenului
|
Viteza maximă (km/h)
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
La darea înapoi a trenului oprit în linie curentă
fără o înţelegere prealabilă cu impiegatul de
mişcare din staţia care a expediat trenul
|
5
|
2.
3.
4.
|
La trecerea locomotivelor seriile 140100 şi 50100 cu
tenderul înainte peste aparatele de cale cu tangenta 1/8
La circulaţia locomotivelor cu un singur vagon WIT,
poştal sau de serviciu, prin împingere în staţii
La manevra vagoanelor încărcate cu mărfuri periculoase
|
10
|
5.
|
La trecerea peste aparatul de cale al liniei de primire, în cazul
când trenul este primit în staţii pe linie înfundată
|
15
|
6.
7.
8.
9.
10.
|
Când trenurile circulă pe linie închisă
In toate cazurile când se defectează semafoarele şi
semnalele luminoase, când acestea se depăşesc pe baza semnalului
luminos de chemare sau a ordinului de circulaţie
La primirea trenului pe linie abătută în staţii de
pe secţii cu conducere centralizată
In cazul unui tren care îşi continuă mersul după
oprire şi aşteptarea timpului pentru defrânare în faţa unui
semnal luminos de trecere, pe BLA, cu o lumină roşie, dubioasă
sau stinsă, când la semnal nu a apărut o lumină permisivă
La continuarea mersului, după oprirea la lumina roşie a
semnalului de avarie, până la trecerea peste pasajul la nivel
|
20
|
0
|
1
|
2
|
11.
12.
13.
14.
|
In cazul defectării unui semnal luminos de ieşire
dintr-o staţie centralizată electrodinamic, care nu este pe
secţii cu bloc de linie automat
In cazul defectării unui semnal luminos de ieşire
dintr-o staţie aflată pe o secţie de circulaţie
înzestrată cu bloc de linie automat pe cale simplă
Când trenurile circulă pe linie închisă şi se
urmăresc la vedere
La trecerea trenului pe lângă semafoarele de
ramificaţie defecte pe liber sau pe oprire, care nu sunt puncte de
secţionare, şi mecanicul a fost avizat prin ordin de
circulaţie
|
20
|
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
|
La trecerea trenului peste aparatele de cale în abatere, când nu
este indicată altă viteză
Când toate mijloacele de comunicaţie sunt întrerupte atât pe
cale simplă, cât şi pe cale dublă
La darea înapoi a trenului oprit în linie curentă, dacă
s-a stabilit o înţelegere prealabilă cu impiegatul de mişcare
din staţia care a expediat trenul, respectiv agentul autorizat din
punctele de secţionare de pe secţii cu conducerea centralizată
a circulaţiei
La intrarea pe linie directă în staţiile situate pe
secţii cu conducere centralizată a circulaţiei
La reluarea circulaţiei unui tren care a fost oprit în urma
unui semnal „opriţi toate trenurile" şi nu s-au putut stabili
cauzele care au impus darea acestui semnal, dacă după sunarea din
nou a trenului în sensul de mers nu s-a auzit în timp de 10 minute semnalul
„opriţi toate trenurile"
La restricţii de viteză, când la paleta cu două
dungi negre în diagonală nu este indicată nicio viteză si nu
s-a specificat în ordinul de circulaţie sau BAR o altă viteză
După plecarea trenului de la semnalul de intrare pus pe
liber, până la perceperea indicaţiei de liber a semnalului de
ieşire sau de trecere dat de impiegatul de mişcare, în cazul
trenului fără oprire
|
30
|
22
23
|
In cazul locomotivelor cu abur cu bielele motoare şi cuplare
demontate şi care circulă numai în trenuri speciale
In cazul trenurilor convoaie în complexe feroviare, care
circulă pe secţii cu declivităţi până la 15 %o
şi au în compunere cel puţin 60% din vagoane cu frână
automată în acţiune
|
40
|
24.
|
In cazul circulaţiei locomotivelor în acţiune sau în
stare rece cu tenderul înainte, tenderul fiind fără boghiuri
|
50
|
25.
26.
|
In cazul circulaţiei locomotivelor cu tenderul înainte,
tenderul fiind cu boghiuri
In cazul trenurilor de marfă care au în compunerea lor
locomotive cu abur în stare rece, cu bielele motoare demontate, iar bielele
cuplare montate
In cazul circulaţiei locomotivelor LDH 25 M de 120-150 CP,
dacă au bielele motoare demontate, remorcate în trenurile de marfă
|
60
|
27.
|
La acoperirea cărucioarelor-turn, în dreptul discului galben
|
100
|
28.
29.
30.
|
La indicatoarele de viteză amplasate de-a lungul liniei
La indicatoarele de viteză sporită în abatere
La restricţii de viteză
|
Viteza înscrisă pe indicator sau
specificată în ordin de circulaţie
|
31.
|
La probele de parcurs ale locomotivelor şi ale trenurilor
|
V. st. *)
|
*) V. st. - viteza stabilită de personalul tehnic
care ia parte efectiv la probă, fără a depăşi
însă viteza maximă admisă de linie, locomotivă, tipul
trenului şi caracteristicile vehiculelor din tren.
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 11 la Regulamentul nr. 006)
Vitezele restricţionate la circulaţia în
curbe pentru locomotive seria 50100 şi 060-DG
Sensul de mers al locomotivei
|
Raza de curbură (m)
|
Viteza maximă de
circulaţie (km/h)
|
50100 cu coşul înainte
|
150-200
201-300
|
35
50
|
50100 cu tenderul înainte
|
150-200
201-250
mai mare de 250 şi în aliniament
|
10
30
50
|
060-DG
|
<170
170-200
201-250
251-300
|
10
30
40
50
|
OBSERVAŢIE:
Curbele cu raza mai mare de 300 m nu
restricţionează din acest punct de vedere viteza de circulaţie.